|
Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen |
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
#1
|
|||
|
|||
Suzuki vitara 1.6 16v loputon käyntivaivaAloitetaampas tämä savotta alusta, kyseessä -92 vuoden 1.6 nelipisteruisku vitara jonka käyntivika ei ole selvinnyt vieläkään. Ongelmat alkoivat loppuvuodesta 2018 ja useamman kerran on auto hylätty tallin perukoille motivaation hukuttua mutta tässä sitä taas ollaan Aikaisempi lanka: https://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=152149 Tällä hetkellä käy jotenkuten tyhjäkäyntiä ja kiertää putputtaen ja todella laiskasti. Puristukset ok, jako ok, sytkä ok, pa-paineet ok, vikakoodeja ei ole. Uusittu akku, tulpat, vj osat, tulpanjohdot, puola, lambda, lämpöanturit, jakopää, kampiakselin kiila ja polttoainesuodatin. Ennen meille tuloa vaihdettu tehdasuusi kansi yläkertaremontin yhteydessä. Löytyy kaksi samanlaista vitaraa varaosina joista kokeiltu ecut, kaasuläppäkotelot, virranjakajat, sytkävahvistimet, suutintukit suuttimineen ja ilmamassamittarit. Egr tulpattu, eri alipainelinjojen tukkiminen ei vaikuta käyntiin, kokeiltu lisämaadoitusta, venttiilinvälykset säädetty. Käytetty myös pelkällä pakosarjalla joten katti ei ole tukossa. Syötetty bensaa kanisterista irtopumpulla. Kampiakselin asentotunnistinta ei ole löytynyt jos sellainen jossain on? Kertokaa mitä vielä?
|
#2
|
||||
|
||||
Ei mitään, olikin tuolla aloitusketjussa joViimeksi muokannut artsi777 : 07.03.2022 12:54 |
#3
|
||||
|
||||
Lainaus:
Onko jako tarkistettu ennen vai jälkeen kiilan vaihtamisen? Ja onko hihnapyörissä oleva kiilaura kunnossa vai kulunut huonoksi nekin? |
#4
|
||||
|
||||
Nokkapyörässä kahdet kohdistusmerkit ja pultin alla kaksi koloa?
|
#5
|
|||
|
|||
Kampiakselin kiila uusittu jakopään yhteydessä, pyörien urat ok.
Nokkapyörässä kaksi merkkiä ja kaksi hahloa, nokkapyörän hahloon tuleva "tappi" klo6, tyhjäksi jäävä hahlo klo10 ja nokkapyörän E merkki klo12. Näin minusta oikein kun sen sillon moneen kertaan varmistin. |
#6
|
|||
|
|||
Varmistin vielä ettei katti tukota, nyt pelkkä pakosarja paikallaan. Ei vaikutusta, mutta polttaa putkessa niin että liekit lentää 🤔
|
#7
|
|||
|
|||
Pääseekö tässä tarkistamaan sytkän vauhtipyörän merkkiin?
Kirjotinko mä tämän johonkin, mut ota polttoainepumpun sulake pois ja kokeile esim propaania syöttää imusarjaan, toimiiko se sillä paremmin?
__________________
www.OFFROADOULU.com |
#8
|
||||
|
||||
Mitkä ajoitusmerkit on kohdallaan?
Mitä jos etsisi yläkuolokohdan ihan manuaalisesti ja tällä eliminoisi väärien merkkien mahdollisuuden?
__________________
Oli kysymys mikä tahansa niin vastaus on TOYOTA V..tut se mitään heikkoa ole... Antsa. The member of Lahnajärven moottoriurheilusukeltajat Ry. Only tool you need to keep your TOYOTA running, is welding machine. Ostetaan Bj kuskin ovi. Pyyhkijän moottorin koppa. Jyrsitään Kantoja. Piikataan betonia eli tallin lattiat ym.Sekä muut Bobbari ja mönkkärityöt. 0500-752101/Antsa Honda Rincon 650 ym.Työmönkkärijorinat löytyy tästä Antsan Tuubi |
#9
|
||||
|
||||
Vanha nyrkkisääntö sytytyksen oikeellisuuden tarkistamiseen, 1.sylinteri kun yläkuolokohdasssa ja 1:n ventiilit "vaihtaa eli YKK toisella puolen imu sulkee ja pako aukee, niin tässä kohdassa 4. sylinteri sytyttää. Onhan takuu varmasti tulpanjohdot oikeassa järjestyksessä?
|
#10
|
|||
|
|||
Bräkkärillä on aiemmin yritetty antaa lisäpotkua tuloksetta.
Yläkuolokohta on myös varmistettu ykkösen tulpanreijästä jakopääremontin yhteydessä. Tsekattu myös ajoituslampulla ja pitäisi olla ennakko kutakuinkin kohdallaan, tämä katsottu akun etupuolella olevan 4-napaisen liittimen alimmat pinnit yhdistettynä eli maadoitettuna. Käynti ei tosin muuttunut mihinkään oli maadoitusjohto kiinni tai ei, syytä en tiedä? Luin että pitäisi kuulla eron tyhjäkäynnissä kun maadoittaa D pinnin. Siitä on aikaa kun viimeksi sytkähilut ja johdot irroitellut mutta pitäisi olla oikeassa järjestyksessä kun kaavio vj kannessakin lukee. Pitää ensi kerralla varmistaa. |
#11
|
|||
|
|||
Melko mystinen homma.
Pura kone pääpiirteissään atomeiksi, ja palkkaa joku toinen kokoamaan se, alusta asti. Mie tulen ainakin itse monesti "sokeaksi" omille virheille (siis ihan yleisesti ottaen teknisissä asioissa), joku aivan yksinkertainen asia kun tulee tehtyä väärin, sitä ei huomaa vaikka tarkastat kuinka monta kertaa sen. |
#12
|
|||
|
|||
Tiedä suzukista mutta subarussa viallinen jakajan hall anturi aiheutti tosi hämäriä käyntihäiriöitä, silloinkin kokeilin toista jakajaa jossa sama vika vasta kolmannella oikeasti ehjällä alkoi toimimaan.
|
#13
|
|||
|
|||
Propaanissa ei ollut kyse lisäpotkusta, vaan polttoainejärjestelmän ohittamisesta. Sehän voi nääs saada liikaakin kakkua.
__________________
www.OFFROADOULU.com |
#14
|
|||
|
|||
Joo tuo hall anturi on tästäkin aikanaan hajonnut ja sitäkin sai hetken tutkia ennen kuin selvisi. Oireet voisi toden totta liittyä siihen mutta olen muistaakseni kokeillut useammalla virranjakajalla.
Mulla on noita virranjakajia 4kpl joista kaksi pitäisi olla ehjiä. Voisin kokeilla niitä muita taas ensi kerralla. Tätäkin on vuosien varrella tutkinut ja ihmetellyt montakin asentajakaveria eikä kukaan ole huomannut tai keksinyt mtn sanottavaa että ei se ainakaan se kaikista näkyvin ja selvin vika ole Tuotakin tietenkin voisi kokeilla tuota pa-järjestelmän ohittamista, aiemmin olen kanisterista syöttänyt irtopumpulla polttoainetta kun piti mahdollinen bensapumpun vika kitkeä pois. |
#15
|
||||
|
||||
Moikka
Kerran oli vitara johon oli kansi vaihdettu ja kävi huonosti. Ainoa vika oli että sytytystä ei oltu osattu säätää. En muista vuosimallia mutta oli nelipiste ja testiliitin löytyi oikean ajovalon vierestä jostä piti hyppylangalla maadoittaa navat jotta sytytys säätyy,, muuten tietokone korjaa sen taas persiilleen. Toimenpiteen jälkeen alkoi toimia. Koitan liittää kuvat ohjeista, tosin eri vuosimalleissa testiliitin voi olla myös rintapellissä. Kannattaa ainakin kokeilla.
__________________
Salon Seudun Offroad |
#16
|
||||
|
||||
Ja tietenkin kannattaa lukea ko. auton jakopää ohjeet kumpi on merkkien kanssa kohdillan sytytyksessä 1 vai 4, ainakin sj, samurai, swift saattaa vaihdella.
__________________
Salon Seudun Offroad |
#17
|
|||
|
|||
Jakopää on autodatan mukaan tehty ja googlen kautta varmistanut että menee oikein.
Tuota sytytyksen säätöä aiemmissa viesteissä ihmettelinkin koska käynti ei muutu ollenkaan kun maadoittaa testiliittimen D pinnin, luin asiasta että huomaa kyllä selvän eron tyhjäkäynnissä kun hyppyjohdon kytkee. Tässä ei jostain syystä tapahdu mitään joten liekköhän menee käsky perille 🤔 Testiliittimen C pinni eli maajohto on ainakin pimeä joten liittimessä tai sen johtosarjassa voisi olla muutakin vikaa... vikakoodit vilkuttaa kyllä normaalisti kun vedän pinnin B maihin. |
#18
|
|||
|
|||
Alkoi tuo virranjakaja/hall-anturi homma vielä sen verran mietityttämään että meinasin purkaamolta tilata vielä yhden virranjakajan testiin jos mulla sittenkin on nuo omat kaikki viallisia. Pakko vielä testata yhtä ja selvittää tuo testipistokeongelma, pitänee maadoittaa ko. pinni vrm suoraan eculta jos johtovikaa matkalla on.
EDITTIÄ kampiakselin asentotunnistimeen, sitä EI tässä moottorissa ole laisinkaan. Viimeksi muokannut Crikez : 10.03.2022 21:47 |
#19
|
||||
|
||||
Säädä perusennakko myös liitin maadoitettuna
__________________
Salon Seudun Offroad |
#20
|
|||
|
|||
Noniin kaivelin eculta esille testipistokkeen D pinnin johdon, johto oli ecun pienemmän liittimen ylärivin kuudes.
Mittasin että kyllä se ihan maihin menee kun testipistokkeesta vetää hyppyjohon maihin eli johto on ok. Miksei tyhjäkäynnissä tai sytkän ennakossa tapahdu mitään muutosta? Ajoituslamppu näyttää samoja lukemia oli pinni maadoitettu tai ei. Kokeilin pariakin virranjakajaa/hall anturia, ei muutosta käyntiin. Sytkä on oikein kohdallaan kun 180 astetta toiseen suuntaan ei edes käynnistynyt. |
#21
|
|||
|
|||
Piti se tämäkin päivä nähä 😅🙏 hetken sai ihmetellä tuota testipistoke - ecu yhteistyötä niin kokeilin sitten toista ecua 🤔 D pinni maihin ja tyhjäkäynnissä huomaa selkeän eron, lampulla ennakko 5 asteeseen ja käynti vaan paranee 😳 onko tosi? Liittimen D pinnin johto irti, lampulla seurailemaan niin ennakko seilaa vähän koska ecu säätää itse koko ajan, homma pelaa? Tyhjäkäynti lähes virheetön 800rpm ja kiertää puhtaasti, vittu sehän toimii 🙈 ecuthan on aiemmin käyty kaikki 3kpl läpi, mutta silloin on todnäk ollut joku muukin asia persiillään koska pelaamaan ei ole koskaan alkanut, nyt sitten sattu tähdet kohdilleen ja tällä eculla toimii 💪🏻 huomenna vielä kokeilemaan miten pelaa kylmällä koneella ja uusimaan sytkäosat koska välissä pätkäsee tyhjäkäyntiä
|
#22
|
|||
|
|||
Kyllä se tuntus kylmänäkin pelaavan, ensimmäinen kaasutus startin jälkeen vähän takkuaa mutta sen jälkeen alkaa kiertämään, vähän seilailee kierrokset varsinkin 2000rpm seuduilla kun kaasun löysää 🤔 6700rpm otti jenkaa kun paino polkimen syyläriin
|
#23
|
|||
|
|||
On niin mystinen vehe ettei voi käsittää Kokeilin tänään ihan mielenkiinnosta muutkin ecut läpi, myös sen joka oli paikallaan. Ja nyt auto käy samalla lailla jokaisella eculla ei käsitä, ei....
Käynti lämpimänä on aika hyvä, mutta kylmänä hakee kierroksia vähän miten sattuu 1200-2500rpm väliltä. Kaasuun vastaa ihan hyvin, ihan alussa välillä vähän takkuaa mutta kiertää kuitenkin. Kokeilin toista IAC venttiiliä muttei vaikuttanut käyntiin. Bräkkäriä taas suihkittu tuloksetta joka he*vetin kolkkaan imuvuotojen toivossa. Kaikkia alipaineletkuja käytetty tukossa eikä vaikuttanut käyntiin. Venttiilikopan ja imusarjan välinen letku oli toisesta päästä vähän halki, pitää se uusia jos vaikutusta. Siinä oli imusarjan päässä joku muovinen venttiili joka ei päästänyt ilmaa kun toiseen suuntaan. |
#24
|
|||
|
|||
Vanhassa Jimpassa jos ilmastointi päällä tyhjäkäynti seilaa ilmastoinnin aiheuttaman rasituksen myötä. Huohotusletku syytä olla ehjä, vuotava sotkee imusarjan paineet, venttiili tärkeä, laskee paineen vain kannesta imusarjaan päin.
Jimpasta tosiaan meni käynti ihan sekaisin kun huohotinletku rispaantunut.
__________________
kalusto: Jimny 2004 G13bb cabrio Viimeksi muokannut G13b : 16.03.2022 12:36 |
#25
|
|||
|
|||
Ilmastointia ei tässä suikassa ole. Huohotinletku täytyy uusia ja kokeilla vaikuttaako asiaan.
|
Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta) | |
|
Samanlaisia viestiketjuja | ||||
Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
Suzuki Vitara | I.I | Tekniikka & Jutustelu | 1 | 15.04.2015 18:08 |
Myydään / Vaihdetaan Suzuki Vitara 1.6 | HUGE88 | O/M/V Ajoneuvot | 1 | 01.12.2014 16:35 |
Myydään M: Suzuki vitara -91 avo | J.T | O/M/V Ajoneuvot | 0 | 18.03.2012 18:07 |
Myyty Suzuki Vitara -95 | s@rtsa | O/M/V Ajoneuvot | 4 | 06.02.2011 16:54 |
M: Suzuki vitara/grand vitara "levikkeet" | rocky4x4 | O/M/V Varaosat ja tarvikkeet | 1 | 14.04.2007 18:07 |