![]() |
![]() |
|
Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen |
![]() |
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
#1
|
|||
|
|||
![]() 12H-T perusremppa ja hihnapyörän irroitusOlen tekemässä perusremppaa tollaselle -87 HJ61 turpokoneelle. Kone tulee valmistuttuaan -82 HJ60:n keulalle. Kaikenlainen tieto ko konversiosta kiinnostaa, esim kuinka kaapelit menee? Myös kuvat HJ61 alipaineletkusta kiinnostaa, koska mulla oli lukuisia, jotka eivät johtaneet minnekään. Kuinka irroitan kampuran hihnapyörät?? Siinä on se 5-kulmainen pultti. Tartteeko se irroittaa, vai se isompi 6-kulmainen pultti siitä takaa? Pitäisi saada se alipainekoppa(? vai mikä se on) siitä takaa irti. Sen takanahan luuraa vissiin jakopään rattaat ja niiden takana öljypumppu, mikäli olen oikein ymmärtänyt. Mulla ei ole moottori pukissa kiinni, kun en tiedä, voiko tuota esim pilteeman pukkiin laittaa? Tässä kuva koneesta nipussa. Painoi muuten peräkärry jouset aika hyvin pohjaan... ![]() HJ 60 -82 Edited by - osilpi on 21/04/2007 22:01:37 Edited by - osilpi on 23/04/2007 21:17:20
__________________
-Toyota Camry 2.4 2002 -Toyota Landcruiser HJ60 12H-T 1982 -Citroen Jumpy pikkubussi 2.0 HDi 165 automaatti 2014 -Case 1840 3.9 Cummins -liukuohjattu 1999 |
#2
|
||||
|
||||
![]()
Manuaalin mukaan 2H ja 12H-T molenmmissa 46 mm hylsyllä.
Mulla oli 2H tarvikeliikkeen biltemaa vastaavassa moottoripukissa, ilman laturia ja imu- /pakosarjoja. Olihan se hieman notkollaan, mutta kesti kyllä. ______________________ Minä mistään mitään tiedä. Miesten lelut on kookkaita. |
#3
|
|||
|
|||
![]()
Ostin 46mm voimahylsyn, mutta eihän se sinne sopinut. Pitäisi olla joku erityisen ohutseinämäinen hylsy, jotta se mahtuisi pyörimään. Pitää varmaa Toiota-liikkeestä käydä kyselemässä, saisiko hylsyä lainaa / ostaa. Tuskimpa osaavat auttaa...
Voiskohan tuohon kuvitella hitsaavansa ihan tavallisen esim 17mm kannalla olevan mutterin ja vääntää siitä? HJ 60 -82 |
#4
|
||||
|
||||
![]()
Miks se pitää mennä aukomaan? Onko jotain oikeata vikaa?
_______________________________________________ Toyota Land Cruiser KJ90 |
#5
|
|||
|
|||
![]()
Se pultti pitää saada pois, jotta saa kampuran hihnapyörän pois. Se taas on aika surkeassa kunnossa (pitää ainakin hio ja maalata, jos ei sitten uusia kokonaan). Hihnapyörä on irroitettava, jotta saa sen takana olevan kopan irti. Sitten paljastuu jakopää, josta tottakai mitataan välykset. Samoin öljypumpusta pitää mitata välykset.
Ruiskupumppuakaan ei vissiin saa irti, ennen kuin se koppa on auki. Tarkoitus on tehdä ihan täysremppa. Tässä kuva venttiileistä: ![]() Ilmeisesti osa on käynyt kuumana? Muuten näyttivät ihan hyviltä kaikki, mutta muutamassa se seetipinta on hieman ruvella. Saas nähdä, saako kuntoon hiomalla. Kaveri ehdotti, että vetää venttiilin paikalleen, hienointa hiomatahnaa väliin ja venttiili akkuporaan kiinni. Sitten vaan hiotaan. Voishan tuota kokeilla. Ei siinä mitään ainakaan menetä. Samoin venttiilinohjurit on kaikki ihan sohloja (olettaen, että venttiilinvarret eivät ole kuluneet liikaa; ei ollut tarkkaa mittaa). Turbo on sohlo. Pitkittäisvälystä ei ole, mutta poikittain ihan selvä välys. Samoin imupuolen siivet saaneet kipeää. Minneköhän tuon CT26:n veisi... Mikäs se olisi pk-seudulla ammattitaitoinen paja? HJ 60 -82 Edited by - osilpi on 24/04/2007 20:50:55 Edited by - osilpi on 24/04/2007 20:52:19 |
#6
|
|||
|
|||
![]()
Poikittaisvälystä saa olla, akselihan kelluu öljyn varassa pyöriessään. Ei liikaa tietenkään, mutta jos pitkittäistä välystä ei löydy (joka kannattaa kokeilla kahdella kädellä, kummastakin päästä sormet vaan sisään) ei se välttämättä ole "sohlo". Reilun millin voinee akselin pää heilua ilman että se on mitenkään vakavaa.
Öljyä on varmaan jonkun verran, koska huohotin menee imupuolelle eikä mahdollista tiivistevuotoa täten helposti havaitse. Katso vielä siipien kunto, ei saisi puuttua paloja, olla siipien pinnassa rokonarpea tai turhan tylsäksi menneitä teriä. |
#7
|
||||
|
||||
![]()
Laittelehan sitten mahdottomasti tietoa konerempan etenemisestä. Mullakin on nimittäin tallin nurkkaan kaikessa hiljaisuudessa mönkinyt tuollainen 12H-T -mylly. Pitäis alkaa itsekin tekemään sellaista "kerrallakuntoonkokopaska" -remppaa. Eli männät, putket(?), turbo, sunmuut uusiksi..
Meinaatko uusia mäntiä tai männänrenkaita? Joku vaan pelotteli, että pelkkää männänrengasremppaa ei kannata 12H-Then tehdä, vaan kannattaa ehdottomasti vaihtaa männät myös. Jos jostain haalaat tarvike-/ alkuperäisiä mäntiä, niin laittele hintatietoja kans. Hienoa, että jotkut jaksavat rakennella. Mulla laiskottaa just nyt ja yks HJn syyläri pitäis korjata... Prkle. ******* Kaiken maailman pullat, mössöt ja sörsselit maistuvat myös Nallen suussa. Mutta niitä se ei kaipaa. Juuri niistä se lihoo. www.nalle-offroad.com |
#8
|
|||
|
|||
![]()
Oisko sitten niin, että männänrenkaiden ja koko mäntien hintaero olisi niin pieni??? En tiedä, kun on hintakyselyt vieläkin Jalosella vetämässä.
Mulla näytti sylinterit varsin hyvältä, ei pienintäkään pykälää. Hoonausjäljetkin näkyy ihan hyvin. Eli ei ruveta porailemaan. Tosiaan itsekin kaipaisin neuvoja, saako tuohon mitään osia tarvikkeena (muuta kuin sen tiivistesarjan erikoistilauksena) ja kuka niitä myy? Imuventtiileitäkään ei sitten tarvikkeena enää kait saa. HJ 60 -82 |
#9
|
||||
|
||||
![]()
Männänrengasurat kuluu / männät venyy urien kohdalta, kuulemma.
______________________ Minä mistään mitään tiedä. Miesten lelut on kookkaita. |
#10
|
|||
|
|||
![]()
Tässä päivitystä:
Nokka-akselissa hieman jälkiä. Ajattelin säästösyistä laittaa saman nokan, koska uusi maksaa tuhottomasti. ![]() Tässä erikoistyökalut. Ulosvetäjällä vedetään kampuran ajoitushammasratas pois (yksi ulosvetäjä hajosi siinä, ja oli TODELLA tiukassa). Tuolla lastalla irroitetaan öljypohja ja stressilevy. ![]() Kampuran laakerit olivat saaneet kipeää. Kaikki oli tämän näköisiä: ![]() Myös nokan laakereissa vastaavia jälkiä. Kiertokankien laakerit sitä vastoin pinnaltaan hyvät. Eli uusin kuitenkin nuo kaikki. Tässä ykkössylinterin mäntä: ![]() Ylin männänrengas oli katkipoikki ja tehnyt männänrengasurastakin mielenkiintoisen. Sopivasti oli myös tehnyt sylinteriin kivat jäljet: ![]() Muut männätkin olivat tätä luokkaa: ![]() Eli ylimpään rengasuraan menisi vaikka kaksi rengasta päällekkäin. Vaihtolistalle menee siis kaikki männät myös. Ilmeisesti vakiokokoa kuitenkin, koska ylikokomännät maksaa aivan älyttömästi. Puhaltaa sitten ohi mitä puhaltaa... täytyy kyllä vielä kysäistä koneistamon mielipidettä (ja minnekä tuon nyt pk-seudulla sitten veisi?). Hintoja Auto-Jaloselta Espoosta männät: vakio 246,00€/kpl Belgiasta (renkaat lisäksi 483,00e/srj korso), 0,50 ylikoko 563,00€/kpl Japaniasta lohko: 5790,00€ nokka-akseli: 689,00€ kiertokangen laakerit: std 34,00€/kpl riippuu sovitteesta mitä löytyy maasta, ylikoot 0,25 välein 245,00€/srj. belgiasta tai japanista nokka-akselin laakerit: std belgiasta, 0,25 japanista 83,00€-98,50€ kampiakselin laakerit: std riippuu sovitteesta 29,60€/kpl, ylikoot 0,25 välein 210,00€ 0,25 belgiasta muut japanista kampiakselin päittäisvälilevyt: std 53,00€ belgiasta 0,125 ja 0,25 japanista 64,00€ venttiilinnostajat: 21,00€/kpl belgiasta kampiakselilla olevat kiilat, jotka pitävät esim ajoitusratasta kohdallaan: 2,50E/kpl korso suuttimet: 150e/kpl tiivistesrj täydellinen: vajaa 500e Että silleen... jos edes jotain noista saa tarvikkeena, niin mulle viestiä mielellään... kiitos! HJ 60 -82 |
#11
|
||||
|
||||
![]()
OOtko slck:n forumia katellu?
Siellä oli joku aika sitten keskustelua osien tilaamisesta australiasta. Ainakin männistä ja laakereista..... ------------------------ #####¤%&%¤¤## vitulla päähän HJ61 88 BJ40 80 HJ60 85 |
#12
|
|||
|
|||
![]()
No per... Kiitoksia linkistä!! Jos tollasen saa vaikka 1500e kuluineen, niin sehän on suorastaan edullinen. Vielä kun ylikokomännät saisi.
Nyt pitääkin tutkia, saisko jostain tuolta koko paketin. En vaan koskaan ole ebaysta mitään tilaillut. HJ 60 -82 |
#13
|
|||
|
|||
![]()
Paljonkos tuolla on ajeltu, kun omalla 415 tkm avattuna ei mitään vikaa sisäkaluista löytynyt.
Toyota-laatuun voit luottaa... ja paskat... |
#14
|
|||
|
|||
![]()
Minä käytin puolenkymmentävuotta ja 160000 km sitten kuusykkösen koneen auki. Männät oli likipitäen saman näköiset kun noissa kuvissa, uudet männät renkaineen olis maksanu silloin muistaakseni 1500€/sarja. Hinta tuntui niin kovalta koyhastä miehestä etten raaskinu ostaa.
Paikallinen koneistaja ajoi sorvilla männänrenkaitten urat suoraksi vanhoista mannistä , kevyt hoonaus pyttyihin ja kone rengastettiin muistaakseni 240 mersun renkailla. Samaan syssyyn venttiili remontti, kk-laakerit ja turbon huolto. Remontille tais jäädä hintaa kaikkine töine ja tarpeineen houmattavati vähemmän kuin mitä pelkät männät olis maksanu. |
#15
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
(0.615 x 1275 AU$ + 100e) x 1.04 x 1.22 = 1122e , eikä kauas heitä. Note! This message was posted anonymously! |
#16
|
|||
|
|||
![]()
Juu kunhan vaan vastaisivat mun mailiin siellä Ausseissa...
Ostin tuon "ehjänä ja täysin toimivana", myyjän mukaan reilut 500tkm ajossa (josta suurin osa hänellä ja "hyvillä öljyillä"). Kyllä varmaankin on jo käydessä kuullut, ettei kaikki ole kohdallaan, mutta eipä ollut koekäyttömahdollisuutta. Myyjän mukaan kori mätäni alta pois ja myi siksi... HJ 60 -82 |
#17
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
Jos tuosta koneesta on kysymys niin myyjä kyllä sanoi, että pannu savuuttaa jne jne, eikä alkuunkaan meinannut että on täysin toimiva tai muutenkaan hyvä kun itse soittelin sitä. Samaan aikaan oli muitaki koneita tyrkyllä ja soppeli löyty vaikka vähän kalliimpi. Jos maksat 800e hjturbo koneesta, niin välttämättä kaikki ei ole silloin OK! Note! This message was posted anonymously! |
#18
|
|||
|
|||
![]()
Nyybinä voisi jättää kommentoimatta.
Hintaa oli 1000e, ja koneen sanottiin olevan ok kunnossa, mutta kori mätäni alta. PISTE. Tottakai 500tkm ajettu kone ei ole uusi, mutta tämä kone on varmasti huohottanut sen verta reilusti, että sen on huomannut vaativan varsin perusteellista remonttia. Jos nyybillä on eriäviä mielipiteitä, voi ne säilyttää omana tietonaan. Tässähän ei ole tiettyyn myyjään kohdistettu mitään negatiivista eikä tulla missään foorumeilla kohdistamaan. Jos vaikka ihan keskitytään siihen koneen remontoimiseen ja osien saamiseen ![]() HJ 60 -82 Edited by - osilpi on 17/05/2007 12:31:04 |
#19
|
|||
|
|||
![]()
Sain Australiasta vastauksen kysymykseeni:
"""" G'day Ossi, yes we can help you with all the above, we have pistons in .5mm and 1.00mm oversize and a full range of undersize bearings so just need to know what sizes you need. the gasket set has turbo mounting gaskets but not 100% sure on the seals- their is a large pack in the kit with heaps of o-rings and seals but i do not have a breakdown of what each one is but presume it has what you need. our diesel engine kits we only send via tnt air international courier and are fully insured with web tracking, delivery time is normally 5-10 working days and we need approx 2-3 days to put the kit together for you depending on sizes needed. so we can supply: 1 X ENGINE REBUILD KIT 12 X VALVE GUIDES 6 X STELLITE EXHAUST VALVES 6 X INLET VALVES 12 X LIFTERS 1 X BRAND NEW CAMSHAFT all the above including delivery is $2500.00aus. we can supply a 2nd hand re-ground cam instead of a new one and this would be $2100.00aus. just let me know if you need to order, regards neil lowerson ROODOGS 4WD SPARES Engine rebuild kit= 6 X PISTONS, 1 X MAIN BEARING SET,1 X THRUST BEARING SET,1 X CONROD BEARING SET,1 X FULL GASKET & SEAL SET,6 X PIN BUSHES,1 X SET RINGS,1 X CAM BEARING SET,1 X TUBE 02 SAFE SEALANT,1 X BONUS FITMENT PACK,1 X SPEC SHEET """"" Ja pelkkä engine rebuild kit siis joku 1600aussia toimitettuna. karkeat hinnat forexin mukaan: 2500AUS = 1600€ 2100AUS = 1300€ 1600AUS = 1000€ Ei kyllä paha ollenkaan... Voisi melkein ottaa tuon kaikista laajimman setin (tai sitten korjatulla nokalla), kohan koneistamo ensin sanoo mielipiteensä lohkosta ja kannesta (eli onko halkeamia ja mikä ylikoko pitäisi männillä olla). Mielipiteitä??? Puuttuuko jotain, mitä pitäisi olla? HJ 60 -82 |
#20
|
|||
|
|||
![]()
Nyt on paketti tilattu Australiasta. Hintaa jäi 1785.96 AUD = tilauspäivän kurssilla vajaa 1200€ + tulli 6% + alv 22% = alta 1500€ kokonaisuudessaan. Samalla rahalla saisi Autojaloselta 2 ylikoko mäntää...
Paketti sisältää: 1 x engine rebuild kit (0,50 männät, kaikki laakerit STD-kokoa) 12 x valve guides 12 x lifters 12 x inner valve springs 12 x outer valve springs 1 x expansion plug kit (vesiproppusarja, joita ei Suomesta löydy mistään) 1 x clutch master cylinder 1 x clutch slave cylinder 1 x hj60:n kaasuvaijerin total price including delivery will be $1785.96 aus. Toyota CT26 turboja saa tehdasuutena hintaan 3900 AUD, joka puolestaan on vielä enemmän kuin Autojalosen ryöstöhinta. Lohko on GT-Motorilla Helsingissä. Mittasivat siellä, että kaikki laakerit käy vakiokokoa; kaulat kiillotetaan kevyesti. Samoin nokka kiillotetaan, eikä ne kuvien kraaterit kuulemma haittaa mitään. Ja sylinterit tosiaan 0,50mm ylikokoon. Venttiileille ei tarvitsekaan tehdä mitään, vaikka olin jo uusia tilailemassa. Kaikki pako-ohjurit väljät, mutta uusitaan myös imupuoli samalla. HJ 60 -82 |
#21
|
|||
|
|||
![]()
Homma on edistynyt ja kulut kasvaa koko ajan...
Australian paketti tuli neljässä päivässä Suomeen ja tullaus sähköpostilla, jonka jälkeen kotiinkuljetus /DHL. Koneistamon piti antaa ensin kustannusarvio, mutta eikös ne mennyt tekemään kaikki koneistukset valmiiksi. Hinta nimittäin on aika kova. kulut: -vanha kone 1000e -remonttiosat 1500e -suuttimet ehkä 200e -turbo 750e (tehdaskunnostettu isompi CT26 / Proturbo) -koneistuskulut 1300e nokan ja kampuran hionta, venaohjurien asennus, venojen läppäys, nokkalaakerien asennus, lohkon ja kannen tasohionta, vauhtipyörän tasohionta, männäntappien asennus, lohkon poraus ylikokoon -ruiskupumppu vähintään 450e (Diesel-Laite Sorvali Espoo: sis tiivisteet, laakerit, säätö) Ahdonalaista syöttöä lisätään n 10 %, joka kuulemma riittää (tehotavoite voisi olla jossain vaiheessa 180hv). Paineventtiilit olisivat olleet 300e lisää, mutta en vaihdata vielä, jos ei ole välttämätöntä. lisäksi jossain vaiheessa (jää kyllä tällä erää tekemättä): -välijäähdytin+putket 300-500e Onko kellään HJ60 vs HJ61 vastaavuustodistusta Tojotalta? Tarvitsisi katsastusta varten. HJ 60 -82 |
#22
|
||||
|
||||
![]()
paljonkas puoli moottori maksaa hoojiihin toyotalla kun hdj:hin se on "vaan"3500e??
|
#23
|
|||
|
|||
![]()
Lohko 5790e ilman sisuskaluja, "saa ehkä". Autojalonen Espoo.
HJ 60 -82 |
#24
|
|||
|
|||
![]()
Kunnet muuten laittanut 2h:n kantta tohon ? vai nautitko jotenkin messevästä alaväännön puutteesta? =)
- Luigi |
#25
|
|||
|
|||
![]()
Nyt alkaa olemaan valmista. Lohko on maalattu Mipan lämpömaalilla. Saa nähdä miten kestää, mutta ei kuivu kokonaan ennen kuin kuumenee kunnolla -> kaikki irtoroska jää nyt koneeseen kiinni...
![]() Suuttimet ja kaikki letkut puuttuu. ![]() Pakosarja jäi maalaamatta, kun ei ole hiekkapuhallusvehkeitä. ![]() Letkulämmittimeen sai Defalta tuommoisen adapterisarjan tuon lämpö-alipaineliittimen juureen. Maksoi 15e. Tuo liitin piti korjata liimalla, koska ei ehjää käytettyä löytynyt ja uusi maksaa liikaa. Toivottavasti toimii. Jotakin alipainetta tuo säätelee jäähdytysnesteen lämpötilan mukaan, muttei ole vielä selvinnyt mitä. ![]() Pumppu tuli Diesel-Laitteelta Espoon Järvenperästä. Hintaa tuli 570e sisältäen kaikki tiivisteet, laakerit, säädöt ja puhdistukset. Työkuluja tuosta oli 450e... Päivän työ kuulemma. ![]() Kyselin pumppukaverilta säädöistä ja "katsastusropaamisesta". Kuvan mukaisesti kertoi, että noista voi jokamies säätää ahdonalaista syöttöä ja perussyöttöä. Kannattaa pyörittää vain 1/4 kierros kerrallaan. Kierroksia neuvoi rajoittamaan mekaanisesta ruuvista. Suuttimet teki kaverin kaveri hiomalla niissä jo aiemmin olleita 2H (huom!) koneen suuttimen kärkiä hieman. Pitäisi kuulemma toimia ihan ok, vaikkei 12H-T:hen olekaan tarkoitettu. VINKKI: polttoainelinjan tiivisteet (kuparirenkaassa sisäpuolella kiinni kumireuna) voi korvata Toyota osien sijaan esim Hiflexistä löytyvillä vastaavilla tiivisteillä (hinta 2,5e/kpl vs 0,5e/kpl). Edited by - osilpi on 16/08/2007 23:21:17 |
![]() |
Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta) | |
|
![]() |
||||
Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
Pronssiholkin irroitus | Tumppi | Tekniikka & Jutustelu | 5 | 23.04.2007 20:28 |
Hj/jakiksen irroitus.. | Heikki L | Tekniikka & Jutustelu | 2 | 20.10.2005 20:05 |
Bj:n takavetarin irroitus | jansku | Tekniikka & Jutustelu | 2 | 11.04.2005 18:39 |
Lasien irroitus? | jambo72 | Tekniikka & Jutustelu | 1 | 21.11.2004 11:28 |
Tulppien irroitus? | Paavo | Tekniikka & Jutustelu | 8 | 06.09.2004 21:01 |