View Full Version : Rojekt BJ45 ex. VR LEIMASSA!! :)
Tuommonen tuli Lahdesta.
Ollut alkujaan Valtion Rautateillä.
On siinä vikaakin:
Nelikko ei meinaa pysyä oikeen päällä vaan pompsaa aika herkkään pois. ? Siirtohaarukka kulunut? Onkohan hankala purkasta toi jakoloota.?
Peltiä arvelin vaihtaa jonkun neliön kun apparin jalkotila olis reikäjuusto. Kuskin takakylkikin oli sellanen tilkkutäkki, että tehtään uusiks. Takanta sisälokasuojat vaatii uusimista. takaosan kylkipaloissakin hiukka laitettavia.
Eteen kaipais uusia jousia.. HJ60 jousetkin kai kävis?
Pari kuvaa.
tuomaritulee
26.09.2012, 20:08
Joo siinähaarukas vika todennäköisesti. Itellä naksuu se aika hyvin nelikko päällä.
Tosin auto patrol, mutta ei kai ne paljoa eroa.
Ja jos meinasit jakiksen purkaa nii samalla kannattaa muutakin uusia...
Itse olen laiska ja ajattelin vaihtaa toisen jakiksen..
ompas hirvi beejii mennykki kauas itään..!onnee vaan uudelle autolle!
ompas hirvi beejii mennykki kauas itään..!onnee vaan uudelle autolle!
Kiitosta vaan.. Onnea kai tarvitaankin..
Olikin aika matka.. Katto parilla ruuvilla kiinni.... Joku lootassa huutaa isoilla vaihteilla kun hyeena. .. Liekö tossa jakiksessa se ropleemi? Jossain oli mainittu, että tietyissä jakiksissa jotkut rattaat pyörii koko ajan? Täytyy vissiin uskaltautua purkasemaan..
Oikeanpuolen takasisälokari uusittu... Samoin takakulma... oli joskus tuupattu kulmasta.. koko kulma uusiks ja tinaa piälle..
Seuraavaksi vuorossa sama operaatio kuskin puolelle + koko kuskin puoleisen takakyljen teko suorasta pellistä--
Kunhan isot palat laiteltu kiinni ja maalailtu niin voikin siirtyä tuulilasin alapuoleen. Molemmin puolin olis tuollainen 4x4 cm laiteltava.
Etuovien alle, kynnyskoteloihin täytyy myös hieman laittaa peltiä. +apukuskin jalkotila.
Sitten pääseekin katon yläosan pariin, jossa muutama ruostevaurio....
Lasikuitukattokin on halki, joten hieman täytyy kuiduttaakin.. :)
Vappuna ajellaan!! ;) kai...
_kekkula_
03.12.2012, 07:23
Komeeta jälkeä.
Tää projekti on tiukassa seurannassa kun liippaa tosi läheltä meikän 45tos projektia. Mun taitaa olla ehkä himpun verran huononmpi.
Laitahan lisää kuvia
juu laittelen kuvia miten asia etenee..
Suoraa peltiähän tuo pääasiassa on, että amatöörikin osaa semmosta jotenkin rakentaa :)
harjoittelen edelleen tinausta... Pyrin kaikki pintasaumat tinailemaan.. ihan luotisuoraa tästä tuskin tulee... Oikea kylki on aika aaltonen, koska joskus vaihdettu jo.. oliskohan sekin pitänyt kuitenkin tehdä uusiksi... hmm...
Näissähän aaltoilee kyljet sivuikkunoiden alta jo tehtaan jäljiltä. Suorat kyljet menee jo ylientisöinnin puolelle!:D
Näissähän aaltoilee kyljet sivuikkunoiden alta jo tehtaan jäljiltä. Suorat kyljet menee jo ylientisöinnin puolelle!:D
Niin ja käytössä tulee kuitenkin jälkiä... :)
Tuollanen on nurkissa kanssa.. tuli joskus briteistä huudettua..
on ajovalot, toimiva vinssi, taka-akselin joustoa lukittavissa/vapautettavissa, 4wd, Ja made in JAPAN. Ehken 80-luvun alusta.. Laatikossa, käyttö-ohjeineen..
:)
Tänään perkasin vasemman sisälokarin takaa veks ja taiteilin jo uutta paikalleen.
Tuon 45 asteeen kulmaan taitetun sisälokarin takapään-kulmankin tinasin sileeksi..
Tuli hieman jatkettua myös oikean takakulman tinausta loppuun. Viimeksi loppu tina kesken. Josko huomenna taas jonkun tunnin kävis heppailemassa.. :)
Nostan hattua tuosta tinan käytöstä. Pakkelilla ei oikeen tee mitään maasturissa. (Omassa BJ:ssä on sitä kittiä jonkin verran >:( )
Kuulemma vaikeaa toi tinan käyttö vai... ?
tinaaminen aika helppoa loppupeleissä..vähän harjoittelee,kokeilee ja katsoo miten tina käyttäytyy niin kyl se siitä sujuu..itse kans mielummin tinaan ku hieron pakkelia..nippu puulastoja, vesikippo ja hyvä toho..niillä pärjää
Hitsailin kuskin puoleisen takalattian ja etuoven kynnystä..
Vielä pari isoa "paikkaa"... Koko kuskin takakylki ja takakulma. Sitten pääsis näpräämään pikkupaikkoja... Kuten apparin jalkotila.. Kuskin etulokari...
Ei se tinaaminen kauhean vaikealta tunnu. Tää on harjoitusauto 2, johon tinaa sulattelen..
Jes.. Nyt kun nytkäyttäs:
olis puolikas takakylki kuskinpuolelle tehtävä...
Apparin jalkotilaan paikka, pari pikkupaikkaa...
Kattoon kuitua ja vahviketta..
Maalia ja saumaliimoja sinne tänne.. Hiontaa..
Perään stefat..
Jakoaskiin nelivedon kytkennän tutkinta/parannus..
Hmmm ... Ei mahoton..
BJ-40/76
23.07.2013, 22:13
Siis minkä ikäinen/millä tekniikalla:
Onko kone B (3litraa) vai 3B (3,4L)
Onko javaihteisto 4 vai 5 vaihteinen? onko jakolaatikko mallia "yksiosainen" (yleensä 3 litraisen kanssa) vai halkeava? (uudemmat, siis jakolaatikossa menee sauma mm. alareunassa, siis jakiksen takaosa lähtee irti noin 8? pultilla.)
Onko käsijarru jakiksessa, vai taka-akselissa pyörännavoissa?
"Extravuotavista" takasivuikkunoista vois päätellä että 3,4 L slipt-tyyppinen jakis, siis 2 osaiset kuoret, ja vois olla käsijarrukin taka-akselilla, kuten esim. hj-60.
Siis tuo jakiksen "jollotus" ja etuvedon hylkiminen: hoito riippuu aikalailla tuosta jakiksen tyypistä....
p.s hyvä "pelastus-" projekti, takajousitusta kun virittelee käyttötarpeen mukaan, niin hyvä harrastepeli huonommille teille/kevyeen offiin... toki jos nälkä kasvaa syödessä...
bj45lava
23.07.2013, 23:31
45:sta on saanut vain 4-vaihteisella lootalla.
Ja kardaanikäsijarru aina riippumatta mikä akseli alla (semi tai ff)
Toihan on näköjään ff-akselilla eli varmaan sit 3b koneella ja splitti jakis eli samanlainen kuin hj60.
Mikäs tän vuosimalli oli -82 vai uudempi??
Juu 1983 rekisteröity on tämä. 3B 3,4 litran nelisylinterinen konehan tuo.
En ole pultteja kuorissa laskenna tai muutenkaan niin tuota tekniikka vielä enempi tutkinna.
Eli tuohon kävis hj60 jakis ja lootakin?
On vasta Kolmas BJ ja oisko viides tai kuudes Toyotan LandCruiseri. Ei niin älyjä oo tarvinnut aikasemmin tekniikan kanssa puljata... Jotain perää vaihtaa jne.. Enempi aina ollu pieniä runko/korijuttuja..
Siis minkä ikäinen/millä tekniikalla:
p.s hyvä "pelastus-" projekti, takajousitusta kun virittelee käyttötarpeen mukaan, niin hyvä harrastepeli huonommille teille/kevyeen offiin... toki jos nälkä kasvaa syödessä...
Taitas kaivata tällä hetkellä ensteks etujousia... :) Aika suorat latit..
bj45lava
24.07.2013, 00:07
60 4v loota käy jos vaihdat kytkinakselin ja kytkinkopan, jakis käy sellaisenaan 60:stä.
Sitä et käykö 60:sen 5v lootaan sit 4v bj kytkinakseli ei oo tietoa... mut sit tarvis jo kardaanitkin mulkata eri mittaisiksi.
Tulipahan tänään tehtyä loppukylkipala kuskin takakylkeen... Ei vielä saanut kiinni kun piti tehdä hieman pohjustusta.. Ja arvelin sisälokarin maalailla ja saumailla ennen kuin pistän kyljen kiinni.. Ja sisäloksun saumat pitää kanssa tinata, jos sais niistä kestävämmät ja siistimmät..
Apparin lattiakin tuli laikattua pois alta.. Auttaakohan jakolaatikon siirtimien irrotelussa..? Siihen voiskin tehdä irroitettavan lattiapalan.. :)
Nyt tuli taas hiukan valmiimpi kun sai sisäpuolen pellit saumailtua ja pysty lyömään viimeisen iison siivun takalokylkeä paikalleen,,
Siittä se uhkaa pikkuhiljaa valmistumaan..
Pintapelleissä enää etulokarin paikkaus ja tuulilasin alta löytyneet pari pientä palaa..
Nyt harmittaa kun on pari settiä hyviä takapenkkejä lahjoitellu viemästä tilaa... Tässä oli paikallaan aika kälyset...
Aikamoisella kateudella katson näitä BJ projekteja kun oma BJ vaan mätänee pihalla. Hienon näköistä settiä!
Aikamoisella kateudella katson näitä BJ projekteja kun oma BJ vaan mätänee pihalla. Hienon näköistä settiä!
Eikös sitä ole sanontakin, että kaikki aikanaan ;)
Ei tää omakaan edennyt puoleen vuoteen.. Nyt iski inspiraattio.. Pitäs kai tää nyt leimalle hoitaa.. Jos vaikka hulluks tulis niin ehtiskö oikeen tonne.. Jämsään.. Jää nähtäväks.. Ehkä ilman kattoo ehtis.. :)
hieno.minäkin joskus vielä hommaan pitkän mallin.kun ekaks lakkaan köyhtymästä.:) toivottavasti saat siihen malliin että pääset himokselle.
Nykäyksittäin..
perän stefat vaihdettu.
Takajarrukengät ja tilpehöörit korjattu/vaihdettu
Takavanteet putsailtu ja maalailtu..
Etuvilkut tuunattu ja koesovitettu
Ja muuta pientä--
Pohjamaalia..
Taka-akselin stefat ja tiivisteet uusittu
Apparin lattia ja muita paikkoja tänään neljä..
Hiontaa..
Joutuu vielä pakkelia levittään ja keulasta, ovista jne. Kakkimaalit veks..
hyvä tulee.on se vaan hieno tuo bussi mallin bertta:):)
Nyt pääsis katon kimppuun.. ja ovia vois hieman hiplata..
Takaovet vielä puuttuukin.. Tai ainakin toinen,..
Ja on sitten joku superepoksi alla ja uretaani pinnassa. Sellasta jankkia oli toi pintamaali, että ei ihan helpoin ekaks maalauskokemukseks.. tosin oikeessa oli, että valumaan et herkkään saa.. Ei vaan meinannu tulla ruiskusta ulos perkules.. :)
dirtydog
12.08.2013, 05:37
Hienoo työtä! :)
Kyllä se kuvissa näyttää todellista paremmalta.. Lommonen on.. :)
Ovet ja tuulilasinkehys maalattu.. ovia ei jaksanu alareunoista parsia..
tuulilasin kehykseen kaksi paikkaa ja tinat saumaan..
Tuli tollanen Datsun 510 välipalarojekti laiteltua.. Tosin ei ois tarvinnu kajota kun leimaa on vielä 4/2014 saakka... Yhden omistajan auto..
Tuli tuossa kuiduteltua kattoa, joka oli pahasti halki.. Saattaa kestää..
Takaovet menee kyllä kuitenkin molemmat uusiksi, jos sattuu ehjiä löytymään. Kuskin puolen ovi ei istu ei millään.. Ja onhan se ihan muodottomaksi runnottukin..
Vielä pikku näprättävää..
Tuulilasinpyyhkijät..
Rekkarikilvelle valo.
Takapenkin tekeleet kiinni.. Ainakin istuinosa..
Kattopelti(lasikuitu) kiinni ja leimalle..
Puutteet:
Takaovet
Etujouset
ISOT RENKAAT ja Tehostaja.. :)
Voi veljet tästä tulee tyyllikäs
Voi veljet tästä tulee tyyllikäs
no kuvissa näyttää paremmalta kun luonnossa... Kuutio olis vielä tarvittu pakkelssii jos ois suoraa halunnu.. :)
Leimassa ja liikenteessä..
Täytyy kyllä laittaa tiukempi apusimpukka.. On hiukan epämääräinen..
Takaovi pitää vielä löytää. Apusimpukkaa taidan koittaa tänään kiristää.
on se vaan hieno:)onko se myynnissä??:D:D
On se hieno :) Ja on se kaupankin .. Tosin on siihen jo niin paljon uhrannu aikaa, että ei lie kannata myyvvä vaan jalostaa..
On vaan niin kauheita ajettavia.. Eli pitäs rakentaa ohjaustehostin vähintään...On jo olkapää kipee kun on niin heikko :(... Ehkä apukierrejousta keulalle jne... Nyt on kyllä orkkis etujouset irti, että ne vois laittaa takomoon..
Vähän hukkaan meni taas kun piti ajaa mökille tuolla, että saisi puuta kuskata metän laidasta... Vaan ei kehannu lähtee 220 kilsaa painamaan...
Landrooveri
07.09.2013, 18:44
no kuvissa näyttää paremmalta kun luonnossa... Kuutio olis vielä tarvittu pakkelssii jos ois suoraa halunnu.. :)
Paklasin suikkaa bilteman kemiallisella metallilla ja kovin tuntuu jäävän kiinni,kun ei lastastakaan lähde pois ku vasaran iskuin eli voin suositella. Toki monella tähän paklaus touhuun oma mielipiteensä.
Tota suikan kissanruokapurkki peltiä, kun ei voi jokapaikasta hitsata:D
Plastic padding kemiallinen metalli on vielä parempaa/kovempaa kun bilteman,mutta on kalliimpaa.
Voi piru ku on komia :) Mistähä ite löytäs sen kadonneen inspiraation oman paskan parsimiseen :D
SuurSyömäri
13.09.2013, 14:05
Iha ku omaansa kattelis... kuten kuva sanoo... mikä niminen väri sulla tuli tohon VR Berttaan. Sullon hieno rojekti ja näyttää hyvältä. Tosin päivittäin kun tuijottelee samanlaista niin silmä tottuu :D
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=1177&pictureid=138118
ei tullu Dune beige, joka varmaan olis ollu se oikea..
Katoin Toyotan värikartalta Beigen. Nimikin oli Beige. Sit sen uretaanimaalin kartalta vastaava katottiin..