|
Chit-Chat Tämä foorumi on tarkoitettu epämääräiseen jauhamiseen, eikä asian ole pakko liittyä suoraan offroadiin. |
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
#1
|
||||
|
||||
2T öljyistä moottorisahassa?moi! tuttava, metsuri ollut ikänsä kirosi seuraavaa... on "aina" ostanut paikallisesta IKH kaupasta "itsesekoittuvaa" 2T öljyä. ( ilmeisesti mineraali), no ko tuote oli loppu ja ostoskoppaan sujahti 2T sysnteettiöljyä. No lopputulos oli että 2kpl moottorisahoja leikkas kiinni...??? 3 saha taas "perinteisellä itsesekoittuvalla" ja toimii. mitähän tässä on mahtanut tapahtua? Ukko kuiteski 50v sekoitellu moottorisahan pensansa. //Janne
__________________
discovery 1 -98 V8 projekti "Fenix" "".......British humour......!" |
#2
|
|||
|
|||
Mun mielestä.....Lainaus:
Sopan sekoittajille: Mun mielipide: Äla koskaan sekoita 2-T polttoainetta 95 oct pumppubensasta koska se sisältää etanolia. Tee se 98 oct polttoaineesta. Tässäkin kai etanolia seassa mut vähemmän. Käytä tarkoituksenmukaista 2-t öljyä, mieluummin hyvälaatuista. Saattaa vehkeet kukkua pidempään, ettei tarvii tehdä remonttia joka kausi oli se saha tai mikätahansa. Ja korkeaviritteisissä 2-T vehkeissä jos ei oo efi niin muista säätää seos aina eriksen talvi- ja kesäkaudelle niin ei leivo kiinni. Viimeksi muokannut uteiN_H : 21.01.2020 08:32 |
#3
|
|||
|
|||
Olisko uusi öljy saanut karstat liikkeelle ja sillä leikannut.
|
#4
|
|||
|
|||
Lainaus:
Mulla kävi auton moottorin kans tuolla tavalla, oli kyllä täys synteettiset öljyt |
#5
|
|||
|
|||
Lainaus:
https://youtu.be/UDoU_l8kzHA Voisivat kehitellä tehomallin akkusahan reppuakulla. Vähäisiin bensavehjehommiin hommasin niitä pienkonebensoja. |
#6
|
||||
|
||||
Mikä auto se oli, Warre, Trabant?
__________________
Size does matter, Sisu A-45 projekti
Sisu-harrastajien palsta, SISUA.net Myydään: Pajeron osia, Uusia ja käytettyjä maastokuorma-auton renkaita, 50-80 luvun euro ja japsi henkilöautojen osia, sekä perseestä perämoottoriin! |
#7
|
|||
|
|||
Dodge ramcharger hj60:sen koneella
|
#8
|
||||
|
||||
98 bensaa ja Nesteen super racing 2t öljyä olen sekoitellut 1:60 suhteella hyvällä menestyksellä.
|
#9
|
||||
|
||||
Kertokaas tyhmälle miksi sekoitella bensoja sahoihin? Itselläni on 7 sahaa ja taustalla vuosia niiden ammattikäyttäjänä, enkä ole mopoiän jälkeen sekoitellut. Pienkonebensa toimii, haisee vähemmän ja ennen kaikkea savuttaa vähemmän. Eikä vanhene niin nopeasti.
Hyötyykö sekoittelusta kukaan muu kuin pienkonekauppias?
__________________
If idiots could fly, internet would be an airport. |
#10
|
|||
|
|||
Lainaus:
Öljyjen sekoittelua on tullu harrastettua reilun 20 vuotta, öljynä se purkki mitä paikallisesta liikkeestä on sattunu silloin saamaan. Yksikään vehje ei ole sen takia hajonnut. Erojakin niissä kyllä on, osa liukenee bensaan huonommin kuin toiset, eli vaatii hieman enemmän astian sekoittamista. Voisiko siitä olla kyse? |
#11
|
||||
|
||||
Lainaus:
__________________
Tumpula Racing Team |
#12
|
|||
|
|||
Kerran laitoin pienkone bensaa stihl 026 seen eikä helvetilläkään käymään ja kaverilla sama homma raivaussahassa.
Siiheen loppu mun kokeilut pienkone bensalla. Oliko sit huonoo tuuria vai mikä, mut toista kertaa en jaksa tapella eli sekotan itse. |
#13
|
|||
|
|||
Noi käymis-ongelmat johtuu pelkästään siitä, että käytti kumpaa tahansa, vaatii aina säädön kohilleen suuttimilla. Jos sellasia sahassa tai pienkoneessa on...
|
#14
|
|||
|
|||
x2
Ja mä kääntelen mun tilhestä vielä keväisin ja syksyisin myös seos ja tyhjäkänti ruuveja sen varmistamiseksi ettei leivo kiinni. Ja käy oikealla seoksella. Tilhen manuskasta löytyy ohje. Ja sen kyllä kuulee ja tuntee kaasusta jos laihalla tai paksulla.
|
#15
|
||||
|
||||
Siirryttäessä normibensasta pienkonebensaan vaatii pientä seosten säätöä mutta ne kun saa kohdilleen, niin saha toimii vallan mainiosti. Itellä sahauksessa on pitkiä taukoja, sahailen vaan mökillä omat polttopuut. Vaikka saha seisoo puoli vuotta, lähtee aina viidellä vedolla käyntiin. Sama homma perämoottorissa, raivaussahassa ja mönkkärissä, aina lähtee käyntiin eikä ole ongelmia kaasareiden likaantumisen kanssa.
__________________
Tumpula Racing Team |
#16
|
|||
|
|||
Joutuuhan sitä sekoittelemaan pienkonebensan kanssakin. Mittarista saa vain 4T 102 oktaanista pienkonebensaa (n 2 eur/litra) johon sitten lyödään 2t-öljyt sekaan jos kone sellaista tarvitsee.
Tuosta bensasta valmiiksi sekoitettu 2t-kanisteribensa maksaa 5 euroa litra, joten sen yhtään laajamittaisempaa käyttöä rajoittaa hinta. On myös aika hankala keksiä, mitä etua uuden kanisterin ostamisella joka toisen tankkauksen yhteydessä saavuttaisi. Vai saako tuota jostain järkevään hintaan? |
#17
|
||||
|
||||
Lainaus:
__________________
Tumpula Racing Team |
#18
|
|||
|
|||
Tämäkin kai vähän makuasia. Joskus lanttailin itse 2t-bensat, sitten rupesin ostamaan valmista. Siihen loppui sahojen säätäminen. Voi olla, että sekoitussuhde ei ollut aina tismalleen sama yrityksestä huolimatta, mutta valmis liemi aina tasalaatuista. Ja säilyvyydeltään parempaa.
Onhan tuo valmis selkeästi hintavampaa.5ltr/15€. Mutta en ole sahannut itseäni vararikkoon valmisbensalla. Enkä usko kovemmankaan metsurin siihen pystyvän. Viimeksi muokannut petroman : 22.01.2020 09:08 |
#19
|
|||
|
|||
Jos nyt lähdetään siitä, että henkilö on elättänyt itsensä ja mahd. perheensä metsurin työllä 50 vuotta, niin voidaan kohtuudella olettaa, että hän myös osaa säätää sahansa iskukuntoon.
Moottori ei mene bensiinilaadun vaihdosta niin paljon laihalle, vaikka siirryttäisiin minkälaiseen seossuhteeltaan oikenlaiseen bensaan, että se siitä syystä leikkasi kiinni. Varmaankin sekoitusvaiheessa on käynyt joku vahinko, esim. ennen ollut litran ölypullo ja nyt uusi on ollut vaikka puolta pienempi, kaadettu pullosta pari senttiä ( vanhasta muistista) bensan joukkoon ja oltu tyytyväisiä... Nythän seos on jo puolta laihempaa . Jossain pulloissa on OZeja toisissa millilitroja joskus ei mitään asteikkoa, niin aina voi erehtyä. No nää oli mun arvailuja. |
#20
|
|||
|
|||
14€ maksaa se kaupan valmis 2T pensa purkki. Sitä on tullu käytettyä jo pitemmän aikaa. Ei oo ollu ongelmia ja ei kärytä. Onkohan se 5 litraa jolloin hinta ois alle 3€ litra. Jos se ois 4 litran purkki niin ei se siltikään ole suurin kustannuserä omissa hommissa.
|
#21
|
||||
|
||||
Kyllä itsekkin todennut että 254 husse vaati säädön bensa laadun vaihdon jälkeen.
Nykyään käytän vaan pienkone bensaa. Omat sahailut niin pientä ettei maksa vaivaa sekottaa itte.Ja Inakin nämä uudemmat sahat mitä ittel ollu niin pelaa hienosti valmis bensalla ( sthil ms500i ja husse 550xpg). Ja kun kallis saha niin en halua et hajoo ainakaan polttoaineen takia. Ja sillon kun itse sekotin niin tuli aina varmuuden vuoksi tehtyy hieman paksumpi coctail. Pitää vaan olla tarkkana kun niitä pyttyjä jää tyhjäks ni niistä tulee mulla ainakin bensakannuja, eli siis monesti ostan asemalta niihin puhdasta bensaa yleiskäyttöön. Suuri riski et ajatuksissaa semmosesta kaataa sahaan....
__________________
alumiini ja erikoishitsaukset palstalaisille edullisesti. |
#22
|
|||
|
|||
..joo. itsekin seonnut epämääräisten kannujen sisällön kanssa toisinaan. Vähänkään jos kuitenkin bensalle haissut, niin ruohonleikkurin riksrattonille kelpaa. 2t pitää itikat yms. etempänä puutarhanhoidon aikana..
|
#23
|
||||
|
||||
Tässä vähän pohdintaa
Polttoaineista https://www.youtube.com/watch?v=ncf0thtsNxs
Öljyistä https://www.youtube.com/watch?v=Z86aoyqH95w Itse en ole enää vuosikausiin käyttäny sahoissa/raivureissa muuta kuin alkylaatti bensaa ja oma mielipide on kyllä jounin kanssa yhtenevä, ei ole ollut kiinnileikkaantumisia eikä käyntihäiriöitä, en keksi mitään syytä miksi sekoittaisin itse enää polttoainetta.
__________________
Salon seudun OFF ROAD Ry |
#24
|
|||
|
|||
Taikuutta.
Nää on vähä ikuisuus kysymyksiä,aloitin 2T urani 35v. sitten Suzuki PVllä. Siitä moottorisahojen kautta Crossipyöriiin ja jälleen moottorisahoihin ja työkoneisiin. Ykskään kone ei oo leikannu kiinni mihin oon liemet sekottanu. Kerran leikkas yks saha isäukon sekoituksilla ja ties kuinka monen vuoden liiterissä seisomisen jälkeen. Monilla leikkas crossipyöriäkin,bensa harvemmin syynä. Joka kerran kun on mittaribensa laadut vaihtuneet on erään kilpamekaanikon neuvosta otettu yhteyttä polttoaine valmistajaan,viimeks Nesteen tekniseen neuvontaan. Heidän neuvonsa ovat tuntuneet toimivan. viitaten kaikkeen edelliseen sanoisin et jos kone nalkkaa kiinni ja syy on varmuudella todettu bensasta johtuvaksi on vettä bensan seassa tai väärä öljy,jotkut ei itsesekoittuvat öljyt ei sekoitu bensaan vaan saostuu kannun/tankin pohjalle,sitte tankista ajetaan ensin ne öljyt ja loppu onkin öljytöntä ja naks. Toinen ilmiö on että liiterin katossa reikä ja kannukaan ei ole ilmatiivis ja kosteus tiivistyy bensaan riittävissä määrin ja kun siinä on tenua jo valmiksi tulee siitä emulsio vesi+tenu+bensa ja sen ominaisuus on se että öljy pelkistyy kun vettä on riittävästi. Siksi se 98E kun tenua on vähemmän,ja jos kulutusta on vähemmän niin pienkone bensa,joissain vanhoissa sahoissa vaatii kaasarin säätöä mut sanoisin et kannattaa silti. Pienkone bensa kun ei aiheuta korroosiota ja säilyvyys on parempi,ja jos yhtään merkitystä ni väittävät että on myrkyttömämpää kun mittari tavara,eräskin metsurikaverini kuoli keuhkosyöpään vaikka filtterin läpi savunsa vetelikin.
__________________
Kaikki mikä on paskaa,on perseestä. |
#25
|
|||
|
|||
Lainaus:
Tuollainen johdollinen Stihli 1,6 paksulla vetolenkillä ja Duro terillä ollut hyvä pihasahauksessa. https://www.stihl.fi/STIHL-tuotteet/...0/MSE-250.aspx Kovasti kyllä miettinyt tulisiko sen kaverina olla bensasaha tai akkusaha. |
Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta) | |
|
Samanlaisia viestiketjuja | ||||
Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
VW 1,9tdi öljyistä? | lacrits68 | Chit-Chat | 25 | 05.07.2016 06:20 |
Ranger öljyistä | Autisa | Tekniikka & Jutustelu | 4 | 25.03.2013 21:59 |
kysymys öljyistä! | lacrits68 | Tekniikka & Jutustelu | 5 | 06.01.2013 21:18 |
öljyistä... | Russel | Tekniikka & Jutustelu | 1 | 27.12.2005 13:33 |
Öljyistä? | jambo72 | Tekniikka & Jutustelu | 5 | 27.02.2005 12:30 |