Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Tekniikka & Jutustelu

Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #1  
Vanha 30.06.2008, 23:07
Markku_66 Markku_66 ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen
 
Rekisteröitynyt: 30.06.08
Sijainti: Jyväskylä
Viestit: 133
Cool

Pätkä Patrolli


Mulla on sellanen vanha pätkä patrolli, ja ajattelin laittaa siihen uudemman Turbo tekniikan. Eli Ainakin siis kone ja laatikko. Kysymyksiä esittäisin siis... Kumpi tekniikka kannattaa laittaa ennemmin. 2.8 Turbo vai 3.3 Turbo? Kummasta saa voimaa paremmin? jne. jne. Onko laatikoiden kestossa mitään eroavaisuuksia jne. jne. Kertokaa joku mulle, joka tietää. Mulla ei ole mitään kokemusta Patrollista, joten kertokaa niinpaljon kun vaan suinkin tiedätte.

Vastaa lainaten
  #2  
Vanha 01.07.2008, 05:09
tapsa4x4:n Avatar
tapsa4x4 tapsa4x4 ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 26.02.03
Sijainti: lahti/hollola, Finland.
Viestit: 9.593
Cool

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Markku_66 Näytä viesti
Mulla on sellanen vanha pätkä patrolli, ja ajattelin laittaa siihen uudemman Turbo tekniikan. Eli Ainakin siis kone ja laatikko. Kysymyksiä esittäisin siis... Kumpi tekniikka kannattaa laittaa ennemmin. 2.8 Turbo vai 3.3 Turbo? Kummasta saa voimaa paremmin? jne. jne. Onko laatikoiden kestossa mitään eroavaisuuksia jne. jne. Kertokaa joku mulle, joka tietää. Mulla ei ole mitään kokemusta Patrollista, joten kertokaa niinpaljon kun vaan suinkin tiedätte.
-80 ja uudempi pätkä patrol niin 3.3td kone käy alkuperäisen 4-vaihteisen tilalle. 4-vaihteinen on kestävämpi kuin 5-vaihteinen.
Vastaa lainaten
  #3  
Vanha 01.07.2008, 18:47
Markku_66 Markku_66 ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen
 
Rekisteröitynyt: 30.06.08
Sijainti: Jyväskylä
Viestit: 133
Perusasetus

Olen joskus jostain lukennu että siitä 2.8 GR:n turbokoneesta sais paremmin tehoja...? Onko se 90-luvun alun Espanjan Patrolli, joka on 2.8 TD, samalla tekniikalla kun GR:rä?
Vastaa lainaten
  #4  
Vanha 01.07.2008, 21:55
mikkoimp:n Avatar
mikkoimp mikkoimp ei ole kirjautuneena
Veteraani
 
Rekisteröitynyt: 20.06.06
Sijainti: Meripori, Finland.
Viestit: 1.234
Perusasetus

muistaakseni ne ovat niitä vanhempia rauta kantisia cedricin koneita joista on enemmän revitty tehoa, eli LD28, se uudempi alukantinen RD28 ei tietääkseni niin kestävä ole..

mihin tarkoitukseen auton tehot ovat tulossa? jos offiin niin itse ainakin laittaisin tuon vanhemman SD33(t) koneen, pidän sitä varmempana koneena kuin noita uusia, isoimpana syynä rivipumppu, eli uskaltaa ajella vähän huonommillakin löpöillä...

kyllä tuosta sd sarjalaisestakin se 200hv irtoaa, alkaa vaan mennä vakio veto kamppeita hyvää tahtia isoilla pyörillä...
Vastaa lainaten
  #5  
Vanha 01.07.2008, 23:01
Markku_66 Markku_66 ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen
 
Rekisteröitynyt: 30.06.08
Sijainti: Jyväskylä
Viestit: 133
Perusasetus

Ei mulla ole mitään sen erityisempää tarkoitusta... Toi auto on vaan sellanen vanha pätkä Patrolli, ja mun mielestä siitä saa erikoisen näköisen pick upin... Sit kun asuu maalla, maastoauto on käytännöllinen. Mulla on ollut, ja on nyttenkin muitakin maastoautoja, mutta mä olen ihastunut tuohon pätkä Patrollin ulkonäköön. Varsinkin kun sen muuttaa pick upiksi, se mittasuhteiden suhteettomuus tulee esille paremmin. Eli kun se on etuosaltaan kuin normaali Patrolli, mutta perä on taas sellainen lyhyt tumppi. Ja jos autoa rakennetaan ulkoisesti, kyllä moottoriakin pitää parannella....
Vastaa lainaten
  #6  
Vanha 01.07.2008, 23:34
Kartse1 Kartse1 ei ole kirjautuneena
Veteraani
 
Rekisteröitynyt: 09.07.06
Sijainti: Ylöjärven Kuru, Finland.
Viestit: 1.058
Perusasetus

2.8 ja 3.3 Litraisten tekniikkaa on paha mennä sekoittamaan.
Onnistuu kyllä, mutta joutuu vaihtamaan paljon osia yhdellä kertaa.

SD33 -tekniikalla olevissa autoissa on ainakin erilainen (verrattuna 2.8L tekniikkaan)
vaihde- ja jakolaatikko, taka-akseli (murikka on enemmän repsikan puolella, kun taas 2.8L:ssä se on keskellä akselia)
ja todennäköisesti myös kardaanien pituuksissa on eroja.

Startti on kuskin puolella ja kytkimen työsylinteri repsikan puolella. Tosin bensakoneisissa startti on päinvastoin,
eli repsikan puolella, joten kytkinkoppa on irtonainen ja siten helposti vaihdettavissa
(2.8L:n laatikossa kytkinkoppa on suurempi kokonaisuus ja startti muistaakseni repsikan puolella).

- koneeksi SD33T
- Isompi turbo ja putkisto, sekä välijäähdytin
- Säilyttää alkuperäinen 4-vaihteinen laatikko
- Kytkimeksi Racersplacesta 300zx:n paketti, osa numero: DF534007. Sopii suoraan ja Kestää.
- SD33T:n vahvempi taka-akseli
- Korotukset, rengastukset, välitykset ja tietysti ne Lukot käyttötarpeen mukaan

Viimeksi muokannut Kartse1 : 01.07.2008 23:40
Vastaa lainaten
  #7  
Vanha 01.07.2008, 23:45
mikkoimp:n Avatar
mikkoimp mikkoimp ei ole kirjautuneena
Veteraani
 
Rekisteröitynyt: 20.06.06
Sijainti: Meripori, Finland.
Viestit: 1.234
Perusasetus

mitäs vahvempaa tuossa sd33t taka-akselissa on? itse olen ollut siinä tiedossa että kaikki on samoja akseleita, eri välityksiä vaan ja kitka tai ei...?
Vastaa lainaten
  #8  
Vanha 02.07.2008, 00:58
Kartse1 Kartse1 ei ole kirjautuneena
Veteraani
 
Rekisteröitynyt: 09.07.06
Sijainti: Ylöjärven Kuru, Finland.
Viestit: 1.058
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja mikkoimp Näytä viesti
mitäs vahvempaa tuossa sd33t taka-akselissa on? itse olen ollut siinä tiedossa että kaikki on samoja akseleita, eri välityksiä vaan ja kitka tai ei...?
Pätkä-Patrollissa on alunperin C200 -perällä varustettu taka-akseli, joka on samankokoinen kuin etuakselissa oleva murikka.
Toisissa takaperissä on kitkalukko ja toisissa ei.
Etuperässä ei ole lukkoa, mutta takaperän kitkalukko sinne sopii, tai takaperän avoin (kitkalukoton),
vahvempi murikka (ristitapit & pikkurattaat) sellaisenaan tai esim ARB:n lukolla terästettynä sopii heittämällä etuperään..

SD33T:n taka-akseli (tai turbottoman "pitkän") on se "normaali" pitkän Patrollin H233B -murikalla varustettu pykälää suurempi taka-akselisto.
Siinä on kaikki voimansiirron osat (koko murikka, kuoret, banjo, akselit&laakerit,...) pykälää suuremmat kuin pätkä-Patrollissa alunperin.
Välityssuhde vaan on yleensä erilainen (pätkässä 4.111 ja pitkässä yleensä 4.375). Joitain varhaisempia malleja on tiheämmällä 4.625 välitykselläkin.
Mitä tiheämpi välityssuhde on, niin sitä suuremmat renkaat sinne kärsii laittaa ja pystyy vielä ajamaan suht. hitaasti pahoissakin paikoissa,
sekä katuajossa jaksaa mennä kolmosta suuremmallakin vaihteella (vrt. HJ)...

Viimeksi muokannut Kartse1 : 02.07.2008 02:04
Vastaa lainaten
  #9  
Vanha 02.07.2008, 05:15
tapsa4x4:n Avatar
tapsa4x4 tapsa4x4 ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 26.02.03
Sijainti: lahti/hollola, Finland.
Viestit: 9.593
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Kartse1 Näytä viesti
Välityssuhde vaan on yleensä erilainen (pätkässä 4.111 ja pitkässä yleensä 4.375). Joitain varhaisempia malleja on tiheämmällä 4.625 välitykselläkin.
D

4.11 usein 80-84 pitkissä (pyöreä valoisissa)sekä näissä tota 4.625
4.375 84-90 kanttilappuiset pitkät dieselit.
Vastaa lainaten
  #10  
Vanha 02.07.2008, 07:20
Markku_66 Markku_66 ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen
 
Rekisteröitynyt: 30.06.08
Sijainti: Jyväskylä
Viestit: 133
Perusasetus

Eli tässä ollaan nyt siis sitämieltä että mun kannattaa katella joku orkkis turbo Patrolli, ja ottaa kone ja akselit siitä? Laatikkona kannattaa käyttää tuota omaa nelivaihteista? Mä tuossa katsastin tuon pätkän, ja muutoskatsastin siihen samalla 33" renkaat.
Vastaa lainaten
  #11  
Vanha 02.07.2008, 11:24
Kartse1 Kartse1 ei ole kirjautuneena
Veteraani
 
Rekisteröitynyt: 09.07.06
Sijainti: Ylöjärven Kuru, Finland.
Viestit: 1.058
Perusasetus

Jos auto palvelee pääosin käyttöautona, niin ihan pirteän vehkeen siitä saa,
kun turbottaa sen alkuperäisen SD33 koneen.
Järki päässä kun ajaa, niin kyllä pätkän alkuperäinen tekniikka kestää sellaisenaankin.
Kytkin on ehkä ainoa, joka alkaa luistamaan yli 0.8barin ahtopaineilla.
Käyttöauto ei välttämättä tarvitse edes sitä välijäähdytintä tuolla 0.8barin paineella,
kunhan muistaa konetta kurmuuttaessaan seurata niitä moottorin lämpöjä.

Hardcore/venäjän safari -offiautoon kannattaa sitten vaihtaa sitä järeämpää tekniikkaa.
Vastaa lainaten
  #12  
Vanha 02.07.2008, 15:17
tapsa4x4:n Avatar
tapsa4x4 tapsa4x4 ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 26.02.03
Sijainti: lahti/hollola, Finland.
Viestit: 9.593
Cool

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Kartse1 Näytä viesti
Jos auto palvelee pääosin käyttöautona, niin ihan pirteän vehkeen siitä saa,
kun turbottaa sen alkuperäisen SD33 koneen.
Järki päässä kun ajaa, niin kyllä pätkän alkuperäinen tekniikka kestää sellaisenaankin.
Kytkin on ehkä ainoa, joka alkaa luistamaan yli 0.8barin ahtopaineilla.
Käyttöauto ei välttämättä tarvitse edes sitä välijäähdytintä tuolla 0.8barin paineella,
kunhan muistaa konetta kurmuuttaessaan seurata niitä moottorin lämpöjä.

Hardcore/venäjän safari -offiautoon kannattaa sitten vaihtaa sitä järeämpää tekniikkaa.
vapari sd33 turbotettuna ,kytkin kesti yli 1.5B ahtoja 35"swamppereilla ainakin mulla .
Vastaa lainaten
  #13  
Vanha 02.07.2008, 20:00
landruiseri landruiseri ei ole kirjautuneena
Konkari
 
Rekisteröitynyt: 08.04.07
Sijainti: kuopio
Viestit: 574
Perusasetus

noniin, kertokaapas mitä tarvii tehdä tuohon sd33. kun pihassa on purussa sd33t tekniikka, josta laitan turbon tuohon. tarviiko tehdä muutoksia paljonkin ja käykö kaikki osat bold on, esm pumppu sarjat ym. miten ootte turbolle öljynkierron tehneet? ja mikä hemmetin puikko tulee tuossa t koneessa imusarjan laipan jälkeen. joku lämmitin?
Vastaa lainaten
Vastaus


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta
Etsi tästä viestiketjusta:

Tarkennettu haku
Näkymä

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
Myydään M:Pätkä patrolli PatrolAss O/M/V Ajoneuvot 2 18.06.2008 22:34
M: Pätkä patrolli MYYTY patikka O/M/V Ajoneuvot 3 22.08.2007 17:30
M: Pätkä Patrolli -81 varaosiksi O/M/V Ajoneuvot 11 08.04.2006 18:56
M:Patrolli pätkä paku Humu O/M/V Muut 8 05.10.2004 18:36
M:Pätkä Paketti Patrolli Rabarberg O/M/V Muut 0 12.04.2004 15:24


Sivu luotu: 15:15 (GMT +2).