|
Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen |
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
#1
|
|||
|
|||
VE syöttöpumppuelikkäs onko tietäjää ve pumpuista itsellä zexel mutta ilmeisesti sama kuin bosch, suomen diisseli huollot tuntuu niin nihkeitä olemaan antamaan tietoa tai puhuvat mitä sattuu. onko kaikissa ve pumpuissa se pystyvipu mikä tulee nestepään männässä olevaan liuku holkkiin? yks diisel huolto väitti että vain tässä minun kyseisessä pumpussa sellainen on ja toinen sanoi löytävänsä varaosia hyllystä mutta ei myö niitä muutakuin lähettämällä pumpun sinne huoltoon. ebäystä löytyis kyseistä vivustoa (ainakin luulen jos ymmärrän yhtään lontoota) mutta eri ve pumpun tyypille, kuitenkin käytettyjäkin pumppuja on eri numerolla sopivia ja samannäköisiä myytävänä tuohon minun rakkineeseen.. hitsaanko vivuston läjään ja kovaa ajua
|
#2
|
|||
|
|||
ja jännä kun netistä mitä ve pumpun räjäytys kuvia löytää niin onhan se vivusto siellä... on se harvinainen pumppu kun tuohon pelkästään tehty
monella osanumerolla saa ebaysta eri pumpun numeroille mutta pumput on käypäsiä keskenään niin miksi niitä on eri numeroilla? onko jossain listaa eripumppujen numeroista ja varaosa numeroista?? |
#3
|
||||
|
||||
Sama osa joka pumpussa. Tai sitten pienia eroja, mutta ei mitään mistä ei viilalla selviä. SE vaan onko se Zexelin boschin vai jonkun muun varaosanumerolla vaihtelee. Hitsaa kiinni se pallero siihen ja ajele dieselhuollon ohi finkku pystyssä. Ihan samanlaista kusetus hommaa se oli kun koitin omaan pumppuun säätöshimmejä sun muuta sälää hommatta. Onneksi on vielä muutamia pajoja jotka suostuu yksityiselle myymään vaikka sitten tiskin alta.
__________________
"Suunnitelmien mukaan mennyt remontti".....kato kun sekin viel joku päivä nähdään. |
#4
|
|||
|
|||
nyt on vivusto väänneltynä oikeeseen muotoon ja pallerokin kiinni, alkujaankin on vissiin ollut vain puristus liitoksella n.2mm tanko itse vivustossa kiinni kun pelkkä reikä oli, nyt on painettu niinkuin niitti kiinni VOIMALLA niin luulis pysyvän, itse vivuston osat näyttäisi liikkuvan hyvin ja ovat linjassaan. mäntä oli vähän leikkautunu kiinni mutta lähti irti ja ajattelin että jos leikkautumis kohdan hioisi niin toimiikohan, leikkaus kohta on yhellä kantilla n. millin levee ja neljä pitkä.
|
#5
|
|||
|
|||
niin ja käykö kaikki ve pumppujen nestepäät yhteen jos nyt löydän edukkaan 12mm tuon 11mm tilalle?
|
#6
|
|||
|
|||
oman käsityksen mukaan kaikki ve nestepäät käy keskenään kuhan tietää et jos 4 sylinterinen kone et laittaa kans nelisylinterisen nestepään eikä jostain cumminsin 5 mukista versiota. Ps mulla olis tuossa ylimäräiseksi jäännyt uusi käyttämätön 12mm ve nestepää tuohon talliin. jos kiinnostaaa niin laita vaikka yksäril viestiä.
|
#7
|
|||
|
|||
Hirveesti en ole asioinut näitten löpö pajojen kans vaan kyllä tuntuu melkoselta rahastukselta, purin tuon ve,en atomeiks ja kasaan sain . On melko yksinkertanen kapistus, ja tuon huollosta en tuhansia maksa
|
#8
|
|||
|
|||
Suoraruikkarin ja kammiokoneen nestepäät on vissiin jollaintapaa erilaiset? Vai onko ero vaan nokkalevyssä?
__________________
Teoria on sitä että kaikki tiedetään mutta mikään ei toimi Käytäntö on sitä että kaikki toimii mutta kukaan ei tiedä miksi Meillä teoria ja käytäntö ovat sekoittuneet siten että mikään ei toimi ja kukaan ei tiedä miksi! |
#9
|
||||
|
||||
Nokkalevyssä. Ja nestepäissäkin on eroja, ei mitään isoja, mutta esim zexelin nokkalevyn männäntappi on 0.5mm pienempi halkaisijaltaan kuin boschin nokkalevyssä. Samoin nestepäissä on erillaiset jousien vastinkupit. Osassa ne on ja osassa ei.
__________________
"Suunnitelmien mukaan mennyt remontti".....kato kun sekin viel joku päivä nähdään. |
#10
|
|||
|
|||
Lainaan törkeesti kun tuli hyvä topikki
Eli jos mä vaikkapa haluan tyhmentää tuosta volkkarin pumpusta älyn pois, niin käytännössä etsin vaan vanhemman kammiokoneen pumpun ja vaihdan nokkalevyn niin pitäisi toimia tuossa suoraruikkarissa? Faktoille olis käyttöä.
__________________
Teoria on sitä että kaikki tiedetään mutta mikään ei toimi Käytäntö on sitä että kaikki toimii mutta kukaan ei tiedä miksi Meillä teoria ja käytäntö ovat sekoittuneet siten että mikään ei toimi ja kukaan ei tiedä miksi! |
#11
|
|||
|
|||
Juu kyllä nyt näille ve pumpun faktoille ois käyttöä kun nämä hienot suomen tiisseli huollot ei luovuta tietoja, eli kaivataan käyttäjä kokemusta , mitä minullakin kohta on
|
#12
|
|||
|
|||
Periaatteessa hyvin yksinkertainen...
Mutta käytäntö hivenen eri:
Ensimmäinen "ongelma" tee-se-itse remontissa on puhtaus: kaikki asennushiekat yms. valuu pumpun pohjalle, jossa ennakon säädin on, ja mekaanisesti ohjatussa ennakkoa säädetään vain siirtopumpun tuoton mukaan, ja jos tuohon sylinteriin (siis pumpun runkoon) tulee naarmu, niin paine karkaa siitä, ja ennakko jää liian pieneksi: vaikka ahtopaineita, polttoainetta palaa ja savua tulee, niin ei tehoa. Toinen ongelma on juurikin tuo "säätö": siis nokkalevy, paineidensäätö jne vaikuttaa lopputulokseen, mutta jos tavoite on se että käy ja savua, niin onnistuu aika suppealla ammattitaidolla. esim. minulla on toyota hdj-80 syöttöpumpusta paljon tietoa, ja jonkin verran kokemusta noista rivi- ja jakajapumppujen korjaamisesta ja varsinkin säätämisesestä, niin minun hodarin pumppu kävi arvostetulla pumppupajalla "säädettävänä" vuosi sitten. (se firma, minne soitin ja sovin vieväni/vein, ei ollut sama firma mikä lähetti pumpun bussiennakolla takaisin, toki soittivat ja kertoi että pumppu on kulunut, säätö ja remppa maksaa 4-5x sovitun, puhallin pelin poikki, ja pyysin kasaamaan orkkis säädöissä, hommaan toisen pumpun... Ja kerrankin hinta piti paikkaansa:siis säätö, johon sisätyi säädot mukaanlukien ahtopainekaran muokkaus, oli sovittu. (kara neitseellinen, pitäskö sanoa onneksi, jos tuolla kaavalla olisi säädetty 100+ hv lisää, niin ongelma olisi vielä suurempi ) Sain pumpun, joka on säädetty vakiokierroskäyttöön; siis auto on automaattilaatikolla; Letkassa ajaessa pintakaasulla auto saavuttaa n.90 nopeuden, ja laatikko lukitsee turbiinin, pumppu lyö syötöt täysille (ennen kuin lukko otti loparit, siis alkoi luistaa tosi paljon) ja sitten vauhtia onkin n.100 kmh... Seuraava suuri säätö tapahtuu tuossa metallisorvissa, kunhan saan ostettua 4,5 kw moottorille sopivan invertterin,,, |
#13
|
|||
|
|||
Youtubesta löytyi hyvä video mis näky kokonaisuus mitä ne pumpulle pajalla kanssa tekee. eli kaikki atomeiks sit ne meni ultraäänipesuun että varmasti puhtaita tämän jälkeen jokainen jousi kokeiltiin ettei heittoja jäykkyyksissä ja jokainen osa mitattiin/ tarkastettiin huolellisesti onko käyttö kelpoinen vai ei. sitten kun koko setti oli kasassa tämän jälkeen se laitettiin kiinni ajopenkkiin jossa sitä säädettiin.. Tosiaan tuo puhtaus on tosi tärkeä. Itse oma pumppu alkoi aikoinaan vuotaa ja kaikki tiivisteet kun vaihdoin sinne niin tämän jälkeen auto lähti huonosti käyntiin eikä ollut vetoja 5 kertaa mä jaksoin pumpun purkaa jne koittaa selvittää vikaa. tämän jälkee soitin pumppu gurulle jonne sen lähetin viritti samalla ja sääti sen eikä ollut edes pahan hintainen. ppdiesel teki sen
|
#14
|
|||
|
|||
NyT liukuu holkki männässä niinku isi äitin selässä, kai se pitää kokeilla pelaako "korjaus"
|
#15
|
|||
|
|||
Ompi pumppu paikallaan ja koitettu starttailla, ei tiu kun pikku pissi suutinputkista, oisko vielä jotain rikki? Tosin en ole pumppua ilmannu muuta kuin suutin putket irti.
|
#16
|
|||
|
|||
helpottaa suuresti käynnistyvyyteen jos saat kytkettyä väliin sähköisen siirtopumpun pumppaamaan kun starttaat jos pumppu hieman hengessää ei se kehitä tarpeeksi kovaa painetta et lähtis käyntiin. PS Toyotassa kun laitto hammashihnan paikalleen se pumppu punnertaa aika rajusti kun merkkiin pitää laittaa. Jos sulla ei punnerra se pumppu niin ettei se pysy paikallaan kun hihnaa asennat paikalleen muutamassa asennossa se pitäisi siis punnertaa on siinä jotain rikki sisäisesti siis vielä.
Viimeksi muokannut jesse89 : 02.08.2014 20:38 |
#17
|
|||
|
|||
Ei ole tähän hätään sähköpumppu väliin. Kaikista suutinputkien lähdöistä tulee kyllä tavaraa tosi terävänä suihkuna mutta onko se sitten liian vähän vai huonolla paineella kuitenkin. Pumpun kääntelykään ei auta jos ois ennakot pielessä ollunna.
|
#18
|
|||
|
|||
Entäs jos olen laittanut nokkalevyn 180astetta väärinpäin? Mielestäni en kyllä... pitää koittaa kääntää pumpun pyörä ämpäri. Kuitenkin jotain hönkää tuli startatessa pakokaasuntakaisin kierrätyksen putkesta
|
#19
|
|||
|
|||
se nokkalevyn nasta pitää osottaa samaan suuntaan kun sen syöttöpumpun akselin kiila.
|
#20
|
|||
|
|||
Ei auttanu millään tavalla sähköinen "luputtaja". Samanlainen terävä ohkanen suihku, taitaa olla tavaran vähyys kyseessä. Mistähän moinen johtuis? Ei kai se auta kun uutta pumppua alkaa ettimään.
|
#21
|
|||
|
|||
Otinpahan sen siirtopumpun vai ennakonsäädinkö se oli, enivei salmiakin muotosen peltikupin pois,alta tuli prikat ja jousi mutta mäntä ei tunnu liikkuvan.
|
#22
|
|||
|
|||
hmm varmaan avasit sen kylmäkäynnistun hässäkän kö? pumpun kyljestä? Mä sanon suoraan jos sulla tulee jotain ainetta suutinputkista niin kyllähän se nyt käyntiin pitäis lahteä. ootko varma se kaasuvivusto on oikeassa kohtaa siinä on ne hammastaukset taikka ylä kannen jos purettu juosi paikallaan siihen liuskaan joka työntää karaa kun syöttöruuvia ruuvvaa. Ihan oikeesti suosittelen että lähetät sen pumpun vaikka sinne PPDieseliin ei se niin hirmu kallis ole ja sen jälkeen pumppu varmasti toimii ja eiköhän onnistu viritys samalla.
|
#23
|
|||
|
|||
Kyllähän se pumpun kunnostus tuntuis maksavan paikasta riippumatta sen tonnin. On se ainakin mulle iso raha..
__________________
Teoria on sitä että kaikki tiedetään mutta mikään ei toimi Käytäntö on sitä että kaikki toimii mutta kukaan ei tiedä miksi Meillä teoria ja käytäntö ovat sekoittuneet siten että mikään ei toimi ja kukaan ei tiedä miksi! |
#24
|
|||
|
|||
Tai sit pistäs Posiolle, jossa oman Pajeron pumpun käytin laitossa. Tuli sen 10mm pään tilalle 12mm ja sisälle uutta jousta tiivisteineen... Säätöä ja ahtopainekaran moddauskin samalla.
Laitettu tästä numero jo topicin alottajalle, ja mikäli jollain tästä tulee asiaa ni laittaa YV:tä ni voin kertoo lisää. |
#25
|
||||
|
||||
Lainaus:
Uuden välys 1/1000mm, loppuunkuluneen toimimattoman välys 2/1000mm...
__________________
--------------------------------------------- # # # Jos se ei satu, silloin se maksaa... # # # --------------------------------------------- |
Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta) | |
|
Samanlaisia viestiketjuja | ||||
Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
Myyty DMT VE-R rc uusi | zimi | O/M/V Muut | 1 | 07.05.2014 21:45 |
Bosch VE-pumpun säätö? | kippo86 | Tekniikka & Jutustelu | 8 | 18.11.2013 10:56 |
BOSCH VE -pumpun ajoituksen säätö | solihull | Tekniikka & Jutustelu | 21 | 25.02.2013 20:59 |
Ostettu bosch VE pumpunkara | 4runneri | O/M/V Varaosat ja tarvikkeet | 0 | 31.08.2011 17:46 |
I've got everything I need | SamppaFIN | Jokes | 0 | 10.07.2003 20:26 |