Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Tekniikka & Jutustelu
Rekisteröidy Offiblogit Yhteisö Kalenteri Viestit tänään Haku

Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #1  
Vanha 03.03.2010, 07:41
Rekisteröimätön
Guest
 
Viestit: n/a
Perusasetus

b2600 tasauspyörästön toiminta


Teille harrastajille varmasti päivänselvä juttu mutta kertoisitteko amatöörille että pitäisikö mazda b2600 vm90 kummatkin etupyörät vetää samaan aikaan silloin kun neliveto on kytkettynä päälle:Tällä hetkellä tuntuu vetävän apukuskin puoli (ainakin kun se oli ojan päällä ristiriipunnassa) ja siinä oltiin. Eli onko jotain vikaa vai vaatiiko molempien etupyörien veto erilliset napalukot ?

Vastaa lainaten
  #2  
Vanha 03.03.2010, 09:13
mikjus:n Avatar
mikjus mikjus ei ole kirjautuneena
Moderator
 
Rekisteröitynyt: 10.01.03
Sijainti: Lahti, Finland.
Viestit: 5.948
Perusasetus

Ei vedä kummatkin pyörät ristiriipunnassa ellei ole jonkinlaista kytkettävää tai automaattista tasauspyörästön lukkoa. Napalukkojen tehtävä on ainoastaan vapauttaa napa vetoakselista ettei vetarit ja tasaupyörästö pyöri kun ajetaan takavedolla.
Vastaa lainaten
  #3  
Vanha 03.03.2010, 10:59
moggirange moggirange ei ole kirjautuneena
Veteraani
 
Rekisteröitynyt: 26.08.04
Sijainti: Sodankylä
Viestit: 1.159
Perusasetus

Matsassa on kyllä napalukot (jotka vapautetaan sillä napilla kojelaudassa), mutta niillähän ei ole mitään tekemistä tasauspyörästön lukon kanssa jota b2600:ssa ei ole ainakaan etuakselilla.
Tasauspyörästön lukkohan vaan poistaa tasauspyörästön pelistä pois, jolloin renkaat pyörii samalla nopeudella.
Vastaa lainaten
  #4  
Vanha 04.03.2010, 14:41
Sutsu Sutsu ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen
 
Rekisteröitynyt: 15.01.10
Sijainti: Liminka
Viestit: 180
Perusasetus

Vanhimmissa ei ole tuota nappia, vaan manuaaliset napalukot, mutta ei se itse asiaa muuta. Takana on luistonrajoitin, etupää on vapari. Eli normi "neliveto" joka vetää kahdella renkaalla ristiriipunnassa.
__________________
Katu-uskottavuus, maasturin tärkein ominaisuus!!
Vastaa lainaten
  #5  
Vanha 04.03.2010, 15:08
Rekisteröimätön
Guest
 
Viestit: n/a
Perusasetus

Eli saako molempiin etupyöriin vedon samanaikaisesti edes väliaikaisesti jollakin lukkosysteemillä että pääsisi pois ristiriipuntatilanteesta ?
Vastaa lainaten
  #6  
Vanha 04.03.2010, 19:59
Jopo_:n Avatar
Jopo_ Jopo_ ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen+
 
Rekisteröitynyt: 03.12.08
Sijainti: Kokkola
Viestit: 285
Perusasetus

Lue tuo ajatuksen kanssa niin hokaat, mitä noiden napalukkojen tehtävä on : http://www.4x4abc.com/4WD101/hubs.html

Edessähän tuossa Mazdassa on siis ihan normaali avoin tasauspyörästö, jonka kuuluukin vetää ristiriipunnassa vain sillä puolella, jolla on vähemmän vastusta. Ja nuo napalukot on siis vain sitä varten, että takavedolla ajaessa saahaan kytkettyä vetoakselit ja tasauspyörästö irti navoista, jolloin ne eivät pyöri turhaan mukana.

Tasauspyörästön lukko taasen kytkee nimenomaan tasauspyörästön lukkoon, jolloin molemmat eturenkaat pyörivät samalla nopeudella kaikissa tilanteissa. Mazdasta en tiedä saako etuperään mitään lukkoa, mutta suurimpaan osaan autoja nitä kuitenkin löytyy (mm. palalukko, kitkalukko tai kytkettävä lukko).

EDIT: Tuossa vielä maailman paras opetusvideo aiheesta kuinka normaali avoin tasauspyörästö toimii: http://www.youtube.com/watch?v=K4Jhr...eature=related
__________________
- Toyota Hilux LN65 -88 ja Yamaha WR250F -01 -

Life is an ON/OFF switch and it's ON when the front wheel doesn't touch the ground
Ingman saa maidon maistumaan, Toyota raudan ruostumaan

Viimeksi muokannut Jopo_ : 04.03.2010 20:03
Vastaa lainaten
  #7  
Vanha 05.03.2010, 01:32
BJ-40/76 BJ-40/76 ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 11.05.09
Sijainti: Oulu
Viestit: 5.053
Perusasetus

Todella hyvä video!


Olis varmaan syytä tehdä pientä täsmennystä tasauspyörästön toimintaan:

Tasauspyörästö(ilman lukkoa) jakaa voiman, siis kardaanista tulevan vääntömomentin (kerrottuna perävälityksellä) tasan sekä oikealle että vasemmalle puolelle.

Toisin sanoen se pyörä, jolla on vähemmän pitoa, pyörii tyhjää. Ts. molemmissa renkaissa sama vetomomentti.

=> kokeile saada se sutiva rengas hiekotettua tms. "lähes lukittua", niin mahdollista päästä eteenpäin.
Vastaa lainaten
  #8  
Vanha 05.03.2010, 09:14
HeikkiH:n Avatar
HeikkiH HeikkiH ei ole kirjautuneena
Sankari
 
Rekisteröitynyt: 14.01.03
Sijainti: Lappeenranta
Viestit: 3.606
Perusasetus

Jos muuten ei pääse irti, varsinkin jos yksin jumittelee, niin laittaa lukkopihdit sinne pitävän puolen jarruletkuun, sitte vaa jarrun kanssa kikkailee et pääsee liikkeelle. Tai appari painaa jarrua ja pihdit ilmassa olevan pyörän jarruletkuun että jää jarru k.o pyörään päälle, ja taas varovasti liikuttaa autoa.

Varoo sit ettei riko letkua, ja pihdit pois heti ku auto irtoaa.
__________________
Montenegro Offroad Club #21

Dodge Ram '95, Jeep ZJ '96
Vastaa lainaten
  #9  
Vanha 05.03.2010, 15:58
Jopo_:n Avatar
Jopo_ Jopo_ ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen+
 
Rekisteröitynyt: 03.12.08
Sijainti: Kokkola
Viestit: 285
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja 4x4_76 Näytä viesti
Jos muuten ei pääse irti, varsinkin jos yksin jumittelee, niin kun laittaa lukkopihdit sinne pitävän puolen jarruletkuun, sitte vaa jarrun kanssa kikkailee et pääsee liikkeelle. Tai appari painaa jarrua ja pihdit ilmassa olevan pyörän jarruletkuun että jää jarru k.o pyörään päälle, ja taas varovasti liikuttaa autoa.

Varoo sit ettei riko letkua, ja pihdit pois heti ku auto irtoaa.
Jep... Ja moni on myös laittanut autoonsa tuplakäsijarrun, jossa saa molempia puolia jarrutettua erikseen. Tällöin sutivaa pyörää kun jarruttaa käsijarrulla niin voimaa saa jaettua enemmän myös toiselle puolelle.
__________________
- Toyota Hilux LN65 -88 ja Yamaha WR250F -01 -

Life is an ON/OFF switch and it's ON when the front wheel doesn't touch the ground
Ingman saa maidon maistumaan, Toyota raudan ruostumaan
Vastaa lainaten
Vastaus


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
Lippupalvelun toiminta Joske Chit-Chat 15 23.02.2010 09:20
Tasauspyörästön toiminta hyvin havainnollistettuna 30-luvun tyyliin. Heering80 Linkit 2 05.09.2009 18:25
Keskuslukon toiminta Shuttle Tekniikka & Jutustelu 7 28.01.2007 21:02
Ohjaustehostimen toiminta juhaK Tekniikka & Jutustelu 2 11.12.2004 11:12
Postimiehen toiminta KariSalmelainen Society 0 19.03.2002 12:11


Sivu luotu: 10:37 (GMT +2).