Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Chit-Chat

Chit-Chat Tämä foorumi on tarkoitettu epämääräiseen jauhamiseen, eikä asian ole pakko liittyä suoraan offroadiin.

Viestiketju on lukittu
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #101  
Vanha 25.04.2021, 09:57
kivinen:n Avatar
kivinen kivinen ei ole kirjautuneena
Sankari
 
Rekisteröitynyt: 13.01.03
Sijainti: Tuusula, Finland.
Viestit: 3.696
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Mikael73 Näytä viesti
Pitää olla maltilliset kierrokset rosterille.Kerran pora kiljaisee,
niin ei tahdo onnistua reiän jatkaminen edes kovametalliporilla
Niin ja ei kai kukaan nyt ala poraamaan rst tai hst tavaraan ilman Rocol -leikkuunestettä.😉
__________________
www.alanmiehet.com #1
  #102  
Vanha 25.04.2021, 16:26
tjl:n Avatar
tjl tjl ei ole kirjautuneena
Veteraani++
 
Rekisteröitynyt: 22.07.06
Sijainti: riihimäki, .
Viestit: 1.888
Perusasetus

Mitä muurahaisia kuvassa näkyvät on. Tuli nyt sisälle. Ikinä aikasemmin ei ole ollut. 2008 tehty rivari.

Tilaanko ammattilaisen vai voiko listiä itse?
Liitetiedostot
Click image for larger version

Name:	IMG-20210425-WA0012.jpg‎
Views:	174
Size:	92,9 Kt
ID:	99064  
__________________
alumiini ja erikoishitsaukset palstalaisille edullisesti.
  #103  
Vanha 25.04.2021, 18:38
HJ60_Jussi HJ60_Jussi ei ole kirjautuneena
Konkari++
 
Rekisteröitynyt: 05.01.06
Sijainti: Haukipudas
Viestit: 841
Perusasetus

Eikö tuo ole sokerimuurahainen? Internet kyllä neuvoomiten niistä pääsee eroon. Oli nuita minullakin mutta olikohan se baition, baicon tai jotain sinneppäin jota laimensin kastelukannuun ja kiersin kivijalan sen kans. Sillä ne meiltä hävis. Ei oo sen jälkeen niitä kyllä näkynyt
  #104  
Vanha 25.04.2021, 18:59
Rölli Rölli ei ole kirjautuneena
Veteraani++
 
Rekisteröitynyt: 20.11.04
Sijainti: Pöytyä
Viestit: 1.924
Perusasetus

Entisessä asunnossa noita oli kans joka kevät. Yleensä semmonen 2-3 päivän riesa ja sit ei enää näkynyt. Vähän vaihtelevasti tuli jostain jalkalistan takaa tai kynnyksen alta ja vaelsivat kämpän poikki ja takas rakenteisiin. Yleisin oli et sisään eteisen jalkalistasta ja siitä lattian kautta kylppäriin ja seinää pitkin ikkunalistan taakse. Melkolailla hyvin pysyivät polulla eikä koskaan menneet keittiöön tai mihinkään kaappeihin.

Raidilla sumuttelin pahimpaan aikaan niin sai hetken rauhan.
  #105  
Vanha 25.04.2021, 21:02
HV HV ei ole kirjautuneena
Veteraani++
 
Rekisteröitynyt: 04.02.07
Sijainti: ikaalinen, .
Viestit: 1.941
Perusasetus

Kysymys sähköjumalille

Jos perus auton 12v akkulaturi lataa 10a (tai 20a) niin paljonko laturi tällöin ottaa tehoa 230v
Millä kaaviolla toi tarvis laskee.

Aggregaatin mitoitusta vaan mietin...
  #106  
Vanha 26.04.2021, 04:40
jli jli ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen+++
 
Rekisteröitynyt: 23.09.19
Sijainti: Keski-Suomi
Viestit: 468
Perusasetus

Eipä tarvii paljon aggregaatin mitoitusta miettiä tuossa tapauksessa. Laturin laskennallinen teho on ampeerit x jännite, eli tässä tapauksessa 120W tai 240W (tai jos 14 voltilla ladataan, niin 140W tai 280W).

Laturi tietysti ottaa vähän enemmän kuin antaa, mikä on aika yleistä kaikessa muussakin. Sen vuoksi tarkkaa agren antamaa tehoa on käytännössä mahdoton sanoa erilaisten laitekohtaisten hävikkien vuoksi, mutta koska jokainen tuottaa vähintään 500W jatkuvaa tehoa, pitäisi minkä tahansa riittää.

Mieluummin ongelmaksi voi muodostua se, että otat liian pientä tehoa isosta aggregaatista. Silloin koneen täyttöaste ei ole ihan optimaalinen ja hyötysuhde ei ole niin hyvä kuin se voisi olla. Tuokaan ei kyllä ole iso ongelma, ellei työkseen lataile.
  #107  
Vanha 26.04.2021, 10:25
HV HV ei ole kirjautuneena
Veteraani++
 
Rekisteröitynyt: 04.02.07
Sijainti: ikaalinen, .
Viestit: 1.941
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja jli Näytä viesti
Eipä tarvii paljon aggregaatin mitoitusta miettiä tuossa tapauksessa. Laturin laskennallinen teho on ampeerit x jännite, eli tässä tapauksessa 120W tai 240W (tai jos 14 voltilla ladataan, niin 140W tai 280W).

Laturi tietysti ottaa vähän enemmän kuin antaa, mikä on aika yleistä kaikessa muussakin. Sen vuoksi tarkkaa agren antamaa tehoa on käytännössä mahdoton sanoa erilaisten laitekohtaisten hävikkien vuoksi, mutta koska jokainen tuottaa vähintään 500W jatkuvaa tehoa, pitäisi minkä tahansa riittää.

Mieluummin ongelmaksi voi muodostua se, että otat liian pientä tehoa isosta aggregaatista. Silloin koneen täyttöaste ei ole ihan optimaalinen ja hyötysuhde ei ole niin hyvä kuin se voisi olla. Tuokaan ei kyllä ole iso ongelma, ellei työkseen lataile.
Ok. Tarkoitus olis saada akut täyteen mahdollisimman pienellä ajalla, eli isolla laturilla jos ei aurinkovoima piisaa.
  #108  
Vanha 26.04.2021, 13:16
jli jli ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen+++
 
Rekisteröitynyt: 23.09.19
Sijainti: Keski-Suomi
Viestit: 468
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja HV Näytä viesti
Ok. Tarkoitus olis saada akut täyteen mahdollisimman pienellä ajalla, eli isolla laturilla jos ei aurinkovoima piisaa.
Tavallinen auton 100A laturi potkisi jo vähän paremmin ja lataisi suoraan ilman erillistä laturia. Harmi vain kuin niitä ei aggregaatteihin yleensä laiteta. Tokihan sen saa viriteltyä ruohonleikkurin moottoriin tai mihin vain, mutta hintaa kertyy komponenteista.

Tuo 230V muutos on täysin turha ja syö energiaa, mutta sillä niitä akkuja silti monesti joutuu latailemaan.
  #109  
Vanha 27.04.2021, 09:43
JiiPee JiiPee ei ole kirjautuneena
Moderator
 
Rekisteröitynyt: 13.08.03
Sijainti: Janakkala
Viestit: 6.312
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja HV Näytä viesti
Ok. Tarkoitus olis saada akut täyteen mahdollisimman pienellä ajalla, eli isolla laturilla jos ei aurinkovoima piisaa.
En tiedä minkälaisia akkuja käytät, mutta jos ne on tavallisia avoimia käynnistysakkuja, niin pari asiaa kannattaa huomioida, jotta akut kestäisivät toistuvassa purku-lataus käytössä pidempään.

Pura korkeintaan 20-25 prosenttia täyden akun kapasiteetista ennen täyteen lataamista. Tässä on siis kyse järjestelmän mitoituksesta, eli että on riittävästi akkukapasiteettia kulutukseen nähden.

Sopiva latausvirta on noin 10% akun ilmoitetusta kapasiteetista (C/10), eli esim. 300 Ah akustolle 30 A. Liian tömäkkä laturi vanhentaa akkua nopeammin.

Jos ei ole automaattilaturia, niin akun napajännitteen nousua pitää valvoa aktiivisti, ettei akkua suotta "kiehuteta" ylijännitteellä. Liian tehokkaalla manuaalilaturilla akkua ei saa keittämättä täyteen varaustilaan. Varaamisen viimeinen vaihe pitäisi tehdä jänniterajoitetulla laturilla (kuten autossakin), jolloin latausvirta pienenee sitä mukaa, mitä täydemmäksi akku tulee.
__________________
Jukka
  #110  
Vanha 27.04.2021, 10:35
HV HV ei ole kirjautuneena
Veteraani++
 
Rekisteröitynyt: 04.02.07
Sijainti: ikaalinen, .
Viestit: 1.941
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja JiiPee Näytä viesti
En tiedä minkälaisia akkuja käytät, mutta jos ne on tavallisia avoimia käynnistysakkuja, niin pari asiaa kannattaa huomioida, jotta akut kestäisivät toistuvassa purku-lataus käytössä pidempään.

Pura korkeintaan 20-25 prosenttia täyden akun kapasiteetista ennen täyteen lataamista. Tässä on siis kyse järjestelmän mitoituksesta, eli että on riittävästi akkukapasiteettia kulutukseen nähden.

Sopiva latausvirta on noin 10% akun ilmoitetusta kapasiteetista (C/10), eli esim. 300 Ah akustolle 30 A. Liian tömäkkä laturi vanhentaa akkua nopeammin.

Jos ei ole automaattilaturia, niin akun napajännitteen nousua pitää valvoa aktiivisti, ettei akkua suotta "kiehuteta" ylijännitteellä. Liian tehokkaalla manuaalilaturilla akkua ei saa keittämättä täyteen varaustilaan. Varaamisen viimeinen vaihe pitäisi tehdä jänniterajoitetulla laturilla (kuten autossakin), jolloin latausvirta pienenee sitä mukaa, mitä täydemmäksi akku tulee.
Mulla on retkipakussa hupiakkuina 2 kpl oiskohan ollu 85ah geeliakkuja, ihan pitäs olla tuohon tarkoitukseen tehtyjä, eli kestää syväpurkua ja nopeeta latausta... Normioloissa auringonpaisteessa ei mitään ongelmaa, aurinkopaneeli lataa täysin mutta pohjoses ei tuntunu enää aurinko riittävän kovin pitkälle niin tarvis vähän lisäapua aggregaatista kun en viitti autookaan huudattaan ruveta. 100 litran 12v kompura jääkaappipakastin kuitenki syö jonkunverran.
  #111  
Vanha 27.04.2021, 14:37
JiiPee JiiPee ei ole kirjautuneena
Moderator
 
Rekisteröitynyt: 13.08.03
Sijainti: Janakkala
Viestit: 6.312
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja HV Näytä viesti
Mulla on retkipakussa hupiakkuina 2 kpl oiskohan ollu 85ah geeliakkuja, ihan pitäs olla tuohon tarkoitukseen tehtyjä, eli kestää syväpurkua ja nopeeta latausta... Normioloissa auringonpaisteessa ei mitään ongelmaa, aurinkopaneeli lataa täysin mutta pohjoses ei tuntunu enää aurinko riittävän kovin pitkälle niin tarvis vähän lisäapua aggregaatista kun en viitti autookaan huudattaan ruveta. 100 litran 12v kompura jääkaappipakastin kuitenki syö jonkunverran.
Minulla on kesämökillä vähän pienempi Danfossin kylmäkone, joka ottaa käydessään virtaa noin 4 A. Se käy kesällä (ei ihan helteellä) tunnissa muutaman jakson, yhteensä noin 10 minuuin ajan. Se oli aiemmalla akulla (180 Ah) ja paneelilla (150 W) vähän rajoilla, kun virta ei tahtonut riittää muuten kuin jos koko päivän paistoi tai mökkeiltiin vain LA-SU, jolloin akku sai latautua viikolla. Silloin tuli ajoittain annettua apuvirtaa akkuun 15 A antavalla siivouskoneen laturilla Hondan pienimmästä salkkuaggregaatista (450 W jatkuvaa 50 Hz). Honda kävi sillä kuormalla noin 6 tuntia tankillisella.

Akun kypsyttyä laitoin tilalle toissa kesänä 4x75 Ah käynnistysakkuja rinnankytkennässä. Paneeliksi vaihtui myöhemmin 2x280 W. Nyt on virta riittänyt, eikä aggregaattia ole akun vuoksi käynnistetty sen jälkeen. On siellä se aggregaatti vielä varalla, koska ei virta kuitenkaan riitä, jos aurinko on koko mökkeilyviikon pilvessä. 3-4 vuorokautta, niin akkuja on purettu n. 20%, jos yhtään virtaa ei paneeleista saa.
__________________
Jukka
  #112  
Vanha 29.04.2021, 08:30
Catrik:n Avatar
Catrik Catrik ei ole kirjautuneena
Konkari++
 
Rekisteröitynyt: 22.07.13
Sijainti: Oulu
Viestit: 812
Perusasetus

Miten sähköasentajat yleensä suhtautuu jos asiakas haluaa itse asentaa rasiat ja pintavedot, ja sähköri käy vaan tarkistamassa ja kytkee keskukseen? Yhteen paikkaan laitoin tarjouspyynnön vaan eivät mitään vastanneet.

Onko suositella jotain kirjaa tai nettisivua mistä voisi lukea kuinka nuo asennukset tehdään oikein? Kuvittelis ettei pistorasian ja pintavedon laittamisessa ole mitään ihmeellistä, vaan mulla ei oo luulon perusteella tapana tehdä asioita.
  #113  
Vanha 29.04.2021, 09:35
turakki turakki ei ole kirjautuneena
Konkari+++
 
Rekisteröitynyt: 28.11.03
Sijainti: Hämeenkyrö, Finland.
Viestit: 937
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Catrik Näytä viesti
Miten sähköasentajat yleensä suhtautuu jos asiakas haluaa itse asentaa rasiat ja pintavedot, ja sähköri käy vaan tarkistamassa ja kytkee keskukseen? Yhteen paikkaan laitoin tarjouspyynnön vaan eivät mitään vastanneet.

Onko suositella jotain kirjaa tai nettisivua mistä voisi lukea kuinka nuo asennukset tehdään oikein? Kuvittelis ettei pistorasian ja pintavedon laittamisessa ole mitään ihmeellistä, vaan mulla ei oo luulon perusteella tapana tehdä asioita.
Tämä riippuu varmasti paljon sähkäristä. Meidän työmaalla vedot tehtiin itse. Sähkäri oli kiireinen kaveri, kävi toisinaan välihommina sitten kytkemässä. Nopeammin olisi varmaan saanut kokonaisuutena, mutta tuolla kaverilla ei ollut kalenterissa tilaa. Muutenkin sähkärit tuntuivat silloin olevan vaikeasti saatavilla.
  #114  
Vanha 29.04.2021, 12:16
Timo_L:n Avatar
Timo_L Timo_L ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 26.08.06
Sijainti: Paloheinä, Helsinki
Viestit: 7.391
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Catrik Näytä viesti
Miten sähköasentajat yleensä suhtautuu jos asiakas haluaa itse asentaa rasiat ja pintavedot, ja sähköri käy vaan tarkistamassa ja kytkee keskukseen? Yhteen paikkaan laitoin tarjouspyynnön vaan eivät mitään vastanneet.
Suhtautuu hyvin vaihtelevasti, osa ei suostu koskemaankaan, ja toiset kyllä tekee kun palkkaahan siitäkin saa. Huomioitavaa on että mittauspöytäkirjaan tulee - tai ainakin kuuluisi tulla - maininta siitä kuka sähköt on vetänyt, kuka on kytkenyt katkaisijat/ pistorasiat, ja kuka tehnyt keskuksen asennuksen jos osa asennuksista on tehnyt muu kuin mittauspöytäkirjaa tekevä.
Suomeksi sanottuna sinä olet pohjimmillaan vastuussa siitä että tekemäsi vedot ja kytkennät on oikein, mittauspöytäkirjan tehnyt vastaa siitä että mittausten perusteella homma on ok.

Minä esim. tein käytännössä kaikki sähköt itse rivarin remontissa, piirsin käsin pohjakuvaan kaikki vedot rasioineen yms., ja mietin itse "lohkojen" ryhmitykset mitä minkäkin johdon perään tulee ja kuinka monen sulakeen/ johdonsuojaktaisijan taakse kytkennät tulee.
Sen jälkeen hyväksytin/ piirrätin niiden pohjalta kuvat sähkösuunnittelijalla. Ei tullut oikeastaan mitään sanomista suunnittelijalta, eli taisi ne sitten oikein mennä. Pari isompaa ryhmää päädyttiin hajauttamaan erillisiksi koska tulevassa ryhmäkeskuksessa oli sen verran pelivaraa johdonsuojakataisijoiden määrässä. Suunnittelija piirsi keskuskuvan, sitä en olisi halunnut enkä edes osannut tehdä itse välttämättä asianmukaisesti.

Lainaus:
Onko suositella jotain kirjaa tai nettisivua mistä voisi lukea kuinka nuo asennukset tehdään oikein? Kuvittelis ettei pistorasian ja pintavedon laittamisessa ole mitään ihmeellistä, vaan mulla ei oo luulon perusteella tapana tehdä asioita.
Google löytää, ja onhan noita sähköalan oppikirjojakin. Ne kirjat ei ole mitään ihan halpoja, ja huonosti löytyy kirjastosta. Jos ei oikeasti tiedä mitä tekee, niin kannattaa vähintäänkin piirrättää ensin sähkökuvat ammattilaisella jotta tietää montako kojetta/ laitetta voi esim. olla yhden vedon perässä, mitä johtoa missäkin käytetään, mitä minkäkin johdon perään tulee, yms.
Ja tietysti jos ei tiedä miten kytkennät tehdään rasioissa asianmukaisesti, niin jättää koko homman suosiolla ammattilaiselle.
Meillä oli kämpässä tolkuton määrä malliesimerkkejä vuosien saatossa aivan päin seiniä tehdyistä kytkennöistä, joku siis ei todellakaan ollut tiennyt miten kuuluu tehdä. Osa niistä oli hengenvaarallisia kytkentöjä, osa selkeän palovaaran aiheuttavia ja muutama muuten vain täysin hutiloiden ja epäammattimaisesti tehtyjä.


Sinällään noissa normaaleissa sähkövedoissa ei ole mitään ihmeellistä, kun vain tietää mitä kytketään, miten kytketään, millä tavalla johdot pätkitään/ kuoritaan rasioissa, miten johtovedot kannakoidaan ja tarvittaessa suojataan, ja niin edelleen.
Jos teet itse vedot ja kytkennät rasioissa, niin osta ehdottomasti hyvät kuorinta- ja katkaisutyökalut, muistat laittaa kaikki tarvittavat vedonpoistot, kannakoinnit, kiinnitykset, suojaputket yms.
Paskoilla vehkeillä käy etenkin kuoriessa äkkiä niin, että esim. MMJ:n suojakuoren poistossa tulee viiltäneeksi vaihe-, nolla- tai suojamaan eristeestäkin läpi, ja muita mukavuuksia. Oikeilla työkaluilla ja työtavoilla tätä ei tapahdu ja kytkennät on asialliset ja turvalliset.
__________________
Jeep Grand Cherokee 5.9 Limited LX, käyttöauto sopivasti maastoon varusteltuna.

Jeep Cherokee 4.0 - Ikuisuusprojekti Moggiakseleilla, 42" renkailla ja kaikensortin enemmän ja vähemmän oleellisilla ominaisuuksilla.

Jeep Cherokee 4.0 - Menehtyi kunniakkaasti Stadin Cruiseissa 5/2008.
  #115  
Vanha 01.05.2021, 23:59
BJ-40/76 BJ-40/76 ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 11.05.09
Sijainti: Oulu
Viestit: 5.053
Perusasetus

Muutamaan vuoteen en ole tehnyt "käyttöönottotarkastuspöytäkirjaa"..


Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Timo_L Näytä viesti
............. "mittauspöytäkirjaan tulee - tai ainakin kuuluisi tulla - maininta siitä kuka sähköt on vetänyt, kuka on kytkenyt katkaisijat/ pistorasiat, ja kuka tehnyt keskuksen asennuksen jos osa asennuksista on tehnyt muu kuin mittauspöytäkirjaa tekevä.""""""

""""""""""""""""""""""Minä esim. tein käytännössä kaikki sähköt itse rivarin remontissa, piirsin käsin pohjakuvaan kaikki vedot rasioineen yms., ja mietin itse "lohkojen" ryhmitykset mitä minkäkin johdon perään tulee ja kuinka monen sulakeen/ johdonsuojaktaisijan taakse kytkennät tulee.
Sen jälkeen hyväksytin/ piirrätin niiden pohjalta kuvat sähkösuunnittelijalla."""""""""

""""""""""""" Suunnittelija piirsi keskuskuvan, sitä en olisi halunnut enkä edes osannut tehdä itse välttämättä asianmukaisesti."""""""""""""

""""""""""""""""""
Meillä oli kämpässä tolkuton määrä malliesimerkkejä vuosien saatossa aivan päin seiniä tehdyistä kytkennöistä, joku siis ei todellakaan ollut tiennyt miten kuuluu tehdä. Osa niistä oli hengenvaarallisia kytkentöjä, osa selkeän palovaaran aiheuttavia ja muutama muuten vain täysin hutiloiden ja epäammattimaisesti tehtyjä.""""""""""""""""""

"""""""""""""Sinällään noissa normaaleissa sähkövedoissa ei ole mitään ihmeellistä, kun vain tietää mitä kytketään, miten kytketään, millä tavalla johdot pätkitään/ kuoritaan rasioissa, miten johtovedot kannakoidaan ja tarvittaessa suojataan, ja niin edelleen."""""""""""""""
Siis minulla ei täsmätietoa viimmeisimmistä määräyksistä.

Viimmeksi kun teetin pöytäkirjan, niin silloin riitti se, että:

- todettiin asennukset määräystenmukaisiksi.
- mitattiin oikosulkuvirrat (jokaisesta ryhmästä, "nimmari" riitti siihen, että olin valinnut honoimman)
-jokaisen vikavirtasuojakytkimen laukaisuaika

Ja "hyvä" kysymys? (minä en tiedä) mitä pätevyysvaatimuksia on tänään normaalin okt / autotallin sähkösuunnittelijalle?

-> kuten jo "Timo_L" totesi
(Meillä oli kämpässä tolkuton määrä malliesimerkkejä---)
  #116  
Vanha 02.05.2021, 09:01
tekniikkamies tekniikkamies ei ole kirjautuneena
Arvostettu jäsen
 
Rekisteröitynyt: 23.11.11
Sijainti: Päijät-Häme
Viestit: 2.945
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Catrik Näytä viesti
Miten sähköasentajat yleensä suhtautuu jos asiakas haluaa itse asentaa rasiat ja pintavedot, ja sähköri käy vaan tarkistamassa ja kytkee keskukseen? Yhteen paikkaan laitoin tarjouspyynnön vaan eivät mitään vastanneet.

Onko suositella jotain kirjaa tai nettisivua mistä voisi lukea kuinka nuo asennukset tehdään oikein? Kuvittelis ettei pistorasian ja pintavedon laittamisessa ole mitään ihmeellistä, vaan mulla ei oo luulon perusteella tapana tehdä asioita.
Ei vastaa kysymykseen, mutta itse olen keksinyt jos tarvii enempi pistorasioita, voi hommata työmaakeskuksen ja yhdistää se voimavirtapistorasiaan.

Mökkinaapurilla ei ollut pistorasiat hyvällä mallilla ja ehdotin, että pyytää sähkömiestä laittamaan yhden voimavirtapistorasian ja samalla kaksi valovirtapistorasiaa. Maksoi jotain yli 500 euroa.

En näe kauhean suureksi ongelmaksi tehdä kotona monia asioita itse, mutta tilanne voi muuttua jos myy kiinteistön. Yksi varteenotettava kompromissi on poistaa omatoimisesti huonoja asennuksia tai liian vanhoja.
  #117  
Vanha 02.05.2021, 09:08
tekniikkamies tekniikkamies ei ole kirjautuneena
Arvostettu jäsen
 
Rekisteröitynyt: 23.11.11
Sijainti: Päijät-Häme
Viestit: 2.945
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja JiiPee Näytä viesti
Minulla on kesämökillä vähän pienempi Danfossin kylmäkone, joka ottaa käydessään virtaa noin 4 A. Se käy kesällä (ei ihan helteellä) tunnissa muutaman jakson, yhteensä noin 10 minuuin ajan. Se oli aiemmalla akulla (180 Ah) ja paneelilla (150 W) vähän rajoilla, kun virta ei tahtonut riittää muuten kuin jos koko päivän paistoi tai mökkeiltiin vain LA-SU, jolloin akku sai latautua viikolla. Silloin tuli ajoittain annettua apuvirtaa akkuun 15 A antavalla siivouskoneen laturilla Hondan pienimmästä salkkuaggregaatista (450 W jatkuvaa 50 Hz). Honda kävi sillä kuormalla noin 6 tuntia tankillisella.

Akun kypsyttyä laitoin tilalle toissa kesänä 4x75 Ah käynnistysakkuja rinnankytkennässä. Paneeliksi vaihtui myöhemmin 2x280 W. Nyt on virta riittänyt, eikä aggregaattia ole akun vuoksi käynnistetty sen jälkeen. On siellä se aggregaatti vielä varalla, koska ei virta kuitenkaan riitä, jos aurinko on koko mökkeilyviikon pilvessä. 3-4 vuorokautta, niin akkuja on purettu n. 20%, jos yhtään virtaa ei paneeleista saa.
Kasteluvettä järvestä hakiessa keksin, että neljä 100 ampeerituntista akkua, 2000 watin siniaaltoinvertteri pelittää paljon paremmin kun yhdistää Victronin MPPT säätimeen 48 voltin sähköpyörän akun ja antaa ladata sen jollain 500 watin teholla samalla kun pumppaa ja koko reissun ajan. Tuollainen kävis mökilläkin jos kulutus tavallista isompi, yhdistää kuin tekopaneeluksi lithium akun, joka helppo kuljettaa.
  #118  
Vanha 09.05.2021, 12:48
Luoppis Luoppis ei ole kirjautuneena
Veteraani
 
Rekisteröitynyt: 17.01.10
Sijainti: Asikkala
Viestit: 1.148
Perusasetus

Liitteenä kuva jossa tollainen vanhahko työmaa sähkökeskus kiinteänä asennuksena. Vikana huomasin itsekkin vuosikausia tuota käyttäneenä autotallissa, että tohon kun kytkee minkä tahansa maadoitetun sähkolaitteen kiinni, niin sähkölaitteen runkoon vuotaa vaihetta joku x määrä. Samaten vaihekynä hehkuu tuon kotelon ympärillä. Mistään ei omasta mielestä näy olevan johdot rikki. Keltavihreät hehkuu kaikki niin kauan, kuin tuo katkaisija on päällä. Katkaisija pois päältä ei hehku kynä muuta kuin noissa vaihejohtimissa ennen katkaisijaa. Jos nyt ymmärrän yhtään oikein niin nolla ja maa ei tossa laatikossa kosketa toisiaan.

Lisää mielenkiintoa asiaan saa siten, että toi laatikko on toisen pienemmän kytkinkaapin perässä. Eli tota ennen on kaappi, jossa on katkaisija ja sulakkeet. Siinä boksissa on talolta tuleva kaapeli, josta lähtee sulakkeen kautta 3 vaihetta ja nolla tonne työmaaboksille. Ja siinä kovasti näyttää siltä, että nolla on yhdistetty kiskoon, joka maadoittaa pikkuboksin. Työmaaboksilta tuleva keltavihreä ei ole kytketty tossa pikkulaatikossa mihinkään. Eikä rungon vaiheistuminen koske tuota boksia, siinä hehkuu omasta mielestäni kynä vain vaihejohtimissa.

Varmaan pitää hankkia ammattiapua, mutta jos joku osaa/haluaa vinkata, niin eikai sekään väärin ole
Liitetiedostot
Click image for larger version

Name:	Tallin keskus.jpg‎
Views:	154
Size:	570,0 Kt
ID:	99182  
__________________
100% hiilineutraali vuoteen 2086 mennessä

Viimeksi muokannut Luoppis : 09.05.2021 12:50
  #119  
Vanha 09.05.2021, 15:09
G13b G13b ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen
 
Rekisteröitynyt: 01.11.16
Sijainti: Espoo, Suomi
Viestit: 130
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja G13b Näytä viesti
Missäs pks:lla(Espoo) saisi Jimpan peltivanteet puhallettua ja maalattua, Pornaisten paikkaan viiden viikon jono, vähän on pitkä.
Parasta kun vastaa ite itselle, Dincor Kellokoskella puhaltaa ja maalaax3, sarja 200e, ettäs tiedätte, nyt.
__________________
kalusto: Jimny 2004 G13bb cabrio
  #120  
Vanha 09.05.2021, 15:58
wikke:n Avatar
wikke wikke ei ole kirjautuneena
Sankari
 
Rekisteröitynyt: 06.04.07
Sijainti: Kupolin alla.
Viestit: 3.843
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja G13b Näytä viesti
Parasta kun vastaa ite itselle, Dincor Kellokoskella puhaltaa ja maalaax3, sarja 200e, ettäs tiedätte, nyt.
Hyvä tietää tämän hetkinen tilanne, mikäli moiselle tarvetta. Kiitoksia. Millä maalasivat?

Saattaa olla että tulkitsin tuon viimeisimmän viestisi lopun ehkä vähän väärin, mutta kyllä täällä on yleensä nakattu vinkkiä jos tietoa on ollut, eikä suinkaan pantattu. Ja saattaahan olla että jollakulla olisi ollut tietoakin, mutta ei vain ole tätä ketjua lukenut, tai kyssäriäsi huomannut.

Liittymättä mitenkään edelliseen, niin muutaman postauksen kysyjiä ollut tuossa vuosien varrella useampiakin, jotka närkästynyt ovat olleet tyyliin että kysytään jotain klo. 02.53 tyyliin: "Mikä Fronteran nelivedossa tökkii kun ei kytkeydy?" kertomatta oireita, ja kun ketään ei vastaa 04.12 mennessä, niin: "Vittu ihan paska palsta ja Opel forumilla kaikki paremmin!"...
__________________
On epäoptimaalista yrittää elää optimaalisesti epäoptimaalisessa maailmassa.
  #121  
Vanha 09.05.2021, 16:25
BJ-40/76 BJ-40/76 ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 11.05.09
Sijainti: Oulu
Viestit: 5.053
Perusasetus

Tekeekö kukaan Oulun ympäristössä venttilin seetin koneistuksia?


Oulussa tekee Oulun moottorikoneistamo, mutta jonoa viikkoja.
Raskone lopettanut.

Raahessa yksi tekijä jäämässä eläkkeelle, ei olta uusia töitä.
  #122  
Vanha 10.05.2021, 07:03
jli jli ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen+++
 
Rekisteröitynyt: 23.09.19
Sijainti: Keski-Suomi
Viestit: 468
Perusasetus

Jos auton valojen korkeussäätö ei toimi (ei ole koko säätöä eikä ole ikinä ollut) ja siitä on huomautus rekisteriotteessa, tuleeko hylsy katsastuksessa vaan vain uusi huomautus? Kaverin puolesta kyselen.
  #123  
Vanha 10.05.2021, 16:06
Catrik:n Avatar
Catrik Catrik ei ole kirjautuneena
Konkari++
 
Rekisteröitynyt: 22.07.13
Sijainti: Oulu
Viestit: 812
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja BJ-40/76 Näytä viesti
Oulussa tekee Oulun moottorikoneistamo, mutta jonoa viikkoja.
Raskone lopettanut.

Raahessa yksi tekijä jäämässä eläkkeelle, ei olta uusia töitä.
Kiinnotais itteäkin tietää joku moottorikoneistamo Oulun seudulla. Ei oikein kiinnosta asioida vanhanaikaisessa yrityksissä jotka eivät osaa sähköpostiin vastata, vaikka oliskin asiakkaita riittämiin.
  #124  
Vanha 10.05.2021, 21:18
-MaTTi-:n Avatar
-MaTTi- -MaTTi- ei ole kirjautuneena
Guru
 
Rekisteröitynyt: 27.07.04
Sijainti: Jokela, Finland.
Viestit: 10.986
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja jli Näytä viesti
Jos auton valojen korkeussäätö ei toimi (ei ole koko säätöä eikä ole ikinä ollut) ja siitä on huomautus rekisteriotteessa, tuleeko hylsy katsastuksessa vaan vain uusi huomautus? Kaverin puolesta kyselen.
Samana pysyy. Toki jos huomataan että koko pakollinen säätölaitteisto puuttuu niin hylkyä pukkaa.
  #125  
Vanha 11.05.2021, 04:46
jmk jmk ei ole kirjautuneena
Veteraani+
 
Rekisteröitynyt: 08.11.15
Sijainti: Miehikkälä
Viestit: 1.453
Perusasetus

Miten jos säätölaitteistoa ei oo ikinä ollutkaan, ja inssi sellaista vaatii? Ukon Corolla -96 joutui tällaiseen tilanteeseen. Otteella mainininta valojen säädön toimimattomuudesta....
Viestiketju on lukittu


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta
Etsi tästä viestiketjusta:

Tarkennettu haku
Näkymä

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
Kysy mitä vaan, vastataan ku jaksetaan 2020 wikke Chit-Chat 575 11.01.2021 06:48
Kysy mitä vaan, vastataan ku jaksetaan 2019 JiiPee Chit-Chat 566 01.01.2020 02:43
Kysy mitä vaan, vastataan ku jaksetaan 2015 JiiPee Chit-Chat 1300 28.12.2015 18:45
Kysy mitä vaan, vastataan ku jaksetaan 2012 ! SuurSyömäri Chit-Chat 1015 03.01.2013 18:46
Kysy mitä vaan, vastataan ku jaksetaan ! SuurSyömäri Chit-Chat 2358 31.08.2012 20:55


Sivu luotu: 04:03 (GMT +2).