Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Chit-Chat

Chit-Chat Tämä foorumi on tarkoitettu epämääräiseen jauhamiseen, eikä asian ole pakko liittyä suoraan offroadiin.

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #1  
Vanha 21.12.2023, 19:09
tekniikkamies tekniikkamies ei ole kirjautuneena
Arvostettu jäsen
 
Rekisteröitynyt: 23.11.11
Sijainti: Päijät-Häme
Viestit: 2.945
Perusasetus

Lumilingot ja märkä lumi


Mitenhän mahtaa olla, mistä kaikesta on kiinni minkälaiselle lumelle lumilinko soveltuu?

Itse tutustun aiheeseen kuluttajaluokan 420 kuutioisella Cub Cadet xs3 76 tde lumilingolla ja sekin on parempi kuin ei mitään. Jonkin moinen pulma on kuitenkin kun toimivuus vaihtelee aika paljon.

Toisaalta videoiden perusteella tarpeeksi suuret lumilingot nielee hyvin vaikka traktorin aurauspenkat.

Tässä on joku parannellut Ariensia tehokkaammalla koneella. Melko hyvän näköistä touhua ottaen huomioon, että lumikin aika raskaan näköistä.
https://youtu.be/RzmSbNxv78w?si=E5N7pdelB1ktHa5j

Isoilla lumilingoilla näyttää lumi yleensä lentävän:
https://youtu.be/-Vx369nR9HQ?si=vUvHHpYsE-qbHre2

Mielestäni sellainen vehje olis kätevä, jolla traktorin vallit ottaa helposti pois liittymistä, eikä ole herkkä hajoamaan. Taitaa yksi heikko lenkki olla impelleri, mutta sen voi tehdä vahvemmaksi.

Onko kokemuksia ja näkemyksiä?

Vastaa lainaten
  #2  
Vanha 21.12.2023, 19:40
sisua45:n Avatar
sisua45 sisua45 ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 03.03.06
Sijainti: Treen kupeesta
Viestit: 8.256
Perusasetus

Mulla on MTD 826 (8 hp ja 26 tuumaa työleveys) lumilinko. Ostin sen vähän käytettynä muistakseni 1500 markalla.

Nykyajan näkemyksen mukaan linko on pieni. Tämä on pyörävetoinen, mutta noita samoja on teloillakin. Eikä ole hammastettu vetokierukka, sekin kuulemma täytyy olla.

Hyvin se aina työnsä hoitaa. Märkääkin lunta lennättää. Kerran tai kaksi on meinannut lumesta mennä tukkoon, harjan varrella ronkin sitä auki. Ei paha saldo, kymmeniä-satoja käyttökertoja kuitenkin. Verstaan pihan ja seinustan kun linkoaa, niin noin puoli tuntia menee aikaa.
Vastaa lainaten
  #3  
Vanha 21.12.2023, 19:42
harriL200 harriL200 ei ole kirjautuneena
Jäsen
 
Rekisteröitynyt: 02.05.06
Sijainti: Finland.
Viestit: 77
Perusasetus

Minulla on nyt yhden talven kokemus Rammyn mönkijään asennettavasta lingosta ja ainakin se riittää omaan käyttöön kun lingottavana on iso piha ja kilometrin verran kapeaa tietä.
Märkäkin lumi tuntuu lentävän ainakin ojan toiselle puolelle ja mulle se riittävää.
Lingossa on se 420cm3 kone ja torvessa sähkösäädöt
Vastaa lainaten
  #4  
Vanha 21.12.2023, 20:03
tekniikkamies tekniikkamies ei ole kirjautuneena
Arvostettu jäsen
 
Rekisteröitynyt: 23.11.11
Sijainti: Päijät-Häme
Viestit: 2.945
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja harriL200 Näytä viesti
Minulla on nyt yhden talven kokemus Rammyn mönkijään asennettavasta lingosta ja ainakin se riittää omaan käyttöön kun lingottavana on iso piha ja kilometrin verran kapeaa tietä.
Märkäkin lumi tuntuu lentävän ainakin ojan toiselle puolelle ja mulle se riittävää.
Lingossa on se 420cm3 kone ja torvessa sähkösäädöt
Rammy linko päältäpäin näyttää hyvältä, eikä ole liian heppoinen. Itsellä ei ole värkkiä mihin sitä kiinnittää ja lumihommat hajasijoitettu.

Sellainen linko olis hyvä, jota vois käyttää vaikka kerran pari vuodessa yhdessä pihassa ja olisi kaikkiruokainen.

Rammy olis varmaan helppo virittää...
Vastaa lainaten
  #5  
Vanha 21.12.2023, 22:27
Lerssinen:n Avatar
Lerssinen Lerssinen ei ole kirjautuneena
Veteraani++
 
Rekisteröitynyt: 21.03.11
Sijainti: Oulainen
Viestit: 1.880
Perusasetus

Olin jo hukia tulossa kehumaan mutta nää oliki perässäkäveltävien juttu
Vastaa lainaten
  #6  
Vanha 21.12.2023, 23:48
tekniikkamies tekniikkamies ei ole kirjautuneena
Arvostettu jäsen
 
Rekisteröitynyt: 23.11.11
Sijainti: Päijät-Häme
Viestit: 2.945
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Lerssinen Näytä viesti
Olin jo hukia tulossa kehumaan mutta nää oliki perässäkäveltävien juttu
Tää on tarkoitettu kaikille, ennen oli yleistä aktiivikäytössä traktori ja linko!

Nyt on ikääntyviä asukkaita omakotitaloissa ja myös pienemmät tarpeen.
Vastaa lainaten
  #7  
Vanha 22.12.2023, 00:42
AVRO:n Avatar
AVRO AVRO on kirjautuneena
Sankari
 
Rekisteröitynyt: 10.08.03
Sijainti: Mäntsälä
Viestit: 3.553
Perusasetus

Mun 6hp MTD heittää märkääkin lunta niin kauan kun lumi pysyy "valkoisena". Sitten kun muuttuu niin märäksi että harmaantuu niin ei mene enää, pitänyt jo ajat sitten ottaa se haarukka pois heittotorvesta johonka märkä lumi ekana tarttuu mutta ei ole tullut tehtyä.
Kyseinen kone näyttää tukkeutuvan juuri siitä torven juuresta, kierukka ja siipi ei ole meikäläisen käytössä aiheuttanut ongelmia. Traktorivalleja ei juurikaan ole tullut ajettu mutta paksua tiivistä lunta koko kidan leveydeltä kyllä sen verran mitä kuvernööri antaa tehoa ilman notkahdusta.
Tällä en ajaisi esim karhun tekemää vallia jossa kovaa pakkautunutta lunta/jäätä koska torvi on muovia.

Haarukan tarkoitus lienee estää paakkujen lentämien torvesta? Omalla kohdalla sille ei ole tarvetta kun maalla asujalla ei ole naapurien fiinejä autoja tms vaaravyöhykkeellä.
__________________
Range Rover P38A, bi-fuel. Bensa/CNG.
RRC 3,9SE -90. Valkoinen.
Jaguar S-Type 3.0 Sport -01, RHD, Lontoossa
Rover P6 3500efi -72, "pikkuauto"
Jaguar XJ-S V12, series II -89, "kisu"
Range Rover P38A -95, purkuraato
Volvo C303, muutti pois.
Vastaa lainaten
  #8  
Vanha 22.12.2023, 10:42
tekniikkamies tekniikkamies ei ole kirjautuneena
Arvostettu jäsen
 
Rekisteröitynyt: 23.11.11
Sijainti: Päijät-Häme
Viestit: 2.945
Perusasetus

Melko pienestäkin on apua jos se toimii ja pihassa voi järjestellä lunta sopiviin paikkoihin.

Mikähän on vaikutus jos suihkuttaa jollain ruiskulla ainetta, joka estää jäätymisen?

Moottoreita lojuu tai on katsastamattomissa autoissa. Melko tehokkaankin pystys tekemään jos tarvetta. Omassa pihassa ei ihmeitä tarvi, eikä lumihommista hirveän hyvää maksua saa.
Vastaa lainaten
  #9  
Vanha 22.12.2023, 12:06
Harriko Harriko ei ole kirjautuneena
Konkari++
 
Rekisteröitynyt: 02.10.12
Sijainti: Sysmä
Viestit: 724
Perusasetus

Pahimmassa nuoskakelissä sumuttanut Wd40 nieluun ja ränniin, ei tuki nuoskalumi linkoa. Yllättävän kauan pitää pinnat tarttumattomina lumelle. Uutena ei nuoska tarttunut mutta nyt on hiekka ja pikkukivet vienyt maalin osittain pois ja metalliin tuntuu herkemmin tarttuvan.
Liitetiedostot
Click image for larger version

Name:	IMG_20221213_135357.jpg‎
Views:	207
Size:	164,9 Kt
ID:	106106  
__________________
T: Harri
Vastaa lainaten
  #10  
Vanha 22.12.2023, 12:30
tekniikkamies tekniikkamies ei ole kirjautuneena
Arvostettu jäsen
 
Rekisteröitynyt: 23.11.11
Sijainti: Päijät-Häme
Viestit: 2.945
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Harriko Näytä viesti
Pahimmassa nuoskakelissä sumuttanut Wd40 nieluun ja ränniin, ei tuki nuoskalumi linkoa. Yllättävän kauan pitää pinnat tarttumattomina lumelle. Uutena ei nuoska tarttunut mutta nyt on hiekka ja pikkukivet vienyt maalin osittain pois ja metalliin tuntuu herkemmin tarttuvan.
Onko tuo Agromatic, sellaista olen kokeillut ja oli ehkä tyhmää olla hankkimatta omaksi. Vehkees oli ehkä vähän lyhyt akseliväli, joten ajettavuus kauha täynnä hiekkaa ei ihan paras.

Työnsi lumia kivasti.
Vastaa lainaten
  #11  
Vanha 22.12.2023, 15:24
Harriko Harriko ei ole kirjautuneena
Konkari++
 
Rekisteröitynyt: 02.10.12
Sijainti: Sysmä
Viestit: 724
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja tekniikkamies Näytä viesti
Onko tuo Agromatic, sellaista olen kokeillut ja oli ehkä tyhmää olla hankkimatta omaksi. Vehkees oli ehkä vähän lyhyt akseliväli, joten ajettavuus kauha täynnä hiekkaa ei ihan paras.

Työnsi lumia kivasti.
Juu, toinen kotimainen. Ajettavuudesta en osaa sanoa kun ei muista niin kokemusta, Avanttia kokeilin silloin kun ton ostin, niin siinä jäykkä runko ja epätasaisessa maastossa aina joku pyörä ilmassa, tossa rungon kääntönivel myös kiertyy ja kaikki pyörät pysyy maassa myös hieman epätasaisella alustalla. Kyllä on hyvä apu pihahommissa, nostaa 1000kg 2.5m korkealle, niittää, jyrsii, linkoo, ja mulla vielä tohon peräpäähän kaivinkone.
__________________
T: Harri
Vastaa lainaten
  #12  
Vanha 22.12.2023, 19:27
sisua45:n Avatar
sisua45 sisua45 ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 03.03.06
Sijainti: Treen kupeesta
Viestit: 8.256
Perusasetus

Mun MTD:ssä ei ole heittotorvessa mitään haarukka tai muutakaan. Joko tuon ikäisessä sitä ei ole, tai koneen eka omistaja oli sen jo poistanut?

Lumi lämpiää, eli sulaa, aika lailla lingotessa. Plussa ja pakkaslumi lentää hyvin. Mutta joskus olen löytänyt sellaista välimallin lunta, joka tukkii torven.

Mulla on mennyt lingosta läpi monenlaisia jääpaakkuja vahingossa. Auton roiskeläpistä pudonneita ja tiekarhun (aiemmin niitä vielä oli) jättämiä palasia. Kova kolina, linko heiluu, mutta mikään ei ole hajonnut siitä syystä.

Kerran meinasi osua jäätilsa autoon. Linkosin tienpäästä lunta. Ohi meni mummeli fiestallaan, ja menikin aika hiljaa. Keskeytin linkoomisen auton tullessa, mutta jatkoin hieman liian aikaisin. Kuului pamaus ja reiluin kokoinen jääpalanen lähti reilussa kaaressa lentoon. Ja suoraan kohti fiestan takalasia. Onneksi liike-energia loppui, ja tilsan kaari alkoi laskemaan. Aika lähelle meni, oikein kirosana pääsi.

Lingossahan on kaksi kiilahihnaa, toinen vetopyörille ja toinen itse lingolle. Joskus ostin maahantuojalta oikein alkuperäisen kevlar-vahvisteisen hihnan, maksoi yli 300 mk. Ja paskan marjat, yhden talven kesti kunnes oli naruina. Nyt on käytössä normaali laturin hihna. Kestää monta talvea, vaikka on väärä profiilikin. Yksi peltinen hihnapyörä halkesi muinon, migillä nippuun.

Tuossa ei ole starttimoottoria, ja (muistaakseni) 318 kuutioista Tecumsehiä saa repiä käyntiin miehen lailla kun se seisoo melko viileässä tallissa. Otin narustartin pois, ja käynnistän sen porakoneen avulla. Kampiakselin mutterista 700w boschilla käyntiin. Porakoneessa täytyy olla kakkos nopeus päällä, 0-3000 rpm, sillä muuten joko katkeaa istukan karapultti, tai kampiakselin mutteri löystyy ja vauhtipyörän alumiinikiila halkeaa. Arvaa mistä tiedän.

Ebaystä olen löytänyt 12V ja 120V startteja, mutten 240V. Meinasin ostaa 12V, mutta sekin on jäänyt. Hyvin bosch hoitaa homman.

Jos oikein muistan, niin ostin lingon joskus vuonna 1994? Ensimmänen omistaja sai sydän oireita, kun kiskoi sitä käyntiin. Niinpä linko-miehen muija käski myydä sen minulle. Ovh oli ilmeisesti 10000 mk luokkaa?

Bensahana (metallia) alkoi vuotaa jokunen vuosi sitten, joten ostin halvan kiinalaisen tilalle. Yllätys on ollut suuri, sillä muovinen kiinalainen ei vuoda ja on todella kevyt kääntää päälle ja pois.

Yksi murtopultti on katkennut kierukalta, kun lumessa olikin koivuhalkoja. Muuta ei ole hajonnut.
Vastaa lainaten
  #13  
Vanha 23.12.2023, 10:20
tekniikkamies tekniikkamies ei ole kirjautuneena
Arvostettu jäsen
 
Rekisteröitynyt: 23.11.11
Sijainti: Päijät-Häme
Viestit: 2.945
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Harriko Näytä viesti
Juu, toinen kotimainen. Ajettavuudesta en osaa sanoa kun ei muista niin kokemusta, Avanttia kokeilin silloin kun ton ostin, niin siinä jäykkä runko ja epätasaisessa maastossa aina joku pyörä ilmassa, tossa rungon kääntönivel myös kiertyy ja kaikki pyörät pysyy maassa myös hieman epätasaisella alustalla. Kyllä on hyvä apu pihahommissa, nostaa 1000kg 2.5m korkealle, niittää, jyrsii, linkoo, ja mulla vielä tohon peräpäähän kaivinkone.
Kokeilemani Agromatic oli liukuohjattava. Tänään taas lunta, joka ei pöllyä lingosta vaan tukkii.

Vekittimesi on ilmeisen hienoa mallia.
Vastaa lainaten
  #14  
Vanha 23.12.2023, 11:33
Harriko Harriko ei ole kirjautuneena
Konkari++
 
Rekisteröitynyt: 02.10.12
Sijainti: Sysmä
Viestit: 724
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja tekniikkamies Näytä viesti
Kokeilemani Agromatic oli liukuohjattava. Tänään taas lunta, joka ei pöllyä lingosta vaan tukkii.

Vekittimesi on ilmeisen hienoa mallia.
Pienemmät ovat liukuohjattavia, tuossa runkoohjaus. Liukuohjattavissa tosiaan akseliväli on tosi pieni ja kulku varmaan paljon nyökkivämpää.
Kokeile sitä wd40 sumutella sinne missä se lumi takertuu laitteeseen kiinni, mulla ainakin auttaa.
__________________
T: Harri
Vastaa lainaten
  #15  
Vanha 23.12.2023, 12:04
kippo86:n Avatar
kippo86 kippo86 ei ole kirjautuneena
Veteraani+++
 
Rekisteröitynyt: 05.05.07
Sijainti: Asikkala, Vääksy
Viestit: 2.342
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Lerssinen Näytä viesti
Olin jo hukia tulossa kehumaan mutta nää oliki perässäkäveltävien juttu
En tiiä onko lingoissa, vetureissa vai kuskeissa eniten eroa, mut meillä kylän hukimies vaihtaa perälevyn perään kun asteet on nollassa ja siitä ylöspäin.

Omasta menee lumi kuin lumi.
__________________
__________________________
"Ne piirtää jol on liituuu!"
Vastaa lainaten
  #16  
Vanha 23.12.2023, 12:32
tekniikkamies tekniikkamies ei ole kirjautuneena
Arvostettu jäsen
 
Rekisteröitynyt: 23.11.11
Sijainti: Päijät-Häme
Viestit: 2.945
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Harriko Näytä viesti
Pienemmät ovat liukuohjattavia, tuossa runkoohjaus. Liukuohjattavissa tosiaan akseliväli on tosi pieni ja kulku varmaan paljon nyökkivämpää.
Kokeile sitä wd40 sumutella sinne missä se lumi takertuu laitteeseen kiinni, mulla ainakin auttaa.
Testaillaan... liukuohjattava oli mahdollista hankkia siedettävällä hinnalla. Vaikutti, että melko tasaiselle alustalle tarkoitettu. Tuntui kokoon nähden voimakkaalta.
Vastaa lainaten
  #17  
Vanha 23.12.2023, 12:54
Harriko Harriko ei ole kirjautuneena
Konkari++
 
Rekisteröitynyt: 02.10.12
Sijainti: Sysmä
Viestit: 724
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja tekniikkamies Näytä viesti
Testaillaan... liukuohjattava oli mahdollista hankkia siedettävällä hinnalla. Vaikutti, että melko tasaiselle alustalle tarkoitettu. Tuntui kokoon nähden voimakkaalta.
Agromaticin liukuohjattavat suunniteltu navetta kayttööön, kapea, mahtuu käytäville, kääntyy paikoillaan. Mahtava laite rehun jakeluun, ja lannan luontiin, mutta ei tosiaan epätasaisille pinnoille.
__________________
T: Harri
Vastaa lainaten
  #18  
Vanha 23.12.2023, 20:57
tekniikkamies tekniikkamies ei ole kirjautuneena
Arvostettu jäsen
 
Rekisteröitynyt: 23.11.11
Sijainti: Päijät-Häme
Viestit: 2.945
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Harriko Näytä viesti
Agromaticin liukuohjattavat suunniteltu navetta kayttööön, kapea, mahtuu käytäville, kääntyy paikoillaan. Mahtava laite rehun jakeluun, ja lannan luontiin, mutta ei tosiaan epätasaisille pinnoille.
Se oli kokoon nähden kiva ja en heti hiffannut, että 3000 egel alkavassa hintaluokassa ei juuri kilpailijoita...
Vastaa lainaten
  #19  
Vanha 25.12.2023, 07:36
JLX JLX ei ole kirjautuneena
Aloittelija
 
Rekisteröitynyt: 04.04.19
Sijainti: Sotkamo
Viestit: 26
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja kippo86 Näytä viesti
En tiiä onko lingoissa, vetureissa vai kuskeissa eniten eroa, mut meillä kylän hukimies vaihtaa perälevyn perään kun asteet on nollassa ja siitä ylöspäin.

Omasta menee lumi kuin lumi.
Isäukolla ollu tuo huki jo siitä protosarjasta asti, ensimmäisiä tehtyjä muistaakseni.. kaikki menee, ihan sama millanen lumi..
itellä on vallun perässä semmonen oma kötöstys, siitäki kohtalaisen hyvin menee, ainoa oikeastaan on jos tiiviimpään satanutta/juoksuttanutta lunta ja siihen alkaa sataa vettä lisäksi ni saattaa vähän haitata..
Vastaa lainaten
  #20  
Vanha 25.12.2023, 10:05
tekniikkamies tekniikkamies ei ole kirjautuneena
Arvostettu jäsen
 
Rekisteröitynyt: 23.11.11
Sijainti: Päijät-Häme
Viestit: 2.945
Perusasetus

Huono toimivuus johtui omassa lingossa viimepäivät siitä kun murtosokka oli katkennut keskellä olevasta takimmaisista siivekkeistä ja se toimi hidastimena ennen impelleriä. Kun sen korjasin, oli taas aika hyvä.

Vika oli tullut niin ovelan aikaan ja ei huomannut kuin putsauksen yhteydessä kokeilin kädellä takimmaista. Linko siis sellainen, jossa ylimääräiset pyörivät siivekkeet keskellä.

Taitaa olla nyt kylmempää keliä ja lumi ei tuki kalustoa.

Nyt lumilinko porskuttaa kuten kuuluukin.
https://youtu.be/3xm0uagmdDA?si=HEOICJSqGLsU60Uz

Viimeksi muokannut tekniikkamies : 26.12.2023 16:31
Vastaa lainaten
  #21  
Vanha 28.12.2023, 09:09
Nerd-O Nerd-O ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 13.05.03
Sijainti: Kusinen pk-seutu
Viestit: 8.846
Perusasetus

Mulla oli aikaisemmin sellainen stigan tekemä melko muovinen lumilinko. Se oli muovilla pinnoitettu joka suunnasta, se lapa mikä heitti lunta oli myös muovia. Sellainen hinnat alkaen malli. Se oli ihan ok jos oli puuterilunta. Mut heti kun oli märkää niin ei sillä mitään tehnyt. Ostin käytettynä tuollaisen motonet lingon. Onko se nyt mtd merkkinen? Ei se kyllä yhtään sen parempi ollut. Ei sekään saanut sitä märkää lunta mihinkään siirrettyä. Sit hankin Husqvarnan lingon. Mallia en muista, mut joku n.60cm levee. On muuten melkoinen ero sen motonet lingon ja husqvarnan välillä. Husqvarnassa kaikki on järeämpää. Sillä myös lentää iloisesti märkälumi. Sen puuterilumen se viskaa varmaan tuplaten kauemmas mitä tuo motonet romu heitti. Husqvarnan haittana on sitten hinta, koska se maksaa melkein tuplat mitä se motonet romu maksaa uutena. Mut ei tarvi kyllä vaihdella linkoa toiseen husqvarnan jälkeen.
Vastaa lainaten
  #22  
Vanha 31.12.2023, 21:29
Defemasiina Defemasiina ei ole kirjautuneena
Jäsen
 
Rekisteröitynyt: 14.06.13
Sijainti: Kangasala, Suomi
Viestit: 57
Perusasetus

Mulla 34 v vanha Honda HS 70 telaketjuilla. Toimii vielä hyvin. Suihkuttelen siliconispreitä välillä heittorööriin, se auttaa nuoskalumen lentoon.
Vastaa lainaten
  #23  
Vanha 02.01.2024, 13:19
riude riude ei ole kirjautuneena
Konkari+++
 
Rekisteröitynyt: 16.04.06
Sijainti: SLN, .
Viestit: 889
Perusasetus

Miulla myös 30+ vanha honda, HS522 tjsp.
Värkkäsin siihen parivuotta sitten laadukkaasta kumimatosta jatkot siipien kärkiin.
Eli siiven levyiset, n. 30mm pitkät laput, jotka on kahdella ruuvilla siiven kärjen läpi kiinni. Alkoi lentämään vesiloskakin, ei toki kauas mutta lentää kuitenkin.

Ja heittotorvesta tietenkin hitoille ne "sormisuojat".

Nyt sen käyttö on jäänyt vähemmälle kun löysin kesällä zetorin
Vastaa lainaten
  #24  
Vanha 04.01.2024, 17:39
turakki turakki ei ole kirjautuneena
Konkari+++
 
Rekisteröitynyt: 28.11.03
Sijainti: Hämeenkyrö, Finland.
Viestit: 937
Perusasetus

Meillä on Stiga ysärin alusta. Varmaan aika sama kone, kuin tuo Sisun MTD. Käytetty on paljon, mutta en sentään lähtisi isommin kehumaan. Moottorina on hiukan alitehoinen tecumseh. Hieman tympeä rykiä käyntiin kylmemmällä kelillä. Murtopultteja menee sepelipihalla turhankin usein. Pakkaslumi lentää hienosti. Märkäkin lumi menee, kunhan ei ole välissä kylmempiä kerroksia. Kertaalleen lingottu tavara tukkii tuutin äkkiä.
Linko on ollut kymmenisen vuotta satunnaisemmalla käytöllä, kun useimmiten tulee tehtyä lumityöt bj:n auralla. Auta on vähän nopeampi, mutta linko on paljon tarkempi. Sepelipihalla muutamat ekat lumityöt täytyy olla tarkkana, minne kivet lentävät.
Vastaa lainaten
  #25  
Vanha 24.01.2024, 23:21
tekniikkamies tekniikkamies ei ole kirjautuneena
Arvostettu jäsen
 
Rekisteröitynyt: 23.11.11
Sijainti: Päijät-Häme
Viestit: 2.945
Perusasetus

Nyt viimeajat lumi tullut kohtuullisesti lingosta ja pakkaskeliin aikaan suorastaan mainiosti. Viimeksi kuitenkin totesin katolta tippuneen lumen olevan yllättävän paha haaste vaikkei se tukkinut linkoa, ei paino ja järeys riittänyt puskea siihen. Jotenkin toimi jos lunta pudotti itse ja heti perään linkoa.

Minkäs järeysluokan vehje todettu hyväksi katolta pudonneen lumen käsittelyyn ja huomioidaan monen pihan ahtaus, ettei kovin suuri työkone varteenotettava?

Tuos olis varmaan tarpeeksi painava kokoisekseen:
https://youtu.be/cR2nUH8UfjI?si=8Fm08E_IGm_kLmHu
Vastaa lainaten
Vastaus


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta
Etsi tästä viestiketjusta:

Tarkennettu haku
Näkymä

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
Myydään NILFISK MAXXI II 55-2 WD Märkä- ja kuivaimuri Jesmender O/M/V Muut 0 10.11.2020 20:31
Työnnettävät lumilingot 2019 tekniikkamies Chit-Chat 40 19.02.2019 13:04
lattia märkä hiluxissa TARO59 Tekniikka & Jutustelu 7 07.01.2014 16:47
tela/pyörä lumilingot Killer-Wo Chit-Chat 5 15.01.2008 23:14
Tojotistin märkä uni Nerd-O Chit-Chat 4 26.08.2006 13:36


Sivu luotu: 21:23 (GMT +2).