Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Tekniikka & Jutustelu
Rekisteröidy Offiblogit Yhteisö Kalenteri Viestit tänään Haku

Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #1  
Vanha 21.04.2019, 18:14
jeepi ukko jeepi ukko ei ole kirjautuneena
Jäsen
 
Rekisteröitynyt: 14.07.10
Sijainti: lappeenranta
Viestit: 37
Perusasetus

Turbon puhdistus ilman irrotutusta ???


Onko maholista tehdä ilman turbon irtoitamista. Nettistähön löytyy vaikka mitä...

Vastaa lainaten
  #2  
Vanha 21.04.2019, 21:40
BJ-40/76 BJ-40/76 ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 11.05.09
Sijainti: Oulu
Viestit: 5.053
Perusasetus

Mistä autosta ja minkälaisesta turbosta kysymys?


Oletettavasti Muuttauva geometrisestä "juuttuvasiipisestä"?
Hukkaportillisia/kiinteägeometrisiä ei yleensä putsailla?
Vai pitääkö putsata laakereita tai vesijäähdytteisen vesitilaa?

VMT- ahtimien siipien liikuttelukoneistoja on puhdistettu mr.musklen? uuninpuhdistusaineella, mutta pitää olla huolellinen, ettei päästä tuota vaahtoa/paskaa koneeseen päin, ja hiukkasloukut ja katalysaattorit eivä varmaan tykkää tuosta?

Yleensä on kuulemma auttanut, toki vähän kuulostaa hurjalta, että tuota myrkkyä päästetään turbon tiivisteisiin (ja laakeripintoihin)

Minulla olisi vastaava homma edessä tuossa "katumaasturissa" siis audin A3 1,9 tdi 130 PD turbossa, mutta epäilen tuon toimivuutta, niin ajattelin laittaa kunnostetun ahtimen, taikka vaihtoehtoisesti käyttää osina ja puhdistaa esim. "valohoitona" Laserilla (laser cleaning)

Viimeksi muokannut BJ-40/76 : 21.04.2019 21:46 Perustelu: Jatko osa 1,9 tdi
Vastaa lainaten
  #3  
Vanha 22.04.2019, 06:47
Kuljukka Kuljukka ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen++
 
Rekisteröitynyt: 11.09.09
Sijainti: Pohjois-pohjanmaa
Viestit: 312
Perusasetus

Itse olen kahteen 1.9tdi vnt ahtimelliseen autoon suorittanut ja voin suositella.
Egr putki pois ja mössö sisään niin pursuaa täyttöaukosta ja sitten liikuttelemaan säätötanko esim pihdeillä tai jos omistaa mittarillisen alipainepumpun niin sillä saa samalla testattua myös kellon toiminnan.

Ennen kuin moiseen ryhtyy pitää olla varma että auto varmasti yliahtaa, esim vikakoodit tai ajonaikainen tieto.
Yliahtaminen voi johtua myös viallisesta n75 venttiilistä.
Jos kyseessä aliahtaminen niin sama venttiili, alipainen letku tai itse säätökello vuotaa.

Omassa kotterossa tämä pitää suoritaa n. 6kk välein muuten ahdot alkaavat karkaamaan yli 2,5bar kun hetkellinen max ahtopaine pitäisi pysyä 1,8 bar kieppeillä.
Vastaa lainaten
  #4  
Vanha 10.05.2019, 21:38
BJ-40/76 BJ-40/76 ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 11.05.09
Sijainti: Oulu
Viestit: 5.053
Perusasetus

Ei onnistunut kumpikaan, siis korjattu ahdin eikä MR Muscle


Korjattu ahdin, siis tilasin PD150 korjatun ahtimen saksasta, alkuperäisen PD130 (Pumppusuutin Diesel 130 hv) tilalle.

Ahtimessa oli 110 hv turbiinpesä (pienempi, kuin 130, joka sekin on pienempi kuin 150)
Kompressori pesä oli koneistettu isommaksi todennäkoisesti 130 hv pesästä.
Näiden lisäksi pakosarjan laippa oli kiero, ja reilusti murjottu. muutakin kusetuksen merkkejä löytyi. Myyjää kiinnosti ainoastaan kuvat minun vanhasta turbosta.... Ebay ratkaisi riidan minun eduksi, palautus ei vain meinaa onnistua, vaikka myyjä on päätöksen mukaan vastuussa palautuskustannuksista.
Jatkan tätä, kun eurot on kotiutuneet....

Vanhaa ahdinta yritin elvyttää tuolla Mr Muscle:lla, egr irti ja siitä egr:n putkesta n. 30 cm letkulla melkein koko 250 ml purkillinen kädenlämpöiseen pakopesään, alkoi tunkea egr:n putkesta pihalle... ja sitten alipaineella liikuttelin siipiä edestakaisin varmaan 20x tunnin aikana, ja seuraava n. 10x setti n. 20 tunnin kuluttua. jotain sieltä lähti, jäi musta rantu asfalttiin pakuputken kohdalle, kun pääsin pihasta pois...
Pikkasen auttoi, mutta edelleen menee vikatilaan, kun ahtopaineet ylittää 3 kg.... (siis tuo "katumaasturi" on ohjelmoitu uusiksi, voimaa on enemmän, kuin vakiossa)
Vastaa lainaten
Vastaus


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
Turbon puhdistus tokko Tekniikka & Jutustelu 17 14.09.2015 20:53
Jäähdytysjärjestelmän puhdistus ? TOJOHJ60 Tekniikka & Jutustelu 13 03.09.2014 20:50
Vesikaivon puhdistus Arska-tehtaalta Chit-Chat 18 08.08.2008 23:02
Runkopalkin puhdistus? kingkuppi Tekniikka & Jutustelu 3 22.01.2007 08:07
Aluvanteiden puhdistus? panzer Tekniikka & Jutustelu 3 07.05.2006 11:43


Sivu luotu: 21:56 (GMT +2).