|
Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen |
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
#26
|
|||
|
|||
Eipä näy tuo kuva.
Auto on 2003 145000 mailia ajettu 3.2 diesel, hopea väriltään, hinta £3995 siis puntaa. Tässä ohjeet niille, jotka sen haluaa nähdä: Ensin sivustolle http://www4.autotrader.co.uk/used-cars Siellä valitsee Mitsubishi Shogun (Japanin markkina-alueen nimi Pajerolle) rajaa mailit niin että näkyy 145000 rajaa koneen yli 3 litraiseksi Kuvankin laitoin, mutta en tiedä näkyykö. Soitin myös yhdelle Pajeron omistajalle lieksaan, hän vahvisti napin olemassaolon ja syttyvän merkkivalon tasauspyörästän kohdalle mittariston autonkuvassa. |
#27
|
|||
|
|||
Lainattu:
"Heitetääs topikin aloittajalle vaihtoehdoksi perusvarma HDJ100." Muuten hyvä, mutta ei täytä kriteerejä. Kun laitat Nettiautoon hakukriteerini, ei tule yhtäkään. Ei taida olla HDJ100:ssa esp:tä. Ei edes mobile.de:ssä. Vaimolla kun tarvii se olla, sen verran hyvä kuski. Tuo lanttu tuli kait 1998 ja silloin ei tommosissa vielä osattu esp:stä edes haaveilla Pajerosta vielä, kun se tuntuu hyvältä ja halvalta (ruotsista saa 150.000 ajettua 6000 eerolla), saakohan siitä tuon sutimisenesto pois päältä jos vetää sulakkeen irti? Mites siihen sais VÄHÄN ja halvalla lisää maavaraa (siis muutama sentti, 5? )? Nouseekohan laillisesti renkailla? |
#28
|
||||
|
||||
Nyt menee ehkä vähän offtopiciksi, mutta ihan oikeasti?
Uskallat päästää muun liikenteen sekaan ihmisen, joka ei saa autoa ajettua ilman ajonhallintajärjestelmää?!? Tuohan tarkoittaa ihan selvällä Suomen kielellä sitä, että jossain vaiheessa ulosmittaa tuon järjestelmän rajat ja silloin mennään jo aivan liian lujaa pois omalta kaistalta.
__________________
Valitsemaanne aivosoluun ei juuri nyt saada yhteyttä, olkaa hyvä ja yrittäkää myöhemmin uudelleen. |
#29
|
|||
|
|||
Joo, olisi kyllä kannattanut pysyä aiheessa (mistä saatat ymmärtää jotain. Sulla ei varmaan oo ihmisiä joista välität? Kakki apu on jopa keskimääräistä huonommalle kuskille tarpeen. Luin juuri vanhasta, helmikuu 2004 sivu 27, tuulilasista, että "esp säästäisi 1000 ihmisen hengen vuodessa Saksassa". Silloin Saksassa oli esp puolessa myydyistä autoista. Enkä perusta esp:n tarvetta tuolle artikkelille, itselläni on kokemusta kertynyt ajamisesta ja ymmärrän aihetta kohtalaisen hyvin. Onnettomuudet johtuvat usein itsestä riippumattomista syistä, ja jokainen täällä, miinus yksi, arvostaa esp:tä.)
Palataanko aiheeseen? |
#30
|
|||
|
|||
Sain juuri vahvistuksen kahdelta (2003 ja 2005) Pajeron omistajalta, että niiden autoissa on R/D lock-nappi ja se sytyttää merkkivalon "tasauspyörästössä". Yhdessä kolmannessa sitä nappia ei ole. No 66% on hyvä (pieni otos kylläkin, mutta joka tapauksessa varmasti suurempi kuin Touaregin 10%) jos semmosta lähtee ostaan, ei mene siitä kauppa pilalle.
ESP:tä ei 2003:ssa ainakaan ollut, mut luistonesto kait. |
#31
|
||||
|
||||
Lainaus:
|
#32
|
|||
|
|||
2003-2006 Pajerossa on joko takalukko tai luistonesto, vasta 2007, eli gen4 malliin saa molemmat.
|
#33
|
|||
|
|||
offroadjouni: Onko sulla kokemusta autollas "pahoista paikoista"? Kuin etenee? Kuumeneeko jarrut? Maavara? Muuta?
|
#34
|
|||
|
|||
Juhis t. Onko toi tietoa vai mutua? Pajeroissa on mun tietääkseni ollut vakiona esp vuodesta 2003 lähtien, mut varma siis en oo. Täytyy tutkia uudestaan.
|
#35
|
|||
|
|||
Lainaus:
Itsellä on tuossa uudessa pelissä esp ja se on kyllä harvinaisen typerä systeemi. Ei saa tehdä käsijarrukäännöksiä. Ne ei onnistu. Pienessä tilassa talvella ihan kätevä ominaisuus tuo käsijarrukäännös. Sen sijaan pitää hinkata eestaas tuota autoa. Kun tuo auto lähtee luistamaan niin se vaan tulee perstuntumalla jo vastaohjaukset sun muut ja tuo järjestelmä muuten sekoaa siitä. Se on suunnattu typerille ihmisille mitkä vaan pitää ratista kiinni ja toivoo parasta. Siinä vaiheessa kun on oikeasti niin typerä ihminen ettei osaa ajaa autoa ilman esp:tä niin on tosiaan parasta pysyä kaukana auton ratista. Voi myös osallistua suomen surkein kuski ohjelmaan. Siellä näitä todella hyviä suorituksia näkee. |
#36
|
|||
|
|||
Tuolta löytyy myös tietoa eri vuosimalleista, niin voipi tarkastella teknisiä tietoja...
http://www.cars-data.com/en/mitsubis...ls-specs/26730 |
#37
|
|||
|
|||
Kyllä taitaa juhis t. olla oikeassa, Pajerossa on sit kait sekä ESP että takalukko vuosimallista 2006 lähtien (vaikka se vähän kryptisesti tässä kerrotaankin)
"The 4LLc mode locks the center differential and by keeping the transmission in a low gear it enables driving on rocky terrains or swampy conditions where extra drive is required.[25] Available on all models as a factory-fitted option is a rear differential lock that eliminates the differential between the rear wheels. Working hand-in-hand with the front/rear center differential lockup this new feature helps the driver extract his vehicle when bogged down in soft surfaces. Refining improvements have been made to Mitsubishi's ASTC system that regulates brake force and drive torque on an individual wheel basis to deliver better handling and vehicle stability on all surfaces." Ja jatkuu puhumalla (2006 tulleesta pajero mallista ja sen) astc:stä eli mitsun esp:stä : "The ASTC system is now capable of detecting the operating status of the rear differential lock. This allows both systems to be installed at the same time and thereby extending Pajero's off-road capabilities even further." Lähde: https://en.wikipedia.org/wiki/Mitsubishi_AWC#Pajero |
#38
|
|||
|
|||
Kiitos tapero!
Security ABS: Yes Electronic Brake Distribution (EBD): Yes Brake assistant: No Driver airbag: Yes Passenger airbag: Yes Side airbags: Yes(front) Head / curtain airbags: No Electronic Stability Program (ESP): YES Traction control: YES Locking differential: YES Tossa sanotaan että molemmat on, mutta saattaa olla, että ne unohti sanoo ettei samassa yksilössä voi olla molempia, kuten toi wikin artikkeli antaa ymmärtää: "The ASTC system [in the 2006-> Pajero] is now capable of detecting the operating status of the rear differential lock. This allows both systems to be installed at the same time and thereby extending Pajero's off-road capabilities even further." |
#39
|
|||
|
|||
Lainaus:
|
#40
|
||||
|
||||
Lainaus:
Hyvä maastossa = huono kadulla. |
#41
|
||||
|
||||
Kyllä se ESP on oikeesti tarpeellinen ja toimiva keksintö. On tietty autoja, joissa se toimii yliholhoovasti eikä sillä pysty ajamaan minkäänlaisessa luistossa. Mut mitä meitin Tojotoissa on ESPiä (ESC) ollu niin just sopivasti holhoo. Antaa kyllä sutia jonku verran ja saa kaasulla vietyä nelipyöräluisussa tiettyyn rajaan asti.
FJ:ssäkin siis ESP, on varmasti pelastanut muutamalta luiskahdukselta. Eli oon ylimitannu vauhdin, no varmaan, mut kun tietää miten se toimii niin voi heittää vähän rohkeemminkin tilanteisiin kun tietää ettei se siittä pyörähdä tai muuta. Vähän huonompipitoisemmilla renkaillakin pärjää turvallisesti kun tietää ettei auto lähde heittelehtimään vahingossa. Eli en todellakaan enää hommaa käyttöautoa ilman ESPiä, sen verran huolettomampaa/rennompaa on meno etenkin talvisäällä vaikka kuinka "osaisi ajaa" ilmankin. |
#42
|
|||
|
|||
Lainaus:
Tietoa, että ei ole molempia samassa autossa. Itsellä 06 Pajero suomi-auto ja mulla lukkoperä ja EI ESP:tä |
#43
|
|||
|
|||
Gary Grandylle ja nerd-O:lle:
Oletteko juuri saaneet ajokortin? On juttunne meinaan teinien tasoa. Tuon sanan "tyhmä" ja vastaavien kanssa kannattaa olla varovainen, annatte itsestänne tosi lapsellisen kuvan. Kyllä meistä jokainen täällä varmaan autoa osaa ajaa, eikä (onneksi) suurella osalla porukkaa näköjään ole tarvetta leveillä. Oli muuten juuri sionistien omistamassa ja kontrolloimassa roska-Ilta-Lehdessä kirjoitus aiheesta. Siinä selitettiin millaiset ihmiset postailee "bodauskuviaan" naamakirjaan. Kasvakaa nopeasti aikuisiksi. Vaimoni tapauksessa, niin kuin yleensäkin tällaisissa tapauksissa, ei ole älykkyyden puutteesta kyse. Asuimme Helsingissä 10 vuotta, koska vaimoni opiskeli Helsingin yliopistossa tuon ajan, valmistuen kolmesti. Hän kävi melkein joka kerta yliopistolla junalla (10min), joten ajokokemus jäi vähäiseksi. Toistan argumenttini ESP:n puolesta: se pelastaa ihmishenkiä ja estää pyörätuolitulevaisuuksia. En tätä halunnut tuoda esiin, mutta entisenä kilpa-ajajanakin haluan autossani olevan ESP:n, jos se vain on mahdollista ja koska se on keksitty. Vastaan 100 kmh saatatte tulla juuri te kurvissa sladissa talvella minun kaistallani. |
#44
|
|||
|
|||
Jos tuo ESP on kynnyksenä, että uskaltautuu liikenteen joukkoon niin tottakai silloin sillä on selkeästi hyvä ja perusteltu tarkoitus. Kunhan ajokilometrejä on takana tarpeeksi niin pärjääkin sitten jo omillaan
Minun kielestäni se pitäisi tarvittaessa pystyä kytkemään pois käytöstä koska turvallisuus varusteet voivat antaa kokemattomalle ja myös kokeneemmallekin valheellisen turvallisuuden tunteen. Kokeilemalla varustetta (ABS ja ESP) ilman ja kanssa saa paremmin tuntuman ajoneuvoon ja rehellisemmän kuvan sen käyttäytymisestä eri tilanteissa Joo mainitsin ABS jarrut koska huonossa kelissä, loskassa tai paksussa lumessa on hyvä pitää mielessä: Ne eivät toimi, ne eivät pysäytä. Varovaisuutta ... turvaväliä ... siellä on muitakin... |
#45
|
||||
|
||||
Ne nykyautot, joita olen ESP off tilassa liukkailla rienannut, on melko äkkiä palautuneet ESP on tilaan. Auto joka on jo suunniteltu ESP n ympärille, ei ole hyvä se pois kytkettynä.
Mun kokemuksella.
__________________
- Levannon We(l)ho - |
#46
|
|||
|
|||
Lainaus:
Voiko sanoa, että ESP varusteiset ajoneuvot ovat huonompia alustaltaan? |
#47
|
||||
|
||||
emt, mutta rangerissa esp on ihan paska, ilman se toimii ihan samallai kun pickarin jäykällä nelikolla olettaskin toimivan. esp:llä se tekee just päinvastoin kun 1M ajokilometrilla nelikkoa ajanut tekis ja ite sain jo haettua rajat mihin se kykenee ja mihin ei, mie kykenen ite parempaan kun fordin järjestelmä ja sen takia aina ajoonlähtiessä kytken sen pois liukkaalla alustalla, ainakin säilyy persetuntuma tiehen ja saa luettua varotusmerkit jos meinaa mennä liian reippaasti.
komppaan jätkiä aiheessa, että jos ei osaa ajaa ilman ajonvakautusta, kulkekoot julkisilla. en ala näillä vähäsillä kilsoilla perustelemaan sen enempää asiaa, mutta näin se vaan on, että tekniikka ei korvaa ajotaitoa.
__________________
Mercenaries never die, they just go to HELL for regrouping!
|
#48
|
||||
|
||||
Lainaus:
En sano että isompi/kalliimpi/kunnollisempi ESP-auto olis alustaltaan huonompi mitä vaikkapa edeltäjänsä ilman ESPiä. Niistä yleensä saa ESPin pois päältäkin, toisin kuin halvemmista/ei niin hyvin suunnitelluista. Mutta siis ESPejä on kovasti erilailla toimivia; toiset vie kaiken ajamisen ilon liialla holhoamisella, parhailla voi vetää pitkää (mutta maltillista) nelipyöräsladia ESP päällä. |
#49
|
||||
|
||||
ei se ole ajamisen ilosta kiinni, vaan siitä, että itse voit viedä autoa turvallisemmin kun tietokone. toisekseen mie haluan nähä jarrut, laakerit ja muut alustan komponentit 3v ikäsestä ekalla leimalla jos esp on ollu aina päällä, tai että se ois kytketty hevon kuuseen jo heti uutena.. lyön tonnin vetoa, että meillä esmes 150tkm ajettuna ensileimalle tuleva auto on aivan paskana joka nurkasta, kiitos ESP:n joka jarruttelee sekopäisesti randomilla ja typerällä toteutuksellaan aiheuttaa ylimäärästä rasitusta alustaan ja sen komponentteihin.
__________________
Mercenaries never die, they just go to HELL for regrouping!
|
#50
|
|||
|
|||
Lainaus:
|
Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta) | |
|
Samanlaisia viestiketjuja | ||||
Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
Hiluxia ostamassa... | Yere | Tekniikka & Jutustelu | 6 | 13.08.2013 22:42 |
Ostetaan Saisko 2000€:lla jonkinlaista maastoautoa? | Tapsa66 | O/M/V Ajoneuvot | 1 | 07.01.2012 22:50 |
Pajeroa ostamassa | Appari | Tekniikka & Jutustelu | 6 | 24.04.2006 23:22 |
Videokameraa ostamassa | Nerd-O | Chit-Chat | 13 | 06.12.2004 13:57 |
discoveryä ostamassa? | Tekniikka & Jutustelu | 6 | 05.11.2004 09:04 |