Kirjaudu sisään

View Full Version : BJ42 takajarrut liian hyvät


hj6084
06.08.2012, 20:55
Eli tuli tuossa vaihdettua tojotaan etusatulat + takasylinterit ja taakse uudet putket, nyt sitten kokeillessa meni takapää lukkoon ennen etusia.
Tässä ei vissiin kuulu olla taka-akselilla mitään kuorman tuntevaa venttiiiliä?
Pääsylinterin alla on "front" ja "rear" merkinnöillä jotkin venttiilit niin osanneeko noille tehdä mitään?

Bj Andy
06.08.2012, 23:03
Ei. Talvella ajetaan nelikolla niin ei ole ongelmia...

Jos tuntuu vaikealta niin sitten siun pitää vaan ostaa uudempi auto eli avensis tms.

pee
06.08.2012, 23:11
oliko takakengät irti ? menikö samalla tavalla takasin ?
ettei ois vaihtunu kengät <---> ?

Bj Andy
06.08.2012, 23:17
42 Bertassa on takana isot rummut eikä mitään säätimiä eli ne on takapainoiset vaikka olisi kunnossakin...

PERSKUTTA
06.08.2012, 23:25
Jos koittaas kaventaa jarrukenkien kitkapintoja niin silloonhan periaatteessa pitääs jarruvoimien pienentyä?

burton
07.08.2012, 01:00
antaa olla vaa jos kerta toimii. kummniki hetken ajon jälkee ku siel alkaa olee jarrupölyä nii teho heikkenee, saati sitte jos käy offailee jossai ja mutaa nii sitte ei ainakaa ole jarrui takana :)

Viipo
07.08.2012, 03:44
Jos koittaas kaventaa jarrukenkien kitkapintoja niin silloonhan periaatteessa pitääs jarruvoimien pienentyä?

Ei, silloin jarrukenkä vain kuluu nopeammin. Jos haluaisi pienentää jarrutehoa, niin pitäisi vaihtaa pienemmällä männällä olevat sylinterit.

turakki
07.08.2012, 17:16
Laitoitkos eteen uudet tarvikepalat? Joskus osunut omalle kohdalle tosi kovia/muuten vaan huonosti pitäviä tarvikepaloja. Silloin on jopa hoojiin takajarrut tuntunut hetken hyviltä. Oikeasti bj:n jarrut on varsin ruudikkaat. Itse olen ihmetellyt, mihin moisia tarvitaan niillä vauhtivaroilla.

Bj Andy
07.08.2012, 17:19
Laitoitkos eteen uudet tarvikepalat? Joskus osunut omalle kohdalle tosi kovia/muuten vaan huonosti pitäviä tarvikepaloja. Silloin on jopa hoojiin takajarrut tuntunut hetken hyviltä. Oikeasti bj:n jarrut on varsin ruudikkaat. Itse olen ihmetellyt, mihin moisia tarvitaan niillä vauhtivaroilla.

Siihen kun vedetään jossain vuoristossa jarrutonta kärriä ja täysi poka päällä...Ja vielä niillä 9.00-15 renkailla...

BJ-40/76
07.08.2012, 17:41
42 Bertassa on takana isot rummut eikä mitään säätimiä eli ne on takapainoiset vaikka olisi kunnossakin...

Siis siinä jarrupääsylinterin vieressä ei ole paineensäädintä?

Missähän autossa se sitten oli, muistan aivan selvästi, kun suunnittelin että tuommoinen pitää hommata omaan bj:hin...

Bj Andy
07.08.2012, 20:07
Siis siinä jarrupääsylinterin vieressä ei ole paineensäädintä?

Missähän autossa se sitten oli, muistan aivan selvästi, kun suunnittelin että tuommoinen pitää hommata omaan bj:hin...

Jaa perhana, menee tarkistukseen...

Vaan sitä kuorma venttiiliä siellä ei ole.

autotohtori
09.08.2012, 08:13
Itselläni oli noin vuosi sitten sama probleema vikaan auttoi ainoastaan laittaa pääsylinterin jälkeen jarrupaineen säädin.Takapainoiset jarrut ovat vaaralliset kesäkeleilläkin esim soratiellä jos tulee eteen tilanne että joutuu tekemään lukkojarrutuksen pyörähtää auto poikittain suhteellisen helposti.Talvella ajaminen on jo vaarallista.

-MaTTi-
09.08.2012, 08:58
Laittaa jonku esmes tämmösen takalinjaan niin saa mieleiset jarruvoimat: http://www.bjorkmotorsport.com/index.php?dir=296&product=46592&from=

Kyllähän ne liian ärtsyt takapainoiset jarrut pomppaa/pitäis pompata katsastuksestakin...

BJ-40/76
10.08.2012, 19:07
Lainaan yhtä projektitopiikkia:

http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=22303&page=4

24.08.2009, 22:05 lisätyssä viestissä;

Tuossa kuvassa, missä bj saa vihreää maalia iman konepeltiä, ja kuvattu kuskin puolen etukulmasta, näkyy huonosti tuossa pääsylinterin alla tuo paineensäädin.

ps. tulipa nätti bj!

Bj Andy
11.08.2012, 01:00
En vieläkään muistanu kattoa löytyykö omasta bertasta alenninta, mutta toissa päivänä kun peruutin kärirn kanssa +30 asteen mäkeen , siiis kärrin minkä painaa tyhjänä yli 900 kg:tä niin kyllä bertan jarrut sai siinä kiitoksen.

Ja ylösnousemus onnistui kolmannella yrityksellä koska pohja oli pehmeä ja takalukko ei menny päälle johtuen vaijerinjumituksesta....

Raju peli....