Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Chit-Chat
Rekisteröidy Offiblogit Yhteisö Kalenteri Viestit tänään Haku

Chit-Chat Tämä foorumi on tarkoitettu epämääräiseen jauhamiseen, eikä asian ole pakko liittyä suoraan offroadiin.

 
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #26  
Vanha 27.05.2014, 22:10
BJ-40/76 BJ-40/76 ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 11.05.09
Sijainti: Oulu
Viestit: 5.053
Perusasetus

En ole Asianajaja, enkä edes asiantuntija, joten maallikon käsitys ulkomuistista


Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja mikkihiiri Näytä viesti
Tämä tarina on valitettavasti tosi, olen kyllä miettinyt vaihtoehtoja tilanteen lieventämiseksi mutta tuo verotuksen kapulakieli ei oikein aukene minulle. Tässä romunmyynnissä oli minun lisäkseni muitakin osapuolia ja romuista tulleet eurot meni eri henkilöiden kautta jotka sitten jaettiin tasan ja tämä sotku on nyt selvitetty verottajan kanssa ja kaikki mukana oleet ovat saaneet omat maksulappunsa.
Hopeasija on varma kun verottajan kanssa joutuu tekemisiin mutta se ettei pronssille sentään jäisi niin parempi siis maksaa ja todeta verotuksen olevan perseestä.

ensimmäisessä paperissa luki:

"...
Verovalvonnassa on todettu teidän saaneen seuraavan suorituksen/suoritukset, jotka on katsottava verolliseksi tuloksi.

Saatujen vertailutitojen mukaan ilmoituksessa mainittu verovelvollinen on myynyt yksityishenkilönä metalliromua oheisen liitteen mukaiset määrät.
Henkilön tuloihin lisättäväksi ehdotetusta määrästä on viranomaisaloitteisesti verovuosittain vähennetty tulonhankkimismenoina 10% todetun myynnin määrästä. Verovelvollisella on mahdollisuus ennen verotuksen toimittamista esittää muistiinpanoihin ja tositteisiin perustuvaa selvitystä tulonhankkimismenoina.

Lainkohdat:
Laki verotusmenettelystä 32.3 §, 56.4 § ja 57 §
Laki veronlisäyksestä ja viivekorosta 2 ja 3 §

..."

Ja sitten päätöksessä kun olin oman "mielipiteeni" ilmaissut:


"...
"Tuloverolain 29 §:n mukaan veronalaista tuloa on rahana tai rahanarvoisena etuutena saamat tulot.

Tuloverolain 48 §:n 1 momentin 2 kohdan mukaan omaisuuden luovutuksesta saatu voitto ei ole veronalaista tuloa, jos verovelvollinen luovuttaa omassa tai perheensä käytössä ollutta tavanomaista koti-irtaimistoa siltä osin kuin tällaisen omaisuuden luovutuksista verovuonna saadut luovutusvoitot ovat yhteensä enintään 5000 euroa.

Kuusakoski Oy:n ostolaskuista on nimen perusteella havaittu verovelvollisen myyneen yksityishenkilönä metalliromua verotarkastuskirjeen mukaisesti xxxx euroa. Metalliromun myynti on veronalaista tuloa. Metalliromu ei ole koti-irtaimistoa.

..."
Tuo verottajan tekemä hankintameno olettaman on nimenomaan oletus, jonka he tekevät.
Mutta jos sinulla on jotain muistiinpanoja/kuitteja tms. niin olisit voinut tehä tuohon selvityspyyntöön oman laskelmasi tuosta hankinta menosta: minulle ei yhtään selvinnyt, minkälaisesta toiminnasta kysymys, mutta voisin kuvitella, että romun hankkimiseen/jalostamiseen/toimittamiseen on tullut ajettua kilometrejä, vedetty kärryä, jouduttu osatamaan hanskoja/haalareita/kenkiä, sekä jotain työkaluja purkamiseen/pilkkomiseen sitomiseen, ja jopa jonkin sortin verovapaita kuluja pitkähköistä "keikoista"
Ja sitten esim. verottajan "vakio käsitys" ajokilometrin hinnasta ei ole yksiselitteinen, esim. jos sinulla on auto, jonka AJOPÄIVÄKIRJAN ja Tositteiden mukaiset kustannukset on esim. euro/km, niin verovapaa kilometrikorvaus ei todellakaan ole maksimissaan tuo pienen? henkilöauton mukaan laskettu, mitä käytetään 99,9% tapauksissa. p.s. Jos k.o autolla ajaa harrastusajoa/omia ajoja, niin voisi halvempi ajaa taksilla/vuokra-autolla
Ja tuo " Metalliromu ei ole koti-irtaimistoa" on mielenkiintoinen tulkinta, sillä minä en keksi miksi koti-irtaimisto ei voisi muuttua jätteen sijaan rahan arvoiseksi Metalliromuksi? Kaikissa? kierrätystä kasittelevassa ohjeistossa korostetetaa syntypaikalla tapahtuvaa lajittelua, ja jätteen (lajitellunkin) määrän vähentämistä... mutta jos puhutaan "muutaman tonnin mätkyistä" niin jopa minulla on vaikea kuvitella, että noin paljon tulisi "siipirikkoja puukkoja ja puntareita"
Olisiko mahdollista? Siis jos olet purkanut esim. metallirunkoisen romahtaneen kasvihuoneen omalta mökiltä, ja k.o kiinteistö on verotettu vapaa-ajan asuntona, niin kiinteää se on niin pitkään, kun se on kasvihuone?, mutta irtaimeksi se muuttuu siinä vaiheessa, kun se on kärryssä? vai mitä muuta se voisi olla?
Ja tuosta koti-irtaimiston myyntivoitosta: tuo 5000e on nimenomaan koko vuoden myyntivoittojen/tappioiden summa. siis jos myyt koti-irtaimisto 10 000 euron voitolla, ja myyt koti-irtaimistoa tappiolla, niin kun teet siitä kauppakirjan, niin verottajan osuus jää pienemmäksi

Ja noista "Mitallisijoista": Pronssi on vaihtoehto, nimittäin jos et pääse verottajan kanssa sopimukseen kaikesta: Kulta menee perintätoimistolle tms. ja hopea Verottajalle
Vastaa lainaten
 


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
Kaasupullokärryjen hinta? Pete Chit-Chat 16 25.09.2010 16:37
hinta? Heegi Linkit 34 01.11.2009 23:05
Hinta tietoutta... Nemi Linkit 7 24.03.2006 17:37
ajeluiden hinta! battis Chit-Chat 21 27.08.2005 13:32
Muutoskatsastuksen hinta? 4x4 Tekniikka & Jutustelu 0 23.02.2003 20:46


Sivu luotu: 13:53 (GMT +2).