View Full Version : BÄD Pajero
Jospa nyt itsekkin laittas tänne jotain omasta laitoksesta. Eli auto on pätkä mallinen ´87 2.5td manuaalilla. 4 vaihteinen kun vitos vaihde on paskana tällä hetkellä :)
Autoon tehty erinnäisiä parannuksia. Tällä hetkellä mennään vaparina mutta keulille tulee lähiaikoina eaton M90 remmiahdin. Renkaina on 32x11.5" (jotka on muuten otteessa...) Valoa omiksi tarpeiksi ym.ym. Myös maastokäyttäytymistä paranneltu taka-akselin SOA:lla, iskareiden paremmalla sijoituksella, edessä pitämmät iskarit, etupäässä kaikkea muutakin pikku modia... etuperää laskettu, vakaajat poistettu, napalukot purettu liikkuvista osista ja hitsattu kiinteiksi, takaperässä kemppi, pisempi takakardaani ym.ym.
Tuloillaan uusi vinssi, polttoainetankki, snorkkeli, leveämmät renkaat/vanteet, eturipustuksiin lisää muutoksia (keulaa korkeemmaks sekä joustoa enemmän), paineilmalukko etuperään.
Kuvia löytyy http://lowcars.pictures.fi/kuvat/Offi+pajero/
http://lowcars.pictures.fi/kuvat/Offi+pajero/DSCF3064.JPG/_img900.jpg
http://lowcars.pictures.fi/kuvat/Offi+pajero/396928_272275102895712_945233081_n.jpg/_img900.jpg
http://lowcars.pictures.fi/kuvat/Offi+pajero/Kuva001+%282%29.jpg/_img900.jpg
http://lowcars.pictures.fi/kuvat/Offi+pajero/DSCF3082.JPG/_img900.jpg
Kiitos ja anteeksi.
Tällä hetkellä mennään vaparina mutta keulille tulee lähiaikoina eaton M90 remmiahdin.
Remmiahdettu pajero, sellasta ei oo monella. :)
Mielenkiintoista kuulla, paljonko antaa paineita, ja millä kierroksilla.
Nuhapumppu
13.08.2012, 13:46
Tuosta etupään ratkaisusta haluaisin nähdä kuvia ja lukeakkin vähän enemmän että kuinka on toteutettu,oli mainittavaa hyötyä yms.
Tuosta etupään ratkaisusta haluaisin nähdä kuvia ja lukeakkin vähän enemmän että kuinka on toteutettu,oli mainittavaa hyötyä yms.
Ja ennenkaikkea kiinnostaa leimasedän arviot asiasta, kilpipeli kun näkyis olevan.
Ja ennenkaikkea kiinnostaa leimasedän arviot asiasta, kilpipeli kun näkyis olevan.
Ei tuonne keulaan mitään laitonta ole tehty lukuunottamatta vakaajan poistoa.
Paljonko yleensä jäykkäakselisissa on varaa nostaa kulmaa että muut kolme pyörää on maassa kiinni. Joku aika sitten mittasin trukin avulla että reilu 50cm saa nostettua niin etu kun takapyörääkin että kolme rengasta osuu vielä hyvin maahan. Etupyörästä nostettuna tosin kallistuu melkolailla.
Paljonko yleensä jäykkäakselisissa on varaa nostaa kulmaa että muut kolme pyörää on maassa kiinni. Joku aika sitten mittasin trukin avulla että reilu 50cm saa nostettua niin etu kun takapyörääkin että kolme rengasta osuu vielä hyvin maahan. Etupyörästä nostettuna tosin kallistuu melkolailla.
Mulla Jimny joustaa tuon suunnilleen puoli metriä vakaajan ollessa paikoillaan.:rolleyes:
Mutta joustothan riippuu hyvin paljon akselivälistä ja -leveydestä, sekä jousitustyypistä. Eiköhän Jimnykin ala joustamaan sen 90senttiä kunhan vaihtaa pidemmät tukivarret ja poistaa vakaajan. Pätkä pajerossa taitaa tuo akseliväli olla samoilla hujakoilla kuin tuossa Jimnyssäkin.
Nuhapumppu
14.08.2012, 10:07
Ei tuonne keulaan mitään laitonta ole tehty lukuunottamatta vakaajan poistoa.
Paljonko yleensä jäykkäakselisissa on varaa nostaa kulmaa että muut kolme pyörää on maassa kiinni. Joku aika sitten mittasin trukin avulla että reilu 50cm saa nostettua niin etu kun takapyörääkin että kolme rengasta osuu vielä hyvin maahan. Etupyörästä nostettuna tosin kallistuu melkolailla.
Omassa pitkässä saa nostettua ~50cm ja silloin takanen nousee irti kun iskarit rajoittaa ulos joustoa,tai siis kivelle kiipeämällä kokeiltu moinen. Pitäis ottaa iskarit irti ja kokeilla että miten sitten joustaa niin osais hankkia pidemmät iskarit.
Noniin. eilinen metsäreissu ohi ja tuhoa taas tuli tuttuun tapaan. Vasen etuvetari, takakardaanin taaempi nivel, tankki painu (lisää) ja nyt kunnolla kasaan ja konekkin alko välillä vinkumaan jotain. Vinkuminen kuulu koneen takaosasta? :eek: aivan kun ois vaimeasti puhaltanut pilliin konehuoneessa ja ääni voimistu kierrosten mukaan. Kyseinen ääni loppukin välillä yleensä kun sammutti koneen mutta alkoi kun oli vähän aikaa käynyt. Melko varmuudella voisin sanoa että laturista se ei tullut. Noo eiköhän sitä taas ensviikolla oo pajero kunnossa koitoksia varten :D
Millaisia paineita kaavailet tuosta eatonista ottavasi?
Meinasitko rajoittaa paineita tyhjäkäynnillä ja jos meinasit niin millä tavoin?
Itelläni on nuo remmi visiot pyöriny kans päässä jo pitkän aikaa.
Tarkotus on nyt menetellä ahtimen kanssa niin että kun saadaan se kiinni ja pyörimään koneen kans samaan aikaan katsotaan mitä se tuo tullessaan. Jos paineita on liiaksi tyhjäkäynnillä niin sorvailen dumppia muistuttavan mäntäventtiilin jota ohjataan paineilla ja mikä toimii periaatteessa juuri päinvastoin perinteistä puhaltavaa dumppia. Maximipaineitakin tulee just sen verta kun tulee. Niitäkun ei voi ikinään tietää ennenkuin ahdin pyörii.
No mitä teillä on hihnapyörien välitys suhde?
2.8 laskin jos nyt ihan oikein muistan. Hihnapyörät teetätän vasta tossa muutaman viikon kuluttua
2.8 laskin jos nyt ihan oikein muistan. Hihnapyörät teetätän vasta tossa muutaman viikon kuluttua
Sanokaa jos olen väärässä mutta käsittääkseni tollanen eaton puskee karkeesti 1,5L/kierros ja jos sulla on välitys 2,8 ja pajeron pata on 2,5L niin eikös tuosta tule 2,36bar noilla arvoilla? vai laskeskelinko näin äkkiseltään jotai päin persettä?
Miten minä sain nuilla kierros määrillä ja tilavuuksilla noin 0.7bar. Tai no hieman korkeampi ilman lämpenemisen takia, mutta tuon koon coolerilla ja ilman pakokaasujen tuomaa lämpöä ei kauas heitä. Voi olla tietenkin metäs toikin... edit! Eiku laskut uusiks ja siis 1,4bar tuli vastaukseksi, kun tovin paperia tutki. :D
Joo no toi noin puolitoista baaria ois se "tavote" mutta menee liian fyysikon hommiks laskee tommosia kun on kuitenkin melko monta muuttujaa. Sanotaanko että 0.5 baria on liian vähän ja 3 baria yläraja, jos siihen väliin ahtopaineet rajottuu ollaan oikeilla jäljillä :D
Onkos tolle coolerille joku tunneli takapuolella mistä virtaa ilma läpi auton alle vai nouseeko konehuoneen kuuma ilma sen läpi? Kovassa nopeudessa saattaa pysyä vilposana ihan ilmankin mutta entäs hitaissa metsässä?
1,5L x 2,8 = 4,2 litraa / kampiakselin kierros.
4,2/1,25= 3,36
4,2 tulee tuosta aijemmasta laskusta ja 1,25 on moottorin tilavuus/kampiakselin kierros.
3,36 luvusta eikös pidä vähentää ilman paine ja silloin jää jäljelle 2,36?
Miten hakoteillä liene olen?
1,5L x 2,8 = 4,2 litraa / kampiakselin kierros.
4,2/1,25= 3,36
4,2 tulee tuosta aijemmasta laskusta ja 1,25 on moottorin tilavuus/kampiakselin kierros.
3,36 luvusta eikös pidä vähentää ilman paine ja silloin jää jäljelle 2,36?
Miten hakoteillä liene olen?
miks siitä pitää vähentää ilmanpaine?
EDIT:
EIkös tän voi ajatella et 1:1 välityksellä 1,5L/r painetaan 1,25l/r --> joka kierroksella menee 0,25l liikaa ilmaa eli 20% "ylimääräistä". 120% ilmatilassa ilmaa on 0.20 bar, eli kasvattamalla välitys suhdetta kaksinkertaiseksi ilmaa on 240% ilmatilassa, jolloin paine on 1.4 bar. Jos välitysyhdetta muuttaa 3:1, ilmaa on taas 360% eli 2.6 bar..... Eli kyl siitä pitää näemmä vähentää ilmanpaine vastaava ilma.....käsittämätöntä..... :D
EDIT2: Periaatteessahan sitä vähennetään moottoriin synytvä "tyhjiö" kierroksella, joka on sama määrä kuin ilmanpaine ?
miks siitä pitää vähentää ilmanpaine?
EDIT:
EIkös tän voi ajatella et 1:1 välityksellä 1,5L/r painetaan 1,25l/r --> joka kierroksella menee 0,25l liikaa ilmaa eli 20% "ylimääräistä". 120% ilmatilassa ilmaa on 0.20 bar, eli kasvattamalla välitys suhdetta kaksinkertaiseksi ilmaa on 240% ilmatilassa, jolloin paine on 1.4 bar. Jos välitysyhdetta muuttaa 3:1, ilmaa on taas 360% eli 2.6 bar..... Eli kyl siitä pitää näemmä vähentää ilmanpaine vastaava ilma.....käsittämätöntä..... :D
EDIT2: Periaatteessahan sitä vähennetään moottoriin synytvä "tyhjiö" kierroksella, joka on sama määrä kuin ilmanpaine ?
Juu näin minä sen ainakin ajattelin. :) Nämä kaavat ei oo mitää virallisia. Pää vaan saneli että jotai tohon suuntaan sen pitäs varmaan ehkä olla. :D
Onkos tolle coolerille joku tunneli takapuolella mistä virtaa ilma läpi auton alle vai nouseeko konehuoneen kuuma ilma sen läpi? Kovassa nopeudessa saattaa pysyä vilposana ihan ilmankin mutta entäs hitaissa metsässä?Tällä hetkellä ei oo mitään tunnelia mutta semmoselle on kyllä tilaa ja ajatuksena on ollutkin tehdä alumiinista sellanen ohjuri pelti joka ohjaa ilman aivan koneen taakse / tulipellin ja koneen väliin.
Päivitetääs tätäkin. Nyt on remmiahdin asennettu ja hyvin pelittää. Jazin 30L turvatankin asensin "takapenkin" tilalle kardaanin päälle ja samalla tuli uus takalattia. Takaakselille on asennettu 14" pitkät kynäjouset jäykkyyssäädettävillä bilsteinin iskareilla. Myös pakoputkisto on tehty pakosarjalta asti 2,5" putkella ja yhdellä raptorin vaimentajalla, loppupää putkesta on 3".
Nyt seuraava rojekti ois jarrujen ja nivelien läpikäynti tyyliin kaikki uusiks. Mielenpäällä pyörii myös 10" leveet bedlockit. Teholappukin pitäs hakea leimaa varten.
Etupäähän pitäs kans jotasin keksiä. Nykyisellään ei kestä nivelet eikä vetarit yhtään. Luultavammin tukivarsien uus sijoittelu sekä vääntösauvojen tilalle kynätolpat tulee testattua. Niin ja pitää sitä etuperää tiputtaa lisää vielä.
Päivitellään taas kun alkaa tapahtuu ja muistani ottaa kuvia.
http://lowcars.pictures.fi/kuvat/Offi+pajero/025.JPG/_img1280.jpg
Ainiin ja onhan tässä rättikattokin nyt. Jäi tollanen twingon haitari ylimääräseks niin asentelin sen sit pajeroon. Eli ton näkönen luukku http://lowcars.pictures.fi/kuvat/Golf/DSCF2926.JPG
Tossa ylemmässä kuvassa sitä ei näy kun on kuvan oton jälkeen laiteltu paikalleen.