PDA

View Full Version : moottori mäyrikseen


JV73
24.01.2010, 12:09
olisko kellään hyvin perusteltua mielipidettä mikä moottori(diesel) olis tgb volvoon paras vaihto ehto?

moggirange
24.01.2010, 12:36
En tiedä parasta, mutta ongelmahan on se jos käytät alkuperäistä laatikkoa, niin mikä tahansa kone kiertää liikaa! Eli järkevintä olis laittaa moottori+ ylivaihteellinen laatikko. Koskapa laatikko tulee niin kauas taakse, että vaihteensiirtovipujen tekeminen sinne on aika vaikeaa niin oisko automaatti mitään?

Itse laitoin Volkkarin D24t+aut. Siitä onkin juttua tuola projektipuolella.

Repro
24.01.2010, 12:45
En tiedä parasta, mutta ongelmahan on se jos käytät alkuperäistä laatikkoa, niin mikä tahansa kone kiertää liikaa!
Kuulostaa uskomattomalta, dieselitkö kiertäis alkuperäistä bensakonetta enemmän? :confused:
Paljos se alkuperäinen (B30??) motti sit kiertää? 3500 rpm??

moggirange
24.01.2010, 12:53
Kuulostaa uskomattomalta, dieselitkö kiertäis alkuperäistä bensakonetta enemmän? :confused:
Paljos se alkuperäinen (B30??) motti sit kiertää? 3500 rpm??

Tarkoitin että noilla välityksillä, mitkä mäyriksessäkin on niin moottori kiertää 80Km/h ajettaessa aivan liikaa. (myös se B 30:nen)

Repro
24.01.2010, 12:55
Niin joo aivan! :o
Ajatuskatkos...

Bj Andy
24.01.2010, 19:49
Mites joku Letukan 6.2 diesel tms. ja th 700 tomaatti vahvistettuna.

Muistaakseni aika lyhyt ykkönen ja pitkä nelonen.

niko69
24.01.2010, 20:01
mersun 300 td? ruotsista kai saa adaptereita?

moggirange
24.01.2010, 21:25
Siinä kuva tuon volkkarin TD-moottorista volvossa, eli ahdasta on! Mitenköhän sinne lie letukan kone menis? Eikös se mersun turbokonekin ole ylhäältä aika leveä imusarjoineen? Toki voimaahan noissa olis, mutta letukan malmikasan voi varmaan unohtaa jo painonsakin vuoksi. Mersun DT olis mainio kone jos sen sais sinne mahtumaan?
Jokin turboneloskone sinne automaatilla mahtuis helpoiten. Ahtoja lisää+ cooleri keulaan.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=221&pictureid=2159

hoojii
24.01.2010, 21:47
Tuohon mun Mäyrikseen on pultattu Land Roverin 300 TDI pannu sekä Roverin oma automaattilaatikko jakiksineen ja näyttäis hyvin pelaavan. Edellinen omistaja ajanut kyseisellä Volvolla tuolla teknikalla melkein 60 000 km. ei varmaankaan huonoin vaihtoehto.

Mappe
24.01.2010, 23:40
Jos mersun 300:sta turbo dieseliä ajattelee on ainakin kaksi vaihtoehtoa. Leveä moniventtiili om606 sekä kapeampi 12 tappinen om603. Tehojakin saa irti kiitettävän määrän, väännöstä puhumattakaan. Tämä voi vähä hahmottaa näiden moottoreiden koko eroja. http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=67684

tapsa4x4
25.01.2010, 08:50
suomessa on ainakin dieselöityjä volvoja patrollin 3.3 yks mäyris patrollin omilla laatikoillaja pari 303 volvon laatikoilla ja parikin tulossa lisää.
lamppu-samilla on mersun 300td mäyriksessä ja ainakin eilen näytti ihan hienosti sinne volvon kone tilaan istuvan tilaa on joutunu tekenään lisää mutta mahtuu,kiima-tapsalla on kanssa mäyriksessä mersun 300td ja hyvin sekin tuntuis toimivan.
Omaan volvooni meinasin laittaa joskus mersun 5-mukisen 2.9d ahtimella. Muutos sarja ruotsista niin ei tarvii nähdä niin hirveästi vaivaa sen kanssa.tai sitten 2.8cedrikin kone tai sitten patrollin 3.3

Tai ehkä iveco deilyn 2.5td kun se sopii aika varmasti volvon laatikostoihin kiinni pienellä sovituksella.

Hippo
25.01.2010, 09:25
Ei kukaan ole toyota 12-HT moottoria sovitellu? Vai onks 6mukinen liian pitkä? Ajatus vaa.....

tapsa4x4
25.01.2010, 10:40
kyllä 12ht sopii volvoon onhan patrollin ja mersun kone kutonen ja samoitten volvon alkuperäinen kone.
Tilan ahtaus tulee korkeus ja leveys suunnassa piduudestaan menis varmaan syyläriä siirtämällä suora 12mukinen rolls roycekin. Joissain muistaakseni kuopion suunnalla oli volvossa 12ht kone ja laatikot sovitettu?

moggirange
25.01.2010, 17:29
Oisko kelään kuvia, miten tuo vaihdekeppi on saatu toimimaan noilla patrolin tai hoojiin laatikoilla?

lantikka
25.01.2010, 17:42
Niin mulla on tosissaan 3ltr mese turbo om603 sika hienosti rokkaa, paitsi hiukka lämpö ongelmia.

Tossa saattaisi löytyä yks td5 kone automaattivaihteistolla ja jakolaatikolla, tosin pitää hiukka varmaan muutella jos haluaa sen volvoon upottaa.
Eikös laasosen tuukalla oo veeåtta? tosin bensiini sellainen.

Lamppu sami;)

JV73
25.01.2010, 22:16
hyviä ehdotuksia, kiitos.

Joske
30.01.2010, 13:30
http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=66265

A-P
30.01.2010, 20:31
Bemari?

UAZtatu
30.01.2010, 21:20
Miksi ei Volvon D24TD (tosin VAG tuokin on) ? :)

T€€MU
30.01.2010, 22:58
Tossa saattaisi löytyä yks td5 kone automaattivaihteistolla ja jakolaatikolla, tosin pitää hiukka varmaan muutella jos haluaa sen volvoon upottaa.

Tää ois kelpo peli (136hp?) mutta poksikone ja saatavuus suomesta...
Taitaa markkinoilla olla se tasan yksi paketti tarjolla.

sisua45
31.01.2010, 00:25
Bemari?

Esim 324/524td moottori. 115 hv, ja 210 Nm. Tai sitten uudempi 325/525/725tds/range rover/opel omega. Siinä on 143 hv, ja 260 Nm. Vimeksi mainitusta on jolu 115 hv/222 Nm "neekerimalli", mutta en tiedä missä sitä on käytetty.

Bemarin koneesta saa väärällä käytöllä kannen yhtä hyvin halki kuin volvo/vw:n kuutosesta. :D Maltti on valttia näissä. Ei kovaa käskyä kylmälle koneelle, ja hetki tyhjäkäyntiä kuumalle koneelle ennen sammutusta. Onhan näillä, vw ja bmw, kummallakin ajettu puoli miljoonaa avaamatta. Täytyy vaan ymmärtää pitkän alumiinikannen tarpeet.

farmari
31.01.2010, 00:58
Jos Rangen laatikkoon ja jakolaatikkoon sovittaa Wv:n koneen, niin olikos niissä nyt miten kivasti vaihdettavissa kaavelit? Molemmathan on zf4hp22 lootia.

Mikä MoggiRangen laatikko/jakis yhdistelmä oli? Laatikko Volvon moottorin orkkis ja jatkeena alkup. jakis?

Meinasin ajatella Pajeron diiseliä ja automaattia jakiksineen, muttei se toimis. Liian pitkä yms.

moggirange
31.01.2010, 05:03
Jos Rangen laatikkoon ja jakolaatikkoon sovittaa Wv:n koneen, niin olikos niissä nyt miten kivasti vaihdettavissa kaavelit? Molemmathan on zf4hp22 lootia.

Mikä MoggiRangen laatikko/jakis yhdistelmä oli? Laatikko Volvon moottorin orkkis ja jatkeena alkup. jakis?

Meinasin ajatella Pajeron diiseliä ja automaattia jakiksineen, muttei se toimis. Liian pitkä yms.

740 Volvosta kone+zf aut. alkuperäiseen jakikseen. Tuo diesel-mallin automaattiloota on välityksiltään parempi kuin rangen vastaava (1- ja 2 vaihde on pienemmät).

Ei se pajeron kone lootineen ole liian pitkä? Pitempihän tuo D24T+ZF on.

Rune
05.08.2010, 19:39
Tuossa mittailin tallissamoottori vaihtoehtoja mitä itseltä löytyy niin omegan 2.5td(bmw) oli tomaatin kans 153cm pitkä. Pelkkä motti 72cm. sd33 oli bemun konetta 15cm pitempi. Nämä noin mittoja.

Eikös haisulissa ollut sd33t+volvon omat lootat patukan kytkinakselilla?

Miten tuon volvon oman kytkimen(6x6) kans menee kun laittais dieselin eteen jossa mukavasti vääntöä?

sd33 voi jäädä ulos vaihtoehdoista kun turboton vanhempi lohko.

bemun motti vois olla keveempi kilon kaks:)

Kartse1
05.08.2010, 21:04
sd33 voi jäädä ulos vaihtoehdoista kun turboton vanhempi lohko.



Juuri kesällä otin -82 vai -83 pätkä-Patrollista koneen palasille.

Koneesta löytyi ne perinteiset 5 männänrengasta, mutta myöskin öljysuihkut oli männille ihan samanlaiset kuin -88 SD33T -koneessa.
Turbollisen 3-renkaiset männät on samankokoisia.
Toki tuosta 5-renkaisesta männästä voi ottaa pois ne alimmat öljyrenkaat sieltä männän helmasta (ei leikkaa mäntä kiinni jos rääkkää liikaa).

Isku ja poraus & kaikki kampiakselin kaulat ovat samanlaisia.
Jakopään rattaissa, öljynsuodattimessa ja -lauhduttimessa & kytkimessä on vähän eroja, mutta kyllä tuon SD33:n kärsii turbottaa.

Haittana on suuri paino (kuivana n. 300kg) ja kampiakselilla vain 4 runkolaakeria.
Toki laakerit kannattaa vaihtaa kaikki kerralla, ennenkuin tuon malmikasan sinne autoonsa tunkee,
ettei taas käy niin, että 500tkm ajettu kone isketään avaamatta autoon ja sitten huudatetaan surutta jossain jorpakossa... :p

farmari
06.08.2010, 15:52
Onko noissa Omege/BMW koneissa manuaali vai sähkökaasu? Onko sulla ilmasointi siinä koneessa? Laitakko kuvaa ja mittoja siitä keulasta apulaitteiden sijoittelusta? Minkä mallinen öljypohja, kuvaa? Onko tietoa automaattilootan välityksistä? Onko se loota zf4hp24?

Arppa
08.08.2010, 23:58
Mä laitoin c303:seen volkkarin D24tic koneen. Samalla tein vaihdelaatikosta 5 pykäläisen 1:6 ykkösellä ja 5. vaihde on suora. Siedettävä matkanopeus n.75- 80km/h ja huiput noin 120km/h vakio 5.99 perillä. Mitattu hakkiksella. Voimaa ja vääntöä tuosta saa ihan riittävästi, pikkupuolella kun hapettaa suolla saa lappaa kaikki pykälät laatikosta ja jaksaa mennä jos on kanttia polkea. Renkaat tosin 37" shitbullin slicksit. Orkkis b30 jaksoi mennä vastaavassa tilanteessa pikkukakkosella, joskus sai sillä jopa kolmosen silmään jos oli kiitorataa alkuvauhtiin saattamiseksi. Pumppu on tosin virimallia vaikkakin 10mm nestepäällä ja turbo on aika pieni. Cooleri on auton kyljessä omalla flektillä, joten ahtoputkisto pysyy vielä maltillisen pituisena, ei juurikaan kummempaa viivetttä kuin 740tdic volvossa. Pienimmällä vaihteella jaksaa jauhaa lukot päällä tyhjäkäynnillä, joten helppo vinssata ja kikkailla. Kone mahtuu aika hyvin tuonne, on kevyt eli piirun yli 200kg eli suunnilleen b30:sen painoinen. Volvon laatikko omalla kytkinkopalla suhtkoht helppo naittaa tuohon koneeseen 8 mm paksuisesta levystä tehdyllä laipalla. MUTTA se ongelma on siinä että tuohon menee sitten vain 228 mm kytkinlevy ja sitä ei löydy tuumaboorisilla mitoilla. Mulla on siellä 300tdt mersun kytkinlevy milliboorilla 10 boorisena ja vahdelaatikossa ivecon sisuskalut kun siinä on milliboori kytkinakselilla+saa sen pikkuykkösen.Silmälaakerin vastinholkki, se joka tulee kytkinakselin päälle käy suoraan mistä tahansa d24 varustetusta volvosta samoin silmälaakeri. Vaihdelaatikon kuoret on c306:sta. Paineasetelma on 740tdic volvosta. Eikä ole ollut kytkimen pito ongelmia. Koneen kestosta en osaa vielä paljoa sanoa. Paljon tuossa on kuitenkin sitten kaikenlaisia pikkujuttuja vielä huomioitavana, joten en sano että on bolt on paketti. mm. ohjaustehostimen pumpun ja laturin telineet on omavalmisteet ja startti vaihtaa puolta joten kytkinkoppaa joutuu vähän muokkaamaan ja käsijarru kahva vaihtoi mulla paikkaa muutaman sentin kun laitoin laturin koneen päälle. Laturina c303:sen oma 24 volttinen.

Mikki
09.08.2010, 11:35
Siinä kuva tuon volkkarin TD-moottorista volvossa
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=221&pictureid=2159

Eli sama kuin tu Volvon TD24....

Ja "hivisteijöille" TiC 24 on coolerilla varustettu versio:):)


Mitä jos tekisit IHAN OMANLAISEN ja laittais priuksen hypridin???
Olis Hipolle kaveri sitte kisapaikoilla...:rolleyes::rolleyes::rolleyes:

Rune
09.08.2010, 15:26
Onko noissa Omege/BMW koneissa manuaali vai sähkökaasu? Onko sulla ilmasointi siinä koneessa? Laitakko kuvaa ja mittoja siitä keulasta apulaitteiden sijoittelusta? Minkä mallinen öljypohja, kuvaa? Onko tietoa automaattilootan välityksistä? Onko se loota zf4hp24?

Ainakin tuossa megassa oli vaijerikaasu ja ilmastointi löytyy. Pitää käydä ottaan kuvia kun saan aikaseksi, ainaki näytti imusarjoineen leveeltä koneen yläosa. Lootan mallia en osaa sanoa ennenkuin käytän montulla.

Mistäs ivecon lootasta ne sisuskalut käy 306 kuoriin ja vaatiko isompia sorvauksia?

Arppa
09.08.2010, 17:27
Iveco 35-x sarjan pikkukuorkit 70 ja 80 luku. Osat on bolt on, ei tarvi sorvata. Kasatessa tarkat shimmaustoleranssit.

farmari
09.08.2010, 19:42
Nyt olen päätynyt siihen ratkaisuun, että laittaisin Toyotan 2lt2 koneen laatikoineen ja jakolaatikoineen, jos sellainen paketti jostakin kohtuudella löytyy. Ei vain löydy, eikä ole intoa kahtella.

Jos joku tietää sellaisen paketin, taikka vain koneen, niin KERTOO sen privana MULLE. Tiedän, myöhästyin, kun vasta yksi oli myynnissä.

Viipo
09.08.2010, 20:05
Mullois ylimääränen Nissanin RD28 laatikoineen päivineen, eikö sellanen menis sitten volvossa?

kivinen
09.08.2010, 20:31
Nyt olen päätynyt siihen ratkaisuun, että laittaisin Toyotan 2lt2 koneen laatikoineen ja jakolaatikoineen.

Eiks tosta nyt tule maailmankaikkeuden nuhaisin viritys?

farmari
09.08.2010, 20:47
No ei kyllä varmaan pitäisi tulla, eikö tässä II kehitysversiossa ole se syöttöpumppu, jonka saa jo antaan enempi soppaa? Oliko se Tare, vai kellä se oli valmis kone vasta myynnissä?

Kartse1
09.08.2010, 22:59
Tuosta VW:n / Volvon d24:sta:

Itellä on ollut noita turbollisina ja turbottomina versioina niin hlö- kuin pakettiautoissakin.
Kaikki ovat toimineet ihan niinkuin pitääkin ja odottaa saattaa (eli hyvin) :p

Koska ei itellä, eikä lähipiirissä ole ollut tarvetta aukoa tuota turbotonta d24:sta, niin tietääkö kukaan kertoa suoralta kädeltä,
että onko siellä niitä mäntien öljysuihkuja, niinkuin on tuossa turbollisessa versiossa?

Omakohtainen varma tieto on noista Patrollien koneista, että myös turbottomissa on öljysuihkut.
Kuinka on tämän d24:n kanssa?

Itelle olis vaan tulossa 2kpl d24:a, jotka ovat vielä hyvässä iskussa.
Ei viitsisi huvikseen aukoa hyvää konetta... :o

hpotteri
10.08.2010, 08:49
Onko kukaan vielä 1kzt.tä tunkenu suomessa volvoon?
Ei varmastikkaan huonoin vaihtoehto.
http://www.youtube.com/user/Sjanten123#p/u/2/PHwCV4tlzfk

Arppa
10.08.2010, 16:08
Olen aukonut volkkarin/volvon D24 koneita parin vuoden aikana ihan tarpeeksi. Ja varma tieto on että alunperin turbottimissa lohkoissa ei ole mäntien öljysuihkuja. Lisäksi ensimmäisen sukupolven D24 lohkot on alimitoitetuilla m11 kannenpulteilla ja ne ei kestä 150+ hv vaadittavia ahtoja, tästäkin on kokemusta. Ja ensimmäisen sukupolven koneiden kansi on myös erillainen kuin sen jälkeen tulleissa. Ja nuo ekat D24 oli valmistuksessa 79-81. Sen jälkeen on tehty oikeilla m12 kansipulteilla.

Kartse1
10.08.2010, 16:35
Ok, kiitos tiedosta.

Noi ex-lankomiehen koneet on sitä 2. sukupolvea, eli paksummilla kannenpulteilla (240 jotain -85 ja 740 jotain -86).
Ite rakennan ihan vaan paikallismoottorikäyttöön, joten tuo turbotus ei ole näihin vehkeisiin vielä ajankohtaista.
Potkua pitäisi kuitenkin saada vähän enemmän kuin VW:n 1.6:sta... :p

Piti vaan tuokin asia varmistaa, kun tarkoitus on jossain vaiheessa saada myös tuon Patrollin keulalta massaa vähemmäksi... :rolleyes:

sisua45
10.08.2010, 17:35
Olen aukonut volkkarin/volvon D24 koneita parin vuoden aikana ihan tarpeeksi. Ja varma tieto on että alunperin turbottimissa lohkoissa ei ole mäntien öljysuihkuja. Lisäksi ensimmäisen sukupolven D24 lohkot on alimitoitetuilla m11 kannenpulteilla ja ne ei kestä 150+ hv vaadittavia ahtoja, tästäkin on kokemusta. Ja ensimmäisen sukupolven koneiden kansi on myös erillainen kuin sen jälkeen tulleissa. Ja nuo ekat D24 oli valmistuksessa 79-81. Sen jälkeen on tehty oikeilla m12 kansipulteilla.

Millaiset nuo volkkarin männän jäähdytyssuuttimet ovat? Ovatko ne lohkon öljykanavaan ruuvattu, tai prässätty erillinen osa? Onko lohkon valussa eroa vanhemmissa ja uudemmissa malleissa, vai onko niissä vain koneistus ero? Ovatko isommat kannenpultit M12 (eli 12x1.75), vai M12x1.5?

Nuo M11 (M11x1.5) kannenpultit ovat samoja, kuin esim audin bensa viitos koneissa. Niitä on tullut pideltyä, mutta noita diesel kuutosia ei.

Muistaako joku 244 volvoja, kahden litran VAG viitosella? Ne olivat sairaan nopeita. :D Heti kohta tulikin tuo "mahtava kuutonen" tilalle.

Arppa
10.08.2010, 23:32
Millaiset nuo volkkarin männän jäähdytyssuuttimet ovat? Ovatko ne lohkon öljykanavaan ruuvattu, tai prässätty erillinen osa? Onko lohkon valussa eroa vanhemmissa ja uudemmissa malleissa, vai onko niissä vain koneistus ero? Ovatko isommat kannenpultit M12 (eli 12x1.75), vai M12x1.5?



Öljyt suihkut ruuvattu kiinni. Vaparin lohkossa ei ole paikkaa mihin ruuvata eli ei ole koneistettu suihkulle paikkaa. Valueroista en osaa sanoa mitään, mutta luulen että ovat kaikki samaa valua ja erot koneistuksissa. M12 pultit 1.75 kierteellä, pituus 115 mm, aluslevyn halkaisija 24mm ja paksuus 4mm. Löytyy kahdella eri kannalla, kuusiokolo ja se saksalinen 12 sakaren.
Ja kaikki volvot ovat sairaan nopeita,jotkin mallit jopa älyttömän nopeita.

sisua45
11.08.2010, 16:06
Öljyt suihkut ruuvattu kiinni. Vaparin lohkossa ei ole paikkaa mihin ruuvata eli ei ole koneistettu suihkulle paikkaa. Valueroista en osaa sanoa mitään, mutta luulen että ovat kaikki samaa valua ja erot koneistuksissa. M12 pultit 1.75 kierteellä, pituus 115 mm, aluslevyn halkaisija 24mm ja paksuus 4mm. Löytyy kahdella eri kannalla, kuusiokolo ja se saksalinen 12 sakaren.
Ja kaikki volvot ovat sairaan nopeita,jotkin mallit jopa älyttömän nopeita.

No siinä oli täydellinen vastaus, kiitosta vaan. :)

Eli M11 kierteillä olevaan lohkoon ei saa kunnollisia M12 kierteitä, kun nousut ovat eri. Jos olisi samalla nousulla, niin silloin onnistuisi. Helicoililla (re-coil, time-sert yms.) tietysti onnistuu.

2.0 vapari vitosessa oli tehoa jotain 70 hv, kai sillä sentään nahkamännän (MB 200D) jättää. :D

tratok
11.08.2010, 19:59
Mullois ylimääränen Nissanin RD28 laatikoineen päivineen, eikö sellanen menis sitten volvossa?

RD28T jos tarkkoja ollaan ;-)
Itekkin ehottasin että tuo GR:ä patrollin teknik vois istahtaa kivasti. Ohan siinäkin ihan mukavasti voimaa.

Rune
11.08.2010, 20:26
RD28T jos tarkkoja ollaan ;-)
Itekkin ehottasin että tuo GR:ä patrollin teknik vois istahtaa kivasti. Ohan siinäkin ihan mukavasti voimaa.

Miten motin ja laatikkojen pituus kokonaisuutena?

HCK
13.08.2010, 10:31
Miten motin ja laatikkojen pituus kokonaisuutena?

185cm Kartaanin laipasta siimapyöraan.

Angelo
06.09.2010, 18:46
Joko se voima moottori löytyi? Tuossa saattais vapautua TD5 mosa/vaihteisto/jakis paketti defenderistä.

Killer-Wo
24.01.2011, 16:17
Mitähän tollainen GR:n kone painaa. Onko suurta eroa Patrollin 3.3 turboon. Ja mites tuossa GR:n koneessa kytkin. Onko mitä kokoa ja mikä on suurin mitä saa laitettua. Jos tuossa tuon oikeen mäyriksen sais hommattua niin tuo kone olis vahvoilla

Samsonite
24.01.2011, 17:07
Tapsan kuvia.


http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=88&pictureid=60338

http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=88&pictureid=60339

Killer-Wo
24.01.2011, 17:14
Oho, ompas tuot 3,3 painava. No painon puolesta tuo 2,8 vois olla omiaan. Mites kytkin tuossa 2,8 on. Kuvassa näkyy asetelma muttei siitä saa hahmotettua minkä kokoinen.

tiipe
24.01.2011, 17:43
240mm kytkin 2,8 eli sama 3,3 vaparissa 3,3turbossa 275mmkytkin.

Viipo
24.01.2011, 17:48
Vakiokytkin GR:ssä ei tunnu hirveitä kestävän, mut saahan siihen tuollastakin:

http://tamgears.com/Nissan%20Patrol%2028_tiedostot/NP2%20790.JPG

Killer-Wo
24.01.2011, 20:50
No ei ole häävi vakiona. Oletteko kokeilleet isompaa asetelmaa ja levyä (275mm) että saako sopimaan. Tai ylipäätään sopiiko kytkinkopan sisälle tuo isompi??

JV73
24.01.2011, 21:39
se fiat-ivecon askin kytkin akselin boorit saa pikku muokkauksella sopimaan hj6# kytkin levyyn, sitten levyn halk. on 275 mm. tarkoitus olis laittaa sd3,3 turbo moottori nykyisen mb motin tilalle. pähkäilin vaihto ehtoja monta kertaa kun rupes ottamaan pattiin mb sitkeyden puute, voi olle et menee vituks taas mut koitetaan...vielä jos laittaa jakikseen välitys setin niin luulis kulkevan hiljaa mäyris, seuraava moottori vaihto ehto on 12ht...tojon askilla, jakolaatikon nopeaa puolta kun sais välitettyä harvemmaks niin vois kokeilla sellaita pakettia.

Killer-Wo
29.04.2011, 20:14
Tänään on tullut mitan kanssa pyörittyä ja eri tekniikka paketteja suunnniteltu Volvoon. Toyotan 1HZ moottori ja vaihteisto/jakis paketti siiväpyörästä kardaaninlaippaan n 180cm.
Mersun OM602 ja SMT:n välilaipalla ja rangen aut+jakis oli sen 175cm.

Eli taitaa kariutua ajatus om603 ja range aut. paketista koska tuo kuuspyttynen on sen 14cm pitempi.

Onko tuo om603 ja mersun oma aut.laatikko kuinka pitkä?? ja oliko jollain jotain vinkkiä mersun automaatin ja volvon jakiksen liittämiseen.

Ja jos joillain on mittaa toyotan 1HD-T / 1HZ + toyotan aut.laatikko A440 paketista niin laittakaa esille. Riittää pelkkä laatikkopaketin mittakin kun kone on sen 81cm.

No jos tyytyis tuohon OM602 ja range yhdistelmään niin sitten ei ois tuo mitta ongelma.

No ei tässä hevosen selässä olla joten on aikaa miettiä sopivaa tekniikka pakettia. Ja onhan se tuttu ja turvallinen 3B malmikasa jolla on tottunut toihuileen.

Angelo
29.04.2011, 22:54
Miksi laittaa joku muu kone? Laita suoraan Lantikan 300tdi ja automaatti siihen perään. Ainakin mahtuu paikoilleen. Nettiautossa malli kappale.;)

Rälläri
30.04.2011, 20:39
:D Cummins 12v 5.9L taitaa olla liian julma ...

Rekisteröimätön
01.05.2011, 09:49
Anonyyminä simppa

Ittellä on toi mersun om 605 sillä ruotsin välilaipalla ja itse tehdyllä vauhtipyörällä jossa volvon iso kytkin koneessa rajotin kierrokset 7000 rpm niin kyllä kulkee jo kolmosella 80

om606 voi olla liikaa vakijona voimaa katsastusta ajatellen kun tuossa itse muutos katsastin omaa volvoa niin 111 kilowattia on maksimi voima määrä minkä saa ilman mitään erikois lupia

kany
01.05.2011, 11:19
Onko sama kilowattiraja henkilöauto C303lle ja kuorma-auto C304 / C306lle?

Tuo 7000rpm kuulostaa mukavalta mutta mites se OM605 alakierrosrekisteri, millon alkaa oleen voimaa ja mites tyhjäkäynti / pintakaasu?

Jeeper
01.05.2011, 11:24
Tuo 7000rpm kuulostaa mukavalta mutta mites se OM605 alakierrosrekisteri, millon alkaa oleen voimaa ja mites tyhjäkäynti / pintakaasu?

Tuollaista käppyrää saa OM605:sta mekaanisella pumpulla jossa on sähköpumpun 6mm elementit:

http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?f=35&t=27502&hilit=om605

Simpalla on Volvossa vielä enemmän muuteltu pumppu kuin tuo......

JV73
02.05.2011, 18:04
mun mielestä toi patun motti ja hidas ykkönen on aikas kiva yhdistelmä, ainahan sitä löytyy paranneltavaa. lähinnä toi ominaisuus et nostaa jalan kytkimeltä ja hiippailee menemään ilman v...nmoista luistattelua ja kaasutusta...makuasioita.mielelläni kokeilisin jonkun muun mäyristä miltä muut yhdistelmät tuntuvat. ehkä jollain tulevilla safareilla sit.

Jeeper
13.05.2011, 09:46
Milläs porukka on toteuttanut tuon alipaineella toimivan sammutuksen MB-moottoriswapeissa?
Eli ilmeisesti tarvisi jonkun sähkötoimisen venttiiliin, joka olisi kiinni kun on virta päällä ja aukeaa kun virta katkaistaan?

bluevan
13.05.2011, 10:22
Sumpella tais jossain versiossa olla ihan miesvoimin toimiva alipainesammutin.
Letku vaan hyttiin ja... ;)

AlluK
13.05.2011, 11:22
Sumpella tais jossain versiossa olla ihan miesvoimin toimiva alipainesammutin.
Letku vaan hyttiin ja... ;)

Siis samalla periaatteellahan toimis myös akselilukot, tyhmää tuhlata kompuraan :D

JV73
13.05.2011, 12:26
Tojo 12-ht moottorin magneetti venttiili.

mersuana
13.05.2011, 14:10
Mersuista, ainakin w124 300tdt löytyy jännitteellä kiinni oleva venttiili, itse kehittelin sammuttimen G-mursuun sellaisesta.

Jeeper
13.05.2011, 16:24
12v tarviin....
Tutkin asiaa että EGR-systeemeistä löytyisi venttiili, esim Jeepin Renixistä:

http://www.lunghd.com/Tech_Articles/Engine/Basic_Sensors_Diagnostics/Sensor_EGR_solenoid.jpg

Eli tuollaista etsimään....... harmi kun ei ole yhtään Renix XJ:tä nurkissa että vois kokeilla toimivuuden :D

pee
13.05.2011, 17:27
käy nykäseen Pulun purkuvarastosta sellanen mersun EGR mokkula, toimii just tarvitusti, aukeaa kun virta katkeaa, ja pitää kanavan kiinni jänitteisenä... laitoin tuohon VoMBattiin sellasen tuosta purku Ceestä samaan tarkoitukseen

BJ-40/76
13.05.2011, 21:17
Tojo 12-ht moottorin magneetti venttiili.

Tuo sammuttaminen on tosijaan hoidettu tuossa hj-61:ssä sähköllä,
mutta tuo "kuolemantuomio" tulee "sammutusläpästä-", siis tuo 12h-t
sammutetaan ehkäisemällä ilmansaanti turbon ja imuventtiilien välinen
kanava sulkemalla.
(miksiköhän nuo vajaa millin ajetut hj-61:t tuprauttaa sinistä käynnistettäessä)
no, kun imuventtiilien ohjareiden yms öljy imetty odottamaan starttia:rolleyes:

JV73
13.05.2011, 21:39
Edelleen suosittelen sitä 12ht moottorin MAGNEETTI venttiiliä joka ohjaa alipaineen sille kalvolle joka sulkee imusarjassa olevan läpän joka tukehduttaa moottorin. itse käytin ko.osaa mb moottorin sammuttamiseen.