|
Maasturiprojektit Osio on tarkoitettu etenkin pidempiaikaisten projektien seuraamiseen. Tämä on oikea paikka oman auton esittelyyn. |
|
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
#1
|
|||
|
|||
Crossiauto isoon luokkaanTiimin ensimmäinen auto, omavalmisteinen Lantsikka on tullut matkansa päähän. Auto on jo kokemut yhden isomman entisöinnin ja toista ei enää tehdä. Se puretaan ja tekniikasta rakennetaan uusi crossiin suunnattu putkirunkoauto. Valmistumistavoite Klaperjaht 2012, mikäli ne järjestetään. Lantsikan huonot puolet olivat alunalkaenkin liian lyhyt akseliväli (230 cm), suora runko jonka vuoksi siitä tuli liian korkea sekä nykypäivänä jo liiaksi venynyt kori jonka luukut eivät pysy ajon aikana kiinni. Mutta se on ollut mestarinsa ensimmäinen tekele aikoina jolloin offroad on tullut hänelle ihan uutena juttuna ja käytännön tietoa ei ole voinut olla riittävästi oikeanlaisen auton rakentamiseen. Sain luvan seurata kamerani kanssa purku- sekä rakennusprojektia. Tästä tulee tarina kuvaajan näkökulmasta. Mahdollisiin kysymyksiin tai kommenteihin on mestari itse lupautunut vastailemaan. Projekti alkoi jo muutama päivä sitten akseleiden rakentelulla. Lantsikassa on moggilaiset peltiperäakselit jotka ovat moneen otteeseen osoittautuneet liian heikoiksi porttaaliboxien kohdilta. Latsikassakin boxeja on mennyt rikki useamman kerran. Koska nurkista löytyi riittävän paljon osia valuakseleista, päätettiin niistä rakentaa kapeat akselit. Rakentaa todellakin sillä osia oli sekä kapeista että leveistä. Niissä on yllättävän paljon eroja jotka tulivat vasta tässä vaiheessa ilmi. Työ ei ollutkaan ihan läpivetojuttu. Tässä etuakselin rakennussarja. Tästäkin akselista on perämurikan keskiosa lainattu aikoinaan Rokkariin, mutta onneksi nurkista löytyi vastaava tilalle. Lisäksi tämä on kyllä ollut aikoinaan kapea, mutta jossain vaiheessa levennetty. Nyt se piti kaventaa uudestaan. Tähän autoon tehdään avokardaani. Sen vuoksi piti tehdä pieniä muutoksia. Hommasta voi saada hankalankin. Kaippa näitä vetoakselin neulalaakereitakin on jossain tarvittu kun poissa olivat. Onneksi niitäkin löytyi. Mutta kasaanpäin menee lopulta. Taka-akseli oli hieman vähätöisempi. Se oli valmiiksi kapea. Ainoat muutokset mitkä tehtiin oli avokardaaniin liittyvät. Valmistuttuaan akselit siirrettiin pihalle odottamaan viikonloppua. Tästä se sitten alkaa, pöytä sisään sulamaan. Pöytälevy on hyvä rakennusalusta kun siihen saa suoraan heppailla kaikki kiinni. Mukavampi rakennella ja suunnitella kun tekele pysyy hyvin paikallaan. Akseliväli tulee olemaan 270 cm. Vähän niinkuin näin. Vaikka tästä tulee putkirunkoauto, perusrunko tehdään vahvasta palkista. Tyyliin näin. Tällaisella ratkaisulla on ainakin yksi toteutettu ja sen vuoksi rohkenemme sanoa että ei hullumpi juttu. Tämän ratkaisun kehittelijä ei löydy oman tiimimme sisältä, me vain matkimme hyvää ideaa. Tässä alkaa olemaan hahmoa ja seuraavaksi voidaan alkaa tekemään putkirunkoa. Putkirungon päämestariksi tulee LapaTeamin kaveri, Ossi on siinä vaiheessa lähinnä apupoika. Putkirungon valmistus on näillä näkymin tarkoitus aloittaa ensi tiistaina. Lantsikka sisään. Tämännäköisenä sillä on viimeiset ajot ajettu. Viimeisin tapahtuma oli toimia Kuttulandian vinssausautona. Täysin toimiva tekniikaltaan. Tässä autossa ei ole koskaan ollut matkustajille mitään mukavuuksia. Kori on ollut niin huojuva että kaikkia on pitänyt varoittaa ettei laita sormiaan ihan mihin väliin. Viimeisen entisöinnin yhteydessä vaihdettiin kokonaan uusi kori. Tämän operaation jälkeen autosta tuli entistäkin korkeampi ja huojuvampi. Allekirjoittanut itse kutsui tätä PomppuHyttäLantsikaksi. PomppuHyttäLantsikka. Pelkääjän paikalla Olkku. Tämä projekti ikävä kyllä alkoi aika pitkällä osuudella tyyliin näin on tehty. Tekopäivät ovat olleet viikolla pari iltaa sekä nyt tämä päivä lauantai. Huomenna lisää sunnuntain aikaansaannoksista.
|
#2
|
||||
|
||||
Tähän projektiinko ossi oli eilen putkee hakemassa. Seurataan mielenkiinnolla ja tullaan paikan päällekkin kyllä katselemaan mitä siä oikein tapahtuu. Ps. pistin ossille vähän yv:tä
Viimeksi muokannut VW Taro : 14.01.2012 15:14 |
#3
|
|||
|
|||
joo kaiken näköstä rautaa tuli haettua taisin päästä lantsikan hytästäkin eroon
__________________
Team Kutunjuuston "päällikkö" VOLVO ON HYVÄ PYÖRÄKUORMAAJA MERKKI |
#4
|
||||
|
||||
Joo niin taisit.
|
#5
|
||||
|
||||
Muistithan tarkastaa kaikkien portaaline ja perien välitykset, että meni kerralla yhteensopivat?????? Mogeissa kun tuppaa noissa oleen hiuksen hienoja eroja
|
#6
|
|||
|
|||
joo onneks tuli katottua on niitä moneen lähtöön nyt siellä on 7,5 välitykset
__________________
Team Kutunjuuston "päällikkö" VOLVO ON HYVÄ PYÖRÄKUORMAAJA MERKKI |
#7
|
|||
|
|||
Meinaa kuvaajalla tulla kiire pysyä projektissa mukana. Normaalisti siihen aikaan kun porukka heräilee sunnuntaiaamulla, Ossi on jo saanut aikaiseksi vaikka mitä. Niin tänäänkin.
Keulan purkamista aloiteltu. Tarkoitus on ensiksi irroittaa moottori/vaihdelaatikkopaketti. Muita vasta tarpeen mukaan. Uljas OM603 sen omalla automaatilla. Palvellut hyvin vuosikaudet ja toivottavasti myös jatkossakin. Pientä pesua ja siirto rakentelupuolelle. Kun päivä oli valjennut kuvasin loppu auton ennen kuin siirsimme sen takapihalle. Sieltä sitten haetaan osaa aina kun tarve tulee. Pitäisikö sanoa että Ossi on nyt "ostanut renkaat ja elämän". Ihan vaan lainatakseni yhtä palstalla aikoinaan esitettyä kommentia Ossin traktorin renkaista. Nämä renkaat ovat olleet meillä varastossa jo kauan, mutta ainoa kerta kun niitä on käytetty oli viime vuonna Sastamalan vappuparaatissa Rokkarin alla. Se vuosien saatossa tullut arvostelujen määrä liittyen traktorin renkaisiin voi tämän auton kohdalla olla nyt historiaa. Lantsikassa olleet Venäläiset traktorin renkaat jäävät Mitsun vararenkaiksi. Nämä ehkä nyt käyttöön otettavat Boggerit ovat kokoa 44 tuumaa. Toivottavasti tuo Mersun moottori jaksaa jauhaa voimaa senverran että Boggeri pyörii iloisesti prutakossa. Itse hieman pelkään että ei, mutta siinä tapauksessa vaihdetaan pienempää alle. Volvo Mäyriksen jakolaatikko on päivän sana. Lantsikassa palvellut itse lyhennetty moggilainen jakolaatikko ei kelpaa tähän projektiin. Nyt arvostetaan pienempää painoa, kokoa ja parempia välityksiä. Joitain auton piirteitä alkaa muodostumaan. Helpottaahan se suunnittelua kun kaikkia voi tässä pöydällä ensin hahmotella. Tässä pöytävaiheessa on vielä mahdollista korjata mahdolliset virhearvioinnit. Ensimmäiset vastoinkäymiset kun moottoria sovitettiin. Ahdas uhkaa tulla ja runkopalkkeja piti hieman vielä säädellä. Etuakselin perämurikka on sopivasti tiellä ja ison kokonsa puolesta sanelee aika tarkkaan moottorin sijoittumisen. Matalaa autoa suunniteltiin mutta kai tästäkin lintutorni vielä tulee kuten edeltäjänsäkin. Lantsikan etuvinssinä on toiminut itse rakennettu hydraulinen vinssi jossa on osia niin Toyotan HJ:n kuin Hiabinkin vinssistä. Sitä on nyt tarkoitus tehostaa tämän näköisellä pumpulla. Nopeutta tarvitaan nimittäin aika paljon lisää mikäli mielii crossissa pärjätä. Nykyinen on aivan liian hidas. Tässä nyt lähinnä testaillaan miten pumppu sopii keulalle ja kuinka paljon runkopalkkeja pitää jatkaa. Tukivarret ovat merkkiä Pajero. Etupäässä niidenkin kohdalla tulee ahdasta. Moottorin öljypohjaa pitää muokata jotta ei ihan näin lähellä mentäisi. Takapäässä on tilaa jo paljon enemmän. Moottorin tuentaa tekemässä. Tämän näköinen valmiina. Nyt täytyy muistuttaa että monet kiinnitykset ovat vielä tässä vaiheessa hahmotelmia tai vaan kevyesti heppailtuja. Niitä kun voidaan vielä joutua siirtelemään moneen kertaan. Toisen puolen kiinnitys. Valmet traktorin kampiakseli. Näitä kasvaa erään naapurin takapihalla. On jo toinen sen pihan sadosta noudettu. Tästä käytetään vain tuo booriakseli. Jäljelle jäi vielä hyvää romurautaa. Akseli sovitelviin pyörittämään jakolaatikkoa. Ainakin materiaali vaikuttaa kovalta mutta kokemusta tämän ratkaisun toimivuudesta ei meillä ole. Kestääkö käytössä. Mutta ei tuo moottorikaan mikään sen suurempi voimanpesä ole. Tai voisi olla jos siitä sellainen tehtäisiin. Mutta nyt kun tekniikka on osaksi kiinnitetty on helppo hahmottaa mille kohtaa taka-akselin murikka pitää sijoittua. Huomenna teemana on sen siirtäminen oikeaan linjaan. Nopean tuntuista tämä alku on aina joka projetin kohdalla ollut. Kummasti se sitten hidastuu kun alkaa nippeli nappeli asennukset. Klaperjahtin sääntöjen suhteen meillä on pientä epäselvyyttä esimerkiksi siitä että onko siellä määritelty kovinkin tarkasti rengaskoot. Käykö nämä Boggerit. Suomalaisissa crossikisoissa sellaisia rajoituksia ei taida olla. Painotavoitetta ei ole asetettu. Tästä tulee mikä tulee. Vitsinä Ossi taisi heittää että max 1600 kg ja nauroi päälle. Se nyt olisi hänelle jo aika kova tavoite. Mutta sittenhän tämä painaisi 1000 kg vähemmän kuin Moggi Pajeromme. |
#8
|
|||
|
|||
Painotavoitetta ei ole asetettu. Tästä tulee mikä tulee. Vitsinä Ossi taisi heittää että max 1600 kg ja nauroi päälle. Se nyt olisi hänelle jo aika kova tavoite. Mutta sittenhän tämä painaisi 1000 kg vähemmän kuin Moggi Pajeromme.
__________________ mulla spideri tuli painaan 1280kg ,tästä voidaan päätellä että tuskin paljoa alle 2000kg tulee toi teiän vehjes painamaan, valitettavasti |
#9
|
|||
|
|||
Lainaus:
|
#10
|
||||
|
||||
hienoa settiä - ja tuo pöydällä työstäminen !!! jawohl
ja niinkuin siellä(kin) varmaan on tiedossa: OM603A öljypohjan patti on kokolailla helposti pienennettävissä tai jopa pois otettavissa, eli siitä ei kannata paljoa murehtia eikä liioin siitä jaksaako 44" sillä pyöriä, jaksaa varmasti, jollei tuossa iskussa niin ahistuslääkkeet ei paljoa maksa, niitähän löytyy jopa käytettyinä kun ST ukot pohojammaala haluaa aina vaan uuempia ja isoompia... eli 2 x peukku täältä !!!
__________________
- Levannon We(l)ho - |
#11
|
||||
|
||||
hienolta näyttää! ja lääkettä on tiedossa jos voima loppuu kesken
|
#12
|
||||
|
||||
Jos joku muukin innostuu tälläistä rakennetta kokeilemaan, niin tuo on Valmet 411 A-mallin kampiakseli.
__________________
Size does matter, Sisu A-45 projekti
Sisu-harrastajien palsta, SISUA.net Myydään: Pajeron osia, Uusia ja käytettyjä maastokuorma-auton renkaita, 50-80 luvun euro ja japsi henkilöautojen osia, sekä perseestä perämoottoriin! |
#13
|
|||
|
|||
täytyy taas tulla tallissa poikkeemaan
__________________
riiseli mersedes |
#14
|
||||
|
||||
Teillä tota virtaa piisaa! Tsemppiä tähänkin projektiin
__________________
Tanner RMX LS2 Jeep CJ7 V8 |
#15
|
||||
|
||||
Kohta koko palsta pyörii nurkissa vakoilemassa..
mä kans! Pitääpä ottaa kärry mukaan jotta kaiken ylimääräisen motivaation saa raijattua mukaan..
__________________
Broken Back Team #1 |
#16
|
||||
|
||||
TOTTA!! Käy niin pirusti kateeks, siis toi älytön motivaatio ja virta tulva, mitä kuttulandian suunnalta huokuu
Mitäs toi merssun kone painaa? Meinaan kyl toi vois jäädä alle 2000kg, jos oikein tarkkaan pihistelee (vertailen päässäni Moggsterin painoon). |
#17
|
|||
|
|||
Päivä alkoi kompromissilla. Ulkopuolinen voisi sanoa sitä vaikka peräksi antamiseksi.
Pientä vihiä oli ihan omasta takaa ettei sitä taka-akselin murikkaa ihan miten vaan siirrellä etteikö se vaikuttaisi esimerkiksi vetareiden sijoittumiseen. Tasauspyörästön lukko kun kumminkin taakse halutaan ja ei olla valmiita vetareita teettämään. Pieni purkuoperaatio taka-akselila vahvisti epäilyt siitä että vetarit jouduttaisiin teettämään, joten päätös oli että murikka on ja pysyy paikallaan. Näin voidaan hyödyntää mogin omat vetarit. Jos vetarit teettää, niiden toimitusajat ovat kuulemma olleet aika pitkiä. Sen lisäksi hinta, noin 450 €/kpl + arvonlisävero, voisi sen rahan johonkin tärkeempääkin laittaa. Kardaanit ovat mallia Patrol. Jotta kulmaa saatiin hieman loivemmaksi, taka-akselia siirrettiin 10 cm taaksepäin. Nyt akseliväli on 280 cm. Moottoria olisi voinut siirtää se 10 cm eteenpäin ja välttyä pituuden kasvamiselta, mutta vinssille pitää jäädä tarvittava tila jotta vältytään keulan ylitykseltä. Kiitos taas tämän mainion pöydän. "Helppohan" tässä on juttuja siirrellä eteen ja taakse aina kun tarve vaatii. Omavalmisteisia tukivarren kiinnikkeitä. Paikoillaan asettuvat näin. Hieman nyt tuntuu että tässä halutaan pitää kuvamääräkiintiöstä kiinni ja ollaan vaan kuvailtu yhtä ja samaa kohdetta monesta eri suuntaa. Antaa viitteitä siitä että tahti on hidastunut ja ei ole enää niin paljon kerrottavaa. Takimmaisten tukivarsien kiinnitys runkoon. Nämä kiinnitykset ovat alkuperäisosilla tehty. Sellaisia löytyi kaksi kpl. Etuakselille samanlaisilla itse väkerretyillä kiinnityspaloilla. Etupään tukivarsien runkokiinnitykseen piti myös rakennella itse kiinnityspaloja. Ei ehkä ihan kaunein mutta ajaa asiansa. Ja tämännäköinen rakennussarja. Menossa paikoilleen. Nyt kiinnitykset ovat vain tyyliin heppailtu. Huomennahan alkaa putkirungon rakentaminen. Mika voi sitten vielä "tarkistaa" Ossin ratkaisut ennen kuin hitsaa ne kiinni asti. Tässä se ahdetun moottorin öljypohjan paise. Nyt se on täysin kiinni tukivarressa. Eli vaatii modifoinnin. Onneksi näitä on aikoinaan teetetetty useampi. Kuttulandian kisoissakin kaksi meni palkinnon muodossa. Eli parannusta Lantsikan tekniikkaan. Siinä kun oli mekaaninen ohjaus. Nyt tulee täysin hydraulinen. Alustavaa kiinnitystä. Kokonaiskuvaa tämän hetken tilanteesta. Ainoa näkyvä aikaansaannos oli tukivarsien kiinnikkeiden tekeminen ja varsien kiinnitys paikoilleen. Ohjaussylinteri voi vielä olla vinossa kun ei ole vielä mitattu kohdilleen mutta tässä nyt lähinnä voi tutkailla tuon konehuoneen tekniikan sijoittumista keulille. Kun poistuin paikalta, mestari jäi vielä asentelemaan ohjaussylinteriä paikoilleen. Voi olla että se on aamulla valmiina kun hallille kamerani kanssa kirmaan. Huomenna myös alkaa tapahtumaan auton kannalta mielenkiintoisia juttuja, kun putkirungon myötä autolle alkaa muodostumaan ääriviivat ja ulkonäkö. |
#18
|
||||
|
||||
Kyllä käyp katteeks!
On se hienoo kattoo kun on pelit ja pensselit kohillaan ja saadaan aikaiseksi.
Ei se sitten JEgoNEERin kardaanin linjakaan tarvi olla näköjään sitten ihan suora kun joudutaan Quodra-Track jakolootat heittää romukoppaan ja kehittämään jotain muuta. Hyvältä näyttää Ossi ja kuvat on hienoja Picu! t. Ismo Ämmä
__________________
http://www.fjdc.org/ -Kulmakorpi Off Road Park- -JEEP HOLIC- https://www.facebook.com/GPKorjausOy/ |
#19
|
|||
|
|||
Hienon näköistä, mutta mistään mitään tietämättä jäin ihmettelemään noita jakareita, eli sitä että mix ne tulee akselin päälle? Akselin alla olisivat ainakin lähempänä renkaan keskustaa/alareunaa, joten puslat pääsisivät helpommalla.
|
#20
|
||||
|
||||
Saahan tällä vähän lisää maavaraa akselin alle, mutta kyllä minä pelkään että puslat on kertakäyttökamaa kun ei ne meinaa kestää kunnolla suorillakaan akseleilla.
|
#21
|
|||
|
|||
Maavaraa ajatellen ratkaistu näin. Voi olla että ylimääräistä työtä ja kulua jatkossa teettävät. Mutta näin nyt ja korjataan siinä vaiheessa jos ja kun todetaan että ei ollutkaan kovin hyvä juttu.
|
#22
|
|||
|
|||
Tämä ja huominen päivä on päätetty uhrata putkirungon tekemiseen. Sitten on pakko omistautua leipätöille ja unohtaa harrastukset vähäksi aikaa. Tiivis tahti myös näkyi päivän aikaansaannoksissa.
Putki ja rälläkkä. Siitä se alkaa. Kulman merkkaus putkeen ja taivutuskoneeseen. Ja vääntöä. Ja kulman tarkistusta. Näitä vaiheita tehtiin moneen kertaan päivän aikana. Se on aina hankalin vaihe laittaa tuo ensimmäinen pääkaari. Sen kun on saanut suoraan ja linjaan, muut onkin helpompi tehdä sen mukaan. Mutta nyt näyttää jo paremmalta. Tästä eteenpäin se sitten meneekin jo vauhdilla. Keskeneräisten projektien kuvailu on aina riskialtista hommaa. Osa kun on aina vasta hahmotteluvaiheessa ja ei kärsi tarkempaa tarkastelua. Rälläköintiä on aina kiva kuvata siinä toivossa että onnistuisi joskus taltioimaan todella hienot kipinäryöpyt. En onnistunut mutta ehkä joskus vielä. Näyttää tarkalta hommalta. Täytyy sanoa että Ossi on jo oppinut mittailemaan hieman paremmin. Edellisessä projektissa paloi hitsauslankaa vähän enemmän kun vaadittiin paksumpia täyttösaumoja. No ei vaiska, ehkä muutama sauma jos sitäkään. Katku hallissa alkoi olemaan jo aika paksua ja tämän tarkempia kuvia ei normaalilla kameralla enää voinut saada. Ehkä hyvä niin, sillä ei keskeneräistä projektia vielä kuulu arvostella. Tässä vaiheessa poistuin pelipaikalta. Mestarit vielä jäivät työnsä ääreen. Ei se auta, projekti pitää lykätä huomenna illalla ulkovarastoon ja ei ole tietoa koska seuraavan kerran on hallitilaa vapaana jotta rakentelu voisi taas jatkua. Kuvista jotenkin saa sen vaikutuksen ihan kuin Ossi olisi päämestarina. Ehkä se vain on niin että toinen oli kuvauksellisella päällä ja toinen pakoili kameraa minkä kerkesi. Työnjako kun kuvaajan silmissä oli aika tasaisen näköistä. Niin ja taas pitää muistuttaa että kuvatekstit perustuvat hallilla kuultuihin tarinoihin. Minähän vain raportoin. |
#23
|
||||
|
||||
on teillä aikamoinen tahti
|
#24
|
||||
|
||||
Mulla kans kävi silmään noi tukivarret ei oo mikään paras ratkasu.
Mulla oli Voodoo Jeepissä samanlailla noi tukivarret ja puslat kulu silmissä ja rajotti joustoja paljon. Tehkää mielummin nelilinkki niin ei tartte olla noita puslia vaihtamassa alvariin. Jos ei mahu nelilinkki niin tehkää Y tukivarret. Tsemppiä |
#25
|
||||
|
||||
Ai tästäkin tuli T-Fordin ilmanvastuskertoimen omaava kehikko.
Moni kun on tulossa pällistelemään paikanpäälle niin olisko fiksua pitää parin viikon välein sellanen avoimien ovien päivä niin ei haittaa sit tuota rakennusvauhtia. Tosin kerkiiskö se Ossi pysähtymään silloinkaan
__________________
Yhtään en tiiä mitä tapahtu :O |
|
Luokat |
officrossi, porttaaliakselit, putkirunko |
Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta) | |
|
Samanlaisia viestiketjuja | ||||
Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
Myyty Toyota land cruiser rj "crossiauto" | artsi777 | O/M/V Ajoneuvot | 2 | 31.10.2011 20:43 |
Myyty Aussie locker HJ, BJ eli tojon isoon perään | lepoantti | O/M/V Varaosat ja tarvikkeet | 0 | 31.12.2008 09:47 |
V: Chevy > isoon autotraileriin | KooPee | O/M/V Ajoneuvot | 2 | 17.04.2006 22:17 |
Järeä puskuri isoon autoon | Tekniikka & Jutustelu | 32 | 14.04.2006 18:33 | |
Isoon Sormuksen Isäntä | mikk0 | URL | 3 | 18.11.2004 20:56 |