Kirjaudu sisään

View Full Version : P38A Range Rover 2.5DSE


amaz
28.08.2012, 09:54
Ensimmäisenä tuli mieleen kysellä täältä kommentteja, kokemuksia ja vinkkejä otsikon autoista.
Kiikarissa on 00-02 Range Rover P38A dieselinä ja automaattina (ilmeisesti siis bemarin 2.5tds ja ZF automaatti?) tai 02-03 Discovery 2 Td5 automaattina (tämän koneella ei vissiin ole mitään tekemistä bemarin kanssa? kenen aski tuo automaatti on?).

Minkälainen neliveto näissä on? Onko tuon ikäisissä Rangeissa kaikissa ilma-alusta?

Varsinaista off-roadia ei autolla tultaisi ajamaan, vaan lähinnä varmistettaisiin perheen ja satunnaisesti peräkärryn (jarrullinen 2500kg tai jarruton 750kg) perille pääsy huonojen taipaleiden takana olevalle mökille.
Diesel on ehdoton, sillä tällä autolla tulisin ajamaan pääosin myös työmatkat (noin 100km/päivä).

Hyviä/huonoja puolia autoista, moottoreista ja voimansiirrosta?

Edellisinä kulkineina on alla ollut pari Suburbania, Tahoe, Cherokee ja Excursion, joten näihin jos joku osaa peilata Discoveryn/Rangen ominaisuuksia niin pystyn itsekin hahmottamaan paremmin :)

Kiitos jo ennakkoon kaikille vastaamaan vaivautuneille

t. Olli

Kaitsu67
28.08.2012, 14:01
Kurkkaappas tätäkin palstaa, löytyy varmaan lisätietoa kysymyksiisi:

http://www.roverfriends.fi/foorumi/

Kaitsu

AVRO
28.08.2012, 15:14
P38A on aina ilmajousilla, jos joku ei ole sitä teräsvietereille hätäpäissään muuttanut.
Automaattilaatikko on ZF:n, kuten lienee Discossakin.
Rangessa on kiinteä neliveto keskitasauspyörästön viskolukolla, akseleissa ei lukkoja. Jotain sutimisenestovirityksiä (TC) ABS:n kanssa näissä on vuosimallista ja ties mistä riippuen.
Dieseli Rangessa on Penarin tekele, Discossa on LR:n oma tuo TD5.

Hyviä pelejähän nämä ovat, sielukkaiksi on moitittu... :)

Tuolla Kaitsun linkkaamalla palstalla on lisää tarinaa näistä "uudemmista" laitoksista. Asioita tarkastellaan Land Rover-vihreiden aurinkolasien läpi. ;)

lacrits68
29.08.2012, 06:18
moi!

Discoja omistaneena ( V8 ja Td5) ja rangea ajaneena (V8)....MUN mielestä disco tuntuu "tilavammalta" ja muutenki mukavammalta! :)

Käy ajamassa molempia ja osta se joka miellyttää...!

Kuten "avro" sanoi....näillä on sielu ja välillä omakin elämä! :) Suht halpoja ylläpitää jos hankii osat esim Englannista!

//Janne

amaz
30.08.2012, 18:55
-01 Range tuli pihaan pikaisen vertailun perusteella. Aikamoinen maamoottorihan tuo 2.5TD on Rangen keulilla, mutta kait sitä ehtii :)

Kaitsu67
30.08.2012, 18:59
Do diin! Onnex olkoon "uudesta" Rankusta! Sitten vaan kuvia kehiin.

amaz
30.08.2012, 20:02
Eipä seurannut auton mukana ohjekirjaa, ja ihan ei suoriltaan auennut brittiläisen insinöörin ajatuksen juoksu autoa tutkiessa.
Ensinnäkin, ilmajousitus. Mikä ihme se nappi on merkkivalojen oikealla puolella (rengas jossa on nuoli ylös ja alas). Valo syttyy kun napista painaa mutta mitään ei tapahdu?

AVRO
30.08.2012, 20:59
Se on "manual"-nappi. Pystyt valitsemaan halutessasi highway-korkeuden vaikka ajat alle 80kmh, voit myös valita halutessasi "normal"-korkeuden vaikka moottoritiellä. (autohan laskeutuu 80kmh(+joku aika) jälkeen automatic siihen highway-korkeuteen)
Samalla napilla voit lukita normaalikorkeuden, eli auto ei laske 80 jälkeen. Eli se manual-nappi alas, sen jälkeen voi siitä varsinaisesta korkeudensäätönapista tehdä valintoja.

Olikohan siinä jotain muutakin vielä. Se ryömintä-,ja offroad-korkeus on alle 30kmh nopeuksille jonka jälkeen auto nousee/laskee ellei ole lukittu sillä manual-napilla. Jotenkin näin, kaikkea ei muista...

Ovet tai takakontti auki ei pitäisi korkeuden säätyä jos kaikki on kunnossa, lisäksi oli vielä joku nieppi jalkajarrun kanssa.

Tän kanssa olis ohjekirja paikallaan, kaikenlaisia piilo-ominaisuuksia joita ei osaa hyödyntää ilman opastusta.

amaz
31.08.2012, 07:26
Noniin, kiitoksia AVRO, näinhän se toimikin :)

onkos kukaan purkanut virtalukkoa tämmöisestä? lähes joka kerta kun auton sammuttaa ja ottaa avaimet poiis virtalukosta, kuuluu kongi ja näyttöön ilmestyy "ignition key in", toisinaan kun renkkaa sitä virtalukon kehystä, saattaa tuo hävitä.