Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Chit-Chat

Chit-Chat Tämä foorumi on tarkoitettu epämääräiseen jauhamiseen, eikä asian ole pakko liittyä suoraan offroadiin.

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #1  
Vanha 21.06.2018, 10:08
lacrits68:n Avatar
lacrits68 lacrits68 ei ole kirjautuneena
Konkari+++
 
Rekisteröitynyt: 27.01.04
Sijainti: Kuusamossa
Viestit: 956
Perusasetus

harmaasta viemäriputkesta snorkkelia?


moi!

Minkä kokoista putkea tarvii tollaselle 100hv/2,5l dieselille olla? ( olen muistaakseni joskus kysynyt, mutta topiikki hukassa). Tarviiko liitokse "liimata" jollain vain konko ne ihan tiiviitä omalla tiivisteellä?

Onko parempia vaihtoehtoja kun tuo PVC putki? mites nuo joustavat letkut?
muita vinkkejä?

//Janne

__________________
discovery 1 -98 V8 projekti "Fenix"

"".......British humour......!"
Vastaa lainaten
  #2  
Vanha 21.06.2018, 20:16
Ippe69 Ippe69 ei ole kirjautuneena
Veteraani
 
Rekisteröitynyt: 28.10.07
Sijainti: Muonio
Viestit: 1.076
Perusasetus

Perstuntumalla sanoisin, että 75mm riittää. Tokihan siihen vaikuttaa kuinka pitkä pätkä putkea on ja minkälaisia mutkia ym.

Kyllähän ne omat tiivisteet pitää viemärikäytössä, niin miksipä ei autossaki.

Itse olen tehny imu- ja ahtoputkia galvanoiduista pakoputkiosista. Vaati tosin hitsauslaitteet jos ei valmiit muhvilliset mutkat satu sopimaan.
Vastaa lainaten
  #3  
Vanha 21.06.2018, 20:22
Viipo:n Avatar
Viipo Viipo ei ole kirjautuneena
Sankari
 
Rekisteröitynyt: 06.09.06
Sijainti: Joensuu, .
Viestit: 4.183
Perusasetus

Periaatteessa ilmaa menee moottoriin sisään puolet siitä mitä sitä tulee pakoputkesta ulos. Eli periaatteessa riittäisi puolet pakoputken poikkipinta-alasta. Olen nähny miten 60mm pakoputkikin on toiminu snorkkelina 120hv/4.0l koneessa ongelmitta vuosikausia.
Vastaa lainaten
  #4  
Vanha 21.06.2018, 21:13
Ippe69 Ippe69 ei ole kirjautuneena
Veteraani
 
Rekisteröitynyt: 28.10.07
Sijainti: Muonio
Viestit: 1.076
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Viipo Näytä viesti
Periaatteessa ilmaa menee moottoriin sisään puolet siitä mitä sitä tulee pakoputkesta ulos. Eli periaatteessa riittäisi puolet pakoputken poikkipinta-alasta. Olen nähny miten 60mm pakoputkikin on toiminu snorkkelina 120hv/4.0l koneessa ongelmitta vuosikausia.
Pakopuolella kaasut painetaan melkoisella paineella ulos ja virtausnopeus on melko kova. Samankokoisella putkella imupuolella aiheutetaan alipaine, joka ei ole hyväksi moottorin hengitykselle. Lisäksi imupuolella on suodatin ahdistamassa.
En silti väitä, etteikö 60mm riittäisi noille tehoille, tosin kuten aiemminki kirjoitin mutkat ym. hidasteet merkkaa paljon. Jos viemäriputkesta meinaa tehdä, niin 75 seuraava alaspäin on 50mm. Seki voi riittää, mutta itse ainaki mieluummin laittaisin vähän liian ison kuin liian pienen.
Omassa Geessä oli omatekoinen suodatinkotelo ja 3" pakoputkea ja välissä samankokoista haitariputkea. Pako- ja ahtopaineen suhde meni sillä viritelmällä selkeästi huonommaksi kuin pelkällä vapaavirtaussuodattimella. Tehoaki reilusti enemmän, noin 250 hevosvoimaa. Mutta luulisin vapaastihengittävässä imupuolen vaikuttavan herkemmin tehoon.
Vastaa lainaten
  #5  
Vanha 22.06.2018, 00:54
BJ-40/76 BJ-40/76 ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 11.05.09
Sijainti: Oulu
Viestit: 5.053
Perusasetus

PVC-putki ja pöly... staattista sähköä....


Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Viipo Näytä viesti
Periaatteessa ilmaa menee moottoriin sisään puolet siitä mitä sitä tulee pakoputkesta ulos. Eli periaatteessa riittäisi puolet pakoputken poikkipinta-alasta. Olen nähny miten 60mm pakoputkikin on toiminu snorkkelina 120hv/4.0l koneessa ongelmitta vuosikausia.
Tuossa yhtälössä on se ongelma, että teoreettinen maksimi imussa on noin 1 bar, ja pakopuolella pakokaasuja voidaan työntää pihalle vaikka millä paineella.
Siis ei sama asia, mutta ehkä selventää:
3 vuotias päivänsankari puhaltaa kynttilän sammuksiin noin 20-30 cm päästä; mutta pitää olla todella kova "sälli" tms. että imasee kynttilän sammuksiin.

Ja tuo PVC: siis jos/kun tulee ilman mukana pölyä, niin kehittää staattista sähköä, minä laittasin tuonne snorkkeliputken sisään vaikkapa 1,5mm2 kuparijohtimen, mikä on maadoitettu runkoon.

ja jos teet alkuperäisillä viemäri- muhveilla, niin on käytännössä tiivis. (jos et käytä glitteriä tms. niin nuo liitokset on todella vaikeaa avata vuoden- parin päästä.)
Vastaa lainaten
Vastaus


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta
Etsi tästä viestiketjusta:

Tarkennettu haku
Näkymä

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
Ostetaan löytyskö jollaki snorkkelia ato84 O/M/V Varaosat ja tarvikkeet 1 08.06.2013 14:40
Myydään M: Snorkkelia, levikettä, lukkoa... KooPee O/M/V Varaosat ja tarvikkeet 21 01.12.2008 10:12
snorkkelia suikkaan T.T.T Tekniikka & Jutustelu 13 17.11.2006 08:47


Sivu luotu: 01:12 (GMT +2).