Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Tekniikka & Jutustelu

Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #1  
Vanha 17.01.2018, 09:17
Eerok85 Eerok85 ei ole kirjautuneena
Tulokas
 
Rekisteröitynyt: 17.01.18
Sijainti: Rautjärvi
Viestit: 9
Perusasetus

Hiace turbotus


Moro! Meinasin alotella toyota hiace 4wd vm. 1992 turbotus rojektia pienen lisätehon toivossa. Auto olisi joka päiväisenä työ/jahtiautona. Onko porukoilla kokemusta tai vinkkiä asiaan tai tuohon moottoriin liittyen? Käykö turbo hiacen pakosarja tuohon vapari moottoriin?

Vastaa lainaten
  #2  
Vanha 17.01.2018, 17:55
Ippe69 Ippe69 ei ole kirjautuneena
Veteraani
 
Rekisteröitynyt: 28.10.07
Sijainti: Muonio
Viestit: 1.076
Perusasetus

Minä turbotin aikanaan pykälän verran vanhemman hiacen jossa oli tuo uudempi 2L-2 kone. Tuolla on pari kuvaaki https://forums.offipalsta.com/album.php?albumid=6813
Joudut melkovarmasti tekemään pakosarjan itse. Ainaki vanhassa se konetila on niin ahdas että turbon pitää olla juuri tietyssä paikassa, ettei osu mihinkään. Uudemmassa tuskin on sen paremmin tilaa. Muuten ei sen kummempi kuin minkään muunkaan vehkeen turbottaminen, mutta ahtaus tekee homman vähän hankalaksi.
Vastaa lainaten
  #3  
Vanha 17.01.2018, 19:11
dodge3500 dodge3500 ei ole kirjautuneena
Veteraani+
 
Rekisteröitynyt: 14.01.13
Sijainti: Lompolo
Viestit: 1.338
Perusasetus

2lt-2 vai mikä se turbo versio on nii menee suoraan tohon
Tai no siis melkein pikkusen kun antaa lekaa apparin penkin alla olevalle peltilevylle niin avot
Ahdasta kyllä on mut mahtuu
Vastaa lainaten
  #4  
Vanha 17.01.2018, 21:07
Eerok85 Eerok85 ei ole kirjautuneena
Tulokas
 
Rekisteröitynyt: 17.01.18
Sijainti: Rautjärvi
Viestit: 9
Perusasetus

Joo kiitti vinkeistä. Tuumailinkin että pakosarjan teen itse kun putkihitsari olen leipätyössäni niin ei ongelmaa.. minkä turbon tuohon hiaceen laitoit? Oliko lämpö ongelmia? Ja paineet?
Vastaa lainaten
  #5  
Vanha 17.01.2018, 21:20
Eerok85 Eerok85 ei ole kirjautuneena
Tulokas
 
Rekisteröitynyt: 17.01.18
Sijainti: Rautjärvi
Viestit: 9
Perusasetus

Tuossa uudemmassa näytti olevan suht hyvin tilaa turbolle. Siitä se ajatus lähtikin😁 mut peltejä joutuu ehkä muotoilemaan. Mietin et jos turbo hiacen tai pajeron ehjän turbon jostain löytäisi ni pitäs koko olla ainakin lähellä. Olitko välijähdyttimen vetäny minne tuossa ahtamassas hiacessa? Kebaysta sais kiinan turboja hiaceen edullisesti mutta liekö minkä laatuisia?
Vastaa lainaten
  #6  
Vanha 18.01.2018, 06:27
dodge3500 dodge3500 ei ole kirjautuneena
Veteraani+
 
Rekisteröitynyt: 14.01.13
Sijainti: Lompolo
Viestit: 1.338
Perusasetus

Mulla ei ollu välijäähdytintä ja kone oli valmis turbokone
Vastaa lainaten
  #7  
Vanha 18.01.2018, 16:37
Ippe69 Ippe69 ei ole kirjautuneena
Veteraani
 
Rekisteröitynyt: 28.10.07
Sijainti: Muonio
Viestit: 1.076
Perusasetus

Mulla oli T5 volvon turbo. Ahtopainetta 0,7bar, pakopaineista ei tietoa. Ei lämpöongelmia, mäntäongelmia oli, mutta ei ilmeisesti liittyny turbottamiseen kun samaa vikaa oli jo ennen turbottamista. Välijäähdytin oli auton pohjassa kiinni. Se ei jäähdytyksen kannalta ollu paras mahdollinen vaihtoehto, mutta kun ei letkuja mahtunu viemään syylärin eteen. Vesikooleri vois olla tuommoseen hyvä.
Sitä toyotan alkuperäistä turboa on moitittu kovin pieneksi, eikähän siinä orkkis turbokoneessa ole tehoakaan kuin muutama heppa enemmän kuin vaparissa. Siinä on vielä käsittääkseni ihan oma laippa, johon ei muut turbot käy? Itse laitoin ja laittaisin t3 laipan pakosarjaan, siihen löytyy valinnanvaraa vaikka kuinka. Turbon valinta sitten tehojen mukaan ainaki suunnilleen. Mulla oli 110 hevosvoimaa vakiopumpulla pelkästään syöttöä ruuvaamalla. Eli turbo jostain suunnilleen sen tehoisesta diesel-koneesta, niin ei pitäis pahoin mennä pieleen. Mieluummin vähän iso kuin liian pieni, pieni voi ahdistaa ja nostaa pakolämpöä ja painetta mikä hajottaa koneen. Isossa korkeintaan heräävyys kärsii. En missään tapauksessa turbottais konetta ilman välijäähdytintä, se aiheuttaa turhaa lämpörasitusta koneelle ja tehoakin saa jäähdyttimellä lisää. Kiinanturbot on vähän niinkö kaikki muutki kiinan vehkeet, ihan tuurista kiinni mitä saa. Itse kyllä ennemmin ostaisin käytetyn "merkki"turbon, niitä on kuitenki niin hyvin saatavilla.
Vastaa lainaten
  #8  
Vanha 18.01.2018, 20:43
Eerok85 Eerok85 ei ole kirjautuneena
Tulokas
 
Rekisteröitynyt: 17.01.18
Sijainti: Rautjärvi
Viestit: 9
Perusasetus

Saattaa olla et päädyn tilaamaan ebayn kautta turbo mallin pakosarjan ku siellä purkaamot myy viiteen kymppiin.. ja siinä on laippa sille orkkis turbolle mutta adapteri laippoja on tullu tehtyä ennenkin.. hakusessa ois t3 tai mitsun turbo. Välijäähdyttimen hain tänään kaverilta. Ei iso mutta varmasti riittävä ja eteen meinasin sen tuoda.
Vastaa lainaten
  #9  
Vanha 18.01.2018, 20:48
Eerok85 Eerok85 ei ole kirjautuneena
Tulokas
 
Rekisteröitynyt: 17.01.18
Sijainti: Rautjärvi
Viestit: 9
Perusasetus

Tuollaista toistasataa heppaa tavottelisin itsekkin että ehjänä kestäis kuitenkin käyttöpeli olisi. Olen hiacen toinen omistaja ja kilsoja 215. Kone vaihdettu toyotalla 54200 kun on tankattu siihen bensaa ja on käynyt joku hasardi... kansi varmaan poikinut? Minne vedit öljyn paluun?
Vastaa lainaten
  #10  
Vanha 18.01.2018, 22:13
Ippe69 Ippe69 ei ole kirjautuneena
Veteraani
 
Rekisteröitynyt: 28.10.07
Sijainti: Muonio
Viestit: 1.076
Perusasetus

Otin öljyn alipainepumpun voiteluletkusta haaroittamalla ja paluun tein öljynpinta-anturin tilalle, kun se oli valmiiksi rikki. Muistaakseni lohkon kyljessä on myös joku paikka mistä tulevan öljyn voi ottaa.
Vastaa lainaten
  #11  
Vanha 19.01.2018, 09:21
Kartse1 Kartse1 ei ole kirjautuneena
Veteraani
 
Rekisteröitynyt: 09.07.06
Sijainti: Ylöjärven Kuru, Finland.
Viestit: 1.058
Perusasetus

Minulla olisi joutilaana 2010-luvun alkupuolen Hilux/Hiacen alkuperäisiä turboja 2kpl.
Molempiin on tullut se tyyppivika, eli cooleriin/ahtoputkiin muodostunut jäähile mennyt siipien läpi ja vienyt parista siivestä pikkunurkat mennessään.
Ahtaa mutta vähän ääntää. Uuden siiven saa muutamalla kympillä netistä.
Laippa on kolmella pultilla kiinni.
Piti niin laittaa omaan projektiin tuplaturbot, mutta ostinkin ihan uuden T3 laipalla olevan isomman ahtimen, niin voin käyttää vakiopakosarjaa.

Turbot ovat olleet muutaman vuoden ulkovarastossa, joten pintaruostetta on saattanut muodostua.
Sitruunahappokylvyllä sen saa kyllä pois ilman isompia naarmutteluita.

Tästä syystä myyn projektikuntoisina persnettohintaan 100,-/kpl.

Edit: Turbot meni heti kaupaksi.
__________________
Musta vyö romujen rassaamisesta...

Viimeksi muokannut Kartse1 : 21.01.2018 19:03 Perustelu: Turbot myyty
Vastaa lainaten
  #12  
Vanha 19.01.2018, 20:32
Micco:n Avatar
Micco Micco ei ole kirjautuneena
Veteraani++
 
Rekisteröitynyt: 08.03.05
Sijainti: Turku, Finland.
Viestit: 1.755
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Ippe69 Näytä viesti
Otin öljyn alipainepumpun voiteluletkusta haaroittamalla ja paluun tein öljynpinta-anturin tilalle, kun se oli valmiiksi rikki. Muistaakseni lohkon kyljessä on myös joku paikka mistä tulevan öljyn voi ottaa.
Onko turhan lähellä öljynpintaa paluu jos anturin paikalle laittaa. Saattaa sopivassa paikassa ja tilanteessa jäädä pinnan alle, vaikka eihän kaikki öljy käydessä olekaan öljypohjassa. Ite laittaisin ylemmäs paluun.
__________________
Harbor Cruisers
Vastaa lainaten
  #13  
Vanha 19.01.2018, 21:19
Ippe69 Ippe69 ei ole kirjautuneena
Veteraani
 
Rekisteröitynyt: 28.10.07
Sijainti: Muonio
Viestit: 1.076
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Micco Näytä viesti
Onko turhan lähellä öljynpintaa paluu jos anturin paikalle laittaa. Saattaa sopivassa paikassa ja tilanteessa jäädä pinnan alle, vaikka eihän kaikki öljy käydessä olekaan öljypohjassa. Ite laittaisin ylemmäs paluun.
Siitä on kyllä aikaa kun sen tein, mutta muistaakseni se oli monta senttiä öljypinnan yläpuolella moottorin ollessa sammuksissa. Ei ehkä ihan mahdoton skenaario, mutta kyllä auton pitää olla todella vinossa että öljypinta sen peittäisi.
Vastaa lainaten
  #14  
Vanha 19.01.2018, 21:48
Micco:n Avatar
Micco Micco ei ole kirjautuneena
Veteraani++
 
Rekisteröitynyt: 08.03.05
Sijainti: Turku, Finland.
Viestit: 1.755
Perusasetus

Jep, no sit jos öljynpinta ei ole anturin tasolla niin sit varmaan kelvollinen paikka. Olen vaan aina luullu et öljynpinnan pitäis olla anturin tasolla et se tunnistaa et on öljyä tarpeeksi.
__________________
Harbor Cruisers
Vastaa lainaten
  #15  
Vanha 19.01.2018, 22:19
Ippe69 Ippe69 ei ole kirjautuneena
Veteraani
 
Rekisteröitynyt: 28.10.07
Sijainti: Muonio
Viestit: 1.076
Perusasetus

Se itse anturi osa on varren päässä jonku sentin alempana kuin se kohta mihin se tulee lohkossa kiinni. Kuvassa malli, en muista oliko juuri tuo mutta saman tyylinen.
Liitetiedostot
Click image for larger version

Name:	875059_1_orig.jpg‎
Views:	154
Size:	11,7 Kt
ID:	83250  
Vastaa lainaten
  #16  
Vanha 19.01.2018, 22:40
Micco:n Avatar
Micco Micco ei ole kirjautuneena
Veteraani++
 
Rekisteröitynyt: 08.03.05
Sijainti: Turku, Finland.
Viestit: 1.755
Perusasetus

Juu nyt muistankin, ja sen takia se on tuollainen muotoiltukin ku se menee loiskelevyn aukosta sinne pohjemmalle.
__________________
Harbor Cruisers
Vastaa lainaten
  #17  
Vanha 20.01.2018, 09:06
Vilkutin:n Avatar
Vilkutin Vilkutin ei ole kirjautuneena
Arvostettu jäsen
 
Rekisteröitynyt: 20.09.04
Sijainti: Lahti - Padasjoki, Finland.
Viestit: 3.209
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Eerok85 Näytä viesti
Tuollaista toistasataa heppaa tavottelisin itsekkin että ehjänä kestäis kuitenkin käyttöpeli olisi. Olen hiacen toinen omistaja ja kilsoja 215. Kone vaihdettu toyotalla 54200 kun on tankattu siihen bensaa ja on käynyt joku hasardi... kansi varmaan poikinut? Minne vedit öljyn paluun?


Ni sulla on 2L2 kone? Siinä on lohkossa paikka mihin voi porata 19mm reijän johon saa toyotalta tumpin mikä luödään liimalla sinne. Noin tein ite kun turbotin 2L2 koneisen hiluxin.
Toki vähän työläs kun ite pistin paineilmaa sisääaän jotta purut tulis ulos, ja rasvaa terän päähän vähän väliä, on myös tarkka porattava että menee samassa linjassa kokoajan, ja hiacessa kone paikallaan varmaan pahempi tehä ku hilussa.

Tuolla omasta projektista kuvia jos löytyy apuja:
https://vilkutin.1g.fi/kuvat/Muutamia+konekuvia/Hilux/

Kytkimen vaihtoon siinä kannattaa varautua, orkkis kytkin riittää pitkäks aikaa jos sadan hepan tuntumassa pysyt. Mulla oli tossa LN65 offihilussa vakio kun tuli mulle ja ajoin sillä kai 3vuotta ongelmitta itekkin. Ja edelleen on ajossa samalla kytkimellä.
__________________
PäHäMa
Pamaas
SLCK

Toyota Landcruiser BJ40 4.0 1980

Ex. Toyota Landcruiser BJ42 4.0 1982
Ex. Suzuki Jimny 2006
Ex. Toyota Landcruiser RJ70
Ex. Mercedes-Benz 300GD 1981
Ex. Hilux LN65
Ex. Volvo C303
Ex. Hilux LN65
Ex. Suzuki 413
Ex. Range 3.5L +hj akselit
Ex. L200

Viimeksi muokannut Vilkutin : 20.01.2018 09:16
Vastaa lainaten
  #18  
Vanha 21.01.2018, 13:30
Eerok85 Eerok85 ei ole kirjautuneena
Tulokas
 
Rekisteröitynyt: 17.01.18
Sijainti: Rautjärvi
Viestit: 9
Perusasetus

Joo kiitos vinkeistä. Asia odottaa osien saamista kasaan ja suunnittelua. Minulla oli hj:ssa maahan tuoman turbottama kone niin siihen oli vedetty öljyn paluu tyhjennys roppuun. Hyviä kuvia hiluxsi rojektista vilkuttimella!!
Vastaa lainaten
  #19  
Vanha 21.01.2018, 21:52
Eerok85 Eerok85 ei ole kirjautuneena
Tulokas
 
Rekisteröitynyt: 17.01.18
Sijainti: Rautjärvi
Viestit: 9
Perusasetus

Minkä kokoset on nuo mutikat tos hiacessa ippe69? Kokeilin omaa 235/75 15 pajeron vanteilla ni ei mahtunu mitenkää.. tuli nii paljo ulos. Mut vakio 195/75 16 siitä isommat ois tarkotus laittaa pitää koittaa et jatkas taka riippuja ja kiristäs jousia. Meikäläisellä kun tuolla metillä on toisinaa haasteelliset maastot.
Vastaa lainaten
  #20  
Vanha 22.01.2018, 10:11
Ippe69 Ippe69 ei ole kirjautuneena
Veteraani
 
Rekisteröitynyt: 28.10.07
Sijainti: Muonio
Viestit: 1.076
Perusasetus

225/75R16. Alkuperäiset vanteet, edessä muistaakseni 8mm spacerit. Roiskeläpät piti ottaa edestä pois ja aavistuksen rajoittaa kääntymistä. Taakse vaihdoin osan lehdistä hjiin jousiin ja etupäästä kirin tankoja.
Vastaa lainaten
Vastaus


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta
Etsi tästä viestiketjusta:

Tarkennettu haku
Näkymä

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
Patrollin turbotus Repro Tekniikka & Jutustelu 79 22.05.2012 17:39
3 B moottorin turbotus ? BJ45 Tekniikka & Jutustelu 18 08.05.2009 13:10
3.3 d patrollin turbotus?? MotorPsycho Tekniikka & Jutustelu 7 04.11.2008 23:02
3B turbotus Tekniikka & Jutustelu 1 27.09.2006 10:28
Turbotus jansku Tekniikka & Jutustelu 8 07.12.2003 19:28


Sivu luotu: 04:01 (GMT +2).