Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Tekniikka & Jutustelu
Rekisteröidy Offiblogit Yhteisö Kalenteri Viestit tänään Haku

Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #1  
Vanha 24.05.2020, 21:38
sirrom sirrom ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen+
 
Rekisteröitynyt: 20.05.14
Sijainti: uusimaa
Viestit: 255
Perusasetus

Pistehitsin pois poraaminen/hitsaaminen


Pistehitsien pois porattaessa useinmiten alempi peltikin on reijitetty samalla ja ovathan pistehitsit aika isoja eli reijästä tulee iso.
Mitä voisi käyttää vastakappaleena kun haluaa hitsata reijät umpeen mihin migi EI TARTu?
Tarttuu muuten mihin vaan kun muistan että nuori kesäduunari kolmisenkymmentä vuotta sitten hitsai/sulatti kupari ja jotain toisiinsa ja oli tosi ylpeä saavutuksistaan.

Vastaa lainaten
  #2  
Vanha 24.05.2020, 23:07
karvanoppa:n Avatar
karvanoppa karvanoppa ei ole kirjautuneena
Veteraani+++
 
Rekisteröitynyt: 13.05.07
Sijainti: Kausala, Finland.
Viestit: 2.268
Perusasetus

Hommaa pistehitseille tarkoitettu poranterä niin ei tarvi reijittää aluspeltiä.

Jos reikiä tulee niin messinki hyvä taustalle.

Viimeksi muokannut karvanoppa : 24.05.2020 23:10
Vastaa lainaten
  #3  
Vanha 25.05.2020, 05:38
AH AH ei ole kirjautuneena
Veteraani
 
Rekisteröitynyt: 03.01.11
Sijainti: Kankaanpää
Viestit: 1.007
Perusasetus

"Mitä voisi käyttää vastakappaleena kun haluaa hitsata reijät umpeen mihin migi EI TARTu?
Tarttuu muuten mihin vaan kun muistan että nuori kesäduunari kolmisenkymmentä vuotta sitten hitsai/sulatti kupari ja jotain toisiinsa ja oli tosi ylpeä saavutuksistaan.[/QUOTE]"

Mä.käytin aikanaan paksua kuparilattaa rakojen alla, kun olin kasaamassa terminaalikasetteja, ei se ainakaan kovin lujaan koskaan tarttunu, kun samaa latikkaa aina käytin.
Vastaa lainaten
  #4  
Vanha 26.05.2020, 16:35
jay75 jay75 ei ole kirjautuneena
Jäsen
 
Rekisteröitynyt: 17.09.19
Sijainti: Vantaa
Viestit: 85
Perusasetus

Alumiinilevy taakse, ei tarraa.
Vastaa lainaten
  #5  
Vanha 27.05.2020, 07:57
riude riude ei ole kirjautuneena
Konkari+++
 
Rekisteröitynyt: 16.04.06
Sijainti: SLN, .
Viestit: 890
Perusasetus

Tuollaisen teroittaa nuuka itsekin tavallisesta poranterästä:
https://www.kstools.com/media/image/..._1280x1280.jpg

Ja kuparilattaa mie olen käyttänyt isojen rakojen taikka reikien täytössä, vie vähän lämpöäkin pois.
Vastaa lainaten
  #6  
Vanha 27.05.2020, 08:19
karvanoppa:n Avatar
karvanoppa karvanoppa ei ole kirjautuneena
Veteraani+++
 
Rekisteröitynyt: 13.05.07
Sijainti: Kausala, Finland.
Viestit: 2.268
Perusasetus

Ikh:lla 13e

Vastaa lainaten
  #7  
Vanha 27.05.2020, 16:36
Hessu888:n Avatar
Hessu888 Hessu888 ei ole kirjautuneena
Arvostettu jäsen
 
Rekisteröitynyt: 14.10.07
Sijainti: Finland
Viestit: 2.891
Perusasetus

Mun mielestä tää toinen malli on mukavampi käyttää kun ei mee niin helposti puhki ja keskelle jää päällipellin kohta kiinni alempaan peltiin jota vasten voi sit hitsaa samat pellit takas. Esim jos avaa kotelot sisäpuolen puhallusta varten.

https://www.motonet.fi/fi/tuote/7000...ra-96-mm-72-mm

Ite oon eka lyöny pistepuikolla jäljen pistehitsin keskelle, sit porannu 2mm terällä vähän syvyyttä ja sen jälkeen ton terän jousikuormitettu keskitikku pysyy paikallaan poratessa. Peltien väliin jos laittaa vähän ruuvarin kärkeä, niin pellit napsahtaa irti toisistaan kun porannu tarpeeks syvälle.
Vastaa lainaten
  #8  
Vanha 27.05.2020, 17:03
tjl:n Avatar
tjl tjl ei ole kirjautuneena
Veteraani++
 
Rekisteröitynyt: 22.07.06
Sijainti: riihimäki, .
Viestit: 1.888
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Hessu888 Näytä viesti
Mun mielestä tää toinen malli on mukavampi käyttää kun ei mee niin helposti puhki ja keskelle jää päällipellin kohta kiinni alempaan peltiin jota vasten voi sit hitsaa samat pellit takas. Esim jos avaa kotelot sisäpuolen puhallusta varten.

https://www.motonet.fi/fi/tuote/7000...ra-96-mm-72-mm

Ite oon eka lyöny pistepuikolla jäljen pistehitsin keskelle, sit porannu 2mm terällä vähän syvyyttä ja sen jälkeen ton terän jousikuormitettu keskitikku pysyy paikallaan poratessa. Peltien väliin jos laittaa vähän ruuvarin kärkeä, niin pellit napsahtaa irti toisistaan kun porannu tarpeeks syvälle.
Mun mielestä taas tämä tuote ihan paska. Katkee noi hampaat tosi helposti. Itte tykkään tosta ekasta mallista.
__________________
alumiini ja erikoishitsaukset palstalaisille edullisesti.
Vastaa lainaten
  #9  
Vanha 27.05.2020, 18:08
Hessu888:n Avatar
Hessu888 Hessu888 ei ole kirjautuneena
Arvostettu jäsen
 
Rekisteröitynyt: 14.10.07
Sijainti: Finland
Viestit: 2.891
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja tjl Näytä viesti
Mun mielestä taas tämä tuote ihan paska. Katkee noi hampaat tosi helposti. Itte tykkään tosta ekasta mallista.
Ne hampaat katkee melkeen laakista jos pääsee pomppaa. Kun tekee alkureikää, pysyy hampaat paikallaan eikä se eeäkään juuri tylsy.
Vastaa lainaten
  #10  
Vanha 27.05.2020, 20:42
BJ-40/76 BJ-40/76 ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 11.05.09
Sijainti: Oulu
Viestit: 5.053
Perusasetus

Tulitiili, muutkin käy


Siis tuon läpiporatun pistehitsin taakse tulitiilen pala, kun joutuu hitsaamaan reijän umpeen. Luonnon kivikin toimii yllättävän hyvin.
Jos haluaa varmistua tarttuvuudesta, siis siitä että pellit tarttuu toisiinsa, hitsaa ensin toisen peltin reikä kiinni, ja sitten rälläkällä sen verran hiot reunoilta, että pellit menee tiiviisti yhteen, ja sitten kohtuu isolla virralla pelti reijän ympäristöstä kiinni, ja sauma päättyy keskelle pistehitsireikää.

Jos käyttää alumiinilattaa kuuman tukena, niin tuppaa tarttumaan, toki ei niinkään mig:llä, kuin hitsausmuuntajalla hitsattaessa.

Jos irroitettava kappale menee roskikseen, niin aika hyvin saa avattua pistehitsin hiomalla rälläkällä pisteen ympäristöä pois, ja sitten terävällä taltalla/puukollaväännetään peltiä irti; ja jos ei repeä irti, niin hiotaan lisää....
Vastaa lainaten
  #11  
Vanha 28.05.2020, 11:38
Kettu_:n Avatar
Kettu_ Kettu_ ei ole kirjautuneena
Konkari++
 
Rekisteröitynyt: 11.07.10
Sijainti: Vantaa Off City
Viestit: 781
Perusasetus

Mä oon irrotanu pisteitä 2 tavalla. Riippuen meneekö irrotettava osa roskiin vai ei? Jos menee niin nauhahiomakoneella vaan sutii pisteen pois niin ei tule turhaa reikää muihin pelteihin, toinen on kunnon pistepora jos pitänyt esim helma irrottaa paneeleista niin se korinpuoleinen "sisähelma" on yleensä siellä 3 pellim välissä jolloin väistämättä joutu käyttämään poraa, ei silläkään läpi tarvitse vetää kun porailee maltilla ja laittaa tarvittaessa pienen kiilan peltien väliin niin se irrotettava napsahtaa aika kivasti irti. Jos nyt läpi on joutunu vetää niin messinki/kupari levyllä vastaan pitänyt ja yleensä koittanut saada pisteet hitsattua niin ettei niitä näy eli helma esim hytin puolelta ja jos ei mahdollisuutta ollu niin vetänyt siististi paineilmapokkarilla 5 vai 6mm reijän peltiin ja kolvannut tuotteet kiinni.
__________________
Datsuki sj410 a15+jatco 3n71b
Vastaa lainaten
  #12  
Vanha 28.05.2020, 14:26
-MaTTi-:n Avatar
-MaTTi- -MaTTi- ei ole kirjautuneena
Guru
 
Rekisteröitynyt: 27.07.04
Sijainti: Jokela, Finland.
Viestit: 10.986
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja tjl Näytä viesti
Mun mielestä taas tämä tuote ihan paska. Katkee noi hampaat tosi helposti. Itte tykkään tosta ekasta mallista.
Joo, katkeehan niitä. Bilteman vastaavassa on varaterä, ja molemmat voi kääntää.
Itekkin tästä Hessun mainitsemasta enemmän tykänny, tolla toisella mallilla välillä haasteellista kun lähtee "kirjottamaan" jos pistehitsin ympäristö vähääkään turvonnu. Bilteman tollanen terä oli susi, ei ollut keskikärkeä oikein ollenkaan. Würthin vastaava pelas ok, mut ei tosiaan silloin jos pistehitsi syvemmässä.
Vastaa lainaten
Vastaus


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
Sähkölämmiteiseen lattiaan poraaminen? ImacInnes Chit-Chat 8 16.11.2016 22:48
Vesikiertoiseen lattilämmityslattiaan poraaminen? ImacInnes Chit-Chat 9 27.10.2016 21:50
Silmän poraaminen Häänrik Chit-Chat 82 03.03.2016 22:09
Kitkalukkoperän hitsaaminen ? rulez Tekniikka & Jutustelu 3 09.07.2012 11:25
Hitsaaminen kumilusmu Tekniikka & Jutustelu 81 23.12.2010 15:39


Sivu luotu: 22:19 (GMT +2).