Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Tekniikka & Jutustelu
Rekisteröidy Offiblogit Yhteisö Kalenteri Viestit tänään Haku

Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #1  
Vanha 04.12.2003, 01:40
Rabarberg Rabarberg ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen++
 
Rekisteröitynyt: 12.11.03
Sijainti: Nokia, Finland.
Viestit: 315
Perusasetus

Eri merkkien + ja - yhteenveto


RANGE ROVER
- akselit ja perät heikot erityisesti isoilla (35"+) renkailla ja lukko-akseleilla
- kori ruostuu ekana takaluukuista (ylä- ja alaosa), takakulmista ja takapyöränkoteloista, kynnyskotelot ja lattia niiden vierestä saattaa pehmetä kans
- polttoainetankit lahoavat kans jotain tahtia, rungossa saattaa olla korroosiota tankin ympärillä ja erityisesti takana
- nokka-akseli on koneen kuluvin osa, samalla kannattaa vaihtaa nostajat sekä jakopään rattaat ja ketju ja tiivisteitä (koko osapaketti esim famous fourista 185£+VAT+rahti)
- manuaalilootien kanssa keskitasauspyörästö kilkattaa ja kolkattaa
- PTO on erittäin hankalassa paikassa, esim. mekaanisen vinssin asennus erittäin vaikeaa
- vakiorengaskoko 205R15, eli isoin katulaillinen rengas ilman AKE-lupaa on 31" (lienee aika samaa kokoluokkaa muissakin merkeissä?)
- EFI matolaatikko aika matalalla, pelkääjän penkin alla, kastumisvaara sukellusveneleikeissä

+ jatkuva neliveto keskitasauspyörästöllä, lähes kaikissa muissa on kytkettävä neliveto, jota ei voi/kannata käyttää pitävällä pinnalla, rankuissa neliveto on päällä aina
+ osia saa helposti monesta paikkaa (esim. Wetteri, Laatuvaunu Hollolassa, Karaasi Espoossa, Off-Road Center Lohjalla, Brittiosa, ja sitten tietty UK:sta esim. http://www.FamousFour.co.uk/), eivätkä ne ole mitenkään erityisen kalliita
+ helppo korottaa, pidemmät jouset (tai korotuspalat) alle vaan ja menoksi, 2"+ korotuksissa kannattaa vaihtaa myös pidemmät iskarit ja jarruletkut
+ lukkoja (esim. ARB paineilmalukot), tiheämpiä perävälityksiä ja kestävämpiä akseleita saa rahalla
+ lyhyt pikkupuoli jakovaihteistossa, isoikku suhde noin 1:3, pikkuykkösen kokonaisvälitys noin 1:30
+ sähkövinssin (esim. warn) asennus helppoa, rungon etupäässä on sille luonnollinen paikka
+ rankkuja on paljon, joten käytettyjä osia ja hyviä neuvoja löytyy kans
+ kierrejousisena hyvä ajaa myös maantiellä ja kaupungissa, kulkee riitävän lujaa maasturiksi
+ tehokkaat ja toimintavarmat levyjarrut joka kulmassa
+ suurin osa pintapelleistä on alumiinia (pl. takaluukut, takalulmat ja konepelti)
+ saa vetää max. 3500 kilon vaunua (pakuiksi rekisteröidyissä pari tonnia?)


SUZUKI
-Etuvetarit akseleiden heikoinlenkki
-Pakin vaihteensiirtäjä vaihdelaatikon heikoinlenkki (SJ410)
-välitykset varsinkin 30" ja isommilla renkailla liian pitkät
-Lyhyt-->jyrkät kallioportaat ja ojan ylitykset hankalia
-Sisätilat rajalliset esim. 2 hengen venäjänsafivarusteille
-Kori ruostuu helposti etukulmista, etulokarin takareunoista, etupenkkientakaa, takakulmista
-akselien kuoret hieman liian ohutta ainetta
-orggis kardaanit ei meinaa kestää tiheitä välityksiä ja isoja renkaita
-Muiden merkkien "asiantuntijoiden" parjaama

+Huippu edullinen harrastaa
+helppo korottaa
+keveytensä ansiosta ei tarvi kovinkaan suuria pyöriä mudassa etenemiseen (ei uppoa)
+kapeutensa ansiosta menee sinne minne muut ei
+lyhyt, vaikka olis takalukko niin kääntyy safareilla siinä kun muutkin
+Kaasari toimii asennossa kun asennossa
+virtavehkeet korkealla-->kestää ajaa hyvin syväänkin veteen
+Maailmalla monta firmaa jotka tekevät ihan kaikka lisävarusteita
+Jakolaatikon välityksiä tehdään jopa suomessa
+Runko lähes aina ruosteeton


MERSU
-Mersussa on ainaki akselilukon siirtohaarukka heikko
-Mersussa tyyppivikana vi*** huono varaosa palvelu, vaikkakin nitä osia saa. Ja kun niitä sitten lopulta saa niin ne maksaa ainakin puolet liikaa.
-Mersun runko vaan on alempana ku "normimaastureissa" ja maavara "mahan" alla on siten pienempiku muissa.

+vaihteistojen sijoitus,ne on korkealla runkolinjan sisällä,huomattavasti ylempänä ja paremmin suojassa ku monessa muussa.


PATROL
-laho viat
-kampi-akselin peräpään tyviste

+ nelivedon kytkentä


HILUX
-Ei kestä 35" fillareita -> banjo hajoaa
-harvoin alkup. voimaulosottoa
-etuperän heikko kohta on juuri tuo murikka: pienen rattaan laakerointi pettää ja lautaspyörässä käy hammaskato, voi hajota muutenkin
-napalukot ei ole niin vahvat kuin HJ:ssa
-lavat aina mätiä, peltiosia lavaan ei saa /löydy
-vinssin kardaani ei mahdu tulemaan eteenpäin kuin moottorin alta
-takakardaanin kannatinlaakeri tahtoo hajota
-startista kärjet karstoittuu, helppo putsata/vaihtaa
-polvi nivel etu jordaanissa ja on sitte hyvän hintanen...

+muutamalla kaverilla on tollanen 2WD hiluxi jonka motilla ajettu yli 500 tkm ilman mitään vikoja..
+jäykkä etuperä vuoteen -88, -89 taisi tulla vasta erillisjousitettu, myyty "ylivuotisia" autoja päällekkäin uudempien kanssa
+etuvetarit ja murrokset: vasen on täysin sama kuin HJ:ssa, oikea vetari on lyhyempi, mutta muutoin sama kuin HJ:ssa
+takaperä kestää hyvin isojakin renkaita
+etukardaanissa ylhäällä tuplaristikko
+HJ:n voimaulosotto pitäisi käydä hiluksin askiin
+HJ:n napalukot käy hiluksin akseliin
+takaveto-hiluksin takajouset käy 4wd eteen korotusjousiksi => nostaa n. 3 tuumaa


NIVA
-jos siinä sais kytkimen kestään pitempään ku 3kk
-vähän oudoksuttaa myös toi etuperän kiinnitys,ku ovatten moottorin öljypohjaan jengannu sen kiinni

+ihan hyvä se on menemään


WAGONEER
-Korotettuna ei etukardaani kestä
-moottorityyny pettää vedon puolelta
-kytkin
-etuvetarien nivelet
-lehtijouset
-nelivedon kytkentä
-takalasin motoriikka
-kutoskoneessa imu- ja pakosarja pultattu yhteen, joten alumiininen imusarja hajoo. Eikä ehjiä tahdo löytyä
-tankkia on myös moitittu, jos ei ole täynnä niin eteen (ja/vai taakse) kallistellessa imee tyhjää.


CHEROKEE
-Helmat ruostuu takaa
-Voimansiirto ei taida kestää extreme offrodia


BRONCO II
-etupään yli 1" korotus vaikee/kallis
-alkuperäiset 205/75-15 kottikärrynpyörät
-takakardaani ei kestä (jos hajoo niin teetä ristikoilla)
-joku puhu etuvetarin nivelistä et ei kestä ainakaan vanhemmissa.
-automaatti napalukot(warnit lisä menoerä)
-suomessa ei taida saada laittaa kunnon konetta 2.9->4.0/5.0
-osat tilattava, toisaalta jenkki osia saa hyvin uspartsilta yms.

+tehoo sopivasti
+varaa ajaa myös muuta ajoa 12-13l sataselle
+voimansiirto keskeltä tosi ylhäällä(etuperä ongelmaisin)
+korin korotus tosi helppo
+nyt hinnatkin ruvennu tippuu offikäyttöön sopivaksi, kun vielä vähän ajettuja
+laatikko hyvin synkronoitu(pakkikin kunnolla)
+ei pahoja ruostumaan
+jenkki ilman ongelmallista laivankokoa
+runko paksua tavaraa
+kone vääntää alhaalta 300 eteenpäin ja maks vääntö 2600?


DODGE RAMCHARGER/ADVENTURER
-liian painava ja leveä
-etuakseli (44) ei kestä isoja pyöriä.tasauspyörästö ja vetarin ristikot hajoaa.
-akseleissa liian harvat välitykset vakiona(3.54)
-automaatti kuumenee/luistaa (harvat välitykset,lauhdutin syylärissä)
-yokeissa ristikon kiinnitys aivan naurettava(peltiä)
-moottorin kumityynyt heikot
-sammuu mäkiin/kuumentuessa, muitakin käynti häiriöitä
-käsijarru mekanismi arassa paikassa runkopalkin vieressä.
-näkyvyys joka suuntaan tosi surkea.
-oikean puoleiset takavalot kulutustavaraa
-bensan kulutus
-tosi harvassa autossa suomessa vakiona 60:t danat

+tehoa riittävästi, mutta
+korin korotus helppo
+ei pahoja ruostumaan
+runko paksua tavaraa
+kevyt ohjaus
+näyttävä
+jenkeistä löytyy paljon spesiaaliosia


CHEVY BLAZER/PICKUP
-10 pulttinen takaakseli luvattoman heikkotekoinen 12 jo parempi
-joku joskus väittänyt liian isoiksi?
-ohjaussimpukka meinaa rikkoa rungon
-ohjauksen alkuperäinen vetotanko ei tykkää joustoista/korotuksista
-bensakone tykkää (yllättäen) bensasta
-th700 automaatti ei ole vahvan maineessa
-varsinkin vanhemmat ruostuu pois
-alkuperäinen takalukko on aivan perseestä
-81 tullut np208 jakolaatikko laahaa melkein maata, alumiininen ei kestä iskuja
-samaisen jakoaskin takakardaanin slipyoke ei ole maasturiin oikein sopiva, varsinkaan korotettuna
-manuaalista automaattiin ei noin vain onnistu kuin jossain harvassa tapauksessa
-etuakselin nivelet ei kestä isoja renkaita
-70-luvun maastovälitys suurinpiirtein 2 tasan
-painossa löytyy, oma kitymaasturi painaa 2800 kg
-takaylitys, tankki vielä viksusti alimmaisena (Blazer)

+osia pystyy vaihtamaan melkein mistä yksilöstä toiseen tahansa
+tarvikkeita ja varaosia löytyy ja uuttakin saa (ostaa)
+manuaaleissa tosi tiuha ykkönen
+th350 ja th400 automaatteja parhaasta päästä
+70-luvun jakoaskit np203 (jatkuva) ja np205 (kytkettävä) erittäin kestäviä mutta painavia ja kookkaita, varsinkin 203
+np208 maastovälitys 2,61
+helppo ja halpa korottaa
+lukkoja löytyy kaikkiin akseleihin
+dieselillä pysyy polttoainekulut kurissa
+kokonsa ansiosta vakaa ja turvallinen ajaa
+välityksiä löytyy
+sisätilaa on (Blazer)
+paljon pystyy parantelemaan ihan vain käsityönä ja sopivia osia vaihtamalla


Tämmöstä tekstiä keräilin tuolta aiemmasta topicista, leikkaa liitä menetelmällä (töissä on tylsää).

Jos on lisättävää, niin pistäkää privana mulle niin lisäilen. Sillä viisiin saadaan tää pysyyn "siistin näkösenä".


Elämä ilman riskejä on tylsää eikä tylsä elämä ole elämisen arvoista!

Edited by - offroadjouni on 14/01/2004 10:56:09

Edited by - JiiPee on 14/12/2006 15:30:35

Vastaa lainaten
Vastaus


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
Eri merkkien tyyppivikoja! G280E Tekniikka & Jutustelu 78 20.04.2007 11:18
sticky-linkkilistaa eri merkkien varaosasivuille? velikani Chit-Chat 1 23.12.2006 13:56
Eläkeläisen yhteenveto (ex 4x4 magazine) Tekniikka & Jutustelu 3 28.02.2004 01:12


Sivu luotu: 09:56 (GMT +2).