|
Chit-Chat Tämä foorumi on tarkoitettu epämääräiseen jauhamiseen, eikä asian ole pakko liittyä suoraan offroadiin. |
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
#26
|
||||
|
||||
Lainaus:
__________________
An nescis, quantilla prudentia mundus regatur |
#27
|
||||
|
||||
Lainaus:
Ja öljy turvottaa tiivisteet noista monesti paskaks. Vaik laittaa isomman letkun niin taitaa orkkis sisuskalut olla liika pienellä reijällä. Mun mielest se sammutin on paras.
__________________
alumiini ja erikoishitsaukset palstalaisille edullisesti. |
#28
|
||||
|
||||
Lainaus:
Vähän kun menee kylmemmäksi niin joku 80W-90 rupeaa olemaan aika siirappia.
__________________
On epäoptimaalista yrittää elää optimaalisesti epäoptimaalisessa maailmassa. |
#29
|
||||
|
||||
Sen takia aina lämmitän purkit, kuten jo tuola aikasemmin tuli mainittua. Ekan kerran jälkeen ei sit viitti jatkossa kylmien ja jäykkien kanssa taiteilla lainkaan.
__________________
---------------------------------------- If it works, tear it apart and find out why! http://www.roverfriends.fi/ 3 Amigos-never travel alone Viimeksi muokannut Kaitsu67 : 30.12.2020 18:03 |
#30
|
|||
|
|||
Itse käyttämäni metodit:
- Päävaihteistosta vaihdekepin irroitus ja öljyn täyttö vaihdekepin reiän kautta. Toimii 100% eikä yleensä tarvitse, kuin pari ruuvimeisseliä, sopivat hylsyt ja vähän huolellisuutta sisustan purkamisessa. merkistä ja mallista riippuen ehkä jotain torxeja. Plussana voi halutessaan täyttää laatikkoon enemmän kuin täyttöproppu antaa periksi. Myös plussana jos joku älyttömän kokoinen pakoputki menee vaihteiston vierestä, niin ei aiheuta sen kummempaa hätää täyttöpropun tilan kanssa. Tämähän toki toimii vain autoissa missä moottori on "oikein päin" - Toyotan etuvetoisissa joku aika iso letku + letkun päähän sopiva ratti = yhdistelmä millä saa yläpuolelta täytettyä vaihteistoöljyt etuvedon laatikkoon - 6mm? letkua joku pätkä ja 5mm poranterä. 1l Purkki vaihteistoöljyä, poralla 5mm reikä korkkiin ja 6mm letkun saa survottua reikään. Jossain versiossa jopa liimasin tiivisteliimalla letkun pään korkkiin, mutta pitänee ilman liimaakin. Tolla saa puristeltua perään ja jakolaatikkoon öljyt litran purkista, mutta öljypurkkia pitää pitää jonkun lämmittimen edessä tai tehdä operaatio kunnon kesäkelissä ja letku ei missään nimessä saa olla kovinkaan pitkä. Muuten ei purkin lytistyessä kasaan pääse ilmaa takaisin purkkiin päin - https://www.puuilo.fi/peraoljypumppu...BoCLRQQAvD_BwE Toikin on testattu. Vaatii modifiointia imuputkeen: imuputki ei ylety lähellekkään säiliön pohjaa ilman, että siihen tekee jatkon. Muuten todella ylivertainen laite laittaa öljyä paikkaan, johon ei kerta kaikkiaan irtopurkilla mahdu. Syöttöletkussa on koukku joka pitää syöttöletkun täyttöpropussa paikallaan, eikä itse tarvitse keskittyä, kuin pumppaamaan kahvalla lisää öljyä sisään. Miinuksena tarvitsee auton alla normaali 2000 luvun nelivetohiluxin verran tilaa. - Esim. Mag1 merkkisissä peräöljypurkeissa on kaatonokka purkin kannessa, minkä auki leikkaamalla saa öljyt suoraan perän täyttöpropusta sisään. - Aika monessa kytkettävässä nelivedossa jakolaatikon täyttöproppu on niin hyvin selvillä vesillä, että sinne mahtuu työntämään öljyä juuri edellä mainitulla letkupatentilla tai ihan pullosta missä on jota kuinkin valmis nokka. - https://www.puuilo.fi/oljynvaihtopumppu-12v Jotain tota vastaavaakin keksintöä olen käyttänyt vaihteistoöljyn pumppaamiseen. Toimi yllättävän hyvin todella viileässä syyskelissä. Miinuksena öljyn vaahtoutuminen ja se, että tuo ei tosiaan kestänyt kuin pari käytttökertaa kylmillä öljyillä. Joku tiiviste kyrvähti ja öljyä alkoi hikoilemaan pumpun päästä. Tätä nykyä en edes tiedä ko. pumupn sijaintia... Kaikissa näissä yhteistä on se, että alle kesäkelin (~+20C) öljyn juoksevuus vaikeuttaa operaatiota todella paljon. Kannattaa siis todellakin panostaa vaihteistojen ja perien öljyasioihin kesällä!
__________________
100% hiilineutraali vuoteen 2086 mennessä Viimeksi muokannut Luoppis : 23.12.2020 18:59 |
#31
|
||||
|
||||
12 kg sammutin
https://forums.offipalsta.com/pictur...ctureid=234445
12 kg sammuttimesta tein öljyn täyttölaitteen.putki pohjalle,niin tulee tyhjäks ja ylipaineventtiili josta voi laskee ilmanpaineet pois kun laittaa uutta öljyä. Viimeksi muokannut kartsa69 : 30.12.2020 10:25 |
#32
|
|||
|
|||
On monta tapaa....Lainaus:
Silloin riittää, että tyhjennät, tavalla taikka toisella, jauheet pois. Nousuputki on yleensä jonkin verran pohjan yläpuolella, kannattaa jatkaa pohjaan asti (noin 1-2 cm) Ja letkunpäähän kannattaa laittaa esim. kupariputkesta jatko, joka kaartuu 90 astetta. Pieni ilmavuoto tuon säiliön ja paineventtiilin yms välissä ei ole paha Pykälää suurempitöinen on silloin, jos haluat hanan täyttöletkun nokkaan, pitää viritellä tuo kahvaventtiili lukittumaan auki, ja tarkistaa että letku on paineen kestävä. (ja miel. öljynkestävä) Hiilidioksidipullosta, missä on kierrettävä hana, tulee helposti, mutta täyttäminen ylipaineventtiiliin juotetun auton rengasventtiilin kautta on tarkkaa puuhaa; ainakin tuossa minun "öljypullossa" tuo ylipaineventtiili menee suoraan nousuputkeen; siis jos pääsee vuotamaan takaisinpäin, niin öljy lentää No, 30 vuoden aikana ei ole kusassut kuin muutaman kerran, ja pahimmillaan muutamia grammoja, piti korjata heti ensi tilassa... Tein tuon täyttölaitteen varastossa olevista romuista, kun vaihdoin nimimerkkini mukaiseen BJ:n voimansiirron öljyt. Perät ja laatikot valumassa tyhjiin viimmeistä tippaa myöten, ja Anttilan metallisella öljyruiskulla ei saanut kuin puolet öljystä laatikkoon, toinen puolikas oli valunut haalareihin... Jos/kun joskus satun löytämään halvalla autoklaavin taikka ison painekattilan, niin teen siitä öljyntäyttölaitteen: (alkuperäinen ylipaineventtiili pitää toimia) Siis painekattilan tms. pitää olla niin korkea, että sinne sopii ainakin litran pullo pystyyn: Kannesta suora letku/putki öljyn alkuperäiseen myyntipakkaukseen, ja sitten kolmitiehanan kautta nostetaan paineilmakattilaan painetta, niin öljy ajautuu ulos. Kun öljyä tarpeeksi perässä tms, niin kolmitiehana toiseen asentoon, ja paine purkaantuu ulos, ja sormilla jaksaa pidättää täyttöletkua tukossa. Tässä se hyvä puoli, että öljyyn sotkeentuu vain letkun sisäpinta, ja pikkaisen ulkopintaa, jotka Helppo puhdistaa erikoisöljyjen välillä. Ja jos tarvitsee isomman öljyerän, niin painekattilaan tms. menee helposti monta litraa öljyä. Ja vielä varoituksen sana: Paineilma, niin suurena paineena, että joku paikka pettää, tekee pahaa jälkeä; voi tappaa. -> Jos et tiedä, mitä teet, niin jätä tekemättä.... |
#33
|
|||
|
|||
Ei taida noihin öljyhommiin olla mitään oikein hyvää systeemiä. Sottaista hommaa se on aina ja joka tapauksessa, jos joutuu täyttämään kannusta säiliöön ja sitten vielä ne letkut jotka valuu ja valuu vaikka homma olis jo ohi...
Semmosta porakonepumppua en ole nähnyt, joka jotakin 80w-90 öljyä viileänä pumppaisi kunnolla. Jauhesammuttimesta saa hyvän vehkeen mutta sotkuinen sekin on. Sitten on haasteena sekin, että aina joskus pitäisi pumpata useampi kymmenen litraa koneiden öljyjä suoraan tynnyristä. Veivipumppu menettelee, mutta haaveena olisi ostaa pieni hydraulipumppu + 220 v moottori. Se maksaa vähempi kuin mitääntekemättömät muka "öljypumput". Joku IKH:n tankkauspumppu esimerkiksi ei kesäkelillä hydrauliikkaöljyä jaksa pumpata. Heikkoa on. TT |
#34
|
||||
|
||||
No hammaspyöräpumppu ja porakone. Joko akku tai narumalli. Tai sitten isommille määrille vaikka polttis koneikko.
Hintaa tulee väkisinkin enemmän kuin kuin olisi valmis valmiista maksamaan mutta sitten pelaa. Porakone on siitä hyvä voimakone että siinä on kaikki tarpeellinen mukana. On parit vaihteet ja nopeuden säädöt eli paksumpi kiisseli pienellä ja juoksevampi ja isot määrät isolla vaihteella. lisäksi kun homma on valmis, tai täyttö tulee jo yli, sen kun kääntää suunnan ja turauttaa ylimääräiset, ja letkut tyhjäksi sinne mistä tulikin.
__________________
Oli kysymys mikä tahansa niin vastaus on TOYOTA V..tut se mitään heikkoa ole... Antsa. The member of Lahnajärven moottoriurheilusukeltajat Ry. Only tool you need to keep your TOYOTA running, is welding machine. Ostetaan Bj kuskin ovi. Pyyhkijän moottorin koppa. Jyrsitään Kantoja. Piikataan betonia eli tallin lattiat ym.Sekä muut Bobbari ja mönkkärityöt. 0500-752101/Antsa Honda Rincon 650 ym.Työmönkkärijorinat löytyy tästä Antsan Tuubi |
#35
|
||||
|
||||
En löytänyt kuvaa omasta sovelluksesta, mutta romukasasta löytyi pieni hammaspyörä pumppu/moottori jossa oli suora kiilaura-akseli eli pora käy siihen kätevästi. Sillä on vaihdettu öljyt Eemelin lootaan ja moottoriinkin.
__________________
Oli kysymys mikä tahansa niin vastaus on TOYOTA V..tut se mitään heikkoa ole... Antsa. The member of Lahnajärven moottoriurheilusukeltajat Ry. Only tool you need to keep your TOYOTA running, is welding machine. Ostetaan Bj kuskin ovi. Pyyhkijän moottorin koppa. Jyrsitään Kantoja. Piikataan betonia eli tallin lattiat ym.Sekä muut Bobbari ja mönkkärityöt. 0500-752101/Antsa Honda Rincon 650 ym.Työmönkkärijorinat löytyy tästä Antsan Tuubi |
#36
|
|||
|
|||
Tynnyristä pumppaamiseen tollanen kotimainen Niran 6B:
https://www.nira.fi/tuotteet/2969677...-mokkikayttoon Ei tartte sähköä ja saa varaosat, tiivisteet yms. vielä vuosienkin jälkeen |
#37
|
||||
|
||||
Lainaus:
__________________
discovery 1 -98 V8 projekti "Fenix" "".......British humour......!" |
#38
|
||||
|
||||
Aika monimutkaisia systeemejä porukalla. Mä oon vaan porannu 4l ATF kannun korkkiin pari reikää ja niistä änkenyt läpinäkyvää letkua läpi. Toinen letku menee pohjalle asti ja toinen jää pintaan. Pohjalta lähtevä letku vedetään lootan öljypropun reijästä sisään ja pinnalle jäävään letkuun laitetaan varovasti paineilmaa. Ihan perus paineilmapistoolilla oon säännöstellyt ilmaa sinne öljykannuun. Hyvin on toiminut, eikä öljykannu oo haljennut. Myös peräöljyllä toimii, jos mahdollista niin öljy kannattaa lämmittää niin menee sukkelammin.
Eli pari metriä kirkasta vaikka 8 tai 10mm letkua riittää tähän projektiin. Millin pienemmällä terällä tekee ne reijät niin tulee tiiviit läpiviennit. Ja eihän se pakko oo kirkasta letkua olla, mutta se on niin makia kattella kun öljy liikkuu ihan ittekseen.
__________________
"Niin metsä vastaa, kuin sitä kynnetään". K.Viikate ”Mielummin ajan mutarenkailla talvella kuin talvirenkailla mudassa”. Veijon-Esso |
#39
|
||||
|
||||
Poraamalla pytyn yläreunaan samankokoinen reikä mikä on vanteessa tuota venttiiliä varten, ja sit nykäsemällä paikalleen..?
|
#40
|
||||
|
||||
näin minäkin ajattelin mutta tuuossa oli mainintaa edellä että "Ja vielä varoituksen sana: Paineilma, niin suurena paineena, että joku paikka pettää, tekee pahaa jälkeä; voi tappaa." eiköhän tuo shaderi korkkaa ennen kuin vahinko sattuu?
__________________
discovery 1 -98 V8 projekti "Fenix" "".......British humour......!" |
#41
|
||||
|
||||
Lainaus:
__________________
__________________________________________________ __________________________________________________ ________ |
#42
|
||||
|
||||
Lainaus:
edit: laitoin just öljyt jakiksee, tallikaverit jo kysyi että nukahditko sinne auton alle kun ei kuulunut mitään vähään aikaan!
__________________
"Niin metsä vastaa, kuin sitä kynnetään". K.Viikate ”Mielummin ajan mutarenkailla talvella kuin talvirenkailla mudassa”. Veijon-Esso Viimeksi muokannut veijon-esso : 06.07.2022 12:13 |
Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta) | |
|
Samanlaisia viestiketjuja | ||||
Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
Myyty HJ:n periin 4.88 välitykset | AH | O/M/V Varaosat ja tarvikkeet | 0 | 10.01.2019 07:50 |
Erilaiset vanteiden pulttijaot maastureissa | Ahosensetä | Tekniikka & Jutustelu | 30 | 02.04.2006 16:44 |
Löytyisikö R-kuvaa -90 kc:n periin | L-200 | Tekniikka & Jutustelu | 0 | 31.12.2005 10:45 |
Mitä öljyä gazin laatikoihin | Ex_inkkari | Tekniikka & Jutustelu | 3 | 22.10.2005 19:01 |