Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Chit-Chat

Chit-Chat Tämä foorumi on tarkoitettu epämääräiseen jauhamiseen, eikä asian ole pakko liittyä suoraan offroadiin.

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #1  
Vanha 20.03.2023, 12:47
Profi:n Avatar
Profi Profi ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen++
 
Rekisteröitynyt: 14.08.05
Sijainti: Veteli, Finland.
Viestit: 391
Perusasetus

Hiukkassuodattimen puhdistus


Ongelma on 2012 vuosimallin hyudai i40:ssä eli se teki puhdistuspolttoa usein, noin 100 km:n välein. laitoin tankkiin stp:n hiukkassuodattimen puhdistajaa joka korjasi tilannetta eli nyt tekee puhdistuspolttoa noin 400km:n välein. Turbo alkoi samoihin aikoihin päästämään öljyä läpi ahtoputkiin eli todennäköisesti otti tuosta tukkeutuneesta dpf:stä itseensä. Samalla ku vaihan tuon turbon niin ajattelin, että pitää puhdistaa samalla tuo hiukkasloukku, jottei kohta mene uusikin turbo. Youtubessa on paljon videoita, kun tuota puhdistetaan itse liuottimilla ja painepesurilla. Käsittääkseni tuo voi tukkeutua kahdella tavalla, joko noesta tai sitten tuhkasta. Meillä auto on pelkästään maantieajossa, joten tukkeutuminen ei johdu lyhyestä pätkäajosta. Painepesurilla itse tehtynä saa varmaan tuon noen pois, mutta saako sillä kunnolla sitä sitten muuten puhtaaksi.

Onko kenellään kokemusta saako tuon itse puhtaaksi vai kannataisiko vaan viedä johonkin alan firmaan puhdistettavaksi ja köyhtyä useampi satanen?

__________________
Dodge ram 5.9 (-95 käyttis)
Hj 61 (-89 2. auto)
Vastaa lainaten
  #2  
Vanha 20.03.2023, 17:03
Macke Macke ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen
 
Rekisteröitynyt: 14.12.18
Sijainti: Porvoo
Viestit: 178
Perusasetus

Pari-kolme kertaa olen ainakin bemareitten DPF-pönttöjä puhdistellut. Ekaks paineilmalla vastakarvaan ja sitten liukkaripesulla + painepesurilla. Vastapaineet tippuneet hyvin alas, toki varmaan joku ammatikseen noita pesevä saisi paremman lopputuloksen mutta en sulkisi itse turaamistakaan pois.
Vastaa lainaten
  #3  
Vanha 21.03.2023, 15:35
HV HV ei ole kirjautuneena
Veteraani++
 
Rekisteröitynyt: 04.02.07
Sijainti: ikaalinen, .
Viestit: 1.941
Perusasetus

Painepesuri ja toho kuivattamiseen...
Vastaa lainaten
  #4  
Vanha 22.03.2023, 22:05
Rak Rak ei ole kirjautuneena
Veteraani+
 
Rekisteröitynyt: 15.03.04
Sijainti: Oulu
Viestit: 1.551
Perusasetus

Jos sinne sitä tuhkaa jää pesun jälkeen, niin se on sitten todennäköisesti kuivettuaan siellä iäisyyteen. Eli puolivillaista pesua ei kannata tehdä.

Pesuaine kannattaa valita ajatuksella. Jotain mikä liottaa nokea/tuhkaa, ei vain jotain liotinta ekasta käteen sattuneesta purkista.

Heikompi hiukkaspönttö ei sitte välttis tykkää kovin läheltä tehdystä painepesusta.

Viimeksi kun turasin, niin tukin toisen pään pömpelistä ja laskin pesuaineen päälle reilunlämpöistä vettä ja annoin muhia yli puolituntisen. Tapaus oli jo osittain menetetyksi todettu, joten pesuaine oli käsillä olevista sopivin.
__________________
www.OFFROADOULU.com
Vastaa lainaten
  #5  
Vanha 23.03.2023, 15:04
kami:n Avatar
kami kami ei ole kirjautuneena
Veteraani+
 
Rekisteröitynyt: 19.12.07
Sijainti: pielavesi
Viestit: 1.506
Perusasetus

Kuumalla vedellä ja liuottimella . Jättää liukiamaan toviksi jne nuita tuli töissä pestyä. Kaikki ei vironnut silläkään. Tuntityönä hinnakasta mutta kuulostaa siltä että ei hyvä pilalle ole enää menossa. Pitäs vain saaha kaikki sotku pois ettei kuivuessaan sitten tuki lisää.
Niitä puhistus aineitaki on joka lasketaan pönttöön vaikka anturin reiästä mutta nuin tukossa oleva tuskin aukeaa niillä
__________________
romuautot saunan takana kivirauniolla on kappale suomalaista kansanperinnettä... kaikkeni olen tehny perinteitten vaalimiseksi..

Viimeksi muokannut kami : 23.03.2023 15:06
Vastaa lainaten
Vastaus


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta
Etsi tästä viestiketjusta:

Tarkennettu haku
Näkymä

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
Turbon puhdistus tokko Tekniikka & Jutustelu 17 14.09.2015 20:53
Jäähdytysjärjestelmän puhdistus ? TOJOHJ60 Tekniikka & Jutustelu 13 03.09.2014 20:50
Vesikaivon puhdistus Arska-tehtaalta Chit-Chat 18 08.08.2008 23:02
Runkopalkin puhdistus? kingkuppi Tekniikka & Jutustelu 3 22.01.2007 08:07
Aluvanteiden puhdistus? panzer Tekniikka & Jutustelu 3 07.05.2006 11:43


Sivu luotu: 22:10 (GMT +2).