|
Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen |
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
#1
|
||||
|
||||
Nykyautojen sähköhimmelithttp://www.iltasanomat.fi/autot/art-1437708045377.html Että sellasta, onneks ei ole tota vaaraa kun ajelee vanhoilla Jos kaikki perustuu pelkkään elektroniikkaan, ainakin tuosta saa ymmärtää että jopa jarrut saa kokonaan pois, niin huh huh. Sellaista elektroniikkaa ei ole vielä keksittykkään, ettei siihen voisi tulla vikaa.
__________________
---------------------------------------- If it works, tear it apart and find out why! http://www.roverfriends.fi/ 3 Amigos-never travel alone |
#2
|
||||
|
||||
Tuntuis kyl melko ihmeelliseltä että voiko muka autonvalmistaja tehdä sellaset jarrut autoon että ne voi kytkeä pois päältä ..epäilen ??
Kyllä varmaan kaikissa autoissa on vielä suora yhteys polkimesta pääsylkkään ja sitä kautta jarruihin ??????
__________________
-MMC- Suzuki Jimny -02 Suzuki sj 413 Ex Toyota Lj -89 Ex Suzuki sj 413i Ex Suzuki sj 410 |
#3
|
||||
|
||||
Lainaus:
Jos en aivan väärin muista mitä kaveri kertoi kun oli jokunen vuosi sitten VW- auton huollossa töissä, niin esim. uudemmissa Audeissa jarrupaloja vaihtaessa ajetaan sylinterit sisään ja ulos tökkäämällä OBD- töpseliin laite kiinni ja valikosta jarruhuolto suoritetaan tarvittavat toimenpiteet. Tätä samaa ongelmaahan on jo peloteltu lentokoneissakin, ja joku hakkeriryhmähän jo julkisti että olisivat päässeet lentokoneen IFE- systeemin (matkustajien viihdejärjestelmä) kautta käsiksi lentokoneen varsinaiseen älyyn. Tämän tosin ei pitäisi olla mahdollista, koska lentokoneen toimintoja ohjaavat boksit pitäisi olla täysin eri piirissä vs. IFE- järjestelmä. Tiedä sitten miten oikeasti.. Suomenkin sähköverkko etävalvointoineen taitaisi olla ihan yhtälailla ajettavissa nurin, kuten kävi jokunen aika sitten Ukrainassa. Ei nämä ole mitään foliohattujuttuja, kun kaikki alkaa olemaan verkkoon kytkettynä.
__________________
Jeep Grand Cherokee 5.9 Limited LX, käyttöauto sopivasti maastoon varusteltuna. Jeep Cherokee 4.0 - Ikuisuusprojekti Moggiakseleilla, 42" renkailla ja kaikensortin enemmän ja vähemmän oleellisilla ominaisuuksilla. Jeep Cherokee 4.0 - Menehtyi kunniakkaasti Stadin Cruiseissa 5/2008. |
#4
|
||||
|
||||
Niin, ja onhan sähköisiä kaasupolkimiakin, mitäs kun se hirttää kiinni tai ei toimi kun ohitat ja rekka tulossa vastaan?
Siis vaikka ei hakkerit oliskaan ongelma, mutta kun elektroniikkavika on mahdollinen, niin itteeni ainakin pelottaa ajatus sellaisen systeemin osalta missä ei olisi lainkaan "mekaanista" back up:ia vaan ääritilanteessa olet vain matkustaja. Nää kuskittomat autot mitä suunnitellaan on just sellasia "aikapommeja" et milloin joku sopiva virtapiiri kärähtää....sinkooko ne muiden päälle vai kallioleikkaukseen tms...powerdown 120kmh ei paljon kyydissäolijaa naurata
__________________
---------------------------------------- If it works, tear it apart and find out why! http://www.roverfriends.fi/ 3 Amigos-never travel alone |
#5
|
||||
|
||||
Lainaus:
|
#6
|
|||
|
|||
Lainaus:
Tuolla is linkin sivuilla gatekeeperillä hyvä kommentti asiaan |
#7
|
|||
|
|||
Tässä jonkin aikaa sitten tuli tv:stä dokumenttisarjan jakso eräästä lento-onnettomuudesta. Siinä sanottiin että kaikissa isoissakaan koneissa ei ole enää noita vaijeri systeemejäkään olemassa. Näin ainakin siinä dokumentissa oli.
|
#8
|
|||
|
|||
Mersuissa on ainakin ollut sähköhydraulista jarrujärjestelmää,jossa polkimessa pelkkä potikka. Ei käsittääkseni ole kovin suuri suksee :-D
Sähköinen kaasupoljin toimii kahdennetulla virtapiirillä, jos signaalit ei natsaa niin kierrokset asetetaan limphome tasolle. Toki poljin voi mekaanisesti jumia mutta tietääkö joku onko vaijerikaasu immuuni tälle? ;-) Siitä en ole ihan varma pystyykö abs-yksikkö sulkemaan linjan polkimelta sylinterille. Isommat lentokoneet on tainnu olla fly by wire jo pitkään.
__________________
www.OFFROADOULU.com |
#9
|
||||
|
||||
Eikös ameriikan markkinoilla prius tehny just tätä, toki nappipatteri hypridin vaarallisuus on eri kun jonkun auton.
|
#10
|
||||
|
||||
Lainaus:
Uudet lentokoneet on olleet paljolti jo 80- luvulta lähtien fly-by-wire härveleitä, eli fyysistä yhteyttä muuta kuin sähkön muodossa ei ole pedaaleista ja ohjauspylväästä/ sidestickistä mihinkään ohjainpintoihin. Tällöin siis tietokoneet aina välittämässä ohjauskomennot eteenpäin käyttölaitteille. Miten esim. Airbus:ien sidestickistä vedetään vaijerit?
__________________
Jeep Grand Cherokee 5.9 Limited LX, käyttöauto sopivasti maastoon varusteltuna. Jeep Cherokee 4.0 - Ikuisuusprojekti Moggiakseleilla, 42" renkailla ja kaikensortin enemmän ja vähemmän oleellisilla ominaisuuksilla. Jeep Cherokee 4.0 - Menehtyi kunniakkaasti Stadin Cruiseissa 5/2008. |
#11
|
||||
|
||||
Lainaus:
__________________
---------------------------------------- If it works, tear it apart and find out why! http://www.roverfriends.fi/ 3 Amigos-never travel alone |
#12
|
||||
|
||||
Lainaus:
Osin oikein, pääosin väärin. Ei ole, ainakaan henkilöautoissa ollut kuvatunkaltaista jarrujärjestelmää. On sähköhydraulisesti avustettu / tehostettu, muttei mitään potikkajarruja kuitenkaan. Samoin kuin sähköiset ohjaustehostimetkin, on siellä ihan perinteinen mekaaninen yhteyskin. Vielä. Onneks.
__________________
- Levannon We(l)ho - |
#13
|
||||
|
||||
Paskamaista sekin on, kun perinteinen kaasu hirttää kiinni silloin kun ei pitäisi..
__________________
Jeep Grand Cherokee 5.9 Limited LX, käyttöauto sopivasti maastoon varusteltuna. Jeep Cherokee 4.0 - Ikuisuusprojekti Moggiakseleilla, 42" renkailla ja kaikensortin enemmän ja vähemmän oleellisilla ominaisuuksilla. Jeep Cherokee 4.0 - Menehtyi kunniakkaasti Stadin Cruiseissa 5/2008. |
#14
|
||||
|
||||
Lainaus:
Jos vaikka miettii bensaruiskukonetta. Siinä kaasuläppää liikutellaan vaijerin avulla, mutta sitten siellä läpän asentotunnistimessa on se potentiometri. Entäs kun se särkyy samassa tilanteessa ja kertookin, että läppä on kiinni? Ja saman ikäisessä jo monta muutakin elektroniikkajuttua, mitkä voi vikaantua kesken sen ohituksen. Toki nykyisissä mahdollisuuksia enemmän. |
#15
|
|||
|
|||
Lainaus:
__________________
www.OFFROADOULU.com |
#16
|
|||
|
|||
Lainaus:
Uskallatko enää ohittaa
__________________
www.OFFROADOULU.com |
#17
|
||||
|
||||
Kaverilla on menny kaasuvaijerin kiinnitysnippa poikki ohitustilanteessa, että ei nekään pomminvarmoja ole.
__________________
Montenegro Offroad Club #21 Dodge Ram '95, Jeep ZJ '96 |
#18
|
||||
|
||||
Lainaus:
Onhan noita hydroboosteja tosin ainakin joissain dieseleissä, ehkä osa niistä on parempia kuin toiset. Mersuissa sitten ilmeisesti ei
__________________
Jeep Grand Cherokee 5.9 Limited LX, käyttöauto sopivasti maastoon varusteltuna. Jeep Cherokee 4.0 - Ikuisuusprojekti Moggiakseleilla, 42" renkailla ja kaikensortin enemmän ja vähemmän oleellisilla ominaisuuksilla. Jeep Cherokee 4.0 - Menehtyi kunniakkaasti Stadin Cruiseissa 5/2008. |
#19
|
||||
|
||||
Saab 9000
Mulla on tossa isäni tallissa -88 9000 Saab josta ukko ei meinaa haluta luopua vaikka kuinka olen houkutellut. Tässä on Sähkötehosteinen jarru, ensimmäisen kerran ukolla oli jarrut hävinnyt jo useita vuosia sitten Kouvolassa mökillä ollessaan ja oli ajellut sieltä viellä Hesaan.
Purin jarrutehostus syteemin pöydälle niin, oli moottori niin hapettunut että ei jaksanut enään pyöriä vaan kun sen putsas niin sillä ajeli taas pari vuotta kunnes seuraavan kerran kun jarrut hävis niin, olikin jo moottorin käämit sulaneet. Taas yritin että nyt peli romikselle vaan vielä löyty käytetty jarrutehostimen moottori jonka kävin purkamassa käytetystä Saabista, vaan nyt kun virrat laittaa päälle niin iso 40 jarrujen sulake paukkuu heti. Vieläkin pitäis kuulemma asiaa tutkia. Ensimmäisen kerran kun kyselin mielenkiinnosta uutta osaa niin hinta oli n.800,- eikä sitä enään edes valmistettu. Näissä tosiaan jarrut häviää ihan lennosta kun tuo tehostus moottori lakkaa pyörimästä ja jarrujen merkkivalo syttyy.?? Ukko (71v) ajelee nyt Volvo V50sellä vaan valitaa että Saabi hänelle riittäisi ja olis parempi kun sen saisi kuntoon. t. Ismo Ämmä Lainaus:
__________________
http://www.fjdc.org/ -Kulmakorpi Off Road Park- -JEEP HOLIC- https://www.facebook.com/GPKorjausOy/ Viimeksi muokannut ImacInnes : 22.01.2016 07:41 |
#20
|
|||
|
|||
2v ja sen saa museokilpiin
|
#21
|
||||
|
||||
Lainaus:
Rautakankikin voi vääntyä ja kumi puhjeta. Aika hyvin on nuo elektooniset sytytysjärjestelmätkin paikkansa ottaneet kärkien tilalla ja ovat kyllä moninverroin varmempia toiminnaltaan. Se toistuva kärkien putsailu ja säätäminen oli ihan percstä ja syvältä.
__________________
Valitsemaanne aivosoluun ei juuri nyt saada yhteyttä, olkaa hyvä ja yrittäkää myöhemmin uudelleen. |
#22
|
|||
|
|||
Voiko elektronikkaan ja tietoteknikkaan luottaa
Elektroniikan ja ohjelmistojen luotettavuuteen vaikuttaa miten ne on tehty ja testattu. Lähes junan vessan luotettavuuteen pääsee kun ne vaan jaksettaisiin ja osattaisiin tehdä oiken ja testata ja vielä kerran testata.
Tietenkin komponetit eivät ole ikuisia, mutta lähes. Varsinkin 'vanha' komponentit tuntuvat kestävän sen 30vuotta ja ne on vielä kaiken lisäksi korjattavissa. Luotettavan elekrtoniikan ja ohjelmistojen tekeminen kysyy vaan riittävää ammattitaitoa. Ongelmana tässä on sama kun kaikessa muussakin tekemisessä, ensin mietitään mikä on 'aparaatin' tarvittava käyttöilä ja sen mukaan sitä lähetään sorvaamaan. Autoissa se taitaa olla tekijöiden mielestä 5-10vuotta, tuskin niille tulee mieleen että joku vielä pajottaa 70-luvun BJ:tä ihan innossaan ja kerää kaikki nurkat täyteen Bj:n osia! |
#23
|
||||
|
||||
Jos luotettavuudesta puhutaan, niin miettikääpä ihan oikeasti.. Suomenkin teillä, miedän lämpimästä-kylmään, kostesta- kuivaan olosuhteissa, tärisevässä konehuoneessa on antureita mitkä voi olla yli 20 vuotta vanhoja ja toimii edelleen. Moottorinohjausyksiköt jotka toimii vielä 20-25 vuoden jälkeen moitteetta.
Jotkut toki tykkää kaasarikoneiden yksinkertaisuudesta, mutta ei niitä kyllä tippaakaan toimintavarmemmiksi voi sanoa Muutenkin, kuka hitto kaipaa jotain pahalta haisevaa, varmuuden vuoksi liikaa bensaa polttaavaa kaasarihimmeliä, jos samasta koneesta saa ruiskuversiona paljon paremmin ja puhtaammin käyvän, ja päälle vielä 20-30% enemmän tehoa Tekniikka kehittyy, ja vaikka itsekään en kaikista muutoksista pidä mitä autoihin on tullut niin se on jossain määrin vääjäämätöntä. Kansa haluaa viihdejärjestelmiä yms., autonvalmistajat tekee niitä. Tietotekniikan ymppäys viihteen yms. muodossa autoihin on kuitenkin vielä niin uusi juttu, että ihan joka asiaa ei vielä ole tajuttu tehdä oikein tai kaikkea ei ole huomioitu. Ehkä se suurin ongelma on siinä, että viihdejärjestelmä ja auton hallintajärjestelmä on pitänyt ympätä samaan. Toisaalta miksi näin? No kun kaikki asiat kuitenkin pitäisi toimia saman monitoiminäytön ja samojen hallintanäppylöiden kautta että ihmisillä ei ole liian vaikeaa ja etteivät valita kun kaksi eri systeemiä on niin perkeleen vaikea..
__________________
Jeep Grand Cherokee 5.9 Limited LX, käyttöauto sopivasti maastoon varusteltuna. Jeep Cherokee 4.0 - Ikuisuusprojekti Moggiakseleilla, 42" renkailla ja kaikensortin enemmän ja vähemmän oleellisilla ominaisuuksilla. Jeep Cherokee 4.0 - Menehtyi kunniakkaasti Stadin Cruiseissa 5/2008. |
#24
|
||||
|
||||
Lainaus:
Pätee nykyään aivan kaikkeen - tavallisen kansan kulutustuotteen suunniteltu ja tavoiteltu käyttöikä on max.5-10 vuotta, sen jälkeen tuote roskiin ja uutta tilalle. Näinhän ne suunnitellaan, koska se maksimoi voitot ja minimoi yritysten kustannukset. Rahamaailma kiittää, luonto ja kuluttajat ei..
__________________
Jeep Grand Cherokee 5.9 Limited LX, käyttöauto sopivasti maastoon varusteltuna. Jeep Cherokee 4.0 - Ikuisuusprojekti Moggiakseleilla, 42" renkailla ja kaikensortin enemmän ja vähemmän oleellisilla ominaisuuksilla. Jeep Cherokee 4.0 - Menehtyi kunniakkaasti Stadin Cruiseissa 5/2008. |
#25
|
||||
|
||||
Minusta noi sähköhimmelit on ihan kivoja! Sen mitä ajellu nuilla tuttujen mersuilla ja bemareilla, niin onhan se ihan kiva kun on kaikenmaailman peruutuskamerat ja hierovat penkit (hieroo muuten paremmin kuin thaimaalaiset naiset kalliossa ) Joskaan en omaan autoon tahdo kuin ration ja valot Niin kauan kuin ohjauksen ja jarrujen kanssa pidtään varalla se mekaaninen yhteys, kaikki ok. Moottori nyt on aivan sama vaikka ois hallittu sähköllä kaasuläpät ym. Jos hirttää kiinni, niin kaikilta pitää sen verran älliä löytyä, että tavottelee joko kytkintä tai vetäsee automaatin vapaalle. Ei sillä, että ei vois mekaaniikkaan tulla ikinä mitään vikaa jarruissa tai ohjauksessa, mutta jotenkin kun miettii vikaherkkyyttä, niin sais oikeasti olla ainakin sähköistä järjestelmää rinnan ja sillon taitaa hinta karata turhan korkeaksi. Yks asia minkä kieltäisin, on sähköinen alipainepumppu AINOANA alipaineen tuottajana. Siinähän olet jonkun Audi A6 kanssa kun pumppu porsii 120km/h lasissa ja voit kahesti polkasta jarrua, ennenkuin ap-säiliö on tyhjä. Siinä vaiheessä ei hirveesti sähköinen käsijarru mieltä lämmitä
__________________
"Suunnitelmien mukaan mennyt remontti".....kato kun sekin viel joku päivä nähdään. |