|
Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen |
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
#1
|
|||
|
|||
DexronII vai dexronIIINo niin... Pajeron gen2 -99 laatikkoöljyt pitäisi vaihtaa, mut mikä noilla on erona? DexronIII(mobil ATF320) löytyis tallista ja ohjekirjassa lukee dexronII tai vastaavaa... Meneekö reisille jos tuota tuonne laittaa, vai pitikö mennä kaupoille hakeen tuota mobil ATF220:stä? Viisaimmille kiitokset jo etukäteen!!
|
#2
|
|||
|
|||
Eivät ole lähellekään samanlaisia öljyjä.
220 on kitkalisäaineistettu ja 320 on luistolisäaineistettu. Pajeroista ei ole kokemusta mutta mersuissa jotkut laittelee tuota 320 laatikoihin ja alkaa turbiinit luistaa ihan liikaa... Eli hae vaan suosiolla 220 tai sitten jos haluaa pelata varman päälle niin hakee mitsulta tynnyritavaraa, mitsuissa on usein sellaisia öljyjä joita ei tee kuin yksi valmistaja. |
#3
|
|||
|
|||
Teboililta
20l pytty Dx2sta, joskus 2007 oli sen 70e ite laitoin 780volvon tomaattiin.
|
#4
|
||||
|
||||
DIII on alaspäin yhteensopivaa vanhempien Dexron, Type-A/Suffix-A kanssa
2e ja 2d luokituksessa on yritetty parantaa öljyn korroosionkestävyyttä ja kondenssiveden sekaantumista öljyn joukkoon 3 on sitte päivitetty korvaamaan kaikki noi vanhemmat ja olemaan sähköä johtamaton ettei mene solenoidit oikkariin laatikossa. Viimeksi muokannut Rytari : 24.11.2012 19:33 |
#5
|
||||
|
||||
Dexron III on uudempi versio Dexron II:sta, ja lähes kaikkiin Dexron II:ta käyttäviin laatikoihin yhteensopiva - Dex II:ta ei ole enää vuosikausiin tehty. Dexron III:a tekee nykyisellään useampikin firma, mutta GM:n viralliset lisenssit ko. aineen valmistukselle on jo vanhentuneet eikä GM missään määrin enää tarkkaile niiden valmistusta. Samaa ainetta toki entisten lisenssivalmistajien Dex III:n luulisi olevan kuin ennenkin
Teoriassa myös Dex VI pitäisi olla taaksepäin yhteensopivaa, mutta ei välttämättä kaikkien vanhempien Dex II- aikakauden eikä edes Dex III- laatikoiden kanssa. edit: Niin ja en lähtisi välttämättä luottamaan muutenkaan Mobil ATF 220 tai 320 öljyihin, vaikka purkin kyljessä sanotaan Dex II tai Dex III yhteensopiva. En ole asiasta ihan 100% varma, mutta käsittääkseni noi ei koskaan olisi ollut GM:n virallisesti hyväksymiä Dex II ja Dex III yhteensopivia öljyjä. Viralliset luokitukset oli kait Voithin, ZF:n ja joihinkin mersun juttuihin liittyviä?
__________________
Jeep Grand Cherokee 5.9 Limited LX, käyttöauto sopivasti maastoon varusteltuna. Jeep Cherokee 4.0 - Ikuisuusprojekti Moggiakseleilla, 42" renkailla ja kaikensortin enemmän ja vähemmän oleellisilla ominaisuuksilla. Jeep Cherokee 4.0 - Menehtyi kunniakkaasti Stadin Cruiseissa 5/2008. Viimeksi muokannut Timo_L : 24.11.2012 19:38 |
#6
|
|||
|
|||
No näin mäkin ton kattelin, että olis toi III olis korvaava ton II suhteen,eli vois käyttää...
Joo,en mikään mekkiuskollinen ole, mut kun tuota litkuu tuolla tallissa on ja muutakaan käyttöö tuolle ei varmasti ole, niin rahan tuhlausta jos menis toiset litkut ostaan. Ku vaan tietäs, uskaltaako tuota tuonne laittaa... Mobilin sivuilta katoin ja tuota vois noiden mukaan käyttää. Josko jollain olis kokemusta, vai vaihdanko suosiolla toiseen öljyyn? |
#7
|
|||
|
|||
Olisko jossain sanottu että dexron 2 voidaan aina korvata 3:lla
Yritin hakea jonkun jenkkiläisen automaattilaatikko tms. tekemää testiä, missä verrattiin d-2 ja d-3 öljyjä ja myös fordin ja olikohan mopen öljyjä; mutta en löytänyt mistään sitä yht`äkkiä.
Mutta siinä verrattiin muistaakseni viskositeetia kuuman, kitkalevyjen märkäpitoa/lukittumista ja turbiinin toimintaa. Nuo dexron 2 ja 3 olivat aika likellä toisiaan, mutta oliko ford vai moppe, jonka toiminta turbiinissa oli aikalailla eri, ja kuumaviskositeettikin oli aika paljon eri. Itse olen yrittänyt hakea/kysellä tuon hdj-80 automaatin öljyjen vaatimuksia, ja jopa toyotan omat luokitukset kääntyy nimenomaan dexron 2- öljyyn, vaikka tuo d-3 luokitus on ollut jo 80 luvulla. toyota info arveli, että jos tuosta dexron-3 öljystä löytyy dexron 2 hyväksyntä, niin sitä voitanee käyttää. Mutta kun ainakaan teboilin dexron-3 tuotteesta ei löydy halaistua sanaa tuosta dexron-2! Toki tuo automaattien öljyt; tiede on aivan oma tieteenala: Kun ostin ensimmäisen automaattilaatikolla olevan mersun, niin ainut oikea öljy oli mersun osanumero xxx.yyyy ja mikään tarvikeöljy ei täytä vaatimuksia tuohon reilu 10v vanhaan mersuun. Siispä menin paikalliselle korjaamolle, 10 litran pesty öljytonkka kainalossa, ja olisin ostanut sen täyteen tuota "merkkiöljyä", mutta kun jouduin odottamaan että herra asentaja tulee laskemaan tuota öljyä hanasta, niin huomasin että yksi pumppu oli mobilin 220 pöntössä, ja tuo rasvaletti meinas laskea siitä öljyt minulle.... Mutta huomasin että lompakko unohtu kotiin, siis ilman öljyä, hymy naamalla, ja tarviketorille, säästin puolet markoista, ja sain 20 litraa... Ja tuo viittaus, että kehitetty edelleen... siis onko sama kuin bensassa; aikanaan lyijyllinen 92, ja korvattiin lyijyttömällä 95, ja sitte pistettiin viinaa 5% ja tuli 95e ja senkin piti käydä lähes kaikkiin, samoin kuin nykyinen 95e10... ja säätämällä RE85 |
#8
|
||||
|
||||
Jos on luokitusten mukaista Dex III:a niin lähes poikkeuksetta voi 80- luvulla tai 90- luvun alussa tehtyyn laatikkoon laittaa sitä jos tehtaan manuaali kertoo että Dex II (joku niistä kolmesta vai neljästä tyypistä). Hassua sinänsä että '99 mallin Pajeroon edes käsketään Dex II:ta laittaa.. Dex III tuli markkinoille '93, ekat versio Dex II:sta 70- luvun alussa. Mikä automaattilaatikko Pajerossa on, joku Aisini vai mikä?
Jeep Cherokeen Aisin Warner AW4:ssä on vanhemmissa Dex II:t sisällä tehtaan jäljiltä, uudemmat laatikot jotka on sisukaluiltaan käytännössä täsmälleen samoja niin luokituksena Dex III.
__________________
Jeep Grand Cherokee 5.9 Limited LX, käyttöauto sopivasti maastoon varusteltuna. Jeep Cherokee 4.0 - Ikuisuusprojekti Moggiakseleilla, 42" renkailla ja kaikensortin enemmän ja vähemmän oleellisilla ominaisuuksilla. Jeep Cherokee 4.0 - Menehtyi kunniakkaasti Stadin Cruiseissa 5/2008. |
#9
|
|||
|
|||
Lainaus:
Siis tuota dexron 2 öljyä löytyy ainakin noilta yleisimmiltä toimittajilta, siis ainakin öljyä valmistetaan. esim teboil tarjoaa suoraan tilattavaksi 1L, 20L, ja 170 kg (siis tynnyri) Ja kun puhutaan virallisesti hyväksytyistä öljyistä, ja tuo gm on jenkkifirma, niin enpä yhtää ihmettele että puhutaan dexron-2 luokan öljystä, siis ei dexron-2 hyväksytystä öljystä. |
#10
|
||||
|
||||
Lainaus:
Samoin vaikka Dex IV on periatteessa yhteensopivaa alaspäin, niin sen viskositeettiä on aika lailla muutettu juoksevammaksi polttoaineenkulutuksen vähentämiseksi -> vanhemmissa laatikoissa ei välttämättä toimi, jollei ole peruskorjattu uusilla osilla tai laitettu shift kittiä että on kovemmat linjapaineet yms... Lainaus:
Lainaus:
Automaatit on siitä vittumaisia kavereita, että voivat olla kovinkin herkkiä loukkaantumaan väärästä aineesta. Jos lootassa pyörinyt 10+ vuotta tietyt aineet ja sen jälkeen vaihtaa väärät aineet niin tykkää helposti kyttyrää. Lainaus:
__________________
Jeep Grand Cherokee 5.9 Limited LX, käyttöauto sopivasti maastoon varusteltuna. Jeep Cherokee 4.0 - Ikuisuusprojekti Moggiakseleilla, 42" renkailla ja kaikensortin enemmän ja vähemmän oleellisilla ominaisuuksilla. Jeep Cherokee 4.0 - Menehtyi kunniakkaasti Stadin Cruiseissa 5/2008. |
#11
|
|||
|
|||
Lainaus:
Ja edelleen muistinvaraisesti Vai olisko ollut juuri tuo uusi öljy syynä? Viimeksi muokannut BJ-40/76 : 24.11.2012 21:27 Perustelu: Vai olisko ollut juuri tuo uusi öljy syynä? |
#12
|
||||
|
||||
Lainaus:
No, internet- pohjaiset tietolähteet voi olla yhtä luotettavia kuin oma muisti Sen tiedän että oman '90 mallisen xj:n laatikkoon pitää tehtaan alkuperäisen ohjekirjan mukaan kaataa dex II:ta, kun taas johonkin 90- luvun myöhempiin ohjekirja muistaakseni kertoo dex III. Nettilähteiden mukaan dex III olisi speksattu vuodeksi '93, mutta voihan olla että joihinkin gm- tuotteisiin olisi tullut jo aiemmin.. tiedä häntä
__________________
Jeep Grand Cherokee 5.9 Limited LX, käyttöauto sopivasti maastoon varusteltuna. Jeep Cherokee 4.0 - Ikuisuusprojekti Moggiakseleilla, 42" renkailla ja kaikensortin enemmän ja vähemmän oleellisilla ominaisuuksilla. Jeep Cherokee 4.0 - Menehtyi kunniakkaasti Stadin Cruiseissa 5/2008. |
#13
|
|||
|
|||
Lainaus:
Tuossa nyt katellut, niin muutamat öljytoimittajat tarjoo juurikin tuota DexIII:sta ja toiseksi vaihtoehdoksi II:sta. Ja tuossa kun oli puhetta, että jos siellä laatikossa on pyörinyt DexII:set, niin voipi laatikko tykätä huonoa...sepä se, kun ei tietoo mitä sinne on täs vuosien varrelle työntänyt, ei merkistä eikä laadusta...ja että millon on edes vaihdettu. Se tässä vähän askarruttaa. Ite en ole mikään virtuoosi näissä öljyhommeleissa, joten hyvä että saadaan mielipiteitä näistäkin Taitaa ajattaa tuonne kylille ja haettaan tuota II:sta. Eipähän sitte niin vi****a jos ongelmia tulee jatkossa |
#14
|
||||
|
||||
Kerran täällä on puhetta GM:stä ja Dexron luokituksista, niin kertokaas tyhmälle voinko mie huoletta vaihtaa Camaroon Teboilin Fluid E:t kun pitäs vissiin olla Dexron 6 (mitä vittua sekin on?). Keskustelufoorumit kertoo, et Dexron 3 semi-synteettinen olis parempi...
|
#15
|
||||
|
||||
Lainaus:
__________________
Jeep Grand Cherokee 5.9 Limited LX, käyttöauto sopivasti maastoon varusteltuna. Jeep Cherokee 4.0 - Ikuisuusprojekti Moggiakseleilla, 42" renkailla ja kaikensortin enemmän ja vähemmän oleellisilla ominaisuuksilla. Jeep Cherokee 4.0 - Menehtyi kunniakkaasti Stadin Cruiseissa 5/2008. |
#16
|
||||
|
||||
-96 ja 4L60-E
|
#17
|
||||
|
||||
Laittaisin itse tuohon dex III:a, lodjun tyyppi ja auton ikä vahvasti viittaisi siihen suuntaan..
__________________
Jeep Grand Cherokee 5.9 Limited LX, käyttöauto sopivasti maastoon varusteltuna. Jeep Cherokee 4.0 - Ikuisuusprojekti Moggiakseleilla, 42" renkailla ja kaikensortin enemmän ja vähemmän oleellisilla ominaisuuksilla. Jeep Cherokee 4.0 - Menehtyi kunniakkaasti Stadin Cruiseissa 5/2008. |
#18
|
||||
|
||||
Lainaus:
"Kaikkiin Mitsun automaatteihin suositellaan Mitsu SP3-öljyä." Tuolta hakua: http://www.mitsubishiclubfinland.com tai kuukkelointia. Toimii se aski muillakin öljyillä, mutta elinikäodote olisi lyhyempi. Näin olen ymmärtänyt. Itse laitan Mitsun tiskiltä omaan kannuun haettua.
__________________
__________________________________________________ __________________________________________________ ________ |
#19
|
|||
|
|||
Valmistajan suositus!!!
Jälleen pätee ristuksen aikanen totuus joka on taivahan tosi: kun laitat sinne sitä mitä valmistaja suosittelee!! Eli uudet/vanhat specksit öljylle/autolle voi mennä iloisesti ristiin moneen kertaan ja tietolähteen mukaan vaihtelee miten sattuu. Varmin tapa on selvittää esim. maahantuojalta ja vielä niin että näyttävät tehtaan toimittamasta kuvasta mitkä specksit pitää aineesta löytyä. EI MUISTIN VARASTA!!! Juurikin Tojotan tiskillä viimeksi huolto insinjeurin puupää kertoi että erääseen lootaan tulee GL4 tai GL5 öljy. Ei niissä mitää lukkoja oo ollu. Kunnes katottiin oikein tunniste tiedot ja sitte tarkat tehtaan specksit öljylle ni ylläri GL5 ja LSD!! ja olin kerenny laittaa jo väärät öljyt... Tai vaikkapa Gran vian atf,speckseissä lukee jossain DXIII ja jossain DXIIe ja öljytikussa Dexron II. Eli vielä kerran: Aina tiukka fakta autovalmistajalta ja sitte samat litanniat pitää löytyä öljypurkin kyljestä ni toimii. Jos ei toimi ni sillon on vastuussa öljy/autovalmistaja.
__________________
Kaikki mikä on paskaa,on perseestä. |
#20
|
||||
|
||||
ÖljytLainaus:
|
#21
|
||||
|
||||
Lainaus:
Jokainen voi tietysti kaataa "säästömielessä" sinne laatikkoon ihan mitä paskaa ikinä haluaa, mutta ei kannata ihmetellä jos muutaman kympin säästön takia joutuu tekemään tonnin hintaisen laatikkoremontin... Johan nää vehkeet kuluttaa bensaakin siinä määrin ettei luulisi kymmenen litran vaihteistoöljykannun vievän taloutta konkurssiin.
__________________
Jeep Grand Cherokee 5.9 Limited LX, käyttöauto sopivasti maastoon varusteltuna. Jeep Cherokee 4.0 - Ikuisuusprojekti Moggiakseleilla, 42" renkailla ja kaikensortin enemmän ja vähemmän oleellisilla ominaisuuksilla. Jeep Cherokee 4.0 - Menehtyi kunniakkaasti Stadin Cruiseissa 5/2008. |
Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta) | |
|
Samanlaisia viestiketjuja | ||||
Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
235/ 75x15 vai 31/10.5x15 vai joku muu | Rekisteröimätön | Tekniikka & Jutustelu | 4 | 14.01.2010 12:27 |
Muna vai Kana (Eli tela vai pyörä) | Chit-Chat | 1 | 01.08.2007 08:48 | |
tabor vai come-up? | volvolet-sugga | Tekniikka & Jutustelu | 11 | 05.02.2007 21:41 |
välihionta vai???? | Tekniikka & Jutustelu | 3 | 01.02.2006 00:40 | |
MINÄ vai ME | Venlis | Romance and Relationships | 15 | 23.04.2005 20:53 |