Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Tekniikka & Jutustelu
Rekisteröidy Offiblogit Yhteisö Kalenteri Viestit tänään Haku

Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #51  
Vanha 19.05.2011, 12:49
Arttuperkule:n Avatar
Arttuperkule Arttuperkule ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen++
 
Rekisteröitynyt: 12.12.03
Sijainti: Jyväskylä, Finland.
Viestit: 358
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Bj Andy Näytä viesti
Paljonkos tällä on ajettu??

Joskus suutin rempan jälkeen ei vanha ruiskutuspumppu enää jaksa antaa painetta riittävästi että suihkut aukeaisi.

Eli pumppu seuraavaksi pajalle,ja mielelään sitten asennus ammattilaisen toimesta.

Toinen juttu on ne takaiskut,eli jos sinne on putkien irrallaan ollessa päässyt atomin puolikas likaa niin ei ne enää toimi. Ja jos se likahippu on päässyt suuttimeen niin ei se toimi enää sekään,eli niiden kahden suuttimen toimimattomuuden syy oli kenties se.

Jos suuttimet on käyny pajalla niin ne on nyt varmaan kunnossa, kun niissäkin vaikuttaa jopa se hapettuma jota jää sinne olakkeeseen mihin ne kärjet vastaa, eli jos se kärki on hitusenkin kierossa nii jumii joka auki tai kiinni tai sille välille.

Ja savun määrä ei välttämättä kerro muuta kuin sen että palaminen on pielessä.

Jos tämä on ajosta jäänyt niin kyllä vika on luultatavasti lähellä sitä mitä on korjattu.


Tosin on noissa omissakin romuissa ollu jos jonkin näköistä asennuksenjälkeistä konplikaatiota.

-joku 400000tkm


-Silloin kun sitten hain suuttimet korjaamolta ja laitoin ne kiinni, auto kävi hetken paremmin kun ikinä mulla, kävi itekseen tyhjäkäyntiä about vajaan 10min, sitten alkoi taas rykiminen.


-Joo, eihän ton ikänen dieseli kone mikään unenselityskone ole, mutta vituttaa kun en ole liiaksi niiden, ainakaan polttoainpuolen kanssa pelannut, lisännyt vaan.. niin joutuu kaiken opettelemaan kantapään kautta ja pahimmillaan maksamaan käteistä omista virheistään..Tänään pitäs taa illasta mennä tonne sateeseen sitä rassaamaan.
__________________
Hyvin menee, hyvin menee!! mä oon nähny tätä paljon telkkarista!!

Viimeksi muokannut Arttuperkule : 19.05.2011 12:54
Vastaa lainaten
  #52  
Vanha 19.05.2011, 22:17
Bj Andy:n Avatar
Bj Andy Bj Andy ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 14.09.08
Sijainti: Lemi,land of red potatoes
Viestit: 6.212
Perusasetus

Eli nyt tarkka kuvaus miten laite käy.

Pystyykö ajamaan???

Miten käy tyhjäkäyntiä.

Eniway nää dieseli jutut on juuri tästä syystä sitä osastoa jota ei tehdä itse. En varsinkaan minä tee niitä ite vaikka on jonkinlainen koulutuskin aiheeseen, puuttuu nääs ne laboratorio olosuhteet...

Bertassa on ja se paluu sinne siirtopumpulle ja ilmaaminen on aika työlästä. Mutta jos sillä pääsee liikkeelle niin kyllä se siitä sitten ilmaantuukin ajastaan.
__________________
Oli kysymys mikä tahansa niin vastaus on TOYOTA
V..tut se mitään heikkoa ole...
Antsa. The member of Lahnajärven moottoriurheilusukeltajat Ry.
Only tool you need to keep your TOYOTA running, is welding machine.

Ostetaan Bj kuskin ovi. Pyyhkijän moottorin koppa.

Jyrsitään Kantoja.
Piikataan betonia eli tallin lattiat ym.Sekä muut Bobbari ja mönkkärityöt.
0500-752101/Antsa


Honda Rincon 650 ym.Työmönkkärijorinat löytyy tästä

Antsan Tuubi
Vastaa lainaten
  #53  
Vanha 20.05.2011, 17:05
Arttuperkule:n Avatar
Arttuperkule Arttuperkule ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen++
 
Rekisteröitynyt: 12.12.03
Sijainti: Jyväskylä, Finland.
Viestit: 358
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Bj Andy Näytä viesti
Eli nyt tarkka kuvaus miten laite käy.

Pystyykö ajamaan???

Miten käy tyhjäkäyntiä.

Eniway nää dieseli jutut on juuri tästä syystä sitä osastoa jota ei tehdä itse. En varsinkaan minä tee niitä ite vaikka on jonkinlainen koulutuskin aiheeseen, puuttuu nääs ne laboratorio olosuhteet...

Bertassa on ja se paluu sinne siirtopumpulle ja ilmaaminen on aika työlästä. Mutta jos sillä pääsee liikkeelle niin kyllä se siitä sitten ilmaantuukin ajastaan.
Eilen kokeilin kuormittaa pumppua ajamalla, hinattiin käyntiin ja hyvin lähti, hetken kävi tasaseen ja lähdin ajamaan, pystyi hyvin ajamaan ja ajoin sellasta n.300m lenkkiä, toisen kierroksen puolessa välissä alkoi taas sama rötääminen pysähdyin ja pidin kierroksilla, taas kävi vajailla, eikä jaksanut enää tyhjäkäyntiä.

Hinattiin autoa meille kotiinpäin, niin ajattelin että ajan puolesta atkasta, vedettiin auto käyntiin, niin enää ei pystynyt ajamaan yhtään, paikallaan jaksoi kierroksilla pysyä käynnissä, mutta kun yritti liikkeelle, oli veto pois, niin kuin kaikkia jarrut olis ollu päällä, kytkin ois palanu jos ois väkisin yritäny liikkeelle.

Tänään ostin uuden polttoaine suodattimen, sen meinasin tänään vielä vaihtaa, ilmaa ei järjestelmässä eilenkään missään vaiheessa kulkenut, ainakaan paluu puolelle(kirkas letku)
__________________
Hyvin menee, hyvin menee!! mä oon nähny tätä paljon telkkarista!!
Vastaa lainaten
  #54  
Vanha 20.05.2011, 21:44
Janne1986:n Avatar
Janne1986 Janne1986 ei ole kirjautuneena
Konkari+++
 
Rekisteröitynyt: 30.08.08
Sijainti: hamina
Viestit: 958
Perusasetus

Vaikuttais että pumppu ei jaksais tehdä tarpeeksi painetta suuttimille.
Ainakin tuon äskeisen perusteella...
Vastaa lainaten
  #55  
Vanha 21.05.2011, 00:32
Bj Andy:n Avatar
Bj Andy Bj Andy ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 14.09.08
Sijainti: Lemi,land of red potatoes
Viestit: 6.212
Perusasetus

kun saat sen käyntiin niin jätä yksi suihku hieman löysälle. Koska muuten se ilma kupla ei koskaan pääse pois.
__________________
Oli kysymys mikä tahansa niin vastaus on TOYOTA
V..tut se mitään heikkoa ole...
Antsa. The member of Lahnajärven moottoriurheilusukeltajat Ry.
Only tool you need to keep your TOYOTA running, is welding machine.

Ostetaan Bj kuskin ovi. Pyyhkijän moottorin koppa.

Jyrsitään Kantoja.
Piikataan betonia eli tallin lattiat ym.Sekä muut Bobbari ja mönkkärityöt.
0500-752101/Antsa


Honda Rincon 650 ym.Työmönkkärijorinat löytyy tästä

Antsan Tuubi
Vastaa lainaten
  #56  
Vanha 22.05.2011, 17:28
Arttuperkule:n Avatar
Arttuperkule Arttuperkule ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen++
 
Rekisteröitynyt: 12.12.03
Sijainti: Jyväskylä, Finland.
Viestit: 358
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Bj Andy Näytä viesti
kun saat sen käyntiin niin jätä yksi suihku hieman löysälle. Koska muuten se ilma kupla ei koskaan pääse pois.
Tarkoitatko, että ajamisen ajaksi suutinputki löysälle??
__________________
Hyvin menee, hyvin menee!! mä oon nähny tätä paljon telkkarista!!
Vastaa lainaten
  #57  
Vanha 22.05.2011, 20:40
Mikki:n Avatar
Mikki Mikki ei ole kirjautuneena
Veteraani+
 
Rekisteröitynyt: 14.06.05
Sijainti: Hyvinkää, Finland.
Viestit: 1.462
Perusasetus

Paljon on vikaa etitty, mutta katos nyt varmuudeksi ETTEI VUODA MISTÄÄN ILMAA, koska nuppineulan kärjen kokoinen reikä puuduttaa koko auton, vaikka reikä olisikin paluupuolella!

Suosikkipaikaksi on muodostunut jo uswamman kymmenen vuoden ajan tankin päällä olevat lähtö-/paluu putki, joka jostakin kumman syystä tuppaa kypsymään tienhoidosta johtuvasta ruuassakin käytetystä aineesta ja se yhdistettynä lämpöiseen metalli (rauta) putkeen saattaa aiheuttaa kemiallisen reaktion kun yhtälöön lisätään vettä...

JOS MIETIT miksi se ei tiputa naftaa, niin muista kumpi on painavampaa, ilma vai nafta ja sitten mietit miksi se sinne putkeen on laitettu ja miten käy, kun moottori ei pyöri, niin mikä pysyy ja mikä menee säiliöönsä, kun se saa korvausilmaa....

JOS vika on edelleen, että käyntiin ei vaikuta mikään sylinteri suoraan, niin asia on selkeä. ILMAVUOTO!
Niin ja se ilmavuoto voi muuten olla vetokaran kypsynyt hela ja tiiviste??? Ja se on pumppuremontti saman tien...

JOS 1000% varmuudella ei vuotoa ole, niin silloin pumppuvika, ja vaihtoehdot numeeriseen järjestykseen:
1. paluuputkessa olevan paineventtiili auki koko ajan, paineet karkaa pumpusta, eikä ilmaannu sitten ihan niinkuin ikinä...
2. RUISKUTUSPUTKET syöpyneet sisältään kavitoimisen takia, jolloin suuttimia "hajoilee" itsestään, kun metallia menee kärkeen (kuten maainostit käyneen niiden uusien kanssa! Ja Zexel=Bosch on muuten OEM valmistaja NippoDenson kanssa)
3. siirtopumppuvika, tai paineensäädin (siinä naftan tuloputken vieressä oleva "nasta"). Ennen pumppuremonttia VOIT kopauttaa tuurnalla siihen, jotta se menee esim. 5mm alemmaksi ja käynti paranee, niin siirtopumppuvika erittäin varma! (remontti)
4. 400tkm ajettu moottori, niin voipi olla nostinrullat - nokkalevyt kaput, jolloin suuttimiin menee metallia ja taas kaikki uusiksi (ihanan kallista, jälleen kerran)
5. Nestepäässä oleva päätykara (jossa 8mm pultti) löystynyt ja vuotaa ruiskutuspaineet takaisin koteloon) --> saa uusittua mutta vaatii erikoistyökalun (kolmikantainen avain)
6. Nestepää väljä ja pumppu uusiksi (remonttiin)

Nää nyt nopeasti näin ajatuksina, pidemmällä mietinnällä vois "kovalevyltä" tulla jotakin muutakin muistikuvia, mutta nyt tulee näitten lisäksi vain ruostepölyä nenästä rälläköinnin jäljiltä...
__________________
---------------------------------------------
# # # Jos se ei satu, silloin se maksaa... # # #
---------------------------------------------
Vastaa lainaten
  #58  
Vanha 25.05.2011, 22:27
Arttuperkule:n Avatar
Arttuperkule Arttuperkule ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen++
 
Rekisteröitynyt: 12.12.03
Sijainti: Jyväskylä, Finland.
Viestit: 358
Perusasetus

No niin, taas on tehty, vähän, mutta tehty kuitenkin..
Eli vihdoin töiltä ja sateilta pääsin ulkona auton rassuuseen, niin ensitöikseni vaihdoin polttoaine suodattimen.

Suodatin ei tahtonut irrota käsin pyörittämällä, joten irrotin koko suodattimen jalan, siinä samalla huomasin että tankin tuloletku vuoti klemmarin alta, en huomannu aikaisemmin kun olin suodatinta rassannut. Noh, otin letusta pätkänpois ja tarkastin vielä ettei jäänyt halkeamia letkun päähän. sain suodattimen irti, täytin uuden ja laitoin paikalleen, pumppasin paluupuolen täyteen ja menin starttaamaan. Eihän se rikkinäinen startti tietysti jaksanut käyntiin konetta vääntää. Hinaamalla sitten lähti, ensin työnti sinistä, mutta muuttui pian tavan mustaksi.

Tämän hetken tilanne:
-suodatin vaihdettu, alkoi käymään melkein tyhjäkäyntiä, pysyy n.1200 kierroksilla käynnissä pumppailematta, saa siis polttoainetta eikä enää rötää. (jos laskee kierrokset lähelle normaalia tyhjäkäyntiä, niin pikkuhiljaa alkaa hiipua ja meinaa sammua)

-käyntiääni ei kuulosta normaalilta "nakuttaa" vähän niinkun edelleen kävisi vajailla, ajaessa kuitenkin vetoja on edellistä testiä enemmän.

-Turbo "sirisee" niinkun vanhassa raktorissa, tasakaasulla kuulostaa yläkierroksilla suht normaalilta, mutta alempana huomaa karkean käyntiäänen ja vedättäessä turbon ääni ei ole tasainen suhina vaan aika korkea "sirinä".

-lämpöisenäkään ei lähden avaimesta käyntiin, vertailukohtana kaverin patroli, sama pata sama ikä, ja avainta hipaisemalla starttaa. Tässä tarkoittan, että vaikka mainitsin, että startti on rikki, niin se härkkimällä antaa pyöräyttää konetta, mutta "lyö yli" jos yrittää pisempään pyörittää, alkaa vaan huutamaan tai pitäämään jumalattoman rohinan..

Omia johtopäätöksiä:
-suodattimen vaihto ja tuloletkun korjaus auttoi polttoaine ongelmaan
-auto oli käynnissä n.30min tänä aikana käynnissä ollessa käänsin pumpun ajoitusta, parhaalta kuulostavaan kohtaan.(lähes alkuperäinen kohta)
-voisiko sitten olla niin että joku suutin on päässyt kuitenkin rikkoutumaan??
mutta miten sitten edelleen kaikki suuttimet vaikuttavat käyntiääneen, suutinputkia löysätessä, kun sen sanottiin paljastavan rikkinäinen.

Kysymys:
-korjautusko toi startti vika pelkästään hiilien vaihdolla, vai onko jo koko startti vaihdettava kuvauksen perusteella??
__________________
Hyvin menee, hyvin menee!! mä oon nähny tätä paljon telkkarista!!

Viimeksi muokannut Arttuperkule : 25.05.2011 22:31
Vastaa lainaten
  #59  
Vanha 25.05.2011, 22:40
joker:n Avatar
joker joker ei ole kirjautuneena
Veteraani++
 
Rekisteröitynyt: 11.11.04
Sijainti: Kuortane, Finland.
Viestit: 1.772
Perusasetus

Kahlasin vähän läpi. Otappa tankin päältä kopasta se lätkä pois jotta näet tankin lähtöputken annappa sille paineilmaa ja kato lentääkö polttoainetta. Mulla oli pien reikä siellä pika korjaus pohjamassaa päälle ja uus oas tilaukseen. Kummitteli aika kivasti mulla kun otti lähdöt niin rupes rökeltämään mutta kävi kuitenkin kun kierrokset laski ein mitään ongelmaa. Joskus oli käyntiin santi tuskaa polttoaine lijan ollessa vähän vajaa löpöstä.
Vastaa lainaten
  #60  
Vanha 25.05.2011, 22:41
Bj Andy:n Avatar
Bj Andy Bj Andy ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 14.09.08
Sijainti: Lemi,land of red potatoes
Viestit: 6.212
Perusasetus

Ja taas saivartelua eli millä kannulla täytit suodattimen ja miksi???

Sen suotimen kun täyttää jostain jerrystä missä on vesitilkka tai jotain shaissea pohjalla niin ne ainekset pääsee suoraan pumppuun.

Mites se käsipumppu vuotaako se??? Tai toimiiko siirtopumppu ollenkaan,eli käydessä jos hieman löysää suodattimen jälkeistä nippaa niin pitäis naftaa tulla.

Ja oliko sen siirtopumpun karkea suodatin katottu??? Jos siellä semmoinen on niin löytynee joko banjoliittimestä,tai jonkun mutterin alta...
__________________
Oli kysymys mikä tahansa niin vastaus on TOYOTA
V..tut se mitään heikkoa ole...
Antsa. The member of Lahnajärven moottoriurheilusukeltajat Ry.
Only tool you need to keep your TOYOTA running, is welding machine.

Ostetaan Bj kuskin ovi. Pyyhkijän moottorin koppa.

Jyrsitään Kantoja.
Piikataan betonia eli tallin lattiat ym.Sekä muut Bobbari ja mönkkärityöt.
0500-752101/Antsa


Honda Rincon 650 ym.Työmönkkärijorinat löytyy tästä

Antsan Tuubi
Vastaa lainaten
  #61  
Vanha 25.05.2011, 22:51
Arttuperkule:n Avatar
Arttuperkule Arttuperkule ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen++
 
Rekisteröitynyt: 12.12.03
Sijainti: Jyväskylä, Finland.
Viestit: 358
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Bj Andy Näytä viesti
Ja taas saivartelua eli millä kannulla täytit suodattimen ja miksi???

Sen suotimen kun täyttää jostain jerrystä missä on vesitilkka tai jotain shaissea pohjalla niin ne ainekset pääsee suoraan pumppuun.

Mites se käsipumppu vuotaako se??? Tai toimiiko siirtopumppu ollenkaan,eli käydessä jos hieman löysää suodattimen jälkeistä nippaa niin pitäis naftaa tulla.

Ja oliko sen siirtopumpun karkea suodatin katottu??? Jos siellä semmoinen on niin löytynee joko banjoliittimestä,tai jonkun mutterin alta...
Uus vko sitten ostettu muovikannu on, puhdas ja tässä hommassa ainoastaan käytetty ja siksi täytin suodattimen, kun mulle on kerrottu että niin pitää tehdä =) kai sen takia ettei mene ilmaa siitä sitten pumpulle ja järjestelmään, ainakaan niin paljoa?? Ohkasena norona täytin suodattimen ja läheltä katoin ettei mennyt mitään likaa.

Käsipumpussa ei ainakaan ole mitään havaittavia vuotoja, kosteutta missään päin. tarkoitat tuolla "suodattimen jälkeisellä nipalla" panjoliittimen pilliä?? jos niin joo, tulee ainetta.

Sitä karkeasuodatinta en muistanut katsoa, täytyy huomenna katella.
__________________
Hyvin menee, hyvin menee!! mä oon nähny tätä paljon telkkarista!!
Vastaa lainaten
  #62  
Vanha 11.06.2011, 06:55
Janne1986:n Avatar
Janne1986 Janne1986 ei ole kirjautuneena
Konkari+++
 
Rekisteröitynyt: 30.08.08
Sijainti: hamina
Viestit: 958
Perusasetus

Joko patrol käy paremmin?
Vastaa lainaten
  #63  
Vanha 19.06.2012, 21:00
Arttuperkule:n Avatar
Arttuperkule Arttuperkule ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen++
 
Rekisteröitynyt: 12.12.03
Sijainti: Jyväskylä, Finland.
Viestit: 358
Perusasetus

Nonnii..Tämäkin kikotin ähellys lähti vihdoin etenemään..

Mutta mutta..Ei sitten ollutkaan niin pieni tuo vika. Sain auton vihodoin kaverille korjattavaks, ja alkoi löytyä seuraavaa.
-Jako päässyt jossain vaiheessa hyppäämään pari pykälää(ilmeisesti yrittäessä väkisin käynnistää) oma vika, tästä syystä venttiilin kaput, hydrauliset nostimet kaput.
Kaikki em. osat uusiksi ja kansi plaanaukseen.
Eilen kävin vilkuileen remontin edistymistä ja kömmin konehuoneeseen pyttyjä katselemaan, ikäväkseni huomasin pystyraitoja useamman pytyn sisäseinissä ja kynnellä kokeilemalla huomasin ettei ne ollut paskarantuja. Naarmuja täynnä melkein joka pytty. Kaveri tutki ilmiötä ja totes että on pitänyt ajaa jonkun verran ilman öljyjä tai offroad auton ollessa kyseessä, paljon todella kallellaan vähillä öljyillä. Kummastakaan en tiedä, itse en kerennyt autolla vielä noin kikkailla kun sen n.3kk sillä ajoin ennen sen halvaantumista pääsääntöisesti tiellä.
Käytännössä siis koko motti menee uusiksi pelkän suutin rempan sijasta, IHANAA!
Turbossakin on jo iän tuomaa pitkittäisvälystä, eli sekin menee näillä näkymin uusiksi FAK!


Mutta ompahan sitten kone käyty läpi ja voi "huoletta" lähteä vaikka johonkin pisemmälle sillä..vaikka johkin safarille.. =) Seuraavaks alustan ja korin läpi käynti..lähes ilmasta tämäkin harrastus..
__________________
Hyvin menee, hyvin menee!! mä oon nähny tätä paljon telkkarista!!
Vastaa lainaten
  #64  
Vanha 23.06.2012, 20:39
tuomaritulee:n Avatar
tuomaritulee tuomaritulee ei ole kirjautuneena
Konkari+
 
Rekisteröitynyt: 28.03.12
Sijainti: Joensuu
Viestit: 644
Perusasetus

Mulla löytys 3.3 kone tähän jos kiinnostas.
Vastaa lainaten
  #65  
Vanha 30.08.2012, 10:24
Arttuperkule:n Avatar
Arttuperkule Arttuperkule ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen++
 
Rekisteröitynyt: 12.12.03
Sijainti: Jyväskylä, Finland.
Viestit: 358
Perusasetus

On se mukavaa kun ostaa tällasia "pikkuvikaisia" projekteja..ei auttanu muu kun viedä auto korjaamolle, kun ei sille alkanu tulla muuten rotia. Heti ekana päivänä korjaamolta soitetaan, että "sulla on täällä patrolissa kampiakselin pää paskana ja hihnapyörää hitsailtu, välystä on useampi aste ja pyörä kenossa" Että kalua ei tule ilman kampiakselin tai koko alakerran vaihtoa. Kiitti vaan V#*!¤sti joku edellinen omistaja.

Tätähän tämä harrastaminen sitten on, se on mukavaa pistää vahinko kiertämään.
__________________
Hyvin menee, hyvin menee!! mä oon nähny tätä paljon telkkarista!!
Vastaa lainaten
Vastaus


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
m:pätkä patrolin pska kori. kami O/M/V Varaosat ja tarvikkeet 7 26.12.2007 20:32
O:pätkä patrolin takakardaani O/M/V Varaosat ja tarvikkeet 0 10.11.2006 10:04
Käykö pätkä Patrolin takakehät/alatakakulmat.....? VonLeka Tekniikka & Jutustelu 4 08.06.2006 22:05
Lämppärin ilmaaminen pkarlstedt Tekniikka & Jutustelu 1 18.04.2006 20:26
O: Pätkä patrolin kardaanit ja vetarit O/M/V Varaosat ja tarvikkeet 3 26.03.2006 20:11


Sivu luotu: 23:11 (GMT +2).