|
Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen |
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
#1
|
|||
|
|||
turbo tietäjiä kaivataan!!eli ois tallille eksynyt ehjä t3t4 garretti pako a/r 0,63 ja siipi koko 56mm eli tähän asti varmaan aikapasseli(siis pakopuolelta) 3,3l kutos dieselin hyrräksi. kyseessä siis patrolli ja teho tavoite 16-180hv mutta..se imupuoli..kompurasiiven koko on tossa 59mm ja kysymys kuuluukin onko tosta jotain haittaa käytännössä(tai vaikka teoriassa)? itehän ymmärrän ahtimista yhtä paljon kuin sika jalokivistä mutta yleensähän dieselissä on imu siipi pienempi..miksi??
|
#2
|
||||
|
||||
Nakkaa paikalleen ja kokeile. Tommonen kolmos garretti niissä kait vakionakin on. Aaa ärristä ei kyllä ole mitään hajua...
__________________
Oli kysymys mikä tahansa niin vastaus on TOYOTA V..tut se mitään heikkoa ole... Antsa. The member of Lahnajärven moottoriurheilusukeltajat Ry. Only tool you need to keep your TOYOTA running, is welding machine. Ostetaan Bj kuskin ovi. Pyyhkijän moottorin koppa. Jyrsitään Kantoja. Piikataan betonia eli tallin lattiat ym.Sekä muut Bobbari ja mönkkärityöt. 0500-752101/Antsa Honda Rincon 650 ym.Työmönkkärijorinat löytyy tästä Antsan Tuubi |
#3
|
||||
|
||||
Kovaa ajoa, hyvin se sinne sopii miulla oli samanlainen edellisessä patussa, paineita vähän reilu kilo.. siinä ei kyl voimaa ollu. se tosin johtu muutenvaan horosta koneesta
__________________
WUOKSI OFFROAD |
#4
|
|||
|
|||
alkuperäinen on Hitachi 43mm pakosiivellä ja hiton ahtaan näkösellä pakopesällä
mut eikö kukaan oo kokeillu tommosta ahdinta dieselissä? tai osaa sanoa haittaako toi mitään et imupuolen siivet on isommat |
#5
|
|||
|
|||
aslakki: siis sulla oli just tollanen t3t4 ahdistin patrollissa ja hyvin pelas?
oliko sulla pumpulle mitään tehty/kautta riittikö ruoka vielä ahdoillakin? |
#6
|
||||
|
||||
juu, tosin kiinanpoikien tekele ebaysta tilattuna saman kokosilla siivillä.. oli vapari koneen kylessä, muutama kierros syöttöjä lisätty. mut se kone oli ilman ahtoja oikeesti niiiiin toivoton ettei oikee voi verrata mihikää puhallin heräili kohtalaisesti, butjetti viritykseen oiva valinta
__________________
WUOKSI OFFROAD |
#7
|
|||
|
|||
kiitoksia tiedoista. kiinan kopio toikin on koitetetaan miten toimii ja mitataan paineita..myös pako
vielä kiinnostaa miksi dieselissä on pienemmät kompressori pyörät kun bensa vehkeissä |
#8
|
||||
|
||||
Lainaus:
mul on yhdes hojos tollanen tob 3/4 kinkki garret ar0,63 ja aika saakelin hyvin potkasee.. mul sano muuan turbo guru (samppa/pro turbo) aikoinaan et hommaa hojoon ahdin 55/55 siivillä ja mahd pienel ar luvul ni toimii,, ja toimi se perkule.. mut sun kysymykseen,, laita paikalle ja huolehdi koneen hengityksestä,, ennen ja jälkeen ni varmasti toimii..
__________________
vapari ei ole vaihtoehto Ahdin takaa tahdin ja ilo alkaa kilosta,, riemu kahdesta mutta kone remppa kolmesta No worries, mate ! Hojossa on sitä jotai Pensselit pestään bensalla ja dieselillä tehdään VOIMAA |
#9
|
|||
|
|||
joo,hitsasin turbon nieluun pakopaineenmittausta varten karan.tarvii laittaa kiinni ja kattoo mitä on pakopaineet..ite soittelin tänään yhdelle dieselin turboja ropaavalle kaverille ja sano et pitäis imu siipi AINA olla pienempi oli sit bensa tai diesel kone menee kuulemma pakopuoli tukkoon kun vaaditan niin paljon voimaa turbiinilta pyörittää isoa imu siipeä
tiedä sit mikä on totuus tossakin..ihmettelen vaan sitä et miks semmosia turboja niin paljon on missä imusiipi isompi jos niin surkea ratkasu on |
#10
|
||||
|
||||
jos tuo 3.3 on patrollin kuutos kone suosittelen maltillisia kierroksia ja tehoja , nimittäin sen 10kpl kampi akseleita on katkeillu täällä Lahden suunnalla.
|
#11
|
||||
|
||||
Lainaus:
tossa vertailunvuoksi. noita gt 32:a on nyt vissiin muutamassa patrollissa, se on ihan ok kokoinen. 1,2bar painekello vakiona. pikkasen aiemmin oli max ahdot tuolla entisellä t3.lla, no se pyöri viel auton sammutuksen jälkeenkin. tuo pienempi oli kärryn vetoon tosi ihana. 140hv sillä oli 1.2bar paineella. pakopainetta ollu varmaan ainakin tuplat. kyllä toi gt32;nkin herää turbonvakiopumpulla n1500-2000 ja vetää ylemmäksi, parempi driftata tuolla ei oo mitattu kun ei toi pumppu pelaa kunnolla.. ei toimi kaasupohjassa. |
#12
|
|||
|
|||
joo tota gt32:sta on moni kehunut.ja on tiedossa toi patrollin tapa jakaa akseli kahteen osaan
nyt meni homma sekaseks kattelin ton ahtimen mukana tullutta speksi lappua ja tiedot on seuraavat imu a/r .60 imusiipi50,8mm pako a/r.63 pakosiipi 55,8mm.. toihan kuulostais hyvältä mutta tosiaan kun mittasin noi siivet niin pakosiipi tosiaan oli ton ilmotetun kokonen mutta imusiipi siis todellisuudessa 58mm.. oliks tossa nyt jotain mitä mä en ymmärrä tosta mitotuksesta..hä |
#13
|
|||
|
|||
Vähän ohi aiheesta...
Mutta noissa (vanhimmissa?) patroleissa ei edes tuo "öljynvaihdossa" päivitetty kampiakseli kestä turbottamista, ja kuten tiedämme, ilmaista energiaa ei ole; kaikki energia, minkä turbo ottaa pakokaasuista, näkyy paine-erona turbiinisiiven molemmin puolin; ja koska pakoputkiston painehäviötä yritetään pienentää pakoputkistoa avartamalla, niin pakopaine on aikalailla merkittävässä osassa turbon turbiinin/ahtimen akselin tehonsiirrossa, ottaen huomioon MUUTAMA muuttuja...
Mutta JOS kampiakseli katkeaa, niin Jälki ahdetun sd33 tapauksessa ei liene kyse värinöistä/resonassista, vaan siitä, että kierokanki painaa liian lujaa kampiakselia... myös pakotahdin aikana... Joissain ahtamattomissa dieselmoottoreissa kampiakselin pukit ja /tai pultit antoi periksi reipas? 30v sitten.... |
#14
|
||||
|
||||
Lainaus:
__________________
WUOKSI OFFROAD |
#15
|
|||
|
|||
Lainaus:
Jälki/viritysturbolla idea on yleensä saada mahdollisimman paljon tehoa, ja siinä ei ne alakierrosominaisuudet niin tärkeitä ole vaan se hyvä hengitys ja pienet häviöt.
__________________
Joku tahtoo vaihtaa nimeään, jos se siihen jää tiedetään, Se joku tahtoo olla ihminen, Minä en! Timo Rautiainen & Neljäs sektori |
#16
|
|||
|
|||
Onko merkitystä syöttääkö öljyn paineen ylä vai ala kautta
|
#17
|
|||
|
|||
Yläkautta. Paluupuoli ei saisi ahdistaa vaan virrata vapaasti. Ei haittaa jos se ei ihan pystysuorassa ole, mutta kuitenkin niin ettei paluuputkessa ole liian jyrkkää mutkaa.
|
#18
|
|||
|
|||
Ok kiitoksia tiedosta
|
#19
|
|||
|
|||
Kumpaan suuntaan paine kellon akselia pitää säätää et paine pienenee
|
#20
|
|||
|
|||
Normaali ahtopainetoiminen hukkaportti?
Tankoa pidemmäksi säätämällä ahtopaine laskee. = portti avautuu pienemmällä ahtopaineella. |
#21
|
|||
|
|||
Varmaankin garrett gt 32
|
#22
|
|||
|
|||
Niin ja kiitoksia taas
|
Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta) | |
|
Samanlaisia viestiketjuja | ||||
Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
Radiopuhelin tietäjiä??? | Glutton | Tekniikka & Jutustelu | 10 | 28.01.2014 19:09 |
Sprintteri tietäjiä? | Arpe | Tekniikka & Jutustelu | 9 | 03.01.2014 21:28 |
pesukone tietäjiä? | k81 | Chit-Chat | 1 | 13.02.2013 21:41 |
pesukone tietäjiä?? | k81 | Chit-Chat | 45 | 27.10.2012 18:11 |
phbb foorumin tietäjiä? | Repro | Chit-Chat | 12 | 30.08.2011 07:24 |