Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Tekniikka & Jutustelu
Rekisteröidy Offiblogit Yhteisö Kalenteri Viestit tänään Haku

Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #1  
Vanha 19.07.2016, 08:47
Pajakameli:n Avatar
Pajakameli Pajakameli ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen++
 
Rekisteröitynyt: 11.10.13
Sijainti: Enontekiö (Käsivarsi)
Viestit: 304
Question

Jakarialustasta


Mietin tässä tuota rangen etupäätä ja seuraavanlaista ideaa, se kun on aika jäykkä teki miten teki... saa nauraakin, tämä on vain ajatusleikki

Elikkäs jakareiden alapään kiinnitys on aina samassa asennossa ja kun toinen joustaa ylös ja toinen alas, niin puslat ovat ainoa mikä antaa periksi. Jakareiden reijäthän ovat eri kulmissa, tälläisessa tilanteessa.

Mitenkä jos katkaisisi akseliputken keskeltä ja laakeroisi sen pitkältä matkalta ISOILLA putken päälle mahtuvilla laakereilla antamaan siitä lisää pelivaraa. Tällöin akseliputki voisi kiertyä ja jakarin alapään voisi toteuttaa esim. Uniballeilla. Voisi tuoda paljonkin lisää liikkumavaraa.

Saisikohan tieliikenteeseen enää? Saako muunneltuja akseleita katsastettua, mikäli tukivarret on vakiot..?

Vastaa lainaten
  #2  
Vanha 19.07.2016, 09:51
Fruehauf-CJ Fruehauf-CJ ei ole kirjautuneena
Konkari+
 
Rekisteröitynyt: 13.09.05
Sijainti: Rämpsälä, Finland.
Viestit: 603
Perusasetus

Joutuu joka tapauksessa tekemään jakarialustasta nelilinkin jotta saa joustoja.

Laakeriputken laakeroimalla jakareihin saa portaattomasti ja kokoajan jousituksen mukaan muuttuvan caster kulman. Tosi herkku ajella

Katsastuksessa tuskin on ongelmia jos tasapainoasemassa tasaisella casterin saa pysymään spekseissä.

Epäilisin sisämitaltaan Rooverin akseliputken mittaisia (120mm?) laakereiden olevan hyllytavaraa mutta kun ei taida halkaistavia olla kuin liukulaakereissa ja niiden voitelukin pitäisi järjestää.
Olisi teknisesti viimeistellyn oloinen laite kun voisi todeta alustan olevan paineöljyvoideltu.

Vähän hankalalahan se on käyttää jakareita, mutta eiköhän se onnistu
Vastaa lainaten
  #3  
Vanha 19.07.2016, 09:59
-Captain-:n Avatar
-Captain- -Captain- ei ole kirjautuneena
Veteraani
 
Rekisteröitynyt: 20.10.06
Sijainti: Imatra, Finland.
Viestit: 1.191
Perusasetus

Taitaa tila loppua kesken, jos meinaa et banjo pysyy suorassa vaikka molemmat putket liikkuu laakerin varassa niin eikö banjo tarvii silloin oman traction-barin? Ja nuo laakerit ja niiden tuennan tuo painoa lisää, tosin paino tulee alhaalle. Ja sitten vielä ohjaus, eikös tuo eri aikaa liikkuvat päät tuo aurausta aina liikkuessaan, eli kun ajat monttuun niin hetkellisesti voi olla aurausta enempi.
__________________
Chevrolet Avalanche 8.1 Vortec 4x4
Audi A6 C7 3.0TDI QUATTRO
SUZUKI KING QUAD 4x4 750 -09 varustettuna LITEFOOT telasarjalla
-Dodge Ramcharger (offi-projekti)
-Nissan Patrol SOA vm-88
-Scania 92RML vm-87 EX-Autokoulu "MC DONALDS"
+liuta muita harraste ajoneuvoja

WUOKSI OFFROAD
Vastaa lainaten
  #4  
Vanha 19.07.2016, 13:03
Pajakameli:n Avatar
Pajakameli Pajakameli ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen++
 
Rekisteröitynyt: 11.10.13
Sijainti: Enontekiö (Käsivarsi)
Viestit: 304
Perusasetus

Eikun siis banjo pysyy kiinni lyhyemmän pään akselissa entisellään, pidempään päähän vaan laakeri väliin että pääsee kiertymään... muuten entisellään. Ohjausvarsissa maantieajossa tuskin tulisi isoja heittoja vaikka akseli kiertyisikin vähäsen.

Lyhyemmän pään jakari pitäisi banjon siis entisellään. Eihän tämä nelilinkkiä vastaa, mutta väjän perusjakaria joustavampi.
Vastaa lainaten
  #5  
Vanha 19.07.2016, 14:33
Timo_L:n Avatar
Timo_L Timo_L ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 26.08.06
Sijainti: Paloheinä, Helsinki
Viestit: 7.394
Perusasetus

Jakarialustassa on aina joku paikka mikä kihnuttaa vastaan, mutta vähän näistä euro-/ japsitoteutuksista poikkeavalla rakenteella nekin kyllä elää ihan mukavasti.

Googlen kuvahaulla "y-link suspension" niin selviää enemmän. Ei sekään optimaalinen ole, mutta parempi jakarimallinen alusta. Helposti saa tynnyrijoustot tuollaisella, kunhan on flex-joint nivelillä korinpää + muut kumipuslilla - vielä parempi olisi jos kaikissa nivelpisteissä olisi Metalcloakin kumiset duroflex- puslat.

Kolmilinkki + panhard olisi joustojen ja alustan toiminnan kannalta edessä paras vaihtoehto, mutta ei saa laillisesti Suomessa sellaista tehdä..
__________________
Jeep Grand Cherokee 5.9 Limited LX, käyttöauto sopivasti maastoon varusteltuna.

Jeep Cherokee 4.0 - Ikuisuusprojekti Moggiakseleilla, 42" renkailla ja kaikensortin enemmän ja vähemmän oleellisilla ominaisuuksilla.

Jeep Cherokee 4.0 - Menehtyi kunniakkaasti Stadin Cruiseissa 5/2008.
Vastaa lainaten
  #6  
Vanha 19.07.2016, 18:05
hutikka:n Avatar
hutikka hutikka ei ole kirjautuneena
Veteraani
 
Rekisteröitynyt: 28.10.09
Sijainti: Asikkala
Viestit: 1.216
Perusasetus

Pikkasen aihetta lainaten,omaan range projektiin (ei tieliikenne) ajattelin eteen vastaavaa kolmiotukisysteemiä ku takanakin,tuleeko siinä mitäön ongelmia ja onko kukaan tehny? Moottori tulis taaemmas että pitäs olla tilaaki..
__________________
==================================
Mitä isommat renkaat,sitä pitempi matka hakea traktori.


PäHäMa
Vastaa lainaten
  #7  
Vanha 19.07.2016, 18:40
Timo_L:n Avatar
Timo_L Timo_L ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 26.08.06
Sijainti: Paloheinä, Helsinki
Viestit: 7.394
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja hutikka Näytä viesti
Pikkasen aihetta lainaten,omaan range projektiin (ei tieliikenne) ajattelin eteen vastaavaa kolmiotukisysteemiä ku takanakin,tuleeko siinä mitäön ongelmia ja onko kukaan tehny? Moottori tulis taaemmas että pitäs olla tilaaki..
Jos sulla tulee täyshydraulinen ohjaus niin ei varsinaisesti ongelmaa (paitsi tila). Jos sulla on "kova" ohjaus, niin pitää olla panhardi että akselissa on tietty sivusuuntainen liike samassa suhteessa välivarren kanssa. Jos akseli liikkuu suoraan ylös ja alas, niin sulla on aivan jäätävä määrä bumpsteeriä mikä ei toimi edes metsäkäytössä..

Samasta syystä eteen ei voi rakentaa päällekkäisiä kolmiomallin nelilinkkejä, koska akselille ei tule samaa sivusuuntaista siirtymää minkä välivarsi tarvitsee.

Eli kuten jo tuossa edellisessä postauksessa laitoin, paras etupään ratkaisu on kolmilinkki + panhard. Eli kaksi alatukivartta ja yksi ylätukivarsi jompaankumpaan reunaan. Ei kangerra vastaan, saa hyvän akselin liikeradan geometrian ja ohjaus toimii oikein.
__________________
Jeep Grand Cherokee 5.9 Limited LX, käyttöauto sopivasti maastoon varusteltuna.

Jeep Cherokee 4.0 - Ikuisuusprojekti Moggiakseleilla, 42" renkailla ja kaikensortin enemmän ja vähemmän oleellisilla ominaisuuksilla.

Jeep Cherokee 4.0 - Menehtyi kunniakkaasti Stadin Cruiseissa 5/2008.
Vastaa lainaten
  #8  
Vanha 19.07.2016, 18:46
sull45:n Avatar
sull45 sull45 ei ole kirjautuneena
Konkari
 
Rekisteröitynyt: 31.05.12
Sijainti: Alastaro
Viestit: 556
Perusasetus

v link


eiks semmoinen olis parasta
Vastaa lainaten
  #9  
Vanha 19.07.2016, 18:55
Pajakameli:n Avatar
Pajakameli Pajakameli ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen++
 
Rekisteröitynyt: 11.10.13
Sijainti: Enontekiö (Käsivarsi)
Viestit: 304
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja sull45 Näytä viesti
eiks semmoinen olis parasta

Jaa että päräyttäis tällä konttorille Voisi inssi hieroa kaljua vähän aikaa
Vastaa lainaten
  #10  
Vanha 19.07.2016, 19:12
Timo_L:n Avatar
Timo_L Timo_L ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 26.08.06
Sijainti: Paloheinä, Helsinki
Viestit: 7.394
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja sull45 Näytä viesti
eiks semmoinen olis parasta
Ei ollenkaan paras, mutta yksinkertainen ja toimiva kyllä.. ja tämäkin siis vain takana, tai edessä täyshydraulisen ohjauksen kanssa.
__________________
Jeep Grand Cherokee 5.9 Limited LX, käyttöauto sopivasti maastoon varusteltuna.

Jeep Cherokee 4.0 - Ikuisuusprojekti Moggiakseleilla, 42" renkailla ja kaikensortin enemmän ja vähemmän oleellisilla ominaisuuksilla.

Jeep Cherokee 4.0 - Menehtyi kunniakkaasti Stadin Cruiseissa 5/2008.
Vastaa lainaten
  #11  
Vanha 19.07.2016, 19:17
sull45:n Avatar
sull45 sull45 ei ole kirjautuneena
Konkari
 
Rekisteröitynyt: 31.05.12
Sijainti: Alastaro
Viestit: 556
Perusasetus

linkit


kaikkea hyvää ei saa,et joustais hyvin ja samalla olis katsastuskuntoinen,tule kalliksi osat maksaman.Riippy käyttötarkoituksesta Ei mitän pahalla
Vastaa lainaten
  #12  
Vanha 19.07.2016, 20:01
Timo_L:n Avatar
Timo_L Timo_L ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 26.08.06
Sijainti: Paloheinä, Helsinki
Viestit: 7.394
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja sull45 Näytä viesti
kaikkea hyvää ei saa,et joustais hyvin ja samalla olis katsastuskuntoinen,tule kalliksi osat maksaman.Riippy käyttötarkoituksesta Ei mitän pahalla
Saahan noita nelilinkkisarjoja mitkä on leimakelpoisia, mutta halpoja ne ei ole.. eikä toki ihan joka automalliin tai merkkiin.
__________________
Jeep Grand Cherokee 5.9 Limited LX, käyttöauto sopivasti maastoon varusteltuna.

Jeep Cherokee 4.0 - Ikuisuusprojekti Moggiakseleilla, 42" renkailla ja kaikensortin enemmän ja vähemmän oleellisilla ominaisuuksilla.

Jeep Cherokee 4.0 - Menehtyi kunniakkaasti Stadin Cruiseissa 5/2008.
Vastaa lainaten
  #13  
Vanha 19.07.2016, 20:16
Pajares:n Avatar
Pajares Pajares ei ole kirjautuneena
Veteraani+++
 
Rekisteröitynyt: 02.02.13
Sijainti: Karkkila
Viestit: 2.196
Perusasetus

Jos tieliikenne peli,Niin lisää yhden tukivarren akselin päälle ja irroittaa metsään jakarin etummaiset pultit!

Sittenhän se toimis niin kuin 3-linkki?Luulis että kelpaa leimasedällekkin?

Edittinä viel sen verran.

Että leventää sen etummaisen kiinnityksen ja laittaa vaikka 10mm holkit molemmin puolin,Ne kun poistaa,Niin ei pitäis kirrailla paljon vastaan...
__________________
Salon seudun OFF ROAD Ry

https://www.youtube.com/channel/UCIW...view=0&sort=dd

Viimeksi muokannut Pajares : 19.07.2016 21:39
Vastaa lainaten
  #14  
Vanha 19.07.2016, 20:47
Rak Rak ei ole kirjautuneena
Veteraani+
 
Rekisteröitynyt: 15.03.04
Sijainti: Oulu
Viestit: 1.551
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Timo_L Näytä viesti

Kolmilinkki + panhard olisi joustojen ja alustan toiminnan kannalta edessä paras vaihtoehto, mutta ei saa laillisesti Suomessa sellaista tehdä..
Milloin se on muka kielletty?

Edit, ottaa esim. jostain kikkareesta kolmilinkin takaa ja tuuppaa sen eteen, jos niinku ihan viimesen päälle haluaa, ettei tarvi sotkea tukivarsia eri autoista.
__________________
www.OFFROADOULU.com

Viimeksi muokannut Rak : 19.07.2016 20:51
Vastaa lainaten
  #15  
Vanha 19.07.2016, 21:20
offroadjouni:n Avatar
offroadjouni offroadjouni ei ole kirjautuneena
Super Moderator
 
Rekisteröitynyt: 10.06.02
Sijainti: Kirkkonummi
Viestit: 6.396
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Rak Näytä viesti
Milloin se on muka kielletty?

Edit, ottaa esim. jostain kikkareesta kolmilinkin takaa ja tuuppaa sen eteen, jos niinku ihan viimesen päälle haluaa, ettei tarvi sotkea tukivarsia eri autoista.
Eipä tule mieleen yhtäkään autoa jossa on kolmilinkki vakiona - edessä tai takana. Siis esim. tuollainen -> http://cdn3.volusion.com/pa9ja.37rfp...jpg?1425651111 .
Vastaa lainaten
  #16  
Vanha 19.07.2016, 21:38
Pertsi:n Avatar
Pertsi Pertsi ei ole kirjautuneena
Veteraani+
 
Rekisteröitynyt: 23.09.08
Sijainti: Padasjoki
Viestit: 1.259
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja offroadjouni Näytä viesti
Eipä tule mieleen yhtäkään autoa jossa on kolmilinkki vakiona - edessä tai takana. Siis esim. tuollainen -> http://cdn3.volusion.com/pa9ja.37rfp...jpg?1425651111 .
Oliskos jonkun isutsun/obelixin perässä? Vai onko väärä muistikuva?
Vastaa lainaten
  #17  
Vanha 19.07.2016, 21:51
Timo_L:n Avatar
Timo_L Timo_L ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 26.08.06
Sijainti: Paloheinä, Helsinki
Viestit: 7.394
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Rak Näytä viesti
Milloin se on muka kielletty?

Edit, ottaa esim. jostain kikkareesta kolmilinkin takaa ja tuuppaa sen eteen, jos niinku ihan viimesen päälle haluaa, ettei tarvi sotkea tukivarsia eri autoista.
No jos vain jostain löytyy.. mutta aika harvassa taitaa olla? Olisko sitten Fronterassa ollut kolmella tukivarrella + panhard?
__________________
Jeep Grand Cherokee 5.9 Limited LX, käyttöauto sopivasti maastoon varusteltuna.

Jeep Cherokee 4.0 - Ikuisuusprojekti Moggiakseleilla, 42" renkailla ja kaikensortin enemmän ja vähemmän oleellisilla ominaisuuksilla.

Jeep Cherokee 4.0 - Menehtyi kunniakkaasti Stadin Cruiseissa 5/2008.
Vastaa lainaten
  #18  
Vanha 19.07.2016, 22:10
Rak Rak ei ole kirjautuneena
Veteraani+
 
Rekisteröitynyt: 15.03.04
Sijainti: Oulu
Viestit: 1.551
Perusasetus

Frontera vuosituhannen vaihteen tienoilta taisi olla neljällä mutta Monterey on kolmella.
Tietty vastaava isuzu myös.

Asiasta on joskus aiemminkin muistaakseni ollut kirjoittelua mutta onko trafi ottanut kantaa siihen ettei kolmilinkkiä voi rakentaa yhdistelemällä tukivarsia eri kikkareista?

Tietty tuli tässä mieleen se että ei kellään oo käyny niin ikävästi että nelilinkin ylätukivarret on sattunu ihan vierekkäin
__________________
www.OFFROADOULU.com
Vastaa lainaten
  #19  
Vanha 20.07.2016, 00:18
baxxter:n Avatar
baxxter baxxter ei ole kirjautuneena
Sankari
 
Rekisteröitynyt: 10.06.03
Sijainti: PAiMiO, Finland.
Viestit: 4.283
Perusasetus

Jos se 3-link edessä olisi riittävä, niin miksi autotehtaat ei sellaisia olisi käyttäneet. Ei kait ne turhaan rakenna 4-linkkinä jos vähempikin (halvempi) riittäisi. Ja voihan sellainen jossain olla, en väitä mahdottomaksi.
Jos ajatus on tehdä niin, että jäykän akselin tuenta, jousitus yms otetaan jostain toisesta autosta, niin mitä tekemistä on takapään tuennalla etupään kanssa? Yksittäinen osa, esimerkiksi jakaritukivarsi tai panhard on mitoitukseltaan yms lähes sama (vai onko jossain autossa identtinen tukivarsi edessä ja takana), mutta koko tuentasysteemi on tarkoitettu toimimaan ihan eri tavalla edessä ja takana. Ja jos tukivarsia asemoidaan ihan oman mielen mukaan, niin onko se enää esim trafin määräyksen mukaista..
__________________
Harbor Cruisers
Vastaa lainaten
  #20  
Vanha 20.07.2016, 06:12
Timo_L:n Avatar
Timo_L Timo_L ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 26.08.06
Sijainti: Paloheinä, Helsinki
Viestit: 7.394
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja baxxter Näytä viesti
Jos se 3-link edessä olisi riittävä, niin miksi autotehtaat ei sellaisia olisi käyttäneet. Ei kait ne turhaan rakenna 4-linkkinä jos vähempikin (halvempi) riittäisi.
4-linkki + panhard tehdaskuntoisessa autossa tarjoaa saman mitä 3-linkki + panhard, mutta 4-linkissä on yki varsi lisää antamassa "turvaa". Lisäksi 4-linkki voidaan rakentaa "heikommin", koska molemmin puolin akselia on ylätukivarret, jolloin yksittäinen varsi voi olla selvästi heikompi/ kevyempi ilman että akseli kiertyy väärään suuntaan.
Autossa miltä haetaan muutakin kuin tehdastekoisen auton 25cm joustovaroja alkaa myös 4-linkki + panhard kangertaa jossain vaiheessa vastaan, ja toisaalta se toinen ylätukivarsi on turha jos yksittäinen on riittävän järeä.

Alustageometrialtaan 4-linkki + panhard ja 3-linkki + panhard on identtiset, jos varsien kiinnityspaikat akselilla ja korissa on samat.


Lainaus:
Jos ajatus on tehdä niin, että jäykän akselin tuenta, jousitus yms otetaan jostain toisesta autosta, niin mitä tekemistä on takapään tuennalla etupään kanssa?
Akselimassat -> jos takatukivarisen kantavuus (ts. taka-akselimassa) riittää siihen että niitä voi käyttää edessä, ja pituudet on sellaiset että geometrian saa kohdalleen niin takatukivarsia voisi käyttää myös edessä.


Lainaus:
Yksittäinen osa, esimerkiksi jakaritukivarsi tai panhard on mitoitukseltaan yms lähes sama, mutta koko tuentasysteemi on tarkoitettu toimimaan ihan eri tavalla edessä ja takana. Ja jos tukivarsia asemoidaan ihan oman mielen mukaan, niin onko se enää esim trafin määräyksen mukaista..
No ei niitä varsia voikaan miten tahansa asemoida, sen takia on olemassa laskentaohjelmia että 3-linkki + panhard (tai 4-linkki + panahrd, toinen ylävarsi identtiselle paikalle vastakkaiselle puolelle) alustan saa toimivaksi.
On myös "double triangulated 4-link"- ohjelmia, joilla voidaan laskea nelilinkin toiminta missä ei ole panhardia (taakse ja/tai täyshydrauliseen ohjaukseen). Tällä voidaan myös laskea esim. Rangen/ Discoveryn, tai vaikkapa Jeep WJ:n tai KJ:n tyylisen alustan toiminta jossa ylätukivartena on kolmio (sehän on laskennallisesti nelilinkki, missä ylätukivarsien etupäiden väli on kavennettu nollaan).

Trafin määräysten mukaista se on, jos tukivarsien kiinnitykset on tehty asianmukaisesti, tukivarsien kantavuus riittää ko. akselimassalle, ja katsastuskonttori ne hyväksyy.
__________________
Jeep Grand Cherokee 5.9 Limited LX, käyttöauto sopivasti maastoon varusteltuna.

Jeep Cherokee 4.0 - Ikuisuusprojekti Moggiakseleilla, 42" renkailla ja kaikensortin enemmän ja vähemmän oleellisilla ominaisuuksilla.

Jeep Cherokee 4.0 - Menehtyi kunniakkaasti Stadin Cruiseissa 5/2008.
Vastaa lainaten
  #21  
Vanha 20.07.2016, 07:18
baxxter:n Avatar
baxxter baxxter ei ole kirjautuneena
Sankari
 
Rekisteröitynyt: 10.06.03
Sijainti: PAiMiO, Finland.
Viestit: 4.283
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Timo_L Näytä viesti
Akselimassat -> jos takatukivarisen kantavuus (ts. taka-akselimassa) riittää siihen että niitä voi käyttää edessä, ja pituudet on sellaiset että geometrian saa kohdalleen niin takatukivarsia voisi käyttää myös edessä.
Ei taka-akseliston osa ole silti etuakseliston osa. Mitä monimutkaisempaan rakenteeseen siirrytään, sitä enemmän alkaa olla eroja. Lehtijouset ja jakarit on käytännössä samanlaisia osia, mutta juurikin esimerkiksi rangen yms takapään tuentaa ei voi mitenkään käyttää edessä. Joten pitääkö trafin määräystä lukea niin että mielessään sijoittaa "etu/taka-akseliston osiin" jne. Ja miettii jakarialustaa pidemmälle, että minkälaiset rakenteet edessä ja takana on samanlaisia.
Jälkituotantona tehdyt muutospalikat sopii juuri sinne mihin osan valmistaja on ne tarkoittanut, eihän niissä ei olekaan mitään arvailua..
__________________
Harbor Cruisers
Vastaa lainaten
  #22  
Vanha 20.07.2016, 07:30
Timo_L:n Avatar
Timo_L Timo_L ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 26.08.06
Sijainti: Paloheinä, Helsinki
Viestit: 7.394
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja baxxter Näytä viesti
Ei taka-akseliston osa ole silti etuakseliston osa. Mitä monimutkaisempaan rakenteeseen siirrytään, sitä enemmän alkaa olla eroja.
No mitä sitten ettei ole? Jos osat takaa sopii eteen ja akselimassat riittää, niin sinne vaan. Eihän se ole kuin sopivaa mitoitusta ja kiinnikkeiden tekoa. Tukivarsi on tukivarsi. Pötkö terästä jolle tehdään sopivat kiinnikkeet molempiin päihin? Toki olettaen että ne varret sopii mitoitukseltaan.

Ei se nelilinkin suunnittelu mitään rakettitiedettä ole, etenkin kun ne linkkien sijoituspaikkojen mallinnusohjelmat löytyy netistä ihan laillisesti ja ilmaiseksi. Saa halutessaan katsottua kaikki tarvittavat arvot kohdalleen ihan yhtä tarkasti kuin tehtaan insinöörit sen tekee, mutta toimimaan paremmin korotetussa autossa. Tehtaan arvot kun heittää nelilinkissä härän pyllyä siinä vaiheessa kun autoa korotetaan..


Lainaus:
Lehtijouset ja jakarit on käytännössä samanlaisia osia, mutta juurikin esimerkiksi rangen yms takapään tuentaa ei voi mitenkään käyttää edessä.
Luitko ollenkaan mitä olen tuolla ylempänä kirjoittanut aiemmissa postauksissani? Lukaise ajatuksen kanssa uudestaan..


Lainaus:
Joten pitääkö trafin määräystä lukea niin että mielessään sijoittaa "etu/taka-akseliston osiin" jne. Ja miettii jakarialustaa pidemmälle, että minkälaiset rakenteet edessä ja takana on samanlaisia.
Ei pidä. Trafin määräyksiä pitää lukea niin kuin niissä lukee: tukivarsien tulee olla kyseiseen automalliin tarkoitettu ja tehdasvalmisteisia, tai ajoneuvosta jossa on vähintään yhtä suuri akselimassa. Takatukivarsia voi käyttää edessä ja toisinpäin, ei sitä mikään pykälä kiellä.
Kiinnikkeet saa edelleen tehdä itse, sitäkään ei pykälät kiellä.


Lainaus:
Jälkituotantona tehdyt muutospalikat sopii juuri sinne mihin osan valmistaja on ne tarkoittanut, eihän niissä ei olekaan mitään arvailua..
Ei se aina ihan niinkään mene.. monesti itse suunnitellut menee paljon paremmin ja jopa toimii kuten on tarkoitus
__________________
Jeep Grand Cherokee 5.9 Limited LX, käyttöauto sopivasti maastoon varusteltuna.

Jeep Cherokee 4.0 - Ikuisuusprojekti Moggiakseleilla, 42" renkailla ja kaikensortin enemmän ja vähemmän oleellisilla ominaisuuksilla.

Jeep Cherokee 4.0 - Menehtyi kunniakkaasti Stadin Cruiseissa 5/2008.
Vastaa lainaten
  #23  
Vanha 20.07.2016, 14:33
veijon-esso:n Avatar
veijon-esso veijon-esso ei ole kirjautuneena
Veteraani+++
 
Rekisteröitynyt: 25.08.06
Sijainti: Vantaa
Viestit: 2.468
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Timo_L Näytä viesti
No mitä sitten ettei ole? Jos osat takaa sopii eteen ja akselimassat riittää, niin sinne vaan. Eihän se ole kuin sopivaa mitoitusta ja kiinnikkeiden tekoa. Tukivarsi on tukivarsi. Pötkö terästä jolle tehdään sopivat kiinnikkeet molempiin päihin? Toki olettaen että ne varret sopii mitoitukseltaan.
Kyllähän etutukivarsiin tulee melkoisia työntö/puristusvoimia jarrutuksessa, mitä ei takana ihan helpolla saada aikaiseksi. Veikkaan että takana riittävät varret saattais edessä nurjahtaa täysjarrutuksessa. Vaikka olis samat akselimassat, niin voimat ja niiden suunnat voi olla melko erilaisia.
__________________
"Niin metsä vastaa, kuin sitä kynnetään". K.Viikate

”Mielummin ajan mutarenkailla talvella kuin talvirenkailla mudassa”. Veijon-Esso
Vastaa lainaten
  #24  
Vanha 20.07.2016, 14:48
Timo_L:n Avatar
Timo_L Timo_L ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 26.08.06
Sijainti: Paloheinä, Helsinki
Viestit: 7.394
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja veijon-esso Näytä viesti
Kyllähän etutukivarsiin tulee melkoisia työntö/puristusvoimia jarrutuksessa, mitä ei takana ihan helpolla saada aikaiseksi.
Tämä on kyllä aivan totta, ja pitää huomioida jos tukivarsien rakenne antaa aihetta epäilykseen.

Lainaus:
Veikkaan että takana riittävät varret saattais edessä nurjahtaa täysjarrutuksessa. Vaikka olis samat akselimassat, niin voimat ja niiden suunnat voi olla melko erilaisia.
Riippuu tietysti paljon niistä tukivarsista, millainen rakenne ja ainevahvuudet. Aika usein kuitenkin etu- ja takatukivarret on melkolailla yhtä vahvoja/ samoista materiaaleista tehty mitä ainakin itse nähnyt.
__________________
Jeep Grand Cherokee 5.9 Limited LX, käyttöauto sopivasti maastoon varusteltuna.

Jeep Cherokee 4.0 - Ikuisuusprojekti Moggiakseleilla, 42" renkailla ja kaikensortin enemmän ja vähemmän oleellisilla ominaisuuksilla.

Jeep Cherokee 4.0 - Menehtyi kunniakkaasti Stadin Cruiseissa 5/2008.
Vastaa lainaten
  #25  
Vanha 20.07.2016, 16:33
AlluK:n Avatar
AlluK AlluK ei ole kirjautuneena
Konkari+++
 
Rekisteröitynyt: 08.02.09
Sijainti: Tampere
Viestit: 936
Perusasetus

http://forums.offipalsta.com/showthr...=137321&page=2

Kattokaas ny tuolta viestistä #119 jakarialustan joustoja, Vannepajan G siis kyseessä.
Lantikoissa onnistuu samaan tapaan, mutta ei niissäkään alkuperäisillä jousilla ja iskareilla.
Vastaa lainaten
Vastaus


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 

Pikalinkit


Sivu luotu: 20:17 (GMT +2).