Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Chit-Chat

Chit-Chat Tämä foorumi on tarkoitettu epämääräiseen jauhamiseen, eikä asian ole pakko liittyä suoraan offroadiin.

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #1  
Vanha 11.08.2008, 19:01
VonLeka:n Avatar
VonLeka VonLeka ei ole kirjautuneena
Arvostettu jäsen
 
Rekisteröitynyt: 22.10.05
Sijainti: TEXAS
Viestit: 2.805
Perusasetus

Keskustelua mielenterveydestä


Minä en oikein tajua mikä nykynuoria vaivaa. Elämä tuntuu olevan kunnossa, kaikki palaset on osapuilleen kohdillaan ja silti jostain ihmeen syystä syödään nappeja ja käydään terapiassa. Siis niinku mitä? Mikä ihmisiä oikein vaivaa? Toinen ilmiö on se ADHD ja muiden kirjainyhdistelmien keksiminen, kun ennen vaan sanottiin että ihminen on vilkas tai vittumainen.

Vastaa lainaten
  #2  
Vanha 11.08.2008, 21:19
knucklebone:n Avatar
knucklebone knucklebone ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen+++
 
Rekisteröitynyt: 26.09.07
Sijainti: Hellsinki
Viestit: 475
Perusasetus

Kun katsoo monen nykynuoren vanhempia, huomaa usein aika pian missä se vika piilee. Kakarat kasvattaa kakaroita. Eipä se helppoo ole vanhemmillakaan, kun suoritusyhteiskunta kannustaa jättämään sen muksun tietokoneen/pleikkarin kasvatettavaks. Helpostihan niitä epilepsioita sun muita AC/DC:tä rupee loisimaan pienen ihmistaimen mielessä kun töllöttää ruudulta jotain gaaddääm tappopeliä sen 8h/pvä.

Esimerkki duunista: Kun "erään henkilön" about 8v. lapsos oli siellä päivän, istui se 6 tuntia putkeen koneella pelaamassa. Lapsen vanhempi ei kertaakaan laittanu jäähylle tai edes tekemään jotain muuta. Lapsi tekee mitä sen annetaan tehdä, tottakai. Hyvä kun edes puhuivat toisilleen koko sinä aikana mitä kakara oli siellä.

Siinä sitten itse katteli vierestä ja kelas että jos täällä näin, miten kotona...?
Kyseinen mukula on vielä tosi kekseliäs ja leikkisä, että pienellä ohjauksella sen ois saanu tekemään vaikka
mitä muuta mikä ei olis häirinny varmasti ketään työtä tekevää. Nyt sen 6 tuntia skobet jauho jotain nettipelien pimputusta.
Oli laps onneissaan kun otin sen mukaan seuraamaan omia töitäni loppupäivästä, siitä huomas miten tylsää sillä oikeesti oli.

Noooo kun seurailee näin sivusta lapsettomana tätä toimintaa, ei ihan välttämättä omilla lapsilla ole mikään kiire. Tähän maailmaan kun ei ole lasta näköjään suunniteltu ollenkaan.

Että tällaisia ajatuksia näin parin bissen voimalla...

-editoitu typoja-

Viimeksi muokannut knucklebone : 12.08.2008 07:45
Vastaa lainaten
  #3  
Vanha 12.08.2008, 06:50
Skorpioni Skorpioni ei ole kirjautuneena
Veteraani
 
Rekisteröitynyt: 12.04.07
Sijainti: Suomi
Viestit: 1.151
Perusasetus

Pakko todeta, että tietokone ja internet on monen lapsen, nuoren ja perheen tuho!
Vastaa lainaten
  #4  
Vanha 12.08.2008, 07:59
Bänkster:n Avatar
Bänkster Bänkster ei ole kirjautuneena
Konkari++
 
Rekisteröitynyt: 18.06.08
Sijainti: Bättrefolks Ingå
Viestit: 824
Perusasetus

100% kannatus (tähän mennessä) sanotuille lauseille!
__________________
You got mud on your face
You big disgrace
Somebody better put you back in your place.
Vastaa lainaten
  #5  
Vanha 12.08.2008, 12:25
Saija:n Avatar
Saija Saija ei ole kirjautuneena
Konkari++
 
Rekisteröitynyt: 10.08.06
Sijainti: ?
Viestit: 765
Perusasetus

Sen enempää analysoimatta... Entisenä "ammattikasvattajana" pakko todeta, että oikea ADHD ei ole mikään kirjainhirviö vaan vaatii pitkät diagnosoinnit ja testit. "Omistajalleen" se aiheuttaa (oireista riippuen) vaikeita tilanteita ihan normielämässä, koska tämä yhteiskunta haluaa työntää kaikki ihmiset samaan muottiin.

ADHD ei ole sairaus, vaikka joillain yksilöillä lääkehoito auttaa ja antaa paremmat mahdollisuudet mm. sosiaaliseen kanssakäymiseen. Mielenterveyteen en liittäisi sitä ikinä.
Vastaa lainaten
  #6  
Vanha 12.08.2008, 14:05
Skorpioni Skorpioni ei ole kirjautuneena
Veteraani
 
Rekisteröitynyt: 12.04.07
Sijainti: Suomi
Viestit: 1.151
Perusasetus

Tuosta muotittamisesta olen samaa mieltä. Erilaisuutta tai erikoisuutta ei hyväksytä missään. Kun ihmisestä sanotaan, että hän on hieman erikoinen, sillä tarkoitetaan yleensä jotain kielteistä.
Vastaa lainaten
  #7  
Vanha 12.08.2008, 22:12
Nerd-O Nerd-O ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 13.05.03
Sijainti: Kusinen pk-seutu
Viestit: 8.843
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja kononen Näytä viesti
Pakko todeta, että tietokone ja internet on monen lapsen, nuoren ja perheen tuho!
No jaa.. En kyllä oikeen vakuutu tuosta. Itse olen pelaillut tietokoneella koko pienen elämäni. Internettiin mentiin heti kun modeemilla sinne vaan pääsi. Sitä ennen pompittiin kaikenmoisissa purkeissa.

Noh. Mitään nappeja en syö. Lääkärissä käyn todella harvoin. Kyllä tuo homma on kasvatuksesta kiinni. Kotona saa tehdä mitä vaan niin eihän sieltä silloin kovin järkevää porukkaa tule. Muutoinkin nykyään saa niin helpolla kaikenmoisia nappeja lääkäriltä niin elämän pitäisi hymyillä..
Vastaa lainaten
  #8  
Vanha 13.08.2008, 07:08
Skorpioni Skorpioni ei ole kirjautuneena
Veteraani
 
Rekisteröitynyt: 12.04.07
Sijainti: Suomi
Viestit: 1.151
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Nerd-O Näytä viesti
No jaa.. En kyllä oikeen vakuutu tuosta. Itse olen pelaillut tietokoneella koko pienen elämäni. Internettiin mentiin heti kun modeemilla sinne vaan pääsi. Sitä ennen pompittiin kaikenmoisissa purkeissa.

Noh. Mitään nappeja en syö. Lääkärissä käyn todella harvoin. Kyllä tuo homma on kasvatuksesta kiinni. Kotona saa tehdä mitä vaan niin eihän sieltä silloin kovin järkevää porukkaa tule. Muutoinkin nykyään saa niin helpolla kaikenmoisia nappeja lääkäriltä niin elämän pitäisi hymyillä..
Meillä netti on ollut vasta viitisen vuotta ja se hankittiinkin silloin sen takia, että voin olla yhteydessä ulkomaailmaan, kun jäin kotiin lasten kanssa. Vikatikki oli netin hankinta. Jos pankkiasiat voisi hoitaa ilmaiseksi (tai eihän se ole ilmaista) muuten kuin netin kautta, niin netti joutaisi minun puolestani vaikka sulkea.

Eihän se ole normaalia, että ihmisellä ei ole muuta yhteyttä ulkomaailmaan kuin netti. Näyttää tälläkin palstalla olevan niitä, joiden elämä pyörii vain tämän sivuston ympärillä. Ja onhan näitä muitakin sivustoja, joilla kansa asustaa aamusta iltaan.

Ps. Eilen en asustanut netissä, vaan olin seuraamassa pojan jalkapallopeliä, joka olikin oikea thrilleri. Toisin sanoen muutakin elämää on kuin netti. Ja harrastanhan minä monenlaista liikuntaakin.

Viimeksi muokannut Skorpioni : 15.08.2008 06:53
Vastaa lainaten
  #9  
Vanha 13.08.2008, 08:34
Nalle:n Avatar
Nalle Nalle ei ole kirjautuneena
Veteraani+
 
Rekisteröitynyt: 16.12.03
Sijainti: Sodankylä
Viestit: 1.665
Perusasetus

Enpä tällä kertaa ota kantaa muuta kuin tuohon viestiketjun aloitukseen, eli ihan rehellisesti aiheeseen... Vaikka mieli toki tekisi.

Mielenterveysongelmat eivät varmaankaan ole mikään uusi juttu.. Mutta uutta tässä todennäköisesti on se tosiasia, että kaikissa perheissä asiat eivät välttämättä todellakaan ole ihan mallillaan.. Ulkoisesti voi asiat näyttää olevan hyvinkin kunnossa, mutta kulissien sisällä kuohuu.

En tiedä, mistä moinen voisi johtua, mutta yksi asia todennäköisesti on se, että kaikkialla arvioidaan.. Siis aivan viivoille asti. Koulujärjestelmä asettaa ihmiset jo luonnostaankin kalkkiviivoille. Vielä jos sama paska jatkuu kotonakin, niin eipä ole ihme, että maailmalle pukkaa mielenterveyshäiriöistä ainakin jossain mittakaavassa kärsiviä yksilöitä. Eihän sen kilpailun välttämätttä tarvi olla sitä, että sisarusparvi kamppailee keskenään.. Lapsiparka voi joutua ihan aidosti kilpailemaan esimerkiksi vanhempien työuran kanssa. Sehän on toki OK, että ihmiset luovat itselleen jäätävän uran ja rahaa tulee ikkunoista ja ovista. Tällöin kuitenkin pitäisi mielestäni miettiä, missä on jälkikasvun paikka.. Tuleeko lapsi koulusta kotiin avain kaulassa, tunkee kenties valmiit eväät mikroon, tekee läksyt ja menee nettiin..? Kun heillä ei muutakaan ole. Eikä se muuten ole netin vika. Kyllä siinä vanhempien pitää katsoa peiliin, jos sitä lapsen mallista, kalpeaa ja läpinäkyvää olmia ei mikään muu kiinnosta, kuin joku nettimeininki.. Netti on hyvä juttu, mutta ei se kakaroita varten ole.

Vai onko kyse jostain ihan muusta?

Itse olen nyt muutaman viimevuoden aikana törmännyt uskomattomaan moneen henkilöön, joihin esimerkiksi Narsistisen persoonallisuushäiriön checklist pätee 100%sesti. Eiväthän nämä ihmiset välttämättä narsismista kärsi oikeasti, mutta käyttäytymismallit on kyllä revitty suoraan noista listoista. Kyynärpäät rules! Kaikki arvotetaan, ihmisiä kohdellaan kuin paskaa (siis silloin, kun naama ei jostain syystä miellytä), ollaan uskomattoman kateellisia ja ahneita, tehdään kaikkensa oman itsensä eteen ym. ym. Saapi siinä sitten miettiä, millaista jälkeä perhemaailmassa tulee, jos ulkoilmassa tapahtuva käyttäytyminen jatkuu myös kotioloissa. Minä ainakin sekoaisin.

Lopuksi täytyy vielä todeta, että osaan noista, lähinnä lapsiin kohdistuvista huomioista pätee se vanha tosiasia, että "ensimmäinen selkäsauna on näemmä jäänyt antamatta". Nyt ei pidä ymmärtää väärin. En ole väkivallan puolella, mutta sitäkin enemmän rajojen asettamisen puolella. Itselleni nuo rajat on aikoinaan asetettu ja jos teki piruutta, niin selkäsaunakin siitä saattoi seurata. Ja minä olen pirun ylpeä saamastani kasvatuksesta.
Eikös se vanhakansakin sanonut, että "Rajat ovat rakkautta".

Eli summasummarum. Ei noita mielenterveysongelmien nimiä hauskan vuoksi ole keksitty.. Entisaikaanhan, mikäli tahtoo pohdiskella, ihmisiä poltettiin roviolla noitina erilaisten ominaisuuksien vuoksi. Ja uskokaa pois, tuo polttotuomioon riittävä ominaisuus saattoi olla vaikka jonkinsorttinen mielenterveyshäiriö.. Vielä muuan kymmen vuotta sitten Skitsofrenia oli kovanluokan juttu, kun mietittiin, mikä ihmistä voi vaivata.. Nykyään sentään ketään ei ihan noinvain tungeta mielisairaalaan, vaan asioita älytään ja osataan tutkia ja hoitaa. Ja jos hoitoon riittää purkillinen pillereitä, niin mikäpä siinä sitten. Ihan toinen juttu on sitten resurssien puutteen vuoksi se tosiasia, että oikeasti viallista materiaalia pomppii pitkin kyliä avohoidon turvin.. Se ei ole oikein. Siis se resurssipula.

Nyt näin lopuksi en kuitenkaan malta olla kysymättä viestiketjun aloittajalta, että mitkä ovat sinun motiivisi keskustella tästä aiheesta? Sori nyt vaan, mutta mieleen muistuu hyvinkin helposti kaikenmaailman mesoamisesi aseista, väkivallasta ja vaikkapa Rambosta.. Mielestäni lähes yhtä tarkeää, kuin keskustelu itse, ovat myös keskustelun aloittajan motiivit. Ja ainakin, jos sattuu muistamaan "OuFakRambo, olispa se MUN isä" vaahtoamisesi, sekä sen kuinka ihanaa oli katsoa kun valkokankaan tähti ampui .50sellä sata vihulaista raasteeksi, täytyy kyseenalaistaa myös sinun ajatusmaailmasi. Vai onko nuo jutut vain provosointia.. Jos näin on, niin miksi provosoit? Onko se kiva heittää joku soppeli aihe porukoille ja katsoa, kuinka he ottavat siihen kantaa.. Joskus hyvinkin tosissaan. Eihän siinäkään vielä mitään, jos itse keskustelun aloittaja kirjoittelee joukon jatkona ja pystyy mielipiteitänsä perustelemaan, mutta jos vaikean jutun aloittaja vetäytyy ruudun taakse ja onnellisena onanoi, kun porukat repivät toisiaan palasiksi, niin eipä sekään kovin tervettä ole. Lisäksi ihan normaalia ei ole sekään, että juoksentelee moottorisaha kourassa videokamera kainalossa pitkin pihamaita, kuvaa kaveriaan pöntöllä, zoomailee moottorisahaan ja loppupeleissä ihan pokkana tunkee tuotoksiaan nettiin.. Vai mitä mieltä itse olet? Onhan noita toki kummempiakin nähty. Lävistäväthän jotkut jopa omia ruumiinosiaankin vaikka millä mielenkiintoisella, siihen soveltuvalla vekottimella vain siitä ilosta, että sen saa massojen ihmeteltäväksi, joten siihen verrattuna Homeliten kanssa pihamaita pitkin juoksenteleminen ja tuotoksena taltioiminen lienee terveimmästä päästä. Mene ja tiedä.

Ja nyt(kään) ei pidä ymmärtää väärin. En luokittele ketään mielenvikaiseksi.. Se ei ole mun tehtävä tämän "yhteisön" jäsenenä.. Vaan tekoja luokittelen ja pohdin mielelläni.

Että tämmöistä tänäaamuna.

Viimeksi muokannut Nalle : 13.08.2008 08:53
Vastaa lainaten
  #10  
Vanha 13.08.2008, 09:01
Ex_inkkari:n Avatar
Ex_inkkari Ex_inkkari ei ole kirjautuneena
Korpraali
 
Rekisteröitynyt: 29.06.04
Sijainti: Espoo, Finland.
Viestit: 6.030
Perusasetus

Nalle kysyi sen mitä itse en enään jaksanut, motivaatio lopahti vonLerssi voisi joskus itse ottaa kantaa eikä vain heitellä ilmaan kipeitä ja raastavia kysymyksiä, aiheet vaihtelevat ihmisten silpomisesta mielenterveysongelmiin, toki ollaan samalla janalla vielä jos aiheita tarkkaan miettii.

Tuota moottorisaha juttua en edes muistanut, mutta hyvä että Nalle asiasta muistutti.. tässä käy helposti niin että kysymys kääntyy kysyjää vastaan.
__________________
http://esory.kuvat.fi/#/
Vastaa lainaten
  #11  
Vanha 13.08.2008, 09:21
IironSika:n Avatar
IironSika IironSika ei ole kirjautuneena
Veteraani+++
 
Rekisteröitynyt: 15.05.03
Sijainti: Hollola, Finland.
Viestit: 2.384
Perusasetus

Jälleen kerran Nalle kirjoittaa asiaa vakavasta aiheesta. Kyllä sen huomaa, kun joku oikeasti tietää asiasta, ymmärtää mistä on kysymys ja vielä osaa tuoda sen FIKSUSTI julki.

Itsellä ammatin puolesta olisi varmasti paljonkin sanottavaa aiheeseen, mutta koska aiheen aloitus/aiheen aloittaja-yhdistelmä vaikuttaa jo edellä mainituista syistä hiukan tragikoomiselta, tyydyn vaan muistuttamaan, että mielen sairaudet ovat sairauksia aivan siinä missä kaikki muutkin sairaudet. Ei oikeastaan sen kummempia kuin syövät, osteoporoosi, ylipaino, sydän- ja verisuonisairaudet jne jne. Kaikissa ns. ei-tartuntataudeissa elintapojen, tottumusten ja sosiaalisten tekijöiden merkitys sairastumiseen on osatekijä, mutta siis vain osatekijä. Yleensä aina alttius sairastua on jo olemassa, riskitekijät saattavat aiheuttaa tai aikaistaa varsinaisen sairauden puhkeamista. Hyvin harvoin elintavat, tottumukset ja sosiaaliset tekijät yksistään aiheuttavat sairastumisen.
__________________
Sika ajaa Possulla
Vastaa lainaten
  #12  
Vanha 13.08.2008, 09:23
Skorpioni Skorpioni ei ole kirjautuneena
Veteraani
 
Rekisteröitynyt: 12.04.07
Sijainti: Suomi
Viestit: 1.151
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Nalle Näytä viesti
Netti on hyvä juttu, mutta ei se kakaroita varten ole.
"Kakarat" kuitenkin joutuvat koulussakin etsimään tietoa netistä. Eli ei ole vain meidän "huonosti" lapsemme kasvattaneiden vanhempien syytä, että lapset viettävät aikaa netissä myös asiallisella asialla. Vai tarkoitettiinko tässä alle kouluikäisiä lapsia?

Netti on hyvä juttu, mutta liika on liikaa myös netissä roikkumisessa!
Vastaa lainaten
  #13  
Vanha 13.08.2008, 09:34
Nalle:n Avatar
Nalle Nalle ei ole kirjautuneena
Veteraani+
 
Rekisteröitynyt: 16.12.03
Sijainti: Sodankylä
Viestit: 1.665
Perusasetus

Olipa hyvä, että mm. Inkkari ehti kommentoimaan.

Palaan nimittäin ilman edittiä vielä tuohon topikkiini.

Eli kenties pahempaa, kuin itse sekopäinen jutustelu, on juurikin se, että mitä ihmeellisimmällä keskusteluketjulla yritetään saada porukka toistensa kimppuun.. Muistellaanpa Lekan aikaisempia keskusteluja. Monessako aloittamassasi keskusteluketjussa olet itse laittanut aloituksen lisäksi mitään järkevää kommenttia. Valitettavasti, kuten Inkkarikin tuossa jo totesi, nämä keskusteluketjut ovat lähes poikkeuksetta kääntyneet sinua itseään vastaan. Huomasit sitä, eli et.. Minulla ainakin hekilökohtaisesti tulee sellainen inhoreaktio, kun luen useimpia aloittamiasi viestiketjuja.. Ja nyt tietty joku kiljuu, että pakkoko niitä on lukea. Samaan syssyyn minä puolestani sitten kiljun, että pakkoko sellaista tuubaa tänne on tunkea, jota ei voi lukea. Eikös joku Suomi24nen vois olla sellaisen sonnan paikka. Itse olen ainakin pitänyt Offipalstaa aivan asiallisena keskustelupaikkana. Turhanpäiväinen provosointi ja oman sekopäisyytensä ylpeä esitteleminen vaan pikkuhiljaa on nakertanut tämän palstan suosiota, ainakin minun silmissäni.. Valitettavasti Leka on yksi näistä ylpeistä temmeltäjistä. Eikä siinä kenties olisi mitään senkummempaa, mutta kun noihin aloitustopikkeihin pakkaa aina joku heittämään kommenttia. Vähän niinkuin minä nyt.

Tämä keskusteluketju käsittelee mielenterveysasioita, tiedetään. Mutta kun oikein tarkkaan lukee tämän offtopikiksikin helposti luokiteltavan vastaukseni tähän ketjuun, niin siitäkin kyllä voi huomata tämän tekstin kuulumisen tähän ketjuun, vaikka sitä hieman sivuaakin.

Eli kuten jo aiemmassa topikissanikin kysäisin, kysyn vielä uudelleen, että ei jäisi epäselväksi, että todellakin tahdon lukea vastauksen täältä. Mitkä ovat Lekan motiivit yrittää aloittaa keskustelua näinkin mielenkiintoisesta aiheesta, kuin mielenterveys?

Mikäli sinulla itselläsi, keskustelun aloittajana ei ole mitään mielenkiintoista kommentoitavaa tähän ketjuun, niin minun puolestani voisit ensi kerralla antaa jonkun muun aloittaa nämä keskustelut. Eikös se jokin kirjoittamaton sääntö ole, että keskusteluketjun aloittajan(kin) on kyettävä keskustelemaan aloittamassaan ketjussa asiallisesti. Vaikeiden kysymysten nakkeleminen palstoille, ilman kykyä perustella omia näkemyksiään ja kommentoida käytyä jutustelua, on aivan sama, kuin jättäisi kysymyksen esittämättä.

Ainoa, missä mielestäni ei tarvitse mielipiteitään perustella, on Linkit -osio.

Kiitos ja Anteeksi

Niin ja konoselle, kun tekstiäni lainasit:

Kakaroilla tarkoitan lapsia.
Se, että koulumaailma antaa lapsille tehtäväksi hakea tietoa netistä, ei välttämättä enää olekaan hyvä juttu.. Hyväksi asian saisi ainoastaan sillä, että tiedon hakeminen tapahtuisi valvotuissa olosuhteissa. Siis lapsien tapauksessa. Internet sinällään on siinämielessä hyvä mesta, että sieltä todellakin löytyy mitä mielenkiintoisinta ainesta.. Osa tästä saatavasta tiedosta on omiaan myös koulutehtävien teossa. Liian usein kuitenkin, lähinnä ns. isompien lasten kohdalla tapahtuu sitä, että googlella haetaan annettuun tehtävään liittyvää tietoa, joka sitten copypastella pusketaan suoraan wöördille ja tehtävä palautetaan ns. omana.. Kysymys voikin kuulua, että onko netti ylipäänsä hyvä paikka koululaiselle sen tiedon hakemiseen?

Tottakai se on hyvä, mutta siihen täytyy liittää myös tavallista suurempi vastuu. Onko se vastuu sitten lapsella, opettajalla, vanhemmalla vai kellä? En minä tiedä, eikä minulla ole vastauksia siihen, miten lasten netinkäyttöä tulisi valvoa.

Vaan ei se ole pelkkä netti, joka jyllää..

Kyllä kalpeita, ylipainoisia ja mieleltään arkoja lapsia tiettävästi on syntynyt myös Nintendon armollisella myötävaikutuksella, vai onko ihan sattumaa, että kutsuntaikäisten älyttömän huonon kunnon ja Nintendon pelikonsolin myyntiintulon välillä voidaan havaita ihan oikea syy-yhteys..

Viimeksi muokannut Nalle : 13.08.2008 09:43
Vastaa lainaten
  #14  
Vanha 13.08.2008, 09:43
RA1D:n Avatar
RA1D RA1D ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen
 
Rekisteröitynyt: 01.10.07
Sijainti: pellon laidassa, finland
Viestit: 111
Thumbs up

Tännekkin nappula "ilmoita asiattomasta viestistä"

lisää vanhan kansan sanontoja

-tieto lisää tuskaa.
-joka kuritta kasvaa, se kunniatta kuolee.
Vastaa lainaten
  #15  
Vanha 13.08.2008, 20:36
Nerd-O Nerd-O ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 13.05.03
Sijainti: Kusinen pk-seutu
Viestit: 8.843
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja kononen Näytä viesti
Eihän se ole normaalia, että ihmisellä ei ole muuta yhteyttä ulkomaailmaan kuin netti. Näyttää tälläkin palstalla olevan niitä, joiden elämä pyörii vain tämän sivuston ympärillä. Ja onhan näitä muitakin sivustoja, joilla kansa asustaa aamusta iltaan.
Tuohon vielä lisätään että pelataan konsoleilla/tietokoneilla ammunta pelejä ja sen takia ihmisiä tapetaan kadulla. Just just. Kyllä minäkin olen ammunta pelejä pelaillut koko pienen elämäni. En silti listi porukkaa kadulla. En edes tappele tuolla kadulla.

Todennäköisesti suurinosa tämänkin palstan porukasta käy raflassa ryyppäämässä tai muuten ryyppäävät. Miksei tuo ole niin tuomittavaa kuin netissä surffaaminen? Todennäköisempäähän on että siellä pettää puolisoaan, tulee tapeltua tai muuten vain meuhkaa. Kännissä tehdään myös todennäköisesti enemmän tappoja/murhia kuin netissä käymällä.

Niin ja minähän en siis ryyppää. Viimeksi raflassa kävin varmaan 10v sitten. En edes muista milloin olisin edes viimeksi juonut jotain alkoholipitoista. Mulla on parempaakin tekemistä, kuten netissä surffaaminen

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Nalle
Osa tästä saatavasta tiedosta on omiaan myös koulutehtävien teossa. Liian usein kuitenkin, lähinnä ns. isompien lasten kohdalla tapahtuu sitä, että googlella haetaan annettuun tehtävään liittyvää tietoa, joka sitten copypastella pusketaan suoraan wöördille ja tehtävä palautetaan ns. omana.. Kysymys voikin kuulua, että onko netti ylipäänsä hyvä paikka koululaiselle sen tiedon hakemiseen?
Miten tuo eroaa siitä että haetaan se täsmälleen sama tieto kirjaston kirjoista ja kopioidaan se sieltä kirjoittamalla teksti tietokoneella? Netissä lähteitä on vaan vähän enemmän ja samaten näkökantoja täsmälleen samaan asiaan on monia. Harmi vaan kun minä muinoin kouluja kävin niin silloin ei tajuttu kouluissa netin päälle yhtään mitään. Eivät edes tajunneet tietokoneiden suhteen yhtään mitään. Nykyään tuntuvat tajuavan vähän enemmän.
Vastaa lainaten
  #16  
Vanha 13.08.2008, 21:32
knucklebone:n Avatar
knucklebone knucklebone ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen+++
 
Rekisteröitynyt: 26.09.07
Sijainti: Hellsinki
Viestit: 475
Perusasetus

Joo, kaipa sitä vois tähänkin vähän jatketta laittaa.
En tolla ekalla viestillä suinkaan tarkoittanut sitä, että netti on suoraan jostain Saatanan oppikirjoista.
Tai että tappopelien pelaamisella pelkästään menis nuppi sekasin. Tai no, joillain se on näköjään mennyt, mut usein taustalla on muutakin...kai.
Mullakin on taustalla vaikka minkämoista suolenkiskontapeliä, muttei se kai(!?) ole kummemmin vaikuttanut.

Mun mielestä vanhemman pitäis vaan asettaa lapsellensa niitä rajoja, jonka mukaan tässä maailmassa mennään. Tässäkin viestiketjussa se on todettu.
Se, että vanhempi ei niitä rajoja aseta, tekee lapselle yleisesti ihan helvetin hallaa. Jos kenelläkään ei ole aikaa/halua/osaamista puuttua sun tekemisiin, niin mistäs silloin tiedät mikä on oikein ja mikä väärin.
Ennenkaikkea pitäis olla aikaa kuunnella lasta ja keskittyä siihen mitä laps sanoo, eikä vain todeta että EI NYT, KOHTA. Tämä siis näin lapsettoman kohta 30wee örmyn suusta. Eikä tästä sen enempätä tällä kertaa.

Pelaamisesta vielä sen verran, että mä oon menettäny 2 kaveria WoWille. Kirjaimellisesti.
Ne jotka ei pelistä tiedä niin googlettakaa World of Warcraft.
Toinen näistä kamuista oli bändi/maastopyöräilykaveri. Mies vaan hävis. Päivän jaksotus menee ilmeisesti
vieläkin sen mukaan miten Ridet/raidit -eli pelisessiot- sovitaan. Session aikana ei huomata vaikka maailma
ympäriltä räjähtäis. Puheet pyörii pelkästään peleissä. Duunissa pohditaan seuraavan pelin strategioita...
Yritä siinä sitten nähdä frendiä, kun se sanoo että joo muuten vois mut mulla alkaa peli kello 18:00 ja voi kestää aina johonkin 02:00 asti yöllä. Tätä sitten melkein joka ikinen viikonpäivä. Jos ei pääse peliin mukaan tai myöhästyy se on pahempaa ku se että joku sun kaveri kävis painaa naistas. Ei ymmärrä.

Toinen näistä veijareista on ollu viimeset 15 vuotta nenä kiinni ruudussa, mutta lähimmät viitisen vuotta WoW on vieny miehen mennessään. Tällä jäbällä on päätä tietokonehommissa vaikka mihin, mut työttömänä on kivempi vedellä Lidlin mielialapizzaa ja wowittaa. Pääkivut, univaikeudet kun rytmi on vituix
ja viimesimpänä paniikkihäiriö on kaverin mukaan kaikki ruudun tapittelun aiheuttamaa ja tiedostaa sen itse.
Pelaaminen ei vaan lopu, ei sitten millään. Iho on lumenvalkonen ja kuin sätkäpaperia kun verisuonet kuultaa läpi. Ulkona käydään ehkä n. kerran viikossa just ja just hakemassa pizzaa ja cokista...ja äkkii takas pelaamaan! Hengästyy melkein matkalla koneelta jääkaapille...

Itse en ymmärrä moista. Nämä kyseiset kaverit oli ihan parhaimpia ystäviä, mutta kun se yhteydenpito meni aika yksipuoliseksi ja kaikki yritykset vieroittaa kaverit koneilta edes hetkeksi meni metsään, loppui
itseltä keinot kesken. Kun en itse wowita enkä tajua termistöstä mitään, ei mun kanssa oikein ole puhuttavaa.

Kumpikin näistä veijareista on kolmenkympin kieppeillä ja kummallakin on pitkäaikainen tyttöystävä/vaimo.
Suhteet ovat kaiketi vielä ilmeisen toimivia.

Mikä tässä oli opetus?
En minä vaan tiedä.
Eipä se pelaamisen yliannostus ikää katso, mutta aikuista on vaan vaikeampi käskeä lopettamaan.

No joo, tässä on taas vaan mun omia näkemyksiä. Ei näistä ainakaan kannata provosoitua. Topicin aloittajaa sen enempää tuntematta ja tuomitsematta.
Vastaa lainaten
  #17  
Vanha 13.08.2008, 21:47
Lehis:n Avatar
Lehis Lehis ei ole kirjautuneena
Veteraani+
 
Rekisteröitynyt: 07.03.07
Sijainti: Imatra
Viestit: 1.628
Perusasetus

Tää varmaan otetaan provona, mutta tässä humalassa ei pysty enempiä kirjoittamaan...

Eli miksi esim.Venäjällä vähemmän mielen terveys ongelmallisia kuin Suomessa?
Vastaa lainaten
  #18  
Vanha 14.08.2008, 06:40
sjeeppi:n Avatar
sjeeppi sjeeppi ei ole kirjautuneena
Veteraani++
 
Rekisteröitynyt: 03.03.05
Sijainti: Böle, Sjundeå, Finland.
Viestit: 2.045
Smile

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja VonLeka Näytä viesti
Minä en oikein tajua mikä nykynuoria vaivaa. Elämä tuntuu olevan kunnossa, kaikki palaset on osapuilleen kohdillaan ja silti jostain ihmeen syystä syödään nappeja ja käydään terapiassa. Siis niinku mitä? Mikä ihmisiä oikein vaivaa? Toinen ilmiö on se ADHD ja muiden kirjainyhdistelmien keksiminen, kun ennen vaan sanottiin että ihminen on vilkas tai vittumainen.
Nykynuoria vaivaa meidän itsemme aiheuttama välipitämättömyys, työnteko, itse aiheutettu kiire ja mikä tärkeintä emme tee lasten kanssa niin paljon kuin ennen, emme keskustele, emme harrasta, emme kysele, katsotaan televisiota, ollaan netissä, sitähän tämä nykyaika on, miettikääs kun olette esim. mökillä ja nautitte siellä olesta, MUTTA lapsenne ei perusta pätkääkään. Itse olin miellellään vanhempien kanssa mökillä ja oli kivaa ja hauskaa, tänään kysellään että saanko minä nämä perinnöksi ja paljonkohan tästä saa kun myydään..... Napin syönti on ihan selvää, itsekkin huomannut, helposti saa kun osaa vain oikein asian esittää ja se on helpoin tapa ratkaista ongelma.
Terapiassa käydään todellakin enemmän kuin ennen, nykyään sinne pääsee helposti ja jos on jokin ongelma... Esim. nuorella kouluikäisellä menee "rakkaussuhteet" huonosti, ohjataan se terapiaan, kun ei lapsi ymmärrä miksi tekee kipeää ja opettaja ei ehdi keskittyä lapseen ja vanhemmat eivät kiireeltään ehdi. Avioero perheessä tilanne on vielä kauheampi.
ADHD ei ole vastine sille että ennen oltiin vilkkaampia tai vittumaisia.... Nykypäivän olot ovat ajaneet lapsemme tähän.
P.S Itse tiedostan tekemäni virheet ja aiheuttamani tuskan ja sen vuoksi kirjoitin tähän.

Yrittäkää edes, minä onnistuin
Vastaa lainaten
  #19  
Vanha 14.08.2008, 07:30
Skorpioni Skorpioni ei ole kirjautuneena
Veteraani
 
Rekisteröitynyt: 12.04.07
Sijainti: Suomi
Viestit: 1.151
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Nerd-O Näytä viesti
Todennäköisesti suurinosa tämänkin palstan porukasta käy raflassa ryyppäämässä tai muuten ryyppäävät. Miksei tuo ole niin tuomittavaa kuin netissä surffaaminen? Todennäköisempäähän on että siellä pettää puolisoaan, tulee tapeltua tai muuten vain meuhkaa. Kännissä tehdään myös todennäköisesti enemmän tappoja/murhia kuin netissä käymällä.
Netistä löytyy seuraa ja viattomasta kirjoittelusta saattaa seurata vaikka mitä. Ravintoloissa en käy, koska ne ovat tosiaan vain iskupaikkoja. Turhaa löpinää on, että käydään vain tanssimassa ja tuulettumassa tyttöjen tai poikien kanssa.

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja sjeeppi Näytä viesti
Nykynuoria vaivaa meidän itsemme aiheuttama välipitämättömyys, työnteko, itse aiheutettu kiire ja mikä tärkeintä emme tee lasten kanssa niin paljon kuin ennen, emme keskustele, emme harrasta, emme kysele, katsotaan televisiota, ollaan netissä, sitähän tämä nykyaika on, miettikääs kun olette esim. mökillä ja nautitte siellä olesta, MUTTA lapsenne ei perusta pätkääkään.
Ennen ei vanhemmilla ollut sen enempää aikaa kuin nykyisinkään, vaan lapset leikkivät keskenään. Ja tekemistä riitti ilman tietokoneita ja nettiä. Meitäkin oli kahdeksan sisarusta ja naapurissa saman verran. Silloin leikittiin mm. hippasta, piilosta, vinkkiä, omat nimet kirjassa, kontusta ja inkkarileikkiä, tehtiin majoja metsiin ja hauskaa oli.

Toinen äärimmäisyys on, että lasta hyysätään, palvellaan ja suojellaan kaikelta ja kaikilta. Jopa aikuisia lapsia hyysätään, eikä anneta heidän ottaa vastuuta itsestään ja elämästään.
Vastaa lainaten
  #20  
Vanha 15.08.2008, 10:01
Nerd-O Nerd-O ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 13.05.03
Sijainti: Kusinen pk-seutu
Viestit: 8.843
Perusasetus

Oli eilen aika hyvittava episodi. Vein muksut tutustumaan tarhaan. Siellä hoitajien ensimmäinen kysymys olikin että saako lapselle sanoa ei. Oli hieman WTF. Mutta jotkin vanhemmat eivät salli lapsilleen sanoa ei. Ne saa touhuta mitä haluavat. Ei saa kuulemma kieltää mitään niiltä.. Tuollaiset vanhemmat vois alkaa niitä nappeja ottamaan tai ehkä olisi parempi jos sellaiset vanhemmat ei saisi lapsia ollenkaan. Tulee varmaan kunnon lapsi kun kaikki on sallittu.
Vastaa lainaten
  #21  
Vanha 15.08.2008, 19:22
-Jyki-:n Avatar
-Jyki- -Jyki- ei ole kirjautuneena
Veteraani
 
Rekisteröitynyt: 23.01.06
Sijainti: Lappeenranta,Etelä-Karjala,Finland
Viestit: 1.066
Perusasetus

Vanha,mut jotenkii sopii keskustelun aiheeseen...
http://www.youtube.com/watch?v=kBVmfIUR1DA
Vastaa lainaten
  #22  
Vanha 15.08.2008, 19:30
lavanelikko lavanelikko ei ole kirjautuneena
RIP
 
Rekisteröitynyt: 10.04.07
Sijainti: Tampere, .
Viestit: 1.171
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Nerd-O Näytä viesti
Oli eilen aika hyvittava episodi. Vein muksut tutustumaan tarhaan. Siellä hoitajien ensimmäinen kysymys olikin että saako lapselle sanoa ei. Oli hieman WTF. Mutta jotkin vanhemmat eivät salli lapsilleen sanoa ei. Ne saa touhuta mitä haluavat. Ei saa kuulemma kieltää mitään niiltä.. Tuollaiset vanhemmat vois alkaa niitä nappeja ottamaan tai ehkä olisi parempi jos sellaiset vanhemmat ei saisi lapsia ollenkaan. Tulee varmaan kunnon lapsi kun kaikki on sallittu.
Jotenkin vaan tulee mieleen ettei välttämättä lapsia kannata ottaa huostaan/avohoitoon -laitokseen, vaan nimenomaan ne vanhemmat... IMHO
Vastaa lainaten
  #23  
Vanha 15.08.2008, 20:11
Arska-tehtaalta:n Avatar
Arska-tehtaalta Arska-tehtaalta ei ole kirjautuneena
Arvostettu jäsen
 
Rekisteröitynyt: 30.08.05
Sijainti: Retuperän Ranchi, Joutseno, Finland.
Viestit: 3.265
Wink

Kärähdit


Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Jyki_BJ40 Näytä viesti
Vanha,mut jotenkii sopii keskustelun aiheeseen...
http://www.youtube.com/watch?v=kBVmfIUR1DA
Alkuun kaveri näytti normaalilta windous-käyttäjältä, mut kahden minuutin kuluttua huomasin et tää juttu on feikki. Eipä näkyny kolajuomapulloa pöydällä missään...
__________________
WORRY

Vastaa lainaten
  #24  
Vanha 15.08.2008, 21:12
Skorpioni Skorpioni ei ole kirjautuneena
Veteraani
 
Rekisteröitynyt: 12.04.07
Sijainti: Suomi
Viestit: 1.151
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Nerd-O Näytä viesti
Oli eilen aika hyvittava episodi. Vein muksut tutustumaan tarhaan. Siellä hoitajien ensimmäinen kysymys olikin että saako lapselle sanoa ei. Oli hieman WTF. Mutta jotkin vanhemmat eivät salli lapsilleen sanoa ei. Ne saa touhuta mitä haluavat. Ei saa kuulemma kieltää mitään niiltä.. Tuollaiset vanhemmat vois alkaa niitä nappeja ottamaan tai ehkä olisi parempi jos sellaiset vanhemmat ei saisi lapsia ollenkaan. Tulee varmaan kunnon lapsi kun kaikki on sallittu.
Toinen äärimmäisyys on se, että lapsen pitäisi sopeutua uusiin tilanteisiin itkemättä ja ohjaajan mielen mukaan. Kun nuorimmainen kävi tutustumassa päiväkotiin ja samalla eskariin, hän oli itkenyt lähdettyäni. Kun menin hakemaan lasta tutustumistilaisuudesta, lastentarhanopettaja sanoi 'kyllä sinun lapsesi on aikamoinen äidin lellikki,' -sävyyn: "Heti tuli pojalle itku, kun äiti hävisi." Ja toiselle äidille hän sanoi: "Xxxx oli hyvin reipas. Xxxx:n kanssa ei ollut mitään ongelmia." Toisin sanoen itkevä lapsi oli ongelma ja vaikea tapaus, joka aiheutti enemmän työtä. Ei ihme, että jo lapsena itsetunto joutuu koville. Jos lapsella on vahva itsetunto, hän pärjää elämässään ja selviytyy. Päinvastaisessa tilanteessa voi tulla eteen esim. mielenterveyteen liittyviä ongelmia.

Koulukiusaaminen on kipeä asia, joka on perheessämmekin koettu. Kun soitin lapsen kiusaamisesta, rehtori sanoi minulle, että kiusaaminen on itseaiheutettua. Itseaiheutettua? Siis siinä tapauksessa sallittua siinä koulussa.

Viimeksi muokannut Skorpioni : 15.08.2008 21:15
Vastaa lainaten
  #25  
Vanha 16.08.2008, 17:49
Arska-tehtaalta:n Avatar
Arska-tehtaalta Arska-tehtaalta ei ole kirjautuneena
Arvostettu jäsen
 
Rekisteröitynyt: 30.08.05
Sijainti: Retuperän Ranchi, Joutseno, Finland.
Viestit: 3.265
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja RA1D Näytä viesti
Tännekkin nappula "ilmoita asiattomasta viestistä"

lisää vanhan kansan sanontoja

-tieto lisää tuskaa.
-joka kuritta kasvaa, se kunniatta kuolee.
Kattoppa otsikkoa oikeasta laidasta ---> Sielläpä on järjestysnumero ja sen vieressä painike, jossa ko. toiminto on.
__________________
WORRY

Vastaa lainaten
Vastaus


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta
Etsi tästä viestiketjusta:

Tarkennettu haku
Näkymä

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
Keskustelua gps-lokin käytöstä valvontaan jappe Tapahtumat 20 14.10.2007 19:49
Varapyöränsuojus joka herättää keskustelua? offipete Chit-Chat 0 10.05.2006 20:43
keskustelua nyybin kanssa pee Chit-Chat 18 15.04.2005 18:39
Muutos katastus (Yleistä keskustelua) juha_t Tekniikka & Jutustelu 34 19.03.2005 18:01
Huonoa keskustelua kristinusko-ryhmässä! Lars Niilo Paasivirta - Correct Opinions 0 18.12.2001 16:26


Sivu luotu: 12:28 (GMT +2).