Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Tekniikka & Jutustelu
Rekisteröidy Offiblogit Yhteisö Kalenteri Viestit tänään Haku

Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #1  
Vanha 04.07.2013, 11:13
Ton_to Ton_to ei ole kirjautuneena
Tulokas
 
Rekisteröitynyt: 06.03.12
Sijainti: Viitasaari
Viestit: 7
Perusasetus

vinssin maatto runkoon?


onko kukaan kytkenyt vinssin maattoa runkoon? Autossa on päävirta kytkin koko auton maatolle mutta jos kytken vinssin -kaapelin akkuun nin kaikki auton maatto kulkee vinssin kautta. vinssiin olisi tarkoitus tehdä päävirta kytkin +kaapeliin. Vinssi on warn ewx9500.

Vastaa lainaten
  #2  
Vanha 04.07.2013, 11:17
tleppis:n Avatar
tleppis tleppis ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen+++
 
Rekisteröitynyt: 19.09.09
Sijainti: ylivieska
Viestit: 459
Perusasetus

ei muutaku runkoon ei se vinssi mitään maadota
Vastaa lainaten
  #3  
Vanha 04.07.2013, 12:16
Jappi Jappi ei ole kirjautuneena
Sankari
 
Rekisteröitynyt: 04.04.08
Sijainti: Puolanka
Viestit: 3.852
Perusasetus

Runkoon vain, puhdista maadoituspiste hyvin koska siinä kulkee reippaasti virtaa. Ja tarkasta samalla korin ja rungon välisen maattokaapelin ja akulta koriin tulevan kaapelin kunto ja riittävyys vinssin virroille.
__________________
Joku tahtoo vaihtaa nimeään, jos se siihen jää tiedetään,
Se joku tahtoo olla ihminen,
Minä en!

Timo Rautiainen & Neljäs sektori
Vastaa lainaten
  #4  
Vanha 04.07.2013, 14:30
pee:n Avatar
pee pee ei ole kirjautuneena
Moderator
 
Rekisteröitynyt: 21.02.04
Sijainti: Mäntsälä P
Viestit: 12.905
Perusasetus

Päävirtakytkin maadoitus puolella on aluks hyvä ajatus mutta hiukan työläs tehdä oikein... Mittarinvaijeri, kaasuvaijeri, antennikaapeli ym. ottaa äkkiä ihteensä ...
__________________
- Levannon We(l)ho -
Vastaa lainaten
  #5  
Vanha 04.07.2013, 14:47
Repro:n Avatar
Repro Repro ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 14.10.04
Sijainti: Lappeenranta, Finland.
Viestit: 9.043
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja pee Näytä viesti
Päävirtakytkin maadoitus puolella on aluks hyvä ajatus mutta hiukan työläs tehdä oikein... Mittarinvaijeri, kaasuvaijeri, antennikaapeli ym. ottaa äkkiä ihteensä ...
Kui?
__________________
Montenegro Offroad Club#10
Montenegro Racing #4
Vastaa lainaten
  #6  
Vanha 04.07.2013, 16:22
SERMAX:n Avatar
SERMAX SERMAX ei ole kirjautuneena
Veteraani+
 
Rekisteröitynyt: 20.01.04
Sijainti: Kirkkonummi
Viestit: 1.725
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja pee Näytä viesti
Päävirtakytkin maadoitus puolella on aluks hyvä ajatus mutta hiukan työläs tehdä oikein... Mittarinvaijeri, kaasuvaijeri, antennikaapeli ym. ottaa äkkiä ihteensä ...
Hä?.....
__________________
Vastaa lainaten
  #7  
Vanha 04.07.2013, 17:13
bluevan:n Avatar
bluevan bluevan ei ole kirjautuneena
Sankari
 
Rekisteröitynyt: 31.03.08
Sijainti: Rauma
Viestit: 4.228
Perusasetus

Ei kai ne mittari ym vaijerit akun miinuskengässä kiinni ole ?
__________________
Yhtään en tiiä mitä tapahtu :O
Vastaa lainaten
  #8  
Vanha 04.07.2013, 17:22
pee:n Avatar
pee pee ei ole kirjautuneena
Moderator
 
Rekisteröitynyt: 21.02.04
Sijainti: Mäntsälä P
Viestit: 12.905
Perusasetus

... ihan miten kukin haluaa, ja tulee uskossaan autuaaks, mutta:


kohta joku huomaa, jotta kun päävirrat on katkastu, häviää radion asemapaikat, kellot ei käy jne ... no, helppo homma, vedetään ratskin maajohto kuitenkin sinne akkuun... ja seuraava menee starttaamaan, pv kytkin avoimena, ja kas !!! mihin se ratskin johto hävis ???


tai, pv kytkin laukeaa auki maastossa, mitäpä tapahtuu esim laturille ? jännitteensäätimelle ? ruiskun ja muiden älyille, jotka hämmästyvät saapuvan sähkön ylenpalttisesta määrästä ... konehan ei tähän vielä sammu, kun miinus merkkinen puoli irtoaa ...


mutta, kuten sanottu, kukin tyylillään - en vaan äkkiä keksi miks se pv kytkin ois parempi maadoituspuolella ...
__________________
- Levannon We(l)ho -

Viimeksi muokannut pee : 04.07.2013 17:27
Vastaa lainaten
  #9  
Vanha 04.07.2013, 18:25
maddis maddis ei ole kirjautuneena
Konkari
 
Rekisteröitynyt: 01.11.09
Sijainti: Ylöjärvi
Viestit: 504
Perusasetus

Kiinnostaisi, että miten tuo radio täytyy kytkeä, että tuo 'pee':n mainitsema skenaario toteutuisi? Minun asentamat radiot ei oo maadoittuneet muuta kautta kuin sen maajohdon kautta. Se on tietysti asia erikseen jos radio on maadoitettu esim. kiinnityksen kautta runkoon.

Plus-puolelle itse päävirtakatkaisijan laitoin, kun on _huomattavasti_ helpompi toteuttaa noin. Lisäksi jätin laturin kytkimen ulkopuolelle, ettei se kuole jos sattuu kytkin pätkimään. Tiedän, että siinä on riskinsä, mutta silti näin tein kun en autolla kilpaile.
Vastaa lainaten
  #10  
Vanha 04.07.2013, 18:55
sako:n Avatar
sako sako ei ole kirjautuneena
Konkari++
 
Rekisteröitynyt: 08.08.05
Sijainti: Lappeenranta, Finland.
Viestit: 779
Perusasetus

Jo se maalenkki kiertää antennijohdon kautta.
Ratiolle voi laittaa galvaanisesti erotetun 12V/12V dc converterin jos sellaisia on.
__________________
Montenegro Offroad #55
2x 4x4 Outlander PHEV ja Wrangler

Viimeksi muokannut sako : 04.07.2013 18:59
Vastaa lainaten
  #11  
Vanha 04.07.2013, 19:10
ISE ISE ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen+++
 
Rekisteröitynyt: 25.11.12
Sijainti: s-salmi
Viestit: 431
Smile

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Ton_to Näytä viesti
onko kukaan kytkenyt vinssin maattoa runkoon? Autossa on päävirta kytkin koko auton maatolle mutta jos kytken vinssin -kaapelin akkuun nin kaikki auton maatto kulkee vinssin kautta. vinssiin olisi tarkoitus tehdä päävirta kytkin +kaapeliin. Vinssi on warn ewx9500.
jos sinulla on auto tupla akuilla,toiseen maa,ja toiseen plus.minulla oli alunperin runkomaadoitettu,lämpeni vallan kovasti,vaikka kontaktit kunnossa.ps.campion vinsseissä on kaapelisarjat suoraan tehty akuille.
Vastaa lainaten
  #12  
Vanha 04.07.2013, 19:28
Nikuzai Nikuzai ei ole kirjautuneena
Sankari
 
Rekisteröitynyt: 02.12.12
Sijainti: Suomussalmi
Viestit: 3.863
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja sako Näytä viesti
Jo se maalenkki kiertää antennijohdon kautta.
Ratiolle voi laittaa galvaanisesti erotetun 12V/12V dc converterin jos sellaisia on.

Ompahan tullut sellainen wanha auto radio vastaan joka oli uutena maadoitettu radioantennin kautta siinä oli vain kolme kaiutin johtoa ja virta.
Ja tais olla vielä tarra, ettei saa maattaa radion rungon kautta akkuun tai autoon
__________________
Positiivinen rasismi?

Jos ei natiivi pyytää jotain se pitää antaa ja vähän päälle, ettei vaan olisi rasisti ja pilaisi ihanaa monikulttuurisuutta.
Jos natiivi pyytää jotain se pitää kieltää ja vähän päälle, ettei vaan olisi rasisti ja pilaisi ihanaa monikulttuurisuutta.
Vastaa lainaten
  #13  
Vanha 04.07.2013, 19:44
Patu925 Patu925 ei ole kirjautuneena
Veteraani+
 
Rekisteröitynyt: 06.09.08
Sijainti: Imatra
Viestit: 1.561
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja sako Näytä viesti
Jo se maalenkki kiertää antennijohdon kautta.
Ratiolle voi laittaa galvaanisesti erotetun 12V/12V dc converterin jos sellaisia on.
http://www.yeint.fi/index.php?main=6...productID=3618

Olisi kyl ylimääräinen käytetty käytetyn hinnalla tossa hyllyssä jos jotain kiinnostaa... Myynti-ilmotus... http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=112436

Viimeksi muokannut Patu925 : 04.07.2013 20:02 Perustelu: lisää...
Vastaa lainaten
  #14  
Vanha 04.07.2013, 22:05
BJ-40/76 BJ-40/76 ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 11.05.09
Sijainti: Oulu
Viestit: 5.053
Perusasetus

Rauha sähkömies Lucas:elle....


Siis nuo - puolen päävirtakytkimet taitaa olla peruja siltä ajalta, kun mm. autoja oli + maadoitettuja.

Sähkötekniikka ja asennukset ei kaikille ole "selvää kauraa", ja tuo akun maadoituksessa oleva päävirtakytkin mielestäni sekoittaa tilannetta entisestään.

Jos päävirtakytkin - puolella, niin silloin olisi parasta että akun - navasta lähde mitään maadoituksia, niin silloin toimii, JOS päävirtakytkin on riittävän jykevä ja kunnossa.

Minusta Autokäyttöön päävirtakytkimeksi minimi: http://www.biltema.fi/fi/Autoilu---M...n-250-A-80514/

Mutta Kun joudutte rakentamaan jokatapauksessa sähköjä enemmä ja vähemmän, niin laittakaa se päävirtakytkin akun +napaan: Siis jos esim. varashälyytin taikka radion kanavamuisti kaipaa sähköä, niin ne voi ottaa sitten akun + navasta.
Ja vian hakemien on paljon helpompaa, kun - napa on aina rungossa, taikka kansankielellä maissa.

Ja sitten jos on erillinen hupiakku, millä käytetään pientä invertteriä, kylmäarkkua ja normaalia viihde-elektroniikkaa, niin siihen päävirtakytkimeksi riittää http://www.biltema.fi/fi/Autoilu---M...n-100-A-80512/
Vastaa lainaten
  #15  
Vanha 04.07.2013, 23:20
Patu925 Patu925 ei ole kirjautuneena
Veteraani+
 
Rekisteröitynyt: 06.09.08
Sijainti: Imatra
Viestit: 1.561
Perusasetus

Mielestäni jos auto tarttee jotain virtaa (varashälytin, radio yms.) niin ehkä on jo vanhanaikaista laittaa kahvamallia kytkimeksi, suurtehorele ajaisi saman asian. semmoisia on käytössä kuorma-autoissakin. Kun esim. metsälelu jätetään pitemmäksi aikaa seisomaan niin nämä kaikenmaailman kulutukset syö akun (akut) tyhjäksi ehkä yllättävänkin nopeasti. No sen välttämiseksi pitää ottaa esim. se -kenkä akusta (akuista) irti eli ympyrä sulkeutui...

Omassa metsälelussa tiettyä turvallisuuden tunnetta aiheuttaa se että tiedän päävirtojen katkaisun katkaisevan kaiken virran akuilta. Niin ja kyllä, kytkin on -navassa. Tiedän että akut on täynnä kun pitää lähteä ja ei epäillytä jonkun kunnon uiton jälkeen että jos siellä ei käy kummittelemaan vaikka startti jonkun kuraisen mankan ja virtalukon kautta...

Ja ennenkaikkea jos jotain sattuu niin kytkimestä virrat pois ja autossa ei ole jotain muistin johtoa joka tiuruaa oikosulussa sen takia että ohituskytkentä sen mahdollistaa...
Vastaa lainaten
  #16  
Vanha 05.07.2013, 01:31
Jappi Jappi ei ole kirjautuneena
Sankari
 
Rekisteröitynyt: 04.04.08
Sijainti: Puolanka
Viestit: 3.852
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja pee Näytä viesti

mutta, kuten sanottu, kukin tyylillään - en vaan äkkiä keksi miks se pv kytkin ois parempi maadoituspuolella ...
Siksi että vanhoissa työkoneissa oli maapuolen päävirtakatkaisija. Heti kun tuli tietokoneet mukaan niin positiiviseen tuli katko, eli jokainen tavallaan. Ja tosiaan, noi radion/webaston kellon ohitukset on polttaneet monta kampetta...
__________________
Joku tahtoo vaihtaa nimeään, jos se siihen jää tiedetään,
Se joku tahtoo olla ihminen,
Minä en!

Timo Rautiainen & Neljäs sektori
Vastaa lainaten
  #17  
Vanha 05.07.2013, 06:29
Viipo:n Avatar
Viipo Viipo ei ole kirjautuneena
Sankari
 
Rekisteröitynyt: 06.09.06
Sijainti: Joensuu, .
Viestit: 4.183
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Jappi Näytä viesti
Siksi että vanhoissa työkoneissa oli maapuolen päävirtakatkaisija. Heti kun tuli tietokoneet mukaan niin positiiviseen tuli katko, eli jokainen tavallaan. Ja tosiaan, noi radion/webaston kellon ohitukset on polttaneet monta kampetta...
Mitenniin vanhoissa? Vielä ainakin nelossarjalaisissa, tehtaalla ADR-varustelluissa scanioissa se paineilmatoiminen päävirtakytkin on maapuolella. Se on ohitetti parilla ohkasemmalla johdolla mm. piirturille ja joillekkin muille laitteille.
Plussa johto menee vaan suoraan akulta startille.
Pitääpä kattoa kummalla puolella se ivecossa on. Siinäkin mm. ajotietokoneelle tulee sähköt, vaikka nappaa päävirtakytkimestä virrat poikki.
Vastaa lainaten
  #18  
Vanha 05.07.2013, 09:12
Sten:n Avatar
Sten Sten ei ole kirjautuneena
Konkari
 
Rekisteröitynyt: 13.08.05
Sijainti: Kovjoki, Finland.
Viestit: 544
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Jappi Näytä viesti
Runkoon vain, puhdista maadoituspiste hyvin koska siinä kulkee reippaasti virtaa. Ja tarkasta samalla korin ja rungon välisen maattokaapelin ja akulta koriin tulevan kaapelin kunto ja riittävyys vinssin virroille.
Ja muista tarkistaa että on tarpeeksi paksu maadotusjohto akun ja rungon välillä ettet jätä se ohut alkuperäinen johdon varalle. Se antaa periksi heti.
Vastaa lainaten
Vastaus


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
Putkikehikon kiinnitys runkoon Jesseh Tekniikka & Jutustelu 10 17.12.2009 21:38
Helmaputket: runkoon vai koriin? JF Tekniikka & Jutustelu 27 26.02.2009 20:01
Sopiiko hj61 kori hj60 runkoon? ahku Tekniikka & Jutustelu 3 31.08.2006 08:32
runkoon reikiä? cam68 Tekniikka & Jutustelu 8 24.03.2006 22:24
Rangen jakarin kiinnitys runkoon mikjus Tekniikka & Jutustelu 8 07.06.2004 22:01


Sivu luotu: 06:13 (GMT +2).