|
Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen |
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
#1
|
|||
|
|||
SOAN hylkäys muutoskatsastuksessaKäytin tänään Suzuki 413 katsastuksessa. Normi katsastus ja soan muutoskatsastus samaan syssyyn. Kaikki meni aluksi hyvin, tekniikka toimi ja muutos asiallisesti tehty...... Mutta sitten alkoi mutkia matkaan kun alkoi paperityöt. Löytyi pykälä jonka mukaan alustan korotus saa olla 77 mm, kun Suzukissa jousien nosto on 115 mm. Rakennus vaiheessa muokkasin jousia siten että korkeus putosi 45 mm, joten korotusta tuli sen mukaan 70 mm pyörän navasta lokasuojaan mitattuna. Mutta se ei nyt käynyt, katsuri takertui siihen 115 mm joka on enempi kuin 77 mm. Ei vaikka kuinka selitin että kyseessä on vain 70 mm kokonais korotus. Ei ole näyttöä mikä oli korkeus ennen rakentamista. Ei edes valokuva mittanauhan kanssa riitä. Kaveri soitti esimiehelleen ja trafille ja siellä myös takerruttiin siihen 77 mm. Aikamme siinä asiaa väännettiin tuli puheeksi myös se 150 mm kokonaiskorotus alustan ja renkaiden kanssa. No periaatteessa se voisi tuon pykälän mukaan mennä läpi, jos löytyisi dokumentti alkuperäisestä korkeudesta. Mutta kun Suzukista on avarrettu lokasuojia, niin silloin voisi käydä auton kattokorkeus. Alkoi jo hiukan mieli kevetä että taitaa tästä vielä hyvä tulla.. Varmuuden vuoksi katsuri soitti vielä trafille asiasta.....aikansa asiaa tutkittuaan trafilta sitten tuli se armonlaukaus ilmatorjuntatykillä Pohjois Korean tapaan... 77mm alustan korotus ja 150 mm kokonaiskorkeus koskee maastureita jotka painaa YLI 1500 kg !!! Siis Suzuki joka painaa alle tuon 1500 kg, siihen EI sovelleta em. korotus lukuja. !!! Ja tuo 1500 kg raja löytyy lakipykälistä. Trafin kaveri oli puhunut että tuo voi muuttua ajansaatossa, mutta on nyt voimassa. Eikä tietysti auttanut sanoa että nuo rajat koskee vain yli 1500 kg, kevyempiä ei rajat koske.. Eli edellämainituista syistä ei soan katsastus onnistunut, eikä myöskään normi katsastus kun korotus on määräysten vastainen. Kieltämättä vi..tusta on ilmassa. Mutta kunhan työ kiireet hellittää, niin kohti uusia konttoreita, eiköhän sieltä löydy laajemmalla ajatusmaailmalla varustettuja kavereita joilla on luovempi käsitys lain tulkinnasta. Kantaa saapi ottaa ihan vapaasti...
|
#2
|
||||
|
||||
Alkuperäisestä kattokorkeudesta esität luotettavan selvityksen, siitä saa auto korottua jousitusmuutoksilla 77 mm ja renkailla mitä nyt korottaa. Alle 1500 kg:n omamassaisen koria ei saa korottaa, siks ei voida päästä 150 mm:n kokonaiskorotukseen.
Nykymääräyksenkin mukaan luvallisten muutosten joukossa on jousien takominen. Eli ei pitäis olla ongelmaa jos todellinen korkeus ei ole ongelma. Nelipyöräsuuntaustodistus vaaditaan. |
#3
|
|||
|
|||
Siis kokonaiskorkeus saa nousta vain 77 mm jousien korotuksilla. Varmaan katsastukseen kannattaa ajaa originaali 195-15 renkailla 235/75-15 sijaan ettei jää turhaa tulkinnan varaa korkeudesta. Renkailla kun on useiden senttien korkeus ero.
|
#4
|
||||
|
||||
Niin, no saahan sen laskettua STRO:sta paljonko se korkeus teoriassa muuttuu erikokoisten renkaiden vuoksi, mut selvempi noin jos on muutenkin hankalaa.
|
#5
|
|||
|
|||
Ja huomaa tosiaan että ei sillä sun auton korkeudella ennen muutoksia ole mitään merkitystä vaan sillä mitä valmistajan on sille ilmoittanut korkeudeksi uutena.
__________________
www.OFFROADOULU.com |
#6
|
||||
|
||||
Käytännössä Suzukissa max. kokonaiskorotus on 77mm alustassa, ja renkaiden halkaisija saa kasvaa alkuperäisestä maksimista 77mm, eli siitä tulee korkeutta n.38mm lisää.
77 + 38 = 115mm. Ihan oikeassahan se katsuri on siinä paljonko saa korottaa kokonaisuudessaan. Sulla on nyt ongelmana juuri se, että et saa katsuriasi uskomaan että jousia takomalla niitä on muokattu siten että SOA- muutoksessa korotus on vain 70mm. Mene alkuperäisillä renkailla leimalle, ja mitatkaa esim. kattokorkeus niin selviää korotuksen määrä. Vielä parempi olisi, jos löytyisi joku sopiva alkuperäinen akselista- runkoon mitta tehtaan dokumenteista. Voi toki olla hankalaa. Sitten isompien renkaiden kanssa uudestaan.. toki hidasta, hankalaa, ja kalliimpaa, mutta jos ei muuten onnistu.
__________________
Jeep Grand Cherokee 5.9 Limited LX, käyttöauto sopivasti maastoon varusteltuna. Jeep Cherokee 4.0 - Ikuisuusprojekti Moggiakseleilla, 42" renkailla ja kaikensortin enemmän ja vähemmän oleellisilla ominaisuuksilla. Jeep Cherokee 4.0 - Menehtyi kunniakkaasti Stadin Cruiseissa 5/2008. |
#7
|
|||
|
|||
Ja tuo virallisen korkeuden löytäminen LWB versiosta on hankalaa. Jos ei muuten niin pitänee maahantuojaa alkaa kiusaamaan.
|
#8
|
|||
|
|||
Jälkiviisautta..
Tässä nyt jälkiviisautta mutta vahvistaa jo aiemminkin todettua;kylmää faktaa trafista AINA ennen kuin muutoshommiin lähdetään. Ja se kylmä fakta mielummin paperilla että on sitte konttorilla sanaa vahvistamaan. En yleistä mutta konttoreilla on joskus todella yhteistyö haluttomia idiootteja joita pitää valistaa ja silloin se paperi on poikaa. Itselläni on näköjään niin hankala katsastettava että noin joka toinen tai kolmas vuosi/muutos katsastus ja joutuu selventämään asiaa. Joskus on ollu tilanne se että joutuu kysymään että laitatko leiman vai soitetaanko Trafiin. Yhtään turhaa hylkyä en oo ottanu.
__________________
Kaikki mikä on paskaa,on perseestä. |
#9
|
|||
|
|||
Itse kävin konttorilla joku aika takaperin alustavasti kyselemässä korotuksista..olin vieressä kun inssi soitti trafille ja kysyi neuvoa jimnyn korin korotuksesta, ei ongelmaa totesi trafin päivystävä byrokraatti..1500kg:n sääntö kuulemma vanhentunutta asiaa..että näin..
Korin korotustaen ole toteuttanut mutta iskarit ja jouset muutettiin papereihin ilman rullamittaa, samalla auto muuttui maastohenkilö autoksi, tähän olin pyytänyt maahantuojalta todistuksen soveltuvuudesta |
#10
|
|||
|
|||
Komppaan tässä jälkiviisaana RIPAXia. Olisi pitänyt käydä muutoksesta keskustelua konttorin kanssa. Kun aikoinaan muutin moottori-laatikko tekniikan VW 1.9td-AW-71 yhdistelmäksi, niin silloin kävin kolme eri kertaa keskustelu palaveria katsastus miehen kanssa. Ja eka palaverissa oli riittävä määrä dokumenttia joilla pystyin osoittamaan lakipykälien mukaisen vaihdoksen mahdolliseksi. Loppu olikin sitten helpompaa.
No eipähän siinä, lakipykälät on pykäliä ja niillä mennään. Ja kyllähän tässä takaiskun jäljiltä on kuitenkin hiipinyt ajatus kierrejousi alustasta.....siinähän menis talvi illat rattoisasti....mutta ehkä konttorin kautta ekaksi.... |
#11
|
||||
|
||||
Lainaus:
__________________
Team Jyrsis "Suzuki SJ413 LWB 1987" Päivitetty 01.10.2017 _______________________________________________ Team Jyrsis Facebook - Team Jyrsis Blogi Päivitetty 01.10.2017 |
#12
|
||||
|
||||
Lainaus:
Viimeksi muokannut -MaTTi- : 07.11.2016 13:52 Perustelu: linkki |
Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta) | |
|
Samanlaisia viestiketjuja | ||||
Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
Auton liikennekelpoisuuden arviointi muutoskatsastuksessa | Temutin | Chit-Chat | 12 | 09.01.2015 08:07 |
Vaihtoehtoinen ratkaisu SOAn tilalle? | Yere | Tekniikka & Jutustelu | 5 | 22.10.2012 10:20 |
hj soan teko ohjeita? | 0ltzi | Tekniikka & Jutustelu | 5 | 11.03.2011 22:57 |
Soan leimaus BJ:hin | Setä | Tekniikka & Jutustelu | 21 | 04.09.2009 12:33 |
Soan teko! | Tekniikka & Jutustelu | 1 | 10.10.2006 10:23 |