|
Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen |
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
#1
|
|||
|
|||
SinkitystäMoro! Huomasin että aika moni kyselly sinkityksestä, että mitä pitää tehdä ennen ja jälkeen. Tässä ois minun mielestä paras ohje ja lopputulos: ensin runko hiekkapuhallukseen että saa rasvan ja maalin(massan) pois. Rungon sisältä toholla polttaa massat ym pois ja tehdä vaikka välissä vesihuuhteluja että se karsta myös irtoo sieltä. Kierteitten suojaus kannattaa jättää pajalle joka sen sinkkaa ja sopia erikseen samalla kun viet rungon tai muita osia sinne. Myös rungon reijitys kannattaa jättää ammattilaisille koska yleensä autonrunkoihin ei reikiä ole tarvinnut tehdä ja jos tarviaa niin se tulee sitten tehtyä oikeeseen kohtaan. Sinkityksen jälkeen itse olen maaluuttanut osat epoksilla tai uretaanimaaleilla ja ovat pysynyt. Pieni karhennus sinkin pintaan ennen maalausta (kevyesti hiekkapuhaltamalla) tai pesu jollain happamalla pesuaineella. Jos jäi kysyttävää niin kysy! Yritän 8v kokemuksella neuvoa ja opastaa
|
#2
|
|||
|
|||
Entäs kun jotkut sanoo, että runko saattaa vedellä lämmössä ja ei ole enää välttämättä täysin muodossa kylvyn jälkeen. Onko miten suuri riski, että näin käy ja voiko jollain ehkäistä?
__________________
Käsittele kaikkia stressaavia tilanteita kuin koira. Jos et voi syödä sitä tai leikkiä sillä, kuse sen päälle ja kävele tiehesi. |
#3
|
||||
|
||||
materiaali paksuuksien erot vääntää rautaa sinkin jälkee. paksu jäähtyy hitaammin.
rungot ei muuta muotoaan sen vertaa et sil mitää merkitystä ois. paitsi tietty jos joku putki jääny tukkeeseen ja räjähtää altaassa..
__________________
Offroad Team KeTTu TyTöT/ Lauri Full Size Jeep Master Fabricator VALMET = Rerentless reliability |
#4
|
|||
|
|||
Joo ei ne vääntyile siellä. Ja rungot on pokattu kyllä niin tukevaksi että jo se estää niitä muuttamasta muotoaan padassa! Materiaali vahvuuksien erot ym vaikuttaa siehen vääntelyyn. Kookkaat peltilevyt on pahimpia vääntyilemään vaikka ovatkin samaa materiaalia ja samaa vahvuutta.
|
#5
|
|||
|
|||
Hyvä tietää et muoto pysyy, kun tuolla odottaa 1+1+7 paikkainen seiskafemman runko tulevaisuuttaan jonka pintakäsittely vielä avoin ja sinkkiä harkinnut.
__________________
Käsittele kaikkia stressaavia tilanteita kuin koira. Jos et voi syödä sitä tai leikkiä sillä, kuse sen päälle ja kävele tiehesi. |
#6
|
|||
|
|||
Itse kyllä suosittelen sinkitystä! Ja omakin runko menee sinkin kautta kunhan otan sen työn alle!Nyt jo kaikki osat mitä vaihtanut on tehty niin ja ei oo tarvinnut tapella ruosteen kanssa
|
#7
|
|||
|
|||
Mitä tollainen sinkitys kustantaa? noin suurinpiirtein.
|
#8
|
||||
|
||||
joskus ennenki kyselty, muttei muista ni paljonko esim suikan runkoon tulee painoa lisää?
__________________
hä ja kaikki kirjoitukse ovat muistin varaisia,eli ei kovin luotettavia koska yleensä en illalla muista mitä aamulla söin vai söinkö ollenkaan. Ja omituiset sanat saattaapi johtua tän noupädin kosketus näppäimistä, ku tulee näitä harha/viereisiä kirjaimia |
#9
|
|||
|
|||
Tossa oli yks kaveri kysässä sinkityksen tarjousta just mennä viikolla ni oli ollu vähän päälle 2 euroa/kilo.
__________________
Huono tie, parempi mieli. |
#10
|
|||
|
|||
olen kaksi toyotan runkoa, usemmaan peräkärryn ja yhden pick-upin lavan käyttänyt sinkissä, ei mitään ongelmia elämisen eikä muunkaan suhteen. KUNNOLLINEN hiekka- tai vastaava puhallus sisältä ja päältä, eli joka reiästä puhallusta rungon sisään vähintään riittävästi. jos haluaa että kierteitä ei tartte putsata niin kiertää niihin pultit sinkkauksen ajaksi. itse puhalsin runkoja joka puolelta käännellen ja väännellen 3-4 tuntia teräsrakeella 6m3 kompuralla ja 12mm reikä letkun päässä...
paino ei varmaan esim. hiluxin rungossa noussut kuin 20kg, tämä vain arvio. ennen ja jälkeen sinkityksen kaksi ukkoa siirteli runkoa yhtä kivuttomasti huomaamatta merkittävää eroa. kannattaa kysellä hintoja, ainakin kesällä n.1e/kg+ alv oli hinta. jos on mahdollista saada jonkun pajan kautta mikä käyttää tavaraa sinkissä voi selvitä halvemmalla, ja kastettavan tavaran massa kans meinaa aika paljon hintaan. ohuehko peltitavara on suhteessa kalliimpaa uittaa kuin massiivinen jööti. ja kannattaa jututtaa sitä kuka kastaa kipaleen, sillä on aika ratkaiseva merkitys lopputuloksen kanssa. esim. pikkarin lavan pinnanlaatu varsin hyvä sinkityksi, maalin voi ruilutella päälle varsin pienellä pohjatyöllä! jos jotakin tekee ja sen meinaa pitää niin kyllä sinkkaus on erinomainen vaihtoehto, ja ei se kunnolla maalaaminenkaan ole aivan ilmaista. |
#11
|
||||
|
||||
vissiinki sinkitys halvempaa kuin maalaus.
tai kai jostain halpahallista saa hammeritee ja sudin halvemmalla |
#12
|
|||
|
|||
paino nousee noin 8%-10% eli sadan kilon runkoon voi tulla 10kg lisää painoa enimmillään. Meillä täällä savossa se maksaa noin. 1e + verot/kg. Riippuu aina kappaleesta mitä tuot. Sinkki kestää auton osissa noin 30v jos sitä on vaan hyvin hoidettu eikä kovalla kulutuksella ja maalaus/massaus pinnat sen päällä vaan jatkaa sen ikää.
|
#13
|
||||
|
||||
Eli käsitinkö oikein että esim auton runko joka painaa noin 150kg, sinkkiä menee noin 15kg jolloin kustannus on n. 15€+alv. Eli vajaalla 20€ on sinkattu runko töineen päivineen???
|
#14
|
|||
|
|||
Lainaus:
tässä kuva lavasta, kyljet taitaa olla 1,5 tai 2mm peltiä ja ne on pysyneet suorana uittamisen jälkeen. perälaudassa näkyvät "aallot" on omaa typeryyttä liiallisen lämmöntuonnin myötä syntyneinä. ja reikiä sutkin vähän rujosti polttopillillä, mutta noikin on näkymättömissä normaalisti. |
#15
|
||||
|
||||
No oli kuten aluksi arvelin. Aika jännä menetelmä määrittää hintaa. Onko kellään tietoa mistä löytyy lähin sinkkiallas Kemiä, jossa vois uittaa HDJ:n rungon. Ei se kallis oo jos maksaa sen reilun 1€/kg.
|
#16
|
||||
|
||||
Lainaus:
Teknotyö-Kuumasinkitys Oy Tekniikantie 2 61400 Ylistaro |
#17
|
||||
|
||||
Lainaus:
http://www.yit.fi/palvelut/yritykset.../kuumasinkitys |
#18
|
|||
|
|||
Kappale punnitaan sinkityksen jälkeen! Ylivieskassa taitaa olla pohjosin allas! Kannattaa soitella ja kysellä laitoksiin mihin hintaan tekeevät! Ja muistakaa tohottaa ne rungot että saa sen sinkittyä sisältäkin!
|
#19
|
|||
|
|||
Onnistuukohan sellainen sinkitys että auto missä ei ole erillistä runkoa upotettaan vain helmoja myöten altaaseen?? Olis tossa amatsooni mistä vois pohjan sinkittää.
|
#20
|
|||
|
|||
Valitettavasti ei onnistu! Sinkitys tapahtuu ns salmiakki asennossa ja rajaaminen helmoihin asti vaikeaa! Ja uskosin että jos sellasta edes yrittäisi niin pohja vääntyis käyttökelvottomaksi.
|
#21
|
|||
|
|||
Lainaus:
Ja nimen omaan hinta määräytyy kappaleen mukaan, ei sinkin. Olen ymmärtänyt lähinnä niin, että pääsääntöisesti tietyn painoisella kappaleella on tietty pinta-ala, eikä se sinkin osuus hinnassa ole se merkittävin. Suuri merkitys on kappaleella, joka upotettaessa jäädyttää allasta ja siten kuluttaa sähköä lämmitystarpeen muodossa. Happokäsittely + pesut, kaikki nämä tuo oman osan hintaansa. Kallista hommaahan se on jos isoja määriä sinkitään, mutta tällaisissa harrastejutuissa sillä ei ole väliä. Ja lopputulos on sata kertaa maalia parempi kestävyyden osalta. TT |
#22
|
|||
|
|||
Oliko kukaan sinkittäny kokonaista itsekantavaa henkilöautoa tai runkorakenteisen henkilöauton koria? Tuliko ihan tolkuttoman kalliiks?
Vaihtoehtosesti tekis mieli pohdiskella olisko mahollista sinkittää kylmänä käärien elektrodin ympärille jotain sopivaa vaahtomuovia ja heilutella sitä sitten ympäri ämpäri? Toinen virtalähteen napa olis tietysti sillon sinkitettävässä kohteessa kiinni ja tuo vaahtomuovi kasteltuna elektrolyyttiliuoksella. |
#23
|
|||
|
|||
Itse kantavaakoria ei voi sinkitä! Ainakaan meillä sitä ei rueta tekemään. Meillä minimi hinta on ollut tähän asti 10e ja muuten hinta määrittyy kappaleen painosta, koosta ja rakenteesta. Ja tuosta sähkösinkityksestä on paljo netissä juttuja miten se onnistuu kotikonstein.
|
#24
|
|||
|
|||
Lainaus:
Oletuksena nyt tietty on, että sinkitykseen menevä kappale on purettu ja puhallettu pellille eikä siinä ole onteloissakaan mitään pinnotteita tai mujua tai muuta. Pohjatöitä voi tehä ja teettää ja niitten vaatimuksista tietty saa ja pitääkin kertoa. Kyselen siis nyt siitä näkövinkkelistä, ettei tehä nollabudjetin metsäntuhoa, vaan enemmänkin siltä varalta että vastaan sattuis joku ajopeli mistä tahtois tehä loppuelämän auton. Sillonhan sillä hinnalla on paljon vähempi merkitystä, vaikuttaa lähinnä projektin nopeuteen kun tarvii välillä säästellä ja välillä tehä eteenpäin. |
#25
|
|||
|
|||
Teknotyöllä, tosin Järvenpäässä olen sinkattavia käyttänyt. Hyvä palvelu, hyvä työn laatu ja aika nopeasti on saanut valmiit hakea.
__________________
Jukka |