|
Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen |
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
#1
|
|||
|
|||
Bj45 renkaiden kokoOnnistuuko bj45 rengastaa 37” 12,5 17” vai onko vastaavat matalammat renkaat paremmat? Mulla vakio 3.5l diesel ja mistä hyvä vanne 15” 16” vai 17” jos kokemusta miten jaksaa ja toimii maantie ja maastoajossa kiitos etukäteen🤠
|
#2
|
||||
|
||||
Tuo 3b ilman turboa niin en heti kyllä 37 rengasta laittaisi. 33 aika sopiva jaksaa jotenkin kulkea.
__________________
.salon seudun OFF ROAD Ry. pari Toyotaa |
#3
|
||||
|
||||
|
#4
|
||||
|
||||
Lisää moottoria, niin ei tarvii renkaita sen takia rajottaa!
__________________
"Niin metsä vastaa, kuin sitä kynnetään". K.Viikate ”Mielummin ajan mutarenkailla talvella kuin talvirenkailla mudassa”. Veijon-Esso |
#5
|
|||
|
|||
Lainaus:
Mitenhän rekat jaksaa pyörittää kovassa vauhdissa niin paljon raskaita renkaita? Kevyessä kalustossa neljä rekan rengasta olisi jo haaste. |
#6
|
||||
|
||||
Lainaus:
__________________
On epäoptimaalista yrittää elää optimaalisesti epäoptimaalisessa maailmassa. |
#7
|
|||
|
|||
Lainaus:
Nykyisin kyllä traktorit kulkee melkeen niin kovaa, että riittäisi autoksi. JCB Fastrack saattaa olla myös 80 km/h nopeuteen tarkoitettu. Wagoneeristä ei tullut tykki vehje Valmetin moottorilla. Vaihteita raskaassa kalustossa on aika hyvinkin. |
#8
|
||||
|
||||
Ei teho vaan se vääntö...
|
#9
|
||||
|
||||
Lainaus:
Jos vaikkapa auto on suunniteltu jollekin rengaskoolle ja insinööri miettinyt tehon/väännön suhteen rengaskoon käyttötarkoitukseen sopivaksi ja sitten mennään muuttamaan jotain osa-aluetta, tässä tapauksessa rengaskokoa suuremmaksi, niin muuttaa kokonaisvälitystä ja halkaisijan suurentamisessa renkaalta alustaan välittyvä voima pienenee. Jos siis haluaa laitteiden liikkuvan entiseen malliin, on joko muutettava välityksiä tai saatava lisää voimaa koneeseen. Tietysti tuo rengaskoon suurentaminen aiheuttaa sen, että pienilläkin vaihteilla ja kierroksilla laite kulkee kovempaa kuin ennen. Maastomöyrinnässä se ei välttämättä ole tavoiteltu tilanne, joten saattaisi olla samassa yhteydessä hyvä vaihtaa tiheämmät välitykset. Siinä taas tulee sitten vastaan se, että vaikka kokonaisvälitys pysyisikin sitten muutoksen jälkeen samana, niin vetoakseleille tuleva voima kasvaa ja voi alkaa tulla romua. Wagoneerista ei varmaan valmetin 411 vaparikoneella tule tykkiä, mitä siinä on 70hv ja jotain 260Nm vääntöä. Maksiminopeus omassa maailmassaan 30km/h ja kun se siirretään autoon, niin se on 70hv auton moottori, ei varmasti muutu tykiksi jeeppiä kevyempikään rassi. Traktorin välitykset ovat todella tiheät autoon verrattuna ja vetovoima traktorilla on pienillä vaihteilla aika hurja. Sama moottori autossa ei pyöritä maapalloa. Ja raskaassa kalustossa on siksi paljon vaihteita, että sen melko kapealla alalla olevan voiman tuoton saa maksimaalisesti käyttöön eri nopeusalueilla. Uusimmassa isossa scaniassa on 770hv ja 3700Nm ja mitä raskaampia vehkeitä, niin siirrytään napavälitykseen, että saadaan voimalinja kokonaisuudessaan pysymään melko kevyenä.
__________________
Toyota Crown MS41 Toyota Crown RS56 Oldsmobile Cutlass Cruiser Chevrolet Caprice STW Valmet 455 Viimeksi muokannut toyopet : 21.10.2022 10:34 |
#10
|
|||
|
|||
Lainaus:
Jos traktorissa on 250 hevosvoimaa, saattaa siinä olla 42 vanteella isot renkaat ja paripyörät. Voisko joku myytinmurtajat selvittää tulisko autosta helkatin hyvä raskaamman kaluston moottorilla ja vaihteistolla. Ehkä homma on jo Unimogissa selvitetty. |
#11
|
||||
|
||||
Ei tulis beejiistä hyvää scaanian koneella ja lootaalla vaikka hauska idea oliskin, ei tarvii siihen myytin murtajia.Tai riippuu toki kuinka raskaasta kalustosta se tekniikkapaketti olis.
Kevyen pään "raskaasta kalustosta" vaikka cummings dieseli allison vaihteistolla liikuttelis henkilöautoa aika raikkaasti. Bensaversioinahan niitä on amerikan autoissa ollutkin iät ajat, ei siis cummingseja bensalla vaan bensakuorkin koneita henkilöautoissa. Tai ehkä niissä on henkilöauton bensakoneet kevyessä kuorkissa. Mielummin miten vaan.
__________________
"Niin metsä vastaa, kuin sitä kynnetään". K.Viikate ”Mielummin ajan mutarenkailla talvella kuin talvirenkailla mudassa”. Veijon-Esso |
#12
|
|||
|
|||
Lainaus:
E tiedä miten BJ:n välitykset Hiluxiin verrattuna, saattaahan se maastossa toimia aika isoillakin. |
Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta) | |
|
Samanlaisia viestiketjuja | ||||
Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
Ostettu Ostetaan hiluxin koko runko tai takapää. Tai koko auto | sössö84 | O/M/V Varaosat ja tarvikkeet | 0 | 28.02.2021 08:48 |
Ostettu BJ45 | lepa77 | O/M/V Ajoneuvot | 3 | 15.08.2013 16:47 |
Myydään koko maallinen omaisuus ja vaikka koko elämä | pesix | Chit-Chat | 4 | 08.02.2012 22:52 |
Ostetaan vanteet toyota hj 6o.renkaiden koko 33"*12.5*15 | janne.s | O/M/V Renkaat ja vanteet | 2 | 02.10.2009 08:14 |
Rockyn alkuperäisten vanteiden ja renkaiden koko? | Tekniikka & Jutustelu | 5 | 15.08.2005 19:30 |