Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Tekniikka & Jutustelu

Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen

Vastaus

Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
Vanha 10.01.2025, 23:52
tekniikkamies tekniikkamies ei ole kirjautuneena
Arvostettu jäsen

Rekisteröitynyt: 23.11.11
Sijainti: Päijät-Häme
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja ks75 Näytä viesti
Olen ketjun aloittaja. Minulla on nyt ollut 9 vuotta 4wd farkku. 200 hv diesel ja vetopaino 2000kg. Se ei todellakaan sovellu 2500 kg:n venetrailerin kiskomiseen järvestä ylös. Jo 500 kg:n trailerin kanssa kytkin käryää. Kyllähän tolla on kaupungissa ja maantiellä tullut kiskottua 2000 kg:n kärryä ja se nyt vielä tulee, kunhan katsoo ettei tarvii lähteä paikaltaan ylämäkeen.

Ja ei se mene edes Hämäläisessä talvessa riittävän hyvin lumessa. Maavaraa on n. 190 mm. Minulla kun on useampi ajava koira, niin autollakin joutuu välillä ajamaan aika paljon jos koira ajaa jäniksen sijaan kettua. Jos koiraa ei saa napattua joltain tieltä kiinni, niin sitä saa etsiskellä yömyöhään naapuripitäjistä tutkapannan sijainneilla. Ja näillä lumilla tuota farkkua ei saa edes auratulta tieltä sivuun parkkiin ilman lapiota.

Huomaan, että ihan kaikki kommentoijat eivät ole malttaneet lukea edes aloitusviestiä... Ja kaikki ei ymmärrä mitä on 2500 kg:n venetrailerin kiskominen järvestä. Eikä näytä ihan jokaisella olevan tajunnassa mitä on jäniksen metsästys tutkapantakaudella. 😉
Mul on Hilux 1998 lopulta melko hyvät hidas 1 ja pakki. Siinä ei hyvä maantieteho, eikä 2500 kilon vetopaino. 4 vetoisella Vitolla hinasin jonkin painoista traileria, siinä oli automaatissa vissiin 7 vaihdetta ja saman tuntuinen automaatti 320 CDI ML Mersussa. Siinäkin jonkinmoista vetokykyä.

Toyota HDJ 100 vois olla kova peli.
Vastaa lainaten
Vanha 11.01.2025, 00:00
ks75 ks75 ei ole kirjautuneena
Tulokas

Rekisteröitynyt: 20.08.08
Sijainti: Hämeenlinna
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Rölli Näytä viesti
Pari tarkentavaa kysymystä.
Paljonko tuohon tulee vuodessa kilometrejä? Ja kuinka iso osa näistä traileri perässä?
Montako kertaa kaudessa sitä venettä pitää nostaa/laskea?

Onko ajo pääosin kotinurkissa pyörimistä vai tyyliin lapinreissua kerran kuukaudessa?
Ajot riippuu siitä, että käykö tämä veturi ja metsästysauto kakkosautoksi vai onko kolmosautona. Jos kakkosautona, niin voi tulla joku 15000-20000km/vuosi. Jos tulee kolmosautoksi, niin joku 5000-8000 km/vuosi.

Vene tuodaan aina kotiin joka reissun jälkeen. Eli muutamia kymmeniä kertoja. Ajomatkaa ei kuitenkaan tule kovin paljon, ellei nyt sitten innostu Inarilla käymään enemmän kuin kerta vuoteen.

Touareq kiinnosti siksi, että se sopisi kakkosautoksikin. Vetokyky sillä pitäis numeroiden mukaan riittää. Koria sais siitäkin korotettua ja renkaita vähän isommiksi.
Vastaa lainaten
Vanha 11.01.2025, 08:44
Hcet:n Avatar
Hcet Hcet ei ole kirjautuneena
Konkari++

Rekisteröitynyt: 08.07.15
Sijainti: Tampere
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja ks75 Näytä viesti
Olen ketjun aloittaja. Minulla on nyt ollut 9 vuotta 4wd farkku. 200 hv diesel ja vetopaino 2000kg. Se ei todellakaan sovellu 2500 kg:n venetrailerin kiskomiseen järvestä ylös. Jo 500 kg:n trailerin kanssa kytkin käryää. Kyllähän tolla on kaupungissa ja maantiellä tullut kiskottua 2000 kg:n kärryä ja se nyt vielä tulee, kunhan katsoo ettei tarvii lähteä paikaltaan ylämäkeen.

Ja ei se mene edes Hämäläisessä talvessa riittävän hyvin lumessa. Maavaraa on n. 190 mm. Minulla kun on useampi ajava koira, niin autollakin joutuu välillä ajamaan aika paljon jos koira ajaa jäniksen sijaan kettua. Jos koiraa ei saa napattua joltain tieltä kiinni, niin sitä saa etsiskellä yömyöhään naapuripitäjistä tutkapannan sijainneilla. Ja näillä lumilla tuota farkkua ei saa edes auratulta tieltä sivuun parkkiin ilman lapiota.

Huomaan, että ihan kaikki kommentoijat eivät ole malttaneet lukea edes aloitusviestiä... Ja kaikki ei ymmärrä mitä on 2500 kg:n venetrailerin kiskominen järvestä. Eikä näytä ihan jokaisella olevan tajunnassa mitä on jäniksen metsästys tutkapantakaudella. ��
On luettu ja ymmärretty, mutta kärryn veto kilometreistä ei ollut alussa kertomusta ja totesin jos veto on vähäistä. Sanoit myös alussa että lava-autot ok jos neliovisia, kuitenkin jenkki pickupit tyrmäsit sen takia että on lava-autoja vaikka täyttävät kriteerit. Aloittajallakin on vaikeuksia aloituksen kanssa

En tiedä millaisia 4wd farkkuja sinulla on ollut, mutta kuten sanoin niin isomman kokoluokan farkku. Tuollainen A6 painaa melkein sen mitä touareg eikä automaatista pala kytkin. Sillä pääsee myös lumihangessa.

Yhäkin olen sitä mieltä että haettuun käyttöön ja varsinkin tuo kulutusrajaus mielessä katselisin itse touaregia,q7 tai possua 3.0tdi:llä varustettuna ja automaattina.
Tosin kuinka hc lumipaikkoja ajetaan? Sekin kannattaa miettiä.

Viimeksi muokannut Hcet : 11.01.2025 08:46
Vastaa lainaten
Vanha 11.01.2025, 12:16
Macke Macke ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen

Rekisteröitynyt: 14.12.18
Sijainti: Porvoo
Perusasetus

Ei pickuppi oikein täytä eräjorman tarvetta riittävälle lämpimälle tilalle koirille kun niitä on enemmän kuin 1 ja ne on isompia kuin puudeli. Ja sitä oheiskamaa on sen verran että joku tuplahyttipickup on kaikkea muuta kuin optimaalinen.

Karkeesti 2005 jälkeen kaikki mikä on tullu VAG konsernilta on parhaimmillaankin epäilyttävää luotettavuudeltaan. Nelos passatti, vitos portteri kohdalla meni aika moni asia aika perseelleen. Ei ole torakkaa itselläni ollut mutta yllättyisin jos ei tollasen vanhan torakkan kanssa joudu viettämään yhtä paljon aikaa tallissa kuin maantiellä, varsinkin jos se on dieseli. Välttäisin kuin ruttoa vaikka onkin toimiessaan varmasti mukava peli.

Tuli mieleen että jos se maantiepuoli on painopisteenä niin nelosgeneraation 2006-2010 Ford Explorer menis varmaan kanssa ihan kivasti. 4,6 V8 on ihan kelpo pannu, alkuperäiset 2-osaiset sytytystulpat tahtoo hajota irroitettaessa mutta ne on todennäköisesti jo vaihtuneet. Aski on ZF 6HP alkuunsa ja sen jälkeen Fordin lisenssiversio samasta askista eli se on hyvä. Ajettavuudeltaan modernimpaa SUV kantaa edustava ja kohtuu napakka erillisrunkoinen kampe noin muutenkin. Osia ei kauheesti näistä nurkista löydy eli joutunee rock autosta tai vastaavasta tilailemaan, mutta hyvä peli muuten. Kaverilla tollanen ollut useamman vuoden ja ollut tosi luotettava kampe. 2 ukkoo, yks koira ja eräkampetta niin saa tollasenkin tosi täyteen kun lähtee viikon mettäreissulle jonnekin.

Viimeksi muokannut Macke : 11.01.2025 12:25
Vastaa lainaten
Vanha 11.01.2025, 13:20
ks75 ks75 ei ole kirjautuneena
Tulokas

Rekisteröitynyt: 20.08.08
Sijainti: Hämeenlinna
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Hcet Näytä viesti
On luettu ja ymmärretty, mutta kärryn veto kilometreistä ei ollut alussa kertomusta ja totesin jos veto on vähäistä. Sanoit myös alussa että lava-autot ok jos neliovisia, kuitenkin jenkki pickupit tyrmäsit sen takia että on lava-autoja vaikka täyttävät kriteerit. Aloittajallakin on vaikeuksia aloituksen kanssa

En tiedä millaisia 4wd farkkuja sinulla on ollut, mutta kuten sanoin niin isomman kokoluokan farkku. Tuollainen A6 painaa melkein sen mitä touareg eikä automaatista pala kytkin. Sillä pääsee myös lumihangessa.

Yhäkin olen sitä mieltä että haettuun käyttöön ja varsinkin tuo kulutusrajaus mielessä katselisin itse touaregia,q7 tai possua 3.0tdi:llä varustettuna ja automaattina.
Tosin kuinka hc lumipaikkoja ajetaan? Sekin kannattaa miettiä.
Joo, ehkä kuvittelin jenkkipicuppien jatko-ohjaamoa tilavammaksi. Minulla oli D-Max pitkällä hytillä, josta oli takapenkki pois. Tein siihen taakse vanerista ja tasanteen joka oli jo melkein riittävä kahden koiran häkille. Ainoo vaan, että sitä häkkiä ei olisi saanut oviaukosta sisään...
Polttoaineen kulutus ei ole niin ehdoton raja, kuin se, että vene nousee järvestä ja pääsee koirien kanssa auraamattomilla teillä, mutta jos kulutus on järkyttävän suuri, niin sitte maasturi on kolmosauto.
Vastaa lainaten
Vanha 11.01.2025, 15:34
offroadjouni:n Avatar
offroadjouni offroadjouni ei ole kirjautuneena
Super Moderator

Rekisteröitynyt: 10.06.02
Sijainti: Kirkkonummi
Perusasetus

Minä olen koittanut selvitä yhdellä käyttöautolla, jossa on kohtuullinen maastokyky, yli 3000 kg vetomassa ja vähintään 4 paikkaa. Kilsoja tulee itsellä 10-15 tkm / vuosi, joista merkittävä osuus trailerin kanssa. 20 vuotta sitten ostin 2002 Gen3 Pajeron 3.2 DiD-koneella (kytkettävä takalukko), sitten 2006 Grand Cherokee 3.0 CRD-koneella (automaattiset lukot molemmilla akseleilla lisävarusteena), ja reilu vuosi sitten vaihdoin 2016 Touaregiin 3.0 TDI (keski- ja takalukko + alennusvaihteisto lisävarusteena). Asteittain on tullut lisää tehoa ja mukavuutta, mutta Touaregin CAN-väylät on aika hankalia sitten kun tulee jotain ongelmia. Tee-Se-Itse -miehelle on vaikea pala viedä autoa korjaamolle, etenkin kun tuntuu että edes merkkiliikkeen osaaminen ei herätä luottamusta.

Terrain Tech- tai 4XMotion-paketilla varustettuja Touaregeita on todellä vähän uudemman pään 7P-korimallissa. Itse kyttäsin melkein vuoden ennen kuin sopiva tuli kohdalle. Normaali 4Motion-malli ei sisällä enää alennusvaihdetta tai tasauspyörästön lukkoja näissä uudemmissa. Vanhemmissa 7L-malleissa takalukko taitaa olla vakiona, tai ainakin paljon useammin se löytyy.

Jos näitä kolmea autoa vertaa keskenään, niin Pajero on lähinnä traktoria, mutta ihan kelpo vehje etenkin uudempana. Vanhempien vuosimallien 160 heppainen kone oli aika nuhainen, mutta Gen4:n 200 heppainen on varmaan parempi. Grandi on suhteellisen hiljainen ja siinä on potkua mukavasti, mutta alusta oli ainakin minun autossa niin löysä että se tuntui kaatuvan mutkissa - ennen kuin siihen tottui. Touareg on "webaston" ansiosta todella lämmin noiden kahden pakastimen jälkeen, ja karvalakkimalleihin tottuneelle tuntui alkuun jopa sporttiselta ja luksukselta 262 heppaisen koneen ja 8 vaihteisen automaatin kanssa.

Tuli vähän tälläistä tajunnanvirtaa, mutta kaikkia kolmea autoa voin suositella varauksin.
Vastaa lainaten
Vanha 11.01.2025, 20:57
tekniikkamies tekniikkamies ei ole kirjautuneena
Arvostettu jäsen

Rekisteröitynyt: 23.11.11
Sijainti: Päijät-Häme
Perusasetus

https://youtu.be/9Y1baYRkQAI?si=JzwUMIIuv41fcBBH

Tuossa kokeilen 3,2 DID Pajeroa, pientä tykkäämistäkin, vaan oli rikki. Ei ollut mun oma. Takaisin liikkeeseen ja sieltä tuli joku perusauto tilalle kun nelivedon toimimaan laitto ei sujunut.

Ääni oli vähän karkea.
Vastaa lainaten
Vanha 11.01.2025, 22:42
Hcet:n Avatar
Hcet Hcet ei ole kirjautuneena
Konkari++

Rekisteröitynyt: 08.07.15
Sijainti: Tampere
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja offroadjouni Näytä viesti
Asteittain on tullut lisää tehoa ja mukavuutta, mutta Touaregin CAN-väylät on aika hankalia sitten kun tulee jotain ongelmia. Tee-Se-Itse -miehelle on vaikea pala viedä autoa korjaamolle, etenkin kun tuntuu että edes merkkiliikkeen osaaminen ei herätä luottamusta

Tuota testeriasiaa ei kannata pelätä. Alta 100€ saat lähes merkkitesterin. Vag vehkeisiin obd11 on kova sana, selkeä käyttää kelle vain. Vcds on sitten toinen

Viimeksi muokannut Hcet : 11.01.2025 22:45
Vastaa lainaten
Vanha 11.01.2025, 23:18
offroadjouni:n Avatar
offroadjouni offroadjouni ei ole kirjautuneena
Super Moderator

Rekisteröitynyt: 10.06.02
Sijainti: Kirkkonummi
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Hcet Näytä viesti
Tuota testeriasiaa ei kannata pelätä. Alta 100€ saat lähes merkkitesterin. Vag vehkeisiin obd11 on kova sana, selkeä käyttää kelle vain. Vcds on sitten toinen
On minulla VCDS, mutta väylävirheet on vähän ikäviä kun testerissä näkyy näkyy äkkiä virheitä vähän joka puolella.
Vastaa lainaten
Vastaus

Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)

Työkalut Etsi tästä viestiketjusta
Etsi tästä viestiketjusta:

Tarkennettu haku
Näkymä

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
Myydään 2 venettä, iso ja pieni legless O/M/V Ajoneuvot 0 25.03.2013 21:45
Mikä uudeksi (city)maasturiksi? Myös metsään. Rinssi Tekniikka & Jutustelu 17 19.02.2013 10:01
Myydään Pari venettä patsuk O/M/V Muut 3 10.10.2011 21:30
Mikä maasturiksi? legro Tekniikka & Jutustelu 15 06.01.2007 16:48
L200 Maasturiksi L200-01 Tekniikka & Jutustelu 0 05.09.2005 19:19

Sivu luotu: 00:17 (GMT +2).