Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Tekniikka & Jutustelu
Rekisteröidy Offiblogit Yhteisö Kalenteri Viestit tänään Haku

Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #76  
Vanha 14.06.2015, 22:24
tekniikkamies tekniikkamies ei ole kirjautuneena
Arvostettu jäsen
 
Rekisteröitynyt: 23.11.11
Sijainti: Päijät-Häme
Viestit: 2.945
Perusasetus

Tavallisiin autoihin menee maalia niin naurettavan vähän, että se ei sinänsä tunnu oikein missään jos samalla maalaa muutakin.

Jos hintaan nähden hyvä tulos on tavoitteena, pitäs minimoida sähläys. Koska auton kunnollisessa maalauksessa on kuitenkin aika kova työ hiomisineen, hiekkapuhalluksineen jne. mielestäni tehoa hommaan saisi jos joku kokenut aina sanoisi miten edetään ja vähemmän kokenut vaan auttaisi esim. hiomalla, teippaamalla ja pesemällä autoa.

Itse nään autoissa välillä aivan älyttömän tunarimaisia ruostekohtien maalauksia. Jos mulla olis hiekkapuhallusvekottimet valmiina käytössä, jossain 15 minuutissa hiekkapuhaltaisin aika saamarin moisen määrän ruostetta autosta mikäli ongelmakohdat olis vaikka etukäteen merkattu merkkausvärillä. Näihin pensselillä kunnollista ruosteenestimaalia. Itse olen käyttänyt Zingaa ja se on muuten hyvää, mutta päällemaalauksen voi tunaroida varsinkin kaksikomponenttimaaleilla ja liian paksuilla kerroksilla.

Wurth Rost Stop sopii pensselimaalattuna sellaiseen käyttöön jos ei ole tiedossa minkälainen maalaus on päälle tulossa. Sitä saa Puuilosta.

Maalejen hinta muodostuu mun tapauksessa niin, että mitä maaleja tarvin vaikka parin vuoden aikana ja niistä otan myös auton maalaukseen. Tällä hetkellä puuttuu lähinnä pintamaalia, jossa olen viimeaikoina kallistunut kaksikomponentti uretaanimaalin. Siinä on se huono puoli kun kovetin vanhenee aika pian ja on ikävä jos kymmenen litran maalisetistä jää paljon käyttämättä kun ei kerinnytkään maalailemaan. Hintaa tulee sitä kautta jos on monia maalityyppejä ja ne meinaa vanheta.

Viimeksi muokannut tekniikkamies : 14.06.2015 22:29
Vastaa lainaten
  #77  
Vanha 14.06.2015, 22:46
Nikuzai Nikuzai ei ole kirjautuneena
Sankari
 
Rekisteröitynyt: 02.12.12
Sijainti: Suomussalmi
Viestit: 3.863
Perusasetus

Paljos maalia menee vaikka hj;n kokoisen auton yli maalaamiseen?
__________________
Positiivinen rasismi?

Jos ei natiivi pyytää jotain se pitää antaa ja vähän päälle, ettei vaan olisi rasisti ja pilaisi ihanaa monikulttuurisuutta.
Jos natiivi pyytää jotain se pitää kieltää ja vähän päälle, ettei vaan olisi rasisti ja pilaisi ihanaa monikulttuurisuutta.
Vastaa lainaten
  #78  
Vanha 14.06.2015, 23:29
tekniikkamies tekniikkamies ei ole kirjautuneena
Arvostettu jäsen
 
Rekisteröitynyt: 23.11.11
Sijainti: Päijät-Häme
Viestit: 2.945
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Nikuzai Näytä viesti
Paljos maalia menee vaikka hj;n kokoisen auton yli maalaamiseen?
Ainakin jotain Teknodur 190:stä tuntu kuluvan naurettavan vähän kun sillä maalattiin VW LT:tä. Sitä ei maalattu kokonaan kun sanomista oli lähinnä alle puolivälin autoa.
Vastaa lainaten
  #79  
Vanha 15.06.2015, 04:56
ugly_hj:n Avatar
ugly_hj ugly_hj ei ole kirjautuneena
Veteraani+
 
Rekisteröitynyt: 11.09.04
Sijainti: espoo, .
Viestit: 1.709
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Nikuzai Näytä viesti
Paljos maalia menee vaikka hj;n kokoisen auton yli maalaamiseen?
pelkkää maalia menee n. 3 litraa + ohenteet ym. ainakin mipaa
Vastaa lainaten
  #80  
Vanha 15.06.2015, 11:50
Palde Palde ei ole kirjautuneena
Veteraani
 
Rekisteröitynyt: 23.09.03
Sijainti: Kuru, Finland.
Viestit: 1.094
Perusasetus

Nii noi mun toosiii pienllä budjetilla tehdyt "maalaukset" on vedetty maastossa käytettäviin maastoautoihin . Ei siis ole haettukkaan mitään kiiltopintaa vaan käytännöllinen lähes mattapinta ...isona lisänä oli että korjausmaalauksen voi suorittaa taivasalla
Pieni budjetti = ilmaset maalin jämät ja ilmaset vaahtomuovitelat

Toki vois vetää vaikka Temalacit pintaan jos jostain olis jääny parempaa maalia ...Se olis noilla rajoilla että melkeen vetäsin kyllä itte ruiskulla pintaan . Pelkästään koska siitä saattaisi jopa tulla sileempää pintaa ...siis ainakin maalin puolesta.

Petikattomaalia tai mennä vajaa 3 litraa tohon mustaan BJ-75:een ...vetäsin kolmeen kestaan melko ohkasia kerroksia ...

Toki jos olis aikaa, rahaa ja tilat ...niin kyllä kunnon maali ja osaava ruiskumaalari tekee pinnat nopeemmin ja paremmalla jäljellä ...Mut toisaalta kaikkee pitää kokeilla
Vastaa lainaten
  #81  
Vanha 15.06.2015, 16:35
Jappi Jappi ei ole kirjautuneena
Sankari
 
Rekisteröitynyt: 04.04.08
Sijainti: Puolanka
Viestit: 3.852
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja tekniikkamies Näytä viesti
Tällä hetkellä puuttuu lähinnä pintamaalia, jossa olen viimeaikoina kallistunut kaksikomponentti uretaanimaalin. Siinä on se huono puoli kun kovetin vanhenee aika pian ja on ikävä jos kymmenen litran maalisetistä jää paljon käyttämättä kun ei kerinnytkään maalailemaan.
Mä olen ostanut maalit isommissa erissä ja kovetetta vain kulloisenkin tarpeen mukaan. Maali kestää säilyttää vuosia mutta nuo kovetteet tosiaan tahtoo mennä paljon nopeammin huonoksi.
__________________
Joku tahtoo vaihtaa nimeään, jos se siihen jää tiedetään,
Se joku tahtoo olla ihminen,
Minä en!

Timo Rautiainen & Neljäs sektori
Vastaa lainaten
  #82  
Vanha 15.06.2015, 21:40
tekniikkamies tekniikkamies ei ole kirjautuneena
Arvostettu jäsen
 
Rekisteröitynyt: 23.11.11
Sijainti: Päijät-Häme
Viestit: 2.945
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Jappi Näytä viesti
Mä olen ostanut maalit isommissa erissä ja kovetetta vain kulloisenkin tarpeen mukaan. Maali kestää säilyttää vuosia mutta nuo kovetteet tosiaan tahtoo mennä paljon nopeammin huonoksi.
Onko hyviä ideoita mikä pintamaali on paras sekalaisten projektien maalailuun jos huomioidaan, että ne on metallia, pitäs pystyy maalaamaan melkeen millä maalausvälineellä vaan, sais kestää UV-valoa liituuntumatta?

Lisäksi mä olen tupannut maalaaman ruskeaa filmivaneria samalla maalilla. Jonkinlainen hiontaominaisuus helpottaisi autojen maalailua.

Normadur 65HS riitti 10 litran settinä moneen projektiin, mutta oli kuitenkin vähän haastavaa maalata siististi kun maalausolosuhteet ei ole kuitenkaan mulla mitenkään teollisuusluokkaa vaan nopeasti vastaan tulevia tilanteita ulkona.

Jos on perusteltuja maalivaihtoehtoja, ideat ovat tervetulleita! Mikä on omatoimimaalaajan paras pintamaali kun halutaan maalata työkonetyylillä eikä viedä autoja autonäyttelyyn?
Vastaa lainaten
  #83  
Vanha 15.06.2015, 22:17
Qtio Qtio ei ole kirjautuneena
Jäsen
 
Rekisteröitynyt: 19.08.12
Sijainti: Riihimäki
Viestit: 92
Perusasetus

Teknoksen Teknosynt maalia on tullut lähiaikoina käytettyä aika paljon ja hyvällä menestyksellä. Pensseli ja tela ollut toistaiseksi levittiminä, mutta lähiaikoina olisi tarkoitus myös ruiskuttaa samaa tavaraa.

Plussat:
- tarttuu hyvin metalliin ja useimpiin maaleihin
- sisältää ruosteenesto pigmentin
- siliää kohtuu hyvin
- kuivuu pölykuivaksi kohtuu nopeasti
- 1-komponenttien (ei tarvi kovetteen kanssa lutrata)
- saa sekä kiiltävänä että mattana
- kestää enemmän hankausta ja naarmuja kuin perus peltikattomaali tai oikea automaali
- tarttuu ja pysyy yllättävän hyvin myös hieman ruosteisen raudan päällä

Miinukset:
- lopullisen kovuuden saavuttaminen kestää suht pitkään (olosuhteista riippuen 3-5pv)

Eli ihan pätevän oloinen tuote maastureiden, työkoneiden yms maalaamiseen.
Vastaa lainaten
  #84  
Vanha 15.06.2015, 23:11
BJ-40/76 BJ-40/76 ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 11.05.09
Sijainti: Oulu
Viestit: 5.053
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Nikuzai Näytä viesti
Paljos maalia menee vaikka hj;n kokoisen auton yli maalaamiseen?
Jos haluaa mahdollisimman halvalla maalata, niin pohjamaaliksi esim. litra vaaleampaa ja litra tummempaa peltikattomaalia, tai päin vastoin, siis idea on että nuo eriväriset ovet yms saadaan yhteneviksi... ja ohenteet "lainaat" sitten jostain romuauton tankista; ja jos otat dsl-auton tankista, niin kuivaminen kestää vuoden, että ei sotke helposti vaatteita...
Siis litralla "pintamaalia" saat jonkin tason tuloksen, jos pohja tasavärinen/-kiiltoinen.
Toki itse vetäisin vähintään 2 litraa pintaväriä, ja nimenomaan oikealla ohenteella... jossain peltikattomaalissa mainittiin tärpätti ohenteeksi, mutta kuivuminen/pinnan tasoittuminen onnistu paljon paremmin jollain (en muista millä, automaalikaupasta ostettiin taannoin litran pullo kimppaan) "oikealla" ohenteella.

siis maalasin matalapaineruiskulla punaisella ferreksillä pohjamaalatun Lada nivan peltikattomaalilla valkoiseksi ilman mitään sävyä, Puolen litran kohdalla ohennettua valkoista ei enää voinut ruiskuttaa tummempiin kohtiin
ruiskuttelin sitten kaiken varalta vielä lisää, siis peltikattomaalia n. 1,5 litraa, ja ohennetta meni varmaan 3 desiä?

Ja sikäli maalaus epäonnistui, että k.o niva oli hämärässä "neonvalkoinen", ei enää koskaan vitivalkoista autoa...
Ja tuo maalipinta/maalaustuntuma: tuo ruiskuohenne? haihtui maalista suht nopeasti, ja tuo peltikattomaalin? oma liuotin huomattavan hitaasti: siis maali kerkesi tasoittumaan ennen kovettumista, siis ei valunut herkästi, ja appelsiinipintaa ei tullut pahasti.
Vastaa lainaten
  #85  
Vanha 16.06.2015, 07:48
Nikuzai Nikuzai ei ole kirjautuneena
Sankari
 
Rekisteröitynyt: 02.12.12
Sijainti: Suomussalmi
Viestit: 3.863
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja BJ-40/76 Näytä viesti
Jos haluaa mahdollisimman halvalla maalata, niin pohjamaaliksi esim. litra vaaleampaa ja litra tummempaa peltikattomaalia, tai päin vastoin, siis idea on että nuo eriväriset ovet yms saadaan yhteneviksi... ja ohenteet "lainaat" sitten jostain romuauton tankista; ja jos otat dsl-auton tankista, niin kuivaminen kestää vuoden, että ei sotke helposti vaatteita...
Siis litralla "pintamaalia" saat jonkin tason tuloksen, jos pohja tasavärinen/-kiiltoinen.
Toki itse vetäisin vähintään 2 litraa pintaväriä, ja nimenomaan oikealla ohenteella... jossain peltikattomaalissa mainittiin tärpätti ohenteeksi, mutta kuivuminen/pinnan tasoittuminen onnistu paljon paremmin jollain (en muista millä, automaalikaupasta ostettiin taannoin litran pullo kimppaan) "oikealla" ohenteella.

siis maalasin matalapaineruiskulla punaisella ferreksillä pohjamaalatun Lada nivan peltikattomaalilla valkoiseksi ilman mitään sävyä, Puolen litran kohdalla ohennettua valkoista ei enää voinut ruiskuttaa tummempiin kohtiin
ruiskuttelin sitten kaiken varalta vielä lisää, siis peltikattomaalia n. 1,5 litraa, ja ohennetta meni varmaan 3 desiä?

Ja sikäli maalaus epäonnistui, että k.o niva oli hämärässä "neonvalkoinen", ei enää koskaan vitivalkoista autoa...
Ja tuo maalipinta/maalaustuntuma: tuo ruiskuohenne? haihtui maalista suht nopeasti, ja tuo peltikattomaalin? oma liuotin huomattavan hitaasti: siis maali kerkesi tasoittumaan ennen kovettumista, siis ei valunut herkästi, ja appelsiinipintaa ei tullut pahasti.

Tän tiesinkin et pohjamaali ensin ja sit väri pintaan, niin ei tule sellaista kuin bj75;tosesta kaunis metsku sininen hämärässä, mut auringossa näky, ettei ollut kunnolla tasaisesti peittynyt

Siihen tuli mersun maalin loput ja hyllystä metskusinistä massaa, sekä loraus mazdaan sekoitettua metalli vaalean sinistä ja litralla piti pohjamaalata sekä peittää
Et hiukka oheana oli pakko vedellä pimeässä tallissa.


Ny oon siinä vaiheessa jossei ole tullut takapakkia, et roskat häiritsee.

Aplaria en oo oikeen koskaan saanut maalailtua, mut maalit on vanhoja ja vielä muut ohentelee niitä ja sit ite ruiskuun ohennan, niin se maalin tasalaatuisuus ei ole ominaisuus



Mut kuis tärkeää telaillessa pohjamaali on?


Sit millä öljypohjainen maali kuuluisi ohentaa bensaa tuntuis uskovan?
Faija ostellut kazakkaa naapurista ja on sellaista ihme mömmiä kuivuu viikossa kosketus kelpoiseksi ja hiontaan varmaan vuodessa
Ja jos joku rivari taloyhtiössä sillä maalaisisi niin naapurit kyl tietää hajusta
__________________
Positiivinen rasismi?

Jos ei natiivi pyytää jotain se pitää antaa ja vähän päälle, ettei vaan olisi rasisti ja pilaisi ihanaa monikulttuurisuutta.
Jos natiivi pyytää jotain se pitää kieltää ja vähän päälle, ettei vaan olisi rasisti ja pilaisi ihanaa monikulttuurisuutta.
Vastaa lainaten
  #86  
Vanha 16.06.2015, 08:09
jvsvmvsv jvsvmvsv ei ole kirjautuneena
Aloittelija
 
Rekisteröitynyt: 10.06.15
Sijainti: vantaa
Viestit: 26
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Qtio Näytä viesti
Teknoksen Teknosynt maalia on tullut lähiaikoina käytettyä aika paljon ja hyvällä menestyksellä. Pensseli ja tela ollut toistaiseksi levittiminä, mutta lähiaikoina olisi tarkoitus myös ruiskuttaa samaa tavaraa.

Plussat:
- tarttuu hyvin metalliin ja useimpiin maaleihin
- sisältää ruosteenesto pigmentin
- siliää kohtuu hyvin
- kuivuu pölykuivaksi kohtuu nopeasti
- 1-komponenttien (ei tarvi kovetteen kanssa lutrata)
- saa sekä kiiltävänä että mattana
- kestää enemmän hankausta ja naarmuja kuin perus peltikattomaali tai oikea automaali
- tarttuu ja pysyy yllättävän hyvin myös hieman ruosteisen raudan päällä

Miinukset:
- lopullisen kovuuden saavuttaminen kestää suht pitkään (olosuhteista riippuen 3-5pv)

Eli ihan pätevän oloinen tuote maastureiden, työkoneiden yms maalaamiseen.
Paljonkohan mahtaa olla litrahinta Teknosyntille?
Vastaa lainaten
  #87  
Vanha 16.06.2015, 21:19
Hessu888:n Avatar
Hessu888 Hessu888 ei ole kirjautuneena
Arvostettu jäsen
 
Rekisteröitynyt: 14.10.07
Sijainti: Finland
Viestit: 2.891
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Nikuzai Näytä viesti

Mut kuis tärkeää telaillessa pohjamaali on?


Sit millä öljypohjainen maali kuuluisi ohentaa bensaa tuntuis uskovan?
Faija ostellut kazakkaa naapurista ja on sellaista ihme mömmiä kuivuu viikossa kosketus kelpoiseksi ja hiontaan varmaan vuodessa
Ja jos joku rivari taloyhtiössä sillä maalaisisi niin naapurit kyl tietää hajusta

Kyllähän sitä telailee ilman pohjamaalia jos karhentaa vanhan maalin eikä tietenkään telaa mitään miranolityyppistä suoraan metallikohtiin. Maalista riippuen peittää joko hyvin tai huonosti. Mattavihreellä Syntalilla telasin pari autoa ja värin vaihto onnistui yhellä kerroksella ilman pohjamaalia vanhan 320:llä karhennetun metallivärin päälle.

Meinaat öljymaalilla varmaankin jotain seinämaalia?? Sellasia voi ohennella hyvin pellavaöljyvernissalla.
Vastaa lainaten
  #88  
Vanha 16.06.2015, 22:14
Down:n Avatar
Down Down ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen
 
Rekisteröitynyt: 03.10.13
Sijainti: Lohja
Viestit: 118
Perusasetus

Ruostekohtiin kannattaa varmaan ostaa jotain halpaa hiekkapaperia ja sinkkispraymaalia. Näin ainakin itse tekisin ihan vaan sen takia, ettei tarvitse heti alkaa paikkailemaan niitä ruostekohtia. Hammerihan ei ruosteista (putsatuista laikuista siis) välitä, mutta mites nuo muut? Peltikattomaalit ymym?
Itsehän en ole auton autoa maalannut, mutta olen vuosien mittaan paljon oppinut seuraamalla vierestä.
__________________
JEEP ZJ 5.2 1993
-FJDC-
Vastaa lainaten
  #89  
Vanha 16.06.2015, 22:42
hiluvitkutin:n Avatar
hiluvitkutin hiluvitkutin ei ole kirjautuneena
Veteraani+++
 
Rekisteröitynyt: 31.12.07
Sijainti: keitele, Finland.
Viestit: 2.353
Perusasetus

Entäs jos vedät ferrexiä kylkeen? Hyvä ruosteelle ja kestävä.
Vastaa lainaten
  #90  
Vanha 16.06.2015, 22:43
isuzubj:n Avatar
isuzubj isuzubj ei ole kirjautuneena
Konkari+
 
Rekisteröitynyt: 23.01.07
Sijainti: Hämeenlinna Finland.
Viestit: 672
Perusasetus

Telattu
Liitetiedostot
Click image for larger version

Name:	20140524_130314.jpg‎
Views:	484
Size:	176,6 Kt
ID:	61150   Click image for larger version

Name:	20140406_145845.jpg‎
Views:	436
Size:	150,4 Kt
ID:	61151  
Vastaa lainaten
  #91  
Vanha 17.06.2015, 09:05
w460 w460 ei ole kirjautuneena
Jäsen
 
Rekisteröitynyt: 12.07.12
Sijainti: pk-seutu
Viestit: 75
Perusasetus

Soveltuuko Teknosynt 50 miranolin päälle maalaukseen? Mulla on geessä joku edellinen omistaja vetänyt paksun miranolin alkuperäisen maalin päälle ja helpointa taitaisi olla rapsutella/irroittaa lämmittävällä painepesurilla irtilähtevä miranoli pois, karhentaa pinta käsihiomapaperilla ja telata/pensselöidä päälle, jos tuon miranolin päälle voi jollain maalata.

Mulle riittää sellainen "suojaa peltiä, kestää katseen kymmenen askeleen päästä" pinta.

/Tommi
Vastaa lainaten
  #92  
Vanha 17.06.2015, 11:24
toyopet:n Avatar
toyopet toyopet ei ole kirjautuneena
Konkari
 
Rekisteröitynyt: 10.03.14
Sijainti: Äijälä, Keski-Suomi
Viestit: 534
Perusasetus

Tuon liitteen mukaisen ajoneuvon pari vuotta sitten telasin tikkurilan panssarimaalilla. Sävyttämätön valkoinen.
Aiemmat maalikerrokset lähtivät kämmenen kokoisina paloina irti, joten jotain suojaa kiskoin päälle. On kyllä ollut tallissa hiukan purettuna tuon jälkeen.
Liitetiedostot
Click image for larger version

Name:	WP_20130915_003.jpg‎
Views:	549
Size:	91,1 Kt
ID:	61158  
Vastaa lainaten
  #93  
Vanha 17.06.2015, 22:17
Hessu888:n Avatar
Hessu888 Hessu888 ei ole kirjautuneena
Arvostettu jäsen
 
Rekisteröitynyt: 14.10.07
Sijainti: Finland
Viestit: 2.891
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Down Näytä viesti
Ruostekohtiin kannattaa varmaan ostaa jotain halpaa hiekkapaperia ja sinkkispraymaalia. Näin ainakin itse tekisin ihan vaan sen takia, ettei tarvitse heti alkaa paikkailemaan niitä ruostekohtia. Hammerihan ei ruosteista (putsatuista laikuista siis) välitä, mutta mites nuo muut? Peltikattomaalit ymym?
Itsehän en ole auton autoa maalannut, mutta olen vuosien mittaan paljon oppinut seuraamalla vierestä.
Hyvän saa vain jos ruosteet ottaa pois hiekkapuhaltamalla tai budjettiversiona Annitrolilla (Motonet 14€/l) muutaman kerroksen pensselöimällä. Sinkkisprayt ja ferrexit on pehmeitä ku mitkä, mut würth rost stop spraynä tai pensselitavarana on jo oikeeta ruosteenestomaalia.
Vastaa lainaten
  #94  
Vanha 18.06.2015, 00:30
tekniikkamies tekniikkamies ei ole kirjautuneena
Arvostettu jäsen
 
Rekisteröitynyt: 23.11.11
Sijainti: Päijät-Häme
Viestit: 2.945
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Hessu888 Näytä viesti
Hyvän saa vain jos ruosteet ottaa pois hiekkapuhaltamalla tai budjettiversiona Annitrolilla (Motonet 14€/l) muutaman kerroksen pensselöimällä. Sinkkisprayt ja ferrexit on pehmeitä ku mitkä, mut würth rost stop spraynä tai pensselitavarana on jo oikeeta ruosteenestomaalia.
Mun ääni sellasissa paikoissa pensseli Wurth Stop:ille, joissa ei muuten keksi vaihtoehtoja. Se on hyvä maali mm. tarttumaan, hionta ja päälleemaalattavuus hyvät.
Vastaa lainaten
  #95  
Vanha 03.12.2015, 14:05
GrapL GrapL ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen+
 
Rekisteröitynyt: 16.09.11
Sijainti: Savonlinna
Viestit: 245
Perusasetus

Tuli tuossa mieleen että mulla on nyt kesällä tehdyt pintapeltien ruostekorjaukset maalattu rostexilla ja motonetin zinc182: sella sekä wurthin ruosteenestovärillä.

Ajatuksena olikin nyt sitten näppästä auto yhteen väriin ja hakea tota Temalac:ia punaisena. Onko nää yhteen sopivia värejä vai pitääkö jännittää miten nousee värit ylös?

Ja sitten että minkä verran suunnilleen menee tuota väriä tollasen hiluxin maalaukseen? Vaatiiko useamman maalauksen vai peittääkö kerrasta? Onko miten tarkkaa maalia pohjatöistä? esim. peittääkö pensseli jäljet tai sumurajat?




Aivan tuntematonta ei ole tää telamaalaus touhu, koska isäukon suikka parivuotta sitten maalattiin miranolilla. Miranol ei vaan tuntunut kuivuvan nopeasti vaikka maalaus suoritettiin +20asteisessa lämmössä kesällä... temalacista ei vaan oo minkään sortin kokemuksia.
Vastaa lainaten
  #96  
Vanha 03.12.2015, 14:58
Häänrik:n Avatar
Häänrik Häänrik ei ole kirjautuneena
Veteraani+++
 
Rekisteröitynyt: 31.12.10
Sijainti: PERÄseinäjoki
Viestit: 2.187
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja GrapL Näytä viesti
Tuli tuossa mieleen että mulla on nyt kesällä tehdyt pintapeltien ruostekorjaukset maalattu rostexilla ja motonetin zinc182: sella sekä wurthin ruosteenestovärillä.

Ajatuksena olikin nyt sitten näppästä auto yhteen väriin ja hakea tota Temalac:ia punaisena. Onko nää yhteen sopivia värejä vai pitääkö jännittää miten nousee värit ylös?

Ja sitten että minkä verran suunnilleen menee tuota väriä tollasen hiluxin maalaukseen? Vaatiiko useamman maalauksen vai peittääkö kerrasta? Onko miten tarkkaa maalia pohjatöistä? esim. peittääkö pensseli jäljet tai sumurajat?




Aivan tuntematonta ei ole tää telamaalaus touhu, koska isäukon suikka parivuotta sitten maalattiin miranolilla. Miranol ei vaan tuntunut kuivuvan nopeasti vaikka maalaus suoritettiin +20asteisessa lämmössä kesällä... temalacista ei vaan oo minkään sortin kokemuksia.
justiinsa vetäsin yhen murskan oranssilla temalacilla. siloittu paljo paremmin ku normadur, mutta pari kolme kierrosta piti vetää että peitti ruosteiset kohdat niin ettei ruskee kuultanu läpi
__________________
Jos sulla on vasara, mikä tahansa on naula. Jos sulla on hitsauskone, mikä tahansa on ihan mitä tahansa haluat sen olevan.
Toyota crown rs50
OmJ40 kilpuri. (Lähetään vaikka nollasta)
Plus muita romuja
Vastaa lainaten
  #97  
Vanha 03.12.2015, 20:08
Ranee:n Avatar
Ranee Ranee ei ole kirjautuneena
Veteraani
 
Rekisteröitynyt: 28.09.07
Sijainti: Seinäjoki
Viestit: 1.048
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Häänrik Näytä viesti
justiinsa vetäsin yhen murskan oranssilla temalacilla. siloittu paljo paremmin ku normadur, mutta pari kolme kierrosta piti vetää että peitti ruosteiset kohdat niin ettei ruskee kuultanu läpi
Oranssi tais olla keltapohjainen, ne on kaikkein huonoimpia peittämään.
Muilla pitäisi olla helpompaa.

Tokikaan ei pidä unohtaa että monta ohkaista kerrosta on parempi kuin yksi paksu.
__________________
Joop
Vastaa lainaten
  #98  
Vanha 04.12.2015, 00:03
Catrik:n Avatar
Catrik Catrik ei ole kirjautuneena
Konkari++
 
Rekisteröitynyt: 22.07.13
Sijainti: Oulu
Viestit: 812
Perusasetus

Mä maalasin tommosella http://www.automaalit.net/epages/Gag...roducts/840810 tota suosittelivat kun kerroin että telalla maalaan eikä oo mikää nättelyauto tulossa (ironisesti auto oli vuoden päästä American Car Showssa... ). Naarmuja tullu muutamia mutta en oo kyllä paljon varonukkaan ku on pyöriä yms heitelly lavalle. Toki mulla oli vanhat automaalit(?) alla enimmäkseen, puhtaille pelleille heitin jotku spraypohjamaalit.

180 paperilla vaa kevyt hionta, nakkaa maalia kylkeen ja telalla vähän tasottelee ja seosiinä. Eikä tarvi niin paljo irrotella ja peitella osia vrt. jos maalais ruiskulla.
Liitetiedostot
Click image for larger version

Name:	2015-09-17 16.22.33.jpg‎
Views:	514
Size:	106,9 Kt
ID:	65919   Click image for larger version

Name:	2015-11-01 14.31.38.jpg‎
Views:	550
Size:	85,3 Kt
ID:	65920  
Vastaa lainaten
  #99  
Vanha 24.07.2016, 09:08
hulkkmi hulkkmi ei ole kirjautuneena
Jäsen
 
Rekisteröitynyt: 25.03.16
Sijainti: Oulu, Suomi
Viestit: 32
Perusasetus

Nostellaas ketjua, kun ei uudempaakaan silmään sattunut. Eli Hiluxin lokari menee vaihtoon kun korroosio syönyt palan pois. Eli kysymysmerkkinä tällä hetkellä on lokarin/auton maalaus. Korissa sen verran naarmuja maalipinnassa ja ruostepisteitä siellätäällä. Herännyt ajatus tela/pensselimaalaamisesta kun mehtäauto kuitenkin kyseessä ja jollain tapaa hieman ronskimpi ulkonäkö maalipinnan puolesta. Miten ihmisillä on kestänyt telamalaus ajan saatossa? Täällä ketjussakin mainitut keinohartsimaali ja mipan yksikerrosmaali kiinnostaisi, kun niillä voi ilmeisesti maalata sellaisenaan ilman sekoitteluita - voisi olla parempi telailuun?

Pohjat jollain 200-400 paperilla vanha pinta mataksi ja ruosteet pois ja peltipaljaille joku pohjamaali. Onko mitään hyötyä hioa hienommilla esim. 800 märällä ennen telamaalausta? Ja moneenko kertaan olis hyvä maalata ja miten hionnat välissä?

Ekaa kertaa autoa maalaamassa ja hommat ihan hakusessa, halpoja ruiskujakin katellut, mutta ei ole oikein paikkaa missä maalata. Ja miten nuo em. maalit tulisi ruiskusta läpi, vai tarvisko eri maalit?

E: siis ruiskumaalaustakin aatellut, mutta ei ole kuin pienehkö talli ilman mitään ilmanvaihtoa ja ruiskumaalauksesta kokemusta täys nolla.

Viimeksi muokannut hulkkmi : 24.07.2016 09:59
Vastaa lainaten
  #100  
Vanha 24.07.2016, 10:16
GaryRock:n Avatar
GaryRock GaryRock ei ole kirjautuneena
Konkari+
 
Rekisteröitynyt: 03.05.12
Sijainti: Jyväskylä, Suomi
Viestit: 621
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja hulkkmi Näytä viesti
Ekaa kertaa autoa maalaamassa ja hommat ihan hakusessa, halpoja ruiskujakin katellut, mutta ei ole oikein paikkaa missä maalata. Ja miten nuo em. maalit tulisi ruiskusta läpi, vai tarvisko eri maalit?

E: siis ruiskumaalaustakin aatellut, mutta ei ole kuin pienehkö talli ilman mitään ilmanvaihtoa ja ruiskumaalauksesta kokemusta täys nolla.
Ite maalasin auton ja prätkän pihalla ja sateen jälkeen oli oikein hyvä maalata, kun ei pöly pahemmin leijaillu.
Traktoria, auraa, yms. maalailen halvalla motonetin ruiskulla ja maalina normadur näppituntumalla ohennettuna. Pinnasta tulee paljon siistimpi kuin telalla ja pensselillä, mutta suojaamisen vaiva siinä on.
Vastaa lainaten
Vastaus


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
Myyty H/P-auton nastarenkaat. andy O/M/V Renkaat ja vanteet 2 24.10.2011 19:37
Ostetaan auton matalanostin purtsi007 O/M/V Muut 0 01.04.2011 22:17
Auton pesua Rekisteröimätön Linkit 1 25.09.2008 17:45
Auton myynnistä.... jakenbj Chit-Chat 6 25.02.2006 11:13
Auton väri Tekniikka & Jutustelu 15 02.02.2006 20:56


Sivu luotu: 17:10 (GMT +2).