Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Chit-Chat
Rekisteröidy Offiblogit Yhteisö Kalenteri Viestit tänään Haku

Chit-Chat Tämä foorumi on tarkoitettu epämääräiseen jauhamiseen, eikä asian ole pakko liittyä suoraan offroadiin.

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #26  
Vanha 21.12.2019, 02:34
BJ-40/76 BJ-40/76 ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 11.05.09
Sijainti: Oulu
Viestit: 5.053
Perusasetus

Miten noita ruosteita korjataan, jos tehdään Määräysten mukaan?


Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja pee Näytä viesti
Kaikella kunnioituksella ammattilaisia kohtaan, 70-100 € tunti on kova hinta.

Ääni omalle minarcmigille, itse en tykännyt hitsata ennenkuin oman mokoman ostin, ja sen lisäks hyvä nykyaikainen kypärä, niin homma maistuu taas.

Palosuojaus, jälkivartiointi on ne millä raha säästyy.

Mätähommat on hanurista, mutta kun vaihtaa ehjältä alueelta ehjälle saakka, on homma ihan mukavaakin, ja kun pääsee paistamaan paksumpaa tavaraa alkaa jo hommasta nauttia.

Sama ero kuin hapankorpun ja kunnon pihvin välillä.
Luin koko topiikin läpi, ja Otin tämän pee:n viestin pohjaksi. Sorry.

Minä olen noita ruosteita paikkaillut jokusia vuosikymmeniä, ensimmäiset kaasuhitsauksella, pienet räpimiset puikolla, ja viimmeiset vuosikymmenet MIG:llä

Jos Joku tekee ruostekorjausta/hitsausta "aivan oikeasti-" siis niin kuin kuuluu kaikkia Suomessa olevia velvotteita ja sääntöjä noudattaen, niin aika "erikoinen-" korjaamo pitää olla.

Hitsaaminen, ja varsinkin palavien kikkareiden (autojen, jotka sis. bensaa taikka dsl) ei onnistu missä vaan.

Ja se legendaarinen "kaljapullon korkin kokoinen" reikä hitsataan 5 minuutissa?

Toki lanka palaa vajaa 5 minuuttia.... Jos paikka tosiaankin on puhdas, ja ruostetta on vain tuo 3cm halkaisilataan oleva "täplä"

(Itse vaihdoin yhteen reilu 20v sitten nissan cherry:n molemmat helmapellit, ja melkein 1m2 peltiä, kun molemmissa helmoissa oli nuo katsurin rengasraudan reijät)(tiesin, että ns. läpeensä laho)

Ja vaikka tulityötilaksi varustettu "hitsaamo/korjaamo" niin jos autossa jotain palavaa, esim. renkaat, niin ei taida (ei täsmätietoa) onnistua vaan hitsata ja lähteä kotiin?

Siis jos poltat asiakkaan auton, taikka hitsaamon, niin olet sn. kusessa.

Ja noista hitsauskoneista, mitä suositeltiin topiikin aloittajan peltihommiin:

Lähtökohtaisesti olisi parempi puolet pienempi, kuin 250 A kone..... (noissa poltin ja säädetävyys on kuin "nippu kyr**ä" verrattuna noihin 150-180 invertterikoneisiin.

Ja vielä tuohon ruostekorjaukseen yritystoimintana:

-Jos pitää tehdä huonoissa olosuhteissa, ja paskaselle pellille, kun omistaja kokoajan neuvoo/hoputtaa, niin en alkaisi tekemään edes tuolla 100e/h

Monet tietokonetta näpyttelevät laskuttavat enemmän, ja kulut on aika paljon pienemmät.... ja asiakas ei ole olan yli neuvomassa (Sorry)

Kaikkein eniten ihmetyttää se, että kukaan ei kovinkaan pontevasti varoittele tulipalosta:

Kun minä hitsaan omaa autoa; niin silloin on palovahti kokoajan läsnä, ja vahti jatkuu väh. 2 tuntia siitä, kun hitsauskoneen pistoke on otettu seinästä, taikka rälläkän, toki muuta teen/tehdään koko ajan.

Ja sammutuskalusto: sankollinen vettä, ja tieto, että mistä MIG-hitsin maakengän saa pois (suojakaasu, mison, sammuttaa aika tehokkaasti, kun maadoitusjohdin on irti)
Puutarhaletku on seuraava, ja sitten 5kg hiilidioksidi sammutin.

Ja jos meinaa palaa kunnolla, niin 2 kpl 6 kg ja yksi 12kg jauhesammutin..... koskaan ei ole tullut sammutettua tulipaloa jauhesammuttimella, ainostaan noita on/off altaita...

Viimeksi muokannut pee : 07.01.2020 13:55
Vastaa lainaten
  #27  
Vanha 03.01.2020, 06:23
lacrits68:n Avatar
lacrits68 lacrits68 ei ole kirjautuneena
Konkari+++
 
Rekisteröitynyt: 27.01.04
Sijainti: Kuusamossa
Viestit: 958
Perusasetus

moi!

tuo paloriski tosiaankin on ihan konkreettinen. itellä on ihan rälläkkä hommissakin ulkona ja käsillä se 12g sammutin. ( muutekin ajankohtaisessa kunnossa ja helposti saatavilla). VPK hommissa nuorempana sammuteltu talleja useampi

en toki morkkaa ammatimiehiä ja heidän ammattitaitoa. hyvälle miehelle ja hyvästä työstä kunnon korvaus.

tässä oli nyt lähinnä saituus joka iski. ja auto on 20+ vanha maasturin rämä, eli jos jälki sattuu nyt olemaan sitä sun tätä ei haittaa. auto ei tule olemaan näytillä missään. Siksi ajattelinkin että 100+€ mies ei ole se oikea autoa laittamaan vaan kyläseppä ajaa ihan hyvin asian. Älkää käsittäkö minua nyt väärin.

lopputulemana on opetella itse hitsaamaan jahka sen koneen saa hankittua. rajoitteena on se 230v. mutta onhan noita 160A koneita joilla melko varmasti pärjää...!

mukavaa päivänjatkoa kaikille..!

//Janne
__________________
discovery 1 -98 V8 projekti "Fenix"

"".......British humour......!"
Vastaa lainaten
  #28  
Vanha 03.01.2020, 09:05
Macke Macke ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen
 
Rekisteröitynyt: 14.12.18
Sijainti: Porvoo
Viestit: 178
Perusasetus

Itse suhaan valovirtaisella Esab CaddyMig C200i masiinalla eikä sitten ensimmäistäkään pahaa sanaa harrastekäytössä. On aikoinaan ollut voimavirta Esabbia ja Kemppiä ja tällä uudella pelillä polttaa tällainen tunari kyllä pirun paljon helpommin nättiä saumaa kuin niillä perinteisillä vehkeillä. Ammattimiehet on sitten erikseen, tämä siis ihan pääsiäiskäden kokemuspohjainen mielipide.

Ei ainakaan siis mätä/autopelti hommissa toi 230v mikään este tahi hidaste. Sitten otat vielä tollasen modernin laitteen, niin on edellytykset päästä suht helpolla hyvään lopputulokseen. Maksaa se hieman enemmän kuin halvimmat, mutta varmasti antaa sille rahalle vastineenkin. Ja saat myytyä pois jos ei maistukaan hitsuuttelu, toki itse uskon että käyttökohteita alkaa löytymään kun on hitsi nurkissa
Vastaa lainaten
  #29  
Vanha 03.01.2020, 17:27
TimoV:n Avatar
TimoV TimoV ei ole kirjautuneena
Veteraani+
 
Rekisteröitynyt: 09.02.05
Sijainti: Joensuu, Finland.
Viestit: 1.268
Perusasetus

Sama laite löytyy itsellä kuin Mackella. Helppo käyttää ja tunarikin saa kohtuusaumaa aikaiseksi - jopa suhteellisen ohueen peltiin.
__________________
-TimoV

Range Rover Sport 2.7d SE, 2007
BMW 520xda, 2016
Mercedes-Benz ML55AMG, 2002
Linhai 500 IRS, T3 2016

Range Rover 2.5dse 1998(ex)
Range Rover 3.9EFI Vogue 1990, Ardennes green (ex)
Range Rover 3.5EFI Vogue 1986, Cypress green (ex)
Vastaa lainaten
  #30  
Vanha 07.01.2020, 12:34
lacrits68:n Avatar
lacrits68 lacrits68 ei ole kirjautuneena
Konkari+++
 
Rekisteröitynyt: 27.01.04
Sijainti: Kuusamossa
Viestit: 958
Perusasetus

moi!

tuollainen olisi budgetin sopivana myynnissä...

kemppi migger super 170A

Kemppi on ilmeisen "laatu kampe" mutta olisin vielä tiedustellut miten tuolla valovirralla ja 170A pärjää? ( ihan ummikko kun hitsaushommissa olen) Täällä kun olen selaillut niin monet vannovat voimavirran nimii ja ettei valovirta kamppeella tee "mitään", lanka ei pala yms...!


//Janne
__________________
discovery 1 -98 V8 projekti "Fenix"

"".......British humour......!"
Vastaa lainaten
  #31  
Vanha 07.01.2020, 13:26
tekniikkamies tekniikkamies ei ole kirjautuneena
Arvostettu jäsen
 
Rekisteröitynyt: 23.11.11
Sijainti: Päijät-Häme
Viestit: 2.945
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja lacrits68 Näytä viesti
moi!

tuollainen olisi budgetin sopivana myynnissä...

kemppi migger super 170A

Kemppi on ilmeisen "laatu kampe" mutta olisin vielä tiedustellut miten tuolla valovirralla ja 170A pärjää? ( ihan ummikko kun hitsaushommissa olen) Täällä kun olen selaillut niin monet vannovat voimavirran nimii ja ettei valovirta kamppeella tee "mitään", lanka ei pala yms...!


//Janne

Ei kai autopeltien hitsaamisessa paljon muuta tarvi kuin toimivan langansyötön. En itse ole huomannut miksi autopeltejä pitäs hitsata kauheen hyvin kun ne ei ole paineastioita, sukellusveneitä tai ydinvoimalaitoksen tärkeimpiä putkiliitoksia.

Kököllä Einhell valivirtamigillä olen huonannut, ettei sauma parasta laatua. Jos haluaa tehdä jotain kriittisempiä teräsrakenteita, sitten kannattaa panostaa enempi.
Vastaa lainaten
  #32  
Vanha 07.01.2020, 13:33
H&K:n Avatar
H&K H&K on kirjautuneena
Arvostettu jäsen
 
Rekisteröitynyt: 20.10.05
Sijainti: kuusisto, Finland
Viestit: 2.583
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja lacrits68 Näytä viesti
moi!

tuollainen olisi budgetin sopivana myynnissä...

kemppi migger super 170A

Kemppi on ilmeisen "laatu kampe" mutta olisin vielä tiedustellut miten tuolla valovirralla ja 170A pärjää? ( ihan ummikko kun hitsaushommissa olen) Täällä kun olen selaillut niin monet vannovat voimavirran nimii ja ettei valovirta kamppeella tee "mitään", lanka ei pala yms...!


//Janne
Mulla on ollu tollanen vuodesta 2002 saakka eikä ole valittamista. Hyvin sillä hitsaa autonpeltejä sekä korjaa kaivurin puomit ja kauhat. Piirilevy hajosi viitisen vuotta sitten ( uusi olisi maksanut kempiltä rapiat 300e) mutta paikallinen elektroniikkakorjaamo korjasi piirilevyn muutamalla kympillä.
Vastaa lainaten
  #33  
Vanha 08.01.2020, 16:36
Kaitsu67:n Avatar
Kaitsu67 Kaitsu67 ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 08.07.04
Sijainti: Nurmijärvi, Finland.
Viestit: 5.234
Blog Entries: 5
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Jeep-Ukko Näytä viesti

Sedällä on Atomig punakuorinen, eli pykälää uudempi kuin sinikuorinen, niin se kuulemma ei ole läheskään yhtähyvä kone hitsata, isäni oli sitä joskus lainannut.

Itselle ostin aikoinaan tuollaisen sinikuorisen Atomigin käytettynä, ensin oli hyvä, mutta sitten siitä paloi muuntaja, oli vähän huonosti säilötty ja päässyt ruostumaan ja hitsatessaa lämmön vaikutukseta ruoste hilse irtosi ja veti oikosulkuun.
Se mun kolmivaihekone on just toi sininen atomig. Siinä rupes temppuilemaan se kaasuventtiili, sitä ei edes Kempiltä saanut, mutta e-bayn ihmeellisestä maailmasta kyllä. Muistaakseni se ongelma oli, että se oli 230V:lla toimiva ja uudemmissa 24V vai oliko 12V. Nyt on tullut vedeltyä sillä 200 EVO:lla, mutta tostakaan ei henno luopua kun on ihan soiva peli, 0.6 lankaa sisällä iso kela odottaa vaan räppäämistä.

[/QUOTE]
__________________
----------------------------------------
If it works, tear it apart and find out why!
http://www.roverfriends.fi/


3 Amigos-never travel alone
Vastaa lainaten
  #34  
Vanha 09.01.2020, 07:29
-Captain-:n Avatar
-Captain- -Captain- ei ole kirjautuneena
Veteraani
 
Rekisteröitynyt: 20.10.06
Sijainti: Imatra, Finland.
Viestit: 1.191
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja tekniikkamies Näytä viesti
Ei kai autopeltien hitsaamisessa paljon muuta tarvi kuin toimivan langansyötön. En itse ole huomannut miksi autopeltejä pitäs hitsata kauheen hyvin kun ne ei ole paineastioita, sukellusveneitä tai ydinvoimalaitoksen tärkeimpiä putkiliitoksia.

Kököllä Einhell valivirtamigillä olen huonannut, ettei sauma parasta laatua. Jos haluaa tehdä jotain kriittisempiä teräsrakenteita, sitten kannattaa panostaa enempi.
Tuolla logiikalla ei kannata sitten hitsailla tieliikenteessä olevia autoja!
Monesti nuo autojen ruostevauriot on kriittisissä/tukirakenteissa, se että niitä ei hitsata kunnolla on aikamoinen turvallisuusriski.
Kovin paljoa ei itsellä tule asiakkaiden autoja hitsailtua mutta sen verran panostan laatuun et uskallan katsastusmiehelle näyttää kuvat ennen maalausta/massausta.

Ja koneena Esab C340 + 0.8 tai 1.0 lanka kohteesta riippuen..
__________________
Chevrolet Avalanche 8.1 Vortec 4x4
Audi A6 C7 3.0TDI QUATTRO
SUZUKI KING QUAD 4x4 750 -09 varustettuna LITEFOOT telasarjalla
-Dodge Ramcharger (offi-projekti)
-Nissan Patrol SOA vm-88
-Scania 92RML vm-87 EX-Autokoulu "MC DONALDS"
+liuta muita harraste ajoneuvoja

WUOKSI OFFROAD
Vastaa lainaten
  #35  
Vanha 09.01.2020, 15:06
tekniikkamies tekniikkamies ei ole kirjautuneena
Arvostettu jäsen
 
Rekisteröitynyt: 23.11.11
Sijainti: Päijät-Häme
Viestit: 2.945
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja -Captain- Näytä viesti
Tuolla logiikalla ei kannata sitten hitsailla tieliikenteessä olevia autoja!
Monesti nuo autojen ruostevauriot on kriittisissä/tukirakenteissa, se että niitä ei hitsata kunnolla on aikamoinen turvallisuusriski.
Kovin paljoa ei itsellä tule asiakkaiden autoja hitsailtua mutta sen verran panostan laatuun et uskallan katsastusmiehelle näyttää kuvat ennen maalausta/massausta.

Ja koneena Esab C340 + 0.8 tai 1.0 lanka kohteesta riippuen..
Mä hitsailen pelkästään omia autoja ja saatan samalla korvata vaikka vaurioituneen pellin paksummalla ja sinkityllä.

Kriittisten rakenteiden hitsaamisen tarve vähentynyt kun olen panostanut korroosionestoon hiekkapuhalluksella, kunnolla ruostumista ehkäisevällä pintakäsittelyllä, painepesulla ja ruiskuttelemalla kotelonsuojaa vaikka Hiluxin lavan alle ja palkkien sisään.
Vastaa lainaten
  #36  
Vanha 09.01.2020, 18:39
wikke:n Avatar
wikke wikke ei ole kirjautuneena
Sankari
 
Rekisteröitynyt: 06.04.07
Sijainti: Kupolin alla.
Viestit: 3.850
Perusasetus

Ja nämä korvaavat paskan sauman?

Huonojen hitsienkin on nähty reputtelevan leimalla. Hyvä niin.
__________________
On epäoptimaalista yrittää elää optimaalisesti epäoptimaalisessa maailmassa.
Vastaa lainaten
  #37  
Vanha 10.01.2020, 13:38
tekniikkamies tekniikkamies ei ole kirjautuneena
Arvostettu jäsen
 
Rekisteröitynyt: 23.11.11
Sijainti: Päijät-Häme
Viestit: 2.945
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja wikke Näytä viesti
Ja nämä korvaavat paskan sauman?

Huonojen hitsienkin on nähty reputtelevan leimalla. Hyvä niin.
Ennaltaehkäisevät keinot vaikuttaa, ettei saumaa tarvi kovinkaan paljon tai usein.

Voi olla niinkin jos ennaltaehkäiseviä keinoja ei ole riittävästi ollut, voi tarvittavan sauman määrä olla aika suurikin. Jos hankkii vaikka euroissa tonnin parin pakun, pitää remonttikonstit olla aika rivakoita.

Sekin pitää huomioida jos menettelevä sauma on saatu aikaan samana päivänä tai ainakin viikon aikana, voi hifisaumaa joutua odottelemaan pidempää esimerkiksi jos hifisaumavehkeet puuttuu. Ruostetta ehkäisevissä pintakäsittelytoimissa juuri oikea ajoitus ja menetelmät ratkaisee. Auto jos ruostuu ja homehtuu muutaman vuoden pusikossa kun ei tekijöitä, niin sen taru päättyy helposti.

Viimeksi muokannut tekniikkamies : 10.01.2020 13:42
Vastaa lainaten
  #38  
Vanha 10.01.2020, 15:35
Northern Northern ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen
 
Rekisteröitynyt: 10.11.19
Sijainti: Raisio
Viestit: 120
Perusasetus

Mulla on voimavirta wallius 302 blueweld, 0.8 langalla ja seoskaasu 18%. Menee sitten samalla 1-10mm lätkät ja vaikka en ole tosiaan mikään hitsari niin mielummin tuollaista vanhaa ruostemiinaa hitsaa omilla vehkeillä kuin että joutuisi erikseen pyytämään jotain korjaamaan. Äkkiä käytetty vehje maksaa itsensä takaisin kun metsävehkeet nyt kuitenkaan ei yleensä ole ihan tervepeltisiä pelejä.

Mä hitsaan omat peltikorjaukset kokonaan umpeen, päälle ja alle 2k epoxi niin on edes joku mahdollisuus pysyä kasassa.
Vastaa lainaten
  #39  
Vanha 10.01.2020, 17:23
wikke:n Avatar
wikke wikke ei ole kirjautuneena
Sankari
 
Rekisteröitynyt: 06.04.07
Sijainti: Kupolin alla.
Viestit: 3.850
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja tekniikkamies Näytä viesti
Ennaltaehkäisevät keinot vaikuttaa, ettei saumaa tarvi kovinkaan paljon tai usein.

Voi olla niinkin jos ennaltaehkäiseviä keinoja ei ole riittävästi ollut, voi tarvittavan sauman määrä olla aika suurikin. Jos hankkii vaikka euroissa tonnin parin pakun, pitää remonttikonstit olla aika rivakoita.

Sekin pitää huomioida jos menettelevä sauma on saatu aikaan samana päivänä tai ainakin viikon aikana, voi hifisaumaa joutua odottelemaan pidempää esimerkiksi jos hifisaumavehkeet puuttuu. Ruostetta ehkäisevissä pintakäsittelytoimissa juuri oikea ajoitus ja menetelmät ratkaisee. Auto jos ruostuu ja homehtuu muutaman vuoden pusikossa kun ei tekijöitä, niin sen taru päättyy helposti.

Tuohon lauseeseesi viittasin: "Ei kai autopeltien hitsaamisessa paljon muuta tarvi kuin toimivan langansyötön. En itse ole huomannut miksi autopeltejä pitäs hitsata kauheen hyvin"
__________________
On epäoptimaalista yrittää elää optimaalisesti epäoptimaalisessa maailmassa.
Vastaa lainaten
Vastaus


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
minkä takia hj:n kampiakselin taaempi stefa maksaa toyotalla 93€ ja muualla 3-6€ ? VonLeka Tekniikka & Jutustelu 3 28.09.2010 22:53
Mitä kannattaa maksaa hj:stä? amis Tekniikka & Jutustelu 9 03.07.2006 16:49
mitä bj 42 maksaa?????? Tekniikka & Jutustelu 5 20.03.2006 21:22
Mitä gaz maksaa Ex_inkkari Chit-Chat 18 14.12.2005 11:29
Mitä Bensa maksaa MäIte URL 0 27.02.2003 20:32


Sivu luotu: 11:31 (GMT +2).