Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Tekniikka & Jutustelu
Rekisteröidy Offiblogit Yhteisö Kalenteri Viestit tänään Haku

Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #1  
Vanha 01.12.2004, 09:34
Suizaman Suizaman ei ole kirjautuneena
Aloittelija
 
Rekisteröitynyt: 14.11.04
Sijainti: Finland.
Viestit: 23
Perusasetus

SJ:n peräöljyt talvella


synteettiset vai mineraalit periin talvella?



Vastaa lainaten
  #2  
Vanha 01.12.2004, 09:37
Killer-Wo:n Avatar
Killer-Wo Killer-Wo ei ole kirjautuneena
Veteraani+
 
Rekisteröitynyt: 20.01.04
Sijainti: Kemi, Finland.
Viestit: 1.650
Perusasetus

Mineraaliöljyt.

Vastaa lainaten
  #3  
Vanha 01.12.2004, 15:54
JF JF ei ole kirjautuneena
Veteraani++
 
Rekisteröitynyt: 14.11.03
Sijainti: Espoo
Viestit: 1.786
Perusasetus

Vaikka onkin tuollainen vanha lousku, niin olen BJ:ssä huomannut ainakin laatikon ja moottorin tykänneen synteettisistä öljyistä näin talvisaikaan.

Kylmäkäynnistykset muuttuivat nykivistä ja yskivistä yhtä herkiksi pehmeiksi kuin kesällä, eikä vaihdelaatikko tunnu pakkasaamuina olevan kuin tervaa täynnä, ja vaihteiston öljyt vasta vaihdettuani olin havaitsevinani että auto myös liikahtaa herkemmin (vaikka loota muuten onkin lähellä hajoamispistettä, eli vanhat öljyt näyttivät metallivärimaalilta ).

Kone ei syö _yhtään_ öljyä, eikä laatikon tiivisteistäkään tipu mitään, eli en oikein tiedä miksi mineraaliöljy olisi parempaa? Halvempaahan se on tietysti.

Näkemyksiä?

Vastaa lainaten
  #4  
Vanha 01.12.2004, 16:37
MrShit:n Avatar
MrShit MrShit ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen
 
Rekisteröitynyt: 30.11.04
Sijainti: Espoo, Finland.
Viestit: 134
Perusasetus

Mietin tuossa samaa kun päätin vaihtaa uudet öljyt. Edellinen omistaja ei ollut niitä kai kertaakaan vaihtanut parin vuoden aikana ja etupää oli muutenkin kovin kuiva.

Tallilla sattui olemaan Nesteen Hypoidi MP 80W-90 öljyä. Kävi kyllä mielessä että näin talveksi olisi ehkä mukavampi laittaa 75W-90 öljyt, mutta en viittynyt alkaa juoksemaan sen perässä. Tuossa 80:ssä on jähmepiste jossain -30 kohdalla, mutta luulen ettei suizalla tule noissa pakkasissa enää ajettua muutenkaan (etelänmies ). 75:ssa olis kai vastaavasti joku yli -50 jähmepiste.

Mitä öljyjä ootte muut käyttäny talvella/kesällä/ympäri vuoden? Tuo suitsa on vielä uusi juttu, joten olis kiva kuulla kokeneemmilta referenssejä . Tuossa suitsassa tuskin on mitään kitkalukkoja, yms... mikä vaatis määrätyn tyyliset öljyt?

Vastaa lainaten
  #5  
Vanha 01.12.2004, 16:56
Killer-Wo:n Avatar
Killer-Wo Killer-Wo ei ole kirjautuneena
Veteraani+
 
Rekisteröitynyt: 20.01.04
Sijainti: Kemi, Finland.
Viestit: 1.650
Perusasetus

Mun perustelut on se et ku tulee ajeltua joskus mettässä ja ainakin pohjosessa riittää noita vetisiä soita joissa autot aina välillä on upoksissa tuntitolkulla pääsee vesi periin aina jostais raosta. Niin tulee vaihettua peräöljyjä suht tiheään, tulis kalliiks ostaa aina synteettiset. Se että synteettiset olisivat talvella paljon paremmat kuin nykyaikaiset mineraaliöljyt niin ei saa minulta ainakaan ääntä. Laittaa 75W(jähmepiste -57´C) öljyt periin talveks niin toimii. Mun mielestä synteettiset on turhaa rahan haaskausta ainakin maasturihommissa. Nykyaikaset henkilöautot on luku erikseen.

Vastaa lainaten
  #6  
Vanha 01.12.2004, 22:09
Paavo Paavo ei ole kirjautuneena
Sankari
 
Rekisteröitynyt: 16.01.03
Sijainti: Oulu, Finland
Viestit: 4.359
Perusasetus

Mun kotterossa on n. 15-16 litraa (4*porttaalit vajaan litran kukin, takaperässä ~4l, etuperässä ~6l ja jakolootassa pari litraa) ei-synteettistä hypoidiyljyä, viikonloppuna ajelin jonkin verran, tippui muuten bensamittarin neula aika nopeesti ekan 20 kilsan aikana vaikka auto oli roikan nokassa useamman tunnin, pakkasta oli kymmenisen astetta.

Jos olisin rikas niin vaihtaisin talveksi synteettiset, mutta mullakin tulee vaihdettua noita alustan rasvoja aika tiheästi, niin raskii laittaa vaan halvinta, periaatteena "parempi mitätahansa tuoretta suurinpiirtein oikeansorttista voiteluainetta, kuin huippuhyvän kalliin öljyn ja veden seosta", vaikkei mulla oo vesi mennytkään sisälle muualle kuin kabiiniin, ilmeisesti huohottimet toimii.

-Paavo

"There are only 10 types of people in the world: Those who understand binary, and those who don't."
Vastaa lainaten
  #7  
Vanha 02.12.2004, 12:18
MrShit:n Avatar
MrShit MrShit ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen
 
Rekisteröitynyt: 30.11.04
Sijainti: Espoo, Finland.
Viestit: 134
Perusasetus

No tosiaan noilla litratilavuuksilla rupee jo miettimään sitä halvempaa vaihtoehtoa . Suitsaan kun menee se muutama hassu litra (~4l) niin ei vielä taloutta kaada vaikka vaihtas useamminkin.

Vastaa lainaten
Vastaus


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
Täyssynteettiset peräöljyt? Tekniikka & Jutustelu 23 06.04.2007 20:22
Peräöljyt.. SamiN Tekniikka & Jutustelu 1 20.10.2005 07:11
Susukin peräöljyt tulevat pihalle Samppa Tekniikka & Jutustelu 23 17.06.2005 21:20
Peräöljyt Tekniikka & Jutustelu 2 06.02.2005 20:41
Peräöljyt? Teme_76 Vuosimallit 1984-1996 2 12.03.2004 22:38


Sivu luotu: 23:27 (GMT +2).