Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Tekniikka & Jutustelu
Rekisteröidy Offiblogit Yhteisö Kalenteri Viestit tänään Haku

Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #26  
Vanha 14.10.2014, 14:40
Jare:n Avatar
Jare Jare ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 10.01.03
Sijainti: Loppi, Finland.
Viestit: 8.488
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja baxxter Näytä viesti

Ne jotka tietää ja tuntee, vois vinkata tätä juttua niille joita tämä voisi kiinnostaa (kilpailujen järjestäjät, vanhat kilpailijat, vanhojen kilpureiden nykyiset omistajat jne) ja niille ketkä näistä asioista päättää.
Jare, sirP ja Byrocrat on kommentoinut, mutta ainakin mua kiinnostaa mitä "pitkän linjan" trial-miehet on tästä mieltä, tarvitaanko vai ei? Koskee myös muita...
Toivonmukaan (sillä pidän lajista trial, enkä halua sen kuolevan) tätä keskusteluketjua on moni jo lukenut ja mietiskellyt, sekä jossain vaiheessa "uskaltaa" antaa jopa omia mielipiteitäänkin.



Itse koitan olla kommentoimatta "liikaa" tähän uuteen ideaan......jospa niinku sillä sais uus offin sukupolvi tehtyä omia ratkaisujaan, eikä ainakaan tällänen "offin muinaisjäännös" niitä jarruttelis
Vastaa lainaten
  #27  
Vanha 14.10.2014, 15:25
Pertsi:n Avatar
Pertsi Pertsi ei ole kirjautuneena
Veteraani+
 
Rekisteröitynyt: 23.09.08
Sijainti: Padasjoki
Viestit: 1.259
Perusasetus

Pitääkö umpiauton pääkaaren takatuet olla suorat vai käykö taivutetut? Eli tapetaanko jo tällä monen suunnistusauton osallistuminen kun tuon takapenkin/takaovien käyttö on melko hankalaa jos pääkaaresta vedetään suorat takatuet takanurkkiin.
Vastaa lainaten
  #28  
Vanha 14.10.2014, 16:00
sirP sirP ei ole kirjautuneena
Veteraani+
 
Rekisteröitynyt: 20.06.05
Sijainti: Turku
Viestit: 1.583
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja HaKu Näytä viesti
jokos cromo putki kävisi turvakaarissa suomaliassa 2015?

saako oviputket olla irroitettavat?
Cromo ei käy turvakaarissa. Irrotettavat oviputket on sallittu ja on olleetkin.
Vastaa lainaten
  #29  
Vanha 14.10.2014, 16:02
sirP sirP ei ole kirjautuneena
Veteraani+
 
Rekisteröitynyt: 20.06.05
Sijainti: Turku
Viestit: 1.583
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Pertsi Näytä viesti
Pitääkö umpiauton pääkaaren takatuet olla suorat vai käykö taivutetut? Eli tapetaanko jo tällä monen suunnistusauton osallistuminen kun tuon takapenkin/takaovien käyttö on melko hankalaa jos pääkaaresta vedetään suorat takatuet takanurkkiin.
Tämähän on neliovisten autojen ongelma ja katsotaan josko olisi ratkaisua, esimerkiksi c-pilarin kohdalle toinen pääkaari josta takatuet. Lisää vain näitä ehdotuksia ja kysymyksiä niin saadaan lajiryhmälle pohdittavaa
Vastaa lainaten
  #30  
Vanha 14.10.2014, 16:29
baxxter:n Avatar
baxxter baxxter ei ole kirjautuneena
Sankari
 
Rekisteröitynyt: 10.06.03
Sijainti: PAiMiO, Finland.
Viestit: 4.283
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja HaKu Näytä viesti
jokos cromo putki kävisi turvakaarissa suomaliassa 2015?

saako oviputket olla irroitettavat?
Cromosta en tiiä, enkä muutenkaan 2015 sääntökirjan mahdollisista muutoksista.
Oviputket saa olla irroitettavat, en kyllä äkkiseltään löytänyt sallittuja liitostyyppejä kuin tekniikkasäännöistä (Liite J). Sivulla 298 kielletyt liitostyypit kun kyseessä esim oviputket tai takatuet: 253-37, 253-40, 253-43, 253-46 ja 253-47. 299 sivulla mallikuvat. Eli 253-38, 253-39, 253-41, 253-42, 253-44 ja 253-45 käy. Mun mielikuvitus ei kyllä riitä siihen miten oviputket noilla fiksusti onnistuu irroitettavaksi
Tekniikkasäännöt, Liite J:
http://www.autourheilu.fi/attachemen...5-00-13175.pdf

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Pertsi Näytä viesti
Pitääkö umpiauton pääkaaren takatuet olla suorat vai käykö taivutetut? Eli tapetaanko jo tällä monen suunnistusauton osallistuminen kun tuon takapenkin/takaovien käyttö on melko hankalaa jos pääkaaresta vedetään suorat takatuet takanurkkiin.
2.2.13.10 alla:
Takatuet tulee kiinnittää kehikkoon auton molemmille
puolille ja yläpäästään niiden tulee olla lähellä
pääkaaren tai sivukaarien ylätaivutusta ja lähellä kattoa.
Ne voidaan tehdä irroitettavilla liitoksilla. Takatukien tulee
muodostaa vähintään 30 asteen kulma pystysuorasta
ja ne tulee olla suunnattuina taaksepäin ilman taivutuksia.
Niiden tulee myös kulkea lähellä korirakennetta.

Eli ei saa taivuttaa, mutta voi olla irroitettavat, eli vaikka taivutettujen suunnistuskaarien lisänä?
__________________
Harbor Cruisers
Vastaa lainaten
  #31  
Vanha 14.10.2014, 16:30
junnu78:n Avatar
junnu78 junnu78 ei ole kirjautuneena
Arvostettu jäsen
 
Rekisteröitynyt: 06.03.06
Sijainti: mikkeli, Finland.
Viestit: 2.782
Perusasetus

munkin mielestä tämä on hyvä asia ja hyvä että saadaan nämä vanhat sotaratsut takasin radalle. olen myös lukenu topiccia alusta asti mielenkiinnolla...
253 37-47 kuvista saa putkiliitoksista oviputkiin hyvän kuvan
edittiä... baxxterhan noi jo luetteli.
__________________
M.O.C

Viimeksi muokannut junnu78 : 17.10.2014 07:05
Vastaa lainaten
  #32  
Vanha 17.10.2014, 06:40
RJCOBRA RJCOBRA ei ole kirjautuneena
Konkari++
 
Rekisteröitynyt: 30.12.06
Sijainti: Turku, Finland.
Viestit: 847
Perusasetus

Nostetaan
__________________
Kyl määki Turuus kerra
Vastaa lainaten
  #33  
Vanha 17.10.2014, 10:14
Jare:n Avatar
Jare Jare ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 10.01.03
Sijainti: Loppi, Finland.
Viestit: 8.488
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja baxxter Näytä viesti
Oviputket saa olla irroitettavat, en kyllä äkkiseltään löytänyt sallittuja liitostyyppejä kuin tekniikkasäännöistä (Liite J). Sivulla 298 kielletyt liitostyypit kun kyseessä esim oviputket tai takatuet: 253-37, 253-40, 253-43, 253-46 ja 253-47. 299 sivulla mallikuvat. Eli 253-38, 253-39, 253-41, 253-42, 253-44 ja 253-45 käy. Mun mielikuvitus ei kyllä riitä siihen miten oviputket noilla fiksusti onnistuu irroitettavaksi
Tekniikkasäännöt, Liite J:
http://www.autourheilu.fi/attachemen...5-00-13175.pdf
Juu'u.....aika hankalasti ymmärrettävää tekstiä kyllä tolla kohtaa....olisko siin mahdollisesti oikee joku virhe?? Voisko joku viisaampi lukea ton, että mitkä liitokset on sit oikeesti sallittuja oviputkiin.....myönnetään äidinkieli ei koskaan ollu mun vahvin laji koulussakaan, eikä näytä olevan vieläkään
Vastaa lainaten
  #34  
Vanha 17.10.2014, 10:27
Jare:n Avatar
Jare Jare ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 10.01.03
Sijainti: Loppi, Finland.
Viestit: 8.488
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja baxxter Näytä viesti
Oviputket saa olla irroitettavat, en kyllä äkkiseltään löytänyt sallittuja liitostyyppejä kuin tekniikkasäännöistä (Liite J). Sivulla 298 kielletyt liitostyypit kun kyseessä esim oviputket tai takatuet: 253-37, 253-40, 253-43, 253-46 ja 253-47. 299 sivulla mallikuvat. Eli 253-38, 253-39, 253-41, 253-42, 253-44 ja 253-45 käy. Mun mielikuvitus ei kyllä riitä siihen miten oviputket noilla fiksusti onnistuu irroitettavaksi
Tekniikkasäännöt, Liite J:
http://www.autourheilu.fi/attachemen...5-00-13175.pdf
Lueskelin lisää ja katselin kuvia, niin eikös 253-41 tai 253-42 liitoksella tavallaan onnistuis....ei kylläkään noillakaan FIKSUSTI, kun oviputken irroittamalla jää ikävät töröt etu- ja pääkaareen.....

Keksiiks joku muuuu
Vastaa lainaten
  #35  
Vanha 17.10.2014, 15:53
sirP sirP ei ole kirjautuneena
Veteraani+
 
Rekisteröitynyt: 20.06.05
Sijainti: Turku
Viestit: 1.583
Perusasetus

253-43 olisi varmaan kätevin? Panta putken ympärille ja pultilla oviputki pantaan kiinni?
Vastaa lainaten
  #36  
Vanha 21.10.2014, 11:13
baxxter:n Avatar
baxxter baxxter ei ole kirjautuneena
Sankari
 
Rekisteröitynyt: 10.06.03
Sijainti: PAiMiO, Finland.
Viestit: 4.283
Post

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja sirP Näytä viesti
253-43 olisi varmaan kätevin? Panta putken ympärille ja pultilla oviputki pantaan kiinni?
Liite J:
"Kuvien 253-37, 253-40, 253-43, 253-46 ja 253-47 mukaisia liitoksia saa käyttää vain kohdassa 253.8.3.2.2 mainittujen putkien ja vahvikkeiden kanssa"
8.3.2.2 Valinnaiset tuet ja vahvistukset
eli vain noissa kelpaa esim 253-43, oviputket on kuitenkin mainittu aikaisemmin:
8.3.2.1 Pakolliset osat:
8.3.2.1.2 Oviputket

Ja jos näitä kaaria ihmetellään lisää, niin miten tulkitaan off road lajisääntöjen erikoistapaus:
"Putkirunkoisissa autoissa lasketaan turvakaariksi vyötärölinjan yläpuolinen osa, koska kaaret ovat kiinteä osa runkoa ei erillisiä vahvike/kiinnitys lappuja tarvita."
Mulla omassa autossa on tehdastekoinen runko ja kori, joihin tehty ensin turvakaaret, joihin lisätty jousituksen kiinnityksiä ja rungon ja korin väliset kumit korvattu pulttiliitoksilla. Teoriassa korin saa vielä toistaiseksi pois, joten onko auto putkirunkoinen?
Kaariin ei saisi lisäillä ylimääräisiä kiinnikkeitä, mutta mulla jousitolppien yläpäät on kiinni kaarissa, vai onko ne putkirungossa?
-Useassa kohtaa sääntökirja sanotaan:
"Vyötärölinja määritellään seuraavasti: Keulassa konepellin linja. Avoautoissa sivut ja takaosan yläreuna. Umpiautoissa, jos avomallia ei ole, takasivulasien alareuna sekä takalasin alareuna."
Eli takatukien alapääkin saa olla korkeintaan tällä vyötärölinjalla, eikä tätä korkeammalla saa olla poikittaisia hitsaussaumoja?
2.2.13 Turvakaaret
Turvakaariin saa katkohitsata putken pituus suuntaisesti suojia/vahvikkeita joiden leveys on pienempi kuin puolet kaariputken ympärysmitasta. Turvakaariin saa myös katkohitsata muita tarvittavia kiinnikkeitä putken suuntaisilla saumoilla, poikittaiset (putken ympäryssuuntaan) tehdyt saumat muualla kuin kaarien liitoskohdissa ovat kiellettyjä
__________________
Harbor Cruisers

Viimeksi muokannut baxxter : 21.10.2014 11:16
Vastaa lainaten
  #37  
Vanha 23.10.2014, 07:45
junnu78:n Avatar
junnu78 junnu78 ei ole kirjautuneena
Arvostettu jäsen
 
Rekisteröitynyt: 06.03.06
Sijainti: mikkeli, Finland.
Viestit: 2.782
Perusasetus

mun mielestä sun auto ei ole putkirunkoauto. laita kuvia kohdista mitkä askarruttaa, ni pähkäillään niitä...
mitä kiinnikkeitä sun tarvii hitsata vyötärölinjan yläpuolelle?
ja oviputket on pakolliset, mutta saa olla irroitettavat, en ymmärtänyt mitä hait nyt takaa tolla...
__________________
M.O.C

Viimeksi muokannut junnu78 : 23.10.2014 07:51
Vastaa lainaten
  #38  
Vanha 23.10.2014, 09:57
Jare:n Avatar
Jare Jare ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 10.01.03
Sijainti: Loppi, Finland.
Viestit: 8.488
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja junnu78 Näytä viesti
mun mielestä sun auto ei ole putkirunkoauto. laita kuvia kohdista mitkä askarruttaa, ni pähkäillään niitä...
mitä kiinnikkeitä sun tarvii hitsata vyötärölinjan yläpuolelle?
ja oviputket on pakolliset, mutta saa olla irroitettavat, en ymmärtänyt mitä hait nyt takaa tolla...
Ooks sä Junnu vieläkää lukenu tota sääntökirjaa tuolta kaarien kohdalta??

Mä oon ja munkaan äidinkielen lukemisella ei kauheen hyviä vaihtoehtoja jää just oviputkien kiinnittämiseen.

Joten pyydänkin, että lue sääntö ja kerro mulle ja Baxterille, että mitkä kiinnistystavat on sallittuja oviputkien kiinnitykseen...me ei ite tajuta
Vastaa lainaten
  #39  
Vanha 23.10.2014, 12:48
baxxter:n Avatar
baxxter baxxter ei ole kirjautuneena
Sankari
 
Rekisteröitynyt: 10.06.03
Sijainti: PAiMiO, Finland.
Viestit: 4.283
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja junnu78 Näytä viesti
mun mielestä sun auto ei ole putkirunkoauto. laita kuvia kohdista mitkä askarruttaa, ni pähkäillään niitä...
mitä kiinnikkeitä sun tarvii hitsata vyötärölinjan yläpuolelle?
ja oviputket on pakolliset, mutta saa olla irroitettavat, en ymmärtänyt mitä hait nyt takaa tolla...
Oviputket just niinku Jare sanoi.. Mulla ei oo irroitettavat, ei ole mulle ongelma.
Oviputki näkyy tuossa http://forums.offipalsta.com/album.p...pictureid=5622 ja näkyy että alkuperäinen b-pilari hitsattu putken ympäryssuuntaan kiinni.
http://forums.offipalsta.com/picture...pictureid=3190
Ilmatikkujen yläpäiden kiinnitykset tulee vyötärölinjan yläpuolelle, sekä niitä ympäryssuuntaisia hitsaussaumoja. Vyötärölinjalla on merkitystä jos tarvitsee vaihtaa kaariputkia ja lasketaan putkirunkoautoksi.
Diagonaalit ei ole alapäästään kiinni korissa eikä rungossa, vaan pääkaaren poikittaisputkessa (jota ei ole sääntökirjassa) vai onko tuo putkirunkoisen runkoputki?
http://static.petrisimolin.com/galle...miitkaaret.JPG Etukaaressa taivutus jotta osuu pääkaareen, ei liene kiellettyä? Ja tuo vahvike kulmassa taitaa myös olla sääntökohdan 2.2.13 mukainen?

Ei mulla ihan oikeasti ole ajatuksena tehdä pelkästään itselleni uutta luokkaa, eikä lisätä kilpailujärjestäjän työtaakkaa (koska lisäluokkaa ajettaisiin modin radoilla.) Kun kuitenkin joku niin ajattelee..
__________________
Harbor Cruisers
Vastaa lainaten
  #40  
Vanha 23.10.2014, 16:33
junnu78:n Avatar
junnu78 junnu78 ei ole kirjautuneena
Arvostettu jäsen
 
Rekisteröitynyt: 06.03.06
Sijainti: mikkeli, Finland.
Viestit: 2.782
Perusasetus

no ainakin toi 43. kyllä oon lukenu noi läpi. miten niin ei onnistuis tekemään tuolla tavalla?
ja missä sulla on baxxter kiinni noi tikut? kuvasta näyttää et ne on takatuissa??
__________________
M.O.C

Viimeksi muokannut junnu78 : 23.10.2014 16:43
Vastaa lainaten
  #41  
Vanha 23.10.2014, 18:48
baxxter:n Avatar
baxxter baxxter ei ole kirjautuneena
Sankari
 
Rekisteröitynyt: 10.06.03
Sijainti: PAiMiO, Finland.
Viestit: 4.283
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja junnu78 Näytä viesti
no ainakin toi 43. kyllä oon lukenu noi läpi. miten niin ei onnistuis tekemään tuolla tavalla?
ja missä sulla on baxxter kiinni noi tikut? kuvasta näyttää et ne on takatuissa??
Mun ymmärtääkseni 253-43 kelpaa vain valinnaisten tukien ja vahvistusten kanssa, kun taas oviputki on pakollinen osa. Liite J sivu 298

http://forums.offipalsta.com/picture...pictureid=5586 tikut ei ole suoraan kiinni takatuissa, näkyy tuossa kuvassa vähän paremmin.
__________________
Harbor Cruisers
Vastaa lainaten
  #42  
Vanha 23.10.2014, 19:50
Jare:n Avatar
Jare Jare ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 10.01.03
Sijainti: Loppi, Finland.
Viestit: 8.488
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja junnu78 Näytä viesti
no ainakin toi 43. kyllä oon lukenu noi läpi. miten niin ei onnistuis tekemään tuolla tavalla?

Lainaan suoraan tekstiä sääntökirjasta:



8.3.2.4 Irrotettavat osat
Mikäli suojakehikon rakenteessa käytetään irrotettavia
osia tulee niiden liitosten olla FIA:n hyväksymää tyyppiä.
(kuvat 253-37...47). Kyseisiä liitoksia ei saa asentaa
hitsaamalla. Muttereiden ja pulttien on oltava lujuudeltaan
vähintään 8.8 (ISO standardi).
Kuvien 253-37, 253-40, 253-43, 253-46 ja 253-47
mukaisia liitoksia saa käyttää vain kohdassa 253.8.3.2.2
mainittujen putkien ja vahvikkeiden kanssa ja ne ovat
kiellettyjä kehikon yläosien liitoksissa, jotka liittävät pääkaaren,
etukaaren tai sivukaarien osia.

--------------------------------------------------------------------------------------
Sitten taas tuossa alla suora kopio kohdasta 8.3.2.2 jossa ei mainita oviputkia lainkaan, kun ne on mainittu jo numerojärjestyksessä aikaisemmassa kohdassa. Joten kun säännössä lukee, että esim. sitä 253-43 liitosta saa käyttää VAIN 8.3.2.2 kohdassa mainituissa putkissa ja vahvistuksissa, niin mikä säännön kohta sit kuitenkin sallii käyttää niitä oviputkissa??????????????????????????????????????? ?????


8.3.2.2 Valinnaiset tuet ja vahvistukset
Ellei kohdassa 8.3.2.1 ole muuta mainittu, kuvien 253-
12 ... 253-21 ja 253-23 ... 253-33 mukaisia vahviketukia ja
vahvikkeita voidaan lisätä turvakehikkoon sen suunnittelijan
halun mukaan. Ne täytyy joko hitsata tai kiinnittää
irrotettavilla liitoksilla. Kaikkia näitä edellämainittuja
tukia ja vahvistuksia voidaan käyttää erikseen tai yhdessä
toistensa kanssa.

--------------------------------------------------------------------


Tässä alla vielä kohdan 8.3.2.2 alta löytyvät tuet/vahvistukset sääntökirjasta kopioituna (ei löydy oviputkia....ainakaan mä en löytäny, ehkä siks, että ne on mainittu jo aiemmin sääntökirjan kohdassa: 8.3.2.1.2) :

8.3.2.2.1 Kattovahvistukset (Kuvat 253-12 ... 253-
14)
Kyseinen vahvistus on pakollinen autoissa, jotka on
luokiteltu 01/01/2005 jälkeen. Kilpailuissa, joissa ei ole
kakkosohjaajaa, voidaan käyttää vain yhtä kuvan 253-12
mukaisista kulmittaista kattovahvistusta, mutta tällöin
sen etukiinnitys tulee olla kuljettajan puolella.
8.3.2.2.2 Tuulilasipilarin vahvistus (Kuva 253-15)
Kyseinen vahvistus on pakollinen autoissa, jotka on
luokiteltu 01/01/2006 jälkeen. Kyseinen tuki saa olla
taivutettu vain siten, että sivuprojektio on suora eikä
taivutuskulma ole yli 20 astetta.
8.3.2.2.3 Takatukien diagonaalit (Kuva 253-21)
Kuvan 253-21 mukainen ristikko voidaan korvata kuvan
253-22 mukaisilla takatukien diagonaalituilla vain,
jos käytetään kuvan 253-14 mukaista kattovahviketta.
Autot, jotka on luokiteltu 01.01.2014 jälkeen: Kuvan
253-22 mukaiset diagonaalituet ovat pakolliset, mikäli
käytetään kuvan 253-14 mukaisia kattovahvikkeita.
8.3.2.2.4 Etujousituksen kiinnityspisteiden vahvistus
(Kuva 253-25)
Kuvan 253-25 mukaiset vahvikkeet tulee kiinnittää etujousituksen
yläkiinnityspisteisiin.
8.3.2.2.5 Poikittaistuet (Kuvat 253-26 ... 253-30)
Pääkaaren tai takatukien välistä poikittaistukea voidaan
käyttää turvavöiden kiinnitykseen kohdan 253-6.2 mukaisesti.
(Tällöin ei voi käyttää irroitettavia liitoksia).
Kuvissa 253-26 ja 253-27 sallitun keskituen asennuskulma
saa olla enintään 30 astetta pystysuorasta.
Etukaarien poikittaistuki ei saa viedä tilaa kuljettajilta.
Se voidaan sijoittaa mahdollisimman korkealle,
mutta tuen alareuna ei saa yltää kojetaulun yläpuolelle.
Autoissa, jotka on luokiteltu 1.1.2007 jälkeen, kyseistä
tukea ei saa sijoittaa ohjausakselin alapuolelle.
8.3.2.2.6 Taivutusten ja liitosten vahvistukset
(Kuvat 253-31 ... 253-34)
Vahvikkeet tulee tehdä joko putkesta tai levystä kohdan
8.2.14 mukaisesti. Vahvistuksen materiaalivahvuus on
oltava vähintään 1.0 mm. Putkimaisten vahvistuksien
liitos vahvistettavaan osaan ei saa olla kauempana kuin
puolessavälissä vahvistettavan osan mitasta. Etukaaren
vahvistus voi poikkeuksellisesti sijaita etujousituksen
yläpään tuen liitoskohdassa.
.
.
.
.
.
.
.
Joten kun säännössä lukee, että esim. sitä 253-43 liitosta saa käyttää VAIN 8.3.2.2 kohdassa mainituissa putkissa ja vahvistuksissa, mutta sen sääntökohdan alla ei ole lueteltu oviputkia, niin mikä jokin muu säännön/sääntökirjan kohta sit kuitenkin sallii käyttää tuota kiinitystä oviputkissa????

Tätä mä ainakin koitan itelleni selvittää.
Vastaa lainaten
  #43  
Vanha 23.10.2014, 20:53
Byrocrat Byrocrat ei ole kirjautuneena
Arvostettu jäsen
 
Rekisteröitynyt: 05.04.06
Sijainti: Espoo, Finland.
Viestit: 3.194
Exclamation

Kuvan 253-43 mukainen kiinnitys on täysin hyväksyttävä


Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Jare Näytä viesti
Joten kun säännössä lukee, että esim. sitä 253-43 liitosta saa käyttää VAIN 8.3.2.2 kohdassa mainituissa putkissa ja vahvistuksissa, mutta sen sääntökohdan alla ei ole lueteltu oviputkia, niin mikä jokin muu säännön/sääntökirjan kohta sit kuitenkin sallii käyttää tuota kiinitystä oviputkissa????
Tätä mä ainakin koitan itelleni selvittää.
[/SIZE][/FONT][/SIZE][/FONT]
Kun tuosta oviputkesta on tullut Offareille "elämääsuurempi" ongelma vaikka rallipuolella tuota kiinnitystapaa (kuva 253-43) on käytetty iätajat niin piti kysyä viisaammilta ja tällaisen vastauksen sain AKK:n tekniikasta vastaavalta

Lyhyesti voisi siis todeta että ko oviputken kiinnitystapa käy varsin hyvin offiin vaikka sanamuoto muuta antaisi ymmärtää!!! Sanamuoto korjaantuu seuraavaan sääntökirjaan

Janne Levänen
16.25 (5 tuntia sitten)

Moi.

Hyvä havainto.

253-43 on yleisimpiä kiinnitystapoja irrotettaville oviputkille myös muissa lajeissa ja varsinkin autoissa joiden kehikot on tehty 80- ja 90-luvuilla.

Sääntöteksti "Kuvien 253-37, 253-40, 253-43, 253-46 ja 253-47 mukaisia liitoksia saa käyttää vain kohdassa 253.8.3.2.2 mainittujen putkien ja vahvikkeiden kanssa" on ilmeisen vanha ja 100% käännös myös edelleen voimassa olevasta FIA-säännöstä.

Syy miksi varsinkin vanhemmissa kehikoissa on näitä rakenteita on mielestäni varsin looginen. Oviputket ovat olleet tällöin kohdan 8.3.2.2 valinnaisia tukia. Käytännössä siinä vaiheessa kun oviputket ovat tulleet pakollisiksi, kiinnitystapa (tai paremminkin sääntö) olisi pitänyt korjata.

Sinänsä ko. kiinnitystapa on oikein toteutettuna ihan hyvä, joten ainakaan off road-puolella en pidä asiaa vaarallisena tai kynnyskysymyksenä turvallisuudelle.

Koska ongelma on hieman laajempi, käsittelemme asiaa seuraavassa tekn. lajiryhmän seuraavassa kokouksessa ja otamme asiaan ”virallisemman” kannan. Tässä kohti en olisi kovinkaan huolissani.

Terveisin,

-Janne-

Janne Levänen
Lajipäällikkö (tekniikka, historic)
Technical Executive

Viimeksi muokannut Byrocrat : 23.10.2014 20:59
Vastaa lainaten
  #44  
Vanha 24.10.2014, 06:34
Jare:n Avatar
Jare Jare ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 10.01.03
Sijainti: Loppi, Finland.
Viestit: 8.488
Perusasetus

Eli syynä on VIRHE sääntökirjassa....aiheuttaa vaan tuollaiset virheet tällaista kivaa keskustelua.

Eilen illalla lueskelin vielä 2007 sääntökirjaa, kun sellaisen löysin, niin siellä kyllä sallittiin oviputkien kiinnitykset oikeastaan kaikilla mahdollisilla kirjassa olleilla kiinnityksillä. Meidänkin yhdessä autossa on aikoinaan tehty tuollaiset 253-37 kuvan mukaiset kiinnitykset, joista ei kauheen isoja kiinnikelappuja jää kiusaamaan kaariin, kun oviputket irroittaa.
Vastaa lainaten
  #45  
Vanha 24.10.2014, 07:24
junnu78:n Avatar
junnu78 junnu78 ei ole kirjautuneena
Arvostettu jäsen
 
Rekisteröitynyt: 06.03.06
Sijainti: mikkeli, Finland.
Viestit: 2.782
Perusasetus

ja minä taas takerruin kohtaan jossa lukee, että oviputket on pakollisia, mutta viimeinen lausehan sanoo, että ne saa olla irroitettavia. mutta tosiaan kun sitä taas lukee lisää, niin sehän periaatteessa kumotaan, tai siis jätetään mainitsematta.
__________________
M.O.C
Vastaa lainaten
  #46  
Vanha 24.10.2014, 07:47
baxxter:n Avatar
baxxter baxxter ei ole kirjautuneena
Sankari
 
Rekisteröitynyt: 10.06.03
Sijainti: PAiMiO, Finland.
Viestit: 4.283
Perusasetus

Kurkkasin vielä eurotrialin säännöt, siellä M, PM & P -luokissa kaikki pakolliset putket pitää hitsata kiinni. Oviputket on pakolliset vain PM & P -luokissa, eli Modissa kelpaa pultattava liitos eurotrialin puolellakin
__________________
Harbor Cruisers
Vastaa lainaten
  #47  
Vanha 24.10.2014, 17:10
Calmari Calmari ei ole kirjautuneena
Veteraani++
 
Rekisteröitynyt: 29.11.04
Sijainti: Suomen Texas, .
Viestit: 1.967
Perusasetus

Kävimpähän vaihteeksi taas kattomassa Rokkirallin kaarisäännöt niin on hiukka helpommin ymmärrettävät ja toteutettavat kuin nuo AKK versiot, tosin rokkirallissa ilmeisesti kuolee ihmisiä jatkuvasti ?
Vastaa lainaten
  #48  
Vanha 24.10.2014, 21:22
sos:n Avatar
sos sos ei ole kirjautuneena
Veteraani+++
 
Rekisteröitynyt: 16.01.06
Sijainti: Jyväskylä, Finland.
Viestit: 2.245
Perusasetus

yks mistä en halua tinkiä on turvallisuus varusteet, monesti aikoinaan tuli luettua tuota akk raamattua ja muutaman kunnon kaadon jälkeen olen ollut tyytyväinen, että kaaret on kestänyt, esim ahvenistolla kontin päältä kaatuminen oli kaarille kunnon testi josta selvittiin, mutta ilman niitä kaikkia putkia kaarissa olisi lopputulos voinut olla jotain ihan muuta. ja nuo oviputket ainakin meillä on monesti ollut hyödyksi pienissäkin kellahduksissa estämässä kivien ja kantojen tulemisen sisään.
__________________
hä ja kaikki kirjoitukse ovat muistin varaisia,eli ei kovin luotettavia koska yleensä en illalla muista mitä aamulla söin vai söinkö ollenkaan. Ja omituiset sanat saattaapi johtua tän noupädin kosketus näppäimistä, ku tulee näitä harha/viereisiä kirjaimia
Vastaa lainaten
  #49  
Vanha 25.10.2014, 11:05
matti.v:n Avatar
matti.v matti.v ei ole kirjautuneena
Konkari+
 
Rekisteröitynyt: 25.04.10
Sijainti: kajjjaani
Viestit: 692
Perusasetus

muutama kysymys:
tuplavaihteisto,onko sallittu? esim mulla omegan takapotkuloota + fj:n vaihteisto ja jakolaatikko.?

mites ulkopuoleiset suunnistuskaaret, onko mahdollista saada edes laillista.. oviputkien teko noihin on hankalaa jos meinaa oven toimivan..
sit vielä pääkaari tuplana, eli suzukiin olis tarkoitus laittaa taaksekin ihan puskurin päälle periaatteessa toinen pääkaari, sen diakonaali hieman hankala toteuttaa kun vinssiapinan olis tarkoitus takaa sisään kulkea.

entäs toi kohta kun lukee että kaarien pitäsi siaita jousitusen välissä? mulla on putkikehikko tulossa etupuskurista taakse asti?

jotain ton suuntasta tallissa valmistumassa ja oishan se kivaa jos sillä vois muutakin ajaa kuin omilla mailla hupia..
Vastaa lainaten
  #50  
Vanha 25.10.2014, 16:40
sirP sirP ei ole kirjautuneena
Veteraani+
 
Rekisteröitynyt: 20.06.05
Sijainti: Turku
Viestit: 1.583
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Calmari Näytä viesti
Kävimpähän vaihteeksi taas kattomassa Rokkirallin kaarisäännöt niin on hiukka helpommin ymmärrettävät ja toteutettavat kuin nuo AKK versiot, tosin rokkirallissa ilmeisesti kuolee ihmisiä jatkuvasti ?
Jos nyt jätetään rokkirallit tämän keskustelun ulkopuolelle, kiitos.
Vastaa lainaten
Vastaus


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
euro4 ja euro5 luokka pakuissa toyota4x4 Tekniikka & Jutustelu 5 28.03.2012 16:06
Bussikyytiä Ahveniston Trialiin Tampereelta Racingrabbit Tapahtumat 1 15.10.2009 08:04
M: Voittaja auto trialiin Jare O/M/V Muut 0 01.03.2005 07:30
Mikä kilpailu luokka? bj75 Chit-Chat 6 16.02.2005 20:03


Sivu luotu: 18:33 (GMT +2).