Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Tekniikka & Jutustelu

Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #1  
Vanha 22.07.2015, 01:36
Rutku Rutku ei ole kirjautuneena
Aloittelija
 
Rekisteröitynyt: 22.07.15
Sijainti: Suomi
Viestit: 27
Perusasetus

Mitä maalia Ferrexin päälle?


Eli tuli sitten pohjamaalattua tuo oma vanha harrastelintta vanhan maalin irrotuksen ja pienen hionnan jälkeen tuolla Ferrexin ruosteenestopohjamaalilla, kun oli ainoa saatavilla oleva edes etäisesti kyseiseen hommaan sopiva maali... Mitä tuohon nyt kannattaa laittaa päälle vai kannattaako mitään? Rumahan tuo koko kosla on ja saa ollakki, mutta maalit ei sais kuplia tai irrota ihan heti... Pitäs pysyä pinnassa ja suojella ruosteelta.

Ja olen kyllä hyvinkin tietoinen Ferrexin maineesta autoharrastajien keskuudessa, ei tartte enää haukkua sitä mulle . Toki ihan omiin kokemuksiin pohjautuvat kertomukset on tervetulleita, oli ne kokemukset sitten hyviä tai huonoja Ferrexistä.

Vastaa lainaten
  #2  
Vanha 22.07.2015, 01:41
Rutku Rutku ei ole kirjautuneena
Aloittelija
 
Rekisteröitynyt: 22.07.15
Sijainti: Suomi
Viestit: 27
Perusasetus

Tai no harraste ja harraste, sanotaan nyt että yksi noista pihan romuista joita aina tulee joutessaan rassattua.

Joiltain olen kuullut, että tuo Ferrexi muka voisi jopa kestää sellaisenaan pinnassa sen vuoden-pari, voiko pitää paikkansa? Ihan hyvä mattamusta pintahan tuolla tuli, jos se vaan kestää niin kelpais mulle
Vastaa lainaten
  #3  
Vanha 22.07.2015, 05:28
AVRO:n Avatar
AVRO AVRO ei ole kirjautuneena
Sankari
 
Rekisteröitynyt: 10.08.03
Sijainti: Mäntsälä
Viestit: 3.550
Perusasetus

Kestäähän se, ehkä. Ikävästi vaan jatkuu ruostuminen siellä pinnan alla kun tarttis pintamaalin "sulkemaan". Spraymaalit yhtä tyhjän kanssa.

Viisaammat varmaan tarjoaa tähän pintamaalia jonka Ferrex kestää.
__________________
Range Rover P38A, bi-fuel. Bensa/CNG.
RRC 3,9SE -90. Valkoinen.
Jaguar S-Type 3.0 Sport -01, RHD, Lontoossa
Rover P6 3500efi -72, "pikkuauto"
Jaguar XJ-S V12, series II -89, "kisu"
Range Rover P38A -95, purkuraato
Volvo C303, muutti pois.
Vastaa lainaten
  #4  
Vanha 22.07.2015, 06:22
savustin savustin ei ole kirjautuneena
Konkari+
 
Rekisteröitynyt: 11.04.12
Sijainti: kaukana
Viestit: 681
Perusasetus

Verreksi ei kestä liuotinpohjaisia maaleja ainoastaan auto ferrex kestää joten maalit jää vähiin millä maalaa.
Vastaa lainaten
  #5  
Vanha 22.07.2015, 09:04
Heguli:n Avatar
Heguli Heguli ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 22.06.06
Sijainti: Espoo / Suomusjärvi
Viestit: 7.313
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja savustin Näytä viesti
Verreksi ei kestä liuotinpohjaisia maaleja ainoastaan auto ferrex kestää joten maalit jää vähiin millä maalaa.
Mikä Ferrex:in liuotin on ?
__________________
Tumpula Racing Team
Vastaa lainaten
  #6  
Vanha 22.07.2015, 09:13
ImacInnes:n Avatar
ImacInnes ImacInnes ei ole kirjautuneena
Mestari
 
Rekisteröitynyt: 09.03.07
Sijainti: Hki / A´la Malmi
Viestit: 4.598
Perusasetus

Ferrexin ylimaalaus?


Tuollahan valmistaja suosittelee jotta Teknos Kirjo peltikattomaalia, Futura kalustemaalia tai Kruunu teräsrakenne pintamaalia päälle.
FERREX: http://www.ac.teknos.fi/?pageid=H3906
KIRJO: http://www.ac.teknos.fi/?pageid=H3809
FUTURA: http://www.ac.teknos.fi/?pageid=H3883
KRUUNU: http://194.100.44.55/tseloste.nsf/42...6?OpenDocument

t. Ismo Ämmä
__________________
http://www.fjdc.org/
-Kulmakorpi Off Road Park-
-JEEP HOLIC-
https://www.facebook.com/GPKorjausOy/

Viimeksi muokannut ImacInnes : 22.07.2015 09:20
Vastaa lainaten
  #7  
Vanha 22.07.2015, 10:16
Timo_L:n Avatar
Timo_L Timo_L ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 26.08.06
Sijainti: Paloheinä, Helsinki
Viestit: 7.390
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Rutku Näytä viesti
Joiltain olen kuullut, että tuo Ferrexi muka voisi jopa kestää sellaisenaan pinnassa sen vuoden-pari, voiko pitää paikkansa? Ihan hyvä mattamusta pintahan tuolla tuli, jos se vaan kestää niin kelpais mulle
Koita ajaa talven yli niin huomaat.. kestää tasan siihen ensimmäiseen suolapaskakeliin, jonka jälkeen autosi on ruma kuin perkele - jollet tykkää irti hilseilevästä maalista jonka alta puskee ruoste

Eikä se kestä edes tavallista vesisadetta kovinkaan hyvin. Yksinään esim. Hammeriten hammer-efect maali kestää kohtalaisen hyvin, mutta jopa se tahtoo päästää kosteuden läpi ja paikkaustöitä joutuu osittain tekemään parin talven jälkeen ainakin siellä mihin suolavesisuihkut osuu eniten..
__________________
Jeep Grand Cherokee 5.9 Limited LX, käyttöauto sopivasti maastoon varusteltuna.

Jeep Cherokee 4.0 - Ikuisuusprojekti Moggiakseleilla, 42" renkailla ja kaikensortin enemmän ja vähemmän oleellisilla ominaisuuksilla.

Jeep Cherokee 4.0 - Menehtyi kunniakkaasti Stadin Cruiseissa 5/2008.
Vastaa lainaten
  #8  
Vanha 22.07.2015, 10:42
savustin savustin ei ole kirjautuneena
Konkari+
 
Rekisteröitynyt: 11.04.12
Sijainti: kaukana
Viestit: 681
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Heguli Näytä viesti
Mikä Ferrex:in liuotin on ?
Liuotin pohjaisia maaleja ovat esim.vanhat automaalit,teollisuus maalit jotka sisältää liuottimia,tinnereitä ym.
Vastaa lainaten
  #9  
Vanha 22.07.2015, 11:11
tekniikkamies tekniikkamies ei ole kirjautuneena
Arvostettu jäsen
 
Rekisteröitynyt: 23.11.11
Sijainti: Päijät-Häme
Viestit: 2.940
Perusasetus

Yksittäinen maalivalinta ei tee kesää joskaan ei talveakaan...

Ruosteen pysyminen loitolla riippuu koko kokonaisuudesta. Itse vuosia sitten tein kokeen maalamalla samaan rautakappaleeseen erilaisia helposti saatavilla olevia ruosteenestomaaleja. Ruostutin rautaa tahallaan kosteissa oloissa. Sillä kertaa helposti saatavilla olevista maaleista valikoitui esim. Puuilossa myytävä pensselillä levitettävä Wurth Rost Stop. Sillä maalatut kohdat kuitenkin ruostui kanssa ruosteisessa harrasteautossa.

Aika kovan luokan kestävyyttä olen saanut hiekkapuhaltamalla ja levittämällä pensselillä kolme kerrosta pelkkää Zinga nimistä ainetta. Se on ollut minun tekemistä nopein käsittely ja paras ruostumisen esto, hyvä hankauksen kesto ja huono liuottimien kesto.

Minun mielestä pellin laitto kunnolliseen maalauskuntoon vaatii sen verta kalliit välineet ja aikaakin, että mitä sattuu maalia ei tule laitettua koska maalin hommaaminen sinänsä on helppoa.
Vastaa lainaten
  #10  
Vanha 22.07.2015, 12:07
Häänrik:n Avatar
Häänrik Häänrik ei ole kirjautuneena
Veteraani+++
 
Rekisteröitynyt: 31.12.10
Sijainti: PERÄseinäjoki
Viestit: 2.186
Perusasetus

Edellinen omistaja oli maalannu mustalla ferrexillä trlalla tuon mun hojon jo vuosia ennenkuin mä sen osti. Suoraa vanhan maalin päälle telalla ilman mitään hiontaa. Ei oo tullu ruoste läpi eikä oo maali lohkeillu muualta kuin ympäriajossa lähes 180asteen kurville vääntyneissä kohdissa. Nyt auto on seissy sään armoilla kohta 4vuotta ja aina vaan on maalit paikoillaa. Tästä syystä tekis mieli bj vetästä ferrexillä jos kerran noon kovaa maalia on.

__________________
Jos sulla on vasara, mikä tahansa on naula. Jos sulla on hitsauskone, mikä tahansa on ihan mitä tahansa haluat sen olevan.
Toyota crown rs50
OmJ40 kilpuri. (Lähetään vaikka nollasta)
Plus muita romuja
Vastaa lainaten
  #11  
Vanha 22.07.2015, 12:08
Viipo:n Avatar
Viipo Viipo ei ole kirjautuneena
Sankari
 
Rekisteröitynyt: 06.09.06
Sijainti: Joensuu, .
Viestit: 4.183
Perusasetus

Milläs tuommonen teräsharjalaikalla enimmistä ruosteista putsattu auton runko kannattas maalata, jotta se kestäs edes vähä kauemmin? itekki meinasin ensin laittaa pohjalle ferrexiä tai sitten jotain fosforihappojohdannaista, vai on kuitenki ihan sama ruutata niskaan vaan 2-komponenttinen uretaani? Vai ihan 1-komponenttinen alkydimaali?
Vastaa lainaten
  #12  
Vanha 22.07.2015, 12:21
hiluvitkutin:n Avatar
hiluvitkutin hiluvitkutin ei ole kirjautuneena
Veteraani+++
 
Rekisteröitynyt: 31.12.07
Sijainti: keitele, Finland.
Viestit: 2.351
Perusasetus

Oon vejelly ferrexillä navetassa putkia/palkkeja, valmiix pienessä pintaruosteessakin ovat olleet.
Pari vuotta kestäneet hyvin. Mutta ukon vajaa 20 vuotta sitte maalaamat rupee tippumaan.
Voisin veikata että autossaki pysyy. Taitaa tuolla sorkkasalissa olla aika hyvät puitteet ruostua...
Vastaa lainaten
  #13  
Vanha 22.07.2015, 12:21
Timo_L:n Avatar
Timo_L Timo_L ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 26.08.06
Sijainti: Paloheinä, Helsinki
Viestit: 7.390
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Häänrik Näytä viesti
Edellinen omistaja oli maalannu mustalla ferrexillä trlalla tuon mun hojon jo vuosia ennenkuin mä sen osti. Suoraa vanhan maalin päälle telalla ilman mitään hiontaa. Ei oo tullu ruoste läpi eikä oo maali lohkeillu muualta kuin ympäriajossa lähes 180asteen kurville vääntyneissä kohdissa. Nyt auto on seissy sään armoilla kohta 4vuotta ja aina vaan on maalit paikoillaa. Tästä syystä tekis mieli bj vetästä ferrexillä jos kerran noon kovaa maalia on.
Avainsanat tässä on: "...suoraan vanhan maalin päälle". Kyllä kai se silloin kestääkin, kun siellä on se kosteutta kestävä kerros alla. Koitahan vetää paljaalle pinnalle ja aja talven yli, ei ole enää maali kovin kaunista eikä pelti sen alla kiiltävää

Ferrex on ihan kelpo pohjamaali budjettiratkaisuna, mutta se vaatii aivan ehdottomasti jotain maalia päälle että kestää hyvin ruostumatta. Itse olen muutamaankin autoon eri paikkoihin laittanut 100% puhtaalle/ ruosteettomalle pinnalle useamman kerroksen Ferrexiä, ja aina sama homma: ei kestä yhden talven yli ruostumatta. Sopiva pintamaali päälle niin ei ole ongelmaa.
__________________
Jeep Grand Cherokee 5.9 Limited LX, käyttöauto sopivasti maastoon varusteltuna.

Jeep Cherokee 4.0 - Ikuisuusprojekti Moggiakseleilla, 42" renkailla ja kaikensortin enemmän ja vähemmän oleellisilla ominaisuuksilla.

Jeep Cherokee 4.0 - Menehtyi kunniakkaasti Stadin Cruiseissa 5/2008.

Viimeksi muokannut Timo_L : 22.07.2015 12:23
Vastaa lainaten
  #14  
Vanha 22.07.2015, 14:21
t.haapala:n Avatar
t.haapala t.haapala ei ole kirjautuneena
Veteraani
 
Rekisteröitynyt: 16.04.09
Sijainti: Paimio
Viestit: 1.180
Perusasetus

Itellä sit taas hojon helmapalkit/putket pysyny hyvänä vaik ei oo kun ferrexiä vedettu parikerrosta niihin.
Ei o ruoste tullu läpi tai lohkeillu mistään.
Niissäki suolalitkun saanti on taattu talvikeleil
__________________
Itte ku tekee ni saa just semmosen ku sattuu tulemaan!

Salon seudun OFF ROAD Ry
Vastaa lainaten
  #15  
Vanha 22.07.2015, 15:21
hiluvitkutin:n Avatar
hiluvitkutin hiluvitkutin ei ole kirjautuneena
Veteraani+++
 
Rekisteröitynyt: 31.12.07
Sijainti: keitele, Finland.
Viestit: 2.351
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja t.haapala Näytä viesti
Itellä sit taas hojon helmapalkit/putket pysyny hyvänä vaik ei oo kun ferrexiä vedettu parikerrosta niihin.
Ei o ruoste tullu läpi tai lohkeillu mistään.
Niissäki suolalitkun saanti on taattu talvikeleil
Taitaa jeepin pellit hylkiä ferrexiä ;-)
Vastaa lainaten
  #16  
Vanha 22.07.2015, 17:26
Timo_L:n Avatar
Timo_L Timo_L ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 26.08.06
Sijainti: Paloheinä, Helsinki
Viestit: 7.390
Perusasetus

Jeepin pellit mihin ferrexiä on vedetty, on kotimaasta ostettua teräslevyä, teräspalkkia, ja teräsputkea. Ei se ferrex siis ainakaan niissä ole pitänyt ruostetta loitolla.. täysin ruosteettomaan maalattu pensselillä 2-3 kerrosta hyvissä olosuhteissa.

Kyrpiinnyin koko paskamaaliin ja vaihtanut sen jälkeen muuhun, ei ole ollut ongelmia
__________________
Jeep Grand Cherokee 5.9 Limited LX, käyttöauto sopivasti maastoon varusteltuna.

Jeep Cherokee 4.0 - Ikuisuusprojekti Moggiakseleilla, 42" renkailla ja kaikensortin enemmän ja vähemmän oleellisilla ominaisuuksilla.

Jeep Cherokee 4.0 - Menehtyi kunniakkaasti Stadin Cruiseissa 5/2008.
Vastaa lainaten
  #17  
Vanha 22.07.2015, 18:06
Yölento Yölento ei ole kirjautuneena
Veteraani+
 
Rekisteröitynyt: 31.08.08
Sijainti: Ylä-Savo
Viestit: 1.740
Perusasetus

Ferrexinhän voi ylimaalata millä tahansa kun vetää väliin vaikka 1K-pohjamaalin. Ohut mutta peittävä kerros ja siihen.
__________________
Siitä lähetään mihin etuveto jätetään.
www.kaivinkoneet.com
Vastaa lainaten
  #18  
Vanha 22.07.2015, 19:08
JiiPee JiiPee ei ole kirjautuneena
Moderator
 
Rekisteröitynyt: 13.08.03
Sijainti: Janakkala
Viestit: 6.311
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja savustin Näytä viesti
Verreksi ei kestä liuotinpohjaisia maaleja ainoastaan auto ferrex kestää joten maalit jää vähiin millä maalaa.
Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja savustin Näytä viesti
Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Heguli Näytä viesti
Mikä Ferrex:in liuotin on ?
Liuotin pohjaisia maaleja ovat esim.vanhat automaalit,teollisuus maalit jotka sisältää liuottimia,tinnereitä ym.
Kylläkyllä, mutta...

Perinteisen Ferrexin ohenne on mineraalitärpätti, lakkabensiini, ruiskuohenne yms. "kevyemmät" liuottimet. Se on siis liuotinohenteinen maali. AutoFerrex on ksyleenillä tai jotenkuten tinnerillä ohentuva. Liuotinohenteisia on erilaisia.
__________________
Jukka
Vastaa lainaten
  #19  
Vanha 22.07.2015, 21:26
GaryRock:n Avatar
GaryRock GaryRock ei ole kirjautuneena
Konkari+
 
Rekisteröitynyt: 03.05.12
Sijainti: Jyväskylä, Suomi
Viestit: 621
Perusasetus

Käviskö normadur ferrexin päälle, alle ja sellaisenaankin suoraan pellille?
Hintakaan ei ollut paha kun tänään kysäisin, reilu 100e/10L.
Vastaa lainaten
  #20  
Vanha 22.07.2015, 23:04
Rutku Rutku ei ole kirjautuneena
Aloittelija
 
Rekisteröitynyt: 22.07.15
Sijainti: Suomi
Viestit: 27
Perusasetus

Tämähän on aktiivinen foorumi, kun tässä ajassa on tämmöseen kysymykseen tullut noin iso kasa vastauksia.

Maalasin nyt tänään Ferrexin päälle tuolla valmistajan itsensä sekä paikallisen maalikauppiaan suosittelemalla Kirjo peltikattomaalilla, värinä mattamusta. Molempien saatavuus on hyvä eikä hintakaan ihan älytön, joskin varmasti oikeasta liikkeestä hakemalla ja muutaman euron lisää laittamalla saisikin ihan oikeaa kunnon automaalia jonka kanssa ei tarttis jännätä ihan näin paljoa. Nyt kuitenkin olen tälle erää ihan tyytyväinen maalaustulokseen näillä maaleilla.

Aikahan sen kestävyyden näyttää sitten. Jos on vielä ensi keväänä kaikki ok, niin em. maalit ovat kirjoissani ihan ok ja kaikki nettiin kirjoitellut Ferrexin solvaukset ja paskamaaliksi haukkumiset otan henkilökohtaisina loukkauksina

Koska aihe varmasti monia offi-harrastajia ja vanhojen romujen laittelijoita kiinnostaa, niin raportoin jossain vaiheessa että miten kävi ensimmäisten vesi- ja lumisateiden, pakkasten ja suolakylpyjen jälkeen maalipinnalle ja pellille...
Vastaa lainaten
  #21  
Vanha 23.07.2015, 09:31
tekniikkamies tekniikkamies ei ole kirjautuneena
Arvostettu jäsen
 
Rekisteröitynyt: 23.11.11
Sijainti: Päijät-Häme
Viestit: 2.940
Perusasetus

Kyllä ainakin itsellä on tarkoituksena jos jotain tulee tehtyä, niin sen on tarkoitus olla kunnossa vielä seuraava kevättäkin pidemmällä aikajänteellä!

Maalien nimillä ei ole väliä vaan sillä mikä on panostuksen, haittojen ja hyötyjen suhde.

Itse haluaisin hyvin mielelläni löytää sellaisen mieluiten yksikomponenttisen maalin, jota pystyy käyttämään muillakin kuin hiekkapuhalletuilla pinnoilla ja kestää tarpeeksi pitkään ainoana maalina. Lisäksi joissain hommissa on paikallaan jos maalin saa halutun värisenä.

Tänä kesänä hiekkapuhalsin traktorin vanteet ja niissäkin olisi ollut paikallaan nopea ja silti kestävä maalaus. Alkuperäinen maalaus ei ollut tarpeeksi kestävä.
Vastaa lainaten
  #22  
Vanha 23.07.2015, 10:06
GaryRock:n Avatar
GaryRock GaryRock ei ole kirjautuneena
Konkari+
 
Rekisteröitynyt: 03.05.12
Sijainti: Jyväskylä, Suomi
Viestit: 621
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja tekniikkamies Näytä viesti
Itse haluaisin hyvin mielelläni löytää sellaisen mieluiten yksikomponenttisen maalin, jota pystyy käyttämään muillakin kuin hiekkapuhalletuilla pinnoilla ja kestää tarpeeksi pitkään ainoana maalina. Lisäksi joissain hommissa on paikallaan jos maalin saa halutun värisenä.
Normadur?

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja tekniikkamies Näytä viesti
Tänä kesänä hiekkapuhalsin traktorin vanteet ja niissäkin olisi ollut paikallaan nopea ja silti kestävä maalaus. Alkuperäinen maalaus ei ollut tarpeeksi kestävä.
Traktorimiehet on kehunu Sparex Agricoloria. Ei kuulemma lohkeile niin kuin teollisuusmaalit. Siitä huolimatta ajattelin maalata traktorin Normadurilla, koska halvempaa.
Vastaa lainaten
  #23  
Vanha 23.07.2015, 11:47
Rutku Rutku ei ole kirjautuneena
Aloittelija
 
Rekisteröitynyt: 22.07.15
Sijainti: Suomi
Viestit: 27
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja tekniikkamies Näytä viesti
Kyllä ainakin itsellä on tarkoituksena jos jotain tulee tehtyä, niin sen on tarkoitus olla kunnossa vielä seuraava kevättäkin pidemmällä aikajänteellä!

Maalien nimillä ei ole väliä vaan sillä mikä on panostuksen, haittojen ja hyötyjen suhde.
Näin toki jos auton ostoarvo on enemmän kuin muutamia satasia ja kyseessä ei ole nimenomaan KOKEILU, että voiko suhteellisen pienellä vaivalla ja pienellä hinnalla saada riittävän hyvää, jotta auto pysyy puhkiruostumatta sen elinkaarensa viimeiset pari-kolme vuotta.

Loppujen lopuksi nuo pohjatyöt tuli ehkä tehtyä liiankin tarkkaan eikä itse maalauskaan hutiloiden tehty ole. Nyt vaan seurataan miten itse maalit käytännössä pelittävät, tuo ensi kevät nyt oli vain heitto. Siihen mennessä auto on kuitenkin ollut vuoroin seisonnassa ja vuoroin ajossa, mutta kuitenkin isänmaamme sään armoilla ulkona jokaikisen päivänsä, joten aika hyvää osviittaa maalien kestävyydestä tällöin jo saadaan. Ja lisää kun koittaa sitä seuraava, ja sitä seuraava kevät.
Vastaa lainaten
  #24  
Vanha 23.07.2015, 15:59
tekniikkamies tekniikkamies ei ole kirjautuneena
Arvostettu jäsen
 
Rekisteröitynyt: 23.11.11
Sijainti: Päijät-Häme
Viestit: 2.940
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Rutku Näytä viesti
Näin toki jos auton ostoarvo on enemmän kuin muutamia satasia ja kyseessä ei ole nimenomaan KOKEILU, että voiko suhteellisen pienellä vaivalla ja pienellä hinnalla saada riittävän hyvää, jotta auto pysyy puhkiruostumatta sen elinkaarensa viimeiset pari-kolme vuotta.

Loppujen lopuksi nuo pohjatyöt tuli ehkä tehtyä liiankin tarkkaan eikä itse maalauskaan hutiloiden tehty ole. Nyt vaan seurataan miten itse maalit käytännössä pelittävät, tuo ensi kevät nyt oli vain heitto. Siihen mennessä auto on kuitenkin ollut vuoroin seisonnassa ja vuoroin ajossa, mutta kuitenkin isänmaamme sään armoilla ulkona jokaikisen päivänsä, joten aika hyvää osviittaa maalien kestävyydestä tällöin jo saadaan. Ja lisää kun koittaa sitä seuraava, ja sitä seuraava kevät.
Mä vertaisin maalausta hitsaukseen siinä mielessä, että samalla vaivalla voi saada aikaan hyvän ja huonon lopputuloksen...

Normadur mainittiin ylempänä, niin sehän on tuttu kaksikomponenttisena pintamaalina samoin kuin Teknodur.

Jos ei halua pyörää keksiä uudestaan, voi tsekata maalinvalmistajien omat maalausjärjestelmät eli ohjeet siitä kuinka kestävä lopputulos saavutetaan. Itse olen katsonut mallia esim. siltojen metallirakenteisiin käytetyistä maalausjärjestelmistä ettei myyntimiehet pääse mua kusettaa.

Omissa kokeiluissa suurimmat yllätykset on tullut vastaan kun on yhdistellyt kokeilumielessä erilaisia maalikerroksia ja pahiten munille on mennyt jos on maalannut liian paksulti.

Maajussille laitettiin leikkuupuimuriin leikkuuosan kuljettamiseen kärry ja siihen tuli pelkästään muistaakseni Rostexia. Se on yleensä aika kuivassa joten ajanut asiansa.

Mähän maalaan tyypillisesti sellasta, jossa alkuperäinen maalaus ei ole kestänyt. Siksi yritän tehdä kestävämmän kuin alunperin.
Vastaa lainaten
  #25  
Vanha 23.07.2015, 16:50
Rutku Rutku ei ole kirjautuneena
Aloittelija
 
Rekisteröitynyt: 22.07.15
Sijainti: Suomi
Viestit: 27
Perusasetus

[QUOTE=tekniikkamies;1239038]



Omissa kokeiluissa suurimmat yllätykset on tullut vastaan kun on yhdistellyt kokeilumielessä erilaisia maalikerroksia ja pahiten munille on mennyt jos on maalannut liian paksulti.

QUOTE]

Tämä kyllä x 2, etenkin tummennettu osa.

Jos joku toinenkin noviisimaalari/töhertelijä sattuu tätä lukemaan, niin ÄLÄ maalaa helvetin paksulti siinä luulossa että se on parempi. Ei todellakaan aina ole. Monelle tuon varmasti sanoo jo maalaisjärkikin, mutta itse sain oppia kyseisen asian ihan käytännön kokeilun kautta.

Ja mitä itse aiheeseen tulee, niin nyt alkaa hiljalleen olla maalattu pinta sen verran kuivaa, että ajattelin huomenissa tuoda auton maalaustallista ulkoilmaan ja ajoonkin luultavasti. Purkeissa ilmoitetut kuivumisajat on jo menneet, mutta autoon on tehty samalla tallissa yhtä sun toista muutakin remonttia ja alla on ollut toinen peli sillä aikaa, joten annoin nyt sitten olla kuivassa tallissa vähän pitempään kun siihen mahdollisuus oli.
Vastaa lainaten
Vastaus


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta
Etsi tästä viestiketjusta:

Tarkennettu haku
Näkymä

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
Punamullan päälle maalia?? Jare Chit-Chat 7 13.05.2013 11:30
galvanoinnin päälle maalia NewJuhani Tekniikka & Jutustelu 17 21.07.2012 22:56
mitä maalia autoon Tekniikka & Jutustelu 27 03.04.2009 16:39
Mitä maalia alustan osiin? veijon-esso Tekniikka & Jutustelu 17 19.01.2009 08:56
Maalia pintaan, mitä? JiiPee Tekniikka & Jutustelu 17 16.04.2004 20:15


Sivu luotu: 11:19 (GMT +2).