Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Linkit
Rekisteröidy Offiblogit Yhteisö Kalenteri Viestit tänään Haku

Linkit Off-Road -linkkejä ympäri maailman.

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #26  
Vanha 29.09.2013, 09:00
waffen waffen ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen
 
Rekisteröitynyt: 20.08.11
Sijainti: helsinki
Viestit: 170
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Nikuzai Näytä viesti
Tämän vuoksi juurikin osapakollisuus eli peruskoulutuksen pakollinen 2kk olisi näppärä ja tasa-arvon vuoksi koskemaan myös kaikkia naisia

Niin nekin jotka puljaamalla saavat lykkäystä tai C-paperit saattaisivat intissä käydä.

Tuttu ei mene inttiin sen takia kun lähtee kämppä alta iteltä, akalta ja pojalta ulkomaalainen työnantaja kun ei myötämielinen ole työsuhde asunnossa majoittamaan puolta vuotta ilmaiseksi, että saa aseella leikkiä ja pusikoissa kykkiä, mutta lomana tai muuten sopimalla parikuukautta saattaisi onnistuakkin


Edit:
Ja olet kolmas tässä ketjussa joka on sitä mieltä, että muukin kuin pakkointti voisi olla mahdollisuus niin ei ne kävijät loppuisi vaikka osa-aikaiseksi muutettaisiinkin.

valtio maksaa armeija ajan vuokra jos kyseinen henkilö on asunut yli 3kk asunnossa!!!!!!
Vastaa lainaten
  #27  
Vanha 29.09.2013, 09:41
Kala92:n Avatar
Kala92 Kala92 ei ole kirjautuneena
Veteraani+
 
Rekisteröitynyt: 07.01.12
Sijainti: Helsinki
Viestit: 1.414
Perusasetus

Ei jos kyse on työsuhdeasunnosta, jossa ei periaatteessa ole vuokraa. Mutta jos muuttaa intin takia toiseen kämppään kyseisestä syystä, niin intti maksaa sen vuokran. Samoin avustaa puolisoa ja lasta.
__________________
"Suunnitelmien mukaan mennyt remontti".....kato kun sekin viel joku päivä nähdään.
Vastaa lainaten
  #28  
Vanha 29.09.2013, 10:08
Juippa:n Avatar
Juippa Juippa ei ole kirjautuneena
Konkari
 
Rekisteröitynyt: 07.12.06
Sijainti: Kirkkonummi, Finland.
Viestit: 549
Perusasetus

Kyllä se on niin että intti opetti ainakin ennen epäsuorasti käsittelemään vastoinkäymisiä ja kanssakäymistä muiden kanssa eri tilanteissa. Ei aina mukavaa mutta, opetti sietämään muita, ymmärtämään eri ihmisiä ja heidän näkökulmia asioihin. Tajusi ettei aina voi juosta pakoon kun ei ole hyvä olla.

Velliperse on itsensä kunnes joutuu kohtaaman jonkin ongelman ja selviytymään siitä. Todennäköisesti parin "ongelman" jälkeen velliperse tajuaa ettei ongelmat seuraa jos ne ratkoo vaikka ei aina ole mielekästä se ratkominen. Voi jopa saada vähän itseluottamusta!

Aikalaiilla asennekysymys tuo että onko intissä mukavaa vai ei.
Kaikesta saa kauheeta kun marisee ja valittaa. Itsellä meni polvi mp-lähetti touhuissa ja jouduin kulkemaan kepeillä 8 viikkoa. Sain polven senverta hyvin kuntoon että myöhemmin kesti motocrossia ja lenkkeilyä hyvin.

Hyvät muistot jääny intistä, ois saanu kestää pidempäänkin. Kyllä siellä välillä vitutti, vituttaahan se välillä kotona ja töissäkin eikö?

Ja vielä tohon painonnousuun intissä, itellä lähti 10kg pois. Vaikka kepeillä mentiin iso osa ajasta. Ja hurjimmathan kävi vetäseen salilla 2h reenit vielä armeijan päiväohjelmien jälkeen ennen nukkumaan menoa. Ettei vaan ne pemarin tankkauslihakset pääse häviämän ku joutuu juokseen niin paljon!

Mun mielestä intti pitäisi käydä, vaikka se oli jo lällyä kun itse olin siellä. Mentiin karhun lenkkareilla eka kuukaus ettei vaan pienet jalat alkaisi särkeen kovista maihareista! Mitäköhän se on nyt? Ainakin uutta Sievin kenkää laitetaan jalkaan. Painukoon intin vastustajat vaikka somaliaan pakolaisiksi kun suomi on niin kauhia!

Sa-Int=Asennekoulutus. Itse valitset kui paljon se vituttaa.
Vastaa lainaten
  #29  
Vanha 29.09.2013, 10:21
Juippa:n Avatar
Juippa Juippa ei ole kirjautuneena
Konkari
 
Rekisteröitynyt: 07.12.06
Sijainti: Kirkkonummi, Finland.
Viestit: 549
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Nikuzai Näytä viesti
Tuttu ei mene inttiin sen takia kun lähtee kämppä alta iteltä, akalta ja pojalta ulkomaalainen työnantaja kun ei myötämielinen ole työsuhde asunnossa majoittamaan puolta vuotta ilmaiseksi, että saa aseella leikkiä ja pusikoissa kykkiä, mutta lomana tai muuten sopimalla parikuukautta saattaisi onnistuakkin.

Nämähän on aina järjestelykysymyksiä. Tyhmää jäädä vain odottamaan että kui toi ongelma asunnosta ratkeaa itsestään?

Mitäköhän siitä tulis jos kaikki elettäis hippeinä vaan tätä hetkee eikä ajateltas huomista pidemmälle. Rakastettas vaan kaikki toisiamme ja ratkottais ongelmia vasta sitten kun on oikein pakko ja paskat on jo housuissa... Silti tää ikuinen ruikutus ei vaan maailmasta häviäis mihkään.

Ei liity nyt Nikuzaihin tai hänen tuttuunsa, kuhan tuli vuodatettua... Sori jos jouduitte lukemaan.
Vastaa lainaten
  #30  
Vanha 29.09.2013, 13:00
Lord of flies Lord of flies ei ole kirjautuneena
Sekalainen tyhjäntoimittaja
 
Rekisteröitynyt: 28.03.12
Sijainti: Ähtäri, Suomi
Viestit: 427
Perusasetus

Kyllähän intti pitää käydä, jo senkin takia mitä meidän isät ja isoisät on tehneet tän maan eteen. Ei ne silloin itkeneet että "emää haluu, mua väsyttää", vaan tekivät sen mitä piti tehdä ja ei se heillä ollut helppo tehtävä. Ite kunniotan paljon veteraaneja, heitä meidän on kiittäminen siitä että saadaan rellestää autoilla Suomen metsissä, eikä olla Venäjää nyt.

Toki sallin niille joilla ei vaan terveys kestä mennä sinne edes B-miehenä, niin luistakoon C papruilla siitä. Tiedän monta C paprullista miestä joka olis kyllä halunnut käydä intin.

Ite tuli oltua Sodankylässä II-04, alkuun sinnikomppaniassa ja allergian takia kun sain B-miehen paprut, niin hulikulissa CE-kuskina vuosi.
Vitutti monena aamuna kyllä, mutta ei yhtään harmita että olis vuoden siellä.


Tohon kämppähommaan vielä. Ite hankin oman asunnon armeijan aikana ja kyllä mua intti avusti vuokran maksussa, vaikka ei kämppä ollut ollu mulla kolmea kuukautta alla kun sen sain
__________________
Yah! It stinks and is giving you a headache, – it's a diesel.

Bensalla pestään napa... dieselillä tehdään voimaa

-95 Dodge Ram SLT Cummins 4x4 *JN-traidingin turbiini, marine-suuttimet, plate vaihdettu, DSS, 2.5" leveling kit*

http://s244.photobucket.com/albums/gg31/Lonely_cruiser/
Vastaa lainaten
  #31  
Vanha 29.09.2013, 23:23
rane58:n Avatar
rane58 rane58 ei ole kirjautuneena
Veteraani+++
 
Rekisteröitynyt: 25.10.11
Sijainti: Espoo
Viestit: 2.375
Thumbs up

Asian ytimessä....


Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Juippa Näytä viesti
Kyllä se on niin että intti opetti ainakin ennen epäsuorasti käsittelemään vastoinkäymisiä ja kanssakäymistä muiden kanssa eri tilanteissa. Ei aina mukavaa mutta, opetti sietämään muita, ymmärtämään eri ihmisiä ja heidän näkökulmia asioihin. Tajusi ettei aina voi juosta pakoon kun ei ole hyvä olla.

Velliperse on itsensä kunnes joutuu kohtaaman jonkin ongelman ja selviytymään siitä. Todennäköisesti parin "ongelman" jälkeen velliperse tajuaa ettei ongelmat seuraa jos ne ratkoo vaikka ei aina ole mielekästä se ratkominen. Voi jopa saada vähän itseluottamusta!

Aikalaiilla asennekysymys tuo että onko intissä mukavaa vai ei.
Kaikesta saa kauheeta kun marisee ja valittaa. Itsellä meni polvi mp-lähetti touhuissa ja jouduin kulkemaan kepeillä 8 viikkoa. Sain polven senverta hyvin kuntoon että myöhemmin kesti motocrossia ja lenkkeilyä hyvin.

Hyvät muistot jääny intistä, ois saanu kestää pidempäänkin. Kyllä siellä välillä vitutti, vituttaahan se välillä kotona ja töissäkin eikö?

Ja vielä tohon painonnousuun intissä, itellä lähti 10kg pois. Vaikka kepeillä mentiin iso osa ajasta. Ja hurjimmathan kävi vetäseen salilla 2h reenit vielä armeijan päiväohjelmien jälkeen ennen nukkumaan menoa. Ettei vaan ne pemarin tankkauslihakset pääse häviämän ku joutuu juokseen niin paljon!

Mun mielestä intti pitäisi käydä, vaikka se oli jo lällyä kun itse olin siellä. Mentiin karhun lenkkareilla eka kuukaus ettei vaan pienet jalat alkaisi särkeen kovista maihareista! Mitäköhän se on nyt? Ainakin uutta Sievin kenkää laitetaan jalkaan. Painukoon intin vastustajat vaikka somaliaan pakolaisiksi kun suomi on niin kauhia!

Sa-Int=Asennekoulutus. Itse valitset kui paljon se vituttaa.
Täysin samaa mieltä!
__________________
Kun älyttömät käskee haluttomat tekemään mahdottomat, syntyy projekti.

Jeep Grand Cherokee 4L suora-6. vm-95.

Oldsmobile 98 Luxury Sedan V8 425cid super rocket. vm-66

Honda CB 750 F2 Seven Fifty. vm-98

MYYTÄVÄNÄ:
https://forums.offipalsta.com/album.php?albumid=8912
Vastaa lainaten
  #32  
Vanha 30.09.2013, 06:46
A-P A-P ei ole kirjautuneena
Veteraani+++
 
Rekisteröitynyt: 08.03.04
Sijainti: Rehakka, ei enää niin vapaassa Janakkalassa..
Viestit: 2.494
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Tapsala Näytä viesti
Tämmönen keskusteluohjelma tuli jokian aika sitten:

http://areena.yle.fi/tv/1993039

Parhaita kohtia oli mm. kun siltä alotteen alulle pistäneeltä akalta kysytään, et millaiset kustannukset siitä palkka-armiejasta olisi: MInä en tiedä, mutta pla plaa plaa...

Tää on taas näitä, et kun on lupa rutista niin sit keksitään mistä rutistaan...
Fatbardhe Hetemaj on kuitenkin Kosovon pakolaisia, niin voisi olettaa, että tietää mitä tapahtuu, kun puolustus ulkoistetaan... Serbialle!!! Ei kannata aloittaa itsenäistymishankkeita palkka-armeijan kanssa, saati yrittää ylläpitää itsenäisyyttä.

Ohjelmassahan hän epäsuorasti myöntää tämän tempauksen olevan hänelle tapa nostaa itseään ennen seuraavia eduskuntavaaleja.
__________________
A-P
*Muovi on saatanasta*
KAIKKI ihmiset ovat mölöjä, kunnes toisin todistavat.
Vastaa lainaten
  #33  
Vanha 30.09.2013, 09:31
vexi4x4:n Avatar
vexi4x4 vexi4x4 ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen+++
 
Rekisteröitynyt: 09.07.09
Sijainti: KAJAANI
Viestit: 447
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Juippa Näytä viesti
Kyllä se on niin että intti opetti ainakin ennen epäsuorasti käsittelemään vastoinkäymisiä ja kanssakäymistä muiden kanssa eri tilanteissa. Ei aina mukavaa mutta, opetti sietämään muita, ymmärtämään eri ihmisiä ja heidän näkökulmia asioihin. Tajusi ettei aina voi juosta pakoon kun ei ole hyvä olla.

Velliperse on itsensä kunnes joutuu kohtaaman jonkin ongelman ja selviytymään siitä. Todennäköisesti parin "ongelman" jälkeen velliperse tajuaa ettei ongelmat seuraa jos ne ratkoo vaikka ei aina ole mielekästä se ratkominen. Voi jopa saada vähän itseluottamusta!

Aikalaiilla asennekysymys tuo että onko intissä mukavaa vai ei.
Kaikesta saa kauheeta kun marisee ja valittaa. Itsellä meni polvi mp-lähetti touhuissa ja jouduin kulkemaan kepeillä 8 viikkoa. Sain polven senverta hyvin kuntoon että myöhemmin kesti motocrossia ja lenkkeilyä hyvin.

Hyvät muistot jääny intistä, ois saanu kestää pidempäänkin. Kyllä siellä välillä vitutti, vituttaahan se välillä kotona ja töissäkin eikö?

Ja vielä tohon painonnousuun intissä, itellä lähti 10kg pois. Vaikka kepeillä mentiin iso osa ajasta. Ja hurjimmathan kävi vetäseen salilla 2h reenit vielä armeijan päiväohjelmien jälkeen ennen nukkumaan menoa. Ettei vaan ne pemarin tankkauslihakset pääse häviämän ku joutuu juokseen niin paljon!

Mun mielestä intti pitäisi käydä, vaikka se oli jo lällyä kun itse olin siellä. Mentiin karhun lenkkareilla eka kuukaus ettei vaan pienet jalat alkaisi särkeen kovista maihareista! Mitäköhän se on nyt? Ainakin uutta Sievin kenkää laitetaan jalkaan. Painukoon intin vastustajat vaikka somaliaan pakolaisiksi kun suomi on niin kauhia!

Sa-Int=Asennekoulutus. Itse valitset kui paljon se vituttaa.
hyvin puhuttu... juuri näin se menee..
Vastaa lainaten
  #34  
Vanha 30.09.2013, 12:12
JeepTrainee:n Avatar
JeepTrainee JeepTrainee ei ole kirjautuneena
Jäsen
 
Rekisteröitynyt: 15.04.10
Sijainti: Mäntsälä
Viestit: 43
Perusasetus

Anteeksi jo etukäteen...


Tässä kirjoittelee c-mies (mun tapauksessa vielä tästäkin porukasta se pahin tapaus eli hullun papereilla "lusmuileva"), eli suuresti vihaamanne sivari, totaali ja c-mies porukan edustaja. Tuomitkaa mun kirjoittelut vapaasti, siihen joutuu tämän ryhmän edustajana tottumaan, enkä todellakaan odota mitään yleistä ymmärrystä ajatuksiani kohtaan, mutta haluan silti tällaisten keskustelujen yhteydessä yrittää saada edes jokusen henkilön laajentamaan maailmankatsomustaan ja hyväksymään sen että tätäkin asiaa voi tarkastella useammasta perspektiivistä.

En nyt aio tässä yhteydessä ottaa ollenkaan kantaa siihen kumpi toimisi Suomessa paremmin ammattiarmeija vai nykyinen systeemi. Siihen ei mun vähäisillä poliittisilla, taloudellisilla ja mitättömillä sotilaallisilla tiedoilla voi oikein kantaa muodostaakaan. Nämä kun on paljon monimutkaisempia asioita kun mitä monet kuvittelevat niiden olevan. Henkilötasolla voidaan tietysti kysyä, että onko taloudellisesti kannattavaa jokaisen lökäpöksyn kohdalla kustantaa se varusmiesajan ylläpito, koulutus ja mahdolliset opintotukien korot, vuokrat ym. "piilokustannukset" ja vielä mahdolliset kertaukset, vaikka melko suurena riskinä on ettei näistä toivottomimmista tapauksista ole kuitenkaan sotatilanteessa kuin miinoja polkemaan (tämän kun luulisi onnistuvan ihan ilman koulutustakin) tai sitten tappavat peloissaan/epätoivossaan itsensä heti kun aseen saavat. Mitä maksaa yhden motivoituneen, henkisesti ja fyysisesti kunnossa olevan palkkasotilaan koulutus ja ylläpito ja kuinka montaa lökäpöksyä se vastaisi? En tiedä, jonkin fiksumman pitäisi laskea. Tämä ei ole varsinaisesti sitä asiaa jota halusin tuoda kirjoittelussani esiin, joten ei tästä sen enempää.

Se mistä halusin kirjoittaa on se, että itse inttiä käymättömänä mä en voi millään käsittää sitä uskonnollisen tapaista kiihkoa mikä monilla tuntuu olevan Suomen puolustamiseen. Kellään MIEHELLÄ, joka ei ole käynyt armeijaa ei tunnu olevan ihmisarvoa. Tekeekö se miehestä automaattisesti huonon ihmisen jos hän pyrkii (ehkäpä epärealistisestikin) omalla pienellä panoksellaan kohti väkivallattomampaa maailmaa? Mun ei nyt ole millään tavalla tarkoitus vastustaa itse armeijaa (sitä valitettavasti tarvitaan tässä läpimädässä maailmassa), mutta kannattaako inttiä niin fanaattisesti ylistää ja vastaavasti väheksyä totaaleja ja sivareita, joista ainakin suurin osa yrittäää oman moraalikäsityksensä perusteella toimia oikein ja tavoitella parempaa, väkivallattomampaa tulevaisuutta (vaikka tämä onkin täysin epätoivoinen yritys). En usko, että sivarit, totaalit tai C-miehet pääsevät ainakaan yhtään sen helpommalla elämässään, koska täällä Suomessa ei väkivallattomuutta yleensä suvaita ja se on syytä yrittää salata viimeiseen asti ellei halua sitä väkivaltaa itse kohdata. Tämä on toisaalta melko surullista. Naisilta toivotaan pehmeitä arvoja ja monet kokee hieman arveluttavaksi naisten asepalvelukseen osallistumisen, mutta mieheltä suorastaa vaaditaan väkivaltaisuutta ja agressiivisuutta (kunhan se ei ilmene siviilissä) muuten on huono ihminen.

Itse en ole armeijaa käynyt, osittain terveydellisistä ja osittain vakaumuksellisista syistä. En pidä itseäni kuitenkaan varsinaisesti aseistakieltäytyjänä. Mun "vakaumusta" voisi kuvata ehkä parhaiten siten, että tositilanteessa ampuisin sen kuulan omaan kallooni ennemmin kuin lähden muita tappamaan (täytyy kyllä myöntää että on se ollut lähellä muulloinkin) ja siihen aseet kyllä soveltuu mainiosti. Omalla kohdalla uskoisin vapautuksen olevan ainakin halvin vaihtoehto valtion kannalta. Siviilipalvelus (joka ei useimmiten ole hyödyksi kenellekkään vaan on lähinnä rangaistus aseistakieltäytymisestä) aiheuttaa kuitenkin lähes yhtäpaljon kuluja valtiolle kuin aseellinen palvelus, samoin vankila, joten valtio lienee päässyt aika halvalla mun kohdalla. Se kun on vielä saanut verotulotkin mun palkasta intin ajalta. Anyway, tilanne on kuitenkin tässä viimeiden kymmenen vuoden aikana muuttunut siten, että oman pojan ja vaimon vuoksi joituisin varmaan lähtemään polkemaan niitä miinoja tai joksikin ihmiskilveksi. Olisi sitten siitä minunkin kuolemasta ainakin jotain hyötyä valtiolle ja sitä kautta perheelle, kai.

Mites olis sitten vielä tällainen maanpetturuustason kyseenalaistus. Miksi maanpuollustus on teille niin sydämen asia, vaikka toisissa ketjuissa kiroilette Suomen oloja ja valtiovaltaa ja jopa suunnittelette muuttavanne Suomesta pois? Se teidän vihaama valtiovalta on kuitenkin se taho jonka puolesta se siellä rintamalla taistelette jos taistelette. Ja löytyy niitä "osumaa saaneita" sotaveteraaneja minunkin suvusta sekä äidin, että isän puolelta, joten en tosiaankaan halua vähätellä heidän uhrauksiaan, mutta eikö joskus olisi edes hetkellisesti hyvä kyseenalaistaa tekeekö aseeseen tarttuminen aina miehestä paremman ihmisen.

Näissä keskusteluissa AINA viitataan myös siihen, että armeijaa tarvitaan tekemään pojasta mies. Mun mielestä tuo olisi kyllä enemmänkin vanhempien tehtävä. Jos esim. erilaisilla taistelukoulutuksilla saadaan muokattua pojasta mies, en ole varma haluanko tuollaisia miehiä tähän maahan. Jos ensin kulutetaan koko nuoruus taistelupelien parissa ilman kunnon sosiaalista elämää ja sitten repästään tällainen jannu irti sohvasta ja isketään oikea ase käteen ja opetetaan miten se tappaminen oikeasti tehokkaimmin hoituu niin mahtaa syntyä todellisia miehenmalleja. Kyllä mun mielestä armeijaan pitäisi ottaa ainoastaan henkisesti jo aikuisen tasolla olevia tasapainoisia ihmisiä, jotka ymmärtävät aseen mukanaan tuoman vastuun ja eron sota ja siviiliympäristön välilä. Siinä olen kyllä samaa mieltä, että monet nykynuorista tarvitsisi lisää kasvatusta/koulutusta elämää varten, mutta armeija ei voi olla oikea paikka sen toteuttamiseen.

...ja anteeksi vielä jos loukkasin jonkun mielipiteitä. Ei ole tarkoitus arvostella ketään vaan lähinnä kyseenalaistaa sitä kannattaako välttämättä ihan kaikkia poikia (tai tyttöjä) laittaa sinne armeijaan. Voisiko olla hyväksyttävää, että osa ihmisistä ei vaan sovellu sotilaiksi?
Vastaa lainaten
  #35  
Vanha 30.09.2013, 12:58
ts2000dsp ts2000dsp ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen
 
Rekisteröitynyt: 09.11.12
Sijainti: Suomi
Viestit: 180
Perusasetus

vauvat 8kk naiset 9kk miehet 11kk sivarit ahvenanmaalle
Vastaa lainaten
  #36  
Vanha 30.09.2013, 15:44
Tomppaa_ Tomppaa_ ei ole kirjautuneena
Konkari+++
 
Rekisteröitynyt: 21.09.11
Sijainti: Tuusula
Viestit: 992
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja JeepTrainee Näytä viesti
Tässä kirjoittelee c-mies (mun tapauksessa vielä tästäkin porukasta se pahin tapaus eli hullun papereilla "lusmuileva"),

[TEKSTIÄ]

eli suuresti v sotilaiksi?
Olisit käyny armeijan ni ymmärtäisit. Sodan syttyessä tuskin kukaan hallitusta puolistaa, vaan omia maita, autoja, perhettä, vapautta, taloa jne jne. Jos ei oo mitään minkä vuoksi taistella ni sitte voi vetää ittensä jojoon oot siinä ihan oikeessa. Paeta vastuuta ja mennä sieltä mistä aita on matalin. [asiatonta] Jos kuitenkin päädyt tekemään itsarin niin älä tyydy mihinkään tavalliseen. Osta ohutta vaijeria ja pikaliimaa. Säädät vaijerin sopivaksi, siirrät tuolin kohdalleen ja liimaa sitten kämmenet korviin kiinni. Sitte ku hyppää tuolilta alas niin vaijeri vetäsee kaulan poikki ja kun tippuu tuolille niin näyttää kuin olisi repinyt oman pään irti. [/asiatonta]

Ja omastakin mielestä inttiaika oli ihan jees. Ruoka tuli eteen, mistään ei tarvinnu huolehtia. Varuskunta-alueen porteista kun käveli sisään niin aivot voi jättää narikkaan. Kaikki on hoidettu.
__________________
Teoria on sitä että kaikki tiedetään mutta mikään ei toimi
Käytäntö on sitä että kaikki toimii mutta kukaan ei tiedä miksi
Meillä teoria ja käytäntö ovat sekoittuneet siten että mikään ei toimi ja kukaan ei tiedä miksi!
Vastaa lainaten
  #37  
Vanha 30.09.2013, 17:01
JeepTrainee:n Avatar
JeepTrainee JeepTrainee ei ole kirjautuneena
Jäsen
 
Rekisteröitynyt: 15.04.10
Sijainti: Mäntsälä
Viestit: 43
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Tomppaa_ Näytä viesti
Olisit käyny armeijan ni ymmärtäisit. Sodan syttyessä tuskin kukaan hallitusta puolistaa, vaan omia maita, autoja, perhettä, vapautta, taloa jne jne. Jos ei oo mitään minkä vuoksi taistella ni sitte voi vetää ittensä jojoon oot siinä ihan oikeessa. Paeta vastuuta ja mennä sieltä mistä aita on matalin. [asiatonta] Jos kuitenkin päädyt tekemään itsarin niin älä tyydy mihinkään tavalliseen. Osta ohutta vaijeria ja pikaliimaa. Säädät vaijerin sopivaksi, siirrät tuolin kohdalleen ja liimaa sitten kämmenet korviin kiinni. Sitte ku hyppää tuolilta alas niin vaijeri vetäsee kaulan poikki ja kun tippuu tuolille niin näyttää kuin olisi repinyt oman pään irti. [/asiatonta]

Ja omastakin mielestä inttiaika oli ihan jees. Ruoka tuli eteen, mistään ei tarvinnu huolehtia. Varuskunta-alueen porteista kun käveli sisään niin aivot voi jättää narikkaan. Kaikki on hoidettu.
Kiitos! Tämä on juuri sellainen vastaus, jonka oletinkin saavani. Eli kerroit inttiin astuessasi ulkoistaneesi oman harkintakykysi herroille, joiden käskystä olet valmis tekemään mitä vaan he kokevat maanpuolustuksen kannalta tärkeäksi, oli se sitten moraalisesti oikein tai väärin. Korjaa jos ymmärsin väärin. Tähän ei kaikki ihmiset välttämättä pysty vaan osa ihmisistä ei vaan pysty missään tilanteessa toimimaan oman oikeuskäsityksensä/omatuntonsa vastaisesti.

Ja ihan turhaan hyökkäät minua vastaa. En minä hae kenenkään hyväksyntää omille valinnoilleni (tai psykologin valinnalle) täältä foorumilta vaan yritän vain herättää kunnon keskustelua ja vähän laajempaa ajattelua asiaan liittyen. Nuo itsemurhaohjeet ei kyllä välttämättä ole mitään asiattomuuksia kunhan ei ihan suoraan käsketä itseään tappamaan, että ihan turhaan laitoit ne [asiatonta][/asiatonta] väliin. Hyvät vinkit on aina tervetulleita! Näistä voisi vaikka aloittaa ihan oman ketjun jos sattuu olemaan enemmänkin asian parissa painiskelevia foorumilla. Olen itsekkin aika monia hyviä tapoja mietiskellyt. Tosin, epäilen että modet saattaisi poistaa ne kuvaukset aika äkkiä. Kuinka usein muuten itse suunnittelet näitä itsemurhakeinoja? Nuorempana kun ei tosiaan ollut vielä tuota perhettä elätettävänä, näissä suunnitteluissa sai rattoisasti kulumaan pidempiäkin aikoja. Kannattaa kuitenkin toteuttaa ne suunnitelmat hyvissä ajoin ennenkuin joku ulkopuolinen puuttuu tilanteeseen tai tulee se perhe perustettua, muuten se voi olla jo myöhäistä tai ainakin tuhoat perheesi ja lastesi tulevaisuuden siinä samalla.

Löytyiskö foorumilta ketään, joka ymmärtäisi mitä minä ajoin takaa tuolla kirjoituksellani ilman että tarvitsisi alkaa henkilökohtaisia ongelmia täällä ratkomaan? Siis toisinsanoen onko kaikki tosiaan sitä mieltä, että intin käyminen on hyväksi kaikille? Ja että tämä on myös kannattavaa valtiolle/taloudelle/maanpuolustukselle? Jos näin on niin sitten ei voi mitään. Mielelläni olisin kyllä lukenut hieman monipuolisempaakin keskustelua aiheesta, josta löytyisi enempi hajontaa mielipiteiden suhteen.
Vastaa lainaten
  #38  
Vanha 30.09.2013, 19:58
Nikuzai Nikuzai ei ole kirjautuneena
Sankari
 
Rekisteröitynyt: 02.12.12
Sijainti: Suomussalmi
Viestit: 3.863
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja JeepTrainee Näytä viesti
Löytyiskö foorumilta ketään, joka ymmärtäisi mitä minä ajoin takaa tuolla kirjoituksellani ilman että tarvitsisi alkaa henkilökohtaisia ongelmia täällä ratkomaan? Siis toisinsanoen onko kaikki tosiaan sitä mieltä, että intin käyminen on hyväksi kaikille? Ja että tämä on myös kannattavaa valtiolle/taloudelle/maanpuolustukselle? Jos näin on niin sitten ei voi mitään. Mielelläni olisin kyllä lukenut hieman monipuolisempaakin keskustelua aiheesta, josta löytyisi enempi hajontaa mielipiteiden suhteen.

Minä löydyn

En suoranaisesti ole inttiä vastaan, mutten ymmärrä sitä vaahto suusta roiskuten sen ylistämistä ja kaikkien sinne pakottamista.

Itellä meni vmtl;llällä suurin aika kun halusin kyetä juoksemaan intin jälkeen vaikka ei se oikeen luontevaa keski ruumiinrakenteelleni ole.

Armeijan lääkärin mielestä oikea ratkaisu palveluskunnon parantamiseen olisi ollut leikata polvesta pala pois

Kuka tahansa voi kokeilla jos joustot ei riitä niin silpaisee puslasta alapuolen pois ja kokeilee miten hyvin homma toimii
Ja kaiken hyväksi kun maihareilla marssimisen lopetti niin parissa viikossa pliikka polvesta hävisi vaikka armeija lääkärin mukaan ruston rasituksessa painuminen ei ole mahdollista



Suurimpana päätä hajottavana tekijänä nyt kun olen asiaa tämän keskustelun myötä ajatellut otti ruumiin kestäminen ja paikkojen pettämisen pelko. Ei niinkään "suljettu" alue ja vapaasti poistumiskielto

En koe inttiä mitenkään huonona aikana, mutten jaksa sitä helvetin moista ylistämistä mitä suurin osa tässä keskustelussa tekee.

Osa myös ehdottanut, että pitäsi ottaa loparit työstä ettiä uusikämppä ja vaimo laittaa töihin ja alle 2 vuotias lapsi hoitoon, että pääsee armeijaan mikään muu ei kelpaa

Ja miksei kaiketi kukaan joka täällä kehuu kuinka ihanaa ja auvoisaa aikaa intti oli ei ole armeijalla töissä?
Rajalle pääsee aina ja etenikin jos on palvelus aikana kunnostautunut
__________________
Positiivinen rasismi?

Jos ei natiivi pyytää jotain se pitää antaa ja vähän päälle, ettei vaan olisi rasisti ja pilaisi ihanaa monikulttuurisuutta.
Jos natiivi pyytää jotain se pitää kieltää ja vähän päälle, ettei vaan olisi rasisti ja pilaisi ihanaa monikulttuurisuutta.
Vastaa lainaten
  #39  
Vanha 30.09.2013, 20:28
waffen waffen ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen
 
Rekisteröitynyt: 20.08.11
Sijainti: helsinki
Viestit: 170
Perusasetus

Saako kysyä mitkä ne ylitse pääsemättömät ja vaikeet asiat on sitten että sitä intttiä ei voi käydä ? Toinen valittaa kun paikat on hajonnu niin ja niin pahasti ja toinen valittaa kun lihos kun ei ollut mitään liikuntaa ? Vähän ristiriitaista Ja aika moni voi varmaan myöntää että siitä venkoilusta tehdään melki taidetta armeijassa että saadan vmtl yms vapautuksen

Ja siviilipalveluksen lisäksi on semmoinen vaihto ehto kuin aseista kieltäytyjät. Myönnettäköön että itse en aikasemmin hirveesti pitänyt sivareista mutta nykyisin asiat vähän muuttuneet.
Vastaa lainaten
  #40  
Vanha 30.09.2013, 20:49
mozlac mozlac ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen
 
Rekisteröitynyt: 20.12.12
Sijainti: Imatra
Viestit: 123
Perusasetus

armeijaan vaan


Kyllähän tuo minun mielestä käytävä on, hieno kokemus loppupeleissä

T: utjr 2/10 petroolikuski
Vastaa lainaten
  #41  
Vanha 30.09.2013, 21:56
Jari:n Avatar
Jari Jari ei ole kirjautuneena
Arvostettu jäsen
 
Rekisteröitynyt: 16.11.04
Sijainti: Kajjjaani, Finland.
Viestit: 3.139
Perusasetus

kaikki johonkin peruspalvelukseen 3-4kk ja pakollinen kertaaminen 5vuoden välein samalla päivitettäisiin työturva ea ja yms kortit joka jannulle aina uusiksi.

sitten puoli vapaaehtoisesti jotain syventävää aselajikoulutusta ton perus 3-4kkn päälle jos tahtoo
__________________
Isory

www.kmap.fi
Kainuun Monialapalvelut
-Kerro mitä tarvitset.
Vastaa lainaten
  #42  
Vanha 30.09.2013, 21:59
ZAU:n Avatar
ZAU ZAU ei ole kirjautuneena
Arvostettu jäsen
 
Rekisteröitynyt: 13.11.05
Sijainti: vaasa
Viestit: 2.925
Perusasetus

Jos sen asepalveluksen muuttaa maksulliseksi niin sillon sinne menee vain tosi miehet
__________________
Uaz/Gaz/Zil varaosia-> UAZ Osia.

zau(ät)offipalsta.com

Nolnelnol-7181850
Vastaa lainaten
  #43  
Vanha 01.10.2013, 05:12
waffen waffen ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen
 
Rekisteröitynyt: 20.08.11
Sijainti: helsinki
Viestit: 170
Perusasetus

asian vierestä mutta onko kukaan koskaan miettinyt semmosta asiaa kun naisilla ei ole pakollista asepalelusta tai muuta aseetonta palvelusta, että kuinka isoista palkan menetyksista puhutaan mies vs nainen !!
Vastaa lainaten
  #44  
Vanha 01.10.2013, 06:51
Niko:n Avatar
Niko Niko ei ole kirjautuneena
Veteraani++
 
Rekisteröitynyt: 25.07.03
Sijainti: Nokia, Finland.
Viestit: 1.950
Perusasetus

Minen oppinu mitään uutta merkittävää intissä, mutta ihan selvästi siellä oli äidin helmoissa kasvaneita paskahousuja, joille ensimmäiset yöt pois kotoa tekivät hyvää. Melkoisi kakaroita ovat monet vielä parikymppisinäkin, heille ehkä asepalvelus opettaa vastuunkantoa tai jotain.

Tästä huolimatta olen pakollisen asepalveluksen kannalle ja pistäisin vielä naisetkin käymään sen. Yksi tärkeimmistä syistä on se, että jos Suomeen tulisi palkka-armeija, niin eiköhän sinne hakeutuisi pelkästään kaiken maailman sotahulluja takametsän Ramboja - nyt sentään mukaan mahtuu jokunen Antero Rokka
__________________
Ruskee City-Range & seittemän matala-autoa
Vastaa lainaten
  #45  
Vanha 01.10.2013, 07:06
Nikuzai Nikuzai ei ole kirjautuneena
Sankari
 
Rekisteröitynyt: 02.12.12
Sijainti: Suomussalmi
Viestit: 3.863
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Jari Näytä viesti
kaikki johonkin peruspalvelukseen 3-4kk ja pakollinen kertaaminen 5vuoden välein samalla päivitettäisiin työturva ea ja yms kortit joka jannulle aina uusiksi.

sitten puoli vapaaehtoisesti jotain syventävää aselajikoulutusta ton perus 3-4kkn päälle jos tahtoo

Pikkasta lyhyempi pakollinen niin varmasti kaikki jotka ei halua muuten vaan mennä tulisi menneeksi
__________________
Positiivinen rasismi?

Jos ei natiivi pyytää jotain se pitää antaa ja vähän päälle, ettei vaan olisi rasisti ja pilaisi ihanaa monikulttuurisuutta.
Jos natiivi pyytää jotain se pitää kieltää ja vähän päälle, ettei vaan olisi rasisti ja pilaisi ihanaa monikulttuurisuutta.
Vastaa lainaten
  #46  
Vanha 01.10.2013, 19:13
Tomppaa_ Tomppaa_ ei ole kirjautuneena
Konkari+++
 
Rekisteröitynyt: 21.09.11
Sijainti: Tuusula
Viestit: 992
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja JeepTrainee Näytä viesti
Kiitos! Tämä on juuri sellainen vastaus, jonka oletinkin saavani. Eli kerroit inttiin astuessasi ulkoistaneesi oman harkintakykysi herroille, joiden käskystä olet valmis tekemään mitä vaan he kokevat maanpuolustuksen kannalta tärkeäksi, oli se sitten moraalisesti oikein tai väärin. Korjaa jos ymmärsin väärin. Tähän ei kaikki ihmiset välttämättä pysty vaan osa ihmisistä ei vaan pysty missään tilanteessa toimimaan oman oikeuskäsityksensä/omatuntonsa vastaisesti.

[tekstiä]

Ja ihan turhaan hyökkäät minua vastaa..
Intissä opetettiin että hyökkäys on paras puolustus!

Toi oli sitte vähä niinku tsoukkia osittain et ei kannata ottaa itteensä Käy intti tai älä, sama mulle. Tää on nyt vähän sama homma ku lapsettomat neuvoo perheellisille miten muksut pitäs kasvattaa.
__________________
Teoria on sitä että kaikki tiedetään mutta mikään ei toimi
Käytäntö on sitä että kaikki toimii mutta kukaan ei tiedä miksi
Meillä teoria ja käytäntö ovat sekoittuneet siten että mikään ei toimi ja kukaan ei tiedä miksi!
Vastaa lainaten
  #47  
Vanha 01.10.2013, 22:04
Matti- Matti- ei ole kirjautuneena
Aloittelija
 
Rekisteröitynyt: 07.07.11
Sijainti: Lappi, Suomi
Viestit: 26
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja JeepTrainee Näytä viesti
Tässä kirjoittelee c-mies (mun tapauksessa vielä tästäkin porukasta se pahin tapaus eli hullun papereilla "lusmuileva"), eli suuresti vihaamanne sivari, totaali ja c-mies porukan edustaja. Tuomitkaa mun kirjoittelut vapaasti, siihen joutuu tämän ryhmän edustajana tottumaan, enkä todellakaan odota mitään yleistä ymmärrystä ajatuksiani kohtaan, mutta haluan silti tällaisten keskustelujen yhteydessä yrittää saada edes jokusen henkilön laajentamaan maailmankatsomustaan ja hyväksymään sen että tätäkin asiaa voi tarkastella useammasta perspektiivistä.

En nyt aio tässä yhteydessä ottaa ollenkaan kantaa siihen kumpi toimisi Suomessa paremmin ammattiarmeija vai nykyinen systeemi. Siihen ei mun vähäisillä poliittisilla, taloudellisilla ja mitättömillä sotilaallisilla tiedoilla voi oikein kantaa muodostaakaan. Nämä kun on paljon monimutkaisempia asioita kun mitä monet kuvittelevat niiden olevan. Henkilötasolla voidaan tietysti kysyä, että onko taloudellisesti kannattavaa jokaisen lökäpöksyn kohdalla kustantaa se varusmiesajan ylläpito, koulutus ja mahdolliset opintotukien korot, vuokrat ym. "piilokustannukset" ja vielä mahdolliset kertaukset, vaikka melko suurena riskinä on ettei näistä toivottomimmista tapauksista ole kuitenkaan sotatilanteessa kuin miinoja polkemaan (tämän kun luulisi onnistuvan ihan ilman koulutustakin) tai sitten tappavat peloissaan/epätoivossaan itsensä heti kun aseen saavat. Mitä maksaa yhden motivoituneen, henkisesti ja fyysisesti kunnossa olevan palkkasotilaan koulutus ja ylläpito ja kuinka montaa lökäpöksyä se vastaisi? En tiedä, jonkin fiksumman pitäisi laskea. Tämä ei ole varsinaisesti sitä asiaa jota halusin tuoda kirjoittelussani esiin, joten ei tästä sen enempää.

Se mistä halusin kirjoittaa on se, että itse inttiä käymättömänä mä en voi millään käsittää sitä uskonnollisen tapaista kiihkoa mikä monilla tuntuu olevan Suomen puolustamiseen. Kellään MIEHELLÄ, joka ei ole käynyt armeijaa ei tunnu olevan ihmisarvoa. Tekeekö se miehestä automaattisesti huonon ihmisen jos hän pyrkii (ehkäpä epärealistisestikin) omalla pienellä panoksellaan kohti väkivallattomampaa maailmaa? Mun ei nyt ole millään tavalla tarkoitus vastustaa itse armeijaa (sitä valitettavasti tarvitaan tässä läpimädässä maailmassa), mutta kannattaako inttiä niin fanaattisesti ylistää ja vastaavasti väheksyä totaaleja ja sivareita, joista ainakin suurin osa yrittäää oman moraalikäsityksensä perusteella toimia oikein ja tavoitella parempaa, väkivallattomampaa tulevaisuutta (vaikka tämä onkin täysin epätoivoinen yritys). En usko, että sivarit, totaalit tai C-miehet pääsevät ainakaan yhtään sen helpommalla elämässään, koska täällä Suomessa ei väkivallattomuutta yleensä suvaita ja se on syytä yrittää salata viimeiseen asti ellei halua sitä väkivaltaa itse kohdata. Tämä on toisaalta melko surullista. Naisilta toivotaan pehmeitä arvoja ja monet kokee hieman arveluttavaksi naisten asepalvelukseen osallistumisen, mutta mieheltä suorastaa vaaditaan väkivaltaisuutta ja agressiivisuutta (kunhan se ei ilmene siviilissä) muuten on huono ihminen.

Itse en ole armeijaa käynyt, osittain terveydellisistä ja osittain vakaumuksellisista syistä. En pidä itseäni kuitenkaan varsinaisesti aseistakieltäytyjänä. Mun "vakaumusta" voisi kuvata ehkä parhaiten siten, että tositilanteessa ampuisin sen kuulan omaan kallooni ennemmin kuin lähden muita tappamaan (täytyy kyllä myöntää että on se ollut lähellä muulloinkin) ja siihen aseet kyllä soveltuu mainiosti. Omalla kohdalla uskoisin vapautuksen olevan ainakin halvin vaihtoehto valtion kannalta. Siviilipalvelus (joka ei useimmiten ole hyödyksi kenellekkään vaan on lähinnä rangaistus aseistakieltäytymisestä) aiheuttaa kuitenkin lähes yhtäpaljon kuluja valtiolle kuin aseellinen palvelus, samoin vankila, joten valtio lienee päässyt aika halvalla mun kohdalla. Se kun on vielä saanut verotulotkin mun palkasta intin ajalta. Anyway, tilanne on kuitenkin tässä viimeiden kymmenen vuoden aikana muuttunut siten, että oman pojan ja vaimon vuoksi joituisin varmaan lähtemään polkemaan niitä miinoja tai joksikin ihmiskilveksi. Olisi sitten siitä minunkin kuolemasta ainakin jotain hyötyä valtiolle ja sitä kautta perheelle, kai.

Mites olis sitten vielä tällainen maanpetturuustason kyseenalaistus. Miksi maanpuollustus on teille niin sydämen asia, vaikka toisissa ketjuissa kiroilette Suomen oloja ja valtiovaltaa ja jopa suunnittelette muuttavanne Suomesta pois? Se teidän vihaama valtiovalta on kuitenkin se taho jonka puolesta se siellä rintamalla taistelette jos taistelette. Ja löytyy niitä "osumaa saaneita" sotaveteraaneja minunkin suvusta sekä äidin, että isän puolelta, joten en tosiaankaan halua vähätellä heidän uhrauksiaan, mutta eikö joskus olisi edes hetkellisesti hyvä kyseenalaistaa tekeekö aseeseen tarttuminen aina miehestä paremman ihmisen.

Näissä keskusteluissa AINA viitataan myös siihen, että armeijaa tarvitaan tekemään pojasta mies. Mun mielestä tuo olisi kyllä enemmänkin vanhempien tehtävä. Jos esim. erilaisilla taistelukoulutuksilla saadaan muokattua pojasta mies, en ole varma haluanko tuollaisia miehiä tähän maahan. Jos ensin kulutetaan koko nuoruus taistelupelien parissa ilman kunnon sosiaalista elämää ja sitten repästään tällainen jannu irti sohvasta ja isketään oikea ase käteen ja opetetaan miten se tappaminen oikeasti tehokkaimmin hoituu niin mahtaa syntyä todellisia miehenmalleja. Kyllä mun mielestä armeijaan pitäisi ottaa ainoastaan henkisesti jo aikuisen tasolla olevia tasapainoisia ihmisiä, jotka ymmärtävät aseen mukanaan tuoman vastuun ja eron sota ja siviiliympäristön välilä. Siinä olen kyllä samaa mieltä, että monet nykynuorista tarvitsisi lisää kasvatusta/koulutusta elämää varten, mutta armeija ei voi olla oikea paikka sen toteuttamiseen.

...ja anteeksi vielä jos loukkasin jonkun mielipiteitä. Ei ole tarkoitus arvostella ketään vaan lähinnä kyseenalaistaa sitä kannattaako välttämättä ihan kaikkia poikia (tai tyttöjä) laittaa sinne armeijaan. Voisiko olla hyväksyttävää, että osa ihmisistä ei vaan sovellu sotilaiksi?
Ainakin ite ajattelen sen niin, että maanpuolustus on oman arvomaailman ja kulttuurin puolustamista.

Otetaan esimerkiksi toinen maailmansota. Jos Suomalisilla ei olisi ollut tahtoa puolustaa omaa maata, arvoja ja kulttuuria, hyvin todennäköisesti oltaisiin oltu Neuvostoliiton alaisuudessa vuosikymmeniä, kuten baltian maat ja suurin osa itäeuroopaa.

Mutta kyllä minusta ainakin on mukavampaa, että suomalaisilla oli puolustustahtoa ja saatiin pitää oma maa, sekä rakentaa oma yhteiskuntajärjestelmä. Loppukädessähän kaikessa tässä on suurelta osin kyse vallasta. Haluatko itse vaikuttaa asioihisi, vai haluatko olla osa jotakin suurempaa systeemiä, missä oma sana ei juuri paina.

Ja se, että ihmiset kritisoi systeemiä, demokraattisessa valtiossa kuuluu tottakai asiaan. Ei täydellistä systeemiä ole eikä tule. Suomessa saa vapaasti ilmaista mielipiteensä ja usein se vielä otetaan jotenkin huomioonkin päätöksenteossa. Tässäkin yksi syy puolustaa omaa maata, suurimmass osassa maailman maita näin ei ole tänäkään päivänä. Järjestelmän pitääkin olla mahdollisimman avoin, jos sitä haluaa kehittää.

Ihmiset sietää riistoa ja epäoikeudenmukaisuutta aina tiettyyn pisteeseen asti, mutta kun kynnys ylittyy, tulee yleensä konflikti. Se voi olla sisällissota, kun ihmiset haluavat parempaa elintasoa itselleen, tai erilaista järjestelmää muuten. Tai se voi olla ulkoinen uhka, jota vastaan on tarve puolustautua. Se voi olla myös luonnonkatastrofi, tms. Suomessa asiat ovat nyt niin hyvin, ettei kukaan odota, että sota voisi tulla, tästä suurelta osin varmasti johtuukin haluttomuus puolustaa omaa maata, koska kuvitellaan ettei uhkaa ole, tai ettei kuitenkaan pärjätä jos paha paikka tulee.

Sitä voi toki ajatella kahdesta näkökulmasta, yhteiskunnan ja yksilön. Armeijan vastustajat yleensä ajattelevat vain tätä jälkimmäistä, lyhyellä tähtäimellä. Koska loppukädessä se on yksilönkin asia, miten oma maa pärjää mahdollisessa sotatilanteessa.

Puolustus pitää kuitenkin järestää jotenkin. Vaihtoehtoja on joko palkka-aremija ja kenties sotilasliittoon liittyminen, tai jokin muu systeemi. En ole mikään asiantuntija, mutta minun käsityksen mukaan palkka armeija olisi huomattavasti nykyistä kalliimpi järjestelmä, varsinkin kun suhteuttaa siihen minkä määrän miehiä sillä saa vaarustettua. Suomella on pitkät rajat, 20 000 miehen armeijalla ei tee kovin pajoa; 20 000 on kuudesosa lapin asukasluvusta ja lappi on yksi euroopan harvimmin asuttuja alueita. Nykyisellä systeemillä saadaan päälle 300 000 miestä varustettua. Asevelvollisuus armeijaa monesti parjataan siitä, ettei ole tietoa eikä taitoa, mutta onhan yksilöillä aina tietoa ja taitoa jostakin, esimerkiksi siviiliammattinsa asioista. Tällä tavalla tarkasteltuna, osaamista tiettyihin asioihin on jopa paljon enempi kuin palkka-armeijalla mitenkään voi olla.

En kannata asevelvollisuudesta luopumista. Eikä mielestäni naistenkaan tarvitse pakolla käydä armeijaa, tosin saavat he sen käydä jos haluavat. Täydellisen tasa-arvon tavoittelu on vähän kummallista sikäli, ettei miehet ja naiset jo fysiologisista syistä ole täysin samanlaisia. Naisten pitää esimerkiksi synnyttää, siihen asiaan ei tule koskaan tasa-arvoa. Miehet keskimäärin ovat naisia hieman vahvempia. Sikäli jos joku tietty määrä väestöstä täytyy kouluttaa johonkin, eikö ole järkevintä kouluttaa keskimäärin parhaiten soveltuvat. Tosin, onhan armeijassa monenlaisia hommia, voi olla, että naiset olisivat tietyissä asioissa paremmin soveltuvia.

Viimeksi muokannut Matti- : 01.10.2013 22:30
Vastaa lainaten
  #48  
Vanha 01.10.2013, 22:15
Matti- Matti- ei ole kirjautuneena
Aloittelija
 
Rekisteröitynyt: 07.07.11
Sijainti: Lappi, Suomi
Viestit: 26
Perusasetus

...

Viimeksi muokannut Matti- : 01.10.2013 22:25
Vastaa lainaten
  #49  
Vanha 01.10.2013, 23:21
tekniikkamies tekniikkamies ei ole kirjautuneena
Arvostettu jäsen
 
Rekisteröitynyt: 23.11.11
Sijainti: Päijät-Häme
Viestit: 2.945
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja JeepTrainee Näytä viesti
Löytyiskö foorumilta ketään, joka ymmärtäisi mitä minä ajoin takaa tuolla kirjoituksellani ilman että tarvitsisi alkaa henkilökohtaisia ongelmia täällä ratkomaan? Siis toisinsanoen onko kaikki tosiaan sitä mieltä, että intin käyminen on hyväksi kaikille? Ja että tämä on myös kannattavaa valtiolle/taloudelle/maanpuolustukselle? Jos näin on niin sitten ei voi mitään. Mielelläni olisin kyllä lukenut hieman monipuolisempaakin keskustelua aiheesta, josta löytyisi enempi hajontaa mielipiteiden suhteen.
Itse olen käynyt armeijan eikä omat ajatukset kovin kaukana ole siitä mitä esitit.

Oma näkemys on, että tiedostava ja vastuullinen toiminta ja omilla aivoilla ajattelu edistää turvallista yhteiskuntaa ja turvallista valtiota. Maata tulee puolestaa myös siten, että vihollisia tulisi mahdollisimman vähän.

Maan sisäisestä turvallisuudesta huolehtiminen edistää puolustuskykyä myös ulkoisia uhkia vastaan. Suomessa oli kansalaissota n. vuosisata sitten:
http://fi.wikipedia.org/wiki/Suomen_sis%C3%A4llissota

Mielestäni tarvitaan muitakin keinoja, joiden avulla kansalaiset voi toimia turvallisen kotimaan eteen kuin armeija jo senkin takia kun yhteisten asioiden eteen tehdään töitä myös armeija-ajan ulkopuolella saadaan enemmän aikaan. Tällä ajattelutavalla jos ei ole armeijassa toiminut kotimaan hyväksi, onnistuu se kyllä muualla.
Vastaa lainaten
  #50  
Vanha 02.10.2013, 07:25
JeepTrainee:n Avatar
JeepTrainee JeepTrainee ei ole kirjautuneena
Jäsen
 
Rekisteröitynyt: 15.04.10
Sijainti: Mäntsälä
Viestit: 43
Perusasetus

Oho! Tännehän on alkanut muodostumaan todella mielenkiintoista keskustelua aiheesta. Ja hyvin perusteltuja näkemyksiä myös nykyisen järjestelmän puolesta.

Ja Tomppaa_, ei jäänyt herneitä sieraimiin. Harrastan itsekkin melko mustaa huumoria kuten ehkä vastauksesta voi arvata, vaikkakin nyt aihe oli ehkä turhan vakava tuon huumorin käyttöön. Toivottavasti kukaan ei ottanut liian tosissaa. Myönnän myös tahallani hieman provosoineeni muita kirjoittelemaan omia kommenttejaan. Mutta niitähän tuli, joten oli kai tuosta jotain hyötyä?

Tuohon mun harrastamaan pieneen provosointiin liittyen täytyy myöntää, että mun "vakaumuksella" ei ole loppupelissä ollut juuri mitään vaikutusta tuohon vapautuksen saamiseen. Eihän vakaumuksen perusteella saa vapautusta kuin jehovat eikä hekään kai ihan automaattisesti vaan tarvitsevat jotain todistuksia esittää. Kyllä vapautus tuli käytännössä tuon tähän mennessä noin 15 vuotta kestäneen diagnosoidun vakavan masennuksen vuoksi (http://fi.wikipedia.org/wiki/Masennus). Tällaiset tapaukset luokitellaan aina riskiksi omalle ja mahdollisesti myös muiden turvallisuudelle ja vapautus tulee psykologien tutkimusten ja lausuntojen jälkeen automaattisesti. Tosin aluksi mua juoksutettiin kahden vuoden välein uudelleen arvioinneissa ja kutsunnoissa kunnes tuo maksimi kutsuntaikä tuli saavutettua. Eli viimeisissä kutsunnoissa tuli sitten vapautus. Mulla on lisäksi nivelreuma joka olisi myös todennäköisesti estänyt tuon intin käymisen. Tosin tuota ei ole koskaan diagnosoitu, koska Suomalainen mieshän ei mene lääkäriin jos yhtään vielä henki pihisee. Mulla on kuitenkin kummallakin vanhemmalla diagnosoitu tuo reuma ja itselläkään ei aina enää meinaa pysyä työkalut käsissä nivelkipujen vuoksi. Tarvis varmaan lähivuosina mennä sinne lääkäriin kyselemään jotain lääkitystä.

Waffen kun tuolla kyseli noita intin käymisen estäviä syitä niin tuossahan niitä oli jo pari. Pääasiassahan nykyään intin välttää vain terveydellisillä ongelmilla ja jehoviin liittymällä.

Onko muuten kellään kokemuksia aseettomasta varusmiespalveluksesta? Mä olen kuullut tuosta itse vasta nyt vanhempana kun nämä inttiasiat ei ole mun kohdalla olleet enää ajankohtaisia ja vaikuttaa ettei sitä juuri "mainosteta" puollustusvoimien toimesta. Eikös tuossa olla ihan samassa porukassa aseellisten kanssa ja opita samat asia, mutta ei vaan anneta asetta? Nämä kai toimii esim. lääkintämiehinä. Mun mielestä tää vaikuttaa ihan mielenkiintoiselta vaihtoehdolta eikä tunnu niin turhalta/rangaistukselta kuin sivari. Eikös tätä kannattaisi kehittää ja mainostaa enemmän? Varmaan osa sivareista ja totaaleista voisi harkita myös tätä vaihtoehtoa ellei ole kovin jyrkästi sotakoneiston tukemista vastaan.
Vastaa lainaten
Vastaus


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
Kesäajasta luopuminen - Kansalaisaloite. TOPPAHOUSU Chit-Chat 39 30.03.2019 07:21
Järkeä tekijänoikeuslakiin, kansalaisaloite Lars Chit-Chat 2 22.07.2013 07:52
Kansalaisaloite ampumaratojen puolesta Rak Chit-Chat 20 13.07.2013 21:47
ohi on KössiKenguru Maasturiprojektit 80 09.02.2009 09:09
OHI - Päivityksiä Lars Uutiset 1 06.12.2008 17:27


Sivu luotu: 14:40 (GMT +2).