|
Chit-Chat Tämä foorumi on tarkoitettu epämääräiseen jauhamiseen, eikä asian ole pakko liittyä suoraan offroadiin. |
|
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
#1
|
||||
|
||||
Lisävalojen kytkentä. Toimii.Hei! Typerä, varmasti miljoona kertaa jauhettu ja sähköistä tietävien mielestä itsestäänselvä kysymys. Eli onko tämä kytkentä oikein: Tarkoitus saada puotettua lisäpitkät tarvittaessa pois katkaisijan kautta. Ja mistä esim Hiacessa kannattaa ottaa heräte. Onko se heti valojen takaa pitkien johdosta vai..? Työvalot olen kyllä saanut aikanaan asennettua onnistuneesti mutta nyt arveluttaa toi että lisäpitkät toimii viiksestä omien pitkien kanssa yhtäikaa.
Viimeksi muokannut 4x4_88 : 04.11.2013 12:44 |
#2
|
||||
|
||||
Minkä ikäinen hiace ? Vanha jussipaitakuljetin vai joku uudenkarhee.
__________________
Yhtään en tiiä mitä tapahtu :O |
#3
|
||||
|
||||
Ihan keulallinen vm.2001 2.4D
|
#4
|
|||
|
|||
Eikös se mee että releen napa 30 olis virta ja 87 lisävalot ja 85 maa ja 86 heräte jonka väliin katkaisin..
|
#5
|
||||
|
||||
Näin ainakin miä oon tehny kaikki lisäpitkäasennukset.
|
#6
|
|||
|
|||
ja mie
|
#7
|
||||
|
||||
Lainaus:
30 on jatkuva,, 85 on maa, 87 on kulutus ja 86 on käsky.. eli ei mitään hätää..
__________________
vapari ei ole vaihtoehto Ahdin takaa tahdin ja ilo alkaa kilosta,, riemu kahdesta mutta kone remppa kolmesta No worries, mate ! Hojossa on sitä jotai Pensselit pestään bensalla ja dieselillä tehdään VOIMAA |
#8
|
|||
|
|||
Jos toi merkkivalo ei ole ratkaisevan tärkeä niin sen herätteen vois vetää suoraan releelle ja pistää katkaisija sihen releen maajohtoon.
Itse tulee tehtyä yleensä näin niin ei tarvitse turhaan repiä virrallisia naruja edestakas ohjaamon ja konehuoneen väliä. Ja ton maan voi ottaa jostain kojelaudan alta niin riittää ku vetää yhden johdon konehuoneeseen. |
#9
|
||||
|
||||
kannattaa katkaisialla katkoa releen maata eikä herätettä. lyhyempiä vetoja virta johdoilla.
|
#10
|
||||
|
||||
no riippuu mihin se rele on asennettu..
__________________
vapari ei ole vaihtoehto Ahdin takaa tahdin ja ilo alkaa kilosta,, riemu kahdesta mutta kone remppa kolmesta No worries, mate ! Hojossa on sitä jotai Pensselit pestään bensalla ja dieselillä tehdään VOIMAA |
#11
|
||||
|
||||
Lainaus:
eli antaa käskyä kun tarvii toimia..?
__________________
vapari ei ole vaihtoehto Ahdin takaa tahdin ja ilo alkaa kilosta,, riemu kahdesta mutta kone remppa kolmesta No worries, mate ! Hojossa on sitä jotai Pensselit pestään bensalla ja dieselillä tehdään VOIMAA |
#12
|
|||
|
|||
eli tuo kytkentä käy mihin tahansa.. hmm.. eipä oo tullu ajatelleks
|
#13
|
|||
|
|||
Lainaus:
Ja tietysti sitten vaatii samaan aikaan tuon pitkiltä tulevan virran. |
#14
|
||||
|
||||
eikö miinus maadoitteista käytetä missään
__________________
vapari ei ole vaihtoehto Ahdin takaa tahdin ja ilo alkaa kilosta,, riemu kahdesta mutta kone remppa kolmesta No worries, mate ! Hojossa on sitä jotai Pensselit pestään bensalla ja dieselillä tehdään VOIMAA |
#15
|
|||
|
|||
eli sitä voi käskyttää kolmella tapaa.. virta,maa,heräte.
|
#16
|
|||
|
|||
Lainaus:
Sama toiminta. Tojon valot on usein maaohjattuja eikä tuo normi releen kytkentä aina toimi toivotulla tavalla jolloin on varmin ottaa releen herätteen molemmat johdot lampun kannalta. H4:ssa takaapäin katsottuna vasen napa on lyhyen ja pitkänvalon yhteinen maa (maaohjatussa siis lyhyen ja pitkän yhteinen +) ja oikeanpuoleinen on pitkälle valolle. Eli näistä navoista releelle heräte ja katkasija jompaankumpaan johtoon. Viimeksi muokannut Mika_T : 02.11.2013 00:48 |
#17
|
||||
|
||||
Lainaus:
ja niin olen tottunut kytkemään,, kaikki muut saavat kytkeä ihan miten itse haluavat..
__________________
vapari ei ole vaihtoehto Ahdin takaa tahdin ja ilo alkaa kilosta,, riemu kahdesta mutta kone remppa kolmesta No worries, mate ! Hojossa on sitä jotai Pensselit pestään bensalla ja dieselillä tehdään VOIMAA |
#18
|
|||
|
|||
eiköhän me kohta jo saada toi viestin aloittaja 4x4 niin sekaisin että se luopuu koko lisävaloista
|
#19
|
||||
|
||||
Lainaus:
Joo, ei vaikuta toimintaan mutta mitä vähemmän "kuumia karvoja", sitä vähemmän oikosulkuja. Ja turvallisuus vaihtosähköpuolella. Esim. hehkulampun vaihto, kuinka moni irroittaa sulakkeen lampun vaihdon ajaksi? Kuitenkin jos kytkimestä on käännetty sähköt pois niin lampun vaihto on turvallisempaa jos kytkin katkoo vaihetta eikä nollaa.
__________________
Marko Nyt tavoittaa myös whatsappilla. |
#20
|
|||
|
|||
Lainaus:
|
#21
|
|||
|
|||
Joo mut tojoissa on myös maaohjattuja valoja, eli aavistuksen vaikuttaa mistä releelle otetaan ohjaus... Jos ottaa viikseltä/mittariston valolta niin saattaa toimia jännästi väärin kytkettynä...
MikaT:n viestin kun lukee ja ymmärtää, ei voi erehtyä.
__________________
Joku tahtoo vaihtaa nimeään, jos se siihen jää tiedetään, Se joku tahtoo olla ihminen, Minä en! Timo Rautiainen & Neljäs sektori |
#22
|
|||
|
|||
Releen kyljessä on kytkentäkaavio! Siitä voi ihmetellä mitä ko rele kytkee ja mihin napaan.
Itsekkin olen kytkenyt normi valorelettä miinus-johtoon katkaisijan laittamalla. Oikeastihan se pitäis olla ohjaus-johdossa, mutta samoin toimii kumminpäin vain. |
#23
|
|||
|
|||
sama kai se on katkooko relettä maalla vai virralla, mutta mulla on yleensä se periaate sähköjen vetämisessä, että kun laitetta ei käytetä niin virtaa on mahdollisimman vähissä johdoissa ja sulakkeenkin läpi menee jännitettä vain kun laite on käytössä. Tekee kytkennöistä pitkäjohtoisempia, mutta oikosulut ja muut hallitsemattomat laitteen käyttöajan ulkopuoliset riskit pienenee huomattavasti... Sulakkeita ei koskaan ole liikaa ja releillä voi ohjata myös releitä,,,vähentää ainakin kuljetettavia ampeereja ja sitä kautta vahingon vaaraa.
TT |
#24
|
||||
|
||||
No onko tämä sitten oikein? Tässähän menee ihan sekaisin. Mulle pitää olla konkreettinen kaavio, jota voin katsoa tyhjin silmin kun auto palaa vieressä.
Alkaa näyttämään siltä, että autotarvikeliikkeen myymä hieno, HELPPO ja KALLIS valmis johtosarja löytyy kohta roskiksesta... |
#25
|
|||
|
|||
Lainaus:
|
|
Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta) | |
|
Samanlaisia viestiketjuja | ||||
Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
Suzukiin lisävalojen kytkentä hakusessa .... | Palde | Tekniikka & Jutustelu | 16 | 05.10.2014 22:33 |
Lisävalojen kytkentä CAN-väylälliseen autoon | gikseri | Tekniikka & Jutustelu | 11 | 03.11.2010 20:19 |
Onko tämä huijausta ? | KariSalmelainen | Elämää suuremmat huijaukset | 12 | 18.08.2004 13:25 |
Onko tämä nyt rikki? | kivinen | Tekniikka & Jutustelu | 8 | 19.05.2004 18:27 |
Lisävalojen kytkentä | 4x4 | Tekniikka & Jutustelu | 0 | 26.02.2003 19:15 |