|
Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen |
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
#1701
|
||||
|
||||
Jepsistä eli alkuperästä sitten laiteltava.
__________________
HJ61 -90 Käyttis HJ61 -88 Projekti HDJ80 -93 Käyttis BJ75 -86 Projektijonossa HJ60 -88 Varaosa HJ60/61 -88 -myyty |
#1702
|
|||
|
|||
Simpukka.
Mulla -95 hodarin simpukka jossa joku sähkömulkku päällä,siihen menee yks johto eli oisko vaan joku solenoidi venttiili. Onko kellään tarkempaa tietoa miten toimii ja vaikuttaa,jospa soveltais hiluksiin?
__________________
Kaikki mikä on paskaa,on perseestä. |
#1703
|
|||
|
|||
On vx-malleissa nopeuden mukaan säätyvä simpukka alle 60kmh antaa enemmän tehostusta ja päinvastoin
|
#1704
|
||||
|
||||
Noniin nyttenpä alkas olemaan tämä hyvinkin tunnettu Hodarin ominaisuus, eli etuperän/akselin remontti ajankohtanen.
Perrään tullee nyt kaikki uudet laakerit, ja koko akseliin uudet tiivisteet sekä uudet kääntölaakerit. Sekä molempiin kardaaneihin samalla uudet ristikot. Mitä mutta sinne nyt samalla on järkevää vaihtaa? Murrokset? Tamgears vai joku muu? Vetolaipat? OEM varmaan paras? Pyöränlaakerit? Ei äännä mutta kohta alkaa olla 500tkm täynnä, ei tietoa onko vaihettu. Murros- laakerirasvat, halpa vai esim. Redline CV-2? Mitä muuta? Jarrut on tehty kesällä eli niitä ei samaan konkurssiin tarvitse uusia.
__________________
HJ61 -90 Käyttis HJ61 -88 Projekti HDJ80 -93 Käyttis BJ75 -86 Projektijonossa HJ60 -88 Varaosa HJ60/61 -88 -myyty |
#1705
|
|||
|
|||
Lainaus:
Jos välykset haluaa kokonaan pois niin kaikkihan sinne saa uusia. Jokainen liitos, hammasvälitys ja murros lisää välystä. Vain lompakko taitaa olla rajana näissä ja se missä tavoite. EDIT: vai tarkoititko että pyöränlaakerit ei viellä äännä? Viimeksi muokannut rattimies : 04.01.2019 12:07 |
#1706
|
||||
|
||||
Lainaus:
Perä sen sijaan ulvoo jo melko pahasti n.70-80km/h nopeudessa. Ja toinen napa vuotaa.. Unohtu aikasemmassa viestissä kysyä vielä pronssiholkeista, alkuperäset semmoset vai neulalaakerit?
__________________
HJ61 -90 Käyttis HJ61 -88 Projekti HDJ80 -93 Käyttis BJ75 -86 Projektijonossa HJ60 -88 Varaosa HJ60/61 -88 -myyty |
#1707
|
|||
|
|||
Lainaus:
Sanovat että jos laittaa pronssiholkit niin alkuperäiset. Itse meinasin seuraavaan akseliremonttiin kokeilla niitä neulalaakereita. Vaikka ei ne pronssiholkitkaan ihan huonoja ole kun 400-500tkm niillä yleisesti mennään. Olin itse niin laiska että ostin nyt ihan koko etuperän tehdasuutena, vielä kun niitä maailmalta löytyy.. samalla kaikki sisuskalut akseliin. Odottakoon tallissa tallessa toistaiseksi, kunnes on aikaa tehdä tuo remontti omalle hodarille. |
#1708
|
||||
|
||||
Lainaus:
Välystä ei kuitenkaan ole mielestäni kuin nimeks asti, ja niistä varmaan suurimmat juuri vetolaippojen ja murroksen booreissa, sekä kardaanin ristikoissa. Irtoperän vien laakeroitavaksi paikalliseen Toyota liikkeeseen, kahtokoot siellä mikä on lopputulema, ja uusitaanko sitten muutakin. Tämä kyseinen autohan on automaattilaatikolla, joten varmaan on etuperä päässy helpommalla kun jos ois manuaalin jatkeena.
__________________
HJ61 -90 Käyttis HJ61 -88 Projekti HDJ80 -93 Käyttis BJ75 -86 Projektijonossa HJ60 -88 Varaosa HJ60/61 -88 -myyty |
#1709
|
|||
|
|||
Lainaus:
|
#1710
|
|||
|
|||
Lainaus:
Minä en laittaisi muita kuin alkuperäisiä pronssiholkkeja, tarvikkeiden laatu alkaa täysin paskasta ja niitä ei erota päällepäin, ennenkä leikkaa kiinni tms. Noita neulalaakereita en ole kokeillut, siis en tiedä miten kestää tuolla navassa, joka ei ole täysin tiivis. Yhdestä hodarista "paloi" vetonivel, kun holkki leikkasi kiinni, ja väänteli vetarin poorit väljäksi, kun tarvi pusla lähti hilseilemään ja leikkasi kiinni niin hyvin, että lopulta pyöri pyörän navassa. (ja oli hiottu huolellisesti, välillä sovittaen). yht. neljä holkkia vaihdoin muutamassa kuukaudessa muut selvisi alkuperäisien holkien vaihdolla, paitsi tuo yksi, missä meni uusi nivel ja vetoakseli, taisin vaihtaa myös pyörännavan. Nuo napojen vuotamiset johtuu monesti siitä, että huohotin tukossa. Tai sitten siellä on tarvike- malliset vetoakselin stefat (hodarissa alunperin ns. "super stefa" siis akselitiivistys "kelluu" kumi heltan varassa. Tuo etukardaanista tuntuva pyörimisliikkeen välys on yleensä nimenomaan noissa vetonivelen ja navan välisissä laipoissa. -> laippa ja vetonivel uusiksi. pikkusen välystä on yleensä myös tasauspyörästössä, sinne saa paksumpia liukulevyjä marmorilta, jos jaksaa harrastaa, minä en ole koskaan laittanut.... Minä olen käyttänyt tamgeassin vetoniveliä, koska kohtuuhintaisia. Monessa tarvikenivelessä on huono öljy voitelemassa niveltä.... minä olen hieronut mustaa vaseliinia niin pitkään kuuliin ja liukupintoihin, että alkaa tarttumaan kunnolla (öljy peseytynyt pois) Navasta kaikki vanha vaseliini pois, ja uutta tilalle vähintään 200-300g, minulla on tainnut mennä 400g? per puoli.... toki mukana kääntö- ja pyöränlaakerit Ja kun pistät vetoakselin niveleen, niin laita koko vetovivelen poori täyteen vaseliiniä.(sieltä lähtee keskipakovoimalla aikanaan voitelemaan kuulia ja sitä pidätinrengasta) Jos pistät paikalle ilman vaseliinia, niin vaseliini ei mene kovinkaan helposti niveleen sisään, ja jo uutena liukupinnat kärsii, siis livelet alkaa kulumaan vauhdilla. Ja kun vanhemmassa hodarissa on vain keskitasauspyörästö (siis ei viskoa lisänä) ja lukkoperä edessä, niin joskus olen käyttänyt autoa ilman renkaita pukkien nokassa etulukko kiinni esim. 3 vaihteella tyhjäkäynnillä muutaman minuutin. Se varmistaa, ettei lähdetä "kuivilla" nivelillä ajamaan. |
#1711
|
|||
|
|||
Lainaus:
Olet varmaan huomannut Manuaalissa onnistuu lähtö pehmeämmin, toki jos vaihtaissa käytetään moottorijarrutuksella, niin sekään ei edistä pitkäikäisyyttä. p.s minun kin hodari on automaatti. |
#1712
|
||||
|
||||
Lainaus:
Ainoastaan jos kiihdyttäessä löysäät kaasun nopeasti tuntuu pieni nykäsy, jonka uskon johtuvan vetolaippojen ja murrosten väljistä booreista, sekä väljistä ristikoista. Murrokset tullee nyt Tamgearssilta, ja vetolaipat laitetaa alkuperäset, samoin pronssiholkit. Ristikot GMB rasvattavat joita Tamgears myy. Kaikki laakerit Koyo eli alkuperäiset. Tiivisteet Terrain Tamer, eli korjaussarjat SH5 ja DK4DL. Päivitetään tilannetta kunhan saahaan jotain tehtyä.
__________________
HJ61 -90 Käyttis HJ61 -88 Projekti HDJ80 -93 Käyttis BJ75 -86 Projektijonossa HJ60 -88 Varaosa HJ60/61 -88 -myyty |
#1713
|
|||
|
|||
Dreamteamcar Ranskassa ja löytyy sekä 4.1 että 3.7 välityksellä hintaan 1998 eur.
https://www.dreamteamcar.com/pieces-...j80_11712.html |
#1714
|
|||
|
|||
Lainaus:
Toi on tarvikevälitys mutta tuli kyllä hiljainen. Toyota orkkis maksaa noin tonnin... |
#1715
|
|||
|
|||
Halpa, ja voisko olla hyvä?Lainaus:
Muistaakseni pitää ostaa toinen?/molemmat? poskilaakeri lukolliseen, muut taisi sopia? (kannattaa tarkistaa) Itse välitys sama. Tuo reilu 300e on todella kohtuullinen hinta, jos laatu on edes keskiverto- tarvikelaatua. Noista kuvista ei saa selvää, että onko nuo laakerit oikeilla laakerirullakulmilla; varsinkin pinjoniakselille myydään monessa tarvikekaupassa tarvikelaakeria, jonka rullakulmat on väärät; kuormituksen kesto pahimmillaan alle puolet alkuperäisestä... |
#1716
|
|||
|
|||
Lainaus:
https://www.puuilo.fi/epages/puuilo....bjectID=541535 Noista ristikoista: putsaa se "bio/palmu- rasva" pois ainakin siitä nivel rististä, ja katso, että kuppien laakeripinnat on koneistettu koko matkan. -tuo alkuperäinen rasva on niin jäykkää, varsinkin kylmässä (siis jopa +10 astessa) musta vaseliinin ei pääse työntymään jokaiseen kuppiin. - minä olen käyttänyt ristin putsaukseen sopivaa poranterää, siis työntänyt sillä palmurasvan pois, ja viimmeistellyt tuloksen paineilmalla. Ja kun ristikko paikallaan, olen työntänyt mustaa vaseliinia ristikkoon niin paljon, että jokaisesta kupista tursuu sitä. ja 100 km rauhallisen ajon jälkeen taas vaseliinia niin paljon, että tursuu joka kupista. Pari kertaa kun rasvaa vielä, niin palmurasva on käytännössä pois. Muutaman kerran olen puhdistanut myös kupit/rullalaakerit, mutta aika työläs/tarkka homma, ja pykälää vaikeampi asentaa, kun rullat on "irti" kupista (tuo musta vaseliini ei liimaa yhtähyvin, kuin tuo palmurasva). Ja kuten edellisessä kommentissa sanoin, tarkista ainakin pinjoniakselin laakereiden vastaavuus laakerirullankulmien ja laakerirullien lukumäärän suhteen. |
#1717
|
|||
|
|||
Tuleeko säädettävä tihku pelkän viiksen vaihtamalla vai pitääkö tehdä lisä johdotus ja lisää releitä
Kyseessä vm.90 |
#1718
|
|||
|
|||
Käsittääkseni säätötihku on vaan katkaisijan vaihto.
Ja mulle Milneriltä tulleessa etuperäsarjassa oli ihan originaalilaakerit. Krympin päivitin jäykkään shimmattavaan samalla. Se pinioninstefa joka tuli mukana on paskaa. |
#1719
|
|||
|
|||
Mulla kans oli ihan toyotan orikinaali pakkauksissa ne laakerit ja juurikin ton stefan jouduin kans vaihtamaan. Komeesti sai pohja öljyvoitelun.... Uuden tilasin tamgearsilta. Sillä tuli pitävä.
|
#1720
|
|||
|
|||
Tiedoksi vielä että Milnerin vetolaipat on myös alkuperäistä toyotaa
|
#1721
|
|||
|
|||
[QUOTE=bj45lava;1399659]Käsittääkseni säätötihku on vaan katkaisijan vaihto.
Kiitos |
#1722
|
||||
|
||||
Lainaus:
https://www.motonet.fi/fi/tuote/4326...imopari-12V14W Nämä polttimot käy kaikkiin kojelaudan nappeihin. (takasumuvalo, takalasin lämppäri, penkinlämmittimet jne..) Parissa polttimossa joutu hieman kontaktipintoja mattoveiten terällä nostamaan pystympään että sai kontaktia. https://www.motonet.fi/fi/tuote/4326...johdoin-o42-mm Nämä myös käy edellämainittuihin, kun vaihtaa alkuperäiseen muovikantaan palaneen tilalle. Johtimia ei tarvinnut lyhentää. Vaatii hieman sorminäppäryyttä. https://www.motonet.fi/fi/tuote/4326...t-o32-mm-1-kpl Mikäli autossasi on sähköantenni, niin nämä käy "UP" ja "DOWN" namikoitten alle. Johtimista saa about puolet lyhentää. Vaatii vielä hieman parempaa sorminäppäryyttä pienemmän kokonsa vuoksi. Vielä pitäisi lämmönsäätöpaneeliin vaihtaa taustavalot, samoin automaatin vaihteenilmaisimeen mittaristossa. Laittelen näistä lisää juttua kunhan saan auton lämpimään talliin ja kojelaudan purettua, sekä käypäset polttimot etsittyä.
__________________
HJ61 -90 Käyttis HJ61 -88 Projekti HDJ80 -93 Käyttis BJ75 -86 Projektijonossa HJ60 -88 Varaosa HJ60/61 -88 -myyty |
#1723
|
||||
|
||||
Mittariston valot
Mikä rele on pimeänä kun kääntää virrat päälle niin mittariin ei syty mitään valoja? Kuitenkin hehkulle tulee virta ja starttaa käy ja toimii muuten aivan normaalisti
__________________
Salon seudun OFF ROAD Ry |
#1724
|
||||
|
||||
1990 hdj haisee vahvasti tuulilasin pesunesteelle vaikka vuotoa ei näyttäisi olevan. Tuoksahtaa mielestäni sisälläkin. Voisiko ylitsy neste valuu ritrliköstä johonkin mihin jää. Onko siellä poistokouru esim lokarin sisään mikä voisi olla tukossa?
Toinen ongelma on tehoton puhallin vaikka vaihdoin uuden moottorin. Olisiko kenno tukossa vaan? Sen putsaus lienee karsee urakka? Näihin kumpaakin ehkä liittyen auto tuntuu huurtuvan aika paljon sisältä vaikka on kuiva tai vaikka ollut lämpimässä/sisälämppäri päällä. Mielestäni ei ole Aikaisemminkin tehnyt tätä. |
#1725
|
||||
|
||||
Lainaus:
Kennon putsaus on kojelauta pois urakka. Sitä kennon koteloo saa kuitenkin raotettua apparin jalkatilassa käsin kun avaa etummaisen ruuvin/ruuvit ja kampeaa esim isolla talttameisselillä auki. Siitä sitten imurioi sen minkä saa. Paineilmalla voi yrittää pöllyyttää vastakaisseen törkyä suuntaan. Nimim. itsellä oli samat oireet.
__________________
HJ61 -90 Käyttis HJ61 -88 Projekti HDJ80 -93 Käyttis BJ75 -86 Projektijonossa HJ60 -88 Varaosa HJ60/61 -88 -myyty |
Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta) | |
|
Samanlaisia viestiketjuja | ||||
Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
4Runnerin omistajat tänne | Daddy's Toy | Chit-Chat | 34 | 12.10.2022 09:51 |
Suzukin omistajat tänne | Suzukisj410K | Chit-Chat | 260 | 17.06.2015 12:01 |
Pehmolelukoiran omistajat tänne!!! | baxxter | Chit-Chat | 16 | 24.05.2013 20:27 |
Jeepin Omistajat Tänne | KössiKenguru | Chit-Chat | 114 | 03.10.2012 19:02 |
BULLTERRIERIN omistajat tänne! | Urbancityboy | Chit-Chat | 14 | 20.09.2009 18:30 |