|
Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen |
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
#1
|
||||
|
||||
Suzukin tarvikepyöränlaakerit taakseOrkkislaakereissahan on leveempi sisäskooli, kuin tarvikelaakereissa. Onko sitä 5mm leveyden muutosta ylipäätänsä tarpeellista kompensoida sovitelevyllä? (Mihin muutos vaikuttaa) Jos on, niin sattuisiko kenelläkään olemaan ylimääräistä paria sovitelevyjä? Itte pitäis laittaa Motonetistä tilatut paikalleen jossain vaiheessa.
|
#2
|
||||
|
||||
OT
Myy mulle ne niin ei tarvi pähkäillä, kun ite ei mistään tahdo laakeri sarja saada kaikkialla ei oota.
__________________
|
#3
|
||||
|
||||
Lainaus:
toi laakeri on ihan stanulaakeri löytyy joka laakerikaupasta ja suzukilta tilaamalla jos orkkis osia haluu käyttää |
#4
|
||||
|
||||
mut tarttis stefan ja krympinkin.
__________________
|
#5
|
|||
|
|||
laakeri
Käypäinen "tarvikelaakeri" on 6207-2RS1 (SKF:N merkinnällä, -DDU NSK:na jne..), Tuo 5mm:n ero aiheuttaa sen että vetari "pohjaa" tasauspyörästöön eli menee liian syvälle.
Ongelmasta pääsee eroon pikku sovite renkaalla laakerin ja vetarin väliin. Rymppirenkaita ei saa kuin tekemällä tai Suzukilta. Edit: niin niitä käypäsiä akselitiivisteitäkin saa laakerikaupoista... Viimeksi muokannut Jylppy4x4 : 04.06.2009 22:14 Perustelu: lisä infoa |
#7
|
||||
|
||||
Lainaus:
Tarkkana sitten että se 5mm holkki tulee laakerin ja vetarin pään väliin (EI laakerin ja krympin väliin!) Sorvari osaa kyllä tehdä soviterenkaan ja krympin kun antaa vaan mitat. Laakereita löytyy sitten IKH:lta ja traktoritarvikeliikkeistä 5.40€ hintaan (35x72x17) (korjatkaa koko jos muistin väärin). Krymppi maksoi Suzuki maahantuojan kautta muistaakseni noin 14-15€/kpl |
#8
|
||||
|
||||
Jos löydät jostain laakerin ja stefan,niin mulla vois joutaa yksi krymppi "hyllystä"
Ja muista se 5mm soviterengas jos käytät tarvikelaakeria. |
#9
|
|||
|
|||
Tarvikkeestakin saa leveällä sisäkoolilla olevia laakereita ja sellainen sinne myös kannattais laittaa.
Leveys tulee siitä että orkkismallin laakerissa on stefa ulkopuolella, kapeat tarvikelaakerit on vaan normi pölysuojalla. Eli kosteissa olosuhteissa vaikutus laakerin kestoikään voi olla huomattava... Oulusta tarviketorilta olen laakereita ostellut. Paketissa oleva laakeri on ollut jonkun japanialaiselta vaikuttavan firman kääreessä.
__________________
www.OFFROADOULU.com |
#10
|
||||
|
||||
Arwidsonin maahantuoma laakeri paketti sisältää kaiken tarvittavan ja toimii ainakin mun autossa
merkki on RUVILLE sarjanumero 7701 on saksalainen ja sisältää tosiaan krympin laakerin ja stefan |
#13
|
||||
|
||||
Morjesta vaan... Hommasin itte kanssa tollaset pyöränlaakeri sarjat ja kysyisinkin nyt, et miten Suikasta saa vetarin irti ? Kokopäivän tappelin tänään, mut ei vaan irronnu ! Onkos niissä joku lukitus perämurikan sisällä vai onko toi laakeri vaan niin pirun piukassa ettei vaan yksinkertasesti lähteny vetari irti !? Oon vähän amatöörzi vielä näissä asioissa !
Ps. En viittinyt alottaa uuta topiikkia, joten kirjotin tähän !? Kiitos vastauksista, jos tosta sönkkäyksestä nyt jotain selvää saa !
__________________
-- Hyvää yötä sano mummo, kun silmä puhkes ! -- |
#14
|
||||
|
||||
Lainaus:
Laakeri voi olla joskus todella tiukkaan jämähtänyt akseliputken sisään. Kokeile sellaista tenppua että irroitat nuo 4kpl 8mm ruuvia (12mm avaimella) ja laitat renkaan takaisn paikoilleen pyörän pultit vain puoleen väliin pyöritettynä. Nyt pystyt nyhtämään reilulla voimalla renkaasta kiinni pitäen ja saat lyhyen iskun aikaiseksi pyörän pultteja vasten. Varo kuitenkin vaurioittamasta pyörän pulttien kierteitä ja tue auto ehdottomasti hyvin. Hentoiset koripukit ei välttämättä kestä auton heiluttamista. |
#15
|
|||
|
|||
Voi olla joskus myös TODELLA tiukassa. Onneksi olin tehnyt levyjarrut niin pääsin lyömään isolla lekalla akseliputken suunnasta. Isohko liukuvasara ja maastotunkki yhtäaikaa ei tehonnut...
|
#16
|
||||
|
||||
Kiitos vastauksista ! Tein juuri noin miten Laalaa neuvoi , mutta ei vaan irronnut ! Se olikin vaan ns. suurimpana kysymyksenä, että onko tuolla murikan sisällä joku lukitus seekeri vetarissa ! Mut sehän selkis nyt Kiitos !
Ja eikun uudestaan repimään !
__________________
-- Hyvää yötä sano mummo, kun silmä puhkes ! -- |
#17
|
|||
|
|||
Laakeri remontti
Itse kalastelin tiukkaa tietopakettia täältä kun aloin vaihtamaan takapyörän laakeria löytämättä sitä. Tässä sellainen:
Laakerisarjan saa kokonaisena kaikista hyvin varustetuista tarvikeliikkeistä; minulle tarjottiin 50€ settiä jossa oli krymppi, stefa ja laakeri Osat voi korvata myös: Laakeri: 6207 koko: 35x72x17 Hinta: halpa laakeri n.5€, SKF n.22€ stefa: 48x62x8 laadusta riippuen 4-10€ soviterengas: sisäpuoli 35 ja paksuus 5 ulkokoolla ei niin väliä 2-4mm isompi kun sisähalkaisia n. 2€ Irto-osat saa kunnon laakeriliikkeistä kuten Rovaniemeltä Etolalta tai Lapin pultista. Jos tekee remontin lakerisarjalla jossa on kaikki uudet osat, vanhat lähtee parhaiten kun rälläkällä leikkelee pitkin akselia poikki krympin ja laakerin. Uudet osat vain nakellaan paikalleen ja krymppikin menee siten että se lämmitetään sinisen hehkuvaksi ja tiputetaan paikalleen, ei missään nimessä punaiseksi, silloin tulee väliä krymppi. Toinen vaihtoehto on takoa krymppi esim. putkipiheiden avulla paikalleen. Jos remontin tekee laakeri&stefa yhdistelmällä kannattaa vanha laakeri leikkoa palasiksi krympin ja akselin pään välistä. Sitten pääsee lämmittään krympin ja takomaan sen nätisti pois. Yleensä lämmitettäessä krymppi isonee niin että siitä tulee liian väliä ajatellen takaisin laittoa. Sovite rengas tulee nimenomaan akselin pään ja laakerin väliin. Tämän voi korjata siten että hitsaa krymppirenkaan perämurikan puoleiseen päähän pieniä pätkiä, jolloin krymppi kutistuu ja on jälleen kylmänä tiukka takoa paikalleen. Jos vanhassa krympissä on orkosia stefan puoleisessa pinnassa ne voi hioa pois kun pistää porakoneen istukkaan sopivasti teippiä ja renkulan siihen ja sitten vain kierroksia ja vaikka liippakivi kylkeen. Stefan takana on sellainen muovipala joka on tukena jottei akselia irroittaessa/kiinnittäessa stefa vaurioidu. Itse jätin sen mouvimulikan kokonaan pois kun oli sulanut ihan muodottomaksi, kun aikoinaan hitsasin akseliin vahvikkeita jousipakan kohdille. Eli remontin voi tehdä reilulla 10€ halvimmillaan mutta vähimmällä työllä pääsee kun uhraa sen 50€ kokonaiseen sarjaan.
__________________
Suzuki - Miehille jotka kulkevat omia teitään! Viimeksi muokannut Hartzaq : 17.11.2009 23:15 |
#18
|
||||
|
||||
itse suosin myös rälläkkäää purkuvaiheessa niinkuin tuossa edellä neuvottiinkin.
|
Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta) | |
|
Samanlaisia viestiketjuja | ||||
Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
Ostettu Suzukin varapyörän teline ja taakse iskarit | MikkoS | O/M/V Varaosat ja tarvikkeet | 6 | 04.06.2009 16:39 |
O : Suzukin takaturvavyöt ja penkki taakse | finvalp | O/M/V Varaosat ja tarvikkeet | 6 | 09.07.2007 19:53 |
O: hj taakse norra | Jani E | O/M/V Varaosat ja tarvikkeet | 9 | 07.02.2006 23:08 |
O: HJ käsijarruvivusto taakse | Cental73 | O/M/V Muut | 3 | 09.03.2005 10:28 |
Levyjarrut bj:n taakse | Killer-Wo | Tekniikka & Jutustelu | 5 | 01.05.2004 18:35 |