View Full Version : zenith-stromberg 175 cd
Rankussa on tollattiset laatu muuttuvakurkkuset kaasarit,onkelmana on tällä hetkellä,et soppa ei riitä kovilla kierroksilla.
Kaasareiden pohjassa oleva säätö kierretty aivan aukiasentoon,ja se jelppas hiukan.
Onks kellään tietoo/kokemusta kui nuo säädettäis et soppa riittäis?
Tai ehkees jotain neuvoo,mitä tartteis tehdä.
Vaihtoehtoina eioo kaasari merkin vaihto,eikä viell tässvaihees ruiskuks muuttaminen.
Neulan nostolla saa lisää ainetta.
Turbokikkailujen aikana tuli tutkittua asiaa, Neulaventtiilit pystyy poraamaan isommiksi tai ostamaan valmiit isommat (muistaakseni aika hintavat)
Myös ohentamalla ja lyhentämällä kohon neulaa saa rikkaammalle täyskaasulla.
Eli melkein kuin virittäisi 2-tahtista :D
Tuolla noita ohjeita:
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=15&t=6249
Pitää yrittää noit neuloja nostella,mut noiss on tosiaankin neulansäätö pohjassa(vanhemmat mallit) eiviittis arvio peliltä alkaa hiomaan/lyhenteleen noit neuloja viell.
Onks noiss uudemmissa ja vanhemmissa malleissa samanlaiset kalvot?
Onks siis kone sulla jotenki viritetty???
Mikä bensapumppu?
Onko tää bensapula milloin alkanu ilmeneen? Eli onko se toiminu aiemmin hyvin? Ja nyt pikkuhiljaa huonontunu?
Ihan vaan sitä haen, että ei se vika välttämättä ole siellä kaasareissa, jos konetta ei ole muutettu ja ennen on toiminu ihan jees. Lähtisin bensapulaa hakeen pumpulta ja tulopuolen suodattimilta ja imuputken tukkoisuus, kumiletku jossain rutussa ym ym.
Onks siis kone sulla jotenki viritetty???
Mikä bensapumppu?
Onko tää bensapula milloin alkanu ilmeneen? Eli onko se toiminu aiemmin hyvin? Ja nyt pikkuhiljaa huonontunu?
Ihan vaan sitä haen, että ei se vika välttämättä ole siellä kaasareissa, jos konetta ei ole muutettu ja ennen on toiminu ihan jees. Lähtisin bensapulaa hakeen pumpulta ja tulopuolen suodattimilta ja imuputken tukkoisuus, kumiletku jossain rutussa ym ym.
Ei ihan liity aiheeseen mut usein kohdannu ilmiön et joku rupee ensimmäisenä säätää kaasareita ku oireilee jotenki siihen suuntaan... Itellä jonkin verran kokemusta 2-tahtisten säätämisestä. Sit asiaa tutkittaessa ilmenee et tähän asti toimi ihan hyvin mut sit rupes pikku hiljaa vittuilee. Sit totean et kaasari on päin persettä ja varsinainen vika on jossain muualla. Sit ihmetyttää et jos ne kaasarit toimi hyvin ni miks piti säätää? Miten se kaasari yht äkkiä ei enää ollukkaan säädöissä ku on ollu vuosia? Millä logiikalla se vika korjaantuu säätämällä? On sit toisaalta niitäkin jotka on jo pitkään vaihtanu tulppia parin ajotunnin välein,eikä näe siinä mitään ihmeellistä. Erään kaverin pyörän säätelin hieman korvaluulolta ja sit ku kaveri ajo sillä taas ni kysy ensimmäiseks: MITÄ SÄ TEIT SILLE??!! Mutta joo, niistä Rompereista mä en ymmärrä mitään..:)
ja suuttimet kans osaa tukkeutua ... nuo kalvot yleensä ekaks kuntoon
onks vaimenninmännillä öljyä ?
Puutuuko se kovilla kierroksilla heti vai hetken päästä?
Tosi harvoin on juuttuvakurkkuisten ongelma laihat seokset, pl. ahtaminen.
E: niinmutjoo, ekana kalvot ettei tukehdu bensaan ja jos oikeasti on bensapula niin pumppu. Ja vaimenninöljyn puute, jos yleensäkään ilmenee, niin yskii kiihdytyksessä.
Rankku on erillisellä sähkösellä bensapumpulla,uusi eli sieltä soppa riittää.
Kaasarit vaihdoin,koska entisissä neulan säätö eitoiminut lainkaan.
Tarttee nuo kalvot viell vaihtaa ja sit alkaa tota neulajumppaa,jos ei muu auta.
Eli autohan röpää täyskaasu kiihdytyksessä ja narraamalla saa vauhtia hiukka paranneltuu,eli pikkuhiljaa kaasua lisäämällä.
Oireet väheni kun käänsin kaasareiden alta neulojen säädöt ihan auki,eli mielestäni viittaisi bensa pulaan.
Kaasarit on myös putsattu joten tukoksia eipitäisi olla samoin bensasuodatin vaihdettu.
-Jarkko-
04.10.2012, 22:47
Onko neula tuollein lukkoruuvilla kiinni? Pientä säätövaraa luulis olevan.
Saabi oli ainakin vain laiska jos kalvo vuosi, ja tietenkin alkoi loikkimaan nopeissa kaasunkäytöissä kun vaimenninöljy loppui.
Kuva taitaa olla jostain triumpista mutta samalta näyttää.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=3520&pictureid=115086
Rankku on erillisellä sähkösellä bensapumpulla,uusi eli sieltä soppa riittää.
Kaasarit vaihdoin,koska entisissä neulan säätö eitoiminut lainkaan.
Tarttee nuo kalvot viell vaihtaa ja sit alkaa tota neulajumppaa,jos ei muu auta.
Eli autohan röpää täyskaasu kiihdytyksessä ja narraamalla saa vauhtia hiukka paranneltuu,eli pikkuhiljaa kaasua lisäämällä.
Oireet väheni kun käänsin kaasareiden alta neulojen säädöt ihan auki,eli mielestäni viittaisi bensa pulaan.
Kaasarit on myös putsattu joten tukoksia eipitäisi olla samoin bensasuodatin vaihdettu.
Oireet viittaisi siihen ettei vaimennin toimi. Onko vaimentimissa öljyt ja onko mäntä kasattu oikein? Sehän muistaakseni oli purettavissa.
Noissa muuttuvakurkkuisissa tuo vaimennin tekee kiihdytyspumpun virkaa.
Volvossa römppäses (175CD) kun laittoi männän väärinpäin paikalleen niin sai aikaan hitaasti reagoivan "pilkki" kaasun, myös liian jäykkä öljy hidasti kaasuunvastaavuutta.
Nyt on kalvot vaihdettu ja säädelty tasapainoja ja putsailtu lisää.
EIOO RANKKU KOSKAAN PELANT NIINHYVIN KU NYT.
Offroad pajan sivuilt löytys hitinhyvät säätö ohjeet.Kiitos Antille!!!!!
KIITOKSET Myös kaikille ohjeiden antajille!!!!!!!!
Arska-tehtaalta
06.10.2012, 19:51
Mites hyvin/huonosti noi rangen kaasarit toimii kallistuksissa ja muuten maastojumituksissa? Kaasarimodilla sais säästettyä helvetissi aikaa mein projektissa ja sähköallergiakin vähenisi :)
PS. Volvo kokemuksesta, motti heräsi henkiin kun heitin römperkit helvettii ja panin dellorton mouruamaan tilalle...
Mites hyvin/huonosti noi rangen kaasarit toimii kallistuksissa ja muuten maastojumituksissa? Kaasarimodilla sais säästettyä helvetissi aikaa mein projektissa ja sähköallergiakin vähenisi :)
PS. Volvo kokemuksesta, motti heräsi henkiin kun heitin römperkit helvettii ja panin dellorton mouruamaan tilalle...
Aikoinaan vinssailin rangen sen verran kyljelleen, etttä öljynpaineen merkkivalo paloi kirkkaasti, mutta silti kone kävi nätisti. Eikä kyl aikoinaan kiusaillu GAZ Specialissakaan noi kaasarit kallisteluissa tai mäissä trial kisoissa. Eli ainaki ite olen ollu pirun tyytyväinen Rangen kaasareihin, kunhan ne on vaan oikeissa säädöissä.
JUU toimii kyljellään, nokka ylös tai alas! parhaat kaasarit maastoon! kunhan sinne vaan tulee bensaa tankilta.
Arska-tehtaalta
06.10.2012, 21:19
No hemmetti, pitääkö tässä nyt tehdä suunitelmiin muutos :eek:
hpotteri
08.10.2012, 16:13
Mites hyvin/huonosti noi rangen kaasarit toimii kallistuksissa ja muuten maastojumituksissa? Kaasarimodilla sais säästettyä helvetissi aikaa mein projektissa ja sähköallergiakin vähenisi :)
PS. Volvo kokemuksesta, motti heräsi henkiin kun heitin römperkit helvettii ja panin dellorton mouruamaan tilalle...
Rompanen on siittä kiva kaasari ettei sitä saa niin hyviin säätöihin millään ennen kun uudet hilut kuluu jo horoiks, että kannattas edes yrittää, mut silti ne vaan toimii vaikka kyljellään.
-Lämpötila kompensaattorit poijjes ja tyhjään reikään g1/4 jenga ja 6mm letkukara joista letkut ilmanputsariin eli hullu tyhjäkäynti virtaus ja sit vaan neulat niin ylös kun varaa riittää. Hyvä tulee ainakin volvosta! :D
Mitä öljyä tuo vaimenninöljy on?Ja sivukysymys:paljonko B30a menee moottoriöljyä?
Mitä öljyä tuo vaimenninöljy on?Ja sivukysymys:paljonko B30a menee moottoriöljyä?
Automaatti vaihteisto ölppää minä laitoin (ATF)
saas nähdä toimiiko nää vielä joskus volvon pentassa B20 eli AQ130
kauan on seissy mutta en muista aikaisempia kaasareita putsatessa et missään kohokammioissa ois ollu noin "purua"
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=126&pictureid=177920
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=126&pictureid=177921
Hetken sai kyllä putsailla
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=126&pictureid=177923
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=126&pictureid=177924
Varmaan toimii kun noin hyvin on putsattu.