Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Tekniikka & Jutustelu
Rekisteröidy Offiblogit Yhteisö Kalenteri Viestit tänään Haku

Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #1  
Vanha 20.12.2011, 07:29
hacci hacci ei ole kirjautuneena
Jäsen
 
Rekisteröitynyt: 26.11.11
Sijainti: nilsiä
Viestit: 34
Perusasetus

Sinkitystä


Moro! Huomasin että aika moni kyselly sinkityksestä, että mitä pitää tehdä ennen ja jälkeen. Tässä ois minun mielestä paras ohje ja lopputulos: ensin runko hiekkapuhallukseen että saa rasvan ja maalin(massan) pois. Rungon sisältä toholla polttaa massat ym pois ja tehdä vaikka välissä vesihuuhteluja että se karsta myös irtoo sieltä. Kierteitten suojaus kannattaa jättää pajalle joka sen sinkkaa ja sopia erikseen samalla kun viet rungon tai muita osia sinne. Myös rungon reijitys kannattaa jättää ammattilaisille koska yleensä autonrunkoihin ei reikiä ole tarvinnut tehdä ja jos tarviaa niin se tulee sitten tehtyä oikeeseen kohtaan. Sinkityksen jälkeen itse olen maaluuttanut osat epoksilla tai uretaanimaaleilla ja ovat pysynyt. Pieni karhennus sinkin pintaan ennen maalausta (kevyesti hiekkapuhaltamalla) tai pesu jollain happamalla pesuaineella. Jos jäi kysyttävää niin kysy! Yritän 8v kokemuksella neuvoa ja opastaa

Vastaa lainaten
  #2  
Vanha 20.12.2011, 22:03
2x4WD 2x4WD ei ole kirjautuneena
Konkari
 
Rekisteröitynyt: 12.05.05
Sijainti: TAMPERE, Finland.
Viestit: 561
Perusasetus

Entäs kun jotkut sanoo, että runko saattaa vedellä lämmössä ja ei ole enää välttämättä täysin muodossa kylvyn jälkeen. Onko miten suuri riski, että näin käy ja voiko jollain ehkäistä?
__________________
Käsittele kaikkia stressaavia tilanteita kuin koira. Jos et voi syödä sitä tai leikkiä sillä, kuse sen päälle ja kävele tiehesi.
Vastaa lainaten
  #3  
Vanha 21.12.2011, 16:21
young n dum:n Avatar
young n dum young n dum ei ole kirjautuneena
Arvostettu jäsen
 
Rekisteröitynyt: 27.09.09
Sijainti: Konnunsuo mamu senter of suomalia
Viestit: 3.483
Perusasetus

materiaali paksuuksien erot vääntää rautaa sinkin jälkee. paksu jäähtyy hitaammin.

rungot ei muuta muotoaan sen vertaa et sil mitää merkitystä ois. paitsi tietty jos joku putki jääny tukkeeseen ja räjähtää altaassa..
__________________
Offroad Team KeTTu TyTöT/ Lauri

Full Size Jeep Master Fabricator

VALMET = Rerentless reliability
Vastaa lainaten
  #4  
Vanha 21.12.2011, 18:01
hacci hacci ei ole kirjautuneena
Jäsen
 
Rekisteröitynyt: 26.11.11
Sijainti: nilsiä
Viestit: 34
Perusasetus

Joo ei ne vääntyile siellä. Ja rungot on pokattu kyllä niin tukevaksi että jo se estää niitä muuttamasta muotoaan padassa! Materiaali vahvuuksien erot ym vaikuttaa siehen vääntelyyn. Kookkaat peltilevyt on pahimpia vääntyilemään vaikka ovatkin samaa materiaalia ja samaa vahvuutta.
Vastaa lainaten
  #5  
Vanha 21.12.2011, 22:43
2x4WD 2x4WD ei ole kirjautuneena
Konkari
 
Rekisteröitynyt: 12.05.05
Sijainti: TAMPERE, Finland.
Viestit: 561
Perusasetus

Hyvä tietää et muoto pysyy, kun tuolla odottaa 1+1+7 paikkainen seiskafemman runko tulevaisuuttaan jonka pintakäsittely vielä avoin ja sinkkiä harkinnut.
__________________
Käsittele kaikkia stressaavia tilanteita kuin koira. Jos et voi syödä sitä tai leikkiä sillä, kuse sen päälle ja kävele tiehesi.
Vastaa lainaten
  #6  
Vanha 22.12.2011, 18:33
hacci hacci ei ole kirjautuneena
Jäsen
 
Rekisteröitynyt: 26.11.11
Sijainti: nilsiä
Viestit: 34
Perusasetus

Itse kyllä suosittelen sinkitystä! Ja omakin runko menee sinkin kautta kunhan otan sen työn alle!Nyt jo kaikki osat mitä vaihtanut on tehty niin ja ei oo tarvinnut tapella ruosteen kanssa
Vastaa lainaten
  #7  
Vanha 23.12.2011, 10:36
La tuskaa La tuskaa ei ole kirjautuneena
Konkari
 
Rekisteröitynyt: 28.06.08
Sijainti: Raahe
Viestit: 556
Perusasetus

Mitä tollainen sinkitys kustantaa? noin suurinpiirtein.
Vastaa lainaten
  #8  
Vanha 23.12.2011, 13:10
sos:n Avatar
sos sos ei ole kirjautuneena
Veteraani+++
 
Rekisteröitynyt: 16.01.06
Sijainti: Jyväskylä, Finland.
Viestit: 2.245
Perusasetus

joskus ennenki kyselty, muttei muista ni paljonko esim suikan runkoon tulee painoa lisää?
__________________
hä ja kaikki kirjoitukse ovat muistin varaisia,eli ei kovin luotettavia koska yleensä en illalla muista mitä aamulla söin vai söinkö ollenkaan. Ja omituiset sanat saattaapi johtua tän noupädin kosketus näppäimistä, ku tulee näitä harha/viereisiä kirjaimia
Vastaa lainaten
  #9  
Vanha 23.12.2011, 18:01
khonkonen khonkonen ei ole kirjautuneena
Veteraani+
 
Rekisteröitynyt: 08.12.07
Sijainti: Töpsävä, Finland.
Viestit: 1.588
Perusasetus

Tossa oli yks kaveri kysässä sinkityksen tarjousta just mennä viikolla ni oli ollu vähän päälle 2 euroa/kilo.
__________________
Huono tie, parempi mieli.
Vastaa lainaten
  #10  
Vanha 23.12.2011, 20:48
lepoantti lepoantti ei ole kirjautuneena
Arvostettu jäsen
 
Rekisteröitynyt: 27.01.05
Sijainti: Sawo, Leppävirta
Viestit: 2.671
Perusasetus

olen kaksi toyotan runkoa, usemmaan peräkärryn ja yhden pick-upin lavan käyttänyt sinkissä, ei mitään ongelmia elämisen eikä muunkaan suhteen. KUNNOLLINEN hiekka- tai vastaava puhallus sisältä ja päältä, eli joka reiästä puhallusta rungon sisään vähintään riittävästi. jos haluaa että kierteitä ei tartte putsata niin kiertää niihin pultit sinkkauksen ajaksi. itse puhalsin runkoja joka puolelta käännellen ja väännellen 3-4 tuntia teräsrakeella 6m3 kompuralla ja 12mm reikä letkun päässä...

paino ei varmaan esim. hiluxin rungossa noussut kuin 20kg, tämä vain arvio. ennen ja jälkeen sinkityksen kaksi ukkoa siirteli runkoa yhtä kivuttomasti huomaamatta merkittävää eroa. kannattaa kysellä hintoja, ainakin kesällä n.1e/kg+ alv oli hinta. jos on mahdollista saada jonkun pajan kautta mikä käyttää tavaraa sinkissä voi selvitä halvemmalla, ja kastettavan tavaran massa kans meinaa aika paljon hintaan. ohuehko peltitavara on suhteessa kalliimpaa uittaa kuin massiivinen jööti.

ja kannattaa jututtaa sitä kuka kastaa kipaleen, sillä on aika ratkaiseva merkitys lopputuloksen kanssa. esim. pikkarin lavan pinnanlaatu varsin hyvä sinkityksi, maalin voi ruilutella päälle varsin pienellä pohjatyöllä! jos jotakin tekee ja sen meinaa pitää niin kyllä sinkkaus on erinomainen vaihtoehto, ja ei se kunnolla maalaaminenkaan ole aivan ilmaista.
Vastaa lainaten
  #11  
Vanha 23.12.2011, 20:58
Jani E:n Avatar
Jani E Jani E ei ole kirjautuneena
Veteraani+
 
Rekisteröitynyt: 22.10.05
Sijainti: Parkano, .
Viestit: 1.729
Perusasetus

vissiinki sinkitys halvempaa kuin maalaus.
tai kai jostain halpahallista saa hammeritee ja sudin halvemmalla
Vastaa lainaten
  #12  
Vanha 26.12.2011, 07:47
hacci hacci ei ole kirjautuneena
Jäsen
 
Rekisteröitynyt: 26.11.11
Sijainti: nilsiä
Viestit: 34
Perusasetus

paino nousee noin 8%-10% eli sadan kilon runkoon voi tulla 10kg lisää painoa enimmillään. Meillä täällä savossa se maksaa noin. 1e + verot/kg. Riippuu aina kappaleesta mitä tuot. Sinkki kestää auton osissa noin 30v jos sitä on vaan hyvin hoidettu eikä kovalla kulutuksella ja maalaus/massaus pinnat sen päällä vaan jatkaa sen ikää.
Vastaa lainaten
  #13  
Vanha 26.12.2011, 15:45
Killer-Wo:n Avatar
Killer-Wo Killer-Wo ei ole kirjautuneena
Veteraani+
 
Rekisteröitynyt: 20.01.04
Sijainti: Kemi, Finland.
Viestit: 1.650
Perusasetus

Eli käsitinkö oikein että esim auton runko joka painaa noin 150kg, sinkkiä menee noin 15kg jolloin kustannus on n. 15€+alv. Eli vajaalla 20€ on sinkattu runko töineen päivineen???
Vastaa lainaten
  #14  
Vanha 26.12.2011, 15:59
lepoantti lepoantti ei ole kirjautuneena
Arvostettu jäsen
 
Rekisteröitynyt: 27.01.05
Sijainti: Sawo, Leppävirta
Viestit: 2.671
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Killer-Wo Näytä viesti
Eli käsitinkö oikein että esim auton runko joka painaa noin 150kg, sinkkiä menee noin 15kg jolloin kustannus on n. 15€+alv. Eli vajaalla 20€ on sinkattu runko töineen päivineen???
ei. kalikka punnitaan kastamisen jälkeen jos jos se painaa 100kg niin hinta 100e+alv tai ihan miten on sovittu. kastettavaa kappaletta ei punnita ennen ja jälkeen vaan menekki arvioidaan hukkouspokkus kaavoilla, sammakon hyppyytyksellä tai muilla vastaavilla tieteellisesti luotettavilla menetelmillä. ja ei tätä siltikään voi mielestäni lopputulokseen nähden kalliina voi pitää!!

tässä kuva lavasta, kyljet taitaa olla 1,5 tai 2mm peltiä ja ne on pysyneet suorana uittamisen jälkeen. perälaudassa näkyvät "aallot" on omaa typeryyttä liiallisen lämmöntuonnin myötä syntyneinä. ja reikiä sutkin vähän rujosti polttopillillä, mutta noikin on näkymättömissä normaalisti.

Vastaa lainaten
  #15  
Vanha 26.12.2011, 16:26
Killer-Wo:n Avatar
Killer-Wo Killer-Wo ei ole kirjautuneena
Veteraani+
 
Rekisteröitynyt: 20.01.04
Sijainti: Kemi, Finland.
Viestit: 1.650
Perusasetus

No oli kuten aluksi arvelin. Aika jännä menetelmä määrittää hintaa. Onko kellään tietoa mistä löytyy lähin sinkkiallas Kemiä, jossa vois uittaa HDJ:n rungon. Ei se kallis oo jos maksaa sen reilun 1€/kg.
Vastaa lainaten
  #16  
Vanha 26.12.2011, 18:20
Hessu888:n Avatar
Hessu888 Hessu888 ei ole kirjautuneena
Arvostettu jäsen
 
Rekisteröitynyt: 14.10.07
Sijainti: Finland
Viestit: 2.903
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Killer-Wo Näytä viesti
No oli kuten aluksi arvelin. Aika jännä menetelmä määrittää hintaa. Onko kellään tietoa mistä löytyy lähin sinkkiallas Kemiä, jossa vois uittaa HDJ:n rungon. Ei se kallis oo jos maksaa sen reilun 1€/kg.
Taitaa suurin osa sinkittäjistä olla Tampereen eteläpuolella, mutta tällainen löytyy ainakin Pohjanmaalta:
Teknotyö-Kuumasinkitys Oy Tekniikantie 2 61400 Ylistaro
Vastaa lainaten
  #17  
Vanha 26.12.2011, 18:29
-Mika-:n Avatar
-Mika- -Mika- ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen+
 
Rekisteröitynyt: 13.11.06
Sijainti: Raahe
Viestit: 290
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Killer-Wo Näytä viesti
No oli kuten aluksi arvelin. Aika jännä menetelmä määrittää hintaa. Onko kellään tietoa mistä löytyy lähin sinkkiallas Kemiä, jossa vois uittaa HDJ:n rungon. Ei se kallis oo jos maksaa sen reilun 1€/kg.

http://www.yit.fi/palvelut/yritykset.../kuumasinkitys
Vastaa lainaten
  #18  
Vanha 27.12.2011, 05:37
hacci hacci ei ole kirjautuneena
Jäsen
 
Rekisteröitynyt: 26.11.11
Sijainti: nilsiä
Viestit: 34
Perusasetus

Kappale punnitaan sinkityksen jälkeen! Ylivieskassa taitaa olla pohjosin allas! Kannattaa soitella ja kysellä laitoksiin mihin hintaan tekeevät! Ja muistakaa tohottaa ne rungot että saa sen sinkittyä sisältäkin!
Vastaa lainaten
  #19  
Vanha 28.12.2011, 09:55
La tuskaa La tuskaa ei ole kirjautuneena
Konkari
 
Rekisteröitynyt: 28.06.08
Sijainti: Raahe
Viestit: 556
Perusasetus

Onnistuukohan sellainen sinkitys että auto missä ei ole erillistä runkoa upotettaan vain helmoja myöten altaaseen?? Olis tossa amatsooni mistä vois pohjan sinkittää.
Vastaa lainaten
  #20  
Vanha 28.12.2011, 17:51
hacci hacci ei ole kirjautuneena
Jäsen
 
Rekisteröitynyt: 26.11.11
Sijainti: nilsiä
Viestit: 34
Perusasetus

Valitettavasti ei onnistu! Sinkitys tapahtuu ns salmiakki asennossa ja rajaaminen helmoihin asti vaikeaa! Ja uskosin että jos sellasta edes yrittäisi niin pohja vääntyis käyttökelvottomaksi.
Vastaa lainaten
  #21  
Vanha 28.12.2011, 19:38
solihull solihull ei ole kirjautuneena
Veteraani
 
Rekisteröitynyt: 26.02.06
Sijainti: Koti
Viestit: 1.166
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Hessu888 Näytä viesti
Taitaa suurin osa sinkittäjistä olla Tampereen eteläpuolella, mutta tällainen löytyy ainakin Pohjanmaalta:
Teknotyö-Kuumasinkitys Oy Tekniikantie 2 61400 Ylistaro
Ainakin tätä suosittelen. Hinta pienissä erissä noin 1€/kg, minimimaksu 50€. Isot erät reilusti halvemmalla. Hyvä palvelu ym.

Ja nimen omaan hinta määräytyy kappaleen mukaan, ei sinkin. Olen ymmärtänyt lähinnä niin, että pääsääntöisesti tietyn painoisella kappaleella on tietty pinta-ala, eikä se sinkin osuus hinnassa ole se merkittävin. Suuri merkitys on kappaleella, joka upotettaessa jäädyttää allasta ja siten kuluttaa sähköä lämmitystarpeen muodossa. Happokäsittely + pesut, kaikki nämä tuo oman osan hintaansa.

Kallista hommaahan se on jos isoja määriä sinkitään, mutta tällaisissa harrastejutuissa sillä ei ole väliä. Ja lopputulos on sata kertaa maalia parempi kestävyyden osalta.

TT
Vastaa lainaten
  #22  
Vanha 29.12.2011, 14:36
temmi_hoo temmi_hoo ei ole kirjautuneena
Konkari
 
Rekisteröitynyt: 28.01.11
Sijainti: Jokikunta, Vihti, Suomi
Viestit: 553
Perusasetus

Oliko kukaan sinkittäny kokonaista itsekantavaa henkilöautoa tai runkorakenteisen henkilöauton koria? Tuliko ihan tolkuttoman kalliiks?

Vaihtoehtosesti tekis mieli pohdiskella olisko mahollista sinkittää kylmänä käärien elektrodin ympärille jotain sopivaa vaahtomuovia ja heilutella sitä sitten ympäri ämpäri? Toinen virtalähteen napa olis tietysti sillon sinkitettävässä kohteessa kiinni ja tuo vaahtomuovi kasteltuna elektrolyyttiliuoksella.
Vastaa lainaten
  #23  
Vanha 29.12.2011, 18:28
hacci hacci ei ole kirjautuneena
Jäsen
 
Rekisteröitynyt: 26.11.11
Sijainti: nilsiä
Viestit: 34
Perusasetus

Itse kantavaakoria ei voi sinkitä! Ainakaan meillä sitä ei rueta tekemään. Meillä minimi hinta on ollut tähän asti 10e ja muuten hinta määrittyy kappaleen painosta, koosta ja rakenteesta. Ja tuosta sähkösinkityksestä on paljo netissä juttuja miten se onnistuu kotikonstein.
Vastaa lainaten
  #24  
Vanha 30.12.2011, 13:27
temmi_hoo temmi_hoo ei ole kirjautuneena
Konkari
 
Rekisteröitynyt: 28.01.11
Sijainti: Jokikunta, Vihti, Suomi
Viestit: 553
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja hacci Näytä viesti
Itse kantavaakoria ei voi sinkitä! Ainakaan meillä sitä ei rueta tekemään. Meillä minimi hinta on ollut tähän asti 10e ja muuten hinta määrittyy kappaleen painosta, koosta ja rakenteesta. Ja tuosta sähkösinkityksestä on paljo netissä juttuja miten se onnistuu kotikonstein.
Olis kiva tietää miksei? Liekö kyse ihan vaan koosta vai arvelusta ettei kukaan halua niin kallista puuhaa maksaa? Onko hommaan joku ihan oikea järkisyy ja perusteetkin?

Oletuksena nyt tietty on, että sinkitykseen menevä kappale on purettu ja puhallettu pellille eikä siinä ole onteloissakaan mitään pinnotteita tai mujua tai muuta. Pohjatöitä voi tehä ja teettää ja niitten vaatimuksista tietty saa ja pitääkin kertoa.

Kyselen siis nyt siitä näkövinkkelistä, ettei tehä nollabudjetin metsäntuhoa, vaan enemmänkin siltä varalta että vastaan sattuis joku ajopeli mistä tahtois tehä loppuelämän auton. Sillonhan sillä hinnalla on paljon vähempi merkitystä, vaikuttaa lähinnä projektin nopeuteen kun tarvii välillä säästellä ja välillä tehä eteenpäin.
Vastaa lainaten
  #25  
Vanha 30.12.2011, 17:49
JiiPee JiiPee ei ole kirjautuneena
Moderator
 
Rekisteröitynyt: 13.08.03
Sijainti: Janakkala
Viestit: 6.316
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Hessu888 Näytä viesti
Taitaa suurin osa sinkittäjistä olla Tampereen eteläpuolella, mutta tällainen löytyy ainakin Pohjanmaalta:
Teknotyö-Kuumasinkitys Oy Tekniikantie 2 61400 Ylistaro
Teknotyöllä, tosin Järvenpäässä olen sinkattavia käyttänyt. Hyvä palvelu, hyvä työn laatu ja aika nopeasti on saanut valmiit hakea.
__________________
Jukka
Vastaa lainaten
Vastaus


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 

Pikalinkit


Sivu luotu: 16:29 (GMT +2).