Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Chit-Chat
Rekisteröidy Offiblogit Yhteisö Kalenteri Viestit tänään Haku

Chit-Chat Tämä foorumi on tarkoitettu epämääräiseen jauhamiseen, eikä asian ole pakko liittyä suoraan offroadiin.

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #26  
Vanha 26.01.2020, 11:46
Kartse1 Kartse1 ei ole kirjautuneena
Veteraani
 
Rekisteröitynyt: 09.07.06
Sijainti: Ylöjärven Kuru, Finland.
Viestit: 1.058
Perusasetus

Ite olen ensimmäisn mopooni alkanut tekemään 2-T sekoituksia jo -68, joten tuo öljyn lisääminen kanisteriin ei tuota mitään tuskaa.
Teen mm. kelkkaan seokset lähes aina 20L kannuihin, niin pysyy prosentit vakiona.
Sekoitetuissa kanistereissa on naru kahvassa, niin muutkin löytävät 2-T bensat varastosta.
Lisäksi sahoihin on omat kombikannut valmiiksi täytttynä.
Yhtään konetta en ole saanut bensan takia rikki yli 50v aikana.
Toisten rikkomia olen kyllä ostellut itelle projktiksi.


Paikallisen kyläkaupan hinnoittelun mukaan 100L 2-T bensaa maksaa:

- Valmiissa 5L kannussa a' 16,5,- = 330,-
- 2,5% itsesekoitettuna öljyineen n. 175,-

Silkkaa säästöä yli 150,-/100L määrällä. Kelkkaillessa tuon määrän polttaa viikossa....
__________________
Musta vyö romujen rassaamisesta...
Vastaa lainaten
  #27  
Vanha 26.01.2020, 12:33
wikke:n Avatar
wikke wikke ei ole kirjautuneena
Sankari
 
Rekisteröitynyt: 06.04.07
Sijainti: Kupolin alla.
Viestit: 3.847
Perusasetus

Jos kulunki on satoja litroja, niin sekoittelusta lie jo rahallista hyötyä, varsinkin jos kyseiset koneen alvariinsa pörisevät (säilyvyys).

Mutta muutamissa kymmenissä litroissa ja satunnaisemmassa käytössä kyllä nuo alkylaatti 2T bensat hintansa väärtejä ominaisuuksiltaan.
__________________
On epäoptimaalista yrittää elää optimaalisesti epäoptimaalisessa maailmassa.
Vastaa lainaten
  #28  
Vanha 26.01.2020, 14:49
Jussi Heinonen Jussi Heinonen ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen+++
 
Rekisteröitynyt: 28.01.11
Sijainti: Salo
Viestit: 434
Perusasetus

Ite käytän moottorisahassa pienkonebensaa, raivurissa itse sekoitettua. Moottorisahassa palaa vuodessa varmaan noin 30 litraa, joten rahallinen ero ei ole merkittävä. Raivurissa taas bensaa palaa useita satoja litroja vuoden aikana, joten menoveden hinta näyttelee jo isompaa roolia.
2-tahtiöljynä käytän Teboilin semisynteettistä, ei varmaan paras valinta mutta kun sitä saa vaikka Prismasta niin helppouden takia on sitä tullut käytettyä. 2 prosenttista lientä, eikä mitään ongelmia ole ollut. Haju on kyllä paljon epämiellyttävämpi kuin alkylaattibensassa.
__________________
Salon Seudun Offroad Ry
Vastaa lainaten
  #29  
Vanha 26.01.2020, 17:23
artsi777:n Avatar
artsi777 artsi777 ei ole kirjautuneena
Arvostettu jäsen
 
Rekisteröitynyt: 30.05.07
Sijainti: Salo, Finland.
Viestit: 3.109
Perusasetus

Juu kyllä peeveeseen ja kelkkoihin itse kuitenkin sekoittelen edelleen bensat, eikai niillä sentään kukaan kuitenkaan pienkoneaineilla ajele
Topiikin aloittaja oli kuiteskin pohdiskellut vain sahojen polttoainetta/öljyjä
__________________
Salon seudun OFF ROAD Ry
Vastaa lainaten
  #30  
Vanha 26.01.2020, 22:59
BJ-40/76 BJ-40/76 ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 11.05.09
Sijainti: Oulu
Viestit: 5.053
Perusasetus

Hyvät videot aloittelijalle, toki pikkasen harhaanjohtavat, jos enemmän kokekemusta


Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja artsi777 Näytä viesti
Polttoaineista https://www.youtube.com/watch?v=ncf0thtsNxs

Öljyistä https://www.youtube.com/watch?v=Z86aoyqH95w

Itse en ole enää vuosikausiin käyttäny sahoissa/raivureissa muuta kuin alkylaatti bensaa ja oma mielipide on kyllä jounin kanssa yhtenevä, ei ole ollut kiinnileikkaantumisia eikä käyntihäiriöitä, en keksi mitään syytä miksi sekoittaisin itse enää polttoainetta.
Katsoin molemmat videot, ja pikkuisen epäreilua verrata itsesekoitettua bensaa, jossa moninkertaisesti Öljyä (ja oliko jotain EI-Huski/tilhi- siis halpaa öljyä)
Ja jos kampikammiossa on karstaa, samoin kuin kampiakselin laakereissa; varsinkin sähköohjatulla kaasarilla, niin vika on jossain muualla, kuin polttoaineessa!
SIIS vika on noissa männän renkaissa, ja männässä: siis ne on niin loppu, että palo-/-pakokaasu pääsee kampikammioon.
Ja kestihän nuo kampiakselin laakerit niin pitkään, että sahaan piti tehdä ns. peruskorjaus (siis oli jumissa)

-> Tuo pienkone bensa, onko sitten 2T vai 4T, on kirjaimellisesti hintansa arvoista ns. Mökkiläiselle: Joka käyttää 2T bensaa vuodessa, sanotaan alle 10
litraa, varsinkin jos tuota 2T bensaa palaa useammassa laitteessa.
Ja samoin 4T- pienkonebensa, jos kulutus on tuo yllämainittu.

2T öjyt jakaantuu myös vesi- ja ilmajäähdytteisiin; siis perämoottorin 2T öljy ei ole hyvä moottorisahaan, eikä painvastoin.

Ja itse sekoittajille: 95e bensaa ei kannata ostaa, jos ei ole varma tieto, että se on käytetty 3-4 kk sisällä, ja kaasari ajettu sen jälkeen täyteen pienkonebensaa.
98e kestää paremmin, mutta ei juuri yli 6 kk.

Ja pumppu Bensoissa on kesä- ja talvilaadut; perämoottori ja ruohonleikkuri voi toimia hyvin 1/2 vuotta vanhalla bensalla...
Mutta moottorikelkkaa on turhauttavaa repiä käyntiin 6kk vanhalla "kesä bensalla"

Ja ainakin taannoin, nuo Apteekin 20 ml ja 50 ml ruiskut oli niin halpoja, että ei ole vaikeaa mitata öljyn määrää... (pyydä Muovimännällä olevia, siis ei kumitiivistettä)
Itse mittaan tuon öljyn määrään puntarilla, siis 0,1 litraa painaa 75-85 grammaa...

P.s. Tuo bensan säilytysaine on hintansa arvoista, jos bensamäärät on isot...

https://www.motonet.fi/fi/tuote/6080...tysaine-250-ml

Tuolla lisäaineella kaasari ei kerää kertymiä talvisäilytyksessä, ja reilu 6kk vanha 98 toimii kuin uusi...
Vastaa lainaten
  #31  
Vanha 30.01.2020, 11:52
vimakuus:n Avatar
vimakuus vimakuus ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen++
 
Rekisteröitynyt: 19.12.06
Sijainti: Rauma, Finland.
Viestit: 359
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja dodge3500 Näytä viesti
Kerran laitoin pienkone bensaa stihl 026 seen eikä helvetilläkään käymään ja kaverilla sama homma raivaussahassa.
Siiheen loppu mun kokeilut pienkone bensalla. Oliko sit huonoo tuuria vai mikä, mut toista kertaa en jaksa tapella eli sekotan itse.
Mulla on ollu vastaavaa 246 husqvarnan kanssa, ei toimi pienkonebensalla, vaikka miten säätää ja kun vaihtaa bensat tavalliseen niin toimii hienosti.
Omat vehkeet (husqvarnan 254, 346:set, 550, stihl ms261 ja fs 450:set) toimii moitteetta pienen säädön jälkeen pienkonebensalla.

Sekoitan itse nesteen mittarista ostettua 4T pienkonebensaa ja teboil 2t snow synteettistä öljyä. Sekoitus 100ml injektioruiskulla niin tulee seos kohdalleen.
Vastaa lainaten
  #32  
Vanha 30.01.2020, 14:07
Kartse1 Kartse1 ei ole kirjautuneena
Veteraani
 
Rekisteröitynyt: 09.07.06
Sijainti: Ylöjärven Kuru, Finland.
Viestit: 1.058
Perusasetus

Nyt olisi herkkänenäisillekin 2-T öljyä tarjolla:

"Mansikan tuoksuista 2tahti öljyä
Litran purkkeja
10e/litra"

https://www.tori.fi/pirkanmaa/2t_olj...htm?ca=1&w=111
__________________
Musta vyö romujen rassaamisesta...
Vastaa lainaten
Vastaus


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
VW 1,9tdi öljyistä? lacrits68 Chit-Chat 25 05.07.2016 06:20
Ranger öljyistä Autisa Tekniikka & Jutustelu 4 25.03.2013 21:59
kysymys öljyistä! lacrits68 Tekniikka & Jutustelu 5 06.01.2013 21:18
öljyistä... Russel Tekniikka & Jutustelu 1 27.12.2005 13:33
Öljyistä? jambo72 Tekniikka & Jutustelu 5 27.02.2005 12:30


Sivu luotu: 16:24 (GMT +2).