Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Tekniikka & Jutustelu
Rekisteröidy Offiblogit Yhteisö Kalenteri Viestit tänään Haku

Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #51  
Vanha 29.08.2013, 17:18
AtteL:n Avatar
AtteL AtteL ei ole kirjautuneena
Konkari+++
 
Rekisteröitynyt: 15.03.08
Sijainti: VALKEALA(kouvola)
Viestit: 850
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Nikuzai Näytä viesti
Miten onko kukaan lie koskaan kokeillut imupainevaunun (paskatykki) alipaine pumppua hiekkapuhallus paineen tuottamiseen?

Hertellin pikkuinen siirtää 2000-4000 litraa ilmaa minuutissa ja isommat sitten yli 10 kuutiota minuutissa.
Alipainetta jaksaa tuottaa kaiketi liki 10 baria joten luulisin, että sen kestäisi myös paineistaa.




Miten ilman kuivaamiseen jos kokeilisi kuorma-auton välijäähyä lähdöt ylälaidassa
Vai eikö kestä riittäviä paineita
Miten voi tuottaa alipainetta liki 10bar, kun tyhjiö on -1bar ja se on kuulemma vaikea saavuttaa.
__________________
KYM
Vastaa lainaten
  #52  
Vanha 29.08.2013, 18:41
bj45lava bj45lava ei ole kirjautuneena
Veteraani+++
 
Rekisteröitynyt: 09.09.03
Sijainti: Tuusula, Finland.
Viestit: 2.390
Perusasetus

Korjatkaa, jos olen väärässä, mut mun mielestä yli -1 bar alipainetta ei voi tehdä???
Vastaa lainaten
  #53  
Vanha 29.08.2013, 19:10
Reetu:n Avatar
Reetu Reetu ei ole kirjautuneena
Sankari
 
Rekisteröitynyt: 13.02.05
Sijainti: Ruokolahti, Finland.
Viestit: 3.536
Perusasetus

0.9bar lie alipaineessa aikas lähel maksimia nois pskatykeis.
__________________
RUMARACING Esla T4
Vastaa lainaten
  #54  
Vanha 29.08.2013, 20:07
pahvi_ pahvi_ ei ole kirjautuneena
Konkari
 
Rekisteröitynyt: 08.12.11
Sijainti: Savonranta
Viestit: 570
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja bj45lava Näytä viesti
Korjatkaa, jos olen väärässä, mut mun mielestä yli -1 bar alipainetta ei voi tehdä???
Niin sanotusti tyhjästä on paha nyhjästä..
__________________
Emmie tiiä
Vastaa lainaten
  #55  
Vanha 29.08.2013, 20:14
Tomppaa_ Tomppaa_ ei ole kirjautuneena
Konkari+++
 
Rekisteröitynyt: 21.09.11
Sijainti: Tuusula
Viestit: 992
Perusasetus

10 Baarin alipaine on jo aika hurja. Taitaa rikkoa jo aika paljon ennätyksiäki?
Vastaa lainaten
  #56  
Vanha 29.08.2013, 22:30
BJ-40/76 BJ-40/76 ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 11.05.09
Sijainti: Oulu
Viestit: 5.053
Perusasetus

Eipä taida kestää tuo paskatykin alipainepumppu tehdä painetta; en tiedä k.o pumppua, mutta epäilen että hajoaa jo parin kilon vastapaineella, jos ylipäätään suostuu sitä tekemään.
Vastaa lainaten
  #57  
Vanha 30.08.2013, 01:11
Jappi Jappi ei ole kirjautuneena
Sankari
 
Rekisteröitynyt: 04.04.08
Sijainti: Puolanka
Viestit: 3.852
Perusasetus

Parissa-kolmessa kilossa katkeaa akseli yleensä. Jos epäilee niin kokeilee vaan ylitäyttää pytyn...
__________________
Joku tahtoo vaihtaa nimeään, jos se siihen jää tiedetään,
Se joku tahtoo olla ihminen,
Minä en!

Timo Rautiainen & Neljäs sektori
Vastaa lainaten
  #58  
Vanha 30.08.2013, 07:00
Nikuzai Nikuzai ei ole kirjautuneena
Sankari
 
Rekisteröitynyt: 02.12.12
Sijainti: Suomussalmi
Viestit: 3.863
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja AtteL Näytä viesti
Miten voi tuottaa alipainetta liki 10bar, kun tyhjiö on -1bar ja se on kuulemma vaikea saavuttaa.
Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja bj45lava Näytä viesti
Korjatkaa, jos olen väärässä, mut mun mielestä yli -1 bar alipainetta ei voi tehdä???


Sorry mun vahinko

Taidatte olla oikeassa oliskohan jäänyt muistista pois se mukava m-kirjain siitä bar tekstin edestä





Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Jappi Näytä viesti
Parissa-kolmessa kilossa katkeaa akseli yleensä. Jos epäilee niin kokeilee vaan ylitäyttää pytyn...
Mahtaa kyllä yli täytöksessä ainakin lamelli pumpuissa jumittuminen johtua paskasta lamellien välissä
__________________
Positiivinen rasismi?

Jos ei natiivi pyytää jotain se pitää antaa ja vähän päälle, ettei vaan olisi rasisti ja pilaisi ihanaa monikulttuurisuutta.
Jos natiivi pyytää jotain se pitää kieltää ja vähän päälle, ettei vaan olisi rasisti ja pilaisi ihanaa monikulttuurisuutta.
Vastaa lainaten
  #59  
Vanha 30.08.2013, 08:37
Kaitsu67:n Avatar
Kaitsu67 Kaitsu67 ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 08.07.04
Sijainti: Nurmijärvi, Finland.
Viestit: 5.230
Blog Entries: 5
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja tekniikkamies Näytä viesti
Ohivirtaukselle on oma hanansa, josta apua vaikka pienten tukosten aikaisuun hiekansyötössä. Hiekkaluukku on niin iso soikioluukku kuin näin pieneen kelloon osasin tehdä.

https://dl.dropbox.com/u/56139170/se...2031122012.JPG
Tulikohan kirjoitusvirhe pitikö ohivirtauksen sijaan olla "ohravirtaus"

Kuvassahan näkyy (integroitu?) panimotuote osana konstruktioa
__________________
----------------------------------------
If it works, tear it apart and find out why!
http://www.roverfriends.fi/


3 Amigos-never travel alone
Vastaa lainaten
  #60  
Vanha 30.08.2013, 09:15
tekniikkamies tekniikkamies ei ole kirjautuneena
Arvostettu jäsen
 
Rekisteröitynyt: 23.11.11
Sijainti: Päijät-Häme
Viestit: 2.945
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Kaitsu67 Näytä viesti
Tulikohan kirjoitusvirhe pitikö ohivirtauksen sijaan olla "ohravirtaus"
Kuvassahan näkyy (integroitu?) panimotuote osana konstruktioa
Tänä kesänä oli kevyttä puuhastelua ja ohravirtaus oli myös kevyttä Liiterin Finkbräy I olutta.

Joku ehkä n. 15 säkkiä tuli puhalleltua niinkin pienellä kuin 16 A etanasulakkeella... silläkin sai vanereita karhennettua ja joitain autoprojekteja ruosteen puolesta paremmalle mallille.

Talvella olis taas tarkoitus rakennella laitteita kun Atlas Copco BT4E odottaa innolla palvelukseen astumista ja ainakin kuntotarkastusta
Vastaa lainaten
  #61  
Vanha 30.08.2013, 16:53
MikZ:n Avatar
MikZ MikZ ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen
 
Rekisteröitynyt: 08.03.06
Sijainti: Lahti
Viestit: 134
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja BillyJoe Näytä viesti
Mitään kokemuksia tästä vehkeestä? Onko hintansa arvoinen?

http://www.tyokalukauppa.net/sahkoty...ex-p-2407.html
Tekeekö näillä mitään? Vastaavan oloinen pönttö, mutta hinnassa pilkku eri kohdassa toki lyhyemmät letkut yms., mutta harrastekäyttöön tuollaista harkinnut..

40L pöntöllä: http://www.puuilo.fi/cat/product_details.php?p=3702
80L pöntöllä: http://www.puuilo.fi/cat/product_details.php?p=3703
__________________
Silikoniletkut.Fi - Silikoniletkut, Alumiiniputket, Letkunkiristimet ja Lämpösuojaustarvikkeet
Vastaa lainaten
  #62  
Vanha 30.08.2013, 22:58
BJ-40/76 BJ-40/76 ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 11.05.09
Sijainti: Oulu
Viestit: 5.053
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja MikZ Näytä viesti
Tekeekö näillä mitään? Vastaavan oloinen pönttö, mutta hinnassa pilkku eri kohdassa toki lyhyemmät letkut yms., mutta harrastekäyttöön tuollaista harkinnut..

40L pöntöllä: http://www.puuilo.fi/cat/product_details.php?p=3702
80L pöntöllä: http://www.puuilo.fi/cat/product_details.php?p=3703
Tuo työhalukaupan puhallin varmasti parempi, ja se ero ei tule letkujen pituudesta, vaan tuo on ns. ammattivehje.

Itse olen puhaltanut tuommoisella vastaavalla; kuin tuo puulelun kello; pienimmällä suuttimella; oliko 2,4 mm ja pari pientä valovirta kompressoria teki ilmaa:

Onnistui puhallus noin 10x paremmin, kuin samoilla kompuroilla säkistä imevällä, ja ehkä 30x paremmin kuin käsikannulla: siis pinta-alaa lähti puhtaaksi ...

Ja tuossa pienessä kellossa; täältäkin löytyy ohje miten viritetään.... tuo oli orkkis; ja hiekka alkoi vain kimpoilemaan noin 5 bar paineella; siis puhllettiin vajaa minuutti, ja hana kiinni...
tuo 2,4mm suutin vaatii jatkuvassa (siis vartti-1/2h) puhalluksessa paljon enemmän painetta/litroja taakse!
siis tuo vanha 1,1 kw/10bar ja uusi alle 100e kompura, oliko 1,5 kw/8bar oli liian vähän, olisi toiminut paremmin 20 litran kannulla?
Mutta seuravassa sessiossa on tuottoa 3x enemmän, ja paine saatellaan kelloon kynsiliittimillä! (tuommoinen halpis pikaliitinpari saa aikaan uskomattoman painehäviön, toki onko lähes 10% uskomaton paljon....)

Mutta pistemäisessä ruosteenpoistossa tuo minuutti/cm2 puhallin hakkaa 10/0 ison rälläkän, millä tuo täplä lähtee sekunnissa!
Vastaa lainaten
  #63  
Vanha 31.08.2013, 15:13
tekniikkamies tekniikkamies ei ole kirjautuneena
Arvostettu jäsen
 
Rekisteröitynyt: 23.11.11
Sijainti: Päijät-Häme
Viestit: 2.945
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja BJ-40/76 Näytä viesti
Itse olen puhaltanut tuommoisella vastaavalla; kuin tuo puulelun kello; pienimmällä suuttimella; oliko 2,4 mm ja pari pientä valovirta kompressoria teki ilmaa:
Mun mielestä pienten suuttimien kanssa voi tulla kaikennäköisiä ongelmia kuten se kun ilmamäärät on pieniä, mistä saa puhdasta ilmaa hengitettäväksi?

Tuntuu iso osa kuivapuhalluksessa olevan homman ideaa se kun autosta tms. saa hankalatkin paikat puhtaaksi kun on kunnon kypärä päässä ja näkee mitä tekee eikä ainakaan siksi tarvi lopettaa puhaltamista, etteikö hengitysilmaa olisi.

Liian pienet sulakkeet on ikäviä puhaltaessa koska samalla jos ne palaa katkeaa hengitysilmakin ja se ei ole omiaan lisäämään työturvallisuutta. Muutenkin kaikki turhat keskeytykset on ikäviä kun ne tuo sähläysmomenttia mukaan.

Omat kokemukset on jos on vaikka 5 millin boorikarbidisuutin ja mulla se oli pituudeltaan 140 mm, kypärä tuntuu silti ilman kulutuksessa ja 16 A sulakkeilla saa jo jotain aikaan jos on hyvä kompressori, mulla se säätyy taajuusmuuttajalla. Jos on tiukassa olevaa materiaalia haittaamassa puhallusta saisi tälle suuttimelle olla 35 A sulakkeet. 8 millin suuttimelle 63 A sulakkeet.

Jos painetta on liian vähän, letkut liian pieniä ja suutin ei ole tehokas, joutuu hiekkaa roudailemaan ja kantamaan sitäkin enemmän. Hyvällä teholla puhaltaessa hiekka hajoaa hienoksi jauhoksi aika hyvin ja sitä ei kulu älyttömästi.
Vastaa lainaten
  #64  
Vanha 31.08.2013, 16:00
BJ-40/76 BJ-40/76 ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 11.05.09
Sijainti: Oulu
Viestit: 5.053
Perusasetus

Ja taas meinaa karata....


Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja tekniikkamies Näytä viesti
Mun mielestä pienten suuttimien kanssa voi tulla kaikennäköisiä ongelmia kuten se kun ilmamäärät on pieniä, mistä saa puhdasta ilmaa hengitettäväksi?

Tuntuu iso osa kuivapuhalluksessa olevan homman ideaa se kun autosta tms. saa hankalatkin paikat puhtaaksi kun on kunnon kypärä päässä ja näkee mitä tekee eikä ainakaan siksi tarvi lopettaa puhaltamista, etteikö hengitysilmaa olisi.

Liian pienet sulakkeet on ikäviä puhaltaessa koska samalla jos ne palaa katkeaa hengitysilmakin ja se ei ole omiaan lisäämään työturvallisuutta. Muutenkin kaikki turhat keskeytykset on ikäviä kun ne tuo sähläysmomenttia mukaan.

Omat kokemukset on jos on vaikka 5 millin boorikarbidisuutin ja mulla se oli pituudeltaan 140 mm, kypärä tuntuu silti ilman kulutuksessa ja 16 A sulakkeilla saa jo jotain aikaan jos on hyvä kompressori, mulla se säätyy taajuusmuuttajalla. Jos on tiukassa olevaa materiaalia haittaamassa puhallusta saisi tälle suuttimelle olla 35 A sulakkeet. 8 millin suuttimelle 63 A sulakkeet.

Jos painetta on liian vähän, letkut liian pieniä ja suutin ei ole tehokas, joutuu hiekkaa roudailemaan ja kantamaan sitäkin enemmän. Hyvällä teholla puhaltaessa hiekka hajoaa hienoksi jauhoksi aika hyvin ja sitä ei kulu älyttömästi.
Siis tuo minun "järjestelmä" maksaa/maksoi noin 3-400 euroa, poislukien maski.

Paljonko tuommoisen sinun järjestelmän hinta on, kun ostetaan valmiina kaupasta; siis kunnon kompura, invertteri, pannu ja miksei tuo paineilma huppu/pukukin? ja sitten jos meinataan puhaltaa "oikein" niin Montako tuhatta kerta-investointina nuo 63A nallit keskukseen, ja montako sataa vuodessa lisää normi 25A liittymään?

Sitä vaan tässä yritän selventää, että suurimmalla osalla harrastajista ei ole pistää pelkkään sähköliittymään vuoden keskivertoharrastajan harrastebudjettia, ja jos pitää puhallella enemmän, niin tuolla 10 000 euron hintaerolla eri järjestelmien kanssa käyttää ostopalveluja pitempään kuin tuo järjestelmä kestää happanematta käsiin.

Tuosta olen osapuilleen samaa miltä; suojaimia kannattaa käyttää, niin hengitys/silmä kuin myös kunnollisia suojavaatteita, jos sattuu vahinko, niin tuo hiekka menee nahkan alle tuolla minunkin pannulla....

p.s mitähän naapurit sanos, kun alkas kaivattamaan paksumpaa maakaapelia, että sais kunnolla hiekan lentämään? ei vissiin tarvi ympäristölupaa, jos omaan autoon tekee remppaa? vai?
Vastaa lainaten
  #65  
Vanha 31.08.2013, 18:19
Tomppaa_ Tomppaa_ ei ole kirjautuneena
Konkari+++
 
Rekisteröitynyt: 21.09.11
Sijainti: Tuusula
Viestit: 992
Perusasetus

Sen takia näppärä harrastelija ostaa esim tällaisen ja laittaa siihen jonkun vanhan diiselikoneen puksuttamaan.
Vastaa lainaten
  #66  
Vanha 31.08.2013, 19:46
tekniikkamies tekniikkamies ei ole kirjautuneena
Arvostettu jäsen
 
Rekisteröitynyt: 23.11.11
Sijainti: Päijät-Häme
Viestit: 2.945
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja BJ-40/76 Näytä viesti
Siis tuo minun "järjestelmä" maksaa/maksoi noin 3-400 euroa, poislukien maski.

Paljonko tuommoisen sinun järjestelmän hinta on, kun ostetaan valmiina kaupasta; siis kunnon kompura, invertteri, pannu ja miksei tuo paineilma huppu/pukukin? ja sitten jos meinataan puhaltaa "oikein" niin Montako tuhatta kerta-investointina nuo 63A nallit keskukseen, ja montako sataa vuodessa lisää normi 25A liittymään?

p.s mitähän naapurit sanos, kun alkas kaivattamaan paksumpaa maakaapelia, että sais kunnolla hiekan lentämään? ei vissiin tarvi ympäristölupaa, jos omaan autoon tekee remppaa? vai?
Oma järjestelmä tuli pikkuhiljaa kun ostin Hiluxin ja sen ruostetilanne piti saada hallintaan jos halusi auton kestävän pitkään. Ensin harjoittelin säkistä imevällä pilipali puhalluspistoolilla ja sillä sai jollain 4 kw pikku Hydorilla pieniä ruostepaikkoja ihan hyvin kuriin. Sitten kokeilin paraneeko työnopeus jos kytken sen traktori Hydoriin. Huomasin jos homman haluaa toimimaan, on pakko tehdä muutakin.

Mun systeemi on kehittymässä edelleen ja näyttäisi olevan niin, että kaupassa ei suoraan ole helposti saatavilla ainakaan kohtuuhintaan vastaavaa. Sensijaan joskus on käytettyjä toimivia puhallussysteemejä myytävänä kilpailukykyiseen hintaan.

25 A nalleilla pääsee liikenteeseen omissa harrastehommissa. Edellisessä paikassa jossa puhallettavaa oli vain 16 A nallit. Seuraavassa jossa on tarkoitus laittaa kompura tulille on kuivurille oma 63 A liittymä ja talolle toinen 63 A. Siksi on taajuusmuuttaja jotta kierroksia voi muuttaa, siten painetta ja virrankulutusta.

Oma mielipide on, että tämäntyylisen systeemin teko ei kannata puhtaalta pöydältä mutta jos jollakulla on ennestään valmiina vaikka hyvät paineilmavalmiudet, eihän siihen kauheasti maksa enää vaikka käytetty ammattiluokan puhalluskello.

Ehkä eniten maksaa se mistä paineilma ja sen vaatima energia tulee. Toisaalta jos kovin tehokkaat vehkeet tulee, rupeaa myös maalit maksamaan koska myös puhdasta pintaa tulee

Tuo naapureiden sanominen on aiheellinen huomio. Siksi olen hommannut kierrätettäviä puhallusrakeita jotta jatkossa voisin touhuilla siistejä pikkuhommia isossa raepuhalluskaapissa ja tarkoitus ottaa vesi mukaan hiekkatouhuun pölyhaittojen kurissa pitämiseksi. Jos kamat olis vimpan päälle PRO luokkaa vaikka jollain 20 kuution 10 barin kompressorin ja veden kera, silloin toisaalta valmista tulisi niin nopeasti, ettei siinä paljon kukaan kerkeisi ihmeempiä valitellakaan. Meluahan noista tulee myös.
Vastaa lainaten
  #67  
Vanha 27.10.2013, 18:20
Nikuzai Nikuzai ei ole kirjautuneena
Sankari
 
Rekisteröitynyt: 02.12.12
Sijainti: Suomussalmi
Viestit: 3.863
Perusasetus

Alotetaan kyseleminen



Ensinnä mistäs clemcon apollo50 kypärään varaosia?
lasin suojia tarviisi ja itse kypäränlasi pitäisi uusia kun raitoja kulkee pystyssä ja se ei varmaan haittaisi vaikka ehjä olisikin





Miten on helpointa kuivain tehdä?

Joskus jostain olin lukevinani jonkun käyttäneen 11Kg kaasupulloa johon oli venttiilin vaihtanut vedenpoisto hanaksi ja puoleen väliin ilmaliittimet asentanut, toimiiko tälläinen?

Vai toimisiko peräti kuorma-auton ilma pullo/säiliä? tai kaksi peräkkäin?
__________________
Positiivinen rasismi?

Jos ei natiivi pyytää jotain se pitää antaa ja vähän päälle, ettei vaan olisi rasisti ja pilaisi ihanaa monikulttuurisuutta.
Jos natiivi pyytää jotain se pitää kieltää ja vähän päälle, ettei vaan olisi rasisti ja pilaisi ihanaa monikulttuurisuutta.
Vastaa lainaten
  #68  
Vanha 27.10.2013, 21:03
tekniikkamies tekniikkamies ei ole kirjautuneena
Arvostettu jäsen
 
Rekisteröitynyt: 23.11.11
Sijainti: Päijät-Häme
Viestit: 2.945
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Nikuzai Näytä viesti
Miten on helpointa kuivain tehdä?

Joskus jostain olin lukevinani jonkun käyttäneen 11Kg kaasupulloa johon oli venttiilin vaihtanut vedenpoisto hanaksi ja puoleen väliin ilmaliittimet asentanut, toimiiko tälläinen?

Vai toimisiko peräti kuorma-auton ilma pullo/säiliä? tai kaksi peräkkäin?
Ilmassa on kosteutta ja samaten vaikka letkuissakin kun aloittaa hommat laitteiden seisottua.

Kun ilma tulee kompressorista, se on kuumaa ja vedestä ei aiheudu siinä vaiheessa ihmeempiä ongelmia. Kun ilma aikansa kulkee, letkun toisessa päässä se on viileämpää ja kosteus tiivistyy sitä mukaa mitä viileämpään mennään.

Hiekkapuhalluksessa riittänee veden erotukseksi sellainen erotus, jossa vedenerottimena ei toimi puhalluskello eikä puhalluskypärä. Jotta tähän päästään, on ilmaa jäähdytettävä riittävästi joko lähellä kompressoria ja jätettävä vesi matkan varrella johonkin vaikka säiliöön (säiliöhän myös jäähdyttää) tai vaihtoehtoisesti lähellä puhalluskellon on kerättävä vettä johonkin.

Mitoitukseen vaikuttanee aika paljon ilman virtaus ja työn kesto. Jos ajatelleen, että 1,5 kuution tuotolla kahvikupillinen vettä veden erottimeen kellon lähellä kertyy aika pienestä puuhastelusta, 15 kuution tuotolla olisi kymmenen kahvikupillista.

Sillä ei liene paljoa väliä mikä ilmaa jäähdyttää, mutta letkut ei kestä kaikki yhtä hyvin lämpöä.

11 kilon kaasupullossa on toki kätevät kierteet hanalle. Sisältä se taitaa olla aika helposti ruostuvaa rautaa ja siitä voi irrota ruostetta tulevaisuudessa. Kaasupullon on mahdollisesti aika helppo hitsata riittävän hyvin virtaavat paineilmaliitännät.

Itsellä tulee mieleen myös eikö joku riittävän kokoinen turvallinen painesäiliö alkupäässä olisi sopiva ilman jäähdyttäjä ja siihen hana pohjaan, josta hommien loputtua laskee vedet pois? Puhalluskellon luona kohtuullista kokoluokkaa esim. termoskannun kokoinen vedenerotin. Vedenerottimen jälkeen lähdöt kypärälle ja pitää huolehtia tietenkin siitä, että järjestelmä ei ime likaista ilmaa kellosta missään tilanteessa takaisin päin.

Viimeksi muokannut tekniikkamies : 27.10.2013 21:09
Vastaa lainaten
  #69  
Vanha 27.10.2013, 23:24
Nikuzai Nikuzai ei ole kirjautuneena
Sankari
 
Rekisteröitynyt: 02.12.12
Sijainti: Suomussalmi
Viestit: 3.863
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja tekniikkamies Näytä viesti
Ilmassa on kosteutta ja samaten vaikka letkuissakin kun aloittaa hommat laitteiden seisottua.

Kun ilma tulee kompressorista, se on kuumaa ja vedestä ei aiheudu siinä vaiheessa ihmeempiä ongelmia. Kun ilma aikansa kulkee, letkun toisessa päässä se on viileämpää ja kosteus tiivistyy sitä mukaa mitä viileämpään mennään.

Hiekkapuhalluksessa riittänee veden erotukseksi sellainen erotus, jossa vedenerottimena ei toimi puhalluskello eikä puhalluskypärä. Jotta tähän päästään, on ilmaa jäähdytettävä riittävästi joko lähellä kompressoria ja jätettävä vesi matkan varrella johonkin vaikka säiliöön (säiliöhän myös jäähdyttää) tai vaihtoehtoisesti lähellä puhalluskellon on kerättävä vettä johonkin.

Sillä ei liene paljoa väliä mikä ilmaa jäähdyttää, mutta letkut ei kestä kaikki yhtä hyvin lämpöä.

11 kilon kaasupullossa on toki kätevät kierteet hanalle. Sisältä se taitaa olla aika helposti ruostuvaa rautaa ja siitä voi irrota ruostetta tulevaisuudessa.

Itsellä tulee mieleen myös eikö joku riittävän kokoinen turvallinen painesäiliö alkupäässä olisi sopiva ilman jäähdyttäjä ja siihen hana pohjaan, josta hommien loputtua laskee vedet pois? Puhalluskellon luona kohtuullista kokoluokkaa esim. termoskannun kokoinen vedenerotin. Vedenerottimen jälkeen lähdöt kypärälle ja pitää huolehtia tietenkin siitä, että järjestelmä ei ime likaista ilmaa kellosta missään tilanteessa takaisin päin.

Kompurassa itessään on parisataa litrainen säiliö


Eli aluksi vois jopa kokeilla niitä kuorma-auton paine säiliöitä nekun olisi helppo asentaa ja sarjoittaa molemmissa päissä olevien liittimien vuoksi jos vain ne liittimet on tarpeeksi suuret

Vesipaine säiliöissä ei taida paineet riittää liitännät vaan olis saanut helposti tarpeeksi suuriksi ja lisäsäiliöksi sen kanssa


Kaasupullon mahdan hylätä nyt heti alkuunsa
__________________
Positiivinen rasismi?

Jos ei natiivi pyytää jotain se pitää antaa ja vähän päälle, ettei vaan olisi rasisti ja pilaisi ihanaa monikulttuurisuutta.
Jos natiivi pyytää jotain se pitää kieltää ja vähän päälle, ettei vaan olisi rasisti ja pilaisi ihanaa monikulttuurisuutta.
Vastaa lainaten
  #70  
Vanha 28.10.2013, 09:39
tekniikkamies tekniikkamies ei ole kirjautuneena
Arvostettu jäsen
 
Rekisteröitynyt: 23.11.11
Sijainti: Päijät-Häme
Viestit: 2.945
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Nikuzai Näytä viesti
Kompurassa itessään on parisataa litrainen säiliö
Minkäsmoinen tuotto kompurassa mahtas olla?

Mulla on pikkupuuhiin ollut 15 kilowattisella mosalla ja taajuusmuuttajalla kompura, josta parhaimmillaan tulee joku 2 kuutiota ilmaa. Siinä ilma alkupäässä on niin kuumaa, että oliko nyt johonkin alle 50 litran kuorma-auton jarrupainesäiliöön ei kerry vettä mutta se jäähdyttää ilmaa sen verta, että saan joitain kymmeniä metrejä letkua kytkettyä.

Kun letku menee maassa joku 15 metriä ja olen laittanut jotkus puoliväliin pienen vedenerottimen tuuman liitännällä, on osa vedestä kertynyt siihen ja osa kellon kyljessä olevaan erottimeen.



[Eli aluksi vois jopa kokeilla niitä kuorma-auton paine säiliöitä nekun olisi helppo asentaa ja sarjoittaa molemmissa päissä olevien liittimien vuoksi jos vain ne liittimet on tarpeeksi suuret]

Jos ne on hyviä ja riittävälle paineelle, miksei voisi käyttää. Itse hankin uuden 15 barin kuorma-auton jarrupainesäiliön kun se oli kohtuuhintainen vaihtoehto.



[Vesipaine säiliöissä ei taida paineet riittää liitännät vaan olis saanut helposti tarpeeksi suuriksi ja lisäsäiliöksi sen kanssa]

Mun mielestä vesipainesäiliö ei kuulosta kovin hyvältä vaihtoehdolta.



[Kaasupullon mahdan hylätä nyt heti alkuunsa]

Nestekaasupullo on kaasupulloksi vieläpä vähän heiveröinen, mutta kovempien paineiden kaasupullot on vahvoja.
Vastaa lainaten
  #71  
Vanha 14.11.2013, 12:00
Hessu888:n Avatar
Hessu888 Hessu888 ei ole kirjautuneena
Arvostettu jäsen
 
Rekisteröitynyt: 14.10.07
Sijainti: Finland
Viestit: 2.891
Perusasetus

Onkos arvon asiantuntijoilla antaa vinkkejä, että mistä ja minkälainen suutin kannattaisi hommata Kärkkäisen pikkupönttöön alkuperäisen tilalle? Hinta saisi olla sellainen, että siihen on tavallisella kuolevaisella varaa. Saako näitä ulkomaiden nettikaupoista/ebaystä kotimaata halvemmalla?
Vastaa lainaten
  #72  
Vanha 16.02.2014, 22:15
Hessu888:n Avatar
Hessu888 Hessu888 ei ole kirjautuneena
Arvostettu jäsen
 
Rekisteröitynyt: 14.10.07
Sijainti: Finland
Viestit: 2.891
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja TOPPAHOUSU Näytä viesti
Onko joku muuten kokeillut käyttää kotikäytössä pieniin puhallushommiin tätä Nordblast soodapuhalluslaitetta?
http://www.youtube.com/watch?v=KfT0iT1xQa4

Pistoolin voi hankkia esim. Motonetistä hintaan 69,00 €
Jos on toimiva laite voisi olla ihan näppärä pieniin kodin askarteluhommiin...
Tuli toissapäivänä kokeiltua tuota laitetta, kun sen aiemmin itelleni ostin. Aivan turha kapistus. Purkkia saa ravistaa koko ajan ja ainetta kuluu. Jostain luin, että kaasarien putsaukseen sopiva ja allekirjoitan kyllä sen.

Se täältä bongattu vinkki kärkkäisen jne. pönttäjen modaamiseen rei'itetyllä kupariputkella kyllä tuntui toimivan perkeleen hyvin. Pysty puhaltamaan täyden pöntän tyhjäksi ilman että tarvi pönttöä ravistaa kertaakaan. Pikkasen humppaa puhallus, mutta erittäin toimiva kikka.
Vastaa lainaten
  #73  
Vanha 16.02.2014, 23:18
tekniikkamies tekniikkamies ei ole kirjautuneena
Arvostettu jäsen
 
Rekisteröitynyt: 23.11.11
Sijainti: Päijät-Häme
Viestit: 2.945
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Hessu888 Näytä viesti
Onkos arvon asiantuntijoilla antaa vinkkejä, että mistä ja minkälainen suutin kannattaisi hommata Kärkkäisen pikkupönttöön alkuperäisen tilalle? Hinta saisi olla sellainen, että siihen on tavallisella kuolevaisella varaa. Saako näitä ulkomaiden nettikaupoista/ebaystä kotimaata halvemmalla?
Jos haluaa miettiä suuttimien malleja ja mitoituksia, Googleen hakusanaksi:
kennametal nozzle catalog

Katsoo sieltä PDF:stä taulukosta minkälaiset ilmamäärät on itsellä realistisia. Vaikka ostaisit muunlaisen ja muun merkkisen, tuo on aika hyvä katalogi suunnittelun pohjaksi.

Käytettävä puhallusletkun kokoluokka kannattaa miettiä samalla jos joutuu kuitenkin suuttimeen laittaa jonkin verta rahaa. Hankkii mieluummin sellaisen, jolle on käyttöä tulevina vuosina.
Vastaa lainaten
  #74  
Vanha 19.03.2014, 11:35
Jeeper:n Avatar
Jeeper Jeeper ei ole kirjautuneena
Sankari
 
Rekisteröitynyt: 14.01.03
Sijainti: PäHäMa/FJDC
Viestit: 4.076
Perusasetus

Tälläinen Projectan pönttö tuli hommattua, Mistä tuohon saa suuttimia?





Vastaa lainaten
  #75  
Vanha 19.03.2014, 13:57
tekniikkamies tekniikkamies ei ole kirjautuneena
Arvostettu jäsen
 
Rekisteröitynyt: 23.11.11
Sijainti: Päijät-Häme
Viestit: 2.945
Perusasetus

Projectan pönttö vaikuttaa kuvasta katsottuna fiksulta!

Mä tekisin suuttimen kanssa niin, että jos sulla on kanssa omasta takaa kompura, laita vaikka puhallusletkun päähän joku tilapäinen tukko, johon on helppo porata reikää. Sitten vähitellen suurentaa reiän niin suureksi mihin kompuralla suosiolla riittää paine ja katsoo missä kohtaa ei enää riitä. Pitää varata myös kypärälle ilmaa ja sehän voisi olla kytkettynä kanssa.

Kompuraa voisi myös valvoa vähän jos sillä ei ole viimeaikoina puhallettu, ettei kuumene tolkuttomasti.

Sitten tilaa parhaan mahdollisen ja mielellään pisimmän venturisuuttimen mihin ilmat antaa myöten.

Huomioon pitä ottaa myös puhallusletkun ja suuttimen yhteensopivuus. Olisko tuuman sisähalkaisijan puhallusletku fiksu jollekin 5-8 millin suuttimille.

Mikähän tosiaan on fiksuin paikka tilata juuri nyt yksittäisiä suuttimia?
Vastaa lainaten
Vastaus


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
M: Hiekkapuhallus laiteet offipete O/M/V Muut 2 09.12.2007 18:06
Hiekkapuhallus ja painepesuri? freddie Tekniikka & Jutustelu 12 07.04.2007 15:04
Rungon hiekkapuhallus JERKKU O/M/V Muut 2 05.03.2006 22:13
Vesi + hiekkapuhallus? Päksi Tekniikka & Jutustelu 12 12.04.2005 23:43
Hiekkapuhallus firmoja BeGe Tekniikka & Jutustelu 4 29.10.2004 11:26


Sivu luotu: 19:17 (GMT +2).