Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Tekniikka & Jutustelu
Rekisteröidy Offiblogit Yhteisö Kalenteri Viestit tänään Haku

Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #1  
Vanha 22.08.2014, 11:24
Venttiseiska Venttiseiska ei ole kirjautuneena
Jäsen
 
Rekisteröitynyt: 08.04.13
Sijainti: Huittinen, Finland
Viestit: 55
Perusasetus

Viskotuulettimen korvaaminen sähköisellä (Pajero MK I)


Jotain tarvii alkaa kehittämään paremman jäähdytystehon eteen, vaunua vetäessä lämmöt lähtee reippaaseen nousuun kun nopeus kohoaa yli 60km/h!

Lämpömittari on mallia "Biltema" ja ylävesiletkussa on anturi.

Alustavassa suunnitelmassa on tarkoitus asentaa joko 1 tällainen tai pari noita 10":sia...

Viime kesänä puhdistin järjestelmän (muistaakseni) CRC:n aineella...

__________________
Ammattilainen taitaa, insinööri tietää, diplomi-insinööri taitaa tietää...
http://rahti4193.kuvat.fi/kuvat/
Vastaa lainaten
  #2  
Vanha 22.08.2014, 13:08
Nuhapumppu:n Avatar
Nuhapumppu Nuhapumppu ei ole kirjautuneena
Veteraani++
 
Rekisteröitynyt: 21.08.10
Sijainti: MUHOS
Viestit: 1.777
Perusasetus

Bilteman anturint on tullut todettua sellaisiksi että mittarivirhe kasvaa aika progressiivisesti,eli siihen ei kannata täysin luottaa. Itsellä oli 2x10" sähköflektit ja ei ollut lämpöongelmia. Mutta jäykäksi jumitettu visko toimi kaikkein parhaiten,talveksi nakkasi sitten vakion kiinni.
__________________
Kasataan pitkillä pulteilla ja isoilla rikoilla.
LaMaas ry
www.lamaas.fi
www.lamaas.1g.fi
https://www.facebook.com/LaMaasRy
Vastaa lainaten
  #3  
Vanha 22.08.2014, 13:50
Timo_L:n Avatar
Timo_L Timo_L ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 26.08.06
Sijainti: Paloheinä, Helsinki
Viestit: 7.394
Perusasetus

Siis täh.. eihän visko tai sähköflektit liiemmin enää merkkaa jossain maantienopeuksissa, kun ajoviima jäähdyttää? Jos yli 60km/h nopeudessa alkaa jäähdytys temppuilla niin ei siitä mielestäni voi pelkkää tuuletinta syyttää.. ei minulla ainakaan ollut tuon 5.9 litraisen bensakrematorion kanssa pienintäkään ongelmaa ~50km/h nopeudesta ylöspäin edes kesähelteellä vuosi sitten, kun sähköflekti pimeni. Ilmastointikin pelasi ihan hyvin tuosta 40-50km/h nopeudesta ylöspäin. Kärryäkin tuli vedettyä satunnaisesti, painavin oli lähemmäs pari tonnia. Hitaassa nopeudessa ei toki kestänyt sitten ajaa juuri tippaakaan..


Jotenkin tuntuu, että tässä tapauksessa Pajerossa on jäähdytyksessä nyt jotain muuta vikaa kuin vain huono tuuletin, jos tuollaisissa nopeuksissa koneessa alkaa lämmöt nousta. Vesipumppu huonona, syylari vähän tukossa, syylarin rivat huonossa kunnossa/ välit täynnä möhnää, yms..?


Jumiin kiinnitetty visko vie konetehoja ihan turhaan, uusiakin viskoja yleensä saa. Viskoja usein on sekä normaaliin että raskaaseen käyttöön, ja se raskaan versio tarjoaa tiukemman viskon kautta parempaa jäähdytystä hitaissa nopeuksissa.
__________________
Jeep Grand Cherokee 5.9 Limited LX, käyttöauto sopivasti maastoon varusteltuna.

Jeep Cherokee 4.0 - Ikuisuusprojekti Moggiakseleilla, 42" renkailla ja kaikensortin enemmän ja vähemmän oleellisilla ominaisuuksilla.

Jeep Cherokee 4.0 - Menehtyi kunniakkaasti Stadin Cruiseissa 5/2008.
Vastaa lainaten
  #4  
Vanha 22.08.2014, 14:19
Venttiseiska Venttiseiska ei ole kirjautuneena
Jäsen
 
Rekisteröitynyt: 08.04.13
Sijainti: Huittinen, Finland
Viestit: 55
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Timo_L Näytä viesti
Siis täh.. eihän visko tai sähköflektit liiemmin enää merkkaa jossain maantienopeuksissa, kun ajoviima jäähdyttää? Jos yli 60km/h nopeudessa alkaa jäähdytys temppuilla niin ei siitä mielestäni voi pelkkää tuuletinta syyttää.. ei minulla ainakaan ollut tuon 5.9 litraisen bensakrematorion kanssa pienintäkään ongelmaa ~50km/h nopeudesta ylöspäin edes kesähelteellä vuosi sitten, kun sähköflekti pimeni. Ilmastointikin pelasi ihan hyvin tuosta 40-50km/h nopeudesta ylöspäin. Kärryäkin tuli vedettyä satunnaisesti, painavin oli lähemmäs pari tonnia. Hitaassa nopeudessa ei toki kestänyt sitten ajaa juuri tippaakaan..


Jotenkin tuntuu, että tässä tapauksessa Pajerossa on jäähdytyksessä nyt jotain muuta vikaa kuin vain huono tuuletin, jos tuollaisissa nopeuksissa koneessa alkaa lämmöt nousta. Vesipumppu huonona, syylari vähän tukossa, syylarin rivat huonossa kunnossa/ välit täynnä möhnää, yms..?


Jumiin kiinnitetty visko vie konetehoja ihan turhaan, uusiakin viskoja yleensä saa. Viskoja usein on sekä normaaliin että raskaaseen käyttöön, ja se raskaan versio tarjoaa tiukemman viskon kautta parempaa jäähdytystä hitaissa nopeuksissa.
Tarkotuksena olis samalla vaihtaa vesipumppu, siinä nesteiden kans pelatessa sais "samaan kauppaan" alavesiletkuun anturin...

Jossain nettikaupassa näin taannoin Naperon uuden viskon, vielä kun muistaisi missä... Edit: Tuoltahan se löytyis...
__________________
Ammattilainen taitaa, insinööri tietää, diplomi-insinööri taitaa tietää...
http://rahti4193.kuvat.fi/kuvat/

Viimeksi muokannut Venttiseiska : 22.08.2014 14:36
Vastaa lainaten
  #5  
Vanha 22.08.2014, 15:01
Nuhapumppu:n Avatar
Nuhapumppu Nuhapumppu ei ole kirjautuneena
Veteraani++
 
Rekisteröitynyt: 21.08.10
Sijainti: MUHOS
Viestit: 1.777
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Timo_L Näytä viesti


Jotenkin tuntuu, että tässä tapauksessa Pajerossa on jäähdytyksessä nyt jotain muuta vikaa kuin vain huono tuuletin, jos tuollaisissa nopeuksissa koneessa alkaa lämmöt nousta. Vesipumppu huonona, syylari vähän tukossa, syylarin rivat huonossa kunnossa/ välit täynnä möhnää, yms..?


Jumiin kiinnitetty visko vie konetehoja ihan turhaan, uusiakin viskoja yleensä saa. Viskoja usein on sekä normaaliin että raskaaseen käyttöön, ja se raskaan versio tarjoaa tiukemman viskon kautta parempaa jäähdytystä hitaissa nopeuksissa.
Samaa mieltä kyllä tässä,mutta kerroinkin vain omista kokemuksista että riittää. Mutta ihan ekaksi kannattaa tsekata tosiaan tuo syyläri kuten timo sanoikin,termari on yks kun se on alavesiletkussa niin vaikuttaa todella paljon lämpöihin. Mutta tuo jumiin kiinnitetyn viskon aiheuttaman tehon puutteen jos huomaa niin saa kyllä olla saatanan laiska auto alla,pajerossa itsellä ainakaan huomannut yhtään mitään eroa.
__________________
Kasataan pitkillä pulteilla ja isoilla rikoilla.
LaMaas ry
www.lamaas.fi
www.lamaas.1g.fi
https://www.facebook.com/LaMaasRy
Vastaa lainaten
  #6  
Vanha 22.08.2014, 16:44
Timo_L:n Avatar
Timo_L Timo_L ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 26.08.06
Sijainti: Paloheinä, Helsinki
Viestit: 7.394
Perusasetus

Juu, ei sitä välttämättä puutumisena huomaa, mutta eihän tehoa ole koskaan liikaa

..sitäpaitsi joku vielä luulee, että nurkan takaa on kurvaamassa kantti-Volvo eikä napero
__________________
Jeep Grand Cherokee 5.9 Limited LX, käyttöauto sopivasti maastoon varusteltuna.

Jeep Cherokee 4.0 - Ikuisuusprojekti Moggiakseleilla, 42" renkailla ja kaikensortin enemmän ja vähemmän oleellisilla ominaisuuksilla.

Jeep Cherokee 4.0 - Menehtyi kunniakkaasti Stadin Cruiseissa 5/2008.
Vastaa lainaten
  #7  
Vanha 22.08.2014, 16:50
Jappi Jappi ei ole kirjautuneena
Sankari
 
Rekisteröitynyt: 04.04.08
Sijainti: Puolanka
Viestit: 3.852
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Venttiseiska Näytä viesti
Jotain tarvii alkaa kehittämään paremman jäähdytystehon eteen, vaunua vetäessä lämmöt lähtee reippaaseen nousuun kun nopeus kohoaa yli 60km/h!
Onko ruuvailtu kone? Tuota meinaan tekee syöttöruuvilla viritetty kammiodiesel tosi helposti...
__________________
Joku tahtoo vaihtaa nimeään, jos se siihen jää tiedetään,
Se joku tahtoo olla ihminen,
Minä en!

Timo Rautiainen & Neljäs sektori
Vastaa lainaten
  #8  
Vanha 22.08.2014, 16:56
Venttiseiska Venttiseiska ei ole kirjautuneena
Jäsen
 
Rekisteröitynyt: 08.04.13
Sijainti: Huittinen, Finland
Viestit: 55
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Jappi Näytä viesti
Onko ruuvailtu kone? Tuota meinaan tekee syöttöruuvilla viritetty kammiodiesel tosi helposti...
Onhan se...

Viime vuonnakin se nosti vaunun kans lämpöjä, vaikka oli pumpussa sinetti paikoillaan ja ahtojen rajoitusholkki paikoillaan yms, eli oli sama "vika# vakiona...
__________________
Ammattilainen taitaa, insinööri tietää, diplomi-insinööri taitaa tietää...
http://rahti4193.kuvat.fi/kuvat/
Vastaa lainaten
  #9  
Vanha 22.08.2014, 17:15
Jappi Jappi ei ole kirjautuneena
Sankari
 
Rekisteröitynyt: 04.04.08
Sijainti: Puolanka
Viestit: 3.852
Perusasetus

Perimmiltään tuon ruuvatun koneen lämpeneminen johtuu (lisääntyneen) ruiskutuksen myöhästymisestä, ja jos vakiolaite lämpenee niin ajoitus olisi hyvä tarkistaa. Niin, ja välijäähdytin kannattaisi askarrella...
__________________
Joku tahtoo vaihtaa nimeään, jos se siihen jää tiedetään,
Se joku tahtoo olla ihminen,
Minä en!

Timo Rautiainen & Neljäs sektori
Vastaa lainaten
  #10  
Vanha 22.08.2014, 17:50
Venttiseiska Venttiseiska ei ole kirjautuneena
Jäsen
 
Rekisteröitynyt: 08.04.13
Sijainti: Huittinen, Finland
Viestit: 55
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Jappi Näytä viesti
Perimmiltään tuon ruuvatun koneen lämpeneminen johtuu (lisääntyneen) ruiskutuksen myöhästymisestä, ja jos vakiolaite lämpenee niin ajoitus olisi hyvä tarkistaa. Niin, ja välijäähdytin kannattaisi askarrella...
Saattaahan ton vesipumppukin vedellä viimeisiään?

On se alkuperäinen "kuuleri" koneen päällä...
__________________
Ammattilainen taitaa, insinööri tietää, diplomi-insinööri taitaa tietää...
http://rahti4193.kuvat.fi/kuvat/
Vastaa lainaten
  #11  
Vanha 22.08.2014, 21:13
sisua45:n Avatar
sisua45 sisua45 ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 03.03.06
Sijainti: Treen kupeesta
Viestit: 8.259
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Venttiseiska Näytä viesti
Saattaahan ton vesipumppukin vedellä viimeisiään?
Pajeron pumpussa on varmaan vielä perinteinen valurautainen vesipyörä. Sillä varustettu pumppu ei oikein voi menettää tehoaan. Pumppu saattaa jumittaa, vinkua, klonksua väljää, vuotaa vettä, mutta kyllä se vesi yleensä kiertää.

Muoviset vesipyörät ovat sitten asia erikseen. Niissä saattaa puuttua palasia, enemmän tai vähemmän.
Vastaa lainaten
  #12  
Vanha 22.08.2014, 21:26
Tomppaa_ Tomppaa_ ei ole kirjautuneena
Konkari+++
 
Rekisteröitynyt: 21.09.11
Sijainti: Tuusula
Viestit: 992
Perusasetus

Olisko vaan syyläri tukkeessa? Ei mulla ainakaan tappiinsa ruuvattu ykköskoppanen nostanut lämpöjä missään vaiheessa. 3000kg koukussa ja takakontti täys tavaraa ja hyvin meni. Löpöä tosin paloi aikas reippaasti..
__________________
Teoria on sitä että kaikki tiedetään mutta mikään ei toimi
Käytäntö on sitä että kaikki toimii mutta kukaan ei tiedä miksi
Meillä teoria ja käytäntö ovat sekoittuneet siten että mikään ei toimi ja kukaan ei tiedä miksi!
Vastaa lainaten
  #13  
Vanha 24.08.2014, 08:42
KarvaTurpa KarvaTurpa ei ole kirjautuneena
Konkari+
 
Rekisteröitynyt: 08.03.06
Sijainti: Joensuu, Finland.
Viestit: 609
Perusasetus

Voi olla syyläri tukossa. Itse ottaisin syylärin irti, kääntäisin sen ylösalaisin ja huuhtelua reippaalla vedellä. veikkaan, että alaosa on täynnä ruosteista mujua ja neste kiertää juuri ja juuri läpi.
__________________
Toyota 4runner diesel 1991
Vastaa lainaten
  #14  
Vanha 24.08.2014, 10:01
Flugfiske:n Avatar
Flugfiske Flugfiske ei ole kirjautuneena
Veteraani
 
Rekisteröitynyt: 05.11.05
Sijainti: Nurmijärvi, Finland.
Viestit: 1.113
Perusasetus

Tahi sitte järjestelmä ei vaan pidä paineita. Aikoinaan naperon jäähy paarani huomattavasti, kun laitto uuden ehjän jäähdyttimen ja tiiviin korkin. Tosin, eka Hellan tekemä jäähy, joka liikkeestä tuli, falskas yläreunan juotoksista jo uutena... Mut sen jälkeen pysty vaunua vetämään toistasataa ja oli ruuvattu syöttöä ja ahtoa...
Vastaa lainaten
  #15  
Vanha 24.08.2014, 10:08
Venttiseiska Venttiseiska ei ole kirjautuneena
Jäsen
 
Rekisteröitynyt: 08.04.13
Sijainti: Huittinen, Finland
Viestit: 55
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Flugfiske Näytä viesti
Tahi sitte järjestelmä ei vaan pidä paineita. Aikoinaan naperon jäähy paarani huomattavasti, kun laitto uuden ehjän jäähdyttimen ja tiiviin korkin. Tosin, eka Hellan tekemä jäähy, joka liikkeestä tuli, falskas yläreunan juotoksista jo uutena... Mut sen jälkeen pysty vaunua vetämään toistasataa ja oli ruuvattu syöttöä ja ahtoa...
Paineet pysyy sisällä...
__________________
Ammattilainen taitaa, insinööri tietää, diplomi-insinööri taitaa tietää...
http://rahti4193.kuvat.fi/kuvat/
Vastaa lainaten
  #16  
Vanha 24.08.2014, 10:58
Repro:n Avatar
Repro Repro ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 14.10.04
Sijainti: Lappeenranta, Finland.
Viestit: 9.043
Perusasetus

Seuraavat vaihtoehdot tuli mieleen:
-hukkaportti ei toimi oikein tai ollenkaan
-syöttöpumpun ajoitus liian myöhäisellä
-syyläri tukkeessa, sisältä ja/tai ulkoa
-vesipumppu lopussa
-pakoputki tukkeessa
__________________
Montenegro Offroad Club#10
Montenegro Racing #4
Vastaa lainaten
  #17  
Vanha 24.08.2014, 12:47
toyota4x4:n Avatar
toyota4x4 toyota4x4 ei ole kirjautuneena
Sankari
 
Rekisteröitynyt: 08.06.04
Sijainti: lahti
Viestit: 3.954
Perusasetus

kyllä syylärin irroitus ja sisäpesu vois auttaa. jollain kodin putkimies tökötillä joskus irrallista syyläriä putsaillu, se kuitenki syövyttää alumiinia joten kiertoon ei kaiketi kannata laittaa
Vastaa lainaten
Vastaus


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
HJ60 alipainepumpun korvaaminen jollain muulla pumpulla PERSKUTTA Tekniikka & Jutustelu 8 03.11.2011 20:36
LJ:n akkujen korvaaminen yhdellä? ponsse Tekniikka & Jutustelu 9 10.09.2011 22:47
Toyotan laatikko sähköisellä 4wd:n kytkennällä?? mikok Tekniikka & Jutustelu 9 19.10.2009 21:08
Takasivulasin korvaaminen Polykarbonaatilla Palde Tekniikka & Jutustelu 3 16.07.2009 15:24
Ohjausiskarin korvaaminen SoSo Tekniikka & Jutustelu 4 14.01.2006 23:16


Sivu luotu: 21:41 (GMT +2).