|
Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen |
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
#1
|
||||
|
||||
HDJ 80 vs. HJ 61No niin, taas tarvis hommata maasturi. Pohdinta on ankaraa, sillä hodarit aika kalliita. Ja sit nää etuperä ja kk laakeri ongelmat vielä. Onko hodari kallis ominaisuuksiin nähden? Ennen oli tuo HJ60 ja tykkäsin kyllä todella paljon. Sen kanssa tuli pelattua jonkun verran. HJ61:siä on hyvin tarjolla. Jotenkin tuntuu et kuusykkönen tulis taloon.. Puoltaako mikään hodarin hankintaa? Eikös siinä ole nelikko päällä jatkuvasti ?
|
#2
|
||||
|
||||
hodari taitaa olla joo jatkuva neliveto, ja hodarin hankintaa vois puoltaa se että se on ainakin minun mielestäni paremman näkönen, ja siitä saa varmaan vähän paremmin voimaa pihalle ahtojen ja syöttöjen ruuvailulla. mutta se on totta että kalliita ne on ja hj61 on mielestäni myös erittäin pätevä vekotin hieman korotettuna ja isommilla pyörillä.
|
#3
|
||||
|
||||
Molemmat omistaneena ainaki alusta toimii hodarissa paremmin, niin tiellä, kuin metsässäki.
Eipä sillä, ei HJ:ssakaa huono ole, varsinkaa tiellä. Mut lehtijousi on aina vähän...lehtijousi.
__________________
__________________________ "Ne piirtää jol on liituuu!" |
#4
|
||||
|
||||
Lainaus:
Hodarissa kestää myös runko ja kori ihan erilailla verrattuna HJ:hin. Ja onhan se paremman näköinen. Ja jos uudemman otat niin sitten olis ABS:t ja turvatyynyt. Vaik tämmönen 24-tappisella kannella: http://www.nettiauto.com/toyota/land-cruiser/3824731 |
#5
|
|||
|
|||
yks mihin olen noissa hodareissa törmänny on just toi keskitasauspyörästö. talvella kun reippaasti lähtee risteyksestä ja kääntyy jompaan kumpaan suuntaan niin toinen eturengas sutii vallan vitusti, keskitasauspyörästö lukossa toimii niinkuin normaali kiintee 4wd... toki siirtyy se veto taakkekkii ku tarpeeks polkee tai lähtee liikkeelle rauhallisesti.
toi yllä mainittu tilanne ei aina tapahdu mut joitain kertoja on jääny mieleen... en tiiä muista mut ittee ainakin vituttas ku pitäs olla neliveto ja ruopia molemmista päistä yhtä aikaa edes yhdellä pyörällä, eikä pelkästää toisella etusella... mut juu oon ehke hieman vanhanaikanen ku en raaski pitää talvella nelikkoo pääl ees kinkaapissa ku vie himppa enempi naftaa ja tietä saa kattella sivuikkunasta |
#6
|
|||
|
|||
itellä myös sama tilanne.monta hj´tä omistaneena ja nyt katellu hodaria.mutta tosiaan tuo jatkuva neliveto,ei ehkä kesällä paras mahdollinen??varaosien saatavuus/hinnat?nämä siis verrattuna 61´een.tehojenki puolesta en usko etteikö 61´llä kerkeiäs.toki vieteri alusta kuomattavasti parempi.ex 61´ssäni oli soa ja siitä oli lehtiä poistettu niin oli hyvä ajettava verrattuna orkkikseen
|
#7
|
|||
|
|||
Lainaus:
Tosiaan Hj on rattori verrattuna Hdj:hin. 80set on mukavia ajettavia juuri sen jatkuvan nelivedon ja oikean jousituksen takia. |
#8
|
||||
|
||||
Nii kai HDJ:ssä aika paljo niitä hyviä puolia on, ainaki yhtään arvostaa mukavuutta. Mutta jos ulkonäköö aletaan katteleen ni HJ viä kyllä 100-0, siis niin ajatonta brutaalia (mitähän toiki tarkottaa) miehekästä muotoilua.
|
#9
|
||||
|
||||
Lainaus:
Ja ite tykkään enempi hdj:n pyöreydestä, ku se on jotenki modernimpi. Ei niinkään näytä mitenkää 90-luvun taitteen vehkeeltä, vrt pajero/patrolli. Ja sisusta on hyvinki henkilöautomainen. Jos sillä mitää merkitystä on... Ja noiki on vaa makuasioita, joista ei voi ku tapella. Ainii, ja takaylitystä on vähempi hdj:ssä.
__________________
__________________________ "Ne piirtää jol on liituuu!" |
#10
|
||||
|
||||
Lainaus:
Lainaus:
Normaalisti HDJ vetää neljällä pyörällä ja HJ kahdella. Itekki oot huomannu että eroa on. Pyörä voi vetää 1%:n tai 100%, mutta se vetää silti. Ja kuten edellä kerrottu, kitka määrää miten se vetää (jos lukot auki). |
#11
|
||||
|
||||
Jep, tuosta voiman jakautumisesta oon avautunu niin monta kertaa, etten nyt viitti sen enempää ku että keskitasauspyörästöllisessä nelivedolla lukot auki kaikille renkaille menee aina saman verran "voimaa".
Muotoilullisesti en pidä 80:stä huonona, mutta jos vierekkäin on J8 ja j6, joiden katto on öbaut samalla korkeudella, niin on se J8:sin helma säälittävän matalalla. Ja onhan J6 ajattoman kaunis ja selkeän peruslinjainen, ku taas J8 leimallisesti "ysäri". Ja tää oli sitte ihan puhtaasti mun mielipide, eikä mikään absoluuttinen totuus. |
#12
|
|||
|
|||
Kyllä se 60:sen muotoilu on lähinnä 60-luvulta
|
#13
|
||||
|
||||
No jos nyt sentään -80 luvulta...
-60 luvulla ruiserit on ollut sentään HIENON näkösiä (j4) |
#14
|
||||
|
||||
ääni 80:lle 60 on vähä ku jyrällä ajais, ja tuppaavat ruostumaan käsiin...
__________________
Chevrolet Avalanche 8.1 Vortec 4x4 Audi A6 C7 3.0TDI QUATTRO SUZUKI KING QUAD 4x4 750 -09 varustettuna LITEFOOT telasarjalla -Dodge Ramcharger (offi-projekti) -Nissan Patrol SOA vm-88 -Scania 92RML vm-87 EX-Autokoulu "MC DONALDS" +liuta muita harraste ajoneuvoja WUOKSI OFFROAD |
#15
|
||||
|
||||
Kyllä vakio hj jossa on kapeat pyörät syvällä lokareissa näyttää karmealta, pieni korotus ja edes 33x12,5" renkaat 15x10/-44 vanteilla niin näyttää jo paljon paremmalta.
Kuskinpenkki tarvis vaihtaa niin ajomukavuus paranis puolella, ei siinä mielestäni muuta merkittävää vikaa ole. Lehtijouset toimii jos ne on kunnossa ja mielellään voideltu, jousiin kuluu pykäliä jotka "lukitsee" lehdet toisiinsa. Hion nuo pykälät ja tervasin lehdet niin herkistyi selvästi. Sen jälkeen tuli uusille iskareillekin töitä. Vielä kun teki pellistä lokarin levikkeet niin ulkonäkö pärjää mielestäni vakio hodarille, kai silmä on jo niin tottunut tuohon traktoriin.. Plussaa on mielestäni se että hj traktoriin sopii lommot paremmin kuin hodariin Talvikäytössä hjn luulisi olevan selkeästi huonompi. |
#16
|
||||
|
||||
Lainaus:
Eli jos ruiserin upottaa ilman lukkoja jumiin, niin yksi pyörä pyörii tyhjää. Kun kytkee keskilukon, pyörii kaksi pyörää, sit takalukko niin pyörii jo kolme pyörää. Ja jos etulokon jälkee pyörii neljä pyörää, ni sit tarviiki jo vinssiä. Nii, ja mikä tekee sen, että jompikumpi etusista lyö yleensä ekana tyhjää, vaikka moottorin paino on oikeestaa etuakselin päällä. Vaikuttaako asiaa, kun takana on nelilinkki?
__________________
__________________________ "Ne piirtää jol on liituuu!" Viimeksi muokannut kippo86 : 01.04.2011 14:16 |
#17
|
|||
|
|||
joo nätimpihän se 80 on ku 60.mutta tekniikaltaan löyhempi ?????
|
#18
|
||||
|
||||
Menee vähän hiusten halkomiseksi mutta tasauspyörästö ei varsinaisesti välitä "voimaa", vaan "vääntömomenttia". Ja lukitsematon tasauspyörästö jakaa vääntömomentin aina joka tilanteessa suhteessa 50/50 %. Renkaan ja tien välinen kitkakerroin määrittää sen, alkaako joku pyörä sutimaan. Vaikka esim. taka-akselin toinen pyörä sutii ja toinen ei pyöri, vaikuttaa kumpaankin pyörään täsmälleen sama momentti.
__________________
Tumpula Racing Team |
#19
|
||||
|
||||
Lainaus:
__________________
__________________________ "Ne piirtää jol on liituuu!" |
#20
|
||||
|
||||
Näinhän se on mutta tuossa esimerkin tapauksessa kumpikin pyörä vie autoa yhtä paljon eteenpäin.
__________________
Tumpula Racing Team |
#21
|
||||
|
||||
Nonni, 80-luvun taitteessa muotoiltu, seuraavallaki vuosituhannella hyvän näkönen ja sopis kuuskytluvullekki, eli olin oikeassa, ajattoman tyylikäs!
|
#22
|
||||
|
||||
mie luulisin et tuoho vaikuttaa enempi loppuun kuoleutuneet jouset, hodarin vakiojouset on aika löysät, omas ei ollu tota ongelmaa sen jälkee ku laitoin Omen alustasarjan siihe.. suttaaha kuorma autoki kuorma päällä risteyksessä märäl asfaltil ku sisempi kevenee sopivasti ku kääntyy, sama homma
__________________
Chevrolet Avalanche 8.1 Vortec 4x4 Audi A6 C7 3.0TDI QUATTRO SUZUKI KING QUAD 4x4 750 -09 varustettuna LITEFOOT telasarjalla -Dodge Ramcharger (offi-projekti) -Nissan Patrol SOA vm-88 -Scania 92RML vm-87 EX-Autokoulu "MC DONALDS" +liuta muita harraste ajoneuvoja WUOKSI OFFROAD |
#23
|
||||
|
||||
Itselläni on ollut HDJ80 automaatilla ja olen ajellut HJ61 manuaalilla.
eihän noita voi edes verrata keskenään, jos mukavuudesta puhutaan. Jos lehtijouset kelpaa, niin sitten HJ61 on parempi, ainakin halvempi. Saahan hodariinkiin kitin, jolla sen saa takavetoiseksi, jos haluaa räpellellä keppien ja napalukkojen kanssa. Jos häiritsee pelkaän etupyörän sutiminen, niin ostoo maasturin, jossa on viscolla toimiva keskitasauspyörästö, vaikka Jeep Grand Cherokeen. On se vaan ihan erimukavuus "älykkäällä" nelivedolla ajellessa. Just korjasin roikkuvan pakoputken siskon tyttären HJ61:seen ja tais mennä yli 50 pellinpalaa hienosäädössä. Maskin alapuolella oleva peltikin oli vain semmoista pientä pintaruostekukkaa, jotka hioin tasaiseksi ja kas, ruostekukka olikin lähtenyt etenemään takapuolelta, joten siihenkin meni het 6 pellin palaa. Tekniikka sitä vastoin kestää. Varmaan ois uudemmassa HDJ80:ssä päässyt vähemmällä. Mukavuudessahan kierrejousitus on ihan eri maata latijousien kanssa. Suosittelen ruostesuojausta, meinasi mennä hermot HJ61:n kanssa. HDJ80 kuluttaa automaatilla 15L ja HJ61 manuaalilla 10L. /Joukka |
#24
|
||||
|
||||
noihin kulutuslukemiin vaikuttaa renkaat ilmeisen paljon, oma manuaali hodari vei vakiorenkailla alle 9L/100km...
sit 33" alla ja kärry perässä vei 11.2L/100km, tosin todellinen tais jäädä jonnekin 9 pintaan ku 33 sen verran isompi halkaisijaltaan.. ja kyllä tuo jatkuva neliveto on talvella ihan yliveto, ei puske mut silti joka kulmasta vetää
__________________
Chevrolet Avalanche 8.1 Vortec 4x4 Audi A6 C7 3.0TDI QUATTRO SUZUKI KING QUAD 4x4 750 -09 varustettuna LITEFOOT telasarjalla -Dodge Ramcharger (offi-projekti) -Nissan Patrol SOA vm-88 -Scania 92RML vm-87 EX-Autokoulu "MC DONALDS" +liuta muita harraste ajoneuvoja WUOKSI OFFROAD |
#25
|
|||
|
|||
Lainaus:
Monella palstalaisellaki on sitkeä luulo ettei lukottomassa akselissa vedä kuin toinen pyörä. |