Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Tekniikka & Jutustelu
Rekisteröidy Offiblogit Yhteisö Kalenteri Viestit tänään Haku

Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #1  
Vanha 09.06.2013, 22:15
kopi kopi ei ole kirjautuneena
Konkari++
 
Rekisteröitynyt: 03.03.08
Sijainti: Ulvila
Viestit: 795
Perusasetus

Transporter T4 yläpallonivelen vaihtoon vinkkejä, ongelma ratkaistu!


Pitäis tosiaan vänkärinpuolelle vaihtaa yläpallonivel. Vaihdoin syksyllä molemmin puolin, mutta vänkärinpuoleisesta ei sitten tullut kovin pitkäikäinen. Taisi saada aivan liikaa lämpöä asennuksen aikana. Kaameeta narinaa pitää ja ei hiljene vaikka laitoin jo rasvanipan ja vaseliinia perään.

Nyt tarvittais neuvoja miten ja millä se uusi nivel painetaan paikoilleen. Hakkasin viimeksi moskalla molemmat, otti aikaa noin 4h/puoli. Enää ei kiinnosta moinen takominen. Sattuisko jollakulla olemaan Oulun seudulla välineet lainaksi/vuokralle?

Voiko muuten eri valmistajan osissa olla mittaheittoja niin paljon että "paremmat" menee kivutta paikoilleen?


Viimeksi muokannut kopi : 14.06.2013 00:30
Vastaa lainaten
  #2  
Vanha 09.06.2013, 22:51
Nikuzai Nikuzai ei ole kirjautuneena
Sankari
 
Rekisteröitynyt: 02.12.12
Sijainti: Suomussalmi
Viestit: 3.863
Perusasetus

Kartioonsakko se ei tahdo mennä vai tukivarteen?


Muistaakseni porukoitten transportteriin vaihdoin pallon, mutten muista kumpi se oli ylä vai alempi ja se meni kyllä kivutta paikalleen.
__________________
Positiivinen rasismi?

Jos ei natiivi pyytää jotain se pitää antaa ja vähän päälle, ettei vaan olisi rasisti ja pilaisi ihanaa monikulttuurisuutta.
Jos natiivi pyytää jotain se pitää kieltää ja vähän päälle, ettei vaan olisi rasisti ja pilaisi ihanaa monikulttuurisuutta.
Vastaa lainaten
  #3  
Vanha 09.06.2013, 23:00
Paavo Paavo ei ole kirjautuneena
Sankari
 
Rekisteröitynyt: 16.01.03
Sijainti: Oulu, Finland
Viestit: 4.359
Perusasetus

Mitään en volkkareista tiedä mutta jos useamman tunnin hakkaa palloniveltä paikalleen niin tuskin on ihme jos ei ole pitkäikäinen.

Jos se on vaan painamista niin prässi?
Vastaa lainaten
  #4  
Vanha 10.06.2013, 06:05
Jeeper:n Avatar
Jeeper Jeeper ei ole kirjautuneena
Sankari
 
Rekisteröitynyt: 14.01.03
Sijainti: PäHäMa/FJDC
Viestit: 4.076
Perusasetus

Tuossa yks toteutus: http://www.vwt4forum.co.uk/showthread.php?p=1356387
Vastaa lainaten
  #5  
Vanha 10.06.2013, 07:06
olenko minäkö olenko minäkö ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen
 
Rekisteröitynyt: 05.02.12
Sijainti: iitti
Viestit: 155
Perusasetus

klannilla on erikoistyökalu tohonki hommaan. ei mene kuin tunti vaihtaa molemmat puolet
Vastaa lainaten
  #6  
Vanha 10.06.2013, 11:42
kopi kopi ei ole kirjautuneena
Konkari++
 
Rekisteröitynyt: 03.03.08
Sijainti: Ulvila
Viestit: 795
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Nikuzai Näytä viesti
Kartioonsakko se ei tahdo mennä vai tukivarteen?


Muistaakseni porukoitten transportteriin vaihdoin pallon, mutten muista kumpi se oli ylä vai alempi ja se meni kyllä kivutta paikalleen.
Yläpallonivel ei tykkää mennä ylätukivarteen/vääntösauvaan. Alapallonivelen vaihto onkin jo hupia yläpallon vaihtoon verrattuna.
Vastaa lainaten
  #7  
Vanha 10.06.2013, 11:46
kopi kopi ei ole kirjautuneena
Konkari++
 
Rekisteröitynyt: 03.03.08
Sijainti: Ulvila
Viestit: 795
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Paavo Näytä viesti
Mitään en volkkareista tiedä mutta jos useamman tunnin hakkaa palloniveltä paikalleen niin tuskin on ihme jos ei ole pitkäikäinen.

Jos se on vaan painamista niin prässi?
Nooh, eikait tollasen pallonivelen pitäs miksikään mennä jos sitä sinne paikoilleen moskan kans asettelee Kait se saa hiukan kyytiä jo kolosilla sorateilläkin. En minä sitä ite niveltä takonut, vaan sitä vääntösauvaa.

Prässi ois ihan kiva, ei vain mahu.
Vastaa lainaten
  #8  
Vanha 10.06.2013, 11:46
kopi kopi ei ole kirjautuneena
Konkari++
 
Rekisteröitynyt: 03.03.08
Sijainti: Ulvila
Viestit: 795
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Jeeper Näytä viesti
Vau, tää onkin jo jotain mitä hainkin.

Kiitos!
Vastaa lainaten
  #9  
Vanha 10.06.2013, 13:28
kopi kopi ei ole kirjautuneena
Konkari++
 
Rekisteröitynyt: 03.03.08
Sijainti: Ulvila
Viestit: 795
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja olenko minäkö Näytä viesti
klannilla on erikoistyökalu tohonki hommaan. ei mene kuin tunti vaihtaa molemmat puolet
Kuka/mikä tää klanni on?

Eli siis tämä... http://www.handsontools.com/Klann-To...4_p_63837.html

Wau miten kallista!

Viimeksi muokannut kopi : 10.06.2013 13:40
Vastaa lainaten
  #10  
Vanha 14.06.2013, 00:23
kopi kopi ei ole kirjautuneena
Konkari++
 
Rekisteröitynyt: 03.03.08
Sijainti: Ulvila
Viestit: 795
Perusasetus

Nyt on molemmat yläpallonivelet vaihdettu. Ei tarvinnut lyödä moskalla niveliä kertaakaan.
Tein Jeeper:in linkin innoittamana vaihtotyökalut. Olipa kerrassaan mukava vaihtaa. Toiselle puolelle vaihtoaika oli 6v pojan kans tunti alusta loppuun.

Tässä pari kuvaa



Viimeksi muokannut kopi : 31.03.2015 17:04 Perustelu: lisäsin kuvat
Vastaa lainaten
  #11  
Vanha 14.06.2013, 08:47
estate estate ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen
 
Rekisteröitynyt: 11.10.11
Sijainti: Kyyjärvi
Viestit: 106
Perusasetus

No höh, omaan ja kaverin T4:een olen vaihtanut nivelet ilman erikoistyökaluja ja ovat kestäneet kummassakin lähemmäs 100 tkm. No jos tarkkoja ollaan niin vääntösauvojen löysäämiseen tein erikoispitkän hylsyn ja ylätukivarren ylhäällä pitämiseen askartelin lattaraudasta ja pukeista telineen. Irti lähtivät kohtuullisella vaivalla (lämmitin tukivartta ja sitten muutama kovempi sivallus moskalla) ja paikoilleen menivät kun laittoi pallon ensin kiinni napa-asetelmaan ja nosti sitten napaa alatukivarresta ylöspäin ja ohjasi samalla yläpallon ylätukivarren silmään.
Vastaa lainaten
  #12  
Vanha 22.06.2014, 23:33
samppa80 samppa80 ei ole kirjautuneena
Tulokas
 
Rekisteröitynyt: 22.06.14
Sijainti: äänekoski
Viestit: 7
Red face

alkoin narisemaan kovasti joku tuolla kuskin puolella edessä aina kun kääntää tai heiluttaa autoa...ilmeisesti kuuluu yläpallonivelestä ja varmaan menee vaihtohommiksi. katselin tuota apuvälinettä, minkä Kopi oli tehnyt. näyttää aika simppeliltä, mutta tuota alaosan kiinnitystä en oikein tajua.miten se pysyy paikoillaan tuolla alhaalla, kun tunkataan? eli miten tuo rinkula on saatu tuonne alas kiinni....mitä kaikkea pitää irroittaa nivelen pois saamiseksi?
narina on kyllä kauheaa, oikein hävettää ajaa
Vastaa lainaten
  #13  
Vanha 23.06.2014, 09:23
hutikka:n Avatar
hutikka hutikka ei ole kirjautuneena
Veteraani
 
Rekisteröitynyt: 28.10.09
Sijainti: Asikkala
Viestit: 1.216
Perusasetus

Oma T4 ('91/420tkm) narisee kanssa töyssyissä yms. mutta se johtuu kallistuksenvakaajan pystytangon kuluneesta yläkumista,on väärässä kohtaa vakaajan tangossa kiinni.Ilmeisesti olen epähuomiossa kiristäny iskarin ala-ja pystytangon pultin kun auto on ollut nosturilla ja tukivarret ala-asennossa.Puslat kierteellä normaali asennossa.Yläpalloissa ei ainakaan ollu viimeks (n. 2kk sitte) väljää.
Eli siis kannattaa tarkastaa ne kall.vak. tapit ennenku alkaa taistelemaan yläpallojen kanssa.Suihkauttaa vaikka silikonispraytä,CRC:tä tai jotain muuta "uskonkohottajaa" niihin kumeihin ja kuuntelee että vaimeneeko narina hetkeks.

Hyvä työkalu ylä-, ja alapallojen testaamiseen on paksu putki tai harjateräs (halk. n. 30-50mm),ja siihen 90 asteen kulmaan varsi.Harjateräs asetetaan renkaan alle pitkittäin ja auton paino päälle,sitten vemputetaan varresta kevyesti simuloiden nivelille ja laakerille Nürburgringin mutkia.Kässäsittekö?
__________________
==================================
Mitä isommat renkaat,sitä pitempi matka hakea traktori.


PäHäMa
Vastaa lainaten
  #14  
Vanha 23.06.2014, 09:30
kopi kopi ei ole kirjautuneena
Konkari++
 
Rekisteröitynyt: 03.03.08
Sijainti: Ulvila
Viestit: 795
Perusasetus

Yläpallon narinan voi tarkastaa myös helposti siten että pitää kädellä ylätukivarresta kiinni kun kaveri kääntelee rattia. Ääni johtuu hyvin ylätukivartta pitkin vääntösauvaan, jolloin ääni sisältä kuunneltuna kuuluu penkin alta. Ite porasin pallonivelen päälle reiän, tein kierteet ja laitoin rasvanipan. Rasvauksella meni hiljaisena noin 10tkm jonka jälkeen vaihdoin sen kun oli niin väljä.
Vastaa lainaten
  #15  
Vanha 23.06.2014, 09:41
kopi kopi ei ole kirjautuneena
Konkari++
 
Rekisteröitynyt: 03.03.08
Sijainti: Ulvila
Viestit: 795
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja samppa80 Näytä viesti
alkoin narisemaan kovasti joku tuolla kuskin puolella edessä aina kun kääntää tai heiluttaa autoa...ilmeisesti kuuluu yläpallonivelestä ja varmaan menee vaihtohommiksi. katselin tuota apuvälinettä, minkä Kopi oli tehnyt. näyttää aika simppeliltä, mutta tuota alaosan kiinnitystä en oikein tajua.miten se pysyy paikoillaan tuolla alhaalla, kun tunkataan? eli miten tuo rinkula on saatu tuonne alas kiinni....mitä kaikkea pitää irroittaa nivelen pois saamiseksi?
narina on kyllä kauheaa, oikein hävettää ajaa
Siellä alla on holkki joka on ylätukivarren alapuolta vasten.
Että saat vaihettua:
Tunkkaa ratas ylös. Rengas pois. Vääntösauva löysälle. Jarrusatula eestä pois.Kallistuksen vakaaja irti. Kiilaa napapaketti ala-asentoon. Irrota yläpallonivelen mutteri, ja irroita kartio-osa napapaketista. Irrota yläpallonivel. Kasaa käänteisesti. Ei ole kummonenkaan homma, jos on edes tuollaiset työkalut mitä kuvissa.
Kannattaa putsata erittäin hyvin ylätukivarressa oleva reikä johon pallonivel tulee. Esim porakoneeseen tulevalla teräsharjalla.
Vastaa lainaten
  #16  
Vanha 23.06.2014, 10:25
samppa80 samppa80 ei ole kirjautuneena
Tulokas
 
Rekisteröitynyt: 22.06.14
Sijainti: äänekoski
Viestit: 7
Perusasetus

joo, ajaessa sen hirveä narina kuulostaa, että tulisi kuskin penkin takaa jostain. oven kun avaa ja kääntelee rattia, kuulostaa tulevan renkaan suunnasta. alapallo on juuri vaihdettu. se ei ainakaan ole. ja kumeihin suihkuttelin rasvaa, mutta ei hävinnyt. mutta tosiaan ajaessa kuulostaa kun tulisi sieltä sauvojen säädöstä. mitenkähän tarkasti tuo säätö pitää saada takaisin ettei kulmat tms.muutu?
hienoa että joku muukin on taistellu näiden kanssa, taitaa olla kulutustavaraa. tuossa lähikorjaamolla olisi kuulemma joku erikoilaite tuon vaihtamiseen, mutta jos jaksaisi askarrella itse tuommoisen tunkki systeemin. mutta miten tuo holkki/koko kehikko pysyy paikoillaan tuossa napapaketissa, ettei se nouse tunkatessa ylös? ei oikein kuvasta näe muuta kuin, että siinä on jokin holkki....




Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja kopi Näytä viesti
Yläpallon narinan voi tarkastaa myös helposti siten että pitää kädellä ylätukivarresta kiinni kun kaveri kääntelee rattia. Ääni johtuu hyvin ylätukivartta pitkin vääntösauvaan, jolloin ääni sisältä kuunneltuna kuuluu penkin alta. Ite porasin pallonivelen päälle reiän, tein kierteet ja laitoin rasvanipan. Rasvauksella meni hiljaisena noin 10tkm jonka jälkeen vaihdoin sen kun oli niin väljä.
Vastaa lainaten
  #17  
Vanha 23.06.2014, 11:02
kopi kopi ei ole kirjautuneena
Konkari++
 
Rekisteröitynyt: 03.03.08
Sijainti: Ulvila
Viestit: 795
Perusasetus

Vääntösauvasta voit ottaa tönärillä mitan missä kohti mutteri on, sit laitat sen samaan asentoon. Kulmat ei muutu tuon takia. Nivel voi vaihtaa pyöränkulmaa jos on joskus säädetty väljällä nivelellä. Muuten kulmien pitäisi palautua takaisin oikeaan asentoon.
Vastaa lainaten
  #18  
Vanha 23.06.2014, 21:04
Jeeper:n Avatar
Jeeper Jeeper ei ole kirjautuneena
Sankari
 
Rekisteröitynyt: 14.01.03
Sijainti: PäHäMa/FJDC
Viestit: 4.076
Perusasetus

Mä en löysännyt vääntösauvaa, Tukivarsi pysyy aloillaan kun laittaa sopivan putkenpätkän yms. korin ja tukivarren väliin.
Vastaa lainaten
  #19  
Vanha 23.06.2014, 22:24
samppa80 samppa80 ei ole kirjautuneena
Tulokas
 
Rekisteröitynyt: 22.06.14
Sijainti: äänekoski
Viestit: 7
Perusasetus

kiitoksia hyvistä neuvoista! näillä varmasti onnistuu kunhan saan äsken huomatun toisen vian korjattua..auto seissyt talven ja otin nyt ajoon ja ihmettelin kun niin huonosti lähtee käyntiin. eipä lataa laturi akkua ollenkaan kun mittasin 11.8v näyttää kokoajan. syksyllä toimi vielä ihan ok...nyt ois sitten tutkittava tuotakin, ei kellään sattuis olemaan ajatuksia
Vastaa lainaten
  #20  
Vanha 25.06.2014, 20:02
samppa80 samppa80 ei ole kirjautuneena
Tulokas
 
Rekisteröitynyt: 22.06.14
Sijainti: äänekoski
Viestit: 7
Perusasetus

vois kokeilla laittaa tuon nipan itsekin, jos vähäksi aikaa hiljenisi. porasitko siitä suoraan ylhäältä alaspäin siihen niveleen sen reiän?



Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja kopi Näytä viesti
Yläpallon narinan voi tarkastaa myös helposti siten että pitää kädellä ylätukivarresta kiinni kun kaveri kääntelee rattia. Ääni johtuu hyvin ylätukivartta pitkin vääntösauvaan, jolloin ääni sisältä kuunneltuna kuuluu penkin alta. Ite porasin pallonivelen päälle reiän, tein kierteet ja laitoin rasvanipan. Rasvauksella meni hiljaisena noin 10tkm jonka jälkeen vaihdoin sen kun oli niin väljä.
Vastaa lainaten
  #21  
Vanha 25.06.2014, 20:19
kopi kopi ei ole kirjautuneena
Konkari++
 
Rekisteröitynyt: 03.03.08
Sijainti: Ulvila
Viestit: 795
Perusasetus

Suoraan ylhäältä. Eipä siihen muuten saakkaan. Laitoin toiselle puolen hätäratkaisuna järkyttävään narinaan suoraan suojakumin lävitse lääkeruutalla vaseliinia. Hiljeni se silleenkin, mutta tuo oli vain tilapäisratkaisu!
Vastaa lainaten
  #22  
Vanha 28.06.2014, 23:04
samppa80 samppa80 ei ole kirjautuneena
Tulokas
 
Rekisteröitynyt: 22.06.14
Sijainti: äänekoski
Viestit: 7
Perusasetus

laitoin rasvanipan ja samantien loppui vaikerrus.nyt säästyy hermot, pitänee vaihtaa jossain vaiheessa. hyvä vinkki oli
Vastaa lainaten
  #23  
Vanha 31.03.2015, 12:31
Jeeper:n Avatar
Jeeper Jeeper ei ole kirjautuneena
Sankari
 
Rekisteröitynyt: 14.01.03
Sijainti: PäHäMa/FJDC
Viestit: 4.076
Perusasetus

Eetzalle luettavaa

http://www.vwt4forum.co.uk/showthread.php?t=329176

Viimeksi muokannut Jeeper : 31.03.2015 12:53
Vastaa lainaten
Vastaus


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
Transporter T4 renkaat ? Ranskopteri Tekniikka & Jutustelu 4 09.08.2015 12:49
Ostetaan ostettu Hintsanen O/M/V Varaosat ja tarvikkeet 6 02.03.2015 07:07
Ostetaan VW transporter T4 valorauta Vilkutin O/M/V Varaosat ja tarvikkeet 2 20.08.2011 06:45
vinkkejä pajeron jarrulevyn vaihtoon? offisami Tekniikka & Jutustelu 3 23.03.2009 16:40
Vinkkejä kaivataan, LJ:n etulevyjen vaihtoon. H_Nietu Tekniikka & Jutustelu 5 19.05.2008 17:47


Sivu luotu: 06:48 (GMT +2).