|
Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen |
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
#1
|
|||
|
|||
Viskotuulettimen korvaaminen sähköisellä (Pajero MK I)Jotain tarvii alkaa kehittämään paremman jäähdytystehon eteen, vaunua vetäessä lämmöt lähtee reippaaseen nousuun kun nopeus kohoaa yli 60km/h! Lämpömittari on mallia "Biltema" ja ylävesiletkussa on anturi. Alustavassa suunnitelmassa on tarkoitus asentaa joko 1 tällainen tai pari noita 10":sia... Viime kesänä puhdistin järjestelmän (muistaakseni) CRC:n aineella...
__________________
Ammattilainen taitaa, insinööri tietää, diplomi-insinööri taitaa tietää... http://rahti4193.kuvat.fi/kuvat/ |
#2
|
||||
|
||||
Bilteman anturint on tullut todettua sellaisiksi että mittarivirhe kasvaa aika progressiivisesti,eli siihen ei kannata täysin luottaa. Itsellä oli 2x10" sähköflektit ja ei ollut lämpöongelmia. Mutta jäykäksi jumitettu visko toimi kaikkein parhaiten,talveksi nakkasi sitten vakion kiinni.
__________________
Kasataan pitkillä pulteilla ja isoilla rikoilla. LaMaas ry www.lamaas.fi www.lamaas.1g.fi https://www.facebook.com/LaMaasRy |
#3
|
||||
|
||||
Siis täh.. eihän visko tai sähköflektit liiemmin enää merkkaa jossain maantienopeuksissa, kun ajoviima jäähdyttää? Jos yli 60km/h nopeudessa alkaa jäähdytys temppuilla niin ei siitä mielestäni voi pelkkää tuuletinta syyttää.. ei minulla ainakaan ollut tuon 5.9 litraisen bensakrematorion kanssa pienintäkään ongelmaa ~50km/h nopeudesta ylöspäin edes kesähelteellä vuosi sitten, kun sähköflekti pimeni. Ilmastointikin pelasi ihan hyvin tuosta 40-50km/h nopeudesta ylöspäin. Kärryäkin tuli vedettyä satunnaisesti, painavin oli lähemmäs pari tonnia. Hitaassa nopeudessa ei toki kestänyt sitten ajaa juuri tippaakaan..
Jotenkin tuntuu, että tässä tapauksessa Pajerossa on jäähdytyksessä nyt jotain muuta vikaa kuin vain huono tuuletin, jos tuollaisissa nopeuksissa koneessa alkaa lämmöt nousta. Vesipumppu huonona, syylari vähän tukossa, syylarin rivat huonossa kunnossa/ välit täynnä möhnää, yms..? Jumiin kiinnitetty visko vie konetehoja ihan turhaan, uusiakin viskoja yleensä saa. Viskoja usein on sekä normaaliin että raskaaseen käyttöön, ja se raskaan versio tarjoaa tiukemman viskon kautta parempaa jäähdytystä hitaissa nopeuksissa.
__________________
Jeep Grand Cherokee 5.9 Limited LX, käyttöauto sopivasti maastoon varusteltuna. Jeep Cherokee 4.0 - Ikuisuusprojekti Moggiakseleilla, 42" renkailla ja kaikensortin enemmän ja vähemmän oleellisilla ominaisuuksilla. Jeep Cherokee 4.0 - Menehtyi kunniakkaasti Stadin Cruiseissa 5/2008. |
#4
|
|||
|
|||
Lainaus:
Jossain nettikaupassa näin taannoin Naperon uuden viskon, vielä kun muistaisi missä... Edit: Tuoltahan se löytyis...
__________________
Ammattilainen taitaa, insinööri tietää, diplomi-insinööri taitaa tietää... http://rahti4193.kuvat.fi/kuvat/ Viimeksi muokannut Venttiseiska : 22.08.2014 14:36 |
#5
|
||||
|
||||
Lainaus:
__________________
Kasataan pitkillä pulteilla ja isoilla rikoilla. LaMaas ry www.lamaas.fi www.lamaas.1g.fi https://www.facebook.com/LaMaasRy |
#6
|
||||
|
||||
Juu, ei sitä välttämättä puutumisena huomaa, mutta eihän tehoa ole koskaan liikaa
..sitäpaitsi joku vielä luulee, että nurkan takaa on kurvaamassa kantti-Volvo eikä napero
__________________
Jeep Grand Cherokee 5.9 Limited LX, käyttöauto sopivasti maastoon varusteltuna. Jeep Cherokee 4.0 - Ikuisuusprojekti Moggiakseleilla, 42" renkailla ja kaikensortin enemmän ja vähemmän oleellisilla ominaisuuksilla. Jeep Cherokee 4.0 - Menehtyi kunniakkaasti Stadin Cruiseissa 5/2008. |
#7
|
|||
|
|||
Onko ruuvailtu kone? Tuota meinaan tekee syöttöruuvilla viritetty kammiodiesel tosi helposti...
__________________
Joku tahtoo vaihtaa nimeään, jos se siihen jää tiedetään, Se joku tahtoo olla ihminen, Minä en! Timo Rautiainen & Neljäs sektori |
#8
|
|||
|
|||
Lainaus:
Viime vuonnakin se nosti vaunun kans lämpöjä, vaikka oli pumpussa sinetti paikoillaan ja ahtojen rajoitusholkki paikoillaan yms, eli oli sama "vika# vakiona...
__________________
Ammattilainen taitaa, insinööri tietää, diplomi-insinööri taitaa tietää... http://rahti4193.kuvat.fi/kuvat/ |
#9
|
|||
|
|||
Perimmiltään tuon ruuvatun koneen lämpeneminen johtuu (lisääntyneen) ruiskutuksen myöhästymisestä, ja jos vakiolaite lämpenee niin ajoitus olisi hyvä tarkistaa. Niin, ja välijäähdytin kannattaisi askarrella...
__________________
Joku tahtoo vaihtaa nimeään, jos se siihen jää tiedetään, Se joku tahtoo olla ihminen, Minä en! Timo Rautiainen & Neljäs sektori |
#10
|
|||
|
|||
Lainaus:
On se alkuperäinen "kuuleri" koneen päällä...
__________________
Ammattilainen taitaa, insinööri tietää, diplomi-insinööri taitaa tietää... http://rahti4193.kuvat.fi/kuvat/ |
#11
|
||||
|
||||
Pajeron pumpussa on varmaan vielä perinteinen valurautainen vesipyörä. Sillä varustettu pumppu ei oikein voi menettää tehoaan. Pumppu saattaa jumittaa, vinkua, klonksua väljää, vuotaa vettä, mutta kyllä se vesi yleensä kiertää.
Muoviset vesipyörät ovat sitten asia erikseen. Niissä saattaa puuttua palasia, enemmän tai vähemmän.
__________________
Size does matter, Sisu A-45 projekti
Sisu-harrastajien palsta, SISUA.net Myydään: Pajeron osia, Uusia ja käytettyjä maastokuorma-auton renkaita, 50-80 luvun euro ja japsi henkilöautojen osia, sekä perseestä perämoottoriin! |
#12
|
|||
|
|||
Olisko vaan syyläri tukkeessa? Ei mulla ainakaan tappiinsa ruuvattu ykköskoppanen nostanut lämpöjä missään vaiheessa. 3000kg koukussa ja takakontti täys tavaraa ja hyvin meni. Löpöä tosin paloi aikas reippaasti..
__________________
Teoria on sitä että kaikki tiedetään mutta mikään ei toimi Käytäntö on sitä että kaikki toimii mutta kukaan ei tiedä miksi Meillä teoria ja käytäntö ovat sekoittuneet siten että mikään ei toimi ja kukaan ei tiedä miksi! |
#13
|
|||
|
|||
Voi olla syyläri tukossa. Itse ottaisin syylärin irti, kääntäisin sen ylösalaisin ja huuhtelua reippaalla vedellä. veikkaan, että alaosa on täynnä ruosteista mujua ja neste kiertää juuri ja juuri läpi.
__________________
Toyota 4runner diesel 1991 |
#14
|
||||
|
||||
Tahi sitte järjestelmä ei vaan pidä paineita. Aikoinaan naperon jäähy paarani huomattavasti, kun laitto uuden ehjän jäähdyttimen ja tiiviin korkin. Tosin, eka Hellan tekemä jäähy, joka liikkeestä tuli, falskas yläreunan juotoksista jo uutena... Mut sen jälkeen pysty vaunua vetämään toistasataa ja oli ruuvattu syöttöä ja ahtoa...
|
#15
|
|||
|
|||
Lainaus:
__________________
Ammattilainen taitaa, insinööri tietää, diplomi-insinööri taitaa tietää... http://rahti4193.kuvat.fi/kuvat/ |
#16
|
||||
|
||||
Seuraavat vaihtoehdot tuli mieleen:
-hukkaportti ei toimi oikein tai ollenkaan -syöttöpumpun ajoitus liian myöhäisellä -syyläri tukkeessa, sisältä ja/tai ulkoa -vesipumppu lopussa -pakoputki tukkeessa |
#17
|
||||
|
||||
kyllä syylärin irroitus ja sisäpesu vois auttaa. jollain kodin putkimies tökötillä joskus irrallista syyläriä putsaillu, se kuitenki syövyttää alumiinia joten kiertoon ei kaiketi kannata laittaa
|
Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta) | |
|
Samanlaisia viestiketjuja | ||||
Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
HJ60 alipainepumpun korvaaminen jollain muulla pumpulla | PERSKUTTA | Tekniikka & Jutustelu | 8 | 03.11.2011 20:36 |
LJ:n akkujen korvaaminen yhdellä? | ponsse | Tekniikka & Jutustelu | 9 | 10.09.2011 22:47 |
Toyotan laatikko sähköisellä 4wd:n kytkennällä?? | mikok | Tekniikka & Jutustelu | 9 | 19.10.2009 21:08 |
Takasivulasin korvaaminen Polykarbonaatilla | Palde | Tekniikka & Jutustelu | 3 | 16.07.2009 15:24 |
Ohjausiskarin korvaaminen | SoSo | Tekniikka & Jutustelu | 4 | 14.01.2006 23:16 |