|
Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen |
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
#1
|
|||
|
|||
Mikä hyvä aihio käyttöoffikseksi?Moroo mistä hyvä aihio käyttöautoksi jolla voi myös käydä tarpeentullen metsässä sinne jäämättä?. Kaikista maailman maasturi ehdoikkaista ei sentään ruveta arpomaan vaan kärkikolmikossa olin ford bronco 2(2.9 pikkukutonen), jeep cherokee(4.0 koneella) tai sit ihan range rover(3.5 alukasi). Kyseisten autojen perusteluiksi ei ole sen parempaa kun american autojen harrastus/elämäntapa koskien kahta ensimmäistä kolmas on vaan sekoittamassa pakkaa kun on sentään jo ns. oikealla koneella. Tarkoitus olisi ajan kanssa rakennella maastokelpoinen käyttöauto jolla vois ajaa niin päivittäiset ajonsa, tarvittaessa käydä jonkinsortin "pikkusafareilla" sekä pidemmällä reissussa?(ei siis ihan helppo pähkinä purtavaksi aloittelijalle)
|
#2
|
||||
|
||||
Jeep Cherokee 4.0 koneella noista vaihtoehdoista, ei ehkä pieni ruokaisin mutta mitäs sillä on väliä kun on kerta elämäntapa kyseessä.
|
#3
|
||||
|
||||
nuista valitsisin jeepin. maailma täynnä bolt on osaa niihin, vaan taivas rajana. ja muutenkin hyvin eteneviä jopa vakiona.
muuten suosittelen hdj toyotaa. |
#4
|
||||
|
||||
juu jeeppi! unohda pikku bronco (ei maastoauto) ja rooveri on britti!!!!
xj on kevyt ja yllättävän ketterä. halpa osto hinta. kulutus ei varmaan häpee rangelle. jos et yli 31 renkaita haaveile kestää akselitkin hyvin. jopa tulee kehuttuu parin kaljan jälkeen jeeppiä, miksköhän ku ei aro ees sponssaa? ja rekisteröidy!!! |
#5
|
||||
|
||||
juu..jeepille ääni...fordi on ainaki minusta liika iso tonne puitten väliin...eikä jeeppi tehoissa rangelle hävii...vaik ranges onki kasikone...
niinko tjl sanoki et taivas rajana noitten bolt osien suhteen.
__________________
_______________ Chevrolet Blazer K5 6.2 TD |
#6
|
||||
|
||||
broncco pitäis unohtaaa, ja jeeppi tai range, entisenä range miehenä... tietty annan ääneni rangelle.
|
#7
|
|||
|
|||
Itse painiskelin hyvin saman kaltaisen asian kanssa.
Ajelin Broncoa, Grand Cherokeetä ja toki haaveili Rangesta, mutta jotenkin jäi sitten kokeilematta. Toki Toyota jne kalusto oli kiinnostavaa, mutta mieluusti saisi tuo 4 ihmistä kulkea ja dieselveroa ei viitsi raskaimman kautta maksaa. Toki muutamia pakuja oli, mutta ei sitten vain innostunut. Eilen sitten tuli haettua Cherokee ja muiden esille tuomat asiat oli siinä painavia. Auto tulee itsellä hyvin samanlaiseen käyttöön myös, eli kiva hauskutin, jolla voi tarpeen tullen ajella arkiajoja ja illalla mennä lennättämään rapaa. Ja auto on kuitenkin sen verran mones taloudessa, että voi huoletta välillä purkaa ja ihmetellä kasaamista. Siinä mielessä omat ajatukset ovat kaukana neuvoista, koska hyvin tunteella tuli valittua, eikä sen kummemmin osaa ajatella missä tuolla vehkeellä häviää eniten ominaisuuksissa. Ja painavin "sana" tuli pojalta (2-vuotta) joka kyllä lämpeni Broncolle, mutta Grand Cherokeen halusi jättää liikkeeseen. Cherokee sitten oli mieleen, etenkin kun koeajolla käytiin ajamassa kunnolla mudassa ja muussa omimmassa ympäristössä. Noita safareja pitää kyllä sillä silmällä alkaa katselemaan ensi kesälle, että voisi varata aikaa kalenteriin. |
#8
|
|||
|
|||
Hienoa eilen kun illankähmässä tätä turasin ajattelin itsekin ettei tälläsiin kyselyihin kukaan kehtaa vastata ja nyt on tekstiä vaikka kuinka. Itsellä oli listan ykkösvaihtoehto just bronco 2 joka on siis sen ison bronkon pienoismalli ja mahtuu varmaan samasta reijästä metsässä kun esim jeeppi. Nimenomaan esin korotuksista,renkaista yms olis tarkoitus saada lisätietoja ja sitä että mihin noita edes saa tarvittavia palikoita, mut sehän tuli selväks että ainakin jeeppiin siis saa. Renkaista sen verran että 31" on parissakin vehkeessä ollut ja ainakin korottamattomaan exploreriin ne riitti hyvin. Tarkoitus on kuitenkin siis suht pientä ja näppärää ajettavaa hakea yhden ison broncon omistaneena en sitä kovin näppäränä pidä. grand cherokee taas menee jo korinsapuolesta hiukan "juppimaasturi" puolelle(vähän niinkuin se rangekin) joten sitä ei edes sen puitteissa kehtaa luvallisille ajoreiteille viedä, toinen juttu on tuo hinta mitä halvempi hankinta ei pikkulommot rupee metsäässä itkettään ja jää rahaa myös toteuttaa noita alustan yms parannuksia. Jeeppi siis johtaa kommenteissa eikös kukaan ole sillä pikkubroncolla metsäässä ajanu?
|
#9
|
||||
|
||||
Yhdellä tutulla täällä oli semmoinen Bronco 2 kevyessä offikäytössä 31" Scirocoilla, ei oikein menestynyt rakentelun puolesta kun "rakenteluosia" ei löydä mistään, retkukeula liki mahdoton korottaa, tai no, onnistuuhan se mutta...
Siirtyi siintä etuakseli kerran 5 cm taaksepäin yhdellä Ravijoen reissulla, ei tuo erillisjousitetun akselin tuenta vain ole oikein tehty maastokäyttöön. Jeepissä on nelilinkkituenta etuakselilla joka on omasta mielestäni parhain mahdollinen akselin tuenta joustojen kannalta, ja tosiaan osia löytyy ja monelta eri valmistajalta. Ja kaikki Jeeppi jätkäthän kehuu Jeeppiä maasta taivaaseen, hyvä ettei jopa Henry Fordkin kopioinut T-malliaan Jeepiltä kun juttuja kuuntelee!! |
#10
|
||||
|
||||
Minäkin painin joskus saman asian kanssa. Vaihtoehtona oli just Jeep (XJ) ja Range (+ jokunen muu). Loppujen lopuksi listailin plussia ja miinuksia, niin Rangeen päädyin. En kyllä enää muista, että mikä oli se lopullinen mielen kääntänyt juttu - oliskos Range ollut rakentelua ajatellen helpompi, erillinen runko sekä vieterit ja levyt joka kulmassa... Ja Jeeppimiehet tietty korjaa, jos Cherokeessa on samat tsydeemit
__________________
Ruskee City-Range & seittemän matala-autoa |
#11
|
||||
|
||||
Rankun kannalle minäkin noist vaihtoehdoist kallistuisin.Erittäin mukava ajella tiellä ja vakio alustakin pelaa maastossa yllättävän hyvin.Osia löytyy ja neuvojakin(offroad paja).
Kolme Rankkua ollut itselläni. Jeeppikään ei huono,kokemuksia eiole kuin Mamman Grand Cherokeesta,tiellä erittäin mukava ajaa,maastossa enoo paljoo uskaltant kokeilla. Mut antaisin ääneni Rankulle samoin perustein kuin Hitsu,levyjarrut,erillinenrunko. |
#12
|
|||
|
|||
Jep kaikissahan noissa on tietysti puolensa, rangeissa lähinnä mietityttää bensankulutus kun kuitenkin puhutaan autosta jolla sitten ajellaan ns. ympäri vuoden ja kaikki reissut. Se että on ajellut paljon jenkeillä ei välttämättä tarkoita että vieköön 20l ja yli kokoajan(niinkuin noista vanhemmista rangeista puhellaan). Jeepeistä taasen merki ja mallikohtaisia vikoja tuli yllättävän paljon kun niistä tietoja etsiskelin, näistä tosin jo varmaan vanhemmissa korjattukin jos katellaan 90-luvun alun jeeppeja ja erityisesti cherokee mallia. broncosta 2:sta ei ole tietoja tullut vastaan oikein mistään googleteltu ilta jos toinenkin ja foorumi toisensa jälkeen, näppäräksi kyllä kehutaan mutta varsinaisesti maastokäytöstä ei oikein löydy mitään. Edellisistä päätellen joutuu vissiin alkaa harkitesemaan vahvasti jeeppiä tosin jos löytyy jostain läheltä range niin voishan sen käydä koeajamassa.
|
#13
|
|||
|
|||
Range jos raskaampaa laitetta
Vaikka Ford-fani olenkin niin en ainakaan mettäautoksi Broncoa lähtisi hankkimaan.
Tuollaien näyttäs ainakin olevan tarjouksessa. En tunne tapausta joten tiedä sitten missä kunnossa, mutta kun aihiota kerta etsit niin kannattais ehkä käydä katsomassa mikä on Jollei Rangea niin sitten Jeep Cherocee Inhorealisti -------------------------------------------------------------------------- Eli tämä: http://www.nettiauto.com/viewVehicle.php?id_car=2194833 Kun ei kauppa tunnu nettiautossa käyvän, pistetään palstalaisille erikoistarjous eli tasan kahdella tonnilla lähtis. Tuo on ollut itsellä käyttöautona, studiovaunua vetänyt. terveisin erno piste helen ät enterthestudios piste kom, puhelinosake 045 1337 277. Auto tällä hetkellä Kellokoskella, ajelen sen tuonne Espooseen kunhan saan aikaiseksi ladata akun... |
#14
|
|||
|
|||
Jeeppi:
- halvat osat ainakin nyt kun taalan kurssi on alhaalla - Cheron kutosessa ihan kohtuullisesti puhtia ja jos kasi pitää olla ni sit Grandi - Levyt ja kierrejouset saa Grandin myötä myös Jeeppiin - valikoimaa piisaa ja hinnat edullisia - löydä 100tkm ajettu jenkki joka ei vuoda öljyä Ford: - näppärä pyörittää ja maantieajoltaan ihan kohtuullinen - sakemanni peruja oleva 2,9 V6 ei väännä alhaalta kunnolla - japsiperuja oleva manuaali ei ylistyslauluja synnytä - sähköisesti toimiva nelivedon ohjaus jumittaa helposti - automaattiset etunavat lapsellisia - aihiot alkaa olla vanhoja suolan syömiä suomiautoja - Fordin käsitys erillisjousitetusta etuakselista tekee korottamisesta kallista Range - vakio alusta näistä ainakin kuuleman mukaan paras metsään - engelsmannien ergonomia (ratti polvien päällä ja katkaisijat vähän missä sattuu) - lucas oli hyvä apostoli mut ei siitä sähkäriksi tai automieheks ollu - ei köykämiiniä olevat osat sitten ruostuu muidenkin edestä Tossa mun havaintoja ko. laitteista. XJ:n omistin, Bronco II:sia korjannut ammatikseni, ja parin kaverin Rankeja ajanut ja korjaamista seurannut vierestä. |
#15
|
|||
|
|||
Osta Tojota !!
|
#16
|
||||
|
||||
Onko väellä tietoa 2002-> cherokeen 2.8 tdi murheista?
Mites noissa kone pelannut ja tekniikka yleensä? Olis ajatuksena mielenkiintoinen käyttöpeli ja vähän sillä voisi kevyttä offiakin kokeilla. |
#17
|
|||
|
|||
Juu nuo kaks viimmeistä kommenttia ei oikein mielestäni kuulu tähän ketjuun mitenkään(tiedän kun itse tämän ketjun aloitin) Jeeppejä kateltu kovasti ja jopa selvitelty korottamisen hintaa yms. Yllätyksena kuitenkin tuolta toisista kirjoituksista luin että voi olla tuskaa saada xj cherokeehen 31"/10.5" renkaat?(nuo ei ees minun mielestäni ole mitkään mahdottoman isot vaikken mikään off road ukko olekkaan) Sitten hommaa rupes sotkeen ajatus kahdesta autosta eli olis kaks ehdokasta tuohon ed mainittuun maasturi ehdokkaitten joukkoon: dieseloity wagoneer 3.0d+man(paku) ja toinen olis tutun vanha ylimääräiseksi jäänyt mitsu pajero, tais olla -89 ja pätkämalli 2.6 bensa manuaali. Jos kahden auton loukkuun jäädään toinen noista siis vois toimia minun käyttöautona ja harrastepelinä jota vois siis rakennella näinollen hiukan enenmän ja vapaammin. Jos joku tietää noiden kahden maasto ominaisuuksista osien saannista ajettavuudesta maastossa yms olisin edelleen kiitollinen.(täältä tuntui kuitenkin tietoa löytyvan ja suht nopeasti) KIITOS.
|
#18
|
||||
|
||||
Jos Rangesta haaveilee niin miksi ei Discovery kiinnosta. Joku kolmeovinen 200Tdi tai 300Tdi koneella. Kulutus diesellä pysyy helposti 10l/100km pinnassa ja alusta sama kun Rangessa.
Vanhemmissa kannattaa katsoa tavaratilan maton alle voi olla korroosio hommia. On tosin kohtuullisen helppo askarrella uusi lattia.
__________________
Vain maine kulkee edellä... |
#19
|
||||
|
||||
Noita kolmi ovisia ei vissiin ihan hirveitä määriä ole maahantuotu? Olikos vuodet -90 ja -91
|
#20
|
||||
|
||||
Lainaus:
Wagoneer on ainakin omien kokemuksien pohjalta ison tuntuinen lahna pyöritellä kivikossa ja korotettuna herkästi yläpainoinen. Ruosteviat ovat molempien kiusana. Itse en ehkä juuri noiden kahden auton loukkuun lähtisi. Jos kahta autoa halajat, niin osta joku hc-offipeli leikkikaluksi + itsellesi mieluinen käyttöauto, tällöin ei kummassakaan tarvitse tyytyä kompromisseihin. |
#21
|
|||
|
|||
Vielä vaan pitää porukkata vaivata. Eli nyt meni käyttöauto kaupaksi ja rupesin jo jeeppiä valkkaamaan kun emäntä kirkas ettei toista bensarosvoa tule heti perään. Sitten tutkimaan mitä muita vaihtoehtoja löytyy ylläolevin edellytyksiin, onhan siellä toyotaa kuten jo edellä joku heitti nissan patrolia ja terranao yms. Ainakin tuolta juttuja etsiskellessä törmäsin asiaan että joistain näistä löytyy viskokytkimiä yms eli ei olekkaan "oikea" neliveto kun mennään tarpeeksi pahaan maastoon???. Itselle jeeppi on nyt ykkösvaihtoehto mut löytyykö noista japseista yms jeepille haastajaa maastojutuissa?. Käyttöautomaisuus kärsii jos kulutus on oikeesti sen 15-20/100km toisaalta eihän sitä kaikkea voi kerralla saada.(itseni aloittama ketju, nyt oli jo pakko rekisteröityä)
|
#22
|
||||
|
||||
"löytyykö noista japseista yms jeepille haastajaa maastojutuissa?. "Ei ainakaan tuolla itärajan takana ole pahemmin amerikan autoja safareilla näkynyt,lähinnä Tojotia ynnä aina pari volvoa vinssattavana.
|
#23
|
|||
|
|||
Tämämpä takia just kyselen täällä tyhmiä noilla kulutuksilla mitä myyjät kertovat ei varmaan lähdetä pitkiin matkoihin safareille(suurimmassa osassa kuitenkin perus renkaat) tai perheen kesälomille tämä panee miettimään muita vaihtoehtoja. mitä nämä muut järkevät vaihtoehdot sitten on? Kone sais periaatteessa olla diiselikin mutta paljonko noissa sitten on verot? onko esim pätkä ja pitkämallissa samat?(mitsu,patrol)
|
#24
|
||||
|
||||
Sanoisin,että tollainen hdj80 on kyllä aika hyvä paketti jos löytää kohtuu ajetun.Bensa pelit kun vie suhteettoman paljon ainetta jos vertaa saman kokoisiin diisseleihin ja esim hdj:ssä on lähes aina täydet lukot tasauspyörästöissä ja koneessa heppoja olikohan 170 ja vääntöä riittävästi,mutta en muista paljonko.
|
#25
|
||||
|
||||
ääni kahdelle jo mainitulle:
HDJ hyvä, mutta tyyppi"viat" tulee huomioida ostohinnassa, eli laakerointi ja perät RR/LR tuotteet bensakoneilla ja tietty lisäks: MB G mallit, vanhat dieselit ok jollei kiire vaivaa, ja uudemmat jos lompakossa ahdistaa
__________________
- Levannon We(l)ho - |
Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta) | |
|
Samanlaisia viestiketjuja | ||||
Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
Mikä hyvä ½" pulttipyssy? | Jallu | Tekniikka & Jutustelu | 136 | 29.08.2015 19:26 |
Myyty Toyota HJ-60 | Lanzari | O/M/V Ajoneuvot | 10 | 25.02.2009 20:20 |
mikä olis hyvä hallitunkki? | toyota4x4 | Tekniikka & Jutustelu | 15 | 15.05.2008 22:19 |
Mikä on hyvä liima kattoverhoilulle? | Arska-tehtaalta | Tekniikka & Jutustelu | 18 | 20.01.2007 21:04 |
Hyvä foffi aihio? | Nerd-O | Chit-Chat | 6 | 14.09.2006 08:11 |